Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Recent huis gekocht en we moeten de plattendaken laten vervangen (opnieuw bitumen). Daarna wilde graag zonnepanelen laten installeren. Wij hebben volgens vrij veel ruimte om panelen te installeren dus voordat ik offertes ga opvragen wilde ik graag een idee hebben van de hoeveelheid panelen/watt ik nodig heb.

We hebben afgelopen 2 maanden per maand 350kWh aan stroom en 25m2 gas (geen verwarming) verbruikt.

De CV ketel in het huis is ook erg oud (15 jaar oid) en moet ook vervangen worden. Ik zit nog te twijfelen om te vervangen door een nieuwe CV of een warmtepomp. Maar weet niet of een warmtepomp een goei investering is aangezien het huis ook niet supergoed geisoleerd is (ook niet slecht). Met een warmtpomp verbruik je natuurlijk meer stroom. Alternatief zou ook een zonneboiler/collector kunnen zijn.

Wat het nog extra lastig maakt is dat naast ons huis 2 nieuwe woningen gebouwd gaan worden en deze wellicht schaduw gaan geven op het laagste platte dak (onder in de foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tefNzhum9z2WZ3m2C_MF7W1qes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kgx25asMBkYseEjfhJmRv5KI.jpg?f=user_large

Op deze foto is de bovenkant noord. De buren die zonnepanelen hebben hebben deze zuid (en klein beetje west) georienteerd. Dit lijtk me prima voor het bonvenste dak maar ik zat te denken om wellciht ook een paar op oost en west te orienteren zodat je sochtends en savonds ook opbrengst hebt. Is dit uberhaupt slim?

We zitten gelukkig met een goed energiecontract dus ik kijk meer voor de langetermijn.

Tot slot, hebben jullie tips voor een paar goede aanbieders voor het leveren en/of installeren van panelen?

Hieronder nog een aantal fotosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afVZTNDmkmlB-bIXOGTcJVqs9qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/libivXcHllzLJsLhgDRhbSUX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgLMBVi-UrLWuckXxHZbTSc2Ajo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dswy9WF162aL8fhoy3EfTWDe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ff9_Vn99Ho6uqYUcu-u6KeHKoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER4cQYLQMWFFQjc8XhVdL0hY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Wat gaat er naast jou gebouwd worden? Krijg je daar schaduw van?

Persoonlijk zou ik alles oost/west leggen want dan heb je de beste verdeling over de dag. Op het bovenste dak lijken dan 16 panelen te passen maar of dat klopt weten we pas als je de exacte maten van de daken doorgeeft.

Wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Uszka schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:09:
Wat gaat er naast jou gebouwd worden? Krijg je daar schaduw van?

Persoonlijk zou ik alles oost/west leggen want dan heb je de beste verdeling over de dag. Op het bovenste dak lijken dan 16 panelen te passen maar of dat klopt weten we pas als je de exacte maten van de daken doorgeeft.

Wat is het budget?
Op het bovenste dak hebben de buren er 12 liggen. Ik moet de maten nog meten maar kan een schatting maken obv de funda afmetingen.

Wat er naast ons gebouwd gaat worden weten we niet, kavels gaan verkocht/verlood worden. Er worden volgens mij 2 kavels voor 2 huizen verkocht maar wat er gebowud gaat worden wordt pas bekent nadat de nieuwe eigenaren van het kavel een ontwerp hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je toch je dak gaat vervangen zou ik meteen extra pir isolatie toevoegen. Krijg je ook nog subsidie op.
Gezien de bouwstijl lijkt de woning 15-25 jaar oud, dan zou ik ramen door hr++ vervangen en kan er prima een warmtepomp in.
En die warmtepomp heeft weer veel panelen nodig, dus ik zou alles zoveel mogelijk vol leggen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
mmmmmark schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Op het bovenste dak hebben de buren er 12 liggen.
Met een halve paneel afstand tussen de rijen. Met een O/W opstelling benut je die ruimte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Sport_Life schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:19:
Als je toch je dak gaat vervangen zou ik meteen extra pir isolatie toevoegen. Krijg je ook nog subsidie op.
Gezien de bouwstijl lijkt de woning 15-25 jaar oud, dan zou ik ramen door hr++ vervangen en kan er prima een warmtepomp in.
En die warmtepomp heeft weer veel panelen nodig, dus ik zou alles zoveel mogelijk vol leggen.
Je bent optimisitch:), het huis is uit 1994. De beneden verdieping is in 2010 uitgebouwd en daar is toen nieuw dubbel glas ingezet en ik neem aan de uitbouw ook beter geisoleerd. Het energielabelrapport zegt dat het dak een RC waarde heeft van 2,5. De uitbouw heeft volgens mij een RC waarde van 3,5. Er wordt op het dak een nieuwe laag over de bitumen aangelegd. Er gaat dus niks vanaf, er komt alleen een nieuwe laarg overheen. Hele nieuwe isolatie lijkt me stuk meer werk ook moet wellicht dan de hele dakrand verhood worden?

Wellicht wel een aantal oudere ramen vervangen, maar beneden is dus bijna alle glas uit 2010. Boven hebben we de verwamrign denk ik nooit aan dus of extra isoleren daar kosteneffectief is?
Pagina: 1