15 jaar Tweakers - Nieuwe policy wijziging - feedback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Heb onlangs een bericht gelezen in mijn inbox dat ik na 10 jaar binnekort geen berichten meer mag modereren.

Het gaat om onderstaand bericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tsj80KOr-j6vREN6prKjqghC7Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nToCCXRvy5TnKREhISKzKfoq.jpg?f=fotoalbum_large

Dus na 10 jaar op Tweakers te hebben gezeten en 5 jaar zonder account... kan ik opeens geens "Plusjes" meer geven, ookal geef ik ze zelden?.

Hoe verwacht tweakers dat ik binnen 12 maanden mijn gemiddelde score kan verbeteren over een tijdspan van 10 jaar activiteit?. Ik comment zelden en waardeer het feit dat ik een +2/+3 ergens kan neerzetten waar het echt verdiend is.

Hoe is deze policy realistisch voor gebruikers als ik?. Hoe kan iemand uberhaupt aan jullie KPI's voldoen over een account van 10 jaar plus...?. Heb praktisch nooit minpunten op mijn comments maar jullie berekenen gewoon neutrale comments met 0 punten in het gemiddelde. Om duidelijk te zijn, nul betekent neutraal...

Heb het gevoel dat dit geimplementeerd wordt om gebruikers aan te moedigen meer te commenten, dit is geen goed idee. We zijn al verzadigd met dit soort systemen en de meerderheid van ons zit al op Engelstalige website die sneller nieuws leveren met hoger kwaliteit. We zitten hier voor elkaar en ookal comment ik amper of modereer ik, vind de comments met 0 punten net zo leuk als de comments met +1 of hoger.

Ik word nu buitengesloten en gebruikers als ik, hebben geen zin om tegen deze policy te vechten of om hun opinie te delen.

Naar mijn mening is dit geen goed idee om jullie legacy gebruikers uit te schakelen na 10+ jaar goed gedrag ivm een gemiddelde die binnen 12 maanden moet worden voltooid. Wij hebben niks verkeerds gedaan in een tijdspan van een deccenium en mogen nu niet meer modereren.

Een stukje vertrouwen in jullie gebruikers die hier al sinds dag 1 zijn zou gewaardeerd worden, net als dat jullie ons zouden moeten waarderen.

p.s. excuus voor gebrekkig Nederlands, zit al 10 jaar in het buitenland en spreek 5+ talen dagelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spCzsl_gSaI7W7UZSvmPRtatfYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UA2uoJWscY0yGrbIh2lDzMbt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Voor een gebruiker met jouw historie is het inderdaad wat lastiger om de score recht te trekken, dat klopt. Aan de andere kant zit je eigenlijk best wel dicht bij de juiste gemiddelde reactiescore, dus als je gewoon doorgaat met het plaatsen van on-topic reacties kun je denk ik best wel naar 0,500 toewerken. Alle ongemodereerde reacties worden niet meegerekend, dus je reacties die nooit een score hebben gekregen zijn nooit een probleem :) De meeste -1 scores die je hebt gekregen, zijn ver in het verleden dus je lijkt in elk geval goed op weg te zijn.

Verder wil ik je graag verwijzen naar de informatie in deze reactie: RoD in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"

De drempel was echt nodig maar het is en blijft slechts een drempel. Voor mensen met een hele goede moderatiehistorie maar die om dit soort redenen niet voldoen, kunnen we handmatig een uitzondering maken. Daarvoor kun je terecht in 't loket hier in dit subforum. Omdat het een uitzondering is, doen we dat niet zo expliciet in die DM opnemen die je gekregen hebt. Sowieso werd het daarmee allemaal te langdradig en dan lezen mensen überhaupt niet goed meer :)

Dus wees gerust, mocht je in april nog niet helemaal voldoen maar je kunt verder een goede reactie- & moderatiehistorie laten zien. Dan is er de mogelijkheid om de rechten te behouden.

offtopic:
Je Nederlands is prima in orde hoor :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DragonChaser schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:39:
Hoe verwacht tweakers dat ik binnen 12 maanden mijn gemiddelde score kan verbeteren over een tijdspan van 10 jaar activiteit?. Ik comment zelden en waardeer het feit dat ik een +2/+3 ergens kan neerzetten waar het echt verdiend is.
Karmafarming is een kunst die je moet leren.

Ga gewoon reageren onder .Plans en Downloads met "Joepie, weer een nieuwe [actie|versie]!", en zie je score omhoog racen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:43:
[...]

Ga gewoon reageren onder .Plans en Downloads met "Joepie, weer een nieuwe [actie|versie]!", en zie je score omhoog racen.
mischien ok dat gewoon niet doen en accepteren dat het geen echte meerwaarde heeft om enkel incidenteel een 'daar-ben-ik-het-nu-mee-eens'-+2 moderatie uit te delen?

Juist zulke moderaties hebben vaak de neiging een bepaalde algemene post waarmee gewoonweg een hoop mensen het eens zijn, maar die niet werkelijk essentiele of nieuwe informatie bevat, edoch wel inspeelt op een 'dat-moet-eens-gezegd-worden' omhoog te pushen.

Ik ben zeker niet enkel positief over deze aanpassing (en denk al helemaal niet dat het de laatste zal zijn, veelal is dat een soort van 'kat-en-muis'-spel tussen wijzes waarop het moderatiesysteem beperkt wordt én waarop bepaalde mensen het ook anders uitnutten dan mischien ooit bedoeld is waardoor andere bij-efecten ook gaan ontstaan)..

... Maar juist het idee dat mensen die eigenlijk nooit tijd willen steken in het modereren van posts en dus ook een hoop 'standaard' moderaties willen uitdelen op het mediaan-niveau, maar die hooguit de extremen willen modereren (+2s of -1s), wat meer ingeperkt wordt....
Juist het modereren van de gemiddelde posts is erg belangrijk ... niet enkel die ene uitspringer.

Ik zie verder niet in waarom het niet hebben van die beoordelingsknop opeens gebracht wordt als een 'straf'voor mensen die er sowieso eigenlijk nooit gebruik van maken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RM-rf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:51:
[...]

mischien ok dat gewoon niet doen en accepteren dat het geen echte meerwaarde heeft om enkel incidenteel een 'daar-ben-ik-het-nu-mee-eens'-+2 moderatie uit te delen?

Juist zulke moderaties hebben vaak de neiging een bepaalde algemene post waarmee gewoonweg een hoop mensen het eens zijn, maar die niet werkelijk essentiele of nieuwe informatie bevat, edoch wel inspeelt op een 'dat-moet-eens-gezegd-worden' omhoog te pushen.

Ik ben zeker niet enkel positief over deze aanpassing (en denk al helemaal niet dat het de laatste zal zijn, veelal is dat een soort van 'kat-en-muis'-spel tussen wijzes waarop het moderatiesysteem beperkt wordt én waarop bepaalde mensen het ook anders uitnutten dan mischien ooit bedoeld is waardoor andere bij-efecten ook gaan ontstaan)..

... Maar juist het idee dat mensen die eigenlijk nooit tijd willen steken in het modereren van posts en dus ook een hoop 'standaard' moderaties willen uitdelen op het mediaan-niveau, maar die hooguit de extremen willen modereren (+2s of -1s), wat meer ingeperkt wordt....
Juist het modereren van de gemiddelde posts is erg belangrijk ... niet enkel die ene uitspringer.

Ik zie verder niet in waarom het niet hebben van die beoordelingsknop opeens gebracht wordt als een 'straf'voor mensen die er sowieso eigenlijk nooit gebruik van maken
Ja, of Tweakers stopt na een jaar of twintig eens met de illusie dat elke reactie objectief gemodereerd wordt, want dat worden ze gewoon niet, hoe streng je je moderators ook selecteert aan de poort.

Er moet gewoon weer een onderscheid komen tussen "informatief" en "grappig", en die kunnen nog overlap hebben ook. Dan kunnen de clowns hun zegje doen, wat ze toch onder elk bericht weer proberen, de mensen met inhoudelijke kennis kunnen ook hun ei kwijt, en de mensen die een opwillem/duimpje willen geven, kunnen dat ook. Iedereen blij.

Het hele "meer mensen moeten een +1-post op +1 stemmen want stel je voor dat iemand hem een +2 geeft en hij boven de 1,5 geduwd wordt" is gewoon tenenkrommend, altijd al geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 22-11-2022 10:34 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:31:

Het hele "meer mensen moeten een +1-post op +1 stemmen want stel je voor dat iemand hem een +2 geeft en hij boven de 1,5 geduwd wordt" is gewoon tenenkrommend, altijd al geweest.
Tja, helaas is de belangrijkste argumentatie tegen dat idee van 'tenenkrommend' te zijn hoezeer mensen zélf zich kennelijk zo enorm druk kunnen maken over de mogelijkheid om een score te verlenen, of juist als hun post een bepaale score heft die hen niet bevalt.

iets dat volgens mij niemand ooit intersseerde met de betiteling (of iets nu "interssant", "grappig", of "informatief" was... zelfs toen het moderatiesysteem die labelling wél kende ging het uiteindelijk allemaal om de score zélf die dat opleverde).

Ik zou overigens zelf het een erg leuke optie vinden als mensen die misschien geen moderatierechten voor een score hebben, wél bv labels zouden kunnen toekennen en dus een post wel een bepaald compliment kunnen geven die verder geen invloed op de score heeft, maar de poster zelf kan inzien...
maar ik kan me voorstellen dat zulk een duaal moderatiesysteem wel een hoop extra development en onderhoudsuren zou kosten, terwijl de waarde als 'filter' verder nihil is.

[ Voor 22% gewijzigd door RM-rf op 22-11-2022 10:42 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:43:
[...]

Tja. Wellicht is dat goed voor karma maar een gebrek aan karma is helemaal niet het probleem van de TS. Het probleem is de iets te lage gemiddelde reactiescore.

Dus de TS adviseren om reacties te spammen voor meer karma, lijkt me niet echt handig. Tenminste niet het soort reactie wat je als voorbeeld gaf. Dat helpt zijn reactiescore alleen maar omlaag.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RM-rf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:39:
[...]

Tja, helaas is de belangrijkste argumentatie tegen dat idee van 'tenenkrommend' te zijn hoezeer mensen zélf zich kennelijk zo enorm druk kunnen maken over de mogelijkheid om een score te verlenen, of juist als hun post een bepaale score heft die hen niet bevalt.

iets dat volgens mij niemand ooit intersseerde met de betiteling (of iets nu "interssant", "grappig", of "informatief" was... zelfs toen het moderatiesysteem die labelling wél kende ging het uiteindelijk allemaal om de score zélf die dat opleverde).

Ik zou overigens zelf het een erg leuke optie vinden als mensen die misschien geen moderatierechten voor een score hebben, wél bv labels zouden kunnen toekennen en dus een post wel een bepaald compliment kunnen geven die verder geen invloed op de score heeft, maar de poster zelf kan inzien...
maar ik kan me voorstellen dat zulk een duaal moderatiesysteem wel een hoop extra development en onderhoudsuren zou kosten, terwijl de waarde als 'filter' verder nihil is.
Mijn punt is dat je verschillende publieken bedient, namelijk mensen die:

1. Reacties willen lezen die inhoudelijk iets toevoegen (maar niet onder elk artikel over het betreffende onderwerp worden gepost).
2. Het allemaal niet zo serieus nemen, en ook wel eens een grappige reactie willen lezen.
3. De poster van een reactie willen belonen door een "duimpje", "vind ik leuk", of "inzichtelijk"-stem te geven. Of de reactie nou inhoudelijk of grappig is.
4. Vinden dat elke reactie subjectief beoordeeld moet worden.

Door een splitsing aan te brengen in de scoring op basis van "inhoudelijk" en "grappig", zoals het ooit was, maar dan los van elkaar gescoord, en de lezer daarop te laten filteren, kun je volgens mij een hoop frustratie (en een enorme hoeveelheid moeite) wegnemen bij alle partijen.

Dus dat iemands "inhoudelijk-niveau" op +2 staat, en z'n "grappig-niveau" op -1, dan leest die alleen juweeltjes van bijdragen. Iemand die beide instellingen niet aanraakt, krijgt humor en hoofdzaak door elkaar.

Dus nee, mijn suggestie om tussen de mazen van de regels door te gaan posten om zo de nodige gemiddelde score te veroorzaken was misschien niet zo netjes, maar wel wat je in de praktijk krijgt. De honderdduizenden reaguurders zijn gezamenlijk gehaaider dan de gemiddelde moderator.
Cloud schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:56:
[...]

Tja. Wellicht is dat goed voor karma maar een gebrek aan karma is helemaal niet het probleem van de TS. Het probleem is de iets te lage gemiddelde reactiescore.

Dus de TS adviseren om reacties te spammen voor meer karma, lijkt me niet echt handig. Tenminste niet het soort reactie wat je als voorbeeld gaf. Dat helpt zijn reactiescore alleen maar omlaag.
"Karmafarming" is een term, ik bedoelde uiteraard de reactiescore omhoogkrikken, potato tomato.

In theorie klopt wat je zegt over die score misschien. In de praktijk... kijk eens wat er gebeurt in .Plans en Downloads...

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 22-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Cloud schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:23:

Verder wil ik je graag verwijzen naar de informatie in deze reactie: RoD in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"
De boodschap in dit topic aan het begin van het jaar was dat meningmodden een verwaarloosbaar issue was. Waarom is er dan toch een meningmoddrempel opgeworpen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
[...]
In theorie klopt wat je zegt over die score misschien. In de praktijk... kijk eens wat er gebeurt in .Plans en Downloads...
Je kunt inderdaad iets makkelijker een hogere score in .Plans en .Downloads halen, dat is waar. Ze worden iets losser gemodereerd. Maar of dat nu de beste inzet van de tijd van de TS is? Met name de reacties in .Downloads worden niet bijzonder veel gelezen en blijven ook regelmatig ongemodereerd.
FirePuma142 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
[...]
De boodschap in dit topic aan het begin van het jaar was dat meningmodden een verwaarloosbaar issue was. Waarom is er dan toch een meningmoddrempel opgeworpen?
Kun je misschien aangeven waar gezegd wordt dat meningmodden een verwaarloosbaar probleem is?

Wat bedoel je met een 'meningmoddrempel'? Er is wel een drempel gekomen om überhaupt mee te kunnen doen met modereren maar die heeft niets te maken met meningmodereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Cloud schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:28:

[...]

Kun je misschien aangeven waar gezegd wordt dat meningmodden een verwaarloosbaar probleem is?
Hier, hier, hier en hier.
Wat bedoel je met een 'meningmoddrempel'? Er is wel een drempel gekomen om überhaupt mee te kunnen doen met modereren maar die heeft niets te maken met meningmodereren.
Juist wel toch?
De keuze om de drempel ook van toepassing te laten zijn op bestaande accounts was een bewuste, vanwege de impact van meningmodders. Het is in dit geval dus dat een klein aantal "goeien" moeten lijden door een groot aantal "kwaden". Dat had de voorkeur boven de "kwaden" buiten schot te laten bij het invoeren van de drempel (ofwel, de drempel alleen van toepassing te laten zijn op degenen die hun rechten nog niet hadden geactiveerd).

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als jij die reacties interpreteert als zijnde er is geen probleem, dan is dat niet de bedoeling. Ik lees daar niet dat meningmodden an sich een verwaarloosbaar probleem is; ik lees daar dat het moderatiesysteem in het gros van de gevallen best wel werkt. Maar dat er artikelen en momenten zijn waarop meningmoderaties een probleem zijn, dat staat vast en wordt ook in dat topic gewoon gezegd.
[...]
Juist wel toch?
[...]
Er is een drempel opgeworpen voor het mee kunnen doen met het moderatiesysteem. Ik vind 'meningmoddrempel' en beetje een eigenaardige term. Er is geen drempel waar je overheen moet voordat je kunt beginnen met meningmodereren toch?

De geïntroduceerde drempel is bedoeld om ervoor te zorgen dat niet iedereen zo maar mee kan doen en de informatieve popup is er om ervoor te zorgen dat ze niet blind gaan rond klikken. Want als je niet weet hoe ons systeem werkt, dan is modereren op basis van je mening het meest logische. Niet de bedoeling hier. Dus in zekere zin zou je kunnen zeggen dat de drempel uiteindelijk ook meningmoderaties tegenhoudt, maar het is echt niet alleen daarvoor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Sowieso snap ik niet zozeer waarom oude accounts zo lastig zouden zijn, mijn account is ook de jongste niet meer ;), ik heb hier 'vroeger' ook waarschijnlijk genoeg onzin neergeplempt op de FP en toch is mijn reactiescore ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
[...]

Mijn punt is dat je verschillende publieken bedient, namelijk mensen die:

1. Reacties willen lezen die inhoudelijk iets toevoegen (maar niet onder elk artikel over het betreffende onderwerp worden gepost).
2. Het allemaal niet zo serieus nemen, en ook wel eens een grappige reactie willen lezen.
3. De poster van een reactie willen belonen door een "duimpje", "vind ik leuk", of "inzichtelijk"-stem te geven. Of de reactie nou inhoudelijk of grappig is.
4. Vinden dat elke reactie subjectief beoordeeld moet worden.

Door een splitsing aan te brengen in de scoring op basis van "inhoudelijk" en "grappig", zoals het ooit was, maar dan los van elkaar gescoord, en de lezer daarop te laten filteren, kun je volgens mij een hoop frustratie (en een enorme hoeveelheid moeite) wegnemen bij alle partijen.

Dus dat iemands "inhoudelijk-niveau" op +2 staat, en z'n "grappig-niveau" op -1, dan leest die alleen juweeltjes van bijdragen. Iemand die beide instellingen niet aanraakt, krijgt humor en hoofdzaak door elkaar.
Mee eens, al sinds het begin geef ik grappige comments +1, informatief +2 en zeer informatief +3 bijv. iemand die in een niche sector werkt. Persoonlijk vind ik niks waardevollers emotioneel dan een well geplaatste IT grap die relevant is op het artikel. Dit is "de" rede waarom ik altijd terugkom op Tweakers al die jaren, het was altijd al de community en wat ik altijd zeer waardeerde was het niveau Nederlands en hoe onderbouwd meningen zijn.

Het is de community en de reaguurders waar je soms een kort "geouw30r" sessie mee kon houden, 2-3 berichten en de thread was klaar en iedereen had lol. Te gelijk was je goed geinformeerd na een artikel en liep je met een gratis lach weg.

Ik denk dat we simpelweg gewoon vergeten zijn hoe leuk het was in 2013 en ervoor, zo leuk dat ik eindelijk een account heb gemaakt na jaren lurken. Het trok mensen aan en het is geworden wat het nu is, met veel veel minder moderatie policies die we nu hebben. Eerlijk gezegd vind ik dat Tweakers in een top positie zit nu en het juist goed was dat er gedaan is wat er gedaan is met Tweakers.

Alhoewel de move die nu wordt uitgevoerd gewoon te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik weet niet helemaal wat je punt nu is maar grappen mogen nog steeds gewoon op +1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
DragonChaser schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:39:
Dus na 10 jaar op Tweakers te hebben gezeten en 5 jaar zonder account... kan ik opeens geens "Plusjes" meer geven, ookal geef ik ze zelden?.

Persoonlijk zeg ik, als dit de keuze van Tweakers is, jammer dan. Geen enkele website, ook Tweakers V2, is het waard je daar druk over te maken., zonde van jouw energie. En uiteindelijk gaat het slechts om het gebruiken van het moderatiesysteem, het is niet alsof je niet meer kan reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenNietDoen op 06-12-2022 07:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:26

Lordy79

Vastberaden

Eens met @JeroenNietDoen maar je moet het psychologische effect van het afnemen van rechten (zelfs als je deze nooit of zelden uitoefent) onderschatten....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bekijk het als het "recht" om onbezoldigd werkzaamheden voor tweakers uit te voeren en het wordt al een stuk makkelijker :P
Laat ze lekker zelf modereren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1