Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-05 09:02
hoi allemaal,
Ik ben bezig mijn Monoblock warmtepomp aan te sluiten volgens onderstaand circulatieschema
(bron warmtepomptips.nl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9blThcSmIecVV-vK5UjfneFLQGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B0VmeekvS4PZZGFfe3baPaqS.jpg?f=user_large

Op allerlei sites is te lezen dat bovenstaande parallel opstelling met 2 circulatiepompen het efficienst is voor mijn situatie. Pomp A wordt aangestuurd door de warmtepomp met een schema dat rekening houdt met de 'gratis' stroom van zonnepanelen en de bedtijd van de buren. Pomp B reageert op de thermostaat.

Ik loop alleen tegen het volgende aan. De circulatiepompen laten water door als ze uit staan. Dat leidt m.i. tot 2 ongewenste situaties:
1) Als het huis op temperatuur is (pomp B is uit) maar de warmtepomp staat lekker te brommen dan zorgt pomp A er toch voor dat het huis ongewenst wordt verwarmd
2) Als het buffervat op temperatuur is maar de verwarming staat aan zorgt pomp B dat er water door de werkloze warmtepomp wordt gepompt (en dat koelt dan alleen maar verder af).

Mijn vraag: Maak ik me terecht zorgen, of zal het meeste water gewoon de weg van de minste weerstand kiezen en de afslag naar het buffervat nemen? Hoe hebben jullie dit opgelost? Werken jullie electronische afsluiters of 3-weg kleppen?

Relevante hardware die ik gebruik
- SPRSUN Lucht/Water Monoblock CGK-030V3L EVI warmtepomp (12kw)
- OEG horizontaal buffervat (300 liter) met hygiene boiler
- 2x CIRCULATIEPOMP GREENPRO RS32/8EA

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Als pomp B uit is, zal daar in principe geen warmte naar toe gaan. Wel kan het zijn, dat als de warmtepomp en buffer beneden staan, er natuurlijk circulatie vanuit de buffer ontstaat. (Warmte stijgt). Dan kun je het best een keerklep plaatsen van de buffer naar de woning, die houdt natuurlijke circulatie tegen, en de pomp is sterk genoeg om door de keerklep te komen. Flow richting moet wel goed zijn dan natuurlijk, met de flow mee monteren. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickp70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Vraag (en antwoord) lijkt veel op Warmtepomp met buffervat "schema C van warmtepomp weetjes"
Uit ervaring kan ik bevestigen dat de shunt-flow via pomp B erg laag is (weerstand van afgifte-systeem is doorgaans veel hoger dan weerstand van het buffervat).
Shunt-flow via warmtepomp is bij mij wel significant (ongeveer 1/3), maar vraag is of dat erg is; zie ook mijn antwoord op bovengenoemd topic.
Ik heb kort overwogen om met een magnetische afsluiter de shunt-flow via WP te voorkomen, maar kan inmiddels meer voordelen dan nadelen van deze shunt-flow opnoemen.
Vergroten van de weerstand van het WP circuit (middels keerklep of bypass-ventiel) lijkt me sowieso geen goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door rickp70 op 19-12-2022 22:58 ]

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-05 09:02
Dank voor jullie antwoorden, ik heb achter beide pompen een keerklep gezet. Deze zijn voor de pomp idd geen enkel probleem en ze houden een groot deel (waarschijnlijk niet alle) ongewenste circulatie tegen.