Vloerverwarming, leidingplan onbekend, hoe achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-03-2024
Goedenavond,

Ik heb een oude boerderij gekocht, met helaas nul info over de installaties.
Nu is dat over het algemeen wel te achterhalen, maar met de vloerverwarming loop ik vast.
En het is niet warm te krijgen in een groot gedeelte van het huis.
Ik heb zo'n temperatuurmeter (28euro, bol.com) gekocht, diverse plekken gemeten, maar kom er niet uit.
Daarbij is het huis ook nog slecht geïsoleerd, wat ook niet echt helpt.
De verschillen in vloertemperatuur is max 2 graden. Ook als ik 1 groep op 20 graden zet en de andere groep op 50 graden. (Ik heb 2 hoofdgroepen, 1 voor de boerderij en 1 voor de aanbouw (was oude varkenschuur).
Alles staat praktisch op 2-2,5 l/min.

Nu gaan we na de winter verbouwen en isoleren, maar ik ben bang dat als straks alles klaar is, de vloerverwarming nog niet werkt en de vloer dus 'eruit' moet, als net alles nieuw is.

Mijn vraag, hoe achterhaal ik welke leiding naar welke ruimte gaat?
Ik snap dat ik alles uit kan zetten en 1 leiding aan, maar dan ben ik nog wel ff bezig (heb 18 leidingen (18 in en 18 uit)).

Kan dit eenvoudiger? Kan iemand mij helpen hier mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwNhSRGm0MaLfO55s6CDuAL6Zko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q35B4caSe5G2ykGwPDyhV37Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Flink opstoken en door de FLIR kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:58
Met een warmte beeld camera, zie [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Een ander merk dan Flir is/ zijn ook goed, maar die post daarover is verwijdert?

[ Voor 30% gewijzigd door natural colour op 04-11-2022 19:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die aan en afvoer leidingen zien er niet heel dik uit, welke diameter is dat ?

Met je temperatuurmeter kun je proberen te achterhalen wat de hoh afstand is op de vloer.

Warmtebeeld camera kun je ook een dagje huren bij Boels.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2022 19:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:02:
Die aan en afvoer leidingen zien er niet heel dik uit, welke diameter is dat ?

Met je temperatuurmeter kun je proberen te achterhalen wat de hoh afstand is op de vloer.

Warmtebeeld camera kun je ook een dagje huren bij Boels.
Ik zou ook wel willen weten hoeveel vloeroppervlak dit is, want met 24 (!!!) zones kan het bij een gemiddeld huis wat wat lije qua diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:48

paQ

bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:55:
Flink opstoken en door de FLIR kijken.
precies... ik zie allemaal redenen om een FLIR te kopen *D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 19:51
Het systeem functioneert wel? Geen vastgelopen pomp of leidingen vol met lucht?

Een FLIR lijkt mij inderdaad ook stap 1. Die laat je in ieder geval al zien dat het systeem functioneert (of juist niet) en waar de buizen zo ongeveer heen lopen.

Ik zou beginnen bij de verdeler en daar kijken of inderdaad alle zones functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-05 21:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Met een warmtebeeld camera kun je zien hoe de leidingen weglopen. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn, dan kun je ze een voor een aanzetten. Na 10 minuten is de warmte al te zien.
De leidingen kun je ook met een spotthermometer prima meten waar ze de vloer ingaan. Mogelijk werkt een enkele groep niet?
Gemaakt met een PC 210
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6Swt5YtMNP7-RTZtazksVQ0Wm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OTjViwix33EF2TqfzICKsYCG.jpg?f=user_large

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Dank voor de suggesties, ik ga dan idd bij Boels zo'n warmtebeeldcamera huren.
Hopelijk weet ik dan meer en kan de verschillende ruimtes / leidingen vinden.

Andere vragen:
ja, het lijkt te werken, op enkele kamers na. Het laatste snap ik niet, want alle debieten staan ver (2-2,5) open.

Oppervlakte: het is een woonboerderij, dus redelijk wat oppervlakte dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
haroldv schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:44:

Andere vragen:
ja, het lijkt te werken, op enkele kamers na. Het laatste snap ik niet, want alle debieten staan ver (2-2,5) open.

Tip: mocht je budget het toelaten, koop dan een warmtecamera in plaats van het te huren. Ik heb zoveel profijt van dat ding, bijv bij het zoeken naar koude plekken, checken dat de isolatie goed zat, opsporen van een lek in een afvoer, vloerverwarming traceren, etc. Zeker bij een oude pand (mijn huis komt uit 1891) is er altijd genoeg te doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:13

Yucon

*broem*

paQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:32:
[...]

precies... ik zie allemaal redenen om een FLIR te kopen *D
Of een kat, en kijken op welke plek die gaat liggen slapen. :+

Als ik ga zoeken beginnen redelijk bruikbare FLIRs bij een euro of 400 en hebben de goedkopere apparaten wel een flink hoog hobbygehalte (erg lage resoluties als 32x32 bijvoorbeeld). Is dat inderdaad ongeveer het prijsniveau waar je iets redelijks kunt verwachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 05-11-2022 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zoiets als dit is ruim voldoende:

https://www.bol.com/nl/nl...280wCPEAQYAyABEgLdnPD_BwE

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
haroldv schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
Nu gaan we na de winter verbouwen en isoleren, maar ik ben bang dat als straks alles klaar is, de vloerverwarming nog niet werkt en de vloer dus 'eruit' moet, als net alles nieuw is.
Misschien wel de belangrijkste vraag om te stellen, hoe is je vloer geïsoleerd? Want het zo zonde zijn als je straks heel je huis erboven geïsoleerd hebt en veel kou uit de vloer komt of dat je enorm hard moet stoken om die vloer warm te houden.
Ik zou eerst op een paar strategische plekken onderzoek doen naar de opbouw van je vloer. Aan de hand daarvan kan je vaststellen of hij goed is of dat je beter het eruit kan halen. (tenzij je een kruipruimte hebt, maar veel oude boerderijen hebben dat niet).
Dan kan je helemaal opnieuw het opbouwen, alles netjes isoleren, kabels en leidingen vernieuwen en netjes krijgen en dan daarna nieuwe vloerverwarming.
Maar dit blijft een lastige keuze omdat veel mensen het zonde vinden om zoveel geld uit te geven aan iets wat je niet meer ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 05-11-2022 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yucon schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:11:
[...]

Of een kat, en kijken op welke plek die gaat liggen slapen. :+

Als ik ga zoeken beginnen redelijk bruikbare FLIRs bij een euro of 400 en hebben de goedkopere apparaten wel een flink hoog hobbygehalte (erg lage resoluties als 32x32 bijvoorbeeld). Is dat inderdaad ongeveer het prijsniveau waar je iets redelijks kunt verwachten?
nah, een flir van 248 euro volstaat echt hoor.
Ik kan prima zien waar mijn leidingen lopen, aanvoer uitvoer temp meten, kijken of er wat heet wordt in de meterkast, tocht opzoeken in huis, kijken welke winterjas het best isoleert :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
haroldv schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:44:

Andere vragen:

Er zijn meerdere tweakers die hem voor een tientje per dag aan je willen uitlenen en ook wel willen opsturen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Helaas 1-2 weken levertijd, verder lijkt me dit idd een goed plan. Mijn huis is oud, kan vaker nodig zijn, goede tips! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 19:18
@haroldv dit is tyleen vloerverwarming. eerlijk antwoordt eruit slopen die hap en vervangen.
tyleen laat zuurstof door verdeler gaat roesten en verstopt de leidingen en warmtewisselaar.

daarnaast is die open verdeler leuk bij een weersafhankelijke regeling. allebei slopen.
en vraaggestuurt stoken zoals tado of evohome. (laatste is helaas enkel in aan/uit icm met vloerverwarming)
2 verdelers a 10 groepen erin en hart op hart afstand slangen 10 cm. zodat je ook lager kan stoken.
en dan het liefst robot ivm extra inregelventiel. dan kan je boel wat beter inregelen.
( hoewel die wa regeling en open verdeler zijn niet heel slecht in jouw geval. zeg maar een 6 je)

mircobellen onluchter en machneet filter eruit halen en vervangen door het juiste zie linkje.
https://www.youtube.com/watch?v=o-AXwVc8OK8

kijk natuurlijk kan je alles weer werkendt proberen te krijgen. 2 kanten op doorspoelen.
systemen vullen en hopen dat het allemaal weer wil werken en iedere paar jaar herhalen.

ik weet niet hoe goed je vloer isolatie is. eigenlijk moet je dat ook uitzoeken.
het kan best zijn dat er 10 centimer isoaltie inzit maar het kan ook veel minder zijn.
eigenlijk moet je even een proefgaatje boren. hoe doe je dat met de hand hakken.
totdat je een slang tegen komt. naast de slang een gaatje boren.
dan kan je meten/zien hoe goed je isolatie is. afhankelijk van de diameter van het gaatje.
en of even een inspectie camera ervoor huren. kan je het echt bekijken.
(je kan natuurlijk ook op je flir kijken waar wel en geen slangen lopen)
anders ben voor de mollen aan het stoken. (mussen zitten in de lucht mollen in de grondt)

enerzijds zeg ik slopen/anderszijds proberen werkend te krijgen. wat is het budget ?
kan je het missen sloop het eruit. (ja ik ben hier misschien iets harder dan de rest)
zit je krap bij kas doorspoelen en werkend proberen te krijgen/de boel is niet goed ingergeldt.
ook dat kan je met een flir beter in orde maken. je kan zien welke leiding teveel en te weinig water krijgt.
welke groepen er veel afkoelen en welke groepen er weining afkoelen. kwestie van afstellen.

daarnaast zie ik een cv ketel van 35 kw. gooi er eens een berekeing tegen aan ?
is die 35 kw wel groot genoeg voor deze hele opstelling vloerwarming snoept al gouw 15/20 kw weg.
dan heb je nog 10 kw over voor je radiatoren. enerzijds is die wa regeling niet echt verkeerdt.
hoeveel kw staat je ketel op ingesteldt en welke wa regeling heb je eraan hangen ?
enerzijds ben ik fel tegen weersafhankelijke regelingen anderszijds in deze kwestie niet verkeerdt.
(of hangt dit allemaal aan simpele kamer thermostaat ? nee toch ? ik mag toch hopen van niet)

in dit geval zouden 2 losse ketels ook niet verkeerdt zijn. als die 35 kw te krap is.
geen ketels combineren. als in cascade opstelling. vroeger was dat goed nu ellende.

en volgens mijn zit die open verdeler ook nog verkeerdt om. maar nogmaals ik snap wel dat die er tussen zit. gezien de groote van het pand is een. extra pomp met meer capacieteit wel fijn voor de laatste radiator.
anders krijg je daar weer problemen mee. ja je kan er nog een transportpomp van maken met relais etc.
(maar deze opset is zeker niet heel erg verkeerdt. gorte panden kosten eenmaal geldt. of gas net wat je wilt.)

enerzijds zeg ik alles eruit anderzijds zeg ik wa regeling behouden en alleen vloervewarming
slangen en verdelers vervangen. en die open verdeler kan je wel verwijderen. wel een bypassventiel plaatsen. en de pomp op een relais zetten. dat deze meedraait met de ketel. ivm de lange afstanden.
maar mischien kan die tweede pomp er wel gewoon uit. hangt er een beetje af van de afstanden etc.
(ik heb zeg maar twee meningen in dit verhaal. dat is zeg maar het verveledende aan meer kennis)

en die grijze pex slangen kunnen wel nog een rondje mee maar is ook niet alles.
we hebben van 100 huizen 1 huis gehad waar de diffusie dichthied niet meer in orde was.
fernox erin en filter. is opzich wel een werkbare oplisng maar vervangen is ook niet verkeerdt.
andere huizen is het nog prima zijn wat nieuwer. tldr pak de breekhamer er maar bij. :+

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 06-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
miciel schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:36:
@haroldv dit is tyleen vloerverwarming. eerlijk antwoordt eruit slopen die hap en vervangen.
tyleen laat zuurstof door verdeler gaat roesten en verstopt de leidingen en warmtewisselaar.

daarnaast is die open verdeler leuk bij een weersafhankelijke regeling. allebei slopen.
en vraaggestuurt stoken zoals tado of evohome. (laatste is helaas enkel in aan/uit icm met vloerverwarming)
2 verdelers a 10 groepen erin en hart op hart afstand slangen 10 cm. zodat je ook lager kan stoken.
en dan het liefst robot ivm extra inregelventiel. dan kan je boel wat beter inregelen.
( hoewel die wa regeling en open verdeler zijn niet heel slecht in jouw geval. zeg maar een 6 je)

mircobellen onluchter en machneet filter eruit halen en vervangen door het juiste zie linkje.
https://www.youtube.com/watch?v=o-AXwVc8OK8

kijk natuurlijk kan je alles weer werkendt proberen te krijgen. 2 kanten op doorspoelen.
systemen vullen en hopen dat het allemaal weer wil werken en iedere paar jaar herhalen.

enerzijds zeg ik slopen/anderszijds proberen werkend te krijgen. wat is het budget ?
kan je het missen sloop het eruit. (ja ik ben hier misschien iets harder dan de rest)
zit je krap bij kas doorspoelen en werkend proberen te krijgen/de boel is niet goed ingergeldt.
ook dat kan je met een flir beter in orde maken. je kan zien welke leiding teveel en te weinig water krijgt.
welke groepen er veel afkoelen en welke groepen er weining afkoelen. kwestie van afstellen.

daarnaast zie ik een cv ketel van 35 kw. gooi er eens een berekeing tegen aan ?
is die 35 kw wel groot genoeg voor deze hele opstelling vloerwarming snoept al gouw 15/20 kw weg.
dan heb je nog 10 kw over voor je radiatoren. enerzijds is die wa regeling niet echt verkeerdt.
hoeveel kw staat je ketel op ingesteldt en welke wa regeling heb je eraan hangen ?
enerzijds ben ik fel tegen weersafhankelijke regelingen anderszijds in deze kwestie niet verkeerdt.
(of hangt dit allemaal aan simpele kamer thermostaat ? nee toch ? ik mag toch hopen van niet)

in dit geval zouden 2 losse ketels ook niet verkeerdt zijn. als die 35 kw te krap is.
geen ketels combineren. als in cascade opstelling. vroeger was dat goed nu ellende.
Alles eruit slopen is nogal een actie, dat heeft effect op het hele huis dan natuurlijk, inclusief de tegels die overal liggen. Dat is zeer kostbaar (250m2 schat ik).
De ketel is een Calenta Ace 40C HR combi comfortsysteem + etwist CW 5, met buitentemperatuurregeling, een maand oud. Dus plan is eerste te zien hoe het loopt, in een groot gedeelte wordt het prima warm.

Boven hebben we radiotoren, maar die gebruiken we niet.
In de keuken gebruiken we straks een cooker, dus ook geen warmwater nodig.

Dank voor je informatie!!

groeten, Harold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haroldv
Update:
Vandaag de geadviseerde warmtebeeld camera ontvangen en snel ff gekeken.
De hele rechterbank is 'koud', dus vandaar dat een groot gedeelte niet warm wordt.
De installatie is gecontroleerd, de pomp zou moeten werken, the thermostaat staat op 50.
Van het werkend maar eens lekker op onderzoek uit, Ook een SD kaartje erin en maar ff zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

haroldv schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:52:
Update:
Vandaag de geadviseerde warmtebeeld camera ontvangen en snel ff gekeken.
De hele rechterbank is 'koud', dus vandaar dat een groot gedeelte niet warm wordt.
De installatie is gecontroleerd, de pomp zou moeten werken, the thermostaat staat op 50.
Van het werkend maar eens lekker op onderzoek uit, Ook een SD kaartje erin en maar ff zien.
*O*. (leuk he :D )

maar heb je een plaatje? Dat denkt makkelijker na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04:55
Flir, of leidingverklikker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@haroldv
1 waar is die koperen lieiding voor bovenop de vloerwarming verdelers ?
2 ik mis wat ontluchters in aanvoer en retour maar om nou te zeggen dat daar aap zit ?
3 waar is je tweede platen wisselaar gebleven ? of heb ik een nieuwe bril nodig ?
(tweede wisselaar voor rechter verdler staat niet op de foto. 1 wisselaar is te klein)
cv ketel vind water met zuurstof niet fijn. en je radiatoren eigenlijk ook niet.
4 doe jezelf en mij een een lol en zet de linker en de recht verdler eens appart op de foto ?
en vergelijk ze dan eens met elkaar. ik zie wel wat puntjes maar niet persee punten.

5 doe mij een een lol en richt hem eens op je open verdeler en post die foto eens.
weet je ook gelijk hoeveel warmte je daarin verliest.
eigenlijk moet je die er ook uitslopen als je gas wil besparen.
(maar goed dat was niet helemaal je vraag maar wel een advies)
gewoon een bypasventiel. wel een dure advo voorkomt storingen.

[ Voor 21% gewijzigd door miciel op 16-11-2022 21:05 ]

• haroldv
Fijn dat jullie mee willen denken! Ik kom er van het weekend op terug. Had gisteravond niet meer tijd helaas.
Dan post ik ook wat meer foto's met de warmtebeeldcamera. Bedankt alvast!

Deze heb ik nu: https://www.bol.com/nl/nl...280wCPEAQYAyABEgLdnPD_BwE

GroetenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Zcrb-gheNoMTUwD1Ew5sYxxQKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3xzD5jmNmEJJ62YaTtxMqNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXoh_MObyeVLXWv4Nh3CAvmntWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxtX4K3qikuztwUphyJSD0qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yzh9NYuA5UWWM1QYgCW9wS6wSD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdfrbWpSTiWkLf33FHIJnwbe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door haroldv op 17-11-2022 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik nu vooral nieuwsgierig hoe je die warmte wisselaars cv zijdig moet ontluchten...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
PS: is het niet handig om de installatie up te graden en per ruimte te kunnen instellen :)?

Sowieso heb je al tech die op deze kan. kan ergens schelen op de rekening!

• haroldv
Alles is handig, mis een goede specialist. Er zijn teveel mensen die het net niet weten, mijn inziens. Dus als iemand een specialist weet, regio Zwolle, dan graag!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoelang liggen die slangen er al in? Zo te zien Tyleen en zie 2 warmtewisselaars. Tyleen is een gegarandeerd recept voor verstopte leidingen, is nl niet zuurstof dicht.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• haroldv
Weet ik niet precies, er is geen info. Staat er een datum ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESanCJmc72R85J4yxiIOOSxMIu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fujyWmfohZ4PhftmbP4l8Bg5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I4osi6rIJJAQjJCqMKKhdYQExw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nK0x5ZCQbE6kqjlqa0oCDrpM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xFtobYEEatOGBAbZKB7iIROXUo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kmEbL2rtRNJRQi0LiRk44cW7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Hierbij de warmtebeelden van zojuist.
Wat zie je: de linker is de rechterbank, de middelste een 'close up' van het pomp gedeelte, de rechter de linkerbank.
Zoals ik het zie, komt er dus geen water in de bank (verdeler), waardoor het warme water de slangen niet bereikt. Ik snap er echter onvoldoende van om te zien, waar het probleem / storing nu zit.

Hoop dat iemand hierop wat licht kan schijnen.

Harold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:59

strompel

PSN: jansoe13

ik heb niet het hele topic gelezen.

maar je hebt vloerverwarming met platenwisselaars.
dit houd normaal gesproken in dat je 3 circuits heb, en dus moeten ze alle drie apart op druk gebracht worden.

bij de linker set zie ik wel een drukmeter , bij de rechter niet.

die kleine witte expansie vaatjes willen ook nog wel eens stuk gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door strompel op 19-11-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 17:44

backupdevice

Boeh!

Die rechterkant zou ook wel eens verstopt kunnen zijn. Ff door spoelen .

Hadden wij in ons vorige huis ook. Helft van de vloer werd niet warm. Installateur laten komen die de slangen heeft doorgespoeld en probleem opgelost . Was 3 uurtjes werk. Daarna jaren lang zonder problemen gewerkt .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWBaK6VOX2V45Qx6ZOUOwgzyj2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Djng2Y8vKv0PXLoRvgjhlcZW.png?f=user_large

Foto van alles samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve0F_DW5e30uTiO9QnY88UrfcJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijChxQEUhPc7E1hsCwQ50fC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pig52Y5zlVkgJ3eHvzsrUVh4Fps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tDKcPG2w00WSwJN0s4sCUU0h.png?f=user_large

Warmtebeeld van het rechter pomp gedeelte, met de normale foto van hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:59

strompel

zie je wel wat beweging in de flow meters?

of knijp anders wat groepen.

op de foto hier boven zie ik dat de platen wisselaar wel warm word cv zijdig, maar vloerverwarming zijdig niet.

[ Voor 43% gewijzigd door strompel op 19-11-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
mijn inziens is de hele platen wisselaar warm, maar blokt de zwarte verdeler die er boven zit, het (warmte)beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
opzich in de laatste warmte beeld foto zit er 40 graden in de warmte wisselaar.
dat is meer dan zat om de vloer en de ruimtes op temperatuur te krijgen.
de pomp/maximaal thermostaat grijpt pas in bij een graad of 50. (dus dat is hem niet)
afgaande op andere recties in dit topic en mijn eigen ervaring is dit een verstopte verdeler/vloerverwarming.

deze moet je dus groep voor groep met water druk doorspoelen. (en dus ook de verdeler uitspoelen.)
tyleen slang loskoppelen en aan de tuinslang hangen. dmv verloopfitingen.
hoe doe je dat 1 tuinslang in de wc pot hangen. (bril erop om te voorkomen dat ie eruit springt)
1 tuinslag aan de wasmacine kraan. groep doorspoelen totdat er helder water uitkomt.
(liefst ook nog even andersom doorspoelen. zodat de vezels echt daarwerkelijk breekt)
verdeler uitspoelen even een emmer onder en tuinslang erin. ofzo iets verzin het maar.
ook je platen wissselaar kan verstopt zijn. maar laat de cv zijde liever aangekoppeldt ivm lucht.
dan alles weer terug plaatsen. en ja het is een boel werk. maar het is het wel waardt.
(maak na afloop je tuinslang en wc pot even schoon. tuinslang met afwasmiddel wc pot met wc eend)

verder die automatisch ontlucht kan er ook nog mee gestop zijn. kan je vervangen.
blindop even vervangen voor een handontluchter. (ben je net even wat eerder klaar met ontluchten)

ondertussen zit ik deze hele post te tikken maar ik zie wel 1 ding waar ik het niet mee eens ben.
die koperen vulleiding. kan ook nog voor storingen zorgen. eigenlijk moet je die verwijderen.
en gewoon 2 vulkranen plaatsen. de linker verdler heeft een drukmeter en de rechter niet.
plaats op de rechter verdeler ook even een drukmeter. (of is dat die gene die rechtop staat ?)
er zit wel een drukmeter op de waterleiding. maar die komt door de aanpsingen te vervallen.
die waterleiding kan wel een probleem geven. maar dan moet dat ook zichtbaar zijn op de camera.
de 2 cirquits zijn namelijk alsnog met elkaar verbonden. en zou dus wamrte kunnen ontsnappen.
echter er mist een retour om echt te kunnen rond pompen. (het is dus een klein probleem)
daarnaast nog kans op een te lange dode water leiding. wat weer kan zorgen voor legionella groei.

wil je voor mij voor de grap eens je camera op de open verdeler richten ding wat tussen de aanvoer en retour zit ? dan weet je ook gelijk waarom ik daar niet persee een voorstander van ben/je verliest warmte.
om die er gelijk uit te slopen en te vervangen voor een avdo. vind ik wat ver gaan. niet persee nodig.
(wil je wel gas besparen sloop de open verdeler er dan maar uit en vervang hem voor avdo)
zie linkje https://www.warmteservice...HaiIJT2ir9xxoCL_AQAvD_BwE

en zoals @Ronald.42 zegt.
die warmte wisselaars missen inderdaad wel een manier om ontlucht te worden.
normaal plaatsen we ze rechtop. of liggend zodat ze gevuld worden met water.
maar ze zijn wel op temperatuur. dus ze zijn wel gevuld met water/warm water.
dit kan later wel een probleem worden. je kan hem dan doorspeolen met de cv ketel.
wel een klusje. en ontluchten op de fitingen. is niet ideaal maar je komt er wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:13
Je hebt nu een flir maar voor mensen die echt low budget willen gaan kan je ook goed nat dweilen. De banen worden vanzelf zichtbaar als het warm genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik kan me niet voorstellen dat 9 leidingen tegelijk geheel verstopt zijn terwijl de andere 10 leidingen allemaal ok zijn. Al die groepen staan parallel dus het meest waarschijnlijk lijkt me dat de warmtewisselaar verstopt zit of dat de pomp stuk is, of dat er niet voldoende waterdruk is in de rechter groep of inderdaad ontluchten?
Dus ten eerste, is de druk in orde (de foto laat dat niet zien omdat de thermometer/druk meter naar boven wijst). Als de druk goed is, en er stroomt toch geen water dan moet het wel de warmtewisselaar zijn.

Verstopte leidingen zullen geleidelijk meer weerstand gaan vormen, dat zou je met een warmtecamera kunnen zien aan de retour temperatuur van de tyleen leidingen. Als er nog een pisstraaltje door een leiding gaat, dat blijft de retour veel kouder dan leidingen die nog wat meer open zijn.

Het is wel een low-res camera, dus wat meer inzoomen op de leidingen, dan kun je wat beter zien wat de individuele aanvoer/retour leiding temperatuur is. Een lagere retour temperatuur kan ook komen door een langere groep. Het hele aanvoerblok (en leidingen) zou echter rond de 40 graden moeten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door xah5kiDe op 19-11-2022 11:04 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
Eh, update..domme denk ik.
ik ben een vloerverwarming leek, maar niet technisch vreemd, dus kan wel logisch denken.
Heb ook weerstand om te geloven dat alle 9 dicht zitten.

Wat heb ik gedaan op de opmerking 'knijpen'. Ik heb enkele glazen buisjes op 0.5 gezet.
Alle buisjes stonden vol open (meer dan 5), maar nu wordt de verdeelbuis wel warm!
Als je die glazen buizen op maximaal zet, gaan ze dan dicht? Het lijkt erop dat ze dicht zaten.

Ter herinnering, ik woon hier net, heb nul info, is mijn eerste vloerverwarming.
Heb er wel 2 specialisten al bij gehad, maar zonder info over de aanleg, kunnen ze niet veel..zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Rare 'specialisten' zijn dat. Volgens mij zitten er in dit forum betere specialisten (niet ik hoor). Je ziet toch gewoon wat er voor je staat?
Dat is dus de debiet regelaar. Zou die zelf verstopt zijn? Ik heb ze zelf niet, maar begrijp dat 5 toch echt open is. Het heeft dus zolang gedraaid totdat alle leiding toch verstopt zijn geraakt. Spoelen met die hap dus!
https://www.youtube.com/watch?v=LiVagVkRMHs

[ Voor 50% gewijzigd door xah5kiDe op 19-11-2022 13:32 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
haroldv schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
Kan dit eenvoudiger? Kan iemand mij helpen hier mee?

[Afbeelding]
Wauw!
Dit is een installatie waar ze op de vakschool op kunnen afstuderen!

Succes met prutsen!
Maar onthoud 1 ding, je vloerverwarming gaat een keer 'aan de beurt' zijn (door de leidingen in de vloer, die laten zuurstof door). Als je ooit richting WP gaat, dan moet je dit versimpelen en waarschijnlijk volledig vervangen. Niet (teveel) dure reparaties doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldv
We gaan juist dat deel van het huis verbouwen, er komt een andere vloer(tegels) op. Dus zojuist besloten dat deel compleet te vervangen, door kunstof leidingen en die dan aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
haroldv schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:42:
We gaan juist dat deel van het huis verbouwen, er komt een andere vloer(tegels) op. Dus zojuist besloten dat deel compleet te vervangen, door kunstof leidingen en die dan aan te sluiten.
geen tyleen en kunstof door elkaar op dezelfde verdeler zetten. dan verstopt je kunststof eerder.
verder als er 2 specialsten bij zijn geweest die hier niks mee kunnen of konden dan heb je verkeerde.
eerste wat we doen is alles uit elkaar trekken doorspoelen. ook de warmtewisselaar krijgt aandacht.
het zou mij niks verbazen als de warmtewisselaar vol zit met vuil of met lucht. allebei een optie.

je vraag over het afstellen van je verdeler. als je gaat knijpen gaat er minder water doorheen.
als je vloer teveel water in de rondte pompt. dan wordt het ook niet warm. je verhaal klopt dus.
liever zet je allemaal even op standje 3 of 4. dan heb je net wat minder flow maar wel wamrte.

fijn dat dit deel er uitgaat. en lekker vervangen. wel graag suarstof dicht (duits wth of zuurstof dichte pex.
maar henco mag natuurlijk ook. henco is net wat anders. . hoh 10 centimeter. en een slakenhuis patroon.
als dat lukt. meander is gewoon net wat minder. maar is zeker een goed alternatief. dit scheelt je echt ellende.

de andere verdler die werkt tenminste. (en kan je later altijd nog een keertje wat aan doen)
zoals een nieuwe platenwisselaar ertussen vrotten. nieuwe pomp. nieuwe verdeler etc.
maar das latere zorg. dan zou ik echt die instalatie er helemaal uitslopen en vervangen.
zodat de pomp ook echt over de verdeler pompt. en dus dat hem aan 2 kanten kan ontluchten.
ik zou je balkje bewaren voor aan de andere kant. kan je ze later weer uitwisselen.

ene @TheGhostInc denk je echt dat we hieraan mogen sleutel met onze opleiding
er hangen 5 ketels voor onderhoud. en dat SIT. oja en je moet een hele badkamer instaleren.
grote instaalties en vloerverwarming is helaas een ondergeschoven kindje. ik doe het wel.
maar praktijk ervaring. geleert van cases etc. leerden we maar zoveel op school . :+

• haroldv
Dank dank!
Pagina: 1