Subwoofer in woonkamer met hoog plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-05 20:13
Ik zoek een?
Subwoofer

Wat is je budget?
1k - 1,5k

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Voornamelijk om films mee te kijken.

Mijn huidige apparatuur :
denon avr 4520 receiver
Kef LS50 Meta (in bestelling)
Kef RC2 receiver (in bestelling)

Rear speakers moet ik nog kopen, als jullie nog suggesties hebben...

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik heb in het verleden (in een andere woning) een Rel Q400 gehad. Zo'n sub met power bevalt me wel.

Ik zat nu te denken aan SVS en dan zo'n hoge cilinder sub. Ik heb namelijk een mooi hoekje naast de tv waar hij kan staan.

Dus bv een SVS PC-2000, alhoewel ik zie dat die prijs omhoog is gegaan van 1k naar 1,3k :X

Of de SVS SB-2000 maar die is een stuk lager en ik weet niet of hij last gaat krijgen van de plant..

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn woonkamer heeft een hoog plafond (4 meter). De sub komt achter aan plant te staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BPWXLyRQ/IMG-20220416-221125.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door vortexnl1982 op 21-11-2022 21:50 ]

Beste antwoord (via vortexnl1982 op 23-11-2022 19:47)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De KEF C62 heeft 2x 6,5" woofers in een gesloten kast.
De SVS 3000 Micro: 2x 8"
De SVS SB2000 Pro: 1x 12"
De Rel Q400 had overigens ook 1x 12" in een gesloten kast.

Voor films valt de KEF af, dat gaat simpelweg niet hard genoeg in de laagste tonen. Die andere zijn mijns inziens ook wat krap als je voor een enkele subwoofer kiest. Eigenlijk is een 12" woofer in een basreflexkast dan wel lekker, zoals de SVS PC-2000. Dezelfde maat woofer gaat met een basreflexkast namelijk aanzienlijk harder dan met een gesloten kast.

Het beluisteren van subwoofers heeft -zoals ik het begrijp- niet zoveel zin, als het je erom gaat de geluidskwaliteit te beoordelen, omdat je voornamelijk naar de akoestiek van de luisterruimte luistert. Beoordelen hoe hard het kan, kan wel.

Over akoestiek gesproken, je hebt vast al over de voordelen van meerdere subwoofers en DSP gelezen in het subwoofertopic. :)
vortexnl1982 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:49:
Dus bv een SVS PC-2000, alhoewel ik zie dat die prijs omhoog is gegaan van 1k naar 1,3k :X
Is zelfbouw iets voor je? Binnen dit budget kan je eentje bouwen die de eerder genoemde subwoofers weg speelt. Je hebt dan namelijk de vrijheid om een grotere kast te bouwen. Met een grote kast kan je makkelijker diep én hard. Om maar wat te noemen, een Hypex FA501 500 W versterker met DSP en Dayton Audio UM15-22 of Dayton Audio RSS390HE-22 of 2x Tymphany XXLS 12" in zelfgebouwde basreflexkasten.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 23-11-2022 07:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hier kan je een hoop info vinden
Het Grote Subwoofer Topic

Dat je plafond hoog is maakt verder niet zoveel uit, hooguit dat je een iets grotere subwoofer nodig hebt om het geluid hard genoeg te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 22-11-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Kijk ook eens naar een rel ht1510 of de oude ht1508 lijken me goede mooie subs, al gaan ze niet zo diep als een svs pc al geeft dat ook weer meer problemen in de ruimte vaak.
Voor muziek klinken ze beter dan een gepoorte pc subwoofer weet ik haast zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik ken het subwoofer topic.

Ik twijfel een beetje tussen de kef c62, de svs 3000 micro en de svs sb2000 pro. Ik lees verschillende verhalen over die subs..

Misschien toch maar eens gaan luisteren...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online

Voor films valt de KEF af, dat gaat simpelweg niet hard genoeg in de laagste tonen. Die andere zijn mijns inziens ook wat krap als je voor een enkele subwoofer kiest. Eigenlijk is een 12" woofer in een basreflexkast dan wel lekker, zoals de SVS PC-2000. Dezelfde maat woofer gaat met een basreflexkast namelijk aanzienlijk harder dan met een gesloten kast.

Het beluisteren van subwoofers heeft -zoals ik het begrijp- niet zoveel zin, als het je erom gaat de geluidskwaliteit te beoordelen, omdat je voornamelijk naar de akoestiek van de luisterruimte luistert. Beoordelen hoe hard het kan, kan wel.

Over akoestiek gesproken, je hebt vast al over de voordelen van meerdere subwoofers en DSP gelezen in het subwoofertopic. :)
vortexnl1982 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:49:
Is zelfbouw iets voor je? Binnen dit budget kan je eentje bouwen die de eerder genoemde subwoofers weg speelt. Je hebt dan namelijk de vrijheid om een grotere kast te bouwen. Met een grote kast kan je makkelijker diep én hard. Om maar wat te noemen, een Hypex FA501 500 W versterker met DSP en Dayton Audio UM15-22 of Dayton Audio RSS390HE-22 of 2x Tymphany XXLS 12" in zelfgebouwde basreflexkasten.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 23-11-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:00
TBTL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:25:

Mooie versterker, die Hypex.
Met de huidige prijzen kan het denk ik wel uit om zelf te bouwen.

Ik had m'n B&W DB4S echter nieuw voor € 1250 bij Smits in Arnhem, denk dat met kast en woofer het dan al een stuk moeilijker wordt om iets compleet te bouwen voor dat geld.

Die B&W zit ook een Hypex in met DSP.

Ze hebben er zo te zien nog een paar 2e kans:
https://www.smitsarnhem.nl/db4s-hoogglanszwart-1
https://www.smitsarnhem.nl/db4s-satijnwit-1

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 23-11-2022 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
TBTL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:25:

[...]

Thanks voor jullie reacties! Zelfs gaat hem helaas niet worden want ik heb er geen tijd voor. Lijkt me wel een leuk project!

Ik denk dat ik voor de svs pc2000 pro ga. Ik heb een mooi hoekje waar hij kan staan. Dan is het ook nog een acceptabele waf :). En ik kan hem voor een pre inflatie prijsje krijgen..

De kef en micro vallen af omdat ik de ruimte heb voor een grotere sub en ook wel de power wil voor bij films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Één sub is geen sub! :*) Bij een budget van €1000 zou ik liever 2 BK subs neerzetten dan 1 SVS. Niet vanwege volume of BASSSS, maar vanwege een gelijkmatigere spreiding van de lage frequenties in de ruimte en meer mogelijkheden om met DSP en plaatsing (een MiniDSP i.c.m. met REW en een UMIK1 mic is onmisbaar als je echt serieus wilt subwooferen) peaks en nulls aan te vallen.

[ Voor 23% gewijzigd door Negakinu op 23-11-2022 15:41 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Negakinu schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:38:
Één sub is geen sub! :*) Bij een budget van €1000 zou ik liever 2 BK subs neerzetten dan 1 SVS. Niet vanwege volume of BASSSS, maar vanwege een gelijkmatigere spreiding van de lage frequenties in de ruimte en meer mogelijkheden om met DSP en plaatsing (een MiniDSP i.c.m. met REW en een UMIK1 mic is onmisbaar als je echt serieus wilt subwooferen) peaks en nulls aan te vallen.
Twee subs gaat me niet kunnen hier ;)

Heb ik een mini dsp met rew? Ook nodig bij de svs pc2000 pro? Daar zit toch al een dsp in?

En heeft iemand nog een suggestie voor passende rear speakers bij :

Kef ls50 meta fronts
Kef rc2 Center

Het beste is natuurlijk nog een paar ls50 metas maar dat wordt wel erg duur...
Pagina: 1