Bespaartips gas en electra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik zou graag nog wat tips willen om mijn gas en energieverbruik zoveel mogelijk uit te persen.

Ik woon in een rijtjeswoning uit 1991 met een woningoppervlak van 101 m2 en mijn woning heeft een energielabel C. Ik woon samen met mijn vrouw en we hebben 1 kind van anderhalf. Ik heb afgelopen jaar (november tot november) een verbruik gehad van 796 m3 gas en 2620 kWh stroom. Dat is qua gas volgens mij al redelijk netjes, maar ik ben van plan om daar nog eens een extra in te knijpen ivm de huidige tarieven.

Ik heb het volgende anders gedaan:

Ik heb de aanvoertemperatuur een maand terug verlaagd van 60 naar 45 van mijn CV ketel (Remeha Quinta 28c). Ik heb overdag de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer op 18 graden en snachts zet ik deze op 17 graden en draai ik de radiatoren in de woonkamer dicht. De enige radiatoren die nog open staan zijn degene in het halletje in verband met enorme condensvorming op de voordeur en degene in de kamer van ons zoontje om de kamer ongeveer 17 graden te houden (daar zal ik gedurende de winter qua thermostaat wat mee moeten spelen). Mijn gasverbruik bij de huidige nachttemperatuur (8 graden) is praktisch niets. Smorgens als ik beneden kom is de kamer nog 17 graden en draai ik de radiatoren in de woonkamer weer open op half stand (3 van 5) en zet ik de thermostaat weer op 18 graden. Binnen een half uur is het 18 graden in de woonkamer. Ik gebruik hiermee dagelijks ongeveer 3,5 kuub gas met huidige temperaturen.

Qua stroomverbruik hebben we gewoon weinig lampen aan. Ik heb een variabel uurtarief dus plan de wasmachine/droger/vaatwasser op de meest goedkope tijden. Wat me op viel sinds ik live mijn verbruik in kan zien is dat ik snachts nog best wat verbruik als er geen grootverbruikers draaien. Denk aan 1,5 kWh ongeveer door de hele nacht heen. Ik doe mijn internet apparatuur uit, doe mijn telefoon opladen en bij 100% doe ik de stekker eruit. Verder staat er dan een babyfoon met monitor aan, een koelkast met vriezer en een boiler.

Wat ik lastig vindt en wat ook concreet mijn vragen zijn is het volgende:
  • Is die 3,5 kuub bij de huidige temperaturen wel normaal? Ik hoor verhalen over mensen die een veel lager verbruik hebben momenteel en de thermostaat hoger hebben staan en ook meer radiatoren open hebben. Kan dit te maken hebben met de aanvoertemperatuur, dat die te laag is? Of kan deze misschien nog wel meer naar beneden aangezien ik de woonkamer in een half uur verwarm met de radiatoren half open? Qua afstelling met de thermostaat en radiatoren heb ik het idee dat het perfect geregeld is zo, maar ik heb ergens het vermoeden dat met die afstellingen door de dag heen toch veel te veel verbruik is.
  • Kan ik sluimerverbruikt misschien nog meer beperken door bijvoorbeeld de boiler die onder de kraan in de keuken zit snachts uit te zetten?
Ik hoor graag van iemand tips! Mijn streven is om (met een niet al te strenge winter en een extra kleintje op komst), het komende energiejaar toch nog minder stroom en gas te verbruiken dan afgelopen jaar. Tips zijn dus van harte welkom!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik zou hier kijken Serieus besparen

Ben wel benieuwd naar je redenatie om beneden alle radiatoren in de woonkamer dicht te draaien. Daar hangt toch de thermostaat die de warmte vraag bepaald? Als hij dan onder de 17 gaat, springt de CV aan maar komt er geen warmte in de woonkamer bij? Stook je zo niet inefficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
Koekfabriek schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:25:
Ik zou hier kijken Serieus besparen

Ben wel benieuwd naar je redenatie om beneden alle radiatoren in de woonkamer dicht te draaien. Daar hangt toch de thermostaat die de warmte vraag bepaald? Als hij dan onder de 17 gaat, springt de CV aan maar komt er geen warmte in de woonkamer bij? Stook je zo niet inefficiënt?
Thanks voor je reactie. Dat ik die radiatoren dichtdraai en de thermostaat een graad terug zet, doe ik om niet alle warmte van de cv kwijt te raken aan de woonkamer die niet verwarmt hoeft te worden. Alleen de hal en de slaapkamer van ons kind hoeven verwarmt te worden. Als ik die radiatoren open laat staan, zal de verwarming de hele nacht de woonkamer ook verwarming terwijl dit iets is wat ik juist niet wil. Ik heb dat toevallig per ongeluk het afgelopen weekend gedaan. Toen had ik ineens een verbruik van 2 kuub in de nacht. Als ik die radiatoren aan laat staan en ik draai de thermostaat bijvoorbeeld naar 15 om snachts niet te verwarmen, zal de cv helemaal niets doen. Dat resulteert in een te koude kamer voor ons zoontje en een enorme condensvorming in de hal.

Nu zal de CV inderdaad aanspringen, maar zal alleen warmte verloren gaan aan de hal en die ene slaapkamer. Als er betere ideeën zijn om hetzelfde resultaat te behalen, hoor ik dat natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-09 17:12
Het is een beetje dubbel, maar een cv ketel moet zijn warmte wel kwijt kunnen in de nacht.
Draai je de boel dicht dan blijft de ketel stoken.

Voor jouw situatie kom je dan eerder op een zoneregeling qua Tado uit.

Van 60 naar 45 qua aanvoertemperatuur is wel erg radicaal. De ketel moduleert als het goed is.
Bij mij zelf is 50 eerder het beste compromis tussen zuinig stoken en onnodig pendelen voorkomen.

Gezien je in de hal flink last hebt van condens denk ik dat een geïsoleerde brievenbus en tochtstrippen voor de deur al flink kunnen schelen.

Gasverbruik is op zich netjes voor zo'n woning.
Kan minder maar dan moet je de isolatie gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
D-dark schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:55:
Het is een beetje dubbel, maar een cv ketel moet zijn warmte wel kwijt kunnen in de nacht.
Draai je de boel dicht dan blijft de ketel stoken.

Voor jouw situatie kom je dan eerder op een zoneregeling qua Tado uit.

Van 60 naar 45 qua aanvoertemperatuur is wel erg radicaal. De ketel moduleert als het goed is.
Bij mij zelf is 50 eerder het beste compromis tussen zuinig stoken en onnodig pendelen voorkomen.

Gezien je in de hal flink last hebt van condens denk ik dat een geïsoleerde brievenbus en tochtstrippen voor de deur al flink kunnen schelen.

Gasverbruik is op zich netjes voor zo'n woning.
Kan minder maar dan moet je de isolatie gaan verbeteren.
Thanks! Hoe kan ik dan het beste die hal en vooral de slaapkamer verwarmen. De praktijk liet me afgelopen weekend zien dat het een fors verschil is of ik die radiatoren uit zet of niet. Afgelopen nacht bleef die slaapkamer netjes op temperatuur en heb ik plusminus 0.15 kuub verbruikt. Radiatoren open laten staan resulteert in veel hoger gebruik. Wat is een beter optie hiervoor dan?

Ik heb in dat halletje ook een enkel ruitje boven de deur. Zou het veel schelen als ik die vervang met een dubbelglas ruitje? Ik heb al nieuwe brievenbus in de deur geplaatst laatst omdat die kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Websitecreator schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:02:
[...]

Thanks! Hoe kan ik dan het beste die hal en vooral de slaapkamer verwarmen. De praktijk liet me afgelopen weekend zien dat het een fors verschil is of ik die radiatoren uit zet of niet. Afgelopen nacht bleef die slaapkamer netjes op temperatuur en heb ik plusminus 0.15 kuub verbruikt. Radiatoren open laten staan resulteert in veel hoger gebruik. Wat is een beter optie hiervoor dan?

Ik heb in dat halletje ook een enkel ruitje boven de deur. Zou het veel schelen als ik die vervang met een dubbelglas ruitje? Ik heb al nieuwe brievenbus in de deur geplaatst laatst omdat die kapot was.
Ik ver moed ook dat er veel winst te behalen valt in je halletje als het echt zo erg is gesteld met condensvorming aan de binnenkant.
Je geeft aan dat je enkelglas ruitjes hebt, maar geldt dat dan ook voor je voordeur zelf?

In dat geval zal al het glas vervangen door HR++ of zelfs een nieuwe voordeur een fors verschil gaan maken in o.a. het weglekken van warmte.

Qua verwarming.... Waar zit de temperatuursensor in je woning? Want als deze in de woonkamer zit, maar je stookt daar niet, dan kan het zo zijn dat de sensor te snel detecteert dat het te 'koud' wordt op die plek en dus net zo lang bijstoken (in je halletje in jouw geval) tot de 17 graden is bereikt.

Omdat je normaal op 18 stookt en de nacht op 17 graden zet denk ik dat de temperatuur toch sneller onder die 17 zal duiken dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-09 17:12
[...]

Laten we ervan uitgaan dat de thermosstaat in je hal staat.
Dan kan je op de 0,15 uitkomen met radiators in de woonkamer dicht.
Hal is dan op temperatuur en de ketel wordt uitgeschakeld en zo af en toe weer ingeschakeld en neemt dan meteen de slaapkamer mee.

Een enkele ruit kan heel snel tot condens leiden. Vervangen door dubbelglas / Hr++ kan dan al veel schelen.

Maar kijken om in 1 keer naar een geïsoleerde voordeur te upgraden is ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 23-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websitecreator
Thanks beiden! De thermostaat zit in de woonkamer en niet in de hal. Dus inderdaad, zodra de temperatuur onder de 17 graden zakt snachts zal de thermostaat de CV triggeren. Maar blijft die dat de hele nacht doen omdat de temperatuur niet die 17 graden bereikt?

Ik ga eens even kijken of ik die enkele ruitjes van de deur en erboven kan vervangen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het was afgelopen weekend ook kouder dan na het weekend...
Dat je nu 's nachts geen gas gebruikt is omdat het in je woonkamer minstens 17 graden blijft, dat komt niet omdat je alle radiatoren hebt dicht gedraaid.
Met wat je nu doet zal de ketel gaan pendelen, overdag door die 45 graden en 's nachts helemaal omdat je nog maar 2 radiatoren open hebt staan en de ketel z'n warmte niet kwijt kan.
Zou je even inlezen in de topic's die hierover gaan. Je moet vooral het vermogen gaan knijpen van je ketel en niet de temperatuur, die kan rustig terug naar 75 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Websitecreator schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:16:
Thanks beiden! De thermostaat zit in de woonkamer en niet in de hal. Dus inderdaad, zodra de temperatuur onder de 17 graden zakt snachts zal de thermostaat de CV triggeren. Maar blijft die dat de hele nacht doen omdat de temperatuur niet die 17 graden bereikt?

Ik ga eens even kijken of ik die enkele ruitjes van de deur en erboven kan vervangen. Bedankt!
Ik verwacht dat je ketel net zolang blijft stoken in je halletje totdat deze warmte de woonkamer op 17 graden heeft weten te krijgen.
Snap dan wel dat je veel condens krijgt in je halletje 😊

Ik zou de hal iets minder warm stoken en een tikkie bijstoken in de woonkamer.
Meer gelijkmatige warmte resulteert vaak in minder (vaak) stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Om sluipverbruik te meten kan je zo'n eenvoudige stekker kopen om tussen de stekker en het stopcontact te zetten. Een lijstje bijhouden van elk apparaat en dan weet je snel waar het sluipverbruik vandaan komt.
Omdat we niet in ieders portemonnee kunnen kijken. Als ander glas of deur geen optie is, kozijnfolie is ook nog een idee. Maar het vocht probleem in de hal is wel een issue om eerst op te lossen. Vochtige lucht kost meer om op te warmen (wel een heel klein verschil maar toch) maar kan ook tot grote problemen leiden, schimmel en rotting om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:30
De praktijk liet me afgelopen weekend zien dat het een fors verschil is of ik die radiatoren uit zet of niet. Afgelopen nacht bleef die slaapkamer netjes op temperatuur en heb ik plusminus 0.15 kuub verbruikt.
En heb je ook naar het verschil in temperatuur gekeken? Of ben je jezelf helemaal blind aan het staren op je verbruik? Verbruik zegt weinig wanneer je niet naar alle aspecten kijkt. Afgelopen weekend was het tot -9, afhankelijk van waar je woont blijft het komende nacht zo'n 6 graden, dat is een verschil van 15 graden! Denk je even het verschil in tussen een nacht van 6 graden en een nacht van 21 graden, wat ook 15 graden verschil is.
Pagina: 1