Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BastaRhymez schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:35:
Je werkgever is je imho niks verplicht, tenzij jullie daar in het verleden expliciete afspraken over hebben gemaakt. Je bent vrij zelf te kiezen om de auto, de fiets of een ander vervoersmiddel te pakken. Je werkgever heeft geen verplichtingen (tenzij eerder overeengekomen) om zich op jouw keuze aan te passen.

Wat als je werkgever naar een verdieping hoger verhuisd, moet je dan ook "gecompenseerd" worden dat je een extra trap moet lopen? 8)7
Ik vind dit wel een dooddoener, waarom zou je eerder expliciete afspraken gaan maken voor iets wat destijds vanzelfsprekend is. Tijdens een sollicitatie kun je een keer vragen: "Kan ik hier gewoon parkeren met de auto." En als ze daar positief op reageren moet dat gewoon kunnen. Het is geen expliciete afspraak, maar het is in mijn optiek wel een duidelijk antwoord dat dat kan. Dat de WG hierin graag wil besparen door minder kantoorruimte beschikbaar te stellen is in mijn optiek niet direct zonder meer reden om personeel ook minder parkeerruimte te bieden ook in relatieve gevallen niet.

Dit alles los van mijn mening dat 10 km wel goed behapbaar is met de fiets, ook een normale fiets.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:25

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Powrskin schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:58:
Binnen 10km kan je prima op de fiets, of je vraagt een invalidenparkeerkaart aan.
Goed voor jezelf en dus ook voor de werkgever. Die ene keer dat het slechter weer is gewoon flink parkeergeld betalen. Stukje bij beetje komt het wel goed als iedereen niet voor elk wissewasje in de auto stapt. En maar klagen over inflatie :P ik heb het nog nooit drukker gezien op de weg.
FYI:
Je krijgt alleen een invalidenparkeerkaart als je niet voldoende (zelfstandig) ver genoeg kunt lopen.
Je fietsvaardigheid is geen onderdeel van de keuring 8)7 |:(

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben je je ervan bewust dat bij nieuwbouw voor max 25% van de werkplekken parkeerplaatsen mogen worden aangeboden? Dat je dus meer dan 15 jaar de geluksvogel bent geweest met een gegarandeerde parkeerplaats? Overigens hoef je kennelijk niet elke dag naar kantoor, als bij-effect van de 0,2-0,4FTE terugschaling. Het gaat dus om 1 a 2 dagen in de week. Ik vind dat je het probleem vrij eenzijdig bij de werkgever neerlegt.

[ Voor 14% gewijzigd door desmond op 28-11-2022 13:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:46
Ben je ook al >15 jaar in dienst of werk je hier net een half jaar?

Als ze jou een parkeerplek 'ontzeggen' die jij al jaren gebruikt kan dat in pricipe eenzijdig als de belangen van de werkgever dusdanig zijn dat jouw belangen moeten wijken.

Jouw belangen lijken onevenredig geraakt: je reistijd gaat van 10 naar 40 á 60 minuten (enkele reis). Dat is - in het geval van OV - dus 100 minuten meer per dag!

Ik zou me dan op het standpunt stellen:

Hoi

- Ik gebruik die parkeerplaats al jaren en de mogelijkheid dat ik met de auto naar kantoor kan wordt mij al X jaren geboden. Dat is daarmee onderdeel geworden van mijn arbeidsvoorwaarden;
- Mijn arbeidsvoorwaarden mag je niet eenzijdig aanpassen tenzij werkgever daar een dusdanig belang bij heeft dat mijn belang moet wijken;
- Mijn belangen zijn aanzienlijk: deze maatregel heeft ten gevolg dat ik ongeveer 100 minuten per dag extra onderweg ben zie [link naar OV-tijden versus autorit]. Dat is een ruime werkdag á 8,33 uur extra per week. Per maand is dit zelfs 33 uur extra: dat is bijna een volledige werkweek per maand. Op jaarbasis komt dat er op neer dat ik zo'n 2,5e maand aan extra arbeidstijd moet leveren. Dat staat niet in verhouding met het enkele belang van werkgever om minder parkeerplaatsen te willen huren.
- Mocht toch worden vastgehouden aan het verbieden van het gebruik van een parkeerplaats dan zie ik de volgende mogelijkheden:
(i) 2.5 extra maandsalarissen per jaar + OV kosten vergoeding; of
(ii) vergoeding van OV-kosten en reizen onder werktijd waarbij collega's de taken moeten overnemen die ik daardoor niet meer kan oppakken, ik verlies immers 2,5e maand per jaar aan arbeidsproductiviteit door dit voorgenomen besluit of
(iii) gebruik van mijn parkeerplaats blijven toestaan.

Hoor graag wat de voorkeur heeft. Groetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:28:
Mijn werkgever is een van de velen die het aantal werkplekken heeft teruggebracht naar 0,2 - 0,4 per FTE.
Dit bekend dat je werkgever een hybride werkvorm kent, waarbij je een aantal dagen thuis kunt werken? Op die dagen is het dan geen enkele issue... Toch?
De werkgever geeft aan nog niet op de hoogte te zijn van de specificaties van het parkeerbeleid. Onbekend is dus of ze een beperkt aantal plekken afnemen, of dat er over bedrijven heen gewerkt gaat worden met "first come first serve".
Dat klinkt als onzin. Je werkgever heeft een huurcontract, daar staat echt wel in hoeveel parkeerplekken onderdeel van de gehuurde ruimte zijn. En als je werkgever het niet weet, dan moet hij gaan bellen naar de verhuurder. Hier moet de werkgever gewoon pro-actief worden en duidelijkheid gaan verschaffen.

Hebben jullie overigens geen OR? Een aanpassing in een arbeidsregeling moet daar nl. voorgelegd worden. Ik zou ook zeker even bij de OR informeren. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 14:35
F_J_K schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:26:
[...]

Bedoel je dat de CAO van provincie-ambtenaren geldt, of bedoel je het denigrerend en dat je niet in de randstad of anderszins in de buurt van een stad woont?
Ik bedoel vol trots dat ik niet in de randstad woon en werk.

Verder is het idd zo dat ik al meer dan 15 jaar voor deze werkgever werk. Voor het verplichte thuiswerken krijg ik een whopping €1,50 per werkdag om mijzelf te voorzien van een huis/ verwarming/ electriciteit/ koffie en thee/ wc. En oh ja....internet moet er ook nog vanaf.

Dit is dus de zoveelste eenzijdige bezuiniging van de werkgever.

Ik ga dus absoluut geen extra reistijd in privé tijd doneren aan de werkgever. Die wordt al slapend rijk op deze manier.

Misschien moet ik het maar eens bij de vakbond neerleggen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:35
Ik zou persoonlijk vooral niet op de zaken vooruit lopen. Je hebt de vraag gesteld (neem ik aan) en laat de werkgever eerst maar eens met uitleg komen. Ik zou verwachten dat als de kantoorcapaciteit met 80% is afgenomen dat de parkeerbehoefte met ongeveer hetzelfde zou afnemen. Ik zou zeker niet allerlei eisen gaan stellen op dit moment.

Bij ons in het pand huren wij de ruimte en parkeerplaatsen apart. We betalen gewoon X per parkeerplaats.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
BastaRhymez schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:35:
Je werkgever is je imho niks verplicht, tenzij jullie daar in het verleden expliciete afspraken over hebben gemaakt. Je bent vrij zelf te kiezen om de auto, de fiets of een ander vervoersmiddel te pakken. Je werkgever heeft geen verplichtingen (tenzij eerder overeengekomen) om zich op jouw keuze aan te passen.

Wat als je werkgever naar een verdieping hoger verhuisd, moet je dan ook "gecompenseerd" worden dat je een extra trap moet lopen? 8)7
Niet gelogen: ik heb in de praktijk veelvuldig dit soort situaties meegemaakt. Toppunt was het bedrijf dat de ingang voor medewerkers van de voorkant van het pand naar de achterkant verplaatste. Dat leverde een 'extra reistijd van 350 meter'. De OR berekende dit op 3 minuten lopen, 6 minuten per dag. Die rekenden dit om naar een half uur per week en vervolgens naar dus +-2 uur per maand, 24 uur per jaar. Werkgever is toen verzocht, no joke, alle salarissen marginaal mogen verhogen om dat te compenseren (+1,25%).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:33:
[...]
Voor het verplichte thuiswerken krijg ik een whopping €1,50 per werkdag om mijzelf te voorzien van een huis/ verwarming/ electriciteit/ koffie en thee/ wc.
Vergeet je brandstofbesparing niet aangezien je niet fietst... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
desmond schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:23:
Ben je je ervan bewust dat bij nieuwbouw voor max 25% van de werkplekken parkeerplaatsen mogen worden aangeboden? Dat je dus meer dan 15 jaar de geluksvogel bent geweest met een gegarandeerde parkeerplaats? Overigens hoef je kennelijk niet elke dag naar kantoor, als bij-effect van de 0,2-0,4FTE terugschaling. Het gaat dus om 1 a 2 dagen in de week. Ik vind dat je het probleem vrij eenzijdig bij de werkgever neerlegt.
Je bedoeld minimaal? je mag net zoveel parkeerplaatsen maken op je eigen grond als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Question Mark schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:36:
[...]

Vergeet je brandstofbesparing niet aangezien je niet fietst... ;)
Bij werken op kantoor wordt een kilometervergoeding betaald. Dus die gaat niet op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]
Verder is het idd zo dat ik al meer dan 15 jaar voor deze werkgever werk. Voor het verplichte thuiswerken krijg ik een whopping €1,50 per werkdag om mijzelf te voorzien van een huis/ verwarming/ electriciteit/ koffie en thee/ wc. En oh ja....internet moet er ook nog vanaf.

Bij thuiswerken heeft @Panzer_V geen reistijd, geen benzine nodig, geen slijtage (dus onderhoud) aan auto. Dus met 10 minuten met de auto (slecht voor de motor) of 45 minuten fietsen; in beide gevallen moet je als werknemer hier ook echt wel voordelen in zien.

Oh well, te snel off-topic weer?
Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:40:
[...]

Bij werken op kantoor wordt een kilometervergoeding betaald. Dus die gaat niet op ;)
Die is voor bijna niemand dekkend bij de "officiele" €0.19/km. Dus je levert altijd geld in.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2022 13:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
[...]

Die krijg je ook als je fietst, win-win! Je staat in ieder geval weinig open voor de verandering is te merken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

En jij werkt voor de enige werkgever in Nederland waarbij deze vergoeding dermate ruim is, dat die ook rendabel is met de huidige brandstofprijzen? ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Laatst online: 23:11
Ik heb dit ook in iets kleinere vorm meegemaakt. Ik werk in het centrum van een stad. Ik had altijd een betaalde parkeerplaats verstrekt door de werkgever.

Plotseling moest ik mijn kaart inleveren om een of andere reden. Ik heb toen gezegd, ik ga net zo laat van huis als anders. Parkeer mijn auto op een andere plek (vrij parkeren). Maar de tijd die ik nodig ben om van de parkeerplaats naar kantoor te komen is voor jou. Dit kwam in de praktijk er op neer dat ik ipv van om 08:30 op mijn werkplek te vinden was. Ik pas vanaf 09:00 op mijn werkplek aanwezig was. En ik ging ipv van om 17:00 naar huis, om 16:30 al naar huis...

Koste mijn werkgever dus 5 uur in de week aan productiviteit.

Needless to say 3 maand later had ik weer beschikking over mijn parkeerkaart :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Nu weet ik waar de uitdrukking "Ik wens jou veel personeel toe" vandaan komt. 8)7
Maar even serieus, wat zegt jouw arbeidsovereenkomst hierover? Heb je juridische kennis ingewonnen? Wat is precies het standpunt van jouw werkgever? Het komt nu een beetje klagerig over allemaal. Hier vond ik een aardig overzicht van pijnpunten gerelateerd aan parkeerbeleid. Hoewel het vanuit de werkgevers-viewpoint geschreven is, kun je het allicht gebruiken om inhoudelijk het gesprek met je werkgever aan te gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011

Managelorian

“This is the workflow.”

We moeten allemaal minder autorijden en meer duurzame vormen van transport kiezen. In dat licht snap ik niet dat 10 km met de fiets impliciet onmiddellijk wordt afgedaan als niet realistisch. Als je een beetje een redelijke conditie hebt dan moet je dat echt wel binnen een half uur kunnen doen (er vanuit gaande dat je niet lichamelijk beperkt o.i.d. bent). Als je daarentegen echt 45 minuten over 10 km doet dan moet je je misschien afvragen of je niet wat aan je gezondheid moet doen, want dan fiets je blijkbaar 13 km/uur. Dat is het tempo van een 8-jarige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Managelorian schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:12:
We moeten allemaal minder autorijden en meer duurzame vormen van transport kiezen. In dat licht snap ik niet dat 10 km met de fiets impliciet onmiddellijk wordt afgedaan als niet realistisch. Als je een beetje een redelijke conditie hebt dan moet je dat echt wel binnen een half uur kunnen doen (er vanuit gaande dat je niet lichamelijk beperkt o.i.d. bent). Als je daarentegen echt 45 minuten over 10 km doet dan moet je je misschien afvragen of je niet wat aan je gezondheid moet doen, want dan fiets je blijkbaar 13 km/uur. Dat is het tempo van een 8-jarige.
Met 150 stijgingsmeters? Dan is 13 km/uur best snel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

150 meter omhoog over 10 km?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:13:
[...]

Maar dan zal de terugweg wel weer een stuk sneller gaan :+

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Ligt eraan hoe je het berekent. Nederland is niet zo enorm hoog dus 400x een drempel is ook 150m ;). Andere kant op is dus sneller fietsen want je daalt 150m af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Haan schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:16:
[...]

Maar dan zal de terugweg wel weer een stuk sneller gaan :+
Was het maar zo'n feest. Het is de terugweg die niet leuk is ;)

En idd 150 meter omhoog over 10 km. Ook weer tientallen meters omlaag in de tussentijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.

45 min lijkt me best een normale tijd in weer en wind in een heuvelachtig gebied. Helemaal als je op werk niet kan douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door hexta op 28-11-2022 15:19 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er was een race om tussen 8:30 en 9:00 een parkeerplaats te vinden bij een baan van mij.
Sommige begonnen al om 7:00...
Maar om 9:30 was er altijd wel weer wat vrij; want dan liggen er collega's samen naar klanten.

Nou; thuis even een half uurtje de laptop open klappen, en daarna na de spits naar kantoor.

Prima oplossing!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:18:
[...]

En idd 150 meter omhoog over 10 km. Ook weer tientallen meters omlaag in de tussentijd.
Als de hoogtemeters echt een probleem voor je zijn dan kun je altijd een elektrische fiets overwegen. Deze is in het gebruik veel goedkoper dan de auto en daarmee kun je 25 km/uur gemakkelijk halen. Dan ben je in 20 minuten op je werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit was in 2001. Recentere onderzoeken laten andere waarden zien tussen de 16 en 18 km/u.
Dit komt veelal door lichter geworden fietsen en dergelijke.

Wat het nu werkelijk is weet ik niet, maar ik denk dat jouw aangehaalde onderzoek sowieso achterhaald is.

https://www.keypoint.eu/u...tsen_feiten_en_fabels.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

14 km/uur lijkt inderdaad het bedroevend lage gemiddelde van de Nederlandse man te zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit overigens voor woon-werk verkeer in de provincie ook geldt, want daar zie ik toch echt wel snelheden van 20-25 km/uur (voor niet-elektrische fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet hoe rap je fietst, maar ik, als iemand die ook geen/weinig conditie heeft 8km en ook redelijk wat stijgingsmeters had, was altijd met 30-45 minuten thuis op de fiets. Omdat ik dusdanig dichtbij woonde, en parkeren sowieso onpraktisch was, kwamen velen bij dat bedrijf (ik werk er intussen ook niet meer) altijd met de fiets of het OV. Een enkeling kwam dan met de auto, bijvoorbeeld omdat de afstand ook echt wel groot was. Mijn huidige werkgever vergoed zelfs geen reiskosten als je met de auto komt en =< 10km van kantoor woont.

Een andere extreme: zo had ik alhier een collega die elke dag naar Zeist gefietst kwam, vanuit Arnhem...

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 28-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

[...]

En waarom zou die niet gelden als je op de fiets komt,

Bij welk voertuig legt men de grens?
auto
motor
brommer
elektrische fiets
fiets
autoped
wandelen

Het is is een onbelaste reiskosten vergoeding geen auto reis vergoeding....

[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 28-11-2022 15:28 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48

PB-powell

Mr. Laziness

Mijn collega fietst 15km naar ons kantoor in ongeveer 45 minuten. Hij doet dat op een elektrische fiets en moet dwars door Utrecht wat druk is, hij is overigens geen sportief persoon of heeft het lichaam daarvoor :+. 10km zou dus echt wel in ~30 minuten te doen moeten zijn.
Maar @Panzer_V je geeft nu alleen maar wat discutabele tegenargumenten tegen het fietsen zonder te kijken wat je concreet zou kunnen aanpassen. Ook is niet eens duidelijk wat je werkgever wil, daar ligt toch echt het eerste vraagstuk: ga het gesprek aan en probeer te achterhalen waar deze heen wil met hun beleid. Op basis daarvan kan je concreet oplossingen zoeken/

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Hann1BaL schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:25:
[...]

Dit was in 2001. Recentere onderzoeken laten andere waarden zien tussen de 16 en 18 km/u.
Dit komt veelal door lichter geworden fietsen en dergelijke.

Wat het nu werkelijk is weet ik niet, maar ik denk dat jouw aangehaalde onderzoek sowieso achterhaald is.

https://www.keypoint.eu/u...tsen_feiten_en_fabels.pdf
Zou dat niet komen door de hoeveelheid electrische fietsen die we nu hebben?
Google maps rekent met 16km/h, maar die slaan alle stoplichten over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:18:
[...]

Deze hele discussie of fietsen nu wel of niet veel werk is, is totaal niet interessant... Er gaat misschien iets voor je veranderen, waarvan je nog niet weet wat het gaat betekenen. Dat betekend dat je morgen je werkgever achter de broek aan gaat zitten om duidelijkheid te krijgen.
  • Hoeveel parkeerplekken zijn er straks eventueel minder?
  • Hoe verhoudt zich dit tot de bezetting op het kantoor?
  • Wat stelt de werkgever voor, voor de dagen dat de verhouding niet passend is?
Voor hetzelfde geld bieden wat collega's aan om wat thuiswerkdagen te wisselen, en is het opgelost. Of gaan collega's wat extra thuiswerken. En je kunt altijd zelf nog aanbieden om die dagen (al dan niet) extra thuis te werken... Zo spannend is het allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt natuurlijk ook overwegen om te carpoolen met een collega, een collega die wat verder weg van huis woont, dat die jou ergens oppikt en jullie dan tezamen naar kantoor gaan? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Blijkbaar tijd voor een andere werkgever.

Dat ik of een ander het zou fietsen (ebike) doet er niet toe. Topicstarter gaat liever met de auto en is dus beter af bij een werkgever die doorheeft dat werknemerstevredenheid ook telt.

Wil je het wel zelf oplossen dan fix je een ebike/speedpedelec/motor/scooter/brommer danwel onderhandel je over een van de schaarse parkeerplekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hexta schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:
[...]

Zou dat niet komen door de hoeveelheid electrische fietsen die we nu hebben?
Google maps rekent met 16km/h, maar die slaan alle stoplichten over.
Een 20km/u is gewoon een normale snelheid als je ook maar een klein beetje fatsoenlijke fiets hebt, exclusief stoplichten. Als je op 12km/u gemiddeld zit dan zou je probleem vooral zijn niet om te vallen.

Als het probleem voor TS hoogtemeters is (en 150m is niet niks, tegelijk het is nou ook niet het einde van de wereld), een standaard elektrische fiets lost dat direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Sissors schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
[...]

Een 20km/u is gewoon een normale snelheid als je ook maar een klein beetje fatsoenlijke fiets hebt, exclusief stoplichten. Als je op 12km/u gemiddeld zit dan zou je probleem vooral zijn niet om te vallen.

Als het probleem voor TS hoogtemeters is (en 150m is niet niks, tegelijk het is nou ook niet het einde van de wereld), een standaard elektrische fiets lost dat direct op.
Ben benieuwd hoe snel ik ben op mijn stadsbarrel. Wel door een binnenstad. Vanavond eens meten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Je moet voor de grap, als je auto dat heeft, eens naar de gemiddelde snelheid in de auto kijken. Die ligt echt ook veel lager dan dat je denkt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

LordSinclair schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:54:
Je moet de grap, als je auto dat heeft, eens naar de gemiddelde snelheid in de auto kijken. Die ligt echt ook veel lager dan dat je denkt.
Klopt, ik keek daar laatst toevallig naar en dat was echt maar iets van 49km/h over de laatste 15.000 kilometer.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 10:22
Je moet de grap, als je auto dat heeft, eens naar de gemiddelde snelheid in de auto kijken. Die ligt echt ook veel lager dan dat je denkt.
Mijn auto heeft die functie niet, maar vanochtend weer zo'n 30 minuten gereden om 13km woon-werk af te leggen.
Daarom zit ik ook naar een e-bike te kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
[...]

Ik bedoel vol trots dat ik niet in de randstad woon en werk.

Ik ga dus absoluut geen extra reistijd in privé tijd doneren aan de werkgever. Die wordt al slapend rijk op deze manier.

Misschien moet ik het maar eens bij de vakbond neerleggen.
Nou nou. Ik heb in al die crisis nog geen enkele dag thuis gewerkt omdat dat bij mijn werk niet kan. Als je thuis kunt werken zul je vast ook tussendoor wel iets kunnen doen wat niet helemaal voor de baas is. Even een wasje draaien of de droger aanzetten (fijn als je zonnepanelen hebt). Of in de pauze even snel naar de winkel gaan om de drukte in de avond voor te zijn. Of dat pakketje aannemen wat anders naar een ophaal punt zou gaan. Dus thuis werken heeft ook voordelen. En internet moet er ook nog vanaf ? Dus als je niet thuis zou werken zou je geen internet hebben? Of betaal je per gebruikte hoeveelheid?

Maar to the point, als je baas huurt dan zal hij er ook parkeerplekken bij gaan krijgen. Wellicht is er dan ook een voor jou bij. En als dat niet zo is kun je wellicht met een collega carpoolen? Of anders toch lekker met de fiets, e-bike, scooter........

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Mr. Stom
Je kunt er uren over soebatten of je nou 10 of 15 kmh fietst, 60 of 120 kilo weegt en man of vrouw bent, maar feit blijft dat je langere reistijd hebt.

Als hier had gestaan: ik moet elke dag een kwartier voor werktijd aanwezig zijn voor de opstarttijd, is dit werktijd? Dan stonden hier 5 pagina's met "Ja dit is werktijd en je moet worden betaald".

Hier geldt redelijk hetzelfde: werkgever overweegt een besluit in eigen voordeel waar werknemer een nadeel van heeft. Daar zit een belangenafweging aan vast. Parkeer jij al jaren en ben je nu dagelijks langer onderweg (een half uur, een uur of waar we in de reistijd discussie op uit komen) dan heb je daar nu eenmaal flink nadeel van. Dan heeft je werkgever dat - in elk geval deels - te compenseren.

Dat kan in geld, in reistijd onder werk of een bijdrage aan een elektrische fiets. Maar het is koffiedik kijken hoe de werkgever van TS hier tegenaan kijkt: er is nog helemaal geen sprake van een verlies van parkeerplaats.

Nogmaals, als dit besluit er wel komt: gewoon aangeven dat dit jou onevenredig in je belangen raakt en dat jij daar enige compensatie voor terug zou willen zien. Simpelweg elke dag een uur langer onderweg zijn om de baas zijn lagere huur te 'betalen' zou ik in elk geval niet zomaar accepteren.

Ter referentie: hier wordt autorijden inmiddels ook teruggedrongen, maar dan zitten wij ongeveer bovenop een treinstation in Amsterdam. Iedereen met de fiets of OV krijgt elke dag 10 euro Sustainable Bonus, alle OV kosten op basis van eerste klas waarbij je de autominuten (maal 1,25 wegens files) versus OV minuten in werktijd mag compenseren en we mogen 4 van de 5 dagen thuiswerken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
Mr. Stom schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:27:
Je kunt er uren over soebatten of je nou 10 of 15 kmh fietst, 60 of 120 kilo weegt en man of vrouw bent, maar feit blijft dat je langere reistijd hebt.

Als hier had gestaan: ik moet elke dag een kwartier voor werktijd aanwezig zijn voor de opstarttijd, is dit werktijd? Dan stonden hier 5 pagina's met "Ja dit is werktijd en je moet worden betaald".

Hier geldt redelijk hetzelfde: werkgever overweegt een besluit in eigen voordeel waar werknemer een nadeel van heeft. Daar zit een belangenafweging aan vast. Parkeer jij al jaren en ben je nu dagelijks langer onderweg (een half uur, een uur of waar we in de reistijd discussie op uit komen) dan heb je daar nu eenmaal flink nadeel van. Dan heeft je werkgever dat - in elk geval deels - te compenseren.

Dat kan in geld, in reistijd onder werk of een bijdrage aan een elektrische fiets. Maar het is koffiedik kijken hoe de werkgever van TS hier tegenaan kijkt: er is nog helemaal geen sprake van een verlies van parkeerplaats.

Nogmaals, als dit besluit er wel komt: gewoon aangeven dat dit jou onevenredig in je belangen raakt en dat jij daar enige compensatie voor terug zou willen zien. Simpelweg elke dag een uur langer onderweg zijn om de baas zijn lagere huur te 'betalen' zou ik in elk geval niet zomaar accepteren.

Ter referentie: hier wordt autorijden inmiddels ook teruggedrongen, maar dan zitten wij ongeveer bovenop een treinstation in Amsterdam. Iedereen met de fiets of OV krijgt elke dag 10 euro Sustainable Bonus, alle OV kosten op basis van eerste klas waarbij je de autominuten (maal 1,25 wegens files) versus OV minuten in werktijd mag compenseren en we mogen 4 van de 5 dagen thuiswerken.
Dit is de meest zinvolle post die ik in alle reacties ben tegen gekomen. Ik ben hier wel mee geholpen ja. Als mijn plekkie idd vervalt dan ga ik aangeven dat ik onevenredig in mijn belang geraakt wordt en dat gecompenseerd wil zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

[...]

[...]
TS kan met een elektrische fiets in 20 minuten op zijn werk zijn, terwijl dat momenteel 10 minuten is. Hij is dus maximaal 20 minuten per dag extra kwijt. Daarnaast is dat beter voor het milieu, zijn portemonnee en zijn gezondheid. Ik vind dus niet dat je kunt stellen dat hij onevenredig in zijn belangen is geraakt.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• CrazyFool
Managelorian schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:20:
[...]

TS kan met een elektrische fiets in 20 minuten op zijn werk zijn, terwijl dat momenteel 10 minuten is. Hij is dus maximaal 20 minuten per dag extra kwijt. Daarnaast is dat beter voor het milieu, zijn portemonnee en zijn gezondheid. Ik vind dus niet dat je kunt stellen dat hij onevenredig in zijn belangen is geraakt.
Kap eens met die non discussie, dat jij graag gaat fietsen moet je lekker zelf weten. T’s geeft aan dit er niet voor over te hebben. Einde discussie over fietsen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
CrazyFool schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:24:
[...]

Kap eens met die non discussie, dat jij graag gaat fietsen moet je lekker zelf weten. T’s geeft aan dit er niet voor over te hebben. Einde discussie over fietsen.
Dan moet TS een andere baan zoeken.
Aangezien er een prima alternatief is voor met de auto komen kan je moeilijk claimen dat het TS onevenredig hard raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:41:
[...]

Dit is de meest zinvolle post die ik in alle reacties ben tegen gekomen. Ik ben hier wel mee geholpen ja. Als mijn plekkie idd vervalt dan ga ik aangeven dat ik onevenredig in mijn belang geraakt wordt en dat gecompenseerd wil zien.
Jouw "plekje" vervalt pas als de werkgever en verhuurder de afgelopen tijd oogluikend het aantal parkeerplekken hebben opgehoogd buiten de geldende contracten. Maar je hebt er mogelijk dus nooit recht op gehad.

Dat een pand lange(re) tijd niet 100% verhuurd is, wil niet zeggen dat je dan alles maar voor eigen gewin mag "inpikken". Neem aan dat het pand ook niet uitbundig van top tot teen jullie logo draagt? Dat 100% onderhoud van gehele pand niet voor rekening van jouw werkgever is?

Dus: hoeveel parkeerplekken heeft werkgever contractueel gehuurd de afgelopen jaren? En hoeveel plekken zijn er zometeen beschikbaar?

/edit: heb 2x hetzelfde meegemaakt. Jaren geen huurders dus hele (afgeslote ) parkeerterrein voor bedrijd X oogluikend toegestaan. Totdat pand voor 80% verhuurd is, toen gingen we letterlijk van 90 plekken naar 15. Natuurlijk voelt dan "de rest" zich "ook" belangrijk en wil een vaste plek want elke omliggende meter straat was betaald parkeren.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2022 19:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

CrazyFool schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:24:
[...]

Ben jij de moderator in dit forum? Nee? Dan moet jij ophouden met te bepalen waar anderen wel of niet over discussiëren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CrazyFool
Philip Ross schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:29:
[...]

Aangezien er een prima alternatief is voor met de auto komen kan je moeilijk claimen dat het TS onevenredig hard raakt.
Dat is een conclusie die je daar vervolgens uit kan halen. 100% mee eens. Maar dat is vervolgens een keuze.
Managelorian schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:45:
[...]

Ben jij de moderator in dit forum? Nee? Dan moet jij ophouden met te bepalen waar anderen wel of niet over discussiëren.
Wellicht is het je ontgaan, maar volgens mij heb je al meerdere malen geprobeerd je punt te maken, en ziet de ts dat niet zitten. Dus jou oplossing is geen oplossing.

Wellicht dat jij dat niet wil horen (lezen), maar dat is je eigen keuze. Net zoals de ts niet wil fietsen.

Ik noem dat drammen, en niet constructief, zoals de post van @Mr. Stom dat wel is.

[ Voor 4% gewijzigd door CrazyFool op 28-11-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56

Honesty

kattenneus!

Als TS fietskoerier wordt kan die fietsen en werken tegelijkertijd, maar iets zegt me dat hij dat niet wilt.
Ik heb meegemaakt dat ik buiten het centrum moest parkeren en dan net de metro(kosten vergoed, tijd niet) maar ook dat er op een bedrijf maar 20 plekken waren voor 300 externen. Parkeren is altijd ellende en ik vind het juist proactief dat TS nu al actie onderneemt om te kijken wat er gaat gebeuren.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 11:36

aap

Het artkel zegt niet hoe dat gemeten is. Het zou me niets verbazen als het "afgelegde afstand gedeeld door totale reistijd" is, dus inclusief het wachten voor stoplichten en misschien zelfs het parkeren van de fiets.

12 km/u is echt langzaam en de enigen die ik dat zie halen zijn tieners die vooral met hun telefoon bezig zijn (ik snap niet dat ze niet omvallen).

TS zegt in de provincie te wonen en werken en heeft dus wsl. minder stoplichten dan mensen die door de stad moeten bewegen. De TS moet als hij gemiddeld gezond is toch wel ergens rond de 18-20 km/u moeten rijden. Zeker als hij iets langer oefent :) Je staat te kijken hoe snel je fitter en sneller kunt worden als je van 5 x per dag autorijden switcht naar iedere dag een afstand fietsen.

Overigens kan ik best sympathiseren met de TS dat een parkeerplek inmiddels een verworven recht is. Ik zou eerst eens even bij de werkgever informeren wat er volgens deze gaat gebeuren. Er wordt nu wel meteen in worst-case-scenario's gedacht, maar de baas wil misschien zelf ook gewoon met de auto naar het werk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Je moet voor de grap, als je auto dat heeft, eens naar de gemiddelde snelheid in de auto kijken. Die ligt echt ook veel lager dan dat je denkt.
Maar dat hangt ook weer af van hoe je je auto gebruikt. Als je m veel voor kutstukjes in de stad gebruikt dat zakt je gemiddelde snelheid dramatisch. Als je m daarentegen alleen voor snelweg gebruikt en je hebt de mazzel dat je dicht bij een oprit woont en dichtbij een afrit moet zijn dan vliegt die om hoog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag stoppen met de discussie over hoe hard we gemiddeld wel of niet fietsen, daar is TS niet mee geholpen en al helemaal niet in de wellus/nietus die het nu was.

Zie je dat anders, dm me dan even, maar reageer niet in dit topic :).

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 28-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:23

Hier geldt redelijk hetzelfde:
Nou, nee. Woon-werk verkeer is gewoon een verhaal apart, met aparte regelingen en bepalingen e.d. Enige vergelijking gaat niet op en is ook totaal niet zinvol.

Voor de rest ben ik het wel met je eens trouwens :).

Het is zeker iets waar een ieder rekening mee houdt bij het kiezen van een werkgever, het accepteren van een baan of zelfs het kiezen van een woonplaats. Verandert dit, dan zal deze keuze wellicht anders uitvallen.

Ik neem aan dat de werkgever ook niet achterlijk is en snapt dat zulke veranderingen na 15 jaar wel op significante weerstand zouden stuiten - indien dit doorgaat. Maar goed, vooralsnog lijkt het afwachten geblazen over hoe en wat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
Managelorian schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:20:
[...]

Snap ik. Maar als je dit vertaald naar wat er dan dus feitelijk gebeurd: Hoi TS, wij gaan veel geld besparen door je parkeerplaats niet meer te huren. Als jij nou even een elektrische fiets met toebehoren als een helm en regenpak á ruim 3000 euro koopt heb jij slechts een verdubbeling van je reistijd en besparen wij X bedrag per maand. Vet goede deal toch? Groetjes werkgever.

Je snapt, als de werkgever dit zonder enige compensatie doet dan is dat niet redelijk.

Maar ik ben benieuwd hoe dit uitpakt, wellicht zijn er gewoon genoeg parkeerplekken voor de koets van TS (of misschien is TS wel zo enthousiast door alle data die TS kan genereren dat TS de fiets oppakt, een jaar lang data verzameld en dan de discussie hier over zijn fietssnelheid in één keer doodslaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 13:07
Even een juridische insteek: er spelen hier twee zaken.

Ten eerste moet @Panzer_V zich als een goed werknemer gedragen en zijn werkgever als goed werkgever. Er valt natuurlijk te discussiëren over wanneer je een goede werknemer bent en wanneer niet, maar het komt er op neer dat je redelijke verzoeken van je werkgever dient te accepteren. Gezien de klimaatverandering waar we allemaal mee worstelen lijkt het me geen onredelijk verzoek van de werkgever, mits TS hiervoor gecompenseerd wordt (al dan niet met een afbouwende regeling).

Er kán (met de nadruk op kan) sprake zijn van een verworden recht van TS. Als hij jarenlang heeft kunnen parkeren, kan dit als impliciete arbeidsvoorwaarde gezien worden. Arbeidsvoorwaarden mogen niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden.
Helaas is er geen eenduidige lijst van rechten die na een x aantal jaar verworven rechten worden. De Hoge Raad heeft hiervoor de volgende gezichtspunten gegeven:

De inhoud van de gedragslijn;
De aard van de arbeidsovereenkomst en de positie die de werkgever en de werknemer jegens elkaar innemen;
De lengte van de periode gedurende welke de werkgever de desbetreffende gedragslijn heeft gevolgd;
Verklaringen over en weer ten aanzien van de gedragslijn;
De aard van de voor- en nadelen die voor de werkgever en de werknemer uit de gedragslijn voortvloeien;
De aard en de omvang van de kring van werknemers jegens wie de gedragslijn is gevolgd.

Ik laat de invulling hiervan aan dit topic over. @Panzer_V ik lees ergens iets over een vakbond. Als je echt goed advies wil zou ik je vraagstuk daar neerleggen (als je lid bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Mr. Stom schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:18:
[...]

Snap ik. Maar als je dit vertaald naar wat er dan dus feitelijk gebeurd: Hoi TS, wij gaan veel geld besparen door je parkeerplaats niet meer te huren. Als jij nou even een elektrische fiets met toebehoren als een helm en regenpak á ruim 3000 euro koopt heb jij slechts een verdubbeling van je reistijd en besparen wij X bedrag per maand. Vet goede deal toch? Groetjes werkgever.

Je snapt, als de werkgever dit zonder enige compensatie doet dan is dat niet redelijk.

Maar ik ben benieuwd hoe dit uitpakt, wellicht zijn er gewoon genoeg parkeerplekken voor de koets van TS (of misschien is TS wel zo enthousiast door alle data die TS kan genereren dat TS de fiets oppakt, een jaar lang data verzameld en dan de discussie hier over zijn fietssnelheid in één keer doodslaat).
Dat is idd precies wat hier gebeurd. Helaas, maar dat laten we nu effe buiten scope, is dit niet de eerste verkapte eenzijdige bezuiniging van werkgever.

Het gaat mij helemaal niet om die parking....maar of het feit dat ik wederom financieel hard geraakt wordt ter faveure van de zakken van de CEO.
Er is voor mij echt een grens bereikt. En dat is in dit geval de parking/ extra verplichte reistijd en kosten voor alternatieve vervoersmiddelen/ extra ongemak ivm dubbel moeten rijden om kids weg te brengen/ te halen etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48

PB-powell

Mr. Laziness

Panzer_V schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:30:
[...]

Dat is idd precies wat hier gebeurd. Helaas, maar dat laten we nu effe buiten scope, is dit niet de eerste verkapte eenzijdige bezuiniging van werkgever.

Het gaat mij helemaal niet om die parking....maar of het feit dat ik wederom financieel hard geraakt wordt ter faveure van de zakken van de CEO.
Er is voor mij echt een grens bereikt. En dat is in dit geval de parking/ extra verplichte reistijd en kosten voor alternatieve vervoersmiddelen/ extra ongemak ivm dubbel moeten rijden om kids weg te brengen/ te halen etc. etc. etc.
Maar als je er al zo in staat, is ander werk dan geen optie? Momenteel is de markt best gunstig (beetje afhankelijk van sector en locatie) en dan heb je alle ruimte om te onderhandelen wat voor jou belangrijk is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
Agent47 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:30:
Moeten ze meer gaan invoeren vind ik. 10 km is prima te doen met de fiets of scooter. Al moet ik toegeven dat de situatie het ook toe moet staan. Als je eerst bijvoorbeeld kinderen naar school moet brengen dan is de auto wel erg handig.

Elektrische fiets? Scooter?
De kinderen zijn niet het probleem van de werkgever.
Het type vervoermiddel voor woon-werkverkeer ook niet. Tenzij dit vervoermiddel verstrekt wordt door de werkgever.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
Panzer_V schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:37:
[...]

En hoe dan om te gaan met de extra reistijd? Is er niet een precedent geschapen in de loop van de jaren?
Reistijd is altijd eigen tijd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Dus omdat je op weekbasis in een bejaarden-tempo nu anderhalf uur moet gaan fietsen, wordt je onevenredig in je belang geraakt? Daar waar je voorheen wekelijks 1u en 40 minuten in de auto zat op basis van een vijfdaagse werkweek op kantoor.

Want het feit dat de werkgever *nu* het aantal werk- en parkeerplekken zo drastisch gaat verminderen zegt mij dat het tot het "oude normaal" eindigde gebruikelijk was om (bijna) dagelijks naar kantoor te reizen.

Je belang wordt dus 'aangetast' met ten minste 10 minuten extra vrije tijd per week. In werkelijkheid meer, want je hoeft nu ook veel minder vaak te tanken of met je auto naar de garage.
En als je die 10 km met de auto daadwerkelijk in 10 minuten kan afleggen, dan heb je weinig last van verkeerslichten, verkeersdrukte etc. Dan kun je dat op de fiets echt wel sneller afleggen dan in 45 minuten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:50:
[...]

Dat is niet waar.

Onder andere bij verhuizing van standplaats op verzoek van de werkgever komt de extra reistijd doorgaans (al dan niet met aflopende regeling) voor rekening van de werkgever.
Ik kan me dus goed voorstellen dat wanneer de reistijd door andere keuzes van de werkgever dan 'verhuizing' significant toeneemt dit mogelijk ook voor rekening van de werkgever komt.

Maar hier zie ik nog niet duidelijk hoe de reistijd op maand/jaarbasis significant toeneemt als de werkgever zegt 'parkeer maar 3 straten verderop en loop het laatste stukje, of ga fietsen'. Want de reistijd per reis wordt wel langer, maar het aantel reizen is drastisch afgenomen ten opzichte van wat de werknemer gewend was. De maandelijkse reistijd wijzigt niet veel en neemt mogelijk zelfs af.

Nu het thuiswerken door deze werkgever verplicht gesteld wordt, lijkt het me zinvoller om te focussen op fatsoenlijke vergoedingen voor het ergonomisch inrichten van een thuiswerkplek en een dekkende bijdrage aan toegenomen kosten voor zaken als energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
[...]

Werkgevers hebben ook fiets regelingen (ook e-bikes) dan is het onevenredig belang opgelost. :+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Stemmen met je voeten is ook altijd een optie. Werknemers markt, werk zat. Bij een werkgever die niet om zijn mensen geeft moet je niet willen werken :)
Deze wilde ik even op persoonlijke noot quoten.

Ik MOET helemaal niks, niemand anders gaat bepalen hoe ik mijn leven indeel of wat ik wel en niet doe. Zeker een mij verder onbekende user op een forum niet :)
Sure, we zijn ongetwijfeld allemaal begaan met het milieu - in meer of mindere mate. Maar je eigen mening / beleving daarin als waarheid projecteren en als maatstaf stellen voor anderen lijkt me geen goed idee.
"Het zou mooi zijn als...." En dat klopt helemaal. Maar ga niet anderen stellend vertellen wat ze moeten doen, want dat werkt zoals je gemerkt hebt niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 12:02
[...]

En heeft jouw werkgever ondertussen al duidelijkheid verschaft over het parkeerbeleid? Het klinkt nu namelijk meer alsof je eigenlijk al weg wilt en meer aan het zoeken bent naar een reden om jouw werkgever zover te krijgen van je af te willen en je daar een zak geld voor mee te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Gaat het salaris van de CEO daadwerkelijk omhoog door dit veranderende beleid of is dat jouw interpretatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Wat ik overigens wel grappig vind is dat TS zich druk maakt over of die wel parkeerruimte heeft, maar geen seconde lijkt na te denken over wat er gebeurt als hij zijn auto ergens geparkeerd heeft en het kantoor binnenstapt. Met 0,2 tot 0,4 FTE per werkplek wordt het, gok ik zo, erg druk in de kantine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoezo 'moet' dat? :? Dat bepaalt de TS toch lekker zelf?

Als het parkeerbeleid zo doorgezet wordt en TS wil niet op de fiets of met het OV, dan wordt het een andere baan of een creatieve oplossing bedenken. Al zitten daar opties bij die niet iedereen kan bekoren denk ik: bijvoorbeeld carpoolen.

Kun je niet een fiets bij de dichtstbijzijnde parkeerplaats neerzetten?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 15:11

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

We moeten helemaal niks. Vooral niet als het voorgeschreven wordt door een anoniem forumlid met een moreel superioriteitsgevoel. En dan ook nog eens beginnen over de mogelijke gezondheid van de TS.

TS wordt benadeeld door zijn werkgever. Het interesseert mij niks dat de het benadelen van de TS door zijn werkgever "goed voor het klimaat" zou zijn. Als TS zijnde zou ik dit ook niet pikken en willen dat dit goed opgelost wordt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Knul schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:30:
Even een juridische insteek: er spelen hier twee zaken.

Ten eerste moet @Panzer_V zich als een goed werknemer gedragen en zijn werkgever als goed werkgever. Er valt natuurlijk te discussiëren over wanneer je een goede werknemer bent en wanneer niet, maar het komt er op neer dat je redelijke verzoeken van je werkgever dient te accepteren. Gezien de klimaatverandering waar we allemaal mee worstelen lijkt het me geen onredelijk verzoek van de werkgever, mits TS hiervoor gecompenseerd wordt (al dan niet met een afbouwende regeling).

Er kán (met de nadruk op kan) sprake zijn van een verworden recht van TS. Als hij jarenlang heeft kunnen parkeren, kan dit als impliciete arbeidsvoorwaarde gezien worden. Arbeidsvoorwaarden mogen niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden.
Helaas is er geen eenduidige lijst van rechten die na een x aantal jaar verworven rechten worden. De Hoge Raad heeft hiervoor de volgende gezichtspunten gegeven:

De inhoud van de gedragslijn;
De aard van de arbeidsovereenkomst en de positie die de werkgever en de werknemer jegens elkaar innemen;
De lengte van de periode gedurende welke de werkgever de desbetreffende gedragslijn heeft gevolgd;
Verklaringen over en weer ten aanzien van de gedragslijn;
De aard van de voor- en nadelen die voor de werkgever en de werknemer uit de gedragslijn voortvloeien;
De aard en de omvang van de kring van werknemers jegens wie de gedragslijn is gevolgd.

Ik laat de invulling hiervan aan dit topic over. @Panzer_V ik lees ergens iets over een vakbond. Als je echt goed advies wil zou ik je vraagstuk daar neerleggen (als je lid bent).
Echter de situatie gaat van een open parkeerplaats naar een gesloten parkeerplaats, doordat de gebouwen beheerder een slagboom plaatst. Waarschijnlijk betaald de werkgever voor een aantal parkeerplaatsen huur, maar de rest was vrij om ook te staan. En de vraag is, doordat het nooit een probleem was en er blijkbaar geen parkeerbeleid was, had de TS recht op een door de werkgever betaalde plek (als die er waren), of gebruikte hij een onbetaalde plek danwel waren er geen plekken van de werkgever. Als het laatste het geval is, dan vraag ik me af of er sprake is van een impliciete arbeidsvoorwaarde.
Onbekend is dus of ze een beperkt aantal plekken afnemen, of dat er over bedrijven heen gewerkt gaat worden met "first come first serve".
Ga er maar vanuit dat men met vaste plekken per bedrijf gaat werken en een aantal voor bezoekers reserveert. De reden, zoals je zelf aan geeft, er zijn in de buurt geen alternatieven..... Hoe je werkgever met zijn plekken omgaat, tja dat is aan hen. Een paar voor bezoekers, mensen met een fysieke beperking krijgen meestal voorrang en de rest tja.....

Verder zal je werkgever waarschijnlijk naar rato van gebouw deel plaatsen toegewezen krijgen, dan wel de optie krijgen er voor de betalen (ik gok het laatste). Hierover zounden ze al informatie moeten hebben gekregen van de verhuurder verwacht ik....

[ Voor 13% gewijzigd door jeanj op 04-12-2022 17:34 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 12:02
wjjkoevoets schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:12:
[...]

We moeten helemaal niks. Vooral niet als het voorgeschreven wordt door een anoniem forumlid met een moreel superioriteitsgevoel. En dan ook nog eens beginnen over de mogelijke gezondheid van de TS.

TS wordt benadeeld door zijn werkgever. Het interesseert mij niks dat de het benadelen van de TS door zijn werkgever "goed voor het klimaat" zou zijn. Als TS zijnde zou ik dit ook niet pikken en willen dat dit goed opgelost wordt.
Zijn werkgever neemt dit besluit ook niet omdat het "goed voor het klimaat" zou zijn, maar omdat zijn werkgever er vanuit gaat dan mensen meer thuis blijven werken en daardoor niet het volledige pand en daarbij behorende parkeerplaatsen meer te hoeven huren, maar slechts een deel.

En als we kijken naar het aantal werkplekken per FTE dat de werkgever gaat huren, zou TS waarschijnlijk van alle dagen naar kantoor naar 1 dag per week naar kantoor gaan. Dus wat tijd betreft zou TS er niet op achteruit gaan door die ene keer in de week te fietsen als er daadwerkelijk een tekort aan parkeerplaatsen is (5x20 minuten met de auto vs 1x90 minuten met de fiets). Maar goed, iedere oplossing voor TS zal toch niet goed genoeg zijn, aangezien alles slecht is en voor de winst van zijn werkgever dient, met zo een instelling kan hij beter ander werk zoeken. Maar ik verwacht dat hij er dan achter komt dat heel veel werkgevers niet de luxe van een parkeerplaats per medewerker hebben of zelfs van een parkeerplaats per werkplek.
jeanj schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:29:
[...]

Echter de situatie gaat van een open parkeerplaats naar een gesloten parkeerplaats, doordat de gebouwen beheerder een slagboom plaatst. Waarschijnlijk betaald de werkgever voor een aantal parkeerplaatsen huur, maar de rest was vrij om ook te staan. En de vraag is, doordat het nooit een probleem was en er blijkbaar geen parkeerbeleid was, had de TS recht op een door de werkgever betaalde plek (als die er waren), of gebruikte hij een onbetaalde plek danwel waren er geen plekken van de werkgever. Als het laatste het geval is, dan vraag ik me af of er sprake is van een impliciete arbeidsvoorwaarde.

[...]

Ga er maar vanuit dat men met vaste plekken per bedrijf gaat werken en een aantal voor bezoekers reserveert. De reden, zoals je zelf aan geeft, er zijn in de buurt geen alternatieven..... Hoe je werkgever met zijn plekken omgaat, tja dat is aan hen. Een paar voor bezoekers, mensen met een fysieke beperking krijgen meestal voorrang en de rest tja.....

Verder zal je werkgever waarschijnlijk naar rato van gebouw deel plaatsen toegewezen krijgen, dan wel de optie krijgen er voor de betalen (ik gok het laatste). Hierover zounden ze al informatie moeten hebben gekregen van de verhuurder verwacht ik....
Ik verwacht dat aangezien ze ook naar 0,2-0,4 werkplek per FTE gaan, dat het hele idee is dat niet iedereen tegelijk naar kantoor gaat komen, en er alleen op aangewezen dagen dat TS op kantoor verwacht wordt een plek voor hem zal zijn. En dat er dus alleen een probleem zou kunnen zijn als TS op extra dagen naar kantoor komt, maar dat zullen uitzonderingen zijn, en dan kan hij misschien wel in aanmerking komen voor een bezoekersparkeerplek die dag of bij uitzondering op de fiets komen als de parkeernood echt hoog is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:24

BTU_Natas

Superior dutchie

Maak van die ene dag op kantoor in de week, de vrijdag. En je kan je auto horizontaal op 3 plekken tegelijkertijd zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:50
BTU_Natas schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:03:
Maak van die ene dag op kantoor in de week, de vrijdag. En je kan je auto horizontaal op 3 plekken tegelijkertijd zetten.
Parkeer jij je auto normaal op zijn kant dan/ :o
eric.1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:16:
Het is zeker iets waar een ieder rekening mee houdt bij het kiezen van een werkgever, het accepteren van een baan of zelfs het kiezen van een woonplaats. Verandert dit, dan zal deze keuze wellicht anders uitvallen.
Het is voor mij een reden geweest een andere baan te gaan zoeken. Met de auto heen zat ik binnen 25 minuten op mijn werkplek, terug 35-40 minuten werk. Trein 2,5 uur per dag. En mensen die minder lang moesten fietsen dan mijn autorit zou zijn kregen een parkeerplek. En op reistijd ben ik ook echt aan het selecteren geweest bij nieuwe bedrijven. Eentje wilde me anderhalf uur per richting reistijd aanbieden. Prima, maar dan is dat wel werktijd en zorg je voor een bedrijfsvoertuig. Was niet bespreekbaar.
aap schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:46:
Het artkel zegt niet hoe dat gemeten is. Het zou me niets verbazen als het "afgelegde afstand gedeeld door totale reistijd" is, dus inclusief het wachten voor stoplichten en misschien zelfs het parkeren van de fiets.

12 km/u is echt langzaam en de enigen die ik dat zie halen zijn tieners die vooral met hun telefoon bezig zijn (ik snap niet dat ze niet omvallen).
Ik merk, als ik op de fiets ga, duidelijk verschil tussen de ochtend en de middag. Ik kan 's middags zomaar 5 minuten langer onderweg zijn, terwijl ik qua rijdende snelheid hoger uit kom. Redenen om niet de fiets te pakken:
- Regen
- Je komt bezweet aan
- Ik moet vroeger mijn bed uit

Ik zit overigens qua snelheid wel op het dubbele. Ik piek ergens tussen de 30 en 40 km/h, meestal rond de 35-36 km/h.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

The Eagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:21:
[...]

Deze wilde ik even op persoonlijke noot quoten.

Ik MOET helemaal niks, niemand anders gaat bepalen hoe ik mijn leven indeel of wat ik wel en niet doe. Zeker een mij verder onbekende user op een forum niet :)
Sure, we zijn ongetwijfeld allemaal begaan met het milieu - in meer of mindere mate. Maar je eigen mening / beleving daarin als waarheid projecteren en als maatstaf stellen voor anderen lijkt me geen goed idee.
"Het zou mooi zijn als...." En dat klopt helemaal. Maar ga niet anderen stellend vertellen wat ze moeten doen, want dat werkt zoals je gemerkt hebt niet :)
Klimaatverandering gaat ons allen aan dus als iemand ontkent dat de situatie zeer urgent is en dat we onze manier van leven moeten veranderen dan vrees ik dat jij en ik elkaar niet zullen vinden op dit punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

Kleine toevoeging: Met de auto sta ik in 10 minuten op het werk. Met de fiets duurt het 45 minuten. Met het OV 60 minuten enkele reis.
Al zou ik het met 10km toch fietsen (misschien betaalt je werkgever mee aan een elektrische?), wat ik een tijdje heb gedaan toen ik in Amsterdam werkte is een vouwfiets achterin, ergens aan de Ring (gratis) parkeren, en de laatste 3km fietsen. Lekker even bewegen, maar ook weer niet superveel langer kwa tijd (3km = max 10 minuten).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11
MAX3400 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:42:
Die is voor bijna niemand dekkend bij de "officiele" €0.19/km. Dus je levert altijd geld in.
Question Mark schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:45:
En jij werkt voor de enige werkgever in Nederland waarbij deze vergoeding dermate ruim is, dat die ook rendabel is met de huidige brandstofprijzen? ;)
Het hangt er helemaal vanaf of je met gemiddelde of marginale kilometerprijs rekent. In het geval je toch al een auto hebt is de prijs van een extra kilometer in veel gevallen helemaal niet zo hoog. Puur op brandstof ben je zelfs met huidige brandstofprijs (GLA) met een verbruik van 1:10 break-even. Additionele afschrijving en onderhoud hangt af van kilometrage/auto/variabelen maar zal in veel gevallen niet doorslaggevend zijn.

Het wordt pas anders als je een auto aan gaat schaffen om naar je werk te rijden, €0,19/km is (bijna) nooit voldoende om de gemiddelde autokosten af te dekken.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 05-12-2022 17:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:01
De werkgever geeft aan nog niet op de hoogte te zijn van de specificaties van het parkeerbeleid.
Onbekend is dus of ze een beperkt aantal plekken afnemen
Dit hele topic is nutteloos joh. Er is nog niets bekend dus ook de consequenties voor jou niet.
Je werkgever heeft er ook gewoon belang bij dat jij op de gewenste momenten naar kantoor kunt komen. Er komt vast wel een oplossing voor.
Aangezien ikzelf binnen 10 km van het werk woon is de kans aanwezig dat ik een autoverbod ga krijgen.
Dit is dus echt pure speculatie en vooruitlopen op zaken. Je hebt in de eerdere quote aangegeven dat ze nog niet eens weten wat het parkeerbeleid van de verhuurder gaat zijn, laat staan dat ze weten wat hun eigen beleid gaat zijn :+

*;

Chill, en o<:) komt vanzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:50:
[...]

Nee hoor. Bij mijn buitendienst functie is mijn kantoorzetel mijn woning. Zodra ik voor werk de deur uitstap begint mijn werktijd te lopen. Drukke weken ben ik 25% van mijn werkweek onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Dan wordt je toch zelf CEO als het allemaal zo makkelijk is om je zakken te vullen? Genoeg kansen op de ZZP markt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
"Zoveelste bezuiniging, zakken vullen van de CEO, neerleggen bij de vakbond".. Zou je niet eens gewoon naar een andere werkgever gaan? Het klinkt alsof je al 15 jaar stille frustraties hebt opgebouwd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:29
[...]

Nee, dit is de post waarin je terugleest wat jij het liefst wilt horen. Dat is wat anders dan de meest zinvolle.

Overigens heb ik in mijn middelbare schooltijd dagelijks een ruime 10km naar school gefietst en weer terug. Dat was ongeveer 35-40 minuten, en niet altijd even leuk (altijd wind tegen op de dijk..). Maar met een e-bike zou dat goed te doen moeten zijn. Tis wel goed voor de conditie.

Zolang de werkgever jou niet verplicht met de auto te komen of expliciet een parkeerplaats heeft toegezegd vind ik dit overigens een non-discussie.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je werkt hoeft niet per se voor een parkeerplaats te zorgen. Wij zijn ook verhuisd en ik kon een parkeerplaats huren voor 65 euro per maand. Ik heb er voor bedant en ben voor een treinabonnement gegaan. Een tijdje geparkeerd waar het gratis was, maar dat werd ook steeds moeilijker en verder weg (zoals in elke grote stad).

10 km kun je ook op een electrische fiets of brommertje doen. 24 minuten met een electrische fiets, met een brommertje of speedpedelic sneller.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er staat een modbreak over de fietsdiscussie.

Een altijd beschikbare parkeerplaats in het pand voor een periode langer dan 15 jaar begint overigens wel heel ernstig op een verworven recht te lijken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Iets anders dan fietsen dan (ik wilde nog een stepje in de kofferbak opperen eigenlijk :p ), kan het niet zijn dat het aantal werkplekken naar beneden is omdat meer mensen thuiswerken? Dan zijn er minder werkplekken, maar ook minder parkeerplaatsen nodig en is er niet echt een probleem.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:29:
[...]

Tenzij TS slecht ter been is? Fietsen is niet voor iedereen een oplossing.

Onder de 10km zou ik inmiddels ook fietsen hoor, maar ik ken mensen die dat echt niet moeten proberen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
De kids kunnen ook op de fiets :P Niet dat ik dat doe... heb dat 5x gedaan ofzo en ben daarvan 1x bijna van de weg gereden door 1 of ander klote bestelbusje.

Sindsdien zit ik weer in de auto.

Er gebeuren bij school regelmatig ongelukken waarbij helaas ouders en kinderen simpelweg aangereden worden :N En in de winter in het donker moet ik er al helemaal niet aan denken.

Mijn vrouw heeft helaas geen andere optie en die is morgen bijvoorbeeld ook bang dat ze zal uitglijden en hard zou kunnen vallen met ons dochtertje achterop. Dit is namelijk al een keer eerder gebeurd...

Maar goed... als je de CEO zat bent... run Forrest, run.

Op mijn werk zijn overigens ook te weinig parkeerplaatsen. Ik ben er simpelweg als 1 van de eersten :+ En de rest staat vaak illegaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 14-12-2022 23:14 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

- sorry gaat te veel offtopic waar ik op reageerde.

[ Voor 91% gewijzigd door Marzman op 15-12-2022 08:51 ]

/▌

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik vind de hele discussie over gemiddelde fietssnelheden ook een beetje flauw en irrelevant, de gemiddelde fietsforens hoeft natuurlijk helemaal niet representatief te zijn voor de TS. Ik ken ook wel mensen die gemiddeld zomaar <10km/u fietsen, of mensen die überhaupt niet (meer) gewend te zijn om te fietsen. Niet iedereen heeft dezelfde leeftijd en lichamelijke conditie. "Ik ken iemand die 40 km in zeven minuten fietst", tja, leuk voor je, daar heeft de TS weinig aan. :+

Desondanks zou een elektrische fiets dat probleem natuurlijk wel oplossen, dus vraag inderdaad eens na wat nou precies de verwachte gevolgen zijn, en als dat inderdaad betekent dat je niet meer met de auto kunt komen, wat de werkgever dan kan betekenen. Een fietsplan o.i.d. om een elektrische fiets te financieren lijkt me een prima oplossing. Die gaan 25 km/u dus dan doe je 24 minuten over 10km.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bwerg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:30:
Desondanks zou een elektrische fiets dat probleem natuurlijk wel oplossen, dus vraag inderdaad eens na wat nou precies de verwachte gevolgen zijn, en als dat inderdaad betekent dat je niet meer met de auto kunt komen, wat de werkgever dan kan betekenen. Een fietsplan o.i.d. om een elektrische fiets te financieren lijkt me een prima oplossing. Die gaan 25 km/u dus dan doe je 24 minuten over 10km.
Combineren is ook nog een optie als je de auto niet dichtbij kunt parkeren. Een vouwfiets of electrische step past in elke auto.

Je kan wel vragen de werkgever mee te denken voor oplossingen inderdaad. En ik vraag me af of er echt een probleem is omdat TS het in een andere post heeft als meer thuiswerken als reden voor het downsizen van de werkgever. Dan heeft hij minder werkplekken nodig, maar ook minder parkeerplaatsen.

/▌

• Goudvis
  • Laatst online: 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Ik zou de goedbedoelde adviezen om formeel bezwaar door te geven aan HR ter harte nemen. Of maak er anders een 'Parkeren en verplicht kantoowerken-frustratie topic' van als je vooral wilt venten. Wat af en toe enorm oplucht hoor, dus begrijpelijk als dat je onderliggende TS-motivatie is/was. :>

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Managelorian schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:35:
[...]

Klimaatverandering gaat ons allen aan dus als iemand ontkent dat de situatie zeer urgent is en dat we onze manier van leven moeten veranderen dan vrees ik dat jij en ik elkaar niet zullen vinden op dit punt.
Op moment van schrijven is TS' handtekening een enorme ode aan mensen die ik zou typeren als 'klimaat-aanbidders' (goed te combineren met het morele 'high horse', geloof in Moeder Aarde en dat er 'iets' is).
TS heeft volgens zijn signature 11k WP + 4k WP liggen én rijdt elektrisch. Wat kan je dan nog fout doen?

En inzien (en handelen naar het gegeven dat) dat duurzame energie nodig is enzovoort is een ander inzicht dan bij het minste of geringste anderen erop te wijzen dat 'de situatie zeer urgent is en we moeten veranderen'.

Om oprecht zulke boodschappen na te leven moet je immers bio-neutraal je eigen groente verbouwen, geen auto hebben en uitsluitend tweedehands kopen (of zeker weten dat je spulletjes bio-neutraal gewonnen zijn). Wie lukt dat?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goudvis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:17:
[...]

Op moment van schrijven is TS' handtekening een enorme ode aan mensen die ik zou typeren als 'klimaat-aanbidders' (goed te combineren met het morele 'high horse', geloof in Moeder Aarde en dat er 'iets' is).
TS heeft volgens zijn signature 11k WP + 4k WP liggen én rijdt elektrisch. Wat kan je dan nog fout doen?

En inzien (en handelen naar het gegeven dat) dat duurzame energie nodig is enzovoort is een ander inzicht dan bij het minste of geringste anderen erop te wijzen dat 'de situatie zeer urgent is en we moeten veranderen'.

Om oprecht zulke boodschappen na te leven moet je immers bio-neutraal je eigen groente verbouwen, geen auto hebben en uitsluitend tweedehands kopen (of zeker weten dat je spulletjes bio-neutraal gewonnen zijn). Wie lukt dat?
Helemaal eens met de strekking van je posting.

Tom en Barbara deden overigens een poging: Wikipedia: The Good Life (Britse televisieserie) ;)
Managelorian schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:35:
[...]Klimaatverandering gaat ons allen aan dus als iemand ontkent dat de situatie zeer urgent is en dat we onze manier van leven moeten veranderen dan vrees ik dat jij en ik elkaar niet zullen vinden op dit punt.
Dat is jouw mening. Een ander vind het niet belangrijk en/of urgent. En dat moet iedereen lekker zelf weten. Er zijn veel zaken in het leven waar mensen anders over denken. Als de maatschappij als geheel vindt dat daar iets aan gedaan moet worden dan volgt er wetgeving. Daarnaast is het makkelijk roeptoeteren dat anderen iets moeten doen of laten, terwijl je zelf niet degene bent die daar de kosten, zorgen en gedoe van ervaart. Bijvoorbeeld: "Ga met de bus!" Lekker roepen als dat de reistijd van een ander met een uur verlengt en je er zelf geen last van hebt.

Maar goed, de TS vraagt om hulp bij een specifieke situatie. En dat kunnen we met juridische, praktische en/of ethische suggesties beantwoorden. Het is aan de TS om uit die suggesties, adviezen en opmerkingen iets te destilleren wat past bij de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Agent47 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:30:
Moeten ze meer gaan invoeren vind ik. 10 km is prima te doen met de fiets of scooter. Al moet ik toegeven dat de situatie het ook toe moet staan. Als je eerst bijvoorbeeld kinderen naar school moet brengen dan is de auto wel erg handig.

Elektrische fiets? Scooter?
Elke dag 2x 10km is leuk, als je een goede fiets hebt, als het lekker weer is, en je geen haast hebt ja.
10km is echt wel minimaal 30 minuten trappen en dan moet je al soort doorfietsen.
Ja het kan.. maar ik zou ook niet staan te springen hoor.

• jip_86
  • Laatst online: 00:37
Bij ons huur je de plekken bij het pand. Tijd terug al is er ook een slachtboom gekomen bij de plekken die wij huren omdat er altijd wel te veel vreemde auto's stonden. Toen is er een verdeling gemaakt en hebben alle plekken ook bordjes gekregen.
Denk dat je eerder zal moeten beginnen als er geen afspraken zijn gemaakt, laat het dan maar escaleren. Dat wij uiteindelijk een straat verder moesten parkeren heeft er wel voor gezorgd dat het nu allemaal wat beter uitgewerkt is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

jip_86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:25:
Tijd terug al is er ook een slachtboom gekomen
Dat is wel erg extreem.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoezo? Dat is normaal toch als er beperkte parkeerplaatsen zijn? Medewerkers krijgen een batch, klanten krijgen een code en parkeerplaatsen worden gelabeld voor de bedrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 15-12-2022 15:24 ]

/▌

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:41
Marzman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:24:
[...]

Hoezo? Dat is normaal toch als er beperkte parkeerplaatsen zijn? Medewerkers krijgen een batch, klanten krijgen een code en parkeerplaatsen worden gelabeld voor de bedrijven.
Laat je eens verassen.
Lees nog eens héél rustig opnieuw.
:P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:59

-CJ

Not remastered

cadsite schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:31:
[...]

Laat je eens verassen.
Lees nog eens héél rustig opnieuw.
:P
Verassen lijkt me in dit geval ook wel extreem.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:41
-CJ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:54:
[...]

Verassen lijkt me in dit geval ook wel extreem.
Als je de slachtboom passeert lijkt verassen me anders net aangewezen. O-)
Pagina: 1 2 Laatste