Vloerverwarming verdeler werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 20:02
Sinds een aantal maanden blijft onze keuken vloer koud. En wat ik ook probeer, ik krijg er geen warmte in.
Het is een heatnet verdeler met 3 groepen. De CV is een Remeha Tzerra Ace 39C cw5 met een Isense thermostaat.
In de woonkamer hebben we 1 nieuwe convector verwarming.
De aanvoer tot aan de thermostaat knop wordt warm, maar de retour blijft koud. Wanneer ik al de groepen dicht zet loopt de temperatuurmeter op de retourleiding op. (De thermostaat werkt dus) Maar zodra ik een groep opendraai loopt de retour meteen weer terug. De pomp op de unit heb ik 2 maanden geleden vervangen, helaas nog niet het gewenste resultaat.
Het achterste deel van heatnet blok wordt wel warm.Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7tu2TkCl_Q50zvExlMjcFvEVKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3TKnpkwPbJDKBxzWSGwWwMh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je retour koud wordt bij open groepen is dat in elk geval gunstig, de warmte verdwijnt in je vloer :)
Weet je welke van de 3 groepen van je keuken is? Zet alleen die eens open en wacht een halve dag.
Mogelijk is de groep verstopt?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Alle 3 de groepen zijn van de keuken (het is een grote keuken). En 1 groep openzetten heb ik ook al geprobeerd. Deel van de vloer wordt dan iets warmer, maar niet veel.
Begrijp ik het goed dat groepen verstopt kunnen zijn (alle 3). Of is het mogelijk dat de verdeler kapot cq vervuild is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
Draait de pomp, meestal is dat wel te voelen
Staat de thermostaat kraan (waar de dop vanaf is op de foto) wel open?
En staan alle 3 de groepen van je verdeler open?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Pomp draait, alle 3 de groepen staan open en thermostaat staat ook open (als ik alle 3 de groepen dichtdraai wordt de retour wel warm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
waar zal ik als montuer nou mee beginnen. 1 er zit geen onluchter in je aanvoer en retour.
de ontluchter op verdeler heeft niet zoveel zin. want lucht lichter dan water/lucht wil omhoog.
en de lucht moet nu naar beneden links je verdler in rechtsom naar je cv ketel. en dat wil het eigenlijk niet.
2 thermostaatkraan netjes even chacken of het pinnetje beweegt. met beleid indrukken met een hamer.
en een beetje uittrkken met een waterpomptang. nomlaas allemaal met beleidt. niet de boel slopen.
(een beetje wd 40 wil weleens helepens. en anders moet er een neiuwe kraan in.
3 inregelventiel op de retour staat deze volledig open ?
4 wat is je stook gedrag ? vloerverwarming is heel traag. 24/7 zelfde temperatuur graag. of 19 naar 20.
5 pomp juist gemonteerdt en afgesteldt. druk continu standje 1 of 2.
6 je leidingen doorspoelen. /de verdeler doorspeolen. met de tuinslang. en groep voor groep.
1 deel tuinslang in de wc hangen. met bril erop. 1 deel tuinslang aan de wasmachine kraan.
en dan dus aan de pexslang kopelen. haal even een verloopjes bij de warmteservice.
7 sosm en heel soms is het makelijker om er een andere verdeler in te gooien.
en dan graag een robot met een exrta inregelventiel aan de zijkant heb meer opties.
er staan soms best leuke van op marktplaats. in 3 of 4 groepen. laatste gewoon afdoppen.
maar als je een intergas ketel hebt liever niet de voorkeur. dan gewoon een normale verdeler.
of we draaien het ventiel tot 90% open dan komt op hetzelfde neer. intergas is wat gevoeloeliger.
(oja ts geeft aan dat hij een remeha calanta heeft. die hebben er weer geen last van. ander merk.)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 21-11-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Miciel,
Dan voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad vreemd dat er geen ontluchters op aan en afvoer zitten.
2 Themostaat heb ik al eens los gehad en die werkt
3 inregelventiel staat helemaal op
4 's nacht s gaat temp iets naar beneden (19 gr) overdag weer naar 20
5 pomp is juist gemonteerd en op stand 1
6 1 groep heb ik al een keer gespoeld, maar dat was een hoop gedoe (vulllen met tuinslag en afvoer in gootsteen). Andere groepen dan maar ook spoelen. Morgen bij warmteservice in Zoetermeer langs om verloopje te halen
7 andere verdeler denk ik nu ook aan. Wordt soort van moedeloos. Maar moigen eerst kijken wat resultaat is van spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Checkvraag: besef je dat vloerverwarming een heel traag systeem is, dat zomaar enkele uren kan duren voordat de vloer warm wordt en dagen tot de hele massa warm is?

Even open draaien, dan wordt de retour ijskoud ja. Dat heeft wel even nodig.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Probeer er al weken warmte in te krijgen maar helaas, niks werkt. Overigens heb ik in de gang nu een radiator waar alleen de bovenzijde warm is. Het is nu echt heel fris in huis 17 graden is niet lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
Mcpeet schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:05:
Miciel,
Dan voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad vreemd dat er geen ontluchters op aan en afvoer zitten.
2 Themostaat heb ik al eens los gehad en die werkt
3 inregelventiel staat helemaal op
5 pomp is juist gemonteerd en op stand 1
6 1 groep heb ik al een keer gespoeld, maar dat was een hoop gedoe (vulllen met tuinslag en afvoer in gootsteen). Andere groepen dan maar ook spoelen. Morgen bij warmteservice in Zoetermeer langs om verloopje te halen
7 andere verdeler denk ik nu ook aan. Wordt soort van moedeloos. Maar moigen eerst kijken wat resultaat is van spoelen
prima stappen plan./prima antwoorden. maar ik heb wel een aanvulling.
als je toch langs de wamrte service gaat neem gelijk even 2 ontluchters mee.
als je tijdens het speolen perongeluk de retour open zet is de kans aanwezig dat je hem niet meer aan de praat krijgt. wil je ook de u bocht even doorspoelen als je toch bezich bent. zet er maar een emmer onder.
in de aanvoer is plek voor een ontluter/ stuk 22 x 1/2 x 22 met een losse ontluchter.
de retour optie a nippel 1/2 een tsuk 1/2 een puntstuk 1/2 en een ontluchtertje.
(doe maar een busje loctite 55 erbij kan je leer een middagje fitten. \
hopelijk heb je de ruimte om het erin te maken. je gaat iets omhoog.
optie b of je afsluiter/ kraan eruit. een tsutk 22 x 1/2 x 22 en ontluchter erin.
moeren en knelreingen kan je als het meezit hergebruiken. probleem opgelost.
optie c als je het echt goed wilt doen kunstof lager afknippen ruimen met een veel te dure ruimer.
paar nieuwe handfitingen kopen en helemaal opnieuwe opbouwen zodat er 2 afsluiters inkunnen.
(lang verhaal kort sloop de kraan er maar uit. niet dat ik dat als pro adviseer maar het kan wel)
zo vaak gaat je retour ventiel niet stuk. eignelijk hoef je die nooit of zelden te vervangen.
of huur even een perstang bij de warmteservice houd wel enige overlengte. voor reparaties.
( niets is zo vervelend als in de vloer moeten hakken om een nieuwe fiting erop te krijgen. )

verder inderdaad gewoon de gropen doorspoelen alle drie dus en daarna kijken of het werkt.
werkt het dan niet huur een flir/warmte camera hier op tweakers/peerby boels. etc.
we hebben een heel leuk topic erover. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2155600

ik krijg altypende een naar gevoel hoe groot is woonkamer en keuken ? en hoe groot is je convector ?
oftewel zijn ze niet te zuinig geweest met het aanleggen van je systeem. hoh 15 gepakt bijv ?
https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 21-11-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Miciel, dank weer voor de aanvullingen Ik ga morgen wat meer spullen meenemen bij Warmteservice.. En Flir warmte camera heb ik van collega te leen. Gebruik ik nu om te kijken waar ik warmte cq koude lekken in huis heb. Erg leuk "speelgoed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40
Mcpeet schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:22:
Probeer er al weken warmte in te krijgen maar helaas, niks werkt. Overigens heb ik in de gang nu een radiator waar alleen de bovenzijde warm is. Het is nu echt heel fris in huis 17 graden is niet lekker
Heb je wel flow vanuit de ketel dan? Hoe is het verschil tussen aanvoer en retour? Als dat erg groot is, kan het zijn dat de pomp in de ketel aan het overlijden is, of de driewegklep niet helemaal omloopt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
@hesselbeertje hoe weet ik of ik genoeg flow heb, cq dat de 3-wegklep goed werkt. Enige tijd geleden (toen het nog warm was en CV nog niets hoefde te doen) merkte ik na het douchen dat radiator in de badkamer warm was geworden. Heeft dat iets met 3-wegklep te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Ondertussen leidingen gespoeld maar nog steeds geen verandering. Wanneer ik de 3 witte knopen helemaal dicht draai lopen de temperatuurmeters weer op, als ik er 1 open zet zakt de temperatuur weer iets. Zodra ik 2e cq 3e openzet valt het weer terug naar 20 graden.
Net ook de kast van de cv gehaald en zie ik allemaal wittig spul rondom 3-weg klep. Zie foto. Vreemd overigens want de ketel heeft in augustus nog een "beurt" gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fPhdmr0DeOjyVxm9vdL5la55e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbBq3bhIo8lrgbJaAmdnAK36.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Mcpeet schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:30:
@hesselbeertje hoe weet ik of ik genoeg flow heb, cq dat de 3-wegklep goed werkt. Enige tijd geleden (toen het nog warm was en CV nog niets hoefde te doen) merkte ik na het douchen dat radiator in de badkamer warm was geworden. Heeft dat iets met 3-wegklep te maken?
Jazekers. Ik vermoed dat ie zwaar loopt en zowel voor WW als CV de eindpositie niet haalt. Met de genoemde gevolgen: Warme radiatoren bij WW gebruik, en beperkte flow bij CV bedrijf.

Als je zelf aan de slag gaat: Zorg in ieder geval dat je de driewegkleptool erbij hebt. En zelfs dan is het soms een hele uitdaging. Geweldig ontwerp weer vanuit Van Reekum's Metaal Handel. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 22-11-2022 20:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Nieuwe klep en tooltje maar bestellen en zaterdag gezellig aan de klus. Moet ik gehele cv systeem aftappen (CV hangt op zolder) of is dat niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Mcpeet schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:15:
Nieuwe klep en tooltje maar bestellen en zaterdag gezellig aan de klus. Moet ik gehele cv systeem aftappen (CV hangt op zolder) of is dat niet nodig
Bestel je ook de actuator? Kan ook als combi dacht ik. Onder de ketel de vulkraan via een slang in een emmer laten lopen, en je kunt aan de slag. Voordeel van ketel op zolder. Laat de vulkraan open en de slang zitten als je aan de slag gaat, zodra de klep lost krijgt ie daar lucht en loopt ook de rest van de wisselaar leeg in de emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
dit setje ga ik bestellen, samen met driewegklep sleutel (geel ding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1MAmRQi9pipUPDGSf0szVozCKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tlmmCbrzoMF6ROjpXeB526j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Mcpeet schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:28:
dit setje ga ik bestellen, samen met driewegklep sleutel (geel ding)

[Afbeelding]
Ook de tool bestellen, zie dit filmpje YouTube: Hoe gebruik je de driewegkleptool voor de Remeha Tzerra Plus cv-ketel?

https://www.warmteservice...ProductAccessory-O0000761

Het moge duidelijk zijn dat ik helemaal geen fan ben van deze toestellen, goedkoop gebouwd en niet te onderhouden. Ik neem er zelfs geen nieuwe Tzerra's bij in de onderhoudsdienst. Een ander mag zich er aan ergeren. Ik wacht nog altijd op antwoord vanuit Remeha over hoe de wisselaar te reinigen is. Want volgens Remeha mag dat niet. Niet met water, niet met perslucht, niet met een borstel. Nou ik heb nieuws, na 8 jaar zijn ze wel allemaal verstopt. En Remeha zegt doodleuk: Verstopt is slecht onderhoud. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 22-11-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14
Mcpeet schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:05:
Miciel,
Het is zuiniger en houd je kamer ook op temperatuur om 24/7 op dezelfde temperatuur te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
@hesselbeertje Tooltje heb ik ook besteld (dat gele ding), met beetje geluk morgen al binnen. Donderdagavond klussen (morgenavond pas laat thuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Mcpeet schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:51:
@hesselbeertje Tooltje heb ik ook besteld (dat gele ding), met beetje geluk morgen al binnen. Donderdagavond klussen (morgenavond pas laat thuis)
Komt vast goed, succes! En soms zitten die dingen ook gewoon niet zo vast, laten we daar van uit gaan. De wind is niet altijd tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ChiMan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:44:
[...]

Het is zuiniger en houd je kamer ook op temperatuur om 24/7 op dezelfde temperatuur te verwarmen.
Het is algemeen bekend dat nachtverlaging bij vloerverwarming zuiniger is. Natuurlijk niet te veel laten terugzakken, max 1-2 graden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcpeet
Dank allen voor jullie hulp. Gisteren driewegklep vervangen (helaas geleverd met gescheurde rubberen ring, waar je pas achter komt als de klep lekt, kunnen vervangen door ring van de oude actuator. Vanochtend eindelijk weer een "warme" keuken vloer en rest van de radiatoren deden het ook goed. Nu weer verder met cv tunen. Nogmaals dank, zonder jullie input was ik niet achter het probleem gekomen.
Pagina: 1