CV ketel pendelt met nieuwe vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Goeiedag Tweakers, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Sinds het wat kouder is de laatste tijd lijkt het dat onze CV ketel steeds aan slaat, en heel snel daarna weer uitschakelt. Daarbij kan hij de temperatuur in de kamer niet vasthouden. De thermostaat staat continu op 20 graden ingesteld maar laatst was het bijvoorbeeld 18 graden toen we s' ochtends beneden kwamen. Ook horen we continu een tikkend geluid door de leidingen in het hele huis. Dit geluid gaat steeds sneller tikken om vervolgens na ongeveer 30 - 1 minuut te stoppen en weer van begin af aan te beginnen.

Na wat google werk er achter gekomen dat onze CV ketel dus aan het pendelen is en waarschijnlijk zijn water niet kwijt kan. Dit kan ik nog wel begrijpen want op de eerste verdieping hebben we eigenlijk alle radiatoren dicht staan en hebben ze ook allemaal thermostaat knoppen. Op beneden verdieping hebben we 1 radiator in de gang (tot nu toe ook meestal dicht). De huiskamer ligt sinds afgelopen zomer vloerverwarming in, Nooit bij stil gestaan maar deze vraagt dus niet altijd warm water en werkt dus soortgelijk een thermostaat knop?

Ik gok dus dat het soms voorkomt dat alle radiatoren dicht staan, maar de thermostaat wel aangeeft dat het warm water nodig heeft. Sindsdien de radiator in de gang en in de badkamer helemaal open gezet en nu blijft het huis en ook de woonkamer netjes op temperatuur. Het tikkende geluid is er nog steeds, maar wel minder vaak.

Dit voelt natuurlijk super inefficient want nu ben ik ook de gang / bovenverdieping aan het stoken terwijl ik dat helemaal niet wilt. Hoe kan ik dit verhelpen?

- Remeha Calenta ketel
- aanvoer temperatuur ingesteld op 45 graden
- vloerverwarming ingesteld op 40 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvpFzHsh4RF_e68_JLVxQBmYlAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utm8zz1xzuzs1Tfdvz7fAMfi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/081rnm7G8G7_eaEEBpzddEzzLRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaTQSRMyV1z3ClSw1oIFH1Hi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ747LNGk-MHvYLWLD2gqfND_Xw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWuMOMsmSYDOey1oxUo2xkGX.jpg?f=fotoalbum_tile

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09 15:33
ik mis ontluchters op je leidingen boven je verdeler.
Het lijkt er idd op dat je cv het warme water niet kwijt kan.

[ Voor 37% gewijzigd door maartentmm op 27-11-2022 15:37 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Nu online
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar waarvoor moet er een ontluchter tussen? Er zit immers wel een ontluchtingsventiel op het verdeelblok.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 22:04
Pindakaas schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:59:
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar waarvoor moet er een ontluchter tussen? Er zit immers wel een ontluchtingsventiel op het verdeelblok.
De leidingen zitten hoger dan het blok, waardoor er een lokaal hoogste punt ontstaat waar lucht kan blijven hangen.

Maar om op je probleem terug te komen. Wat wordt er warm als de cv aanslaat? Komt er überhaupt warm water bij de verdeler of gaat het direct via de bypass naar de retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Nu online
nirgilis schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:25:
[...]

De leidingen zitten hoger dan het blok, waardoor er een lokaal hoogste punt ontstaat waar lucht kan blijven hangen.

Maar om op je probleem terug te komen. Wat wordt er warm als de cv aanslaat? Komt er überhaupt warm water bij de verdeler of gaat het direct via de bypass naar de retour?
Ah op die fiets, ja klinkt logisch.
De ketel staat nu aan, de aanvoer leiding wordt prima warm, net niet oncomfortabel warm om vast te houden.
De retour leiding is een stuk cooler, kouder dan mijn hand in ieder geval :+

En die bypass mis ik nu op het moment vermoed ik? Ik misbruik nu de radiator in de gang en badkamer om de waterflow op gang to houden zodat mijn vloerverwarming tijd heeft om warm te worden..

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:03

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou de aanvoertemperatuur op de ketel eerst warmer instellen. Ik weet dat het niet zuiniger is, maar bij mij werd het pendelen een stuk minder. En als het huis meer op temperatuur komt gaat de ketel toch terug moduleren (mits er een modulerende thermostaat aanwezig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-09 13:40
Je kan je vermogen van je ketel niet kwijt en doordat je de lage temperatuur hebt ingesteld van 45graden valt de ketel weer af.

Hier zelfde probleem gehad.
Bij mij was de oplossing:
- ketel temperatuur gewoon op 70 graden gezet.
-Het vermogen van de ketel op de laagste stand gezet.
- Net zolang radiatoren open gezet op de 1ste verdieping. Zodat de ketel zijn vermogen kwijt kon raken.

Bij mij betekend dat dus 6.7kw minimaal vermogen wat verdeeld wordt over de vvw en 2 radiatoren.

Hierdoor ook zuiniger stoken omdat de retour temperatuur laag is en tegenwoordig komt de aanvoer temperatuur ook niet meer boven de 45 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even van Wonen >>> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:53
Ik heb ook een Wilo pomp (wel een andere), maar fabrieks instelling bij mijn pomp is dat deze pas aanspringt als aanvoer temperatuur 35 graden is. Deze kun je lager instellen zodat deze sneller aanspringt, en dus hopelijk sneller het lauwe/warme water de vloer inpompt ipv retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 21:20
Waarom niet de aanvoer temperatuur van je hele systeem op 35-40 graden zetten en de vloerverwarming gewoon open zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09 08:46
Ontluchter is dat kleine witte dopje links op foto1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ppOqNz.png

Maar staan alle groepen wel open?

[ Voor 57% gewijzigd door GrooV op 28-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
mathelicious schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:07:
Waarom niet de aanvoer temperatuur van je hele systeem op 35-40 graden zetten en de vloerverwarming gewoon open zetten?
In principe ben ik het eens met deze tip maar realiseer je dan wel dat de radiatoren verderop in huis ook maar lauw warm worden. En met 35 of 40 graden kun je een badkamer niet echt op een prettige temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:02
Doet de pomp op je vloerverwarmings verdeler het überhaupt wel? Ik zie geen lampjes branden, je moet hem elk geval voelen / horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:03
Ik heb hier soortgelijk probleem, stomtoeval dat dit topic open staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLQphz9zVdAABW3Lmgyz3lRz_sg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAfwEJxSBTjt9yJek7L9LCaQ.png?f=fotoalbum_large
Warmtevraag door Tado in de woonkamer (themostaatdata uitgelezen door HA)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UEUhNy691uhWCcAeOHVDlVdL_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxEjgI3EuvW0sLEYFybAJZi1.jpg?f=fotoalbum_large
gasverbruik volgens P1 meter. Viel in HA niet direct op doordat hier per uur een balk te zien is en dat leek redelijk normaal (al vond ik het qua gasverbruik hard gaan).

Ik heb een benedenverdieping 45m2 met nieuwe vloerverwarming en hier een modulerende Tado hangen. Vermogen al naar minimaal op de ketel, boven hangen radiatoren met thermostaatknoppen maar die halen het bij lange na niet om dicht te gaan - we stoken met de CV nu alleen basistemp en de rest doet de houtkachel :)

Wordt het dan tijd voor een flow limiter op de CV leiding? Pompsnelheid staat nu op auto, maar heeft ook enkele manual standen. Ben bang dat ik daarmee ook mijn WW beïnvloed want het is een enkele pomp voor beide systemen lijkt het.
Ketel Vaillaint HR Solid plus

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 20:53
@stevenP Misschien is beter om een eigen topic te maken, iemand anders topic hijacken voor je eigen situatie is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zelfde gedrag gehad bij ons met vloerverwarming en lager ingestelde temperatuur op de ketel zelf.

oplossing bij ons was: CV-pomp stand hoger zetten.
CV kon z'n warmte niet snel genoeg kwijt aan het water en knalde door z'n ingestelde max temp (en sloeg dus af)
CV-pomp van stand 2 naar 3 gezet en meteen hadden we mooie lange runs en een CV die rustig de temp opbouwde en niet meer door zijn max heen knalde :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23
Ik mis ook een bypass bij je verdeler.

1. zeker 2 of 3 radiatoren open zetten, gewoon op stand 4 van 5 ofzo
1b. Die Wilo moet op constant pressure. Ahv je flow in elke groep moet ie op stand 1 2 of 3. Geen flowmeters dan moeten we bij hoofdstuk 4 kijken wat de aanvoer en retour temps van elke groep zijn...
2. temperatuur gun halen, thermometertje of Flir ONE thermal camera, als je maar weet hoe warm de 2 verdeler balken worden
3. als we kunnen meten roep even hier dan gaan we dan verder met hoofdstuk 2 :)

(en inderdaad, die aanvoer en retour leidingen bij de verdeler kan gewoon vol met lucht zitten, hier horen 2x ontluchters op)

[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 29-11-2022 12:54 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Nu online
Even een update, toevallig gisteren ook iemand uit mijn sport-team gesproken die er verstand van heeft. Die Gaf ook een paar tips die ik hier ook voorbij zie komen.

Wat ik vanavond van plan ben om te doen:
- Controleren of alle groepen van de vloerverwarming open staan
- Stand van de Wilo pomp controleren
- Meten van de temperatuur van de aanvoer en retour leiding bij de verdeler. (infrarood thermometer heb ik ergens liggen..)

- Komend weekend een bypass ventiel plaatsen tussen de aanvoer en retour leiding. Bij de vloerverdeler wordt lastig door de bochten in de leidingen daar. Ik denk dat ik deze in de meterkast ga plaatsen, daar lopen deze leidingen van boven naar beneden en zitten met koppelstukken aan elkaar gemaakt.

- Even controleren hoeveel vermogen mijn CV installatie heeft en eventueel terug schroeven naar ca. 10-12KW.
- eventueel ook de pompsnelheid van de ketel hoger zetten.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:42
Met de huidige buitentemperatuur en lage temperatuur verwarming is het bij CV ketels praktisch onmogelijk om hun warmte goed kwijt te kunnen. Goed nieuws: Als het koud wordt zal dit minder worden. Uit welk jaar komt je woning en hoeveel m2 vvw heb je?

Je ketel doet op minimaal vermogen >5Kw en dat is te veel. Zeker voor alleen de vloerverwarming. Je ketel schakelt uit omdat er warm water terug komt. Vervolgens komt er weer vraag van de thermostaat en komt je in een mooie cirkel terecht. Paar suggesties:
--> Staan alle groepen van je vloerverwarming open? Meer debiet helpt in het afgeven van de warmte uit de vloer naar je kamer.
--> Heb je op de badkamer oid wel een radiator? Die aanzetten zodat er warmte kwijt kan.
--> Je kunt ook op je thermostaat het aantal schakelingen per uur instellen. Sommige thermostaten staan op 12 schakelingen per uur (iedere 5 minuten) je kunt dit met vloerverwarming prima terug zetten naar 6 schakelingen (iedere 10 minuten).

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23
Pindakaas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:37:
Even een update, toevallig gisteren ook iemand uit mijn sport-team gesproken die er verstand van heeft. Die Gaf ook een paar tips die ik hier ook voorbij zie komen.

Wat ik vanavond van plan ben om te doen:
- Controleren of alle groepen van de vloerverwarming open staan
- Stand van de Wilo pomp controleren
- Meten van de temperatuur van de aanvoer en retour leiding bij de verdeler. (infrarood thermometer heb ik ergens liggen..)

- Komend weekend een bypass ventiel plaatsen tussen de aanvoer en retour leiding. Bij de vloerverdeler wordt lastig door de bochten in de leidingen daar. Ik denk dat ik deze in de meterkast ga plaatsen, daar lopen deze leidingen van boven naar beneden en zitten met koppelstukken aan elkaar gemaakt.

- Even controleren hoeveel vermogen mijn CV installatie heeft en eventueel terug schroeven naar ca. 10-12KW.
- eventueel ook de pompsnelheid van de ketel hoger zetten.
mss meteen ff 2x onluchtertjes?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:45
Aangezien je al twee knietjes hebt, kan die vrij snel vervangen door deze versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J61LRBNetmGINSfoCTSZPIJzDiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E0E9a05xC2G4NWfNjY3vibNk.jpg?f=user_large

Foto geleend uit dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2159744

[ Voor 87% gewijzigd door tcw82 op 29-11-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 14:00
Ik probeer er ook achter te komen of mijn cv pendelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiUlJU4tZCDgORe8XcEPlis-jUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4d7ytFkvnyq9jz9FyJC1Yh0.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nou pendelt gedrag?

Mijn situatie is:
CV van Intergas Xtreme C5
Wordt alleen gebruikt voor vloerverwarming en warm water dochen.
Woonkamer 84 vierkante meter.
Ook een airco om bij te verwarmen vooral oberdag en in de avond.
Intergas touch thermostat modulerend. Altijd op 18 garden.
Aanvoer van CV staat op 70 garden
Vloerverwarming aanvoer staat op 40 garden.
Vermogen van CV staat op 70%.
Verdeler met pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFBAKprhvW15tI3AyuY6WrtwkXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUkmCyTELRcxMdLU11RDffxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7d4tF6DDu9nO71r4vE0wxFs8Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxUbvcAcXrhTGdKH19ZJkpfe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
shadowheart schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:53:
Ik probeer er ook achter te komen of mijn cv pendelt.

[Afbeelding]

Is dit nou pendelt gedrag?

Mijn situatie is:
CV van Intergas Xtreme C5
Wordt alleen gebruikt voor vloerverwarming en warm water dochen.
Woonkamer 84 vierkante meter.
Ook een airco om bij te verwarmen vooral oberdag en in de avond.
Intergas touch thermostat modulerend. Altijd op 18 garden.
Aanvoer van CV staat op 70 garden
Vloerverwarming aanvoer staat op 40 garden.
Vermogen van CV staat op 70%.
Verdeler met pomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dat pendelgedrag maar ben geen expert daarin.
Zelf heb ik een Remeha Calenta 40C (CW5), muurverwarming, verdeler met pomp en een pompschakelaar tussen de CV en de verdelerpomp. Comfort instellingen uit. Dus geen warmwaterbuffer.
Ik heb de aanvoertemperatuur op 70 graden en het vermogen van de CV pomp op 18%. De aanvoertemperatuur van de CV wordt hierdoor automagisch verlaagd door het lage vermogen.
De verwarming maakt nu lange runs met een laag verbruik.
Kamerthermostaat op 18 graden continu, 24/7. Blijft prima op temperatuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh0tNLCP9m_lnZ7vPoX6jD_4vV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKc7SdGT2jsSfxvL0z9HJN1d.png?f=fotoalbum_large

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Volgens mij is dat pendelgedrag maar ben geen expert daarin.
Zelf heb ik een Remeha Calenta 40C (CW5), muurverwarming, verdeler met pomp en een pompschakelaar tussen de CV en de verdelerpomp. Comfort instellingen uit. Dus geen warmwaterbuffer.
Ik heb de aanvoertemperatuur op 70 graden en het vermogen van de CV pomp op 18%. De aanvoertemperatuur van de CV wordt hierdoor automagisch verlaagd door het lage vermogen.
De verwarming maakt nu lange runs met een laag verbruik.
Kamerthermostaat op 18 graden continu, 24/7. Blijft prima op temperatuur. [Afbeelding]
Bedankt voor je bericht. Mag ik vragen waarom je een pompschakelaar hebt? Comfort instellingen staan ook bij mij uit. Vermogen van mijn pomp staat wel hoog misschien is dat het dan wel. Ik ga hem verlagen en kijken wat die doet. Jou grafiek ziet er goed uit! Kijken of ik het voor elkaar ga krijgen met de aanpassing.

[ Voor 26% gewijzigd door shadowheart op 18-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
Op momenten dat er geen warmtevraag is blijft de verdelerpomp doorgaan met stroomverslinden. Nog een oude pomp uit 1999 toen de woning is gebouwd.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Op momenten dat er geen warmtevraag is blijft de verdelerpomp doorgaan met stroomverslinden. Nog een oude pomp uit 1999 toen de woning is gebouwd.
Ah check, helder. Mijn pomp is nieuw dus verwacht ik niet dat ik er één nodig heb. En over een paar maanden hopelijk een warmtepomp en dan is de pomp overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
shadowheart schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Ah check, helder. Mijn pomp is nieuw dus verwacht ik niet dat ik er één nodig heb. En over een paar maanden hopelijk een warmtepomp en dan is de pomp overbodig.
Warmtepomp overweeg ik ook maar eerst even on - hold in afwachting van verdere binnenlandse en geopolitieke ontwikkelingen. Ook uitbreiding of vernieuwing van de zonnepanelen on - hold gezet.
Na het doorvoeren van de instellingen van de CV en terugbrengen van de temperatuur van 20 naar 18 graden continu is mijn gasverbruik nog maar 500m3 in heel 2024 inclusief SWW voor 2 personen. Dat was ongeveer 1.000 m3. Winters worden waarschijnlijk binnenkort ook afgeschaft <+:) en wintersport is niet mijn ding. Alleen de benedenverdieping wordt gestookt. Ons huis, een tweekapper, heeft inmiddels een A-label en blijft op de verdiepingen voor ons warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Warmtepomp overweeg ik ook maar eerst even on - hold in afwachting van verdere binnenlandse en geopolitieke ontwikkelingen. Ook uitbreiding of vernieuwing van de zonnepanelen on - hold gezet.
Na het doorvoeren van de instellingen van de CV en terugbrengen van de temperatuur van 20 naar 18 graden continu is mijn gasverbruik nog maar 500m3 in heel 2024 inclusief SWW voor 2 personen. Dat was ongeveer 1.000 m3. Winters worden waarschijnlijk binnenkort ook afgeschaft <+:) en wintersport is niet mijn ding. Alleen de benedenverdieping wordt gestookt. Ons huis, een tweekapper, heeft inmiddels een A-label en blijft op de verdiepingen voor ons warm genoeg.
Dat is wel heel netjes voor een twee onder één kap. En ja met hey beleid van de overheid wordt je zeker niet blij en snap je overweging. Verwarm je de woonkamer nog bij? 18 garden is wel fris haha. Ik wil z.s.m. van het gas af dus ga er voor misschien niet het meeste waar voor je geld maar wel zo groen mogelijk. Wat voor isolatie heb je allemaal om de A label te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
shadowheart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Dat is wel heel netjes voor een twee onder één kap. En ja met hey beleid van de overheid wordt je zeker niet blij en snap je overweging. Verwarm je de woonkamer nog bij? 18 garden is wel fris haha. Ik wil z.s.m. van het gas af dus ga er voor misschien niet het meeste waar voor je geld maar wel zo groen mogelijk. Wat voor isolatie heb je allemaal om de A label te halen?
Nee, er wordt nergens in huis bijverwarmt. Wel ervaar ik sinds de temperatuur op 18 graden staat, waar hier in huis niemand over klaagt, en de CV ketel op een laag vermogen, dat een full electric warmtepomp hier geen probleem zal zijn. Het grootste probleem is de aanschaf van de warmtepomp met boilervat, de kosten voor aanpassing c. q. vervanging van de verdeler, vervangen gas kookplaat / oven en de meterkast aanpassen van 1x40A naar 3x25A. We hebben ook een EV en de 40A zal moeilijk worden tijdens opladen en andere electrische grootgebruikers zoals WP en dergelijke.
Tevens moet dan ook de inmiddels 13 jaar oude zonnepanelen met omvormer vervangen c. q. uitgebreid worden. Ziehier het probleem waar velen mee te maken hebben / krijgen bij de energietransitie.
Wat betreft die transitie, het zou de overheid sieren dat ze voor hetzelfde vastrecht, voor woningen die gasloos zijn, een hoger aantal Amperes aanbieden, bijvoorbeeld 3 x 35A. Natuurlijk het argument "kan het stroomnet niet aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
@shadowheart Al enig zicht op het pendelgedrag na aanpassen ketel?

Hieronder verbruik vandaag. Ik heb een oude gasmeter (en hoop stiekem dat die gauw kapot gaat) waardoor de grafiek slechts eenmaal per uur wordt bijgewerkt 😔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FcgYzObzl9RjDGblLoFwTJPKx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IquaFfTMgkETuUSCLs0iPc9U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 22:27
@Meubelmaker Je kan ook gewoon een wallbox met peakshaving plaatsen.
Dan toert hij tijdelijk terug naar 6A als er veel verbruik is.
Een kleine WP kan ook gewoon op 1x40A mits het backupelement is uitgeschakeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
Jim423 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:04:
@Meubelmaker Je kan ook gewoon een wallbox met peakshaving plaatsen.
Dan toert hij tijdelijk terug naar 6A als er veel verbruik is.
Een kleine WP kan ook gewoon op 1x40A mits het backupelement is uitgeschakeld.
Mijn laadpaal heeft CT- klemmen en werkt inderdaad afdoende. Mijn EV heeft maar een 1-fase lader en is ook de reden dat ik nog beschik over een 40A aansluiting. Een volgende EV zal een 3-fase lader hebben waardoor ik sneller kan laden. Blijft dat een heel huis inrichten op gasloos steeds meer druk legt op het totaal beschikbare vermogen in de meterkast. Van 40A 1 fase naar 3x25A, totaal dan 75A beschikbaar, maakt voor het vastrecht niets uit. Er zal een keer een tijd komen dat de 3x25A onvoldoende is om alles tegelijkertijd te gebruiken in huis zonder hulpmiddelen en mitsen. Ik woon in een tweekapper en loop niet zomaar tegen dat plafond aan. Iemand die royaler woont in een landelijk gebied waarschijnlijk veel eerder. Dat zou de overheid moeten faciliteren zonder extreme vastrecht verhoging.
Maar, is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Nee, er wordt nergens in huis bijverwarmt. Wel ervaar ik sinds de temperatuur op 18 graden staat, waar hier in huis niemand over klaagt, en de CV ketel op een laag vermogen, dat een full electric warmtepomp hier geen probleem zal zijn. Het grootste probleem is de aanschaf van de warmtepomp met boilervat, de kosten voor aanpassing c. q. vervanging van de verdeler, vervangen gas kookplaat / oven en de meterkast aanpassen van 1x40A naar 3x25A. We hebben ook een EV en de 40A zal moeilijk worden tijdens opladen en andere electrische grootgebruikers zoals WP en dergelijke.
Tevens moet dan ook de inmiddels 13 jaar oude zonnepanelen met omvormer vervangen c. q. uitgebreid worden. Ziehier het probleem waar velen mee te maken hebben / krijgen bij de energietransitie.
Wat betreft die transitie, het zou de overheid sieren dat ze voor hetzelfde vastrecht, voor woningen die gasloos zijn, een hoger aantal Amperes aanbieden, bijvoorbeeld 3 x 35A. Natuurlijk het argument "kan het stroomnet niet aan".
Aha dat verklaart het, het wordt dan wel een hele investering odd en dan snap ik de overweging om het nog niet te doen. Wij hebben net een hele verbouwing achter de rug en ik heb alles aangepakt ter voorbereiding van gasloos gaan. We zijn nog steeds eigenlijk niet klaar 😅. I'm heb gisternacht een goeie meting kunnen doen.

Hierbij Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhsPs-HyV6rydQrefFpLawaXwag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFIZRyS32d9IRVjJrenH9Ddr.jpg?f=fotoalbum_large

Hele verbetering alleen was de temperatuur net 17,4 graden ipv 18 garden. Dit komt omdat ons uitbouw nog niet helemaal dicht is dus denk ik dat we daar te veel warmte verliezen. Ik ga het vermogen iets opkrikken en vanachter weer een test doen. In order geval geen pendelt gedrag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:40:
@shadowheart Al enig zicht op het pendelgedrag na aanpassen ketel?

Hieronder verbruik vandaag. Ik heb een oude gasmeter (en hoop stiekem dat die gauw kapot gaat) waardoor de grafiek slechts eenmaal per uur wordt bijgewerkt 😔

[Afbeelding]
Aah vandaar dat je grafiek zo anders is. Waarom laat je die niet vervangen? Of zitten daar kosten aan verbonden?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
shadowheart schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:30:
[...]

Nog een paar keer finetunen tot het prima gaat. Ook ik moet mijn vermogen iets naar boven bijstellen, het is blijkbaar te koud buiten voor 18%.
Aah vandaar dat je grafiek zo anders is. Waarom laat je die niet vervangen? Of zitten daar kosten aan verbonden?.
Ja, Enexis vraagt daar € 206,69 voor. Behalve als hij kapot is en dat kan lang duren helaas 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
shadowheart schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:30:
[...]

Nog een paar keer finetunen tot het prima gaat. Ook ik moet mijn vermogen iets naar boven bijstellen, het is blijkbaar te koud buiten voor 18%.

Ja, Enexis vraagt daar € 206,69 voor. Behalve als hij kapot is en dat kan lang duren helaas 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Meubelmaker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:31:
[...]

jeetje das niet niks.. dan nog even volhouden of zelf slopen dat ding :P.
Had je al je vermogen omhoog gegooid? En hielp het?

Bij mij was het nog niet genoeg vanmorgen weer onder de 18.
Heb nu de vermogen op 40 staan en pomp min 30 max 45 vanacht een nieuwe test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdRS-oT_SMvIZJJ81YuxDsLDGgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Uiaoagi1Td07G5dOyAKFSnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik hobbel even mee op dit topic.
@shadowheart ik gebruik dezelfde ketel (2023 laten plaatsen). zo'n 55m2 vloerverwarming op 7 groepen, (2023) en boven staan er 4 van de 5 radiatoren open.

Daarnaast nog een 3,5 kW MHI aan de muur in de woonkamer - die voldoet een groot gedeelte van het seizoen. Loop ook wat te stoeien met vloerverwarming (dat is toch wel erg comfortabel), maar gas gaat er hard.

CV aanvoer temp op 45 graden ingesteld. Verder geen wijzigingen doorgevoerd.

wilde nog even met vermogen spelen op de ketel, maar lees daar verschillende verhalen over. De ketel zou zelf al terugmoduleren naar laag vermogen en "min" vermogen staat af fabriek al op z'n laagst ingesteld (dit heb ik echter nog niet gecontroleerd).

Vraag: welke instellingen heb je momenteel actief?

Ter info: Grafiekje van vandaag (thermostaat op 17 :x ). Gister avond tegen 23:00 airco weer uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5FzojV_WfDz_Hg4UGSQbWZmB3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csEug8HqaDs2kKspZa7Hxy5f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kirretje Het plaatje is zeer informatief - getoonde verbruik alleen voor cv?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
de twee pieken bij 7 uur is twee keer douche a ~ 5 min.. De rest idd verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kirretje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:57:
de twee pieken bij 7 uur is twee keer douche a ~ 5 min.. De rest idd verwarming
Als je weet dat de gasmeter per 5 minuten integreert kan je het "momentane" verbruik
(de 0,038 m³) makkelijk in het gaszijdige vermogen omrekenen.
Met de bekende retourtemperatuur weet je dan ook het actuele waterzijdige vermogen.
Suc6

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Hoe goed is verder je woonkamer geisoleerd?
Wat die 5 radiatoren verder doen qua verbruik is lastig in te schatten voor mij.
En wat voor verdeler heb je voor je vloerverwarming?
En zijn het lage temperatuur radiatoren?

Ik had eerst de aanvoertemp ook omlaag gezet maar dit wordt juist afgeraden door YouTube: Instellen Intergas Extreme 36/30 CW5 cv-ketel... (let op nadraaitijd dat is P33. Hij legt hier uit waarom YouTube: Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel.. (deel 2)
Je kan beter het vermogen omlaag draaien en het vermogen van de pomp en daarmee spelen tot je de juiste setting hebt.

Verder lijkt je setup wel op die van mij met airco en cv behalve de radiatoren.
AC is leuk maar de lawaai enz is minder vandaar dat ik ook graag over wil naar een warmtepomp en warme voetjes :).

Vraag: welke instellingen heb je momenteel actief? Vermogen 45% min vermogen pomp 30% max vermogen 45 en nadraaitijd 5 min.

[ Voor 6% gewijzigd door shadowheart op 21-01-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Kirretje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:49:
Ik hobbel even mee op dit topic.
@shadowheart ik gebruik dezelfde ketel (2023 laten plaatsen). zo'n 55m2 vloerverwarming op 7 groepen, (2023) en boven staan er 4 van de 5 radiatoren open.

Daarnaast nog een 3,5 kW MHI aan de muur in de woonkamer - die voldoet een groot gedeelte van het seizoen. Loop ook wat te stoeien met vloerverwarming (dat is toch wel erg comfortabel), maar gas gaat er hard.

CV aanvoer temp op 45 graden ingesteld. Verder geen wijzigingen doorgevoerd.

wilde nog even met vermogen spelen op de ketel, maar lees daar verschillende verhalen over. De ketel zou zelf al terugmoduleren naar laag vermogen en "min" vermogen staat af fabriek al op z'n laagst ingesteld (dit heb ik echter nog niet gecontroleerd).

Vraag: welke instellingen heb je momenteel actief? Vermogen 45% min vermogen pomp 30 max vermogen 45 en nadraaitijd 5 min

Hoe goed is verder je woonkamer geisoleerd?
Wat die 5 radiatoren verder doen qua verbruik is lastig in te schatten voor mij.
En wat voor verdeler heb je voor je vloerverwarming?
En zijn het lage temperatuur radiatoren?

Ik had eerst de aanvoertemp ook omlaag gezet maar dit wordt juist afgeraden door YouTube: Instellen Intergas Extreme 36/30 CW5 cv-ketel... (let op nadraaitijd dat is P33. Hij legt hier uit waarom YouTube: Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel.. (deel 2)
Je kan beter het vermogen omlaag draaien en het vermogen van de pomp en daarmee spelen tot je de juiste setting hebt.

Verder lijkt je setup wel op die van mij met airco en cv behalve de radiatoren.
AC is leuk maar de lawaai enz is minder vandaar dat ik ook graag over wil naar een warmtepomp en warme voetjes :).

Ter info: Grafiekje van vandaag (thermostaat op 17 :x ). Gister avond tegen 23:00 airco weer uitgezet.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Goede vraag. Het betreft een hoekwoning uit 2009 met de gebruikelijke isolatie van die tijd. (ribcasette vloer met piepschuim aan onderzijde, kalkzandsteen binnenmuur, plakaat rockwool, gemetselde buitenmuur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wswTk9O7-TcnPWLjHLh0ieNrXVU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3cGWRQMXPiHXEjK9BWdTe1at.jpg?f=user_large

Uitbouw (16m2 2023) - houten gevelbekleding, rockwool, OSB, gips

Basic isolatie wat mij betreft. Mechanische ventilatie met roosters boven de ruiten. Her en der wel wat tochtgaten naar mijn idee.. Laat ik zeggen dat het zomaar 15 graden of kouder wordt 's nachts als ik geen verwarming aan laat staan. Dat was ook voor de verbouwing al het geval.

Verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOZCbSdj6E8bR6EYKm9eTraNi8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeG862NeQRNGYxYMwI99hZMa.jpg?f=fotoalbum_large

pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/481NvJyobyzoozxghyz6jkTONRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoU6leWtpY3GMC94bQYJcbVD.jpg?f=fotoalbum_large

De radiatoren zijn "gewone radiatoren vanuit 2009". geen specifiek lage temperatuur. Hobbelen nu gewoon mee om de kou van de boven verdiepingen te houden (mits ik dus met CV stook).

Bedankt voor de tips & info. Ik zal er nog even mee aan de pruts qua instellingen - zien of er nog wat zuiniger met gas omgesprongen kan worden. Anders t.z.t. toch over naar een warmtepompje ivm warme voetjes :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
Ziet er goed uit allemaal en lijkt ook veel op wat ik heb. Ik mis nog wat voor kozijnen en glas je hebt. En geen bodemisolatie dus?

Je kan een warmtescan uitvoeren om te zien waar je het meeste warmte verliest zou ik doen en de plekken waar je het meeste warmte verliest aanpakken voordat je over gaat op een warmtepomp.
Kirretje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:01:
Goede vraag. Het betreft een hoekwoning uit 2009 met de gebruikelijke isolatie van die tijd. (ribcasette vloer met piepschuim aan onderzijde, kalkzandsteen binnenmuur, plakaat rockwool, gemetselde buitenmuur).
[Afbeelding]

Uitbouw (16m2 2023) - houten gevelbekleding, rockwool, OSB, gips

Basic isolatie wat mij betreft. Mechanische ventilatie met roosters boven de ruiten. Her en der wel wat tochtgaten naar mijn idee.. Laat ik zeggen dat het zomaar 15 graden of kouder wordt 's nachts als ik geen verwarming aan laat staan. Dat was ook voor de verbouwing al het geval.

Verdeler
[Afbeelding]

pomp
[Afbeelding]

De radiatoren zijn "gewone radiatoren vanuit 2009". geen specifiek lage temperatuur. Hobbelen nu gewoon mee om de kou van de boven verdiepingen te houden (mits ik dus met CV stook).

Bedankt voor de tips & info. Ik zal er nog even mee aan de pruts qua instellingen - zien of er nog wat zuiniger met gas omgesprongen kan worden. Anders t.z.t. toch over naar een warmtepompje ivm warme voetjes :-D
Pagina: 1