Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
Bestaat er zoiets als een 'open source' of zelfs een Right-to-Repair vriendelijk merk/bedrijf die energieoplossingen op de markt brengt?
...
Eerder had ik enorm veel problemen met Oschner ( hulp in elke taal beschikbaar, als het maar Duits is, reageren niét op email noch telefoon ) en zijn installateur in België Masser ( frauduleus zaakje, min inspanning, max winst ).

Nu vraag ik me af of er merken zijn van Warmtepompen, Zonnepaneel - Omvormers, Airco, Thuisbatterij, Zonneboiler, etc etc, die hun schema's en interne software vrij geven en/of snel en gemakkelijk zelf te herstellen valt
...

Niet veel gevonden, wel begrijpelijk maar toch teleurstellend. Rest me enkel nog mijn eigen opleidingen te volgen rond HVAC, maar dit lost software beperkingen. softlocks e.d. niet op.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Heishamon is open source, om je Panasonic WP aan te sturen en monitoren:
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
En Heishamon icm met Node Red: Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Twee redenen (van de vele) om voor Panasonic te kiezen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of mitsubishi (electric) procon via modbus en esp
Of een LG via modbus en esp
Of mitsubishi (heavy) airco via esp
Of Brink WTW via modbus en esp
Of SMA via modbus tcp/ip

Maar dit gaat om uitlezingen en aansturen.
Geen enkele fabrikant zal zijn recepten vrijgeven, zodat je zelf een printplaat kan maken.

Hoewel technische alternative (google) ook wel heel vrij is, in het programmeren van hun besturingen.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2022 03:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
Potver, toch heel wat meer dan gedacht.
Belgische bouwfora brachten erg weinig informatie op.
Anderzijds is er wellicht heel wat info beschikbaar maar als absolute leek weet ik zelfs niet waar te beginnen.

Het aangename is dat Panasonic, Mitsubishi en LG op het eerste gezicht erg veel gebruikte merken zijn en dus vele installateurs beschikbaar zijn! ( Masser was de énige in België die Oschner installeerde in mijn regio..)

Erg bedankt!