Ervaringen met dakramen van alternatieve fabrikanten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 12:52
Hi allen,

Na in oktober alle standaard-kozijnen in ons huis vervangen te hebben (kunststof HR+++, aluminium schuifpui HR++), bleek begin dit weekend dat een van onze Velux dakramen in de "binnenhoek" rot is. Na het verwijderen van het rotte hout, kan ik zo naar buiten kijken. Balen, want we dachten net klaar te zijn, maar gelukkig hebben we de mogelijkheid om dit aan te pakken. Aangezien het ramen van de oudste generatie zijn (GGL2 en GGL8), willen we ze vervangen door een moderne, beter isolerende variant. Daarnaast kunnen we het isolatieglas nu meenemen in de subsidieaanvraag die we voor de andere kozijnen gaan doen.

Daarom hebben we verschillende firma's uitgenodigd om offertes op te maken. Nu zeg je in Nederland dakraam, en dan is Velux zo ongeveer het eerste dat ter sprake komt. Maar als voorbereiding op de gesprekken met installateurs, oriënteer ik me graag ook op alternatieve merken. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en tips van mede-Tweakers en merken die we over het hoofd zien.

Ons wensenlijstje op volgorde van prioriteit (en dus punten waarop ervaringen welkom zijn).
- Kunststof/pvc. Geen kans meer op rot/vochtproblemen.
- Triple glas (bij voorkeur). Zeker omdat we ze mee kunnen nemen in de subsidie-aanvraag, komt triple er bijna even duur uit als HR++.
- Geen ventilatieroosters. Hebben we dadelijk super geïsoleerde ramen en zit daar een tochtgat in. Zeker omdat we naar balansventilatie willen, worden die roosters overbodig (zolang we tot die tijd maar natuurlijk kunnen ventileren op kiepstand). Ik ben er al achter dat dat misschien een onmogelijke eis is.
- Uitzet-tuimelraam. Is geen harder eis, maar als het ook aan (veel van) de andere eisen kan voldoen en een redelijke meerprijs heeft, willen we een uitzet-variant overwegen.
- Ingebouwd gordijn/zonwering. Heb dit iig bij Keylite gezien, maar nog nergens in triple glas. Evt op termijn zonwering buiten.

Merken die we al op het netvlies hebben:
- Velux. Ruime keuze mbt glas (div. soorten triple) en raambekleding. Echter is bij de kunststof varianten de kern wel van hout. Weet iemand of dit hout volledig is afgeschermd? Of is er toch nog een mogelijkheid voor vocht om daarbij te geraken? Daarnaast iemand ervaring met het bdx isolatieraamwerk? Hoe steekt dat precies in elkaar?
- Fakro. Bevatten wel ingebouwde ventilatieroosters, maar in doorsnedes zien ze er degelijk uit (metalen verstevigingsprofielen).
- Roto. Ik weet het niet zeker, maar bevatten volgens mij geen ventilatieroosters. Zien er ook degelijk uit.
- Keylite. Het ingebouwde gordijn is een plus wat betreft schoonmaken. Daarnaast onstaat er bij van die raambekleding die je erop schroeft altijd een slecht geventileerde ruimte bovenin, waar condens ontstaat. Alleen niet leverbaar met triple glas?
- LuXtra. Heeft in ieder geval geen rooster, maar ook geen mogelijkheid tot triple glas, en maakt nogal een "budget" indruk.
- Intura. Heeft met schuimgevulde kamers ipv lucht in de profielen. Maakt dat nog verschil mbt de isolatiewaarde? Ook deze hebben (wederom) ventilatiekanalen.

Heeft een van jullie ervaring met een of meerdere van deze merken? Wat zijn algemene tips waar we op moeten letten bij aanschaf? En zouden jullie nog schuiven met de prioriteiten in ons wensenlijstje?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Wat betreft 'geen ventilatieroosters' vraag ik me af of je argument daarvoor steekhoudend is. Wij hebben balansventilatie en dakramen van Fakro en als je die ventilatieroosters dichtschuift komt er voor mijn gevoel absoluut geen tocht meer door. Het sluit heel goed af. Daarnaast is het toch veiliger om het rooster te gebruiken dan om je raam op de kiepstand te zetten, en het houdt opwaaiende regen en insecten buiten.

Voordeel vond ik dat er after market betaalbare screens voor te kopen zijn die je eenvoudig monteert, ik heb dat zelf afgelopen zomer gedaan (en ben niet erg handig).

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Er zijn dakramen speciaal geschikt voor de badkamer, was ook mijn keuze maar de aannemer wilde toch de voor hem bekende Velux toepassen, merk ben ik kwijt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wij hebben een Fakro uitstapraam op zolder. Ik maak er vaker gebruik van dan gedacht, op het dak geraken is nog nooit zo makkelijk (dakhelling van 16 graden).

Wellicht interessant voor jou omdat deze geen ventilatie rooster heeft. Maar je kan hem wel als vluchtluik gebruiken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:03
Wat ik een nadeel vind van het nieuwe type van Velux, is dat er sneller regen naar binnen komt.
Wij hebben 3 ramen van het "oude" M08 type, en eentje van het MK08 type, later bijgeplaatst op zolder.

Als deze laatstgenoemde bij (kleine) buien op de kiepstand staat, loopt het water naar binnen, dus meestal staat deze op de ventilatie stand in deze tijd.

Hieronder ook nog een topic erover.
Last van inregenen na vervangen dakraam door kunststof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:15
Ik heb Luxtra/dakra laten plaatsen. Is een onderdeel van Velux. Bedrijf deed alleen maar dakramen en zij dat hij ze juist beter vond omdat deze geen houten kern hebben. Andere zijde heb ik zelf een Fakro geplaatst, ook wel tevreden over. Voelt wel wat zwaarder/degelijker dan de luxtra. Maar ik geloof dat luxtra ook een zwaarder geïsoleerdere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malhy2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06-2023
Ik ben ook bezig ter vervanging van 4 ramen 3 keer 140 * 134 en 1 keer 78 * 134. Er zitten nu Velux M8 ( de grote ) in die enigzins zijn gaan tochten en het houtwerk wordt slecht. De ramen zijn 30 jaar oud dus dan mag het wel.
Ik wil over naar kunsstof en heb ook wat research verricht. Velux heeft 2 varianten waarvan 2 met een houtkern en 1 volledig kunststof. Ik heb een instellateur een offerte laten maken en hij vertelde mij over de ramen van Fakro die hij kwalitatief even goed zo niet beter dan velux vind. Echter Velux maakt reclame en is bekend bij elke nederlander. De ramen van Fakro zijn 35% goedkoper dan de velux varianten blijkt uit mijn offerte.

succes
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 09:39

verbraakje

🚦

Ik heb gekozen voor Keylite met tripple glas. Ik vond vooral de rubbers er degelijk uitzien ten opzichte bij andere merken. Normaal gezien had ik voor Velux willen kiezen. Echter de maat die het mooiste uitkwam hadden ze helaas niet. Verder degelijk product. Ik heb wel 2 hendels waarmee ik het raam op een kier kan zetten. Dit staat niet op de website beschreven. Ziet er een beetje vreemd uit(niet mooi).

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:31
Mijn grenen dakraam (Velux GGL 808) op zolder is aan vervanging toe. Het raam is nog niet lek maar inmiddels begint de lak van het grenen af te bladderen en ontstaat er bij het raam schimmelvorming. In de badkamer hebben we een elektrisch dakraam met regensensor wat obv afstandbediening kan sluiten. Dat bevalt erg goed (mede omdat het dakraam boven het bad zit en minder toegankelijk om handmatig te sluiten. Daarnaast geeft het automatisch sluiten bij regen wel een fijn gevoel.

Een upgrade naar kunststof zie ik wel zitten dus komen wij uit bij Velux UK08 GGU.
Ik twijfel nog naar een uitzettuimelvenster, maar dan mis ik alle gemakken van het elektrisch openen en sluiten.

Mijn buurman heeft voor eenzelfde formaat raam Fakro geïnstalleerd, met ook verduistering aan de buitenzijde. Dat ziet er ook netjes uit.

Ergens probeer ik te genieten van de compatibiliteit van Velux zodat ik het nieuwe dakvenster zelf kan plaatsen. Immers maten zijn gelijk. Manchetten wil ik wel vervangen (oude zijn al 30 jaar oud). Ik weet niet of de(montage) maatvoering van Fakro hier aan gelijk is zodat je zonder grote ingrepen (lees zelf-montage) een Fakro dakraam kan plaatsen in een "GGL 808 opening". Fakro kunststof tuimeldakraam PTP V-U3 zou dan een optie kunnen zijn.

Wat @Dragonfly83 al aangeeft baard mij wel zorgen wat mij op de eerste plaats doet kijken naar alternatieve constructeurs, maar anderzijds het elektrisch openen/sluiten + regensensor wel een must maakt. Immers is het de zolder verdieping waar een fladderende beginnende puber bivakkeert die zich maar weinig bekommerd om inregenen.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:03
@Thinlanet Thanks voor de tag.
Het afbladderen was bij mij ook vorig jaar, ik heb toen alles afgekrabt met een krabber, vervolgens licht geschuurd en twee keer gelakt met botenlak.
Ziet er weer uit als nieuw en qua werk goed te doen.
Nu kan ik langer genieten van de "oude"ramen want no way dat ik ze vervangen wil voor het nieuwe type.
Ben benieuwd naar wat je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:31
Dragonfly83 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:04:
@Thinlanet Thanks voor de tag.
Het afbladderen was bij mij ook vorig jaar, ik heb toen alles afgekrabt met een krabber, vervolgens licht geschuurd en twee keer gelakt met botenlak.
Ziet er weer uit als nieuw en qua werk goed te doen.
Nu kan ik langer genieten van de "oude"ramen want no way dat ik ze vervangen wil voor het nieuwe type.
Ben benieuwd naar wat je gaat doen.
Ik heb dat ook overwogen. En de toch mindere kwaliteit / niet goed geengineerde nieuwer type baard mij wat zorgen. Toch denk ik wel dat dmv de regensensor / elektrisch openen/sluiten ik de grootste problemen daarmee kan ondervangen. Daarnaast een fijn gevoel dat ik in die zin niet meer hoeft na te denken of ik het dakraam dicht moet doen bij regen.

Bij navraag blijkt mijn buurman Roto dakramen te hebben geinstalleerd. Ik zal deze modellen ook nog even bekijken.
Pagina: 1