Toon posts:

Mijn verbruik tov huis, gaat het wel goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
Goedemorgen allemaal, zoals bij ons allemaal rijzen de energiekosten ook bij mij de pan uit maar ik twijfel of mijn verbruik wel kan kloppen.

Situatie als volgt:
-Vrijstaand huis, bouwjaar 1996 met gevelisolatie en dakisolatie en tevens isolerend glas.
-Remeha CV HRC Calenta 40 liter uit 2018.
-Woonkamer is 45m2 met radiators en keuken 30m2 met vloerverwarming en radiator. Dit zijn de enige 2 vertrekken welke verwarmd worden op 20 graden.
-Verbruik laatste 12 maanden is 2400 kuub gas. Hiervan is 2250 kuub wat erdoor gaat van Oktober tot April met als uitschieters de maanden December en Januari welke beide 420 kuub nodig hebben.

Een maand of twee geleden heb ik een airco laten hangen in de woonkamer welke het prima doet. Tussen de woonkamer en keuken heb ik een deur welke nu zoveel mogelijk gesloten is dus in de keuken is het echt koud, soms maar 12 graden. Als ik daar de verwarming vervolgens aan zet dan verbruik 2 kuub gas in een uur!!

Enig idee wat ik kan veranderen, naar moet kijken, beter kan afstellen etc?

Alle reacties

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:52

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dat is wel behoorlijk wat gas ja. ter vergelijking, hier een hoekhuis, 2007, zonneboiler, en hoofdzakelijk alleen beneden stoken (50m2), en zitten op 600 kub per jaar.

Ik vind dat je huis ook behoorlijk afkoelt 's nachts. Woon je op een open vlakte met veel wind? Kattenluik? andere zaken die voor tocht zorgen?

Professioneel Heftruck Syndroom

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

BoAC

Memento mori

Temperatuur niet laten zakken naar 12 graden. Het stoken van 12 naar 19 is kostbaarder dan constant op 16 houden en naar 19 stoken. Daarnaast natuurlijk kijken waar de kou naar binnen komt en daar wat aan doen :)

• Pino_Helmond
Huis koelt zelfs in vrij zachte nachten als laatste dagen af van 20 naar 17 graden. Kattenluik, tocht allemaal niet en ook geen open vlakte.

Wat is nu wijsheid, de ketel continu laten stoken op gelijke temperatuur van 20 graden zoals afgelopen jaar?
Nu durf ik hem amper open te zetten in de keuken want kost meerdere tientjes per dag terwijl we vrij weinig thuis zijn.

Heb ook wat instanties / bedrijven gevraagd naar isolatiewaarden maar die komen niet eens kijken gezien het bouwjaar en de reeds toegepaste isolatie.

[Voor 16% gewijzigd door Pino_Helmond op 24-11-2022 08:51]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom lees ik niets over de ventilatie?
Sinds ik een wtw balans ventilatie heb scheelt dat enorm als er geen raampjes of roosters meer open moeten

Ga nou niet alles dichtgooien want dat is ook niet gezond.

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2022 08:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12 23:11
Ik zou eens een doorblaastest laten doen met een blower, dikke kans dat het enorm tocht want met verder redelijke isolatie zou het niet zo extreem af moeten koelen.
En je glas, is dat nog gewoon dubbelglas met lucht ertussen of is het al HR glas?

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:38
Wat is in dit verband isolerend glas? 'Ouderwets' dubbel glas isoleert veel minder dan HR++(+).

Je was me een slag voor ASW1 :)

[Voor 15% gewijzigd door Gorac op 24-11-2022 08:56]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41

Wailing_Banshee

You're Next

Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:49:

Heb ook wat instanties / bedrijven gevraagd naar isolatiewaarden maar die komen niet eens kijken gezien het bouwjaar en de reeds toegepaste isolatie.
Die instanties zouden hierop moeten reageren omdat die isolatie niet op orde is. Wij hebben een vrijstaand huis van 1900 en gebruiken zo'n 1600m3 op jaarbasis. Wij hebben deels dubbel glas, deels HR glas, deels HR+ glas.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:12
Je verliest wel heel veel warmte in de keuken. Bij ons (tussenwoning, 58m2 woonkamer+keuken) zakte de temperatuur afgelopen week van 19 naar 17.5 graden in de nacht (behoudens de strenge "vorst" nacht toen tot 16.5). We stoken alleen in de kamer (vloerverwarming en thermostaat op 19). Boven stoken we niet en slapen zelfs in de koude nachten met het raam open. Ons verbruik vorig jaar 580 kuub (toen thermostaat op 20) nu prognose 430 (thermostaat op 19).

Verder zou je kunnen kijken of het loont om je CV systeem waterzijdig in te regelen (zie het topic daarvoor) om wat efficienter te kunnen stoken.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24

Metalfreak

Hoije woh!

En controleer de settings op je CV ketel ook eens. (of laat dat doen door een GOEDE installateur die niet alleen maar de default settings toepast) Vorig jaar hebben ze bij mij een nieuwe CV ketel opgehangen en ik schrok ook van het gasverbruik toen het ding er net hing, ondanks dat het ding 13 jaar nieuwer was dan de oude, verbruikte hij out of the box meer gas voor het stoken dan de oude. Na wat aanpassen van de instellingen zat ik onder het verbruik van de oude, zonder verschil in comfort.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• htca
  • Laatst online: 21:12
Metalfreak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:59:
En controleer de settings op je CV ketel ook eens. (of laat dat doen door een GOEDE installateur die niet alleen maar de default settings toepast) Vorig jaar hebben ze bij mij een nieuwe CV ketel opgehangen en ik schrok ook van het gasverbruik toen het ding er net hing, ondanks dat het ding 13 jaar nieuwer was dan de oude, verbruikte hij out of the box meer gas voor het stoken dan de oude. Na wat aanpassen van de instellingen zat ik onder het verbruik van de oude, zonder verschil in comfort.
Ik heb dezelfde Remeha, maar je kunt daar op zich niet zo heel veel aan aanpassen (aanvoer temperatuur wordt door modulatie geregeld). Hooguit de temperatuur voor warm water, maar daar lijkt niet heel erg uit de pas te lopen (150 kuub van april tot september = 1 kuub per dag, hangt van je gezinsamenstelling af en je "douchebeleid")

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

BoAC

Memento mori

Heb je al eens gekeken naar je afzuigkap, tochtstrippen en langs de ramen, vloer en muren gevoeld?
Hier heb ik ook een klep gezet in de afzuigkap waar ik de kou uit voelde vallen en van sommige muren voel je gewoon de kou afkomen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41

Wailing_Banshee

You're Next

BoAC schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:10:
Heb je al een gekeken naar je afzuigkap, tochtstrippen en langs de ramen, vloer en muren gevoeld?
Hier heb ik ook een klep gezet in de afzuigkap waar ik de kou uit voelde vallen en van sommige muren voel je gewoon de kou afkomen.
Ja, die klep scheelde bij ons ook enorm veel. Wij hebben een kook thermometer onder de afzuigkap hangen (metalen plaat + magnetische thermometer, ideaal!) Die thermometer gaf in de winter makkelijk 12 of 13 graden aan, terwijl de verwarming op 20 graden stond. Klep geinstalleerd en nu geeft die thermometer gewoon een graad of 19 aan (verwarming op 19 graden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ASW1
ASW1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:54:
Ik zou eens een doorblaastest laten doen met een blower, dikke kans dat het enorm tocht want met verder redelijke isolatie zou het niet zo extreem af moeten koelen.
En je glas, is dat nog gewoon dubbelglas met lucht ertussen of is het al HR glas?
Blowerdoortest heet dit.
Usual suspects:
-doorvoeren vloer in de meterkast
-dakdoorvoeren voor CV
-uitblaas afzuigkap zonder een goedwerkende terugslagklep
-kieren in deur- en raamopeningen
-kattenluik
-brievenbus

Opmerkingen over je CV kun je wel negeren; de mate van afkoeling die je aangeeft maakt heel duidelijk dat daar het probleem zit (wat je uiteraard niet oplost door je CV anders in te stellen) .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als eerste naar je ketel kijken, das namelijk de grootste gasverbruik er.
Heb je een stand die altijd voor zorgt dat er meteen heet water is? Uit dat ding dan, is sluipverbruik.
Tapwater temp naar 60 graden zetten, meer is niet nodig (minder wil je niet ivm salmonella) en kost alleen maar.
Aanvoertemp van de ketel kan naar verwachting rustig naar 50 graden. Voor de rest zie het genoemde cv ketel tuning topic :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ASW1
The Eagle schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:15:
Als eerste naar je ketel kijken, das namelijk de grootste gasverbruik er.
Heb je een stand die altijd voor zorgt dat er meteen heet water is? Uit dat ding dan, is sluipverbruik.
Tapwater temp naar 60 graden zetten, meer is niet nodig (minder wil je niet ivm salmonella) en kost alleen maar.
Aanvoertemp van de ketel kan naar verwachting rustig naar 50 graden. Voor de rest zie het genoemde cv ketel tuning topic :)
De woning van TS heeft last van extreme afkoeling. Het hoge gasverbruik is daar een gevolg van en niet de oorzaak.

• Pino_Helmond
BoAC schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:10:
Heb je al een gekeken naar je afzuigkap, tochtstrippen en langs de ramen, vloer en muren gevoeld?
De ramen en veel muren voelen inderdaad hartstikke koud aan. En dat terwijl het nog helemaal niet zo koud is buiten vooralsnog.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51
Je hebt een vrijstaande woning waardoor je aan alle zijde warmte verliest. Je huis komt uit 1996 en hoewel dat heel recent klinkt is het al 26 jaar terug in de tijd en daarmee een ander bouwbesluit met isolatie waarde als in deze tijd. Is je verbruik wel stabiel geweest de afgelopen jaren?

Ik zou de volgende stappen doen:
- Check eerst de kierdichtheid van je woning. Kan al heel simpel door de verwarming even goed op te stoken en dan de afzuigkap en mechanische ventilatie op volle kracht te laten draaien en dan langs de usual suspects gaan met bijvoorbeeld een stokje wierrook. Je ziet dan precies aan de rook of het tocht. https://www.milieucentraa...en/naden-en-kieren-dicht/
- Je kunt ook een warmtebeeldcamera huren om op een koude dag / nacht wat foto's te schieten van je woning. Hier zie je dan de warmte lekken.
- Afstellen van je CV op de meest zuinige stand voor jouw situatie:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810/0

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Pino_Helmond
ASW1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:14:
[...]

Blowerdoortest heet dit.
Usual suspects:
-doorvoeren vloer in de meterkast
-dakdoorvoeren voor CV
-uitblaas afzuigkap zonder een goedwerkende terugslagklep
-kieren in deur- en raamopeningen
-kattenluik
-brievenbus

Opmerkingen over je CV kun je wel negeren; de mate van afkoeling die je aangeeft maakt heel duidelijk dat daar het probleem zit (wat je uiteraard niet oplost door je CV anders in te stellen) .
Heb zojuist geinformeerd. Kosten zijn Eur 500,- wat veel geld is maar denk dat ik het toch maar ga laten doen.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:40
Wow, wat een verbruik! Wij zitten in een vrijstaande boerderij-woning uit 1930, waarbij de woonkamer (voormalige stal) voor een deel nog halfsteens is (met glazen serre er voor, gelukkig). Wel met voorzetramen, dakisolatie en andere maatregelen maar alsnog een huis waar het alle kanten uit lekt. We hebben een open-haard maar hebben zeker voor de kinderkamers, badkamer en keuken de CV nodig. We zitten sinds mei op 550m3 waarvan 140 in november.

Wat doet je CV als je alleen de woonkamer verwarmt? Dan is het verbruik normaler? Als dat zo is, kan je voor een deel wel de CV uitsluiten. Lopen de leidingen die naar de keuken graag boven de grond of in de grond? En zijn ze geisoleerd?

Wij kwamen een CV leiding tegen die in vochtige grond ongeisoleerd lag, mega verval van warmte. Dat loste heel veel problemen op.
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:19:
[...]

Heb zojuist geinformeerd. Kosten zijn Eur 500,- wat veel geld is maar denk dat ik het toch maar ga laten doen.
Dat heb je in een maand terugverdiend als het helpt.

[Voor 19% gewijzigd door Nielsvr op 24-11-2022 09:22]

• BazzH
  • Laatst online: 20:02

BazzH

Kei-goed...

Ik weet niet of je daar nu aan moet beginnen, zo'n test. Als ik morgen zo'n test zou laten uitvoeren, dan komt in het rapport wat ik hoofdzakelijk nu al weet. Zo'n test komt wel een keer als ik denk, dat het weleens goed genoeg zou kunnen zijn. Dan krijg je in het rapport namelijk vooral wat je zelf over het hoofd zag.

En de tip met wierrook niet boven stokende radiatoren uitvoeren. Je krijgt dan namelijk ook luchtstroming door convectie.

[Voor 16% gewijzigd door BazzH op 24-11-2022 09:25]

Think smart........ Act stupid........

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Jammer dat je @Pino_Helmond geen antwoord geeft op alle reeds gestelde vragen.

Die blowerdoortest heeft weinig zin; je weet nu al dat het ruk is.

• ASW1
BazzH schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:23:
Ik weet niet of je daar nu aan moet beginnen, zo'n test. Als ik morgen zo'n test zou laten uitvoeren, dan komt in het rapport wat ik hoofdzakelijk nu al weet. Zo'n test komt wel een keer als ik denk, dat het weleens goed genoeg zou kunnen zijn. Dan krijg je in het rapport namelijk vooral wat je zelf over het hoofd zag.

En de tip met wierrook niet boven stokende radiatoren uitvoeren. Je krijgt dan namelijk ook luchtstroming door convectie.
Inderdaad, je kunt je prima inlezen in de materie en zelf op zoek gaan, 90% van dit soort lekken zijn de standaarddingen.
Zo'n test kun je dan doen als je de makkelijk te vinden lekken al hebt opgelost, want vermoedelijk is je woning idd zo lek als een mandje.
Daarnaast geven dit soort tests natuurlijk alleen maar aan waar de problemen zitten, ze daarna gaan oplossen is een tweede.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
is je keuken misschien een aan of uitbouw? Plat dak, vloer matig geisoleerd en toch vloerverwarming erin?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pino_Helmond
No Hands schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:47:
is je keuken misschien een aan of uitbouw? Plat dak, vloer matig geisoleerd en toch vloerverwarming erin?
Op alle vragen een ja ben ik bang!

• No Hands
  • Nu online
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:48:
[...]

Op alle vragen een ja ben ik bang!
Niet bang zijn, dan is het iig makkelijk zoeken waar het probleem zit. Afhankelijk van het bouwjaar van de keuken is de dakisolatie maar matig en met de koude nachten die we gehad hebben merk je dat wel, is de vloerisolatie minimaal maar verwarm je de vloer wel actief met de vloerverwarming wat veel warmtelekkage naar kruipruimte of zand eronder oplevert.
Als het tegenzit zijn aansluitingen tussen bestaande bouw en het aangebouwde gedeelte ook lekken.

Of wellicht is het ooit gebouwd als garage en later keuken geworden? dan zijn je problemen weer heel anders.

[Voor 8% gewijzigd door No Hands op 24-11-2022 09:52]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:05
mmmm ik lees niets over koken. Hoe kook je ? Op gas?

Strava, Twitter

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:54:
Koken op gas kan nooit dit grote verbruik verklaren. Wij hadden alleen gas voor koken en warm water met een gezin van 3 (en een ligbad die we eigenlijk altijd gebruikte ipv de regendouche) en wij verbruikte nog geen 300 kuub op jaarbasis....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:06
als je in je hele huis alleen de keuken radiator open hebt op de cv ketel dan kan dat nooit goed gaan.
Cv kan warmte niet kwijt en pendeld.
Retour water komt veel te heet terug en daardoor zit ketel niet in het HR berijk te stoken.
Dus warmte gaat de schoorsteen uit.
Meer radiatoren open en waterzijdig inregelen helpt.
En max vermogen Cv ketel omlaag.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:27
BoAC schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:47:
Temperatuur niet laten zakken naar 12 graden. Het stoken van 12 naar 19 is kostbaarder dan constant op 16 houden en naar 19 stoken. Daarnaast natuurlijk kijken waar de kou naar binnen komt en daar wat aan doen :)
Je woorden kloppen, maar de geest van je bericht helaas niet.
Warmteverlies is lineair met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het zit 'm al in de eenheid van de Rd waarde van e.g. glas of isolatiemateriaal: m2*K/W: des te groter het temperatuurverschil, des te groter het energieverlies. De temperatuur op 16 houden in plaats van 12 betekent +4 graden verschil in het temparatuurgradient, en dus ook +x% warmteverlies. E.g. buiten 8 graden, dan heb je met een binnentemperatuur van 16 (gradient van 8 graden) het dubbele energieverlies dan met een binnentemperatuur van 12 (gradient van 4 graden).

Natuurlijk is dit niet helemaal volledig, want er zijn nog effecten als tocht/convectie en warmtebuffers (e.g. beton van vloerverwarming), maar als vuistregel werkt dit redelijk goed.

11.500Wp

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03:38
Qua verbruik om weer op te warmen, hoeft het niet eens heel gek te zijn, afhankelijk van de isolatie.

bijvoorbeeld;

oppervlak vloerverwarming ≈ 35m2
diktevloer (dekvloer+betonvloer) ≈ 0.15m
dichtheid beton/dekvloer = 2400 kg/m3
soortelijke warmte beton = 850 J/kgK
Op te warmen na afkoelen 's nachts ≈ 7K

Q = m*c*∆T
m = v * p

Q = (35*0.15*2400)*850*7 = 74.970.000J (110.160kJ)

Energie in een kuub gas ≈ 35 MJ
110.160/35.000 = 2,14 m3 gas

Er hoeft dus niks geks aan de hand te zijn, met betrekking tot het verbruik van 2 m3 gas in een uur. Er gaat gewoon veel warmte in een vloer.

• ASW1
Ik word nu ook wel benieuwd naar die keukenuitbouw.
Wanneer je er zelf helemaal geen kaas van gegeten hebt zou ik er misschien een aannemer of iemand anders met wat bouwkundig inzicht eens naar laten kijken.
In principe moet een aan- of uitbouw ook aan het bouwbesluit voldoen, met bijbehorende isolatiewaarden.
Misschien is dat niet gebeurd doordat iemand heeft lopen hobbyen, of idd zoals hierboven aangegeven is het een omgebouwde garage oid.
Zit er een kruipruimte onder? Kun je er wat foto's van plaatsen of wat meer beschrijven wat het is?
Webgnome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:54:
Ja, dat zal vast de oorzaak zijn van 2500 kuub gas.
Voortaan een deksel op de pan bij het water koken en het probleem is opgelost. 8)7

• Pino_Helmond

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03:38
Aan de hoeveelheid glas te zien is het niet heel vreemd dat de temperatuur aanzienlijk daalt en het verbruik relatief hoog is.

Al helemaal als jet standaard dubbelglas is.

Daarbij is het verbruik om de (keuken)vloer weer op te stoken ook niet echt vreemd. Ik zie niet per se in waarom dit gasverbruik gek is, je hebt een groot (vrijstaand)huis met ditto verlies oppervlak en dus ook een hoog gasverbruik.

Het is zeker mogelijk om verbeteringen aan te brengen, maar dit is niet echt raar.

[Voor 49% gewijzigd door MZwier op 24-11-2022 10:56]

• Pino_Helmond
Bovenstaand de foto's van de aanbouw / keuken.
Als de vloerverwarming uitstaat is de tegelvloer ijskoud, ramen ook overigens.

Koken / douchen is amper verbruik: in de zomermaanden is mijn gasverbruik slechts 20 kuub.

[Voor 27% gewijzigd door Pino_Helmond op 24-11-2022 10:55]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24

Metalfreak

Hoije woh!

Was het ook niet zo dat 70% van je warmte via het dak weg gaat, dus als dat slecht geïsoleerd is, heb je ook een flink oppervlakte waar je warmte naartoe kan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Hoe is je dak van je uitbouw geïsoleerd?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op 1 korte muur na lekt aan alle kanten warmte weg. Zelfs tripple glas isoleert maar matig t.o.v. een beetje geisoleerde spouwmuur, laat staan oud dubbelglas. Dit is gewoon typisch jaren '90 bouw: minimale kosten/isolatie, maximale ruimte bijbouwen. Het ziet er wel erg mooi uit, maar kost veel energie om warm te houden. De spotjes passen er keurig bij: ik tel er minimaal 10, waarschijnlijk 50 watt met een dimmer die vooral goed zijn in warmte maken en een heel klein beetje licht...

De snelste klap is bij die keuken waarschijnlijk het dak. Desnoods zou je hier een omgekeerd dak kunnen toepassen: Losse harde XPS platen (geëxtrudeerd polystyreen, hardschuim) afgedekt met wat ballast. Verder wat al gezegd is: ga op tocht/kierenjacht.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55
Controleer de dakconstructie van je uitbouw. Bij ons was het dak aan de bovenzijde geïsoleerd, maar niet tussen de balken. Kortom, alle warmte die ik stookte ging regelrecht naar buiten.

Dit afgelopen jaar zelf opgelost, gasverbruik is gemiddeld gezakt met 20 a 30%. Tevens is het comfor enorm toegenomen aangezien ik geen koud plafond meer heb.

• _Arthur
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:52:
Als de vloerverwarming uitstaat is de tegelvloer ijskoud
Maar vind je dit nu gek?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:18
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:43:
Goedemorgen allemaal, zoals bij ons allemaal rijzen de energiekosten ook bij mij de pan uit maar ik twijfel of mijn verbruik wel kan kloppen.

Situatie als volgt:
-Vrijstaand huis, bouwjaar 1996 met gevelisolatie en dakisolatie en tevens isolerend glas.
-Remeha CV HRC Calenta 40 liter uit 2018.
-Woonkamer is 45m2 met radiators en keuken 30m2 met vloerverwarming en radiator. Dit zijn de enige 2 vertrekken welke verwarmd worden op 20 graden.
-Verbruik laatste 12 maanden is 2400 kuub gas. Hiervan is 2250 kuub wat erdoor gaat van Oktober tot April met als uitschieters de maanden December en Januari welke beide 420 kuub nodig hebben.

Een maand of twee geleden heb ik een airco laten hangen in de woonkamer welke het prima doet. Tussen de woonkamer en keuken heb ik een deur welke nu zoveel mogelijk gesloten is dus in de keuken is het echt koud, soms maar 12 graden. Als ik daar de verwarming vervolgens aan zet dan verbruik 2 kuub gas in een uur!!

Enig idee wat ik kan veranderen, naar moet kijken, beter kan afstellen etc?
Als je gevelisolatie hebt en dakisolatie, dan klinkt 2400 inderdaad als vrij veel. Heb je vloerisolatie? Overigens kan warmte snel naar boven trekken, dus enkel de woonkamer verwarmen zit er vaak niet bij. Bij ons stijgt de warme lucht ook snel naar boven, waardoor je alsnog de gehele woning verwarmt. Daarnaast is de inhoud ook belangrijk. Wanneer je hoge plafonds hebt zul je meer inhoud moeten verwarmen. Neemt niet weg dat je op ruim 10 kuub per dag zit, wat inderdaad veel is. Voel je tocht? Of staat de afzuiging permanent aan? Tot slot moet ik denken aan het glas van de woning? Je kunt je gevel nog zo goed isoleren, maar als je bijvoorbeeld enkelglas hebt dan verlies je alsnog een hoop. Ik denk niet dat je met afstellen veel winst gaat behalen. Met goed afstellen kun je ongetwijfeld een paar procent winst maken, maar ik kan me voorstellen dat je met andere maatregelen er wellicht nog 30-50% af kan krijgen, want op 45m2 zelfs de helft van het verbruik nog veel.

Stook je echt enkel die 45m2 nu? Geen slaapkamers etc?

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk een aanbouw met vergunning dus grote kans dat je de tekeningen (als je die niet hebt) bij het gemeente archief kan inzien/opvragen. Dat zou mijn eerste stap zijn om meer te weten te komen over de opbouw.

Is het glas bij de keuken gewoon dubbel of HR (+ , ++) ? Indien gewoon dubbel dan loont het wel de moeite om dat (met subsidie) te laten vervangen voor HR ++. En dan wellicht gelijk de dakisolatie laten aanpassen, dan heb je twee maatregelen en krijg je meer subsidie!

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• No Hands
  • Nu online
Precies wat ik dacht.
Dit is allemaal bijelkaar 1 groot warmtelek. Al dat glas is warmte eruit en kou erin. Probeer tekeningen van deze uitbouw te krijgen of probeer eens onder de vloer te kijken als dat kan.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
wel heel mooi :Y

(maar energietechnisch duur)

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:14
Dit geeft ook een beetje antwoord op onze situatie. Ik wil het topic niet kapen, maar beetje vergelijkbare situatie. Benedenverdieping is 1 grote open ruimte, met een aanbouw wat de woonkamer is. Ongeveer 90m2 / 225m3. In de nacht verliezen we ongeveer 1 graad, maar ook wel een hoog gas verbruik.

Maar ook aan de zijkant van het huis grote raampartijen van vloer tot plafond, en ook in de aanbouw van de woonkamer. Totaal heeft de benedenverdieping 48 ramen van 110x62 in verschillende samenstellingen.

Wel allemaal HR++ (hero hpn-s hr++) glas.

[Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 24-11-2022 12:24]

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:54
BoAC schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:47:
Dit is dus niet altijd/helemaal correct.

Je moet het geheel zien als een emmer water met kleine gaatjes verticaal aan de zijkant, deze emmer staat in een bak water met een bepaalde hoogte (buitentemperatuur). Hoe hoger het water staat in de emmer (hoe hoger de temperatuur in je huis) hoe sneller de emmer leegloop en hoe sneller je moet vullen (gas stoken) om hem op peil te houden.

Een continu lagere temperatuur (12 ipv 16) zorgt dus voor een lager verbruik. Anderzijds kost het opstoken vanaf 16 naar 20 natuurlijk veel minder energie dan vanaf 12 graden. Ook moet je rekening houden met het feit dat tijdens het laten afkoelen 0 gas wordt verbruikt, deze fase duurt veel langer bij 20-->12 dan bij 20-->16.

Wat je feitelijk wilt bereiken is dat de energie die het opstoken extra kost, lager is dan wat je verspilt hebt om het hoog te houden.

Dit is een complexe berekening waar je veel meer info voor nodig heb dan dat je nu hebt, en die deels ook afhankelijk zal zijn van de buitentemperatuur.

• Pino_Helmond
Cr3ator schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:13:
Op 1 korte muur na lekt aan alle kanten warmte weg. Zelfs tripple glas isoleert maar matig t.o.v. een beetje geisoleerde spouwmuur, laat staan oud dubbelglas. Dit is gewoon typisch jaren '90 bouw: minimale kosten/isolatie, maximale ruimte bijbouwen. Het ziet er wel erg mooi uit, maar kost veel energie om warm te houden. De spotjes passen er keurig bij: ik tel er minimaal 10, waarschijnlijk 50 watt met een dimmer die vooral goed zijn in warmte maken en een heel klein beetje licht...

De snelste klap is bij die keuken waarschijnlijk het dak. Desnoods zou je hier een omgekeerd dak kunnen toepassen: Losse harde XPS platen (geëxtrudeerd polystyreen, hardschuim) afgedekt met wat ballast. Verder wat al gezegd is: ga op tocht/kierenjacht.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga eens beginnen met de tocht en kierenjacht en tevens de dakisolatie nakijken.
Glas vervangen zou ik wel willen maar dan moet ook al het onlangs gedane schilderwerk opnieuw. Keuzes..

Overigens lijkt zelfs door de stopcontacten koude lucht naar binnen te komen. Lijkt me ook niet normaal.

[Voor 4% gewijzigd door Pino_Helmond op 24-11-2022 15:10]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Revaes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:39:
[...]

Dit is dus niet altijd/helemaal correct.

Je moet het geheel zien als een emmer water met kleine gaatjes verticaal aan de zijkant, deze emmer staat in een bak water met een bepaalde hoogte (buitentemperatuur). Hoe hoger het water staat in de emmer (hoe hoger de temperatuur in je huis) hoe sneller de emmer leegloop en hoe sneller je moet vullen (gas stoken) om hem op peil te houden.

Een continu lagere temperatuur (12 ipv 16) zorgt dus voor een lager verbruik. Anderzijds kost het opstoken vanaf 16 naar 20 natuurlijk veel minder energie dan vanaf 12 graden. Ook moet je rekening houden met het feit dat tijdens het laten afkoelen 0 gas wordt verbruikt, deze fase duurt veel langer bij 20-->12 dan bij 20-->16.

Wat je feitelijk wilt bereiken is dat de energie die het opstoken extra kost, lager is dan wat je verspilt hebt om het hoog te houden.

Dit is een complexe berekening waar je veel meer info voor nodig heb dan dat je nu hebt, en die deels ook afhankelijk zal zijn van de buitentemperatuur.
Same here.. ik heb een WP maar de boel op continue temperatuur houden kost mij meer energie dan op temperatuur houden. Het is erg afhankelijk van de situatie idd, dus stellen dat het 1 beter is dan de ander is soms waar, maar niet altijd :)

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26

Dutch_guy

WYSIWYG

Haal er eens een spotje uit en ga eens kijken wat voor isolatie er is toegepast. Tenzij er van bovenaf is geïsoleerd, maar dat kan je makkelijk zien.

Pay peanuts get monkeys !

• Pino_Helmond
Dutch_guy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:15:
Haal er eens een spotje uit en ga eens kijken wat voor isolatie er is toegepast. Tenzij er van bovenaf is geïsoleerd, maar dat kan je makkelijk zien.
Ik ga zodra ik thuis ben eens kijken inderdaad. Vraag is vooral of je dat kunt na-isoleren zonder alles te slopen. Heb opnieuw een bedrijf gevraagd om een afspraak op locatie, is al de zoveelste die ik vraag. Hopelijk komen deze wel!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ga zodra ik thuis ben eens kijken inderdaad. Vraag is vooral of je dat kunt na-isoleren zonder alles te slopen. Heb opnieuw een bedrijf gevraagd om een afspraak op locatie, is al de zoveelste die ik vraag. Hopelijk komen deze wel!
Als ik de foto's zo bekijk dan zie ik überhaupt heel weinig ruimte voor isolatie van het plafond. Meer isolatie zou kunnen betekenen plafond eruit, plafond verlagen en dikkere isolatie ertussen. Ben benieuwd wat je tegenkomt en of het dak wellicht van buitenaf is geïsoleerd. Ook niet onbelangrijk, als er van binnenuit is geïsoleerd dan moet je als eerste een dampremmende folie tegen komen.

• Pino_Helmond
Dutch_guy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:27:
[...]

Als ik de foto's zo bekijk dan zie ik überhaupt heel weinig ruimte voor isolatie van het plafond. Meer isolatie zou kunnen betekenen plafond eruit, plafond verlagen en dikkere isolatie ertussen. Ben benieuwd wat je tegenkomt en of het dak wellicht van buitenaf is geïsoleerd. Ook niet onbelangrijk, als er van binnenuit is geïsoleerd dan moet je als eerste een dampremmende folie tegen komen.
Als ik er een spotje uithaal kijk ik zo tegen de houten platen aan. Isolatie is aan de binnenkant nergens te bekennen.

• paQ
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:48:
[...]

Als ik er een spotje uithaal kijk ik zo tegen de houten platen aan. Isolatie is aan de binnenkant nergens te bekennen.
Het is idd best dun allemaal.
Hoeveel dakopstand heb je aan de rand eigenlijk?
Wellicht dat daar enige dikte uit te herleiden is.

En mocht je bitumen al relatief oud zijn, dan is het wellicht het overwegen waard nieuwe dakbedekking aan te laten brengen, met daar tussen de nodige PIR :)
Zul je alleen iets moeten bedenken op een nieuwe dakrand (die wordt een stuk hoger dan natuurlijk)

Alternatief zou dan zijn van binnen alles eruit, en fors verlagen

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:48:
[...]

En op je dak? Kan je daar isolatieplaten zien liggen?

Hoeveel ruimte zit er eigenlijk tussen plafond en houten platen? Neem aan dat je zo de kou voelt als je er een spotje uithaalt?

Als er helemaal geen isolatie is, dan valt er een enorme winst te behalen.

[Voor 6% gewijzigd door Dutch_guy op 24-11-2022 18:26]

• Pino_Helmond
Dutch_guy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:25:
[...]

Hoeveel ruimte zit er eigenlijk tussen plafond en houten platen? Neem aan dat je zo de kou voelt als je er een spotje uithaalt?

Vorig jaar nieuw dakleer over het oude laten branden.
Zit zo’n 20 cm tussen plafond en houten platen maar echt kou voelen kon ik niet. Tis ook 12 graden overigens hier in het Zuiden.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:14
Vrijstaand huis uit 1996 hier; volledig onderkelderd en serre aan één zijde. Vergelijkbaar vloeroppervlakte van hoofdvertrek. Maar verschil: ik heb geen uitbouw met plat dak en veel ramen. :S

Gas gestookt middels vloerverwarming. Ik verwarm alleen woonkamer, keuken, toilet en kantoor. Deur naar vide blijft dicht. Afgelopen jaar 1450m3 maar gestookt op 18 graden constant. Gezin van vier (drie dames) en we douchen ieder één tot twee keer per week.

Dit jaar niet meer dan 16. Ben benieuwd of het wat uit maakt… :D Het went wel.

[Voor 6% gewijzigd door Flozem op 24-11-2022 20:08]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dutch_guy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:25:
[...]

Hier is ook aan de buitenkant geïsoleerd, kijk ik ook tegen een houten plaat aan, ik weet dat daarop isolatie is gelegd en daar is dakleer op gebrand. Dus het is niet altijd zomaar te zien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb iets vergelijkbaars en de vorige eigenaar zat op 1900m3.
Wij hebben nu op 3 etages vloerverwarming aangelegd en plat dak (oa vd uitbouw) geïsoleerd met 16cm pir van buitenaf. Dak zit nu dus wel wat hoger ;)
Wanneer moet je dak vervangen worden ? Goed moment om de isolatie meteen mee te nemen , in mijn geval waren de kosten 4K en de subsidie ook. (Voor 140m2).

We hebben een kelder en daarboven zit ook vloerverwarming zonder isolatie, het verlies is echt enorm ! Zonder bij te stoken is de kelder gelijk aan de woonkamer (mag 1 of 2 graden kouder dus ik wil iets isolatie aanbrengen).

• Thijsmans
  • Laatst online: 20:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ZeRoC00L schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:04:
[...]

Hier is ook aan de buitenkant geïsoleerd, kijk ik ook tegen een houten plaat aan, ik weet dat daarop isolatie is gelegd en daar is dakleer op gebrand. Dus het is niet altijd zomaar te zien.
Als je op de foto's kijkt, zie je dat als je 20 cm door het plafond omhoog gaat, er nagenoeg geen enkele ruimte meer over is voor isolatie. Zie met name het lage boeideel.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
ID-College schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]Same here.. ik heb een WP maar de boel op continue temperatuur houden kost mij meer energie dan op temperatuur houden. Het is erg afhankelijk van de situatie idd, dus stellen dat het 1 beter is dan de ander is soms waar, maar niet altijd :)
Het is niet afhankelijk van de situatie, op temperatuur houden is (behalve onzinnig extreme randgevallen, of met serieuze fouten in de verwarmingsinstallatie) altijd onzuiniger dan temperatuur verlagen.
Ja, bij het opstoken ga je wat meer energie moeten toevoegen (soms met wat lager rendement); maar dat is altijd significant minder dan de energie die je nodig had om op temperatuur te blijven.

Ontopic: het lijk er op dat er geen isolatie is toegepast, je bent nu een "tent" aan het wamstoken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Cr3ator

1 bar is geen bar

Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:41:
[...]

Zit zo’n 20 cm tussen plafond en houten platen maar echt kou voelen kon ik niet. Tis ook 12 graden overigens hier in het Zuiden.
Dat was uiteraard het ideale moment geweest om de isolatie aan te brengen, maar zoals gezegd kan een omgekeerd dak ook. Als ik de foto's zo zie en jouw berichten lees is er nu (bijna) nul isolatie van het dak. Zsm een pak XPS-dakplaten er op leggen zou je dus deze winter wel eens veel energie kunnen schelen. Het voordeel daarvan is ook dat het veilig kan qua vochthuishouding, in tegenstelling tot van binnenuit isoleren.

[Voor 8% gewijzigd door Cr3ator op 25-11-2022 13:01]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• ID-College
  • Nu online
naftebakje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:35:
[...]
Het is niet afhankelijk van de situatie, op temperatuur houden is (behalve onzinnig extreme randgevallen, of met serieuze fouten in de verwarmingsinstallatie) altijd onzuiniger dan temperatuur verlagen.
Ja, bij het opstoken ga je wat meer energie moeten toevoegen (soms met wat lager rendement); maar dat is altijd significant minder dan de energie die je nodig had om op temperatuur te blijven.

Ontopic: het lijk er op dat er geen isolatie is toegepast, je bent nu een "tent" aan het wamstoken.
Ik lees anders zat mensen in het WP topic zeggen dat zij geen verlaging toepassen omdat continue draaien toch echt zuiniger is.. Dus 'altijd onzuiniger' is zeker niet waar.
Overigens moet ik mijn dak nog isoleren, maar in de eerste 2 a 3 uur verbrand ik meer kWh's dan alle uren erna, dus ik zou nog best durven te stellen dat het nog eens kan gaan omdraaien :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
ID-College schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:14:
[...]Ik lees anders zat mensen in het WP topic zeggen dat zij geen verlaging toepassen omdat continue draaien toch echt zuiniger is.. Dus 'altijd onzuiniger' is zeker niet waar.
Overigens moet ik mijn dak nog isoleren, maar in de eerste 2 a 3 uur verbrand ik meer kWh's dan alle uren erna, dus ik zou nog best durven te stellen dat het nog eens kan gaan omdraaien :+
Ja, je hoort het vaak dat mensen geen nachtverlaging toepassen uit "geloof", en als ze dan eens testen blijkt dat nachtverlaging dan toch zuiniger is, suprise suprise. Bij een warmtepomp op een vloerverwarming moet je 's nachts niet naar 12° laten zakken (dan is je isolatie wel erg grondig mis, had je daar beter je centen in gestopt dan in een warmtepomp).
En heb je al eens gekeken wanneer een warmtepomp gaat bijstoken als je met continue temperatuur draait? Inderdaad, 's nachts als het het koudst is dus net wanneer je de slechtste COP haalt O-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ID-College
  • Nu online
Pino_Helmond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:41:
[...]

In de basis zit isolatie altijd aan de buitenkant. Ik weet niet hoe oud je dak is, maar naar isoleren keken ze 20 jaar geleden heel anders dan nu. Ja ze deden het wel, maar vergeleken met vandaag de dag is het eigenlijk peanuts. Daarom is het een goed idee, altijd voor je gaat verbouwen/renoveren, eerst naar je isolatie te kijken. Van wat ik lees heb je het dak opnieuw gelegd en de kozijnen laten schilderen, zonder eerst te onderzoeken of dit spul eigenlijk nog wel van vandaag de dag is. Dat is natuurlijk zonde, want het kan dus idd zo zijn dat dit 1 groot lek is. Met deze prijzen helaas geen grap.

Daar is nu niets meer aan te doen, maar ik zou het wel eens onderzoeken hoe het nu zit. Het dak is wat lastiger, maar probeer eens uit te zoeken welk spul erin zit. Bij mijn uitbouw stond er b.v. op de NVM vragenlijst dat er een uitbouw is geplaatst, en wie dat dan gedaan heeft.. Zo kan je ze benaderen (of de oude bewoners contacten) om te kijken of zij nog iets van tekeningen hebben. Dit geeft je inzicht in de opbouw en isolatiewaarde. Dat geeft je wat handvatten, het is iig het onderzoeken waard :)
naftebakje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:07:
[...]
Ja, je hoort het vaak dat mensen geen nachtverlaging toepassen uit "geloof", en als ze dan eens testen blijkt dat nachtverlaging dan toch zuiniger is, suprise suprise. Bij een warmtepomp op een vloerverwarming moet je 's nachts niet naar 12° laten zakken (dan is je isolatie wel erg grondig mis, had je daar beter je centen in gestopt dan in een warmtepomp).
En heb je al eens gekeken wanneer een warmtepomp gaat bijstoken als je met continue temperatuur draait? Inderdaad, 's nachts als het het koudst is dus net wanneer je de slechtste COP haalt O-)
12 graden wordt het alleen bij TS. Mijn nachtverlaging heeft eigenlijk amper effect, want zo hard koelt het nieteens af ;(

[Voor 22% gewijzigd door ID-College op 25-11-2022 15:40]

• Dronium
  • Laatst online: 19:13
Langs de stopcontacten tocht het, nauwelijks tot geen isolatie in het dak. Dan is de kans erg groot dat er onder de (beton-)vloer ook weinig tot geen isolatie is aangebracht. Dan levert vloerverwarming ook niet het resultaat en comfort op wat je daar normaal van verwacht. En het koelt veel sneller af dus is er meer gas nodig om het weer op temperatuur te krijgen.

Zoals @naftebakje al zegt je bent een tent aan het verwarmen.

• Pino_Helmond
Inmiddels wat pogingen tot afspraken voor het verbeteren van de isolatie gemaakt maar er lijkt geen enkel bedrijf te willen komen gezien het bouwjaar van de woning.

Ondertussen wel een andere vraag: ik heb vloerverwarming in de keuken en in de gang bij de voordeur. Ik plaats even een foto van de unit. In mijn vorige huis zat bij elke groep een knop om die aan / uit te zetten maar hier niet. Hoe kan ik groepen uitzetten van deze vloerverwarmingsunit?

Die leidingen lopen zo het beton in dus ook daar geen isolatie?

[Voor 4% gewijzigd door Pino_Helmond op 29-11-2022 08:59]

• Pino_Helmond
Of hoe schakel ik desnoods de gehele vloerverwarming uit? Mijn idee is dat de vloerverwarming alleen maar energie slurpt en amper wat toevoegt.

• vistu
  • Laatst online: 21:13
Pino_Helmond schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:31:
Of hoe schakel ik desnoods de gehele vloerverwarming uit? Mijn idee is dat de vloerverwarming alleen maar energie slurpt en amper wat toevoegt.
Door de thermostaat (rechtsboven op je foto) dicht te draaien, maar lijkt me dat ie wel toegevoegde waarde heeft. Maar probeer het :)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Pino_Helmond schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:31:
Achter die zeskant dopjes zit een inbus, die als voetventiel helemaal dicht gedraaid kan worden.
Dan kan je per lus het inregelen. Je hebt alleen geen flowmeters, dus weet niet echt wat je doet.

• _Arthur
Ik heb het idee dat je eerst eens moet gaan meten en data moet gaan verzamelen. Want gokken = brokken ;)

Want om nu maar je hoofdverwarming in je hele huis rigoreus uit te zetten lijkt mij ook niet de oplossing.

• Pino_Helmond
De vloerverwarming is alleen in de gang (waar het sowieso nutteloos is) en in de keuken. Het is zeker niet de hoofdverwarming.

Data verzamelen is lastig, waar moet ik op letten en hoe.. Ik dacht zelf om eens te testen met de vloerverwarming uit door simpelweg de stekker uit de pomp bij de vloerverwarming te halen.
Zag ook dat de thermostaatknop rechtsboven bij de unit op 60 graden stond. Lijkt me wel erg hoog toch?

Tis sowieso lastig, zijn genoeg stukken en vergelijkingen online te vinden die zeggen dat een verbruik van 2200 kuub gas voor een vrijstaande woning vrij normaal is.
Vroeger boeide het ook zoveel, betaald € 250 in de maand voor energie maar dat is in een jaar tussen de 4 en 5 keer zoveel geworden.

• Pino_Helmond
Wat ook opvalt is hoe lang het duurt voordat mijn radiatoren warm zijn.
In de woonkamer zitten twee kleine radiatoren, één grote en in de keuken zit één grote. De twee kleine radiatoren worden na 20 minuten warm, de grote in de woonkamer en ook in de keuken duren (veel) meer dan een uur voordat ze warm zijn. Ze hangen verticaal en de warmte begint bovenaan. Rest van de radiatoren is dichtgedraaid met de knop op de verwarmingen zelf.

• paQ
Ze te zien aan de metertjes op je verdeler staat die niet eens aan.

• _Arthur
Pino_Helmond schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:53:
Tis sowieso lastig, zijn genoeg stukken en vergelijkingen online te vinden die zeggen dat een verbruik van 2200 kuub gas voor een vrijstaande woning vrij normaal is.
Ligt er aan hoe groot/klein die vrijstaande woning (1982) is en hoe goed geisoleerd ofc. Ik verstook minder dan 1000m3 gas met 190m2 vrijstaand. Stook 24/7 19 graden continue met vloerverwarming als bijverwarming. 1e verdieping en zolder zijn gemiddeld 17,5 a 18 graden. Laatste 7 dagen 35m3 gas verbruikt. Zal wel wat meer worden met de koude in aantocht.

Maar data verzamelen: begin eens met de temperatuur per vertrek te meten en je meter uitlezen zodat je weet hoeveel gas/electra je nu daadwerkelijk gebruikt. Je gas verbruik gooi je daarna naar https://mindergas.nl/ zodat je langere termijn inzicht krijgt.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee