Warmtepomp met buffervat "schema C van warmtepomp weetjes"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 13:56
Hallo,

Ik heb een monoblock warmte pomp aangesloten op de 'schema C' manier van warmtepomp weetjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSQHp6e3hhZq9quidwSRV-5QU7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5EQ71hCCcaLmvQlPIaX3xyt.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich werkt dit mooi, echter als de warmte pomp afslaat en de secondaire pomp nog even warm water uit de buffer door de vloerverwaming circuleert. Dan mengt er ook nog een deel koud water bij wat door de warmtepomp heen loopt. Door de T-stukken en de snelheid van het water lijkt het 'uit de bocht te vliegen'.

Heeft iemand anders iets vergelijkbaars gehad en hoe heb je het toen opgelost? Ik dacht nu zelf aan een terugslagklep in het stuk leiding werk naar de warmtepomp als extra weerstand. Of zijn er beter oplossingen?

Groeten,
Willem

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Je hebt een monoblock omdat je over ''koud water'' spreekt?
Waarom zou je de secundaire pomp een naloop geven? De buffer staat in een onverwarmde ruimte oid?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
Ja een Monoblock, dus die staat buiten en koelt af. Als er dan retour water van 25-30 graden doorheen gaat koelt dit nog meer af en mengt dan bij met het 35 graden water wat uit de buffer komt.

De naloop is zodat de warmte uit de buffer de vloer in gaat. Zodat een moment later de warmtepomp langer kan lopen. Deze kan dan de warmte kwijt in de vloer en in het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Een terugslagklep lijkt me inderdaad de meest simpele oplossing dan.
Let er wel even op dat deze geschikt is voor de flow van de WP.

Een andere optie is de WP een eigen aansluiting te geven op je buffervat dus zonder T-stukken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
waarom is dit een probleem? wat is "uit de bocht vliegen"? als je 2 minuten naloop hebt, wat maakt dan dan uit? je vloer koelt echt niet af van 20 liter iets minder warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
Bij de t stukken wil het water voor een deel rechtdoor door de snelheid van het water, maar het moet eigenlijk allemaal de bocht om.

Ja het verlies is niet gigantisch, maar elke warmte die je verliest is zonde zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 09:59
W1l3m schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:19:
Hallo,

Ik heb een monoblock warmte pomp aangesloten op de 'schema C' manier van warmtepomp weetjes:

[Afbeelding]

Op zich werkt dit mooi, echter als de warmte pomp afslaat en de secondaire pomp nog even warm water uit de buffer door de vloerverwaming circuleert. Dan mengt er ook nog een deel koud water bij wat door de warmtepomp heen loopt. Door de T-stukken en de snelheid van het water lijkt het 'uit de bocht te vliegen'.

Heeft iemand anders iets vergelijkbaars gehad en hoe heb je het toen opgelost? Ik dacht nu zelf aan een terugslagklep in het stuk leiding werk naar de warmtepomp als extra weerstand. Of zijn er beter oplossingen?

Groeten,
Willem
Willem, korte vraag (ik twijfel nu over de C methode of de Pana methode).. heb jij bij je opstelling ook de extra printplaat met sensor aangesloten of kun je daar zonder mee vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
jvaessen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:07:
[...]

Willem, korte vraag (ik twijfel nu over de C methode of de Pana methode).. heb jij bij je opstelling ook de extra printplaat met sensor aangesloten of kun je daar zonder mee vooruit?
Ik heb een thermostaat schakelaar voor de tweede pomp, die meet op het T-stuk. Retourtemperatuur sensor zou ook in het vat geplaatst moeten of moeten meten op het T-stuk. Dit laatste heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 09:59
W1l3m schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:36:
[...]

Ik heb een thermostaat schakelaar voor de tweede pomp, die meet op het T-stuk. Retourtemperatuur sensor zou ook in het vat geplaatst moeten of moeten meten op het T-stuk. Dit laatste heb ik nog niet gedaan.
Ok, thnx! Hoe ziet zo iets eruit? Plak je bijv. de PAW-A2W-TSBU gewoon op het T stuk, want die moet op de extra printplaat. Of heb je hier een aparte inzet voor op het t stuk?
Ik ben nog echt aan het zoeken hoe ik het stoken kan gaan regelen, met aparte (externe) thermostaat, of op watertemperatuur. Als ik het goed begrijp stook jij op watertemperatuur. Dan meet de Pana hoe warm het water is, en is het onder een bepaalde grens dan gaat hij bijstoken? Hou je daarbij rekening met buitentemp, en hoe kouder hoe warmer het water moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
Nee mijn warmtepomp schakelt aan of uit met een kamerthermostaat, ik heb een SPRSUN geen Panasonic.
Daarnaast schakelt hij uit als de aanvoer temperatuur van het cv water boven de 35 komt en gaat hij weer aan als hij zelf is afgekoeld naar 25.

Je kunt de sensoren ook vastzetten met klipjes zoals bij deze:
https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/eco-pompschakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
W1l3m schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:46:
Bij de t stukken wil het water voor een deel rechtdoor door de snelheid van het water, maar het moet eigenlijk allemaal de bocht om.

Ja het verlies is niet gigantisch, maar elke warmte die je verliest is zonde zou ik zeggen.
Alleen als je het buiten de thermische schil verliest… een buffer vat staat normaal waar ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Vreemd, het water kiest normaal de weg van de minste weerstand, het is niet logisch dat het ook over de warmtepomp gaat circuleren. Kan het niet zijn dat het pompje naar de monoblock nog gewoon draait op een klein toerental ? Overigens zou het ook nog kunnen dat het monoblock gaat ontdooien, dan maakt hij daar ook flow maar onttrekt even warmte uit de woning . En ook onder een bepaalde buitentemperatuur zal het pompje van de monoblock aangaan als vorstbeveiliging. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickp70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb mijn (Panasonic) monobloc warmtepomp ook op deze manier aangesloten en neem hetzelfde waar. In mijn geval zie ik dat ongeveer 1/3 van het water via de warmtepomp loopt.
Het is niet een kwestie van "uit de bocht vliegen" van water bij de T-stukken en "het water kiest de weg van de minste weerstand" is slechts deels waar; als er twee routes zijn, splitst de waterstroom zich gewoon en de delen zijn omgekeerd evenredig met de weerstand van de routes.
Inderdaad, als het goed is, is de weerstand van het buffervat veel lager dan de weerstand van het circuit door de warmtepomp, maar als de warmtepomp goed is aangesloten (met niet al te dunne leidingen) is de weerstand van dat circuit ook behoorlijk laag (ook als de pomp in de WP niet draait).
In eerste instantie leek me dit zeer onwenselijk (inderdaad, de mengtemperatuur is lager dan de temperatuur van het buffervat), maar bij nader inzien lijkt het me eigenlijk helemaal niet zo'n probleem.
Voordelen van de shunt via de warmtepomp:
  • De warmtepomp blijft op temperatuur, ook wanneer hij uit is. In geval van een monobloc (zonder glycol) is dit eigenlijk best prettig. Het zorgt er ook voor dat de warmtepomp niet heel ver afkoelt, wat bij het opnieuw opstarten een plens koud water op zou leveren.
  • Door het bijmengen is de flow door het buffervat lager, waardoor deze ook minder snel afkoelt. De mengtemperatuur is dus wel wat lager, maar de warmtepomp hoeft ook minder snel weer aan te springen (lagere aan/uit frequentie, wat de compressor wel kan waarderen)
Uiteraard moet je de leidingen van/naar de warmtepomp wel goed isoleren om niet onnodig warmte te verliezen, maar dat is in geval van een monobloc sowieso het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door rickp70 op 20-12-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-06 14:49
Beste W1l3m,
Ik heb hetzelfde schema en toevallig ook een Sprsun Monoblock. Ik wilde in eerste instantie ook de sensor op dezelfde plek als waar jij hem hebt zitten (op het T-stuk met de afslag naar de buffer).

Maar wat nu als het systeem in rust is? De kamertemperatuur is in orde dus de secundaire pomp loopt niet. De warmtepomp draait ook niet (er is immers geen warmtevraag).

In dat geval is er geen flow door het T stuk. Dan koelt dat stukje leiding waar de sensor aan zit toch snel af en zal de warmtepomp aanslaan. Dit terwijl er helemaal geen warmte is in de secundaire circuit. Dit leidt toch tot veel onnodige start/stops?
Hoe heb jij dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
@modestine ik heb verschillende dingen geprobeerd. Op dit moment mijn meest optimale setting: Buffervat afsluiten. Beide pompen doorgelust dus ze gaan beide aan als de warmtepomp aanslaat. Thermostaat met hysterese van 0.5 graden. Dus hij verwarmt tot 21 graden en gaat dan pas weer aan als de kamer 20.5 graden is. Dan koelt mijn vloer redelijk af en kan hij er flik wat warmte in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-06 14:49
W1l3m schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:58:
@modestine ik heb verschillende dingen geprobeerd. Op dit moment mijn meest optimale setting: Buffervat afsluiten. Beide pompen doorgelust dus ze gaan beide aan als de warmtepomp aanslaat. Thermostaat met hysterese van 0.5 graden. Dus hij verwarmt tot 21 graden en gaat dan pas weer aan als de kamer 20.5 graden is. Dan koelt mijn vloer redelijk af en kan hij er flik wat warmte in pompen.
Dank voor je antwoord! Heb jij ook de Carel controller voor de warmtepomp en gebruik je die dan als thermostaat, en hangt de 'Hot Water' sensor dan in de woonkamer?
Hier nog oude radiatoren met eigenlijk veel te weinig vermogen. Ik ben bang dat deze variant bij mij niet gaat werken voorlopig. Deze zomer komt vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
@modestine nee een andere thermostaat gekocht. Kun je aansluiten op de AC link. Is een contact wat open of dicht schakeld met de thermostaat.

Carel controller alleen gebruikt als info scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_3E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-01 14:45
Simpelste methode is de T-stukken omdraaien zodat rechtdoor naar/van het buffervat loopt
Pagina: 1