Buren geen eigen aansluiting, gedeeld met mij

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.947 views

• William12
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-10-2023
In mijn jaren 60 woning komt de stroom binnen en gaat via een vertakking door naar de buren, wij delen samen een fase en zij hebben dus geen eigen voorziening. Nu klapte de stroom eruit van de week en toen kwam de realisatie dat als ik met vakantie ben zij niet in mijn huis kunnen. (Ik geef geen sleutel af). Uiteraard is het in ieders belang om dit zsm op te lossen onder het mum van zij geen stroom, ik geen stroom maar ik ben ook van mening dat hun probleem nu mijn probleem wordt.

Contact opgenomen met Stedin en de kosten voor een eigen aansluiting ruim € 1300.

De buren willen deze voorziening niet treffen gezien het bedrag.

Wat is jullie advies/ zijn jullie ideeën in deze kwestie?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 15:30
Eigen verantwoording vanaf nu zou ik zeggen. Hoe doe je de afrekening eigenlijk dan?

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Koop of huur?

En de buren?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

pennywiser schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:16:
Eigen verantwoording vanaf nu zou ik zeggen. Hoe doe je de afrekening eigenlijk dan?
Dit, lekker op vakantie gaan, dan zijn je buren snel genoeg overstag ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
William12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:13:
In mijn jaren 60 woning komt de stroom binnen en gaat via een vertakking door naar de buren, wij delen samen een fase..
Delen jullie echt een fase of delen jullie een kabel? Als er bij jou wel een 3-fase kabel binnenkomt zou je kunnen vragen of jullie elk op een eigen fase gezet kunnen worden, nog niet ideaal maar beter dan nu.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Dus als jullie beiden de wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten en dan een kopje thee gaan koken klapt in jullie beider huizen de stroom eruit?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hecht je aan de relatie met je buren?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 16:47
Kan je eens een foto maken van je meterkast? Vermoedelijk loopt die kabel wel door jouw meterkast heen, maar gaat dat buiten jouw stoppen om. Zolang je dus niet de stroomkabel doorklieft onder/voor je meter, zullen je buren niet zo snel merken wat er bij jou in huis wel/niet gebeurt.

Het doorklieven van een stroomkabel zowel vóór als na de meter is doorgaans overigens af te raden. ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +90 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Laatste tijd nogal wat spanning vernam ik :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 11:55
Wat word er nu precies gedeeld?

In mijn ervaring werd vroeger wel vaker de aansluiting gesplitst tussen 2 woningen. Elke woning had hierbij echter wel zijn eigen zekering en meterkast.

Dus overbelasting bij de ene aansluiting heeft geen gevolgen voor de andere. Tenzij er iets met de kabel gebeurd natuurlijk. Dan klapt de zekering van de wijkverdeler er uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gewoon de knop omzetten als je op vakantie gaat :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
Weet je zeker dat de hoofdzekering van jouw buren bij jou zit? Dat er een kast zit met een aftakking, dat betekent niet zoveel. Bij mij was dat namelijk ook het geval en waren wij doorgelust vanaf de buren. Maar ik had gewoon mijn eigen hoofdzekering. In mijn oude huis was dat ook het geval, met twee beneden- en twee bovenwoningen. In de kelder van mijn buurvrouw zat de oude PGEM-kast vanaf waar de boel verder ging naar de vier woningen. Met eigen hoofdzekering.

In mijn geval was de aansluiting vanaf de buren gevaarlijk slecht, dus onder het mom 'sanering' heb ik op kosten van de netbeheerder een nieuwe eigen aansluiting gekregen en meteen de upgrade naar driefasen laten uitvoeren. Mijn buurman is een ouwe zuurpruim, dus die had geen zin in nieuwe aansluitingen en slimme meters en al dat gezever, dus die heeft alleen maar de mannen binnengelaten om mijn aansluiting te laten loskoppelen.

[ Voor 31% gewijzigd door dreamscape op 24-11-2022 13:31 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Bij ons in het huurappartement zit in de meterkast van de buren het verzegelde kastje met de hoofdzekeringen. Vanaf daar gaat een leiding naar onze meterkast waar we de eigen energiemeter en groepenkast hebben.

Als om wat voor reden dan ook de hoofdzekering eruit gaat of moet, dan zou de meterkast van de buren open moeten. Daar kwam ik pas achter destijds met het plaatsen van de slimme meter. Bij de eerste afspraak was de buurvrouw niet thuis met gevolg dat de meter niet geplaatst kon worden.

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 11:12
Was bij mij en mijn buren ook zo. De kabel kwam bij mij binnen en takte voor de meter af naar mijn buren. Dit werd vastgesteld toen ze een digitale meter kwamen plaatsen. De netbeheerder heeft gratis een 2de kabel komen leggen want de netbeheerder had dit eigenlijk al proactief moeten doen vertelde de werkman mij. Ik woon wel in België.

[ Voor 18% gewijzigd door Matomatisch op 24-11-2022 13:32 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 11:55
Hoe is het contact met Stedin geweest?

In mijn ervaring rekenen ze meestal de gemiddelde kosten voor de verzwaring en leggen ze kosteloos een kabel naar de andere woning.

Uiteraard enkel als de buren meewerken.
Mocht dat niet het geval zijn dan heb ik ook wel gezien dat het mogelijk is door een dikkere kabel aan te leggen zodat de verzwaring wel kan, maar dat is meestal niet de gewenste oplossing en heeft ook te maken met de afstand en aansluiting op de kabel in de straat.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ik had ongeveer dezelfde situatie maar dan andersom en bij Liander.
Ik wilde 3 fasen en toen de Liander monteur kwam ontdekte hij dat ik op de hoofdzekering (25A) van de buren zat.
Uiteindelijk hebben ze 30 meter nieuwe kabel ingegraven en heb ik een hele nieuwe aansluiting gehad met 3 25A automaten.
Geheel zonder kosten voor mij.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• William12
pennywiser schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:16:
Dat vind ik ook maar wil ook niet op kwade voet staan met mijn buren.

• William12
Real schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:18:
[...]

Koop of huur?

En de buren?
beide koop

• William12
Nielson schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:19:
[...]
Delen jullie echt een fase of delen jullie een kabel? Als er bij jou wel een 3-fase kabel binnenkomt zou je kunnen vragen of jullie elk op een eigen fase gezet kunnen worden, nog niet ideaal maar beter dan nu.
De stroomkabel die binnenkomt vertakt zich maar is wel aangesloten op een hoofdzekering. Ik heb al 3 fase genomen omdat in het begin bij het minste of geringste die zekering doorbrandde.

• William12
Panzer_V schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:19:
Dus als jullie beiden de wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten en dan een kopje thee gaan koken klapt in jullie beider huizen de stroom eruit?
Nee mijn woonkamer zit op die groep en bij hun weet ik in ieder geval de woonkamer waar ook hun verwarming op is aangesloten. Keuken zit bij mij op een andere groep, heb gelijk 3 fase genomen en 12 nieuwe groepen.

• William12
Een goede buur is beter dan een verre neef?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de stroom eruit klapt kan jij het dus binnen een minuut fixen, correct?

De buren zijn bij uitval afhankelijk van jou.
Als de buren niet afhankelijk willen zijn dan kost het 1300 euro.
Je buren willen niet bijdragen aan die 1300 euro.

Waarom zou jij iets betalen aan het probleem van de buren?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
William12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:50:
[...]

De relatie met je buren hoeft hier toch niet onder te lijden? Leg ze gewoon uit dat je deze situatie erg onhandig vind en dat het handiger is als ze zelf hun spullen voor elkaar maken. Dat kunnen ze dan of wel doen of niet. In beide gevallen hoeft de relatie daar niet onder te lijden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
William12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:50:
[...]

Afhankelijk van jouw beweegredenen, lijkt me de makkelijkste oplossing voor iedereen om toch een reservesleutel van jouw huis bij de buren te leggen, mits je ze enigzins kan vertrouwen. Scheelt hen 1300 euro, jij onderhoudt de relatie met de buren, en ik zie geen nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
William12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:44:
[...]

Dat vind ik ook maar wil ook niet op kwade voet staan met mijn buren.
Zij hebben zo te horen totaal geen moeite om iets te doen/laten waardoor jij wellicht niet helemaal happy bent.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Een doortikker noem je dit.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:36
kruimel0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:04:
[...]

Afhankelijk van jouw beweegredenen, lijkt me de makkelijkste oplossing voor iedereen om toch een reservesleutel van jouw huis bij de buren te leggen, mits je ze enigzins kan vertrouwen. Scheelt hen 1300 euro, jij onderhoudt de relatie met de buren, en ik zie geen nadelen.
Hoewel onze buren ook een sleutel van ons huis hebben zou ik dit nooit doen met dit als reden.
De buren vinden die 1300 euro te veel geld om ten allen tijden bij de hoofdschakelaar te kunnen, beetje raar om dan maar een sleutel af te staan van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Tuya smart zekering via wifi. Ze bestaan echt :) Via de eigen wifi van de buren wel te verstaan.

Disclaimer: je wil wel altijd eerst de oorzaak weten van een onderbreking.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 24-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
In mijn jaren 60 woning komt de stroom binnen en gaat via een vertakking door naar de buren, wij delen samen een fase en zij hebben dus geen eigen voorziening. Nu klapte de stroom eruit van de week en toen kwam de realisatie dat als ik met vakantie ben zij niet in mijn huis kunnen. (Ik geef geen sleutel af). Uiteraard is het in ieders belang om dit zsm op te lossen onder het mum van zij geen stroom, ik geen stroom maar ik ben ook van mening dat hun probleem nu mijn probleem wordt.

Contact opgenomen met Stedin en de kosten voor een eigen aansluiting ruim € 1300.

Dus.... de buren willen niet zonder stroom zitten als jij met vakantie bent. Meer ze willen niet betalen voor een eigen aansluiting? Lijkt me makkelijk. Of ze nemen het risico op stroom uitval tijdens jou afwezigheid voor lief. Of ze moeten maatregelen treffen om een eigen aansluiting te realiseren. Zelf zou ik ook geen sleutel aan mijn buren geven. Het idee dat ze binnen kunnen als je op vakantie bent lijkt me helemaal niks.
Maar, wat als je het anders aanpakt bij Stedin. Dit is toch ooit door hun zo aangelegd. Is er geen mogelijkheid om het voor beide beter op te lossen en dan ieder de helft te betalen?
Ik neem aan dat ze wel een eigen meter hebben? MAar los daarvan, als ze niet afhankelijk willen zijn van jou dan hangt daar dus een prijskaartje aan. Zou wat moois worden als ze niet willen betalen, en jij niet meer op vakantie zou kunnen gaan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24
Mag ik even samenvatten, verbeter me als ik iets niet goed heb:
- Jij en je buren hebben allebei een eigen electriciteitsmeter, de energiemaatschappij factureert jullie individueel
- De stroom valt uit voor beide huizen als de hoofdzekering klapt (Quote: "onder het mum van zij geen stroom, ik geen stroom")
- Jij hebt een kabel vanuit jouw hoofdzekeringskast door de muur naar de buren, een zogenaamde 'doortikker'.

Als de buren snel de zekering gefixt willen, moeten ze die maar in eigen beheer nemen. dwz netbeheerder bellen.
Mooi klote als de buren bij jou de stroom uit kunnen laten vallen, in dat geval zou ik de kosten voor de aanpassing van hun aansluiting delen om er zelf geen gezeik meer over te hebben.
Edit: een sleutel zou ik nooit afgeven om deze reden.
Uiteindelijk is dit een gedeeld probleem, dat jullie beiden 'gekocht' hebben. Jullie zullen er dus ook samen uit moeten komen.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 24-11-2022 16:26 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat een rare situatie, dit heb ik nog nooit gehoord.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
In ons appartement uit de jaren 30 troffen wij een vergelijkbare situatie aan. De portiek bestaat uit drie appartementen. Elk appartement had een eigen hoofdzekering maar was afgesplitst van de hoofdkabel in de meterkast op de begane grond. Die wél een driefase mogelijkheid had.

Toen wij een drie fasen aansluiting aanvroegen was dit met Stedin wel even gedoe. De complete installatie richting de twee bovenste appartementen moest worden gerenoveerd. Ofwel nieuwe leidingen en nieuwe hoofdschakelaars.

De kosten kwamen, na een discussie met Stedin, voor kosten van Stedin. We hebben alleen de upgrade naar drie fasen betaald en de VvE heeft de nieuwe mantelbuis laten aanleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door .NCK op 24-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
William12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:46:
[...]

De stroomkabel die binnenkomt vertakt zich maar is wel aangesloten op een hoofdzekering. Ik heb al 3 fase genomen omdat in het begin bij het minste of geringste die zekering doorbrandde.
Als jij drie fasen hebt, heb jij toch je eigen hoofdzekeringen? Misschien zit er een zwaardere zekering op één van die fasen waar ook de buren op zitten, maar het lijkt mij wat vreemd.

De buren horen hun eigen hoofdzekering te hebben, ook als de boel doorgelust is vanaf de buren. Is dat niet zo, dan zou de netbeheerder dat in orde moeten maken door ofwel direct door te lussen, of door een eigen aansluiting te realiseren. Ik zou denken dat de bestaande situatie hopeloos achterhaald is en dat een aanpassing hoort te vallen onder 'saneren'...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
jichem schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:17:
[...]

Hoewel onze buren ook een sleutel van ons huis hebben zou ik dit nooit doen met dit als reden.
De buren vinden die 1300 euro te veel geld om ten allen tijden bij de hoofdschakelaar te kunnen, beetje raar om dan maar een sleutel af te staan van je huis.
Ik vind het ook raar dat de buren die 1300 te veel geld vinden, maar dat lijkt nu eenmaal de situatie te zijn. In mijn optiek hoeft dit ook niet de enige reden te zijn, ik vind een sleutel bij de buren in meer gevallen een geruststellende gedachte (en jij blijkbaar ook). In specifiek deze situatie heeft het als bijkomende voordelen dat je de buren zou helpen om 1300 euro te besparen, en dat je de vriendschap met de buren houdt.

Dus mijn vraag aan de OP blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:36
kruimel0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:34:
[...]

Ik vind het ook raar dat de buren die 1300 te veel geld vinden, maar dat lijkt nu eenmaal de situatie te zijn. In mijn optiek hoeft dit ook niet de enige reden te zijn, ik vind een sleutel bij de buren in meer gevallen een geruststellende gedachte (en jij blijkbaar ook). In specifiek deze situatie heeft het als bijkomende voordelen dat je de buren zou helpen om 1300 euro te besparen, en dat je de vriendschap met de buren houdt.

In de OP staat (ik geef geen sleutel af) dus ik neem aan dat de TS dat geen optie vind.
Dan zou ik de buren vertellen dat ze bij afwezigheid van TS toch echt moeten wachten tot hij terug is en dat je er geen dag eerder voor terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
dreamscape schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:32:
[...]

Als jij drie fasen hebt, heb jij toch je eigen hoofdzekeringen? Misschien zit er een zwaardere zekering op één van die fasen waar ook de buren op zitten, maar het lijkt mij wat vreemd.

De buren horen hun eigen hoofdzekering te hebben, ook als de boel doorgelust is vanaf de buren. Is dat niet zo, dan zou de netbeheerder dat in orde moeten maken door ofwel direct door te lussen, of door een eigen aansluiting te realiseren. Ik zou denken dat de bestaande situatie hopeloos achterhaald is en dat een aanpassing hoort te vallen onder 'saneren'...
Helaas komt dit meer voor.

Bij een bekende van mij zat de 3F hoofstoppenkast bij hem waarvan 2 stoppen geplaatst waren. 1 voor zijn huis en 1 voor de buren. Hij vroeg 3F aan, wat betekende dat de buren een nieuwe kabel kregen. Weliswaar kosteloos, maar ze waren wel zuur over het verbouwen van het huis. Uiteindelijk was de keuze slikken of geen stroom. Dus dat was snel geregeld 8)

Bij mij zit het vermoedelijk vergelijkbaar als bij TS.

Ik heb een 3F hoofdstoppenkast en ook een 3F aansluiting. Echter zit bij 1 van die 3 hoofdstoppen ook het huis van de buren geprikt. Al zij die fase overbelasten is hun huis donker en een deel van de mijne ook.
En ook geen "maatje groter" hoofstop, gewoon 25A!. Gaat tot zover goed (ondanks inductie en airco bij de buren).

Ik vind het zeer ongewenst. Het is afwachten tot Enexis terugkomt voor een nieuwe meter bij de buren. Dan moeten ze immers ook bij mij zijn om de stop te trekken. Dan trek ik die installateur er meteen aan zijn haren bij. En anders zodra die stop er wel een keer uit klapt.

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 16:27
timberleek schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:48:
[...]
Ik heb een 3F hoofdstoppenkast en ook een 3F aansluiting. Echter zit bij 1 van die 3 hoofdstoppen ook het huis van de buren geprikt. Al zij die fase overbelasten is hun huis donker en een deel van de mijne ook.
En ook geen "maatje groter" hoofstop, gewoon 25A!. Gaat tot zover goed (ondanks inductie en airco bij de buren).
En ondertussen betaal jij wel gewoon vastrecht voor 3x25A, en je buren hebben dus maar 1 fase en een deel van 25A, waar 35A voor 1 fase heel gebruikelijk is.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Full_hyperion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:25:
[...]

En ondertussen betaal jij wel gewoon vastrecht voor 3x25A, en je buren hebben dus maar 1 fase en een deel van 25A, waar 35A voor 1 fase heel gebruikelijk is.
Vastrecht t/m 3x25A bedoel je.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Waarom split je het niet? Je wil toch zelf ook van die situatie af?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:07:
Als de stroom eruit klapt kan jij het dus binnen een minuut fixen, correct?
Hoe dan? De hoofdzekeringen zitten normaliter in een afgesloten en verzegelde kast waar alleen de netbeheerder of een installateur met zegelrecht aan mag komen.

@William12 Of heb je een moderne aansluitkast met automaten als hoofdzekering? Lijkt me een rare combinatie met deze antieke situatie.

Ik zou zeggen: Laat de zekering trippen en ga een avond van huis weg. Laat de buren maar een storing bij de netbeheerder melden, die zijn toch verantwoordelijk voor de levering en niet jij?

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 24-11-2022 18:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 16:27
Ik heb hier op het forum wel vergelijkbare situaties gelezen, waarbij de netbeheerder het rechttrok (en dus een 2e aansluiting maakte) zodra 1 van de 2 partijen naar een 3fase aansluiting ging, en dat kost een stuk minder dan 1200 euro.

En vraag dan meteen om automaten als hoofdzekering. Kost je niks extra, maar is wel zo handig.

[ Voor 17% gewijzigd door Full_hyperion op 24-11-2022 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
pennywiser schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:18:
Tuya smart zekering via wifi. Ze bestaan echt :) Via de eigen wifi van de buren wel te verstaan.

Heel goed bedacht, als de zekering er uit valt en de WIFI plat gaat, kan je via WIFI de zekering terug inschakelen 8)7

Maar met anderen, dit gooi je in het bordje van de netbeheerder (al dan niet gedwongen door 3fasen aan te vragen). En als je inderdaad automaten hebt zitten van de buren in jou kast, zou ik die mee uitschakelen als ik zelf een lamp vervang, en vergeten terug in te schakelen; kunnen zij bij de netbeheerder klagen en dan weet je van niets (oh, die schakelaar, ja, lampje vervangen en vergeten inschakelen he).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
naftebakje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:08:
[...]
Heel goed bedacht, als de zekering er uit valt en de WIFI plat gaat, kan je via WIFI de zekering terug inschakelen 8)7
Iets om op te letten dan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
ron321 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:36:
Ik had ongeveer dezelfde situatie maar dan andersom en bij Liander.
Ik wilde 3 fasen en toen de Liander monteur kwam ontdekte hij dat ik op de hoofdzekering (25A) van de buren zat.
Uiteindelijk hebben ze 30 meter nieuwe kabel ingegraven en heb ik een hele nieuwe aansluiting gehad met 3 25A automaten.
Geheel zonder kosten voor mij.
Dit heb ik ook gehad hier. Enkel ging ik van 1x25 naar 1x40A. Als ik naar 3x25 was gegaan had het me +- 350€ gekost geloof ik. Maar ik zat voorheen bij de buren wel op een losse hoofd/smeltzekering.

Maar wellicht een idee om te kijken wat er gebeurt als de buurman een verzwaring aanvraagt naar 1x35/40, veelal kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bij ons en de buren was het gratis. Maar onze aansluitingen stonden al op een saneringslijst. Toen ik verzwaring naar 3x 25 aanvroeg, werd vervanging in gang gezet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Want de wifi werkt nog als je een zekering terug in wilt schakelen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 20:31

GerritGekke

Gamechanger

Vier jaar geleden heb ik mijn enkel fase ferrassis meter laten vervangen voor een een digitale drie fase meter wegens uitbreiding. Zit net als jou in een jaren 60 woning.

Via de netbeheerder (Liander) heb ik een verzoek gedaan om mijn aansluiting uit te breiden. Tijdens de schouw kreeg ik te horen dat mijn aansluiting via de buren liep (was mij niet eerder opgevallen).

Liander kwam met een kosteloos voorstel om ons huis aan te sluiten, met de voorwaarde dat ik zelf een mantel uit van de gevel naar de meterkast zou aanleggen. Ze gaven aan dat ze hiervoor geen kosten in rekening mochten brengen.

Dus ik heb een mantelbuis aangebracht en zij hebben mij voorzien van een volledig nieuwe aansluiting vanaf de straat en tevens mij meterkast aansluiting geupgrade. Dit laatste was ook kosteloos terwijl hier normaal een bedrag van ca 235€ voor stond (fixed price).

Wat @Bakema schrijdt zou ik ook voorstellen. Vraag een verzwaring of andere upgrade uit. Waarschijnlijk lokt het een het ander uit.

Als de verstandhouding met de buren niet geweldig is snap ik dat je geen sleutel afgeeft. Maar alle reacties hier over geen sleutel afgeven is wel tenenkrommend zeg. Ik ken genoeg die een goede/vertrouwelijke verstandhouding hebben met de buren en wel sleutels uitwisselen. Lijken hier wel allemaal preppers op het forum.

[ Voor 20% gewijzigd door GerritGekke op 26-11-2022 08:23 ]

 Karma

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kruimel0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:04:
[...]

Nee.

Sleutels geef je niet af, ik zou liever de helft van de 1300eu betalen dan een sleutel afgeven.

Als je iemand anders je sleutel geeft, weet je gewoon niet zeker of/wanneer ze je huis betreden.

Ik zou daar heel paranoïde van worden.
Bijvoorbeeld; als je bijvoorbeeld je boormachine niet kunt vinden, is nu het eerste wat je je afvraagt of de buren die toch niet zouden hebben geleend/gepakt. Je hebt immers geen garantie dat het niet zo is.

Daarnaast, je kunt ze nu wel vertrouwen; maar wellicht later opeens niet meer. Kun je écht garanderen dat ze niet je huis binnen komen als ze de (harde) muziek op je feestje zat zijn?

Of; kom je net uit de douche; staat de buurman daar in je meterkast te rommelen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 20:31

GerritGekke

Gamechanger

Accretion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:43:
[...]

Nee.

Sleutels geef je niet af, ik zou liever de helft van de 1300eu betalen dan een sleutel afgeven.

Je bent paranoïde :F . Je kan toch ook netjes afspraken hierover maken. De ene buur is de ander niet, dat snap ik. Sleutels uitwisselen is heel normaal hoor, zijn genoeg personen die dit doen! Maar als ik een paranoïde buur had dan had ik mij ook drie keer bedacht .. _O-

[ Voor 10% gewijzigd door GerritGekke op 26-11-2022 07:55 ]

 Karma

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Accretion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:43:
[...]

Nee.

Als je iemand anders je sleutel geeft, weet je gewoon niet zeker of/wanneer ze je huis betreden.

Bijvoorbeeld; als je bijvoorbeeld je boormachine niet kunt vinden, is nu het eerste wat je je afvraagt of de buren die toch niet zouden hebben geleend/gepakt. Je hebt immers geen garantie dat het niet zo is.

Daarnaast, je kunt ze nu wel vertrouwen; maar wellicht later opeens niet meer. Kun je écht garanderen dat ze niet je huis binnen komen als ze de (harde) muziek op je feestje zat zijn?

Of; kom je net uit de douche; staat de buurman daar in je meterkast te rommelen.
toon volledige bericht
Waar ik woon is het niet gek om een sleutel aan de buren te geven. Zo kunnen ze als ik op vakantie zou zijn de kippen voeren, de post even opruimen, als ik mijn sleutel kwijt zou zijn kan ik evengoed naar binnen etc.
Ze komen met die sleutel niet even spullen lenen of in de badkamer gluren. Dat is gewoon fatsoen en niet eens een punt om te bespreken.
Mijn ouders hebben ook een sleutel van mijn huis, die komen ook niet bij ons binnen zonder dat we dat weten.

Maar om die meterkast in en uit te kunnen schakelen zou ik geen sleutel afgeven. Dat is niet mijn probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 26-11-2022 07:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GerritGekke schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:53:
[...]

Je bent paranoïde :F . Je kan toch ook netjes afspraken hierover maken. De ene buur is de ander niet, dat snap ik. Sleutels uitwisselen is heel normaal hoor, zijn genoeg personen die dit doen! Maar als ik een paranoïde buur had dan had ik mij ook drie keer bedacht .. _O-
Ja, en nee.

Als je niet weet hoeveel mensen toegang tot je huis hebben (de buren zouden de sleutel kunnen kopiëren), dan wordt je op den duur paranoïde.

Ik was laatst een huissleutel en een kaasschaaf kwijt.
De enige logische verklaring was dat iemand die huissleutel meegenomen had om later de kaasschaaf te stelen 8)7

Gelukkig heb ik beide toch terug gevonden (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Accretion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:58:
[...]

Ja, en nee.

Als je niet weet hoeveel mensen toegang tot je huis hebben (de buren zouden de sleutel kunnen kopiëren), dan wordt je op den duur paranoïde.

Ik was laatst een huissleutel en een kaasschaaf kwijt.
De enige logische verklaring was dat iemand die huissleutel meegenomen had om later de kaasschaaf te stelen 8)7

Gelukkig heb ik beide toch terug gevonden (:
Het hangt natuurlijk helemaal af van het soort buren wat je hebt.
Maar niemand die mijn sleutel heeft kopieert het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

No Hands schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:00:
[...]

Deze discussie begint behoorlijk offtopic te worden.

Wellicht ben ik paranoïde of licht autistisch, maar ik hecht meer waarde aan feiten dan aan gevoel.

Je buren kunnen feitelijk je huis niet betreden (zonder inbreken) of sleutel kopiëren/uitlenen/kwijtraken als ze deze niet hebben.

Dat ze dat gevoelsmatig niet doen, is wellicht voor jou genoeg.
En ja, ik geloof ook niet dat mijn buren dat zouden doen; maar ik voorkom lieverr zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 11-05 23:34
Als het goed is moet de aftakking van de buren voor jouw hoofdzekering zitten. De buren hebben dan hun eigen hoofd zekering. Als dat niet zo is aangesloten mag Stedin dat wel even rechtzetten lijkt me.

Daarnaast een 25A hoofdzekering eruit laten klappen moet je goed je best voor doen in je eentje.

Daarnaast zit de hoofdzekering aan jouw kant toch ? Dan is het dus feitelijk een 'probleem' van jouw buren en moeten die de kosten ook dragen als ze het aangepast willen zien.

Als het overigens een normale zekering met zo'n leppetje is ? Daar heb je ook ethernet reset dingen voor. Weet alleen niet of dat mag in consumenten woningen.

Autoreset RCCB with Schneider iID is zoiets oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 10:57

Heel duidelijk aangeven richting Stedin dat een zogeheten doortikker uberhaupt niet meer mag (al jaren niet meer) en dat zij dat op dienen te lossen.
Één van jullie zal sowieso wel de kosten voor een losse aansluiting moeten betalen aangezien er een nieuwe aansluiting bij komt, maar dat was in mijn geval slechts rond de 350 euro inclusief meteen de upgrade naar 3 fasen. De aannemer heeft bij mij wel een 50 rood bocht naar binnen gebracht om de kabel doorheen te halen, uiteraard heeft dat wat gekost.
De buren daarentegen hebben niks hoeven te betalen omdat ik graag van die doortikker afwilde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Nog even over die sleutels:
Nee voor deze reden geef je ze niet af.

Maar het is wel aan te raden. Voor de post, maar ook voor noodgevallen. Bij een collega liep het water door de voordeur (lekkage) maar niemand had een sleutel. En hij zat in Spanje…Dus dat heeft 2 weken geduurd, want de brandweer doet ook niks in zo’n geval… Water ook in de leidingen (corrosie op de VD draden na 2 jaar) en alle vloeren naar God…

Ik heb ook gewoon de sleutels van de buren en zij de mijne. Ook handig als je jezelf buitensluit. Ik ben blij dat ik een dergelijke relatie heb en niet para ben.

Ontopic;
Ik zou in dit geval alsnog de sleutel geven. De buren hebben er dan direct voordeel van waar ze eigenlijk geen recht op hebben maar je hebt er zelf ook voordeel van (zie boven).

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 26-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Full_hyperion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:25:
[...]
Klopt. Al maakt dat vastrecht vind ik niet zo'n ramp. Mits ik er geen hinder aan ondervind.
Maar die hinder verwacht ik tzt wel een keer. In de basis is het gewoon een ongewenste situatie. Dus wil het ook wel gefixt hebben. Maar er loopt geen bloed uit op dit moment

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Waarom probeer je het probleem van een ander op te lossen? De ander wil niet eens geholpen worden!

Laat.... Het.... Los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:07
kruimel0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:34:
[...]

Ik vind het helemaal niet raar dat je geen 1300 wilt uitgeven voor een probleem wat je niet groot vindt. Ik vind het bizar hoe hier over sleutels afgeven gesproken wordt. Voor mij zou het zo makkelijk zijn: de buurman moet 1300(!) euro betalen of ik geef hem de reservesleutel die ik sowieso ergens in de buurt wil hebben. Tenzij de buren vreemde figuren zijn natuurlijk.

Iedereen is anders en TS moet dat zelf afwegen.

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo goed. TS geeft geen sleutels af, de buren geven geen 1300 euro uit en dus kunnen de buren zonder stroom komen als TS weg is. Vinden de buren dit nu een probleem? Of weten ze nog niet dat je geen sleutels afgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er niemand anders die in de buurt woont die je wel je sleutel wil afgeven. Dan kunnen de buren die bellen in het zeldzame geval dat de stroom uitvalt. Ben je er toch ook?

Ik heb ook een gedeelde stroomaansluiting met de rest v/h (kleine) rijtje, maar gelukkig zijn de stoppen wel apart.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:33
Ook een idee voor alle tweakers hier. TS komt met een incompelet verhaal, gaat niet in op alle vragen die gesteld worden. Deelt geen foto van de situatie. De rest zoals het delen van een sleutel is allemaal bijzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28

Ik ken de wetten niet op mijn duim, maar heeft een netbeheerder (tegenwoordig) niet een leververplichting per adres?
Als je daaronder kunt valt dan kost het een eenmalige fee (paar honderd euro) waarvoor zij alle werkzaamheden (graven, koppelen op hoofdkabel, plaatsen meter etc.) moeten uitvoeren.
Dat het vroeger ooit zo gemaakt is wil niet zeggen dat ze nu niet moeten voldoen aan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De aansluitingen moeten gescheiden gaan worden, want zelfs met sleutel afgifte (heel raar om je privacy en veiligheid vrijwillig in te leveren), zal een volgende eigenaar-bewoner van één van de woningen deze situatie niet accepteren.

Omdat het een probleem van de buren is lijkt mij dat die ook voor de kosten opdraaien. Begrijpelijk dat ze dat niet leuk vinden echter is er niet veel keuze want zonder eigen aansluiting riskeren ze afgesloten te worden van de stroom.

dit is eigenlijk een juridisch vraagstuk, waar ik geen kennis van heb (puur op gevoel redenatie).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vermoed ook, dat het verhaal niet helemaal klopt. Heb al best wat gezien, maar nog nooit een hoofdzekering bij de buren in de meterkast. Wel een aftakking nog voor de zekeringen. Dat was bij ons ook zo. Primair/secundair noemden ze dat bij Liander. Maar ieder had gewoon zijn eigen hoofdzekering. Wij wilden verzwaren naar 3 fasen, dat kon of mocht Liander op deze aansluiting niet leveren, beide aansluitingen compleet vervangen door een graafploeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
Kijk eerst eens wat er in je huur/koopcontract staat, daar staat vast iets in waarbij je toe verplicht bent als er een gedeelde aansluiting is.

Gezien je op vakantie bent en mogelijk niemand anders een sleutel van je huis heeft is het bellen naar een sleutelmaker en ze toegang geven tot je woning, overleg dit even met de politie.

Ook de netbeheerder mag toegang eisen tot jouw woning als daar aanleiding toe is, iets met kabelrecht.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2022 10:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:28

Tazzios

..

Ik vind het vreemd dat je er voor moet betalen het lijkt mij gewoon een probleem voor de leverancier:
Indien je betaald voor een 3x25A aansluitingen maar de slimmemeter van de buren hangt* er ook aan krijg je niet waarvoor je betaald indien er door de netbeheerder met 3x25A is afgezekerd. Op zijn minst zou 1 dan hoger afgezekerd moeten zijn.

*Dit is een aanname zie ook de post hierboven. Heeft de netbeheerder 1 kast voor de hoofdzekeringen met daar achter 2 slimme meters of heb alleen jij een slimme meter en loopt het stroomverbruik van de buren daar ook over.

edit:
ik zie dat @dreamscape al een bericht heeft geplaatst met dezelfde strekking.

[ Voor 32% gewijzigd door Tazzios op 26-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
Accretion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:21:
[...]

Deze discussie begint behoorlijk offtopic te worden.

Wellicht ben ik paranoïde of licht autistisch, maar ik hecht meer waarde aan feiten dan aan gevoel.

Je buren kunnen feitelijk je huis niet betreden (zonder inbreken) of sleutel kopiëren/uitlenen/kwijtraken als ze deze niet hebben.
Dat kunnen zijn buren wel met toestemming van de eigenaar door een sleutelmaker in te schakelen, vaak is er dan ook politiebegeleiding aanwezig met de juiste bevoegdheden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2022 10:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 21:44
Vroeg of laat legt de netbeheerder een eigen kabel voor je buren van de hoofdkabel naar de netaansluiting van je buren. Als jij op vakantie bent en dit komt voor is de kans best groot dat het juiste moment is aangebroken om dit te wijzigen. Deze aansluitwijze is in het verleden vaak toegepast om aanlegkosten te drukken maar inmiddels hebben ze geleerd dat het in gebruik niet handig is.

Hou ook in je achterhoofd dat alles na je meter jou verantwoordelijkheid is en alles ervoor is de verantwoordelijkheid voor je netbeheerder. Als jij wilt dat je netbeheerder hun installatie aanpast kost het jou geld.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:16:
Ik vermoed ook, dat het verhaal niet helemaal klopt. Heb al best wat gezien, maar nog nooit een hoofdzekering bij de buren in de meterkast. Wel een aftakking nog voor de zekeringen. Dat was bij ons ook zo. Primair/secundair noemden ze dat bij Liander. Maar ieder had gewoon zijn eigen hoofdzekering. Wij wilden verzwaren naar 3 fasen, dat kon of mocht Liander op deze aansluiting niet leveren, beide aansluitingen compleet vervangen door een graafploeg.
Dat jij het nooit hebt gezien wil toch niet zeggen dat de TS zijn verhaal niet klopt?
Ik zat ook op de hoofdzekering van de buren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:00:
[...]

Ik heb ook hun sleutel, ik jat gewoon 1 keer per jaar de spullen die ik mis terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Heel zuur dat ook hun verwarming op het stroomnetwerk staat aangesloten anders hadden ze het nog wel even op waxinelichtjes en bezorgmaaltijden kunnen teren.

Maar goed, ben ook van mening dat buren niet zomaar de sleutels tot mijn huis krijgen, enkel m'n ouders. Het is aan de buren om met de monteur een moment te vinden waarop het uitkomt.

Persoonlijk zou ik het probleem bij de buren laten liggen, je hebt ze laten weten wat de situatie inhoudt. Ik zou ze laten weten dat ze zelf het risico dragen als de stroom eraf valt, tenzij één van jullie een goeie middenweg weten te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ron321 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:53:
[...]

Dat jij het nooit hebt gezien wil toch niet zeggen dat de TS zijn verhaal niet klopt?
Ik zat ook op de hoofdzekering van de buren.
Bizar. Ik dacht dat primair/secundair al uitzonderlijk was in oude wijken (minder aanlegkosten). Maar dit moet je als netbeheerder toch ook helemaal niet hebben? Alleen maar extra schakels in de processen en dus extra zand in de raderen.

Zou het me nog kunnen voorstellen als een woning later gesplitst is en er destijds is bezuinigd op aansluitkosten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ach, dat had mijn hele jaren '50 wijk ook. Hele blok liep via de hoekwoning en dan de kabel iver de buitengevel. Lijkt me een leuke zaak als ze nummer 2 afsluiten willen wegens wanbetaling en de buurman met de aansluitingen niet wil meewerken.

In het buitenland zitten aansluitingen vaak buiten de woning zodat men in überhaupt niet naar binnen moet bij problemen.

[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 26-11-2022 13:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

JJ Le Funk schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:14:
De aansluitingen moeten gescheiden gaan worden, want zelfs met sleutel afgifte (heel raar om je privacy en veiligheid vrijwillig in te leveren), zal een volgende eigenaar-bewoner van één van de woningen deze situatie niet accepteren.

Omdat het een probleem van de buren is lijkt mij dat die ook voor de kosten opdraaien. Begrijpelijk dat ze dat niet leuk vinden echter is er niet veel keuze want zonder eigen aansluiting riskeren ze afgesloten te worden van de stroom.

dit is eigenlijk een juridisch vraagstuk, waar ik geen kennis van heb (puur op gevoel redenatie).
Je levert geen privacy en veiligheid in. Sterker nog, je wint aan veiligheid. Als er brand is en jij ligt bewusteloos op de grond wil je dat de buren zo snel mogelijk naar binnen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:25:
[...]

Je levert geen privacy en veiligheid in. Sterker nog, je wint aan veiligheid. Als er brand is en jij ligt bewusteloos op de grond wil je dat de buren zo snel mogelijk naar binnen kunnen.
Daar heb je geen sleutel voor nodig. Zie jij de brandweer weleens op zoek naar een sleutel als ze met spoed ergens naar binnen willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Want de brandweer is er meteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:02
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:37:
[...]

Daar heb je geen sleutel voor nodig. Zie jij de brandweer weleens op zoek naar een sleutel als ze met spoed ergens naar binnen willen?
Misschien dat hier in de wijk de brandweer sneller is dan de buren( de kazerne zit tegen de wijk aan) maar, dat is een uitzondering. Zelfs mijn 75+ buurvrouw is hier eerder dan de brandweer. En die heeft geen breekijzer, die buurvrouw dan hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een goed alternatief, een sleutelkluisje buiten je voordeur waarbij je de buren vertelt dat je de code geeft als zij contact opnemen wanneer ze geen stroom hebben en jij niet thuis bent. Of de sleutel bij familie/vrienden die in de buurt wonen die met ze mee kunnen gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga toch echt niet op zoek naar de sleutel van de buren, als deze situatie zich voordoet. Ik hoef niet ongemerkt naar binnen. Ik ros nog sneller een houten tuinbank door een grote ruit in de woonkamer. Kan mij die ruit nou schelen. Breekijzertje of cirkelzaag heb ik waarschijnlijk ook sneller dan die sleutel. En in geval van brand, doet dat er allemaal niet toe (tenzij de buren al buiten staan natuurlijk).

Ik hoop eigenlijk ook dat de buurman dat ook bij ons zou doen. De voordeur is om te beginnen gewoon vergrendeld 's nachts (en overdag soms ook). Dus zelfs al heb je de sleutel, dan moet toch nog de beuk erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-12-2022 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 21:55
FreakNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:25:
[...]

Jaja jij weet het mooi te brengen :+ Als leek een brandend huis binnengaan terwijl de bewoner al door de brand bewusteloos is geraakt is een grote NO-GO. Eigen veiligheid eerst of wil je gezellig naast de bewusteloze buurman gaan liggen? :P

Ontopic: ik ben nog steeds benieuwd naar foto's of een situatieschets van de TS

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 01-12-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 21:55
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:37:
[...]

Deze blijft grappig om te zien (afgezien van de situatie voor de bewoner en matthijs):
https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/248704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
All deze argumenten gaan ervanuit dat de buren te vertrouwen zijn. :')

Ik heb niet het gevoel dat dit het enige akkefietje is wat de topic starter met de buren heeft gehad. Dan nog de sleutel geven, ja dag. Denk je zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je sleutel afgeven om iemand anders te laten rommelen in je meterkast omdat die persoon te beroerd is om zelf iets aan het probleem te doen.

* Wolly slaps face

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:55:
[...]

Ik ga toch echt niet op zoek naar de sleutel van de buren, als deze situatie zich voordoet. Ik hoef niet ongemerkt naar binnen. Ik ros nog sneller een houten tuinbank door een grote ruit in de woonkamer. Kan mij die ruit nou schelen. Breekijzertje of cirkelzaag heb ik waarschijnlijk ook sneller dan die sleutel. En in geval van brand, doet dat er allemaal niet toe (tenzij de buren al buiten staan natuurlijk).

Ik hoop eigenlijk ook dat de buurman dat ook bij ons zou doen. De voordeur is om te beginnen gewoon vergrendeld 's nachts (en overdag soms ook). Dus zelfs al heb je de sleutel, dan moet toch nog de beuk erin.
De sleutel van mijn buren hangt aan het sleutelrekje in de gangkast... Ik zie het probleem niet.

Wel eens dat je als leek niet zomaar een brandend huis binnen moet gaan..

Als je een slechte relatie hebt met je buren snap ik dat je je sleutel niet zomaar afgeeft hoor. Maar het tekent wel de verregaande individualisering van de maatschappij dat het merendeel hier zo obstinaat doet over het al dan niet delen van de sleutel met de buren..

Anyways, ik trek me maar terug uit de discussie, want het heeft verder niks met de case van de TS te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 01-12-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:17:
[...]

De sleutel van mijn buren hangt aan het sleutelrekje in de gangkast... Ik zie het probleem niet.
Niet iedereen heeft of hoeft zo'n vertrouwensband met de buren, dat kan aan de buren liggen of aan je eigen blik hierop. Je verleend wel iemand toegang tot je woning.

Ik denk dat je ook vergeet dat ze eisen dat topic starter niet op vakantie mag omdat ze zelf te gretig zijn voor nieuwe bekabeling. Bij de volgende frats staat dalijk de buurman in de woonkamer te klagen. Je weet niet hoe gek ze het gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arloid schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
[...]

Niet iedereen heeft of hoeft zo'n vertrouwensband met de buren, dat kan aan de buren liggen of aan je eigen blik hierop. Je verleend wel iemand toegang tot je woning.

Ik denk dat je ook vergeet dat ze eisen dat topic starter niet op vakantie mag omdat ze zelf te gretig zijn voor nieuwe bekabeling. Bij de volgende frats staat dalijk de buurman in de woonkamer te klagen. Je weet niet hoe gek ze het gaan maken.
Dat lees ik toch anders. Volgens mij is vooralsnog de TS de enige die zich druk maakt over "hoe dat moet" als de stroom eruit klapt als hij op vakantie is en niemand in de woning kan.

De buren maken zich er blijkbaar niet druk om en zien een eigen aansluiting niet zitten vanwege de kosten. Op zich prima, maar dan is het dus ook hun eigen keuze als ze eens een weekje zonder stroom zitten tijdens een vakantie van TS.

Wat betreft die kosten: er hoeft maar 1 van de beide adressen een aanvraag te doen voor een verzwaring naar 3 fasen en dan doen ze hetzelfde, maar dan voor nog geen 400 euro of zelfs helemaal gratis. Dat laatste was 1 van de enige echte meevallers die ik tijdens het klussen ben tegengekomen: ik rekende op 400 euro en heb Liander 0 betaalt uiteindelijk. Ze rekenen nu 1300 euro, omdat de vraag gesteld is als "wat kost een eigen aansluiting". En dat is ook de verkeerde vraag. Je moet vragen om een verzwaring die ze niet kunnen of mogen leveren op een primair/secundair aansluiting en dan is die aansluiting gratis vanwege de leveringsplicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-12-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:30

Agent47

I always close my contracts.

Ja en jij keurig bezuinigen op de energie en je buren zeker complete dag alles aan.
Lekker eerlijk voor je eindrekening ook.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Agent47 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:36:
Ja en jij keurig bezuinigen op de energie en je buren zeker complete dag alles aan.
Ze hebben gewoon een eigen meter hoor en een eigen energiecontract. Dat staat daar helemaal los van. De aftakking zit voor de meter (maar na de hoofdezekeringkast bij de TS blijkbaar). Kan het nu niet meer controleren, maar bij ons zat de aftakking volgens mij nog voor de hoofdzekering in een heel oud gietijzeren kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:36:
Ik gok dat ze allebei gewoon hun eigen meter hebben maar dat de hoofdzekering bij TS zit van beide huizen, dat was vroeger niet abnormaal.

Dus qua verbruik maakt t niks uit.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
1.Ten eerste dit zijn situaties die officieel zijn aangelegd door de energiebedrijven, de meeste netbeheerders zijn inmiddels tot het inzicht gekomen dat dit niet meer kan(nieuwe situaties zijn verboden) en passen dit gratis of tegen heel weinig kosten aan.

2. Uit diverse rechtszaken weten we dat er een soort erfdienstbaarheid onstaat in deze situatie, je mag niet zomaar de bestaande situatie onklaar maken of hinderen zonder dat er voorzien is in een redelijk alternatief.

3. De buren kunnen niet gedwongen worden om mee te werken aan het beeindigen van deze situatie als ze daar ernstige financiele hinder van ondervinden(ruwweg meer dan 500 euro), ik heb wel een zaak gevonden waarbij de buren verplicht moesten meewerken omdat de netbeheerder de kosten wilde betalen.

4. Waarschijnlijk staat deze erfdienstbaarheid ook benoemt in je koopcontract of in een akte.

[ Voor 3% gewijzigd door Bmwfan008 op 01-12-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:38:
[...]

Ze hebben gewoon een eigen meter hoor en een eigen energiecontract. Dat staat daar helemaal los van. De aftakking zit voor de meter (maar na de hoofdezekeringkast bij de TS blijkbaar). Kan het nu niet meer controleren, maar bij ons zat de aftakking volgens mij nog voor de hoofdzekering in een heel oud gietijzeren kastje.
Beide situaties bestaan.

Aftakken na de hoofdzekering komt oorspronkelijk vaak vanuit een situatie dat er een 3-fase hoofdzekeringkast is, maar huizen met 1 fase worden aangesloten. In plaats van 2 dure kabels leggen en 2 dure kasten ophangen plaatsen ze van beide 1 en draaien ze 2 van de 3 hoofdstoppen erin. Elk huis krijgt dan 1 hoofdstop tot zijn beschikking. Dat was in die tijd toch meer dan zat.

In de nakomende jaren is het wel eens gebeurd dat een huis naar 3F werd overgezet zonder de splitsing op te heffen (dat heb ik dus, ik deel L1 met de buren, L2 en L3 zijn alleen voor mij).

Anno nu worden die verbindingen vervangen zodra er werk aan de installatie is.
Bmwfan008 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:41:
3. De buren kunnen niet gedwongen worden om mee te werken aan het beeindigen van deze situatie als ze daar ernstige financiele hinder van ondervinden(ruwweg meer dan 500 euro), ik heb wel een zaak gevonden waarbij de buren verplicht moesten meewerken omdat de netbeheerder de kosten wilde betalen.
Dit laatste was het geval bij een vriend van me. Hij ging naar 3-fase. De buren moesten hierop losgekoppeld worden van de gedeelde kast (die bij hem hing). Dit was voor de buren kosteloos (ze hebben immers niks gevraagd), maar ze moesten wel meewerken. Het was toestaan of geen stroom.

[ Voor 23% gewijzigd door timberleek op 01-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oogje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:40:
[...]

Ik gok dat ze allebei gewoon hun eigen meter hebben maar dat de hoofdzekering bij TS zit van beide huizen, dat was vroeger niet abnormaal.

Dus qua verbruik maakt t niks uit.
En dat is ook precies de reden dat de buren die 1300 euro niet willen lappen. Wat ik zelfs nog wel een beetje begrijp ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
timberleek schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:42:
[...]

Dit laatste was het geval bij een vriend van me. Hij ging naar 3-fase. De buren moesten hierop losgekoppeld worden van de gedeelde kast (die bij hem hing). Dit was voor de buren kosteloos (ze hebben immers niks gevraagd), maar ze moesten wel meewerken. Het was toestaan of geen stroom.
Dan is er geen sprake van ernstige financiele hinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timberleek schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:42:
[...]

Beide situaties bestaan.

Aftakken na de hoofdzekering komt oorspronkelijk vaak vanuit een situatie dat er een 3-fase hoofdzekeringkast is, maar huizen met 1 fase worden aangesloten. In plaats van 2 dure kabels leggen en 2 dure kasten ophangen plaatsen ze van beide 1 en draaien ze 2 van de 3 hoofdstoppen erin. Elk huis krijgt dan 1 hoofdstop tot zijn beschikking. Dat was in die tijd toch meer dan zat.

In de nakomende jaren is het wel eens gebeurd dat een huis naar 3F werd overgezet zonder de splitsing op te heffen (dat heb ik dus, ik deel L1 met de buren, L2 en L3 zijn alleen voor mij).

Anno nu worden die verbindingen vervangen zodra er werk aan de installatie is.
Dat laatste mocht niet meer, werd mij verteld. Zodra 1 van de woningen 3 fasen kreeg, dan werd de oude aansluiting gesaneerd. En die is ook echt verwijderd en vervangen door 2 nieuwe aansluitingen. Ze stonden voor 7 uur 's ochtends al met een graafmachientje, shoveltje en een ploeg mensen voor de deur. Bij de buren is de aansluiting ook gratis vervangen en gratis verzwaard naar 3x25A. Buurman had de mazzel dat zijn groepenkast al voorbereid was op 3 fasen toen hij hem ooit eens opnieuw had laten inrichten. Er zat dus al een 4P hoofdschakelaar in met een kammetje aangesloten op 1 fase. Dus die hoefde helemaal niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:49:
[...]

Dat laatste mocht niet meer, werd mij verteld.
Dat klopt.

Met de nakomende jaren bedoelde ik wel in het verleden.
In mijn geval ergens tussen de jaren 30 en 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Lijkt me een hele gekke situatie, aftappen NA je hoofdzekering, hier zit het ervoor.

In mijn geval komt er een dikke kabel met 3 fasen en een nul binnen van de netbeheerder. Die is afgemonteerd in de verzegelde kast. 1 fase+nul gaat naar mijn meter, afgezekerd met 1x35A, 1 fase+nul gaat via een vertakking naar de buren, daar ook afgezekerd met 1x35A.

Als ik nu 3x25A wil afnemen gaat de netbeheerder (Liander) dit saneren, want tegenwoordig willen ze dit niet meer en een fase delen al helemaal niet (daar zou dan 25+35=60A overheen kunnen gaan, vraag is of een kabel uit jaren 70 in een woonwijk daarop berekend is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

werkt deze dan ook als de hoofdzekering eruit klapt dan heeft het modem toch ook geen stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Splitinfinitive schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:59:
[...]

werkt deze dan ook als de hoofdzekering eruit klapt dan heeft het modem toch ook geen stroom?
Misschien dat daar inderdaad iets op te bedenken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:00:
[...]

Misschien dat daar inderdaad iets op te bedenken is.
Daar zijn wel oplossingen voor hoor. Soort van "mini-home-battery" voor de communicatie-apparatuur. Onze collega's in Zuid Afrika hebben ook allemaal zo'n ding. Eigenlijk gewoon een lichte UPS die het enkele uren volhoudt. Stroomuitval is daar onderdeel van het dagelijks leven. Ze hebben daar ook gewoon geplande blackouts, omdat het net gewoon niet iedereen tegelijk kan voorzien.

Maar als TS dus met de situatie in zijn maag zit, dan vraagt hij gewoon een verzwaring naar 3x25A aan. Duurt wel even tegenwoordig, maar dan komt het allemaal goed. Moet wel je groepenkast voorzien zijn van een 4P hoofdschakelaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-12-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Hun wifi is waarschijnlijk uit, als de zekering doorslaat. Niet? :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.