Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:31
Mijn CV (Nefit Trendline 2) maakt sinds kort een laag brommend geluid, in intervallen. In het begin is hij gewoon stil, en later begint hij in intervallen van 2-3 sec een korte, lage brom te maken (duurt 0.5-1 sec). Nu is hier laatst de monteur langs geweest, waarin hij in eerste instantie de venturi verdacht, en deze vervangen heeft. Hier was inderdaad een rubber van stuk, en het andere rubber echt stijf. Deze vervangen, en na een kwartier ofzo begon weer hetzelfde verhaal. Gelukkig was de monteur nog steeds ter per plaatste. Op dat moment heeft hij de service desk van Nefit bosch gebeld, dit gesprek ging letterlijk als volgt:
Monteur: De CV bromt, ik heb de venturi vervangen, maar bromt nog steeds. Het betreft een Nefit Trendline HRC30/CW5.
Service desk: Type 1 of 2.
Monteur: Type 2.
Service desk (zonder enig moment van nadenken): Zie je die 2 gaatjes op de zwarte buis? Houd daar je vingers eens op.

Vervolgens houd de monteur de gaatjes dicht, en brommen is weg.

Service desk: Top, daar gewoon een stukje tape overheen, en dan is het opgelost.

Resultaat hiervan is op de bijgevoegde foto te zien. Gezien de service desk zonder na te denken dit als antwoord gaf, lijkt dit wel een bekend probleem te zijn.

Echter, nu een paar dagen verder, begin hij weer te brommen, maar nu wel anders. Nu is het geen constant gebrom met korte intervallen, maar zo af en toe een flinke brom, dan een paar minuten weer niets, en dan weer een flinke brom (harder dan voorheen). Dit gebeurd een paar keer, en dan is het weer een paar uurtjes stil.
Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken wanneer hij nu wel of niet bromt. Wil uiteraard de monteur weer gaan bellen, maar ben benieuwd of er hier wellicht al ideeen zijn wat dit zou kunnen veroorzaken. De monteur was de laatste keer al zoekende, vandaar dat hij ook de service desk gebeld had.

Aanvullend: ik hoop binnenkort mijn WP te ontvangen (geen idee nog wanneer, ruim half jaar geleden besteld), dus wil er ook niet te veel moeite en kosten in steken. Mocht dit dus alleen een vervelend geluid zijn, maar niet problematisch, kan ik er mee leven. Als dit daadwerkelijk schadelijk is voor de CV, wil ik het natuurlijk wel op lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCYEzDR0p3EtmwvjrfZFKHO-Mos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWCA5iGACaHudGYxb1LGbmFf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dit geintje heb ik ook meegemaakt. Was over nadat Warmteservice anderhalf uur aan het bikken is geweest in de wisselaar, die zat voor driekwart dicht omdat onze vorige installateur ( waar we afscheid van hebben genomen) niet conform de Nefit instructies met het speciale reinigingsmes de jaarlijkse beurt had uitgevoerd. Dit is een bekend probleem en Nefit heeft daar diverse servicebulletins aan gewijd. De laatste zelfs met instructie om de wisselaar uit te bouwen en op straat schoon te maken.... Volgende stap in dit vervuilingsproces is dat je ketel in storing gaat bij SWW gebruik, je krijgt dan uitlaatgassen temp te hoog.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
ds23man schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:59:
Dit geintje heb ik ook meegemaakt. Was over nadat Warmteservice anderhalf uur aan het bikken is geweest in de wisselaar, die zat voor driekwart dicht omdat onze vorige installateur ( waar we afscheid van hebben genomen) niet conform de Nefit instructies met het speciale reinigingsmes de jaarlijkse beurt had uitgevoerd.
De wisselaar is dat grote zilvere ding toch (zelf relatief weinig kennis van CVs)? Maar die is ook schoongemaakt (voordat de venturi vervangen werd). Volgens mij niet met een speciaal reinigingsmes, maar wel met een borstel.

Hoe oud was jou ketel toen dit euvel begon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zonder dit ding:

https://www.wasco.nl/arti...oud-nr-8737900446/8029548

krijg je de wisselaar niet schoon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Dank voor de toevoeging.

Gister met douchen proberen op te letten, maar toen leek de cv het geluid niet te maken. Lijkt dus op dit moment enkel bij cv te zijn, niet SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat geluid gaat ie maken als ie op zijn laagste modulatiegrens gaat draaien, de brander gaat dan steeds harder en zachter draaien. Bij mij maakte ie dan een oomph, oomph geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Klinkt idd vergelijkbaar, en verklaart ook waarom hij het hier in het begin nog niet doet als ie net aanspringt.

Zou dan een workaround voor nu kunnen zijn om het minimale vermogen omhoog te zetten? Deze heb ik op dit moment op de allerlaagste setting staan. Evt in combinatie met aanvoertemperatuur omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat zou je kunnen proberen, maar de ketel zal altijd gaan terug regelen tot het laagst benodigde niveau. Met hogere buitentemperaturen zit je dan al snel weer op de ondergrens.

De Trendline heeft een Ferrari onder de warmtewisselaars en behoeft dan ook Ferrari onderhoud. Daar zijn ze bij Nefit in de loop van de tijd achter gekomen en hebben een aantal keren de onderhoudsinstructie aangepast.
Deze ketel heeft gewoon elk jaar een beurt nodig waarbij met reinigingsmes alle kanalen van boven af schoongemaakt moeten worden en het mes daarbij aan de onderzijde te zien moet zijn. Je komt niet ver met een luchtspuit en stofzuiger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
De Trendline heeft een Ferrari onder de warmtewisselaars en behoeft dan ook Ferrari onderhoud.
Mooie quote haha :P

Ik ga deze input zeker mee nemen voor als de monteur/installateur weer langs komt. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:27
Danny is de monteur al langsgeweest?
Wat is de uitkomst?

Ik zie dat hier https://gathering.tweaker...maal%20juist%20meer%20is. hetzelfde probleem wordt omschreven (zie ook filmpje), maar met een andere oplossing dan waar @dsman het over heeft. Ben benieuwd, gezien mijn ketel sinds kort dezelfde klacht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
@Janderman aanstaande zaterdag komt hij langs, en gaat hij de wisselaar eruit halen en grondig schoon maken. Over een weekje zou ik dus moeten weten of dit het daadwerkelijk op gelost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

danny.s schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:34:
@Janderman aanstaande zaterdag komt hij langs, en gaat hij de wisselaar eruit halen en grondig schoon maken. Over een weekje zou ik dus moeten weten of dit het daadwerkelijk op gelost heeft.
Geen halve maatregelen! Dus hij heeft geconstateerd dat ie dicht zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog ter lering en de vermaak, pagina 14:

https://nefit-nl-nl-b.bos...crkkc7d97lo2eic8339uev131

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVeldman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-02 09:51
De pomp wordt van binnen ook vies hiervoor is vanuit Nefit een instructie beschikbaar. Dit kan ook al wat problemen verhelpen. Ik spreek uit ervaring.

https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/schoonmaken-pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

KoenVeldman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:53:
De pomp wordt van binnen ook vies hiervoor is vanuit Nefit een instructie beschikbaar. Dit kan ook al wat problemen verhelpen. Ik spreek uit ervaring.

https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/schoonmaken-pomp
Een paar jaar geleden riepen de fabrikanten in koor dat de DC pompen geen verhoogde uitval hadden door vervuiling.

Nu begint Nefit allerlei producten te leveren voor waterbehandeling, pagina 9:

https://nefit-nl-nl-b.bos...i7uunp5mcqgjkrg05o0ul1fp5

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Gister heeft de installateur de wisselaar volledig eruit gehaald. Het viel echter reuze mee hoe vies/verstopt deze was (zie foto). Van de week had hij er eentje die echt helemaal dicht zat, en daar waren er geen klachten mbt geluid.

Nadat hij hem grondig schoon gemaakt had, en nog wat pakkingen gewisseld, de boel weer in elkaar gezet.
Na een lange tijd begon het brommen helaas weer. Deze keer wel een stuk zachter dan voorheen. Moet er nu naast staan om te horen, eerst hoorde ik hem een verdieping lager.

Heeft hij weer met nefit gebeld, en volgens nefit zou het de besturingskaart zijn, die op zijn beurt weer de ventilator aan stuurt. Installateur nog met een collega vervolgens gebeld, en ze twijfelen beiden over deze uitleg van nefit.

afgelopen week heb ik de cv ketel nauwelijks gebruikt, dus vloer was inmiddels ijskoud. En op de laagste vermogen stand (6,9kw) werd het niet warm genoeg in huis. Toen ik even bij de ketel stond, zag ie dat ie vaak pendelt (oe 265 code). Zodra ik het vermogen hoger zet (9,9kw), blijft hij lekker doorbranden, en hoorde ook niets meer van brommen. Toen het weer nagenoeg op temperatuur in de woonkamer was, heb ik het vermogen weer naar de laagste stand gezet. En hij schoot direct weer naar dezelfde foutmelding in. Ik zou eerder verwachten dat hij in de hogere vermogens stand gaat pendelen. Dit icm dat hij dan niet meer bromt, ga ik hem voor nu maar op een iets hoger vermogen laten staan. Beetje bij beetje weer lager zetten totdat ik merk dat hij pendelt of gaat brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waar is de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ow, oeps, bij dezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHDTVa188wsi4A6D57R5TY9od3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TttPNUiRrXA82kFh5cVJKMPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToaDXFF-7XyT3T2OPQJbAuW4cu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO9FqGIJskILiCvl4gaIPCZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat noem ik goed smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
Danny, vervelend dat het brommen niet is opgelost en nog vervelender dat ook Nefit in het duister tast over deze klacht.

Ter info even mijn ervaring met m'n 5 jaar oude Nefit Trendlne HRC 24/CW2:
Hier stond de CV op laag vermogen 7 KW en begon het brommen toen ik het vermogen opschroefde naar 10 KW en de ketel aan het draaien was op zijn laagste niveau, dus brandermodulatie 28% en pompmodulatie 30%. Er was geen sprake van pendelgedrag. Zodra de Ionisatiestroom (bij deze instelling) rond of onder de 10 komt, dan begint hier het brommende geluid, precies zoals in het filmpje is aangegeven, zie : YouTube: Nefit trendline maakt snurkend geluid

Vanwege de kou staat hier het vermogen nu op 12,5 KW en heb ik het geluid niet meer gehoord, ook niet bij brandervermogen 28% en pompvermogen 30%. Echter, de Ionisatiestroom lijkt bij deze instelling voortdurend rond de 20 te zitten (maar ik zit er niet de hele dag naast natuurlijk).
De indruk ontstaat dat die gemeten Ionisatiestroom verband houdt, maar ik ben onvoldoende technisch onderlegd om e.e.a. te duiden. Wellicht heeft iemand anders een suggestie?

[ Voor 9% gewijzigd door Janderman op 12-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Laatste keer toen ik hem (zachtjes) hoorde brommen, was ionisatie tussen de 16 en 17, brander modulatie 25% en pomp modulatie 60% (tevens de min die ik ingesteld heb). Ionisatie dus idd ook vrij laag. Toevallig had ik daar een filmpje van gemaakt. Heb niet opgelet waar deze op stond toen ik het vermogen deed verhogen erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-05 14:22
Hallo allen,

Ook wij ondervinden het brommend geluid komend uit onze nefit trendline hrc30 cw5
Het probleem is begonnen nadat er vloerverwarming is geïnstalleerd in onze woning.

De monteur is net weer geweest en heeft gebeld met nefit service, zij gaven aan om de KIM te vervangen, in afwachting op het onderdeel, hopelijk gaat dit het eindelijk verhelpen.

[ Voor 22% gewijzigd door bauzer op 18-01-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
bauzer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:24:
Hallo allen,

Ook wij ondervinden het brommend geluid komend uit onze nefit trendline hrc30 cw5
Het probleem is begonnen nadat er vloerverwarming is geïnstalleerd in onze woning.

De monteur is net weer geweest en heeft gebeld met nefit service, zij gaven aan om de KIM te vervangen, in afwachting op het onderdeel, hopelijk gaat dit het eindelijk verhelpen.
Hebben wij dezelfde installateur haha? Die stuurde me vanochtend een berichtje dat ie nog een nefit had gevonden met brommend geluid, en dat Nefit had geadviseerd de KIM te vervangen. Regio zuid Limburg…

Dit hebben ze mij laatst ook geadviseerd trouwens. Maar omdat ze niet met 100% zekerheid konden zeggen dat dit het oplost, en mij Trendline ergens komend kwartaal (hopelijk) eruit gaat ivm warmtepomp, heb ik er voor gekozen het even te laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauzer
danny.s schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Hebben wij dezelfde installateur haha? Die stuurde me vanochtend een berichtje dat ie nog een nefit had gevonden met brommend geluid, en dat Nefit had geadviseerd de KIM te vervangen. Regio zuid Limburg…

Dit hebben ze mij laatst ook geadviseerd trouwens. Maar omdat ze niet met 100% zekerheid konden zeggen dat dit het oplost, en mij Trendline ergens komend kwartaal (hopelijk) eruit gaat ivm warmtepomp, heb ik er voor gekozen het even te laten voor wat het is.
Dat zou heel goed kunnen dan, inderdaad regio zuid Limburg.
Het onderdeel zou iets van 18 euro inkoop zijn gaf hij aan dus zeker het proberen waard dan zou ik zeggen.
Ik zal hier later een update plaatsen of het probleem verholpen is of niet. Levertijd was tussen de 2 a 3 weken gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
bauzer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:34:
[...]
.....
Ik zal hier later een update plaatsen of het probleem verholpen is of niet.
Graag, want mijn CV bromt ook weer op lage toeren, dus ben ik heel benieuwd naar je uitkomst.
Hier begint het zodra de Ionisatiestroom rond of onder de 10 komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Janderman op 08-01-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Janderman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Graag, want mijn CV bromt ook weer op lage toeren, dus ben ik heel benieuwd naar je uitkomst.
Hier begint het zodra de Ionisatiestroom rond of onder de 10 komt.
Hier precies hetzelfde. Onder de 10, flinke brom, en dan gaat ie weer naar25 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
@bauzer is de monteur inmiddels geweest? Heb je een update voor ons?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:19
Net zoals de (meeste) anderen in dit topic hadden wij ook dit probleem (Nefit Trendline II HRC25CW4).
Het trad bij ons op in de middag, bij de laagste modulatiestand (brander=28%, pomp staat dan meestal op 30%) als de ketel de ruimtes niet meer hoeft op te warmen, alleen warm te houden. Het geluid heb ik opgenomen op een filmpje
De ionisatiestroom valt dan langzaam weg van de reguliere ~25µA naar <10 waarna het geluid ontstaat en de ionisatie weer naar 25 a 30 springt, om vervolgens weer langzaam af te nemen en dit zich een aantal keer herhaalt. Soms valt de brander zelfs helemaal uit met code 6L 229 ("ionisatie valt weg") en start dan na een korte periode weer op.

De monteur is 2 weken geleden geweest, heeft de brander nogmaals schoongemaakt, maar deze was nog vrijwel schoon van de onderhoudsbeurt een half jaar geleden. Daarom heeft hij ook de gas/lucht verhouding opnieuw afgesteld, deze stond weliswaar binnen de gespecificeerde marges, maar de monteur heeft hem nu exact op de middelste waarde afgeregeld.
Sindsdien hebben we het geluid niet meer gehoord, dus voor ons lijkt het nauwkeuriger inregelen van de gas-lucht verhouding de oplossing geweest te zijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
@JohanF Top dat je laat weten en fijn dat het is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbvhoof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04-2024
Trendline brommen,

Laaglast gaslucht afstellen -0,05 mBar
Hooglast afstellen o2 afhankelijk van type inspuiter

5,6 (sowiso bekend met fluiten op warmwater) o2 op 4,7

5,8 o2 op 3,7

Mocht hij fluiten op hooglast gewoon nieuwe inspuiter erin (wordt omdat 5,6 een probleem heeft nu weer altijd een 5,8 mm geleverd, heeft te maken met de calorische waarde van aardgas lang verhaal maar niet nuttig voor het oplossen) echter voor hooglast afstellen heb je een rookgasanalyser nodig laaglast afstellen een gasdruk meter

Als dit het niet is zit er tussen de ventilator en brander een klep genaamd clv klep ofwel rookgaskeerklep deze kan ook gaan flapperen en herrie maken deze kan eruit als je ketel niet op een clv systeem zit of je kan hem vervangen.

Als dit het allemaal niet is kan het nog zijn dat de vezelbrander gedraaid is of het veroorzaakt dan die vv of een probleem met het gasblok die vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door kbvhoof op 21-03-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janderman
De monteur had bij ons de gas/luchtverhouding heel exact afgesteld (0,05) --> dat hielp een paar dagen.
Een paar weken later heeft hij de Ionisatiepen vervangen --> ook dat hielp maar een paar dagen.
Weer een paar weken later is ook het gasblok vervangen --> dat had geen enkel effect.
Inmiddels is er een monteur van Nefit ingeschakeld ipv de normale onderhoudsmonteur, deze heeft KIM vervangen (van 005 naar 009) en de gasinspuiter vervangen. Sindsdien heb ik het gebrom niet meer gehoord.
Ook is de ionisatiestroom niet meer onder de 18 geweest.

Over het eventueel reinigen van een vervuilde warmtewisselaar zei hij dat bij vervuiling de ketel dit zelf signaleert en dan een meldcode laat zien, maar daarvan was nu geen sprake.

Opvallend vind ik wel dat er zoveel verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem worden aangedragen.
Zowel hierboven, als de oplossingen op die onder het Youtube filmpje staan, zijn verschillend, terwijl het symptoom hetzelfde is namelijk: bij lage warmtevraag, brandermodulatie 28% en bij ionisatie rond 10 begint de ketel te brommen, vervolgens schiet de ionisatie weer omhoog en daalt weer met als gevolg een brom.

Oplossingen/reacties onder het Youtube filmpje:
Reactie 1:
Wij hebben hier ook een paar maanden last van gehad. Uiteraard kwam het geluid nooit wanneer er een monteur kwam kijken. Vandaag (18/01/2019) is een Nefit monteur geweest die bekend was met dit probleem. Hij heeft een onderdeel vervangen en afgesteld welke de druk meet en reguleert welke uit door de ventilator wordt geproduceerd. Hierdoor komen er geen merkbare wisselingen in druk meer, en bij ons behoort dit probleem tot het verleden. Het betreft een onderdeel welke links in de ketel zit, en ongeveer 25cm onder de ventilator (en verbonden met de ventilator) hangt, ongeveer 4cm bij 4cm groot.

Reactie 2:
Bekend probleem bij dit type, de gas/lucht verhouding moet afgesteld worden op -0,05 als het probleem zich dan nog voordoet moet de inspuiter vervangen worden.

Reactie 3:
Mijn Nefit TrendLine HRC25 CW4 II van september 2018 gaf dit snurkende geluid de laatste manden (eerder is het mij niet opgevallen) af en toe ook (om de 3 tot 5 sec een snurk en dat een tijd achtereen). Nefit heeft vandaag de KIM (Ketel Identificatie Module) vervangen (upgrade van versie .05 naar .07) en de gasdruk iets verhoogd. Daarmee moet het probleem opgelost zijn.

Reactie 4:
Hij krijgt te weinig gas een dus verwarmings technieker belle die kan dat aan passen (met een rook gas meter ) is draaien aan venturi of gas blok

Voor de volledigheid nogmaals de filmpjes op Youtube:
YouTube: Nefit trendline maakt snurkend geluid
YouTube: CV ketel gebrom

Ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1833855 zijn wat inzichten te vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Janderman op 08-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauzer
Janderman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:18:
@bauzer is de monteur inmiddels geweest? Heb je een update voor ons?
Hallo Jandeman,

Bij deze de update, (beetje laat)

Wisselaar was goed schoongemaakt, onderhoud set E, ontsteking unit vervangen, Gasluchtverhouding opnieuw afgesteld (was OK)

En misschien wel de boosdoener, op advies van Nefit aan onze monteur is de gasinspuiter vervangen

Hopelijk helpt dit jullie.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-03-2024
Wij als installatie bedrijf worden moe van mensen die monteur de schuld geven van fabrieken die misbruiken maken van de situatie.

Nefit ecomline 30 jaar oud geen spatje vuil
Nefit trendline 2 jaar oud met Hamer en steekmes (nefit) en dan zeggen dat dit door monteur komt.... daarom krijgen wij ook 200 wisselaar gratis van nefit om ze te vervangen......

Het is de legering van het aluminium blok!
Aluminium en condens geeft aluminium oxidatie. Hierdoor gaat de cv dicht zitten.
Wij zijn gestopt met nefit totaal. Zelfs de service desk zei tegen "me moet je maar atag hangen hebnik hier ook achter me"
Waarom atag omdat die rvs wisselaren hebben en geen een korreltje vuil in die cv komt na 6 jaar geen onderhoud....

Stop met het aanvallen van monteuren en bel de fabriek op dat ze ketels gaan maken zoals ze ooit gedaan hebben (nefit ecomline)
Nefit(bosch) produceert voor omzet en niet kwaliteit... nog geen stromingssensor hoeven vervangen of de pomp vast?
Een nefit in 2024 een farari noemen is hetzelfde als een lelijke eend vergelijken met een Bugatti

Ik heb meer dan 1200 foto's van verstopte wisselaren die goed branden en afgesteld staan en 25 jaar ervaring in cv ketels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
bauzer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Hallo Jandeman,

Bij deze de update, (beetje laat)

Wisselaar was goed schoongemaakt, onderhoud set E, ontsteking unit vervangen, Gasluchtverhouding opnieuw afgesteld (was OK)

En misschien wel de boosdoener, op advies van Nefit aan onze monteur is de gasinspuiter vervangen

Hopelijk helpt dit jullie.

Groet
Is de stale branderbed an vervangen?
Heel vaak als de cv goed afgesteld staat en erg vervuild is geweest, is het staal van de brander beschadigd en gaat die daarom bommen of piepen.

-Gasinspuiter kan niet een oorzaak zijn.

-Ontsteking heeft niks te doen met het branden dus ontsteking is het ook niet, alleen met aansteken en als die bromt brand de cv dus ontsteking is dan al uit. Op dat moment meet die alleen ionisatie en als die te laag is heb je 6a storing.

[ Voor 18% gewijzigd door Misterleon op 30-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
Ps
1. als je cv bromt klopt de co2, o2 ook niet. Dat ziet de lucht/gas verhouding niet.

2.Nefit trendline stel je af op lucht/gas en controller je dat op o2.

2 word dus nooit gedaan....
En hierdoor zie je niet dat je brander of wisselaar niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misterleon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:02:
Wij als installatie bedrijf worden moe van mensen die monteur de schuld geven van fabrieken die misbruiken maken van de situatie.
Wij consumenten worden moe van bedrijven die dik betaald krijgen voor een expertise om vervolgens richtlijnen van fabrikanten te negeren omdat men dat makkelijker vind zodat de consument met de gebakken peren zit.

Die ketel hangt er nou eenmaal, jullie weten van de problemen en hoe ze op te lossen. Als je dan als bedrijf niet handelt zoals de fabrikant voorschrijft, ja, dan krijg je terecht de wind van voren.

Om o.a. die redenen heb ik 0 vertrouwen in expertise van bedrijven. Veel te vaak doen ze dingen volgens eigen inzicht i.p.v. zoals voorgeschreven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yXuZuB6elIw9V19OJRw1DLEvwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oKrnTBncqB5lqxOc5yxZ5wm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zos-77OmvZiDQgEmnQieeFDojeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lN6dFt4Vouqap2GzVtxUcHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cLdbJZnu9_e0QHXsyNjD__HBoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1cEzWJpqsLmNUdLS6fYkGwm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeld met bouwjaren
een 17 jaar oude nefit topline
Een nefit trendline van 2 jaar
En een atag van 10jaar....

Maar die verstopping komt door monteur 🤥
Durf het is in mijn gezicht te zeggen....
Ik snap dat je de cv moe bent.... maar de monteur kan het apparaat niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
Dus gaatjes dicht plakken op de venturi is een goede oplossing want de nefit helpdesk zei dat 🤣
Je manipuleert de verbranding..... dus je lucht/gas klopt dan wel maar je co2, o2 en co klopt niet in de wisselaar. Dat kan je niet meten op een gasblok.
Staalbrander vervangen en gaatjes venturi open maken en het brommen is weg.

[ Voor 36% gewijzigd door Misterleon op 30-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterleon
ds23man schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:15:
[...]

Een paar jaar geleden riepen de fabrikanten in koor dat de DC pompen geen verhoogde uitval hadden door vervuiling.

Nu begint Nefit allerlei producten te leveren voor waterbehandeling, pagina 9:

https://nefit-nl-nl-b.bos...i7uunp5mcqgjkrg05o0ul1fp5

:+
Een pomp werkt nog steeds met magnetisme en in het water blijft nog steeds magnetiet zitten.
Vroeger draaide pompen altijd 100% vermogen (aan of uit)
Tegenwoordig hebben we modulerende pompen die op 20% draaien van vermogen en die magnetiet in de pomp blijft hangen.
Daarom word er geadviseerd een magneet filter in de retour te zetten zodat daar de magnetiet deeltjes opgevangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
Hier is ook een Flamco vuilafscheider gemonteerd gelijktijdig met plaatsing van de Nefit CV.
Overigens heb ik sinds het vervangen van de KIM en de gasinspuiter door de Nefitmonteur (niet zijnde het installatiebedrijf) geen gebrom meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ookalingebruik
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:01
Onze ketel HRC 25 CW4 II bromt ook sinds kort.
Even een poosje voor de ketel gezeten en in het display gezien dat de ionisatiestroom (wat dat ook maar mag zijn) fluctueert zeer frequent, met als laagste waarde 5.1 en hoogste 17.9 waargenomen.
Het brommen deed zich echter voor boven de 10.0.

Teken aan de wand dat een monteur er bij moet worden gehaald?
Pagina: 1