Vraag

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-05 14:06
Hoi.

Ik heb een slimme meter TD210-D.
Aan de P1 poort hangt een monitor systeem van "Earn-E". Ik heb echter ontdekt dat het vermogen uitgelezen via de P1 flink afwijkt van het display in de meter. Dit geldt alleen wanneer er terug geleverd wordt en een grote gebruiker wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld een electrische kachel. Bij een verbruik van 2000W wordt er dan maar ongeveer 1000 geregistreerd via de P1 poort. Deze meter geeft per seconde de uitlezing door, dus de data on app reageert direct, er klopt alleen niks van.
De uitlezing op het display van de meter zelf klopt perfect.
Het bedrijf Earn E wijst nu naar de netbeheerder omdat de P1 poort niet deugdelijk zou werken.

Heeft er iemand ervaring met het Earn-E product en eenzelfde type slimme meter?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien je het ook over terugleveren hebt: is die 1000W niet gewoon wat je netto op dat moment afneemt. Dus 2000W verbruikt minus 1000W opbrengst uit je zonnepanelen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Lijkt me kloppen? Je zonnepanelen geven de andere 1000W en deze komt nooit langs de meter?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Wel een toepasselijke gebruikersnaam :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ikbentochniegek
_eLMo_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:48:
Lijkt me kloppen? Je zonnepanelen geven de andere 1000W en deze komt nooit langs de meter?
Nee hoor, als ik meer af neem dan leest de meter toch minder teruglevering uit. Hoe kun je de meter nu passeren?

Het probleem is als volgt.
Kachel uit.
Slimme meter display: Teruglevering 3000W
App display: teruglevering 3000W
Kachel aan op stand 2000W
Slimme meter display: Terugleveren 1000W (klopt perfect)
App display: Teruglevering 2000W (1000W watt gewonnen?)
Even wachten om het de tijd te geven om te updaten heeft geen zin.
Het probleem is dat de app via de P1 poort iets anders uit leest dan het display van de meter zelf.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Moet je bij dat monitor systeem niet nog aangeven dat je 3 fase hebt ipv 1 fase. of andersom?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@ikbentochniegek zit er ook een poortsplitter tussen in je opstelling?

• ikbentochniegek
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:22:
Moet je bij dat monitor systeem niet nog aangeven dat je 3 fase hebt ipv 1 fase. of andersom?
Daar is geen instelling voor. De meter is 3 fasen inderdaad maar voor terugleveren wordt er niet gespecificeerd over welke fase er wordt teruggeleverd.

• ikbentochniegek
MSXBas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:31:
@ikbentochniegek zit er ook een poortsplitter tussen in je opstelling?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Orion84 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:48:
Aangezien je het ook over terugleveren hebt: is die 1000W niet gewoon wat je netto op dat moment afneemt. Dus 2000W verbruikt minus 1000W opbrengst uit je zonnepanelen?
Dan nog zou de uitlezing van de meter moeten overeenkomen met de P1 uitlezing.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je wat screenshots zodat we met je mee kunnen kijken of je de app correct interpreteert? Als dat het niet is lijkt het er inderdaad sterk op dat er ergens iets mis gaat.

Niemand in je omgeving waar je een andere P1 uitleesapparaat kan lenen om te dubbelchecken?

En kan je bij die Earn-e ook de ruwe P1 data uitlezen (en evt. hier posten om te helpen met interpreteren)?

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 24-11-2022 13:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:44
De meter zelf saldeert over de fases heen, dus alsof je maar 1 fase hebt. Bij het uitlezen van de P1 poort krijg je de data van drie individuele fases, dus de app moet dan zelf die saldering uitrekenen. Kun je in de app de waardes van de individuele fases zien? Wellicht kun je dan uitpluizen of de app een verkeerde berekening doet.

• ikbentochniegek
Hier een paar voorbeelden. Ik weet niet of er geheime zaken op een meter staan, dus ik heb serienummer maar weggeveegd.
Situatie 1. Weinig verbruik in huis Uitlezing meter -2687W (laatste digit verspringt net op de foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEDSjj0XcbxXj2Yvqw_FXnu0xd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6GgjEH0R0Hf87KuwzL1Fe3y.jpg?f=fotoalbum_large
App:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l58gTSkSsR77UnkjD2mree6Uxec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf8NrX2XA0cINEenIdbspf9w.jpg?f=fotoalbum_large
Ventilator kachel gaat aan: Vermogen 2kW
Meter leest: -705W Dit klopt ongeveer,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze3JOztch9cw5DzzqrIGPvpxvBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUCcqyBE4mGURmjzwjUo2CJO.jpg?f=user_large
Uitlezing app -1887W Hier verwacht ik toch echt hetzelfde als op de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjvxxvunxP0DzkA4Dq_AF2uR1HQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugdUgKHyUJm7QSm3ifa1If3r.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben toch niet gek?

• ikbentochniegek
Bioman schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:55:
De meter zelf saldeert over de fases heen, dus alsof je maar 1 fase hebt. Bij het uitlezen van de P1 poort krijg je de data van drie individuele fases, dus de app moet dan zelf die saldering uitrekenen. Kun je in de app de waardes van de individuele fases zien? Wellicht kun je dan uitpluizen of de app een verkeerde berekening doet.
Dit gaat helaas niet, maar verkeerde data vanuit de meter zoals de app maker beweert lijkt me sterk (niets is uit te sluiten natuurlijk). Makkelijker gaat zoiets in software fout, dus in de app. Naar mijn idee klopte het eerder wel.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
Heb je een 3 fase aansluiting? het lijkt namelijk dat je nu alleen fase 2 bekijkt.

• ikbentochniegek
canonball schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:20:
Heb je een 3 fase aansluiting? het lijkt namelijk dat je nu alleen fase 2 bekijkt.
Hoe kom je bij enkel fase 2? Vanwege de 2 linksonder?
De meter leest altijd het volledige vermogen uit, bij weinig gebruik dicht in de buurt van het vermogen dat de panelen leveren.
Nu bijvoorbeeld -1.8kW maar volgens de app van de panelen is fase 2 nu 230V/3A. Dat is 690W. Dus, nee. Ik lees niet enkel fase 2 uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je wilt controleren of het aan foutieve P1 data ligt: regel een homewizard P1 meter of een andere dongle waarbij je de ruwe P1 data kan uitlezen. Leg de data die je er uit krijg langs de specificatie en kijk of je daar een verklaring kan vinden voor de afwijkende waardes in de Earn-E app.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is ongetwijfeld ergens een bug, maar zonder ruwe data ga je niet verder komen.
Mogelijk wordt er schijnbaar vermogen (VA) weergegeven in plaats van werkelijk vermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ikbentochniegek
Ik ga eens zien of ik een alternatief kan regelen ter controle. Mijn zwager had een Raspberri Pi om de poort uit te lezen maar recent stuk gegaan.
Wellicht ga ik maar eens bij de schoorsteen zingen en mijn schoen zetten. Misschien komt er wel een homewizard in.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Die 2 gaat over de tarieven, hoog of laag.

Je app lijkt wel 3 metertjes naast elkaar te hebben, wat zie je als je naar rechts swiped? Toevallig het verbruik voor elke fase apart? Want dat kan je via DSMR5 P1 poort wel uitlezen, zoals hierboven ook al opgemerkt. In dat geval een knap onhandige app, want voor monitoren van netto verbruik heb je daar niks aan.

Dus, je meter laat keurig zoals het hoort de optelsom zien. Maar je app laat de fase zien waarop de panelen zitten, en wellicht de fase ernaast een verbruik van 1000W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Wilke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:53:
Die 2 gaat over de tarieven, hoog of laag.

Je app lijkt wel 3 metertjes naast elkaar te hebben, wat zie je als je naar rechts swiped? Toevallig het verbruik voor elke fase apart? Want dat kan je via DSMR5 P1 poort wel uitlezen, zoals hierboven ook al opgemerkt. In dat geval een knap onhandige app, want voor monitoren van netto verbruik heb je daar niks aan.

Dus, je meter laat keurig zoals het hoort de optelsom zien. Maar je app laat de fase zien waarop de panelen zitten, en wellicht de fase ernaast een verbruik van 1000W?
De puntjes die je ziet zijn inderdaad 3 verschillende pagina's om doorheen doorheen te swipen, maar dat zijn electriciteit, gas, en "doelen stellen" waarin je voor jezelf een soort limieten in kunt stellen. Dus geen fasen. Afzonderlijke fasen zijn niet uit te lezen, ook niet in het display van de meter zelf trouwens.
Trouwens het probleem doet zich enkel voor als er sprake is van teruglevering. 's Avonds als de panelen uit staan klopt de app perfect. Ik vermoed gewoon een vervelende bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Proton_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:07:
Er is ongetwijfeld ergens een bug, maar zonder ruwe data ga je niet verder komen.
Mogelijk wordt er schijnbaar vermogen (VA) weergegeven in plaats van werkelijk vermogen.
Dat kan ik wel testen door een ohmse belasting eraan te hangen. Ik heb nog een oude 500W halogeen bouwlamp, die zal een stuk "ohmser" zijn dan de lange opgerolde warmtespiraal in de ventilator kachel waarmee ik test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
@Proton_
Een 500W bouwlamp laat zien dat het niet aan schijnbaar vermogen ligt.
De meter geeft netjes aan dat er 500W verbruikt wordt, volgens de app maar 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat er bij bepaalde bijzondere verbruikers meetfouten zijn zou kunnen, maar dan zou je nog steeds verwachten dat display en P1 data hetzelfde zijn.

Wordt toch een kwestie van een andere P1 dongle er aan hangen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Inderdaad, je kunt pas zeggen dat de P1 poort niet klopt ten opzichte van het display, als je precies weet wat er in het ruwe telegram uit de P1 poort staat. Voldoende oplossingen voor, en het voordeel kan dan ook zijn dat je je data lokaal houdt en niet afhankelijk bent van een 3e partij.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Even een korte update.
Ik heb met kerst een homewizard P1 meter onder de boom gevonden.
Van wat ik tot nu toe heb kunnen zien klopt deze perfect met de uitlezing op de slimme meter.
Exit Earn-E monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derper
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-03 17:56

Derper

Pirate Legend

Dit oude topic is qua naam het beste wat ik kon vinden voor mijn vraag. Dus voor ik een heel nieuw topic begin voor een vraagje, post ik hem hier.

Ben aan het knutselen geslagen om een eigen energy-dashboard te maken welke wat meer inzicht geeft in ons verbruik. Per apparaat, per uur, dag, week etc.
Hier zijn verschillende manieren voor. Ik ben begonnen met pure yaml en lukt aardig.
Na wat dagen zag ik dat er een verschil in het totale verbruik kWh en de prijs van de dag zat tussen mijn yaml-sensoren en wat het HA-energy-dashboard liet zien. Na lang zoeken zag ik het volgende op de DSMR slimme meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB3Q9Z6hGjkPzcupy8vHEH7hiGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Irg24ZxhpokMr82MoE0Kilkl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrHeRasi34-7mX-CUN2EhX8EBp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z60nUVqwlYy4MK8stqMWPxWv.png?f=user_large

Er is af en toe een klein verschil tussen het Energieverbruik en Energieverbruik Fase L1.
Is dit waarom het HA-energy-dashboard na een dag een paar centen afwijkt van mijn eigen sensoren?
Hoe berekend HA de dag zelf? Aan de hand van de Energieverbruik Fase L1? En welke is dan het meest correct?

Try me.....

Pagina: 1