Buren geen eigen aansluiting, gedeeld met mij

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 21.706 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
Ik vind het toch echt weer fantastisch dat we problemen erbij fantaseren en dan ook weer oplossingen verzinnen voor de gefantaseerde problemen. _/-\o_

Heel de TS reageert belabberd.
#slotje

[ Voor 26% gewijzigd door mgizmo op 01-12-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Weet je zeker dat je een fase deelt? Ik woon in een appartement uit 2012.

hier gaan 2 kabels de hoofdzekering in:
* Kabel van beneden
* Kabel naar boven

In mijn hoofdzekering is dus een aftakking gemaakt naar 'boven', ook al klapt mijn hoofdzekering er uit, de bovenburen blijven hun spanning houden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie1
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Dit zie je vaak in huizen uit de jaren 50 en 60. De buren delen dan de HOOFDZEKERING van 25 ampère traag. Nooit 3-fasen, want dat is duurder. En vaak nog 2x10ampere eigen zekering.
Op zich geen groot probleem, want bij overbelasting of kortsluiting vliegt de eigen zekering eruit en eigenlijk nooit de hoofdzekering van 25 ampère traag. Die hoofdzekering is niet voor niets traag.
Ik zou de kosten van € 1300 gewoon delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arie1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:45:
Dit zie je vaak in huizen uit de jaren 50 en 60. De buren delen dan de HOOFDZEKERING van 25 ampère traag. Nooit 3-fasen, want dat is duurder. En vaak nog 2x10ampere eigen zekering.
Op zich geen groot probleem, want bij overbelasting of kortsluiting vliegt de eigen zekering eruit en eigenlijk nooit de hoofdzekering van 25 ampère traag. Die hoofdzekering is niet voor niets traag.
Ik zou de kosten van € 1300 gewoon delen.
Dat zou ik dus nooit doen. Dan is TS eigenlijk altijd voordeliger uit met een verzwaring naar 3x 25A. Aanpassen meterkast kost je 2 of 300 euro als er alleen maar een 4P hoofdschakelaar geplaatst hoeft te worden en het verzwaren kost in het slechste geval een kleine 400 euro. Dan heeft TS het helemaal in eigen hand en het kost geen euro meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

mgizmo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:41:
Ik vind het toch echt weer fantastisch dat we problemen erbij fantaseren en dan ook weer oplossingen verzinnen voor de gefantaseerde problemen. _/-\o_
[...]
ik vermoed ook dat het uiteindelijke advies een dieselgenerator gaat worden die bij stroomuitval via Starlink de Smart-zekering zal omzetten :+

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
JJ Le Funk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:51:
[...]

ik vermoed ook dat het uiteindelijke advies een dieselgenerator gaat worden die bij stroomuitval via Starlink de Smart-zekering zal omzetten :+
Ja maar start die dieselgenerator zelf op? en hoe krijgt ie zijn brandstof moet je ook allemaal automatiseren he 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In eerste reactie was mijn gevoel "Het is hun probleem". Maar aan de andere kant, het is vooral 'toeval' dat de zekering in jouw huis zit, bij de gezamenlijke aansluiting.

In ieder geval, het lijkt erop dat jullie pas recent erachter zijn gekomen hoe de vork in de steel zit, of in ieder geval wat de gevolgen van de situatie zijn. Het had net zo goed omgekeerd kunnen zijn.

Waar ik mee wil zeggen: dit was niet goed bekend toen de huizen werden bewoond. Jij en je buren zitten gezamenlijk met dit probleem.

In die zin, ondanks dat jouw buren het meeste *praktische* last hebben, zij kunnen immers niet bij de zekering als jij er niet bent, is het voor jullie beiden een last die een oplossing nodig heeft.

De 'workaround', een sleutel delen, daar wil je niet aan (en dat is je goed recht).

De echte oplossing kost 1300 euro, maar je buren vinden dat te veel geld. Gezien dat jullie beiden hier last van hebben: is het haalbaar om de kosten te delen?

Het is immers een 'de facto' gezamenlijke aansluiting die problemen oplevert.

Als argument ook: Bij eventuele verkoop levert dit nou eenmaal ook waarde voor *beide* huizen op: ze zijn beide zelfstandiger geworden.

[ed.]Veel wijsheid toegewenst bij het vinden van de oplossing!

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 01-12-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zonder verse input van de TS gaat dit topic nergens meer heen. Er zijn voldoende adviezen gegeven. @William12 als je een update wil geven, stuur dan even een DM. Voor nu gaat het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.