Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYZgiARAeidENF3VLkP_trU9MwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMpJrFXrtFb25IewISgVFBeU.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de zuidkant komen naast ons nog huizen te staan dus initieel kijk alleen voor zonnepanelen om de bovenste verdieping die altijs in de zon ligt. Eventueel in de toekomst nog uitbreiding naar andere dak.
Beschikbare (dak)ruimte
Er is genoeg plek voor 11 panelen op zuid of 14 op oost west
Schaduw
geen schaduw behalve wellciht voor CV pijp
Jaarverbruik
5000-6000
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Doel is energiebesparing/investering en energielabel verlagen
Wie gaat het project uitvoeren
beste aanbeider
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyCb_0uJ9G0jS0Yp8A8S-_b0-LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dk390q8dBiHOZu2r1Fizjf5M.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een aantal advies vragen:
1) De offertes zijn allemaal aan de hoge kant volgens mij? Raden jullie aan om nog een aantal offertes aan te vragen. Die van govolt moet sws opnieuw aangezien die op dit moment helemaal niet aan de eisen voldoet.

Voor welke opstellign zouden jullie gaan, ik neigde eerst naar oost west maar gezien de prijzen (van de micro omvormers) neig ik toch naar zuid en later eventueel oost west als de nieuwe huizen naast ons niet te dicht tegen ons aan komen te staan (ivm schaduw).

[ Voor 16% gewijzigd door mmmmmark op 24-11-2022 20:06 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Extreem duur, zeker als het richting de €2,- gaat.

2x7p O/W kan prima op een stringomvormer met 2 MPPT, daar heb je geen dure micro's voor nodig. Wat gebruikt Besolar voor die €1,73. Een centrale stringomvormer of SolarEdge?

Waarom niet verder in Advies zonnepanelen voor opvragen offertes trouwens?

• mmmmmark
Thanks!

Ik heb de tabel opgedate met een aantal nieuwe offertes en de prijs per Wp voor Besolar aangepast (de 1,73 was incorrect).

GoVolt lijkt het gunstigst? Zelf adviseren ze voor een Zuid optelling en zeggen ze dat je voor een oost west opstelling beter ook geen micro-omvormers kan nemen omdat je daarmee veel verlies per zonnepaneel (met de iQ7+) hebt. Klopt dit?

Re andere topic, dacht beter een nieuw topic omdat nu toch besloten heb alleen eerst op het hoogste dak panalen te leggen en eventueel later, afhankelijk van wat ernaast gebouwd gaat worden nog meerdere panelen te plaatsen.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:05
mmmmmark schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:59:
Thanks!

Ik heb de tabel opgedate met een aantal nieuwe offertes en de prijs per Wp voor Besolar aangepast (de 1,73 was incorrect).

GoVolt lijkt het gunstigst? Zelf adviseren ze voor een Zuid optelling en zeggen ze dat je voor een oost west opstelling beter ook geen micro-omvormers kan nemen omdat je daarmee veel verlies per zonnepaneel (met de iQ7+) hebt. Klopt dit?

Re andere topic, dacht beter een nieuw topic omdat nu toch besloten heb alleen eerst op het hoogste dak panalen te leggen en eventueel later, afhankelijk van wat ernaast gebouwd gaat worden nog meerdere panelen te plaatsen.
Waarom heb je veel verlies per zonnepaneel met IQ7+ bij een oost/west opstelling.
Hier hebben we een offerte waar de adviseur de IQ7A voor een oost/west zonder echt schaduw overdag na de vroege ochtend.opstelling bij panelen van 395Wp geeft... Moet zeggen dat degene die het hier aanschaft wel graag per paneel de controle houdt, denkt hij ! Maar dit wil niet zeggen dat de adviseur dit niet tegen zou kunnen argumenteren en overtuigen.
Ik zou ook zeggen dat 395wp panelen op oost/west wel met een IQ7+ of gewoon met IQ7 zou kunnen als het veel geld scheelt. Gewoon een string nog veel meer natuurlijk. Eigenlijk is de meerprijs niet te verantwoorden.. van enphase.
En z

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De enige offerte het overwegen waard is de govolt oost west.

De rest van de offertes zijn echt gewoon te hoog in prijs, waar deze nog redelijk okay is voor het duurdere solaredge systeem.

Maar panelen niet leggen omdat er op den duur huizen bij komen ?

Ik heb wel eens betere redenen gezien.
Ik heb zelf 12 stuks op mijn garage/schuur liggen aan de noordzijde van mijn huis. Deze liggen lager en dichterbij dan de situatie met toekomstige woningen.

De minder opbrengst bij mij is daardoor misschien 100-150 kWh omdat die 12 van half november tot eind februari geen zon zien… maar de rest van het jaar zijn ze goed voor duizenden…

Wees slim, dak vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mmmmmark
Ronald schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:03:
De enige offerte het overwegen waard is de govolt oost west.

De rest van de offertes zijn echt gewoon te hoog in prijs, waar deze nog redelijk okay is voor het duurdere solaredge systeem.

Maar panelen niet leggen omdat er op den duur huizen bij komen ?

Ik heb wel eens betere redenen gezien.
Ik heb zelf 12 stuks op mijn garage/schuur liggen aan de noordzijde van mijn huis. Deze liggen lager en dichterbij dan de situatie met toekomstige woningen.

De minder opbrengst bij mij is daardoor misschien 100-150 kWh omdat die 12 van half november tot eind februari geen zon zien… maar de rest van het jaar zijn ze goed voor duizenden…

Wees slim, dak vol.
Thanks voor je reactie. Wat is voor jou je reden dan om eht dak vol te leggen als de saldering wordt afgebouwd en je een lage terugleververgoeding krijgt? Zelf zit ik nu ook wel te denken aan een warmtepomp om dan ook helemaal van eht gas af te gaan. Dan is wel slim om meer te leggen maar anders?

• Ronald
  • Nu online
Omdat meer op je dak meer van je verbruik afgedekt wordt direct uit de panelen: besparing op afname tarief.

Omdat je tot later in het jaar een accu effectief kan inzetten.

Omdat terugleververgoeding hoger is dan de kostprijs per kWh uit de panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mmmmmark
Ronald schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:58:
Omdat meer op je dak meer van je verbruik afgedekt wordt direct uit de panelen: besparing op afname tarief.

Omdat je tot later in het jaar een accu effectief kan inzetten.

Omdat terugleververgoeding hoger is dan de kostprijs per kWh uit de panelen.
Dank voor je feedback, volgens mij heb ik met 14 panelen heb ik alles afgedekt tenzij ik naar warmtepomp over ga stappen. Ik heb geen accu. Als ik alle gebruik heb afgedekt dan speelt terugleververgoeding geen rol meer? Terugleververgoeding wordt toch afgebouwd daarnaast is mijn vergoeding 9 cent dus dat schiet ook niet op.

• Uszka
mmmmmark schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:44:
Als ik alle gebruik heb afgedekt dan speelt terugleververgoeding geen rol meer?
Saldering des te meer. Hoe meer je terug levert des te langer kun je blijven salderen. Lever je 2x zoveel terug dan dat je afneemt dan kan je t/m 2028 blijven salderen. Lever je 3x zoveel terug dan saldeer je t/m 2030,
Terugleververgoeding wordt toch afgebouwd daarnaast is mijn vergoeding 9 cent dus dat schiet ook niet op.
Saldering wordt afgebouwd, wat overigens nog niet door de Kamer is goedgekeurd. Terugleververgoeding blijft bestaan en elke cent is er een. Tegen de tijd dat je niet meer kunt salderen heb je de installatie al terug verdiend en zijn de kosten per opgewekte kWh minimaal.

• mmmmmark
Mijn beste offerte is nu met een oost west opstelling met een prijs van 1.31 per Wp voor 14 panelen met een solaredge SE5000H HD-Wave systeem icm Solaredge optimisers S500. Gezien de comments van jullie @Ronald @Uszka toch aan het denken om ook nog 6 extra panelen op het zuiden te leggen (zie plaatje hieronder). Is dan het huidige voorgestelde solaredge systeem nog steeds handig (aangezien ik dan panelen op oost,west en zuid heb)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR47RrerVzC8SD6GbER9vLosGWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W0lftx6KErCreAn6AFTxPcWU.jpg?f=user_large

• Uszka
Dat kan prima met SolarEdge.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou niet alijd. Laat het simuleren en check hoeveel verlies je hebt door clipping

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
  • Nu online
Technisch zal het mogen van designer. De enkelfase omvormer mogen 200% hebben, optimizer clipping zal geen probleem zijn, aftop wel, maar is een keuze waar @mmmmmark wat van mag vinden.

Wil je een zwaardere omvormer dan moet je naar 3 fase en wordt een simulatie in SE designer cruciaal en ik verwacht dat s500b nodig gaan zijn.

• mmmmmark
Ronald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:11:
Technisch zal het mogen van designer. De enkelfase omvormer mogen 200% hebben, optimizer clipping zal geen probleem zijn, aftop wel, maar is een keuze waar @mmmmmark wat van mag vinden.

Wil je een zwaardere omvormer dan moet je naar 3 fase en wordt een simulatie in SE designer cruciaal en ik verwacht dat s500b nodig gaan zijn.
Thanks met 20 panelen 425W Trina Solar panelen zit ik nu op 1.23 euro per Wp (dus 10500 euro excl btw).

Er zitten dan 1 omvormer van Solaredge SE7k bij (3 fase) en 20 S500 optimisers.

Verwacht je dat de s500 niet optimaal zijn? Wat is de reden dan ga ik daarmee terug naar de aanbieder, thanks!

• Ronald
  • Nu online
@mmmmmark zie solaredge topic, in start post staat een uitleg met voorbeeld tuinhuisje

• mmmmmark
Ronald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:12:
@mmmmmark zie solaredge topic, in start post staat een uitleg met voorbeeld tuinhuisje
Ik heb contact gehad met Govolt en die zeiden dat ze het willen proberne op 1 string, maar als het nodig is met 2 strings te werken en at dan inderdaad de S500B gaan gebruiken.

Heb nu ook nog een andere offerte met 18 panelen van 410 watt icm met IQ7+ voor netto 10300 (1.40 per watt piek).

Wat is dan een betere deal?

• Ronald
  • Nu online
Er gaan wat rode (gebrek aan) kennis vlaggen waaien bij dergelijke opmerkingen van govolt.

10 panelen (optimizers) per string kan nooit voldoen aan ontwerp eisen op een SE7K. Ofwel pertinent 1 string. 20x s500 komt akkoord vanuit designer, maar het is domweg te tricky. Daarmee is support van solaredge het gewoon eens. 20x s500b dus. Dat zal goed werken, net.

Ik zie geen voordeel bij het duurdere Enphase systeem met minder vermogen.

• Naamah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-08 22:50
Uszka schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:08:
[...]

Saldering des te meer. Hoe meer je terug levert des te langer kun je blijven salderen. Lever je 2x zoveel terug dan dat je afneemt dan kan je t/m 2028 blijven salderen. Lever je 3x zoveel terug dan saldeer je t/m 2030,

[...]
Dit snap ik niet. Kun je dit uitleggen, want ik ben ook bezig met zonnepanelen en wil dit graag begrijpen.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 16:05
Saldering werkt op de hoeveelheid van wat je teruglevert.

Lever je 9000 terug bij een verbruik van 3000 en een saldering van 28% (in 2030), dan mag je dus nog steeds 2520 kWh salderen en krijg je voor de rest (6480) een TLV

PVOutput

Pagina: 1