Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe desktop: graag feedback :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dieuwert
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-07 11:12
Hoi! Ik moet eindelijk afscheid nemen van mijn huidige 9 jaar oude desktop (Intel(R) Core(TM) i7-3770). Dit wordt de 1e keer dat ik zelf onderdelen bij elkaar probeer te zoeken. Ben daarom erg benieuwd naar jullie feedback.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omdat ik van mijn oude trouwe dinkie kom, gebruik ik de pc weinig qua gaming. Speel hoogstens nog Football Manager, wat zelfs daarop nog prima draait. Gamen speelt zich vooral af op de Xbox Series X. Qua PC zou ik verwachten op de korte termijn wellicht nog een Total War of Hell Let Loose weer zou willen spelen. Dat hoeft niet per se in de hoogste specs, maar wel soepel en op 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua bedrag zit ik tussen de 1000 en 1300 euro. Redelijke marge dus, omdat ik vooral natuurlijk een mooie prijs kwaliteit verhouding zoek.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis en toetsenbord. En nu nog een 1080p monitor die op de nominatie staat vervangen te worden zodra ik een desktop heb die meer aan kan. De voeding in het onderstaande overzicht heb ik al in huis. In een poging de oude pc nog enigszins te redden. Helaas was dat niet de oplossing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige desktop op de voeding na dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet direct merkvoorkeuren. Wel zoek ik wel wat betrouwbaarheid voor zover dat kan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte lijkt mij ook tof. Dat heeft zeker meerwaarde. En ik ben ook benieuwd in hoeverre stroomverbruik veel zal schelen. Ik weet daar zelf echt niets van of dat wezenlijk veel is. In de huidige tijd is dat natuurlijk zondermeer iets waar je ook op wil letten.

Ga je overklokken?
Ben ik niet kundig genoeg voor.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

Overdenkingen
In de afbeelding hieronder heb ik een aantal opties op een rij gezet. De case heb ik esthetisch gekozen. De 13600 is een erg mooie processor, maar volgens mij ook echt overkill voor mij. Daarom denk ik zelf sterk aan de oudere Ryzen generatie en DDR4.

Vragen aan jullie
  1. Eens om voor oudere Ryzen te gaan?
  2. DDR4 of onnozel om wel naar DDR 5 te gaan?
  3. Ryzen 5600x of 5800x?
  4. Kloppen de opties of mis ik iets?
  5. Wat zouden jullie adviseren?
Alvast super bedankt voor het meekijken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muHAB0FNc8jH2D9QxRV2D-V4Vlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuuquaffhoNONCkebB9eyD1i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Dieuwert op 20-11-2022 11:18 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

4. Ik mis een GPU in je Intel-build?
4. Ik mis een monitor/resolutie in je startpost?
5. Waarom geen DDR4 in je Intel-build?
5. Waarom geen 5800X3D in je AMD-build?

Tip/hint/opmerking: jouw startpost ziet er (aanzienlijk) anders uit dan het voorbeeld in Voorbeeldtopic Desktop koopadvies Allicht dat je er nog iets aan wil/kan doen; scheelt raden wat je nog precies hebt liggen aan onderdelen of precies wil gaan doen.

Het enige wat ik je lees is dat je misschien 1 of 2 spellen gaat spelen. Moet je daarvoor dan "nu" een GPU van 400 Euro aanschaffen? En zo ja, welke benchmarks voor die games zijn er al en voldoen de 2 AMD-builds daar dan een beetje aan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dieuwert
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-07 11:12
Hoi @MAX3400, thanks voor je reactie! Ik wist (en weet) niet goed hoe ik zo'n specificatielijst moest maken in het bericht. Daarom een excel knip en plak plaatje.

Omdat de Intel build al een stuk duurder is zou ik daar in eerste instantie gebruik maken van de onboard graphics. Daarom kon ik dan wel voor DDR5 gaan. Maar om eerlijk te zien vind ik moeilijk om te duiden (voor de leek en light user die ik ben) in hoeverre dit verschil merkbaar voor mij is.

Net als dat ik denk dat de 13600k ws overkill is, had ik dat ook bij de 5800xd. Die toch ook weer een stukje prijziger is dan de 5800x en zeker de 5600x. Maar daarom zoek ik hier graag advies.

Qua monitor maak ik nu gebruik van een ook enigszins gedateerde 1080p 27 inch Samsung (oude pc kon toch niets meer aan). Intentie is bij een nieuwe pc wel ook over te gaan naar een nieuwe 1440p monitor.

Ook voor je vraag of daarom nu een GPU nodig is, voor Football Manager verwacht ik het zeker niet. Voor een Total War of Hell Let Loose, durf ik het niet te zeggen. Een 6600 zou zeker ook voldoen. Maar ik dacht dat enig extra budget altijd beter besteed kon worden aan een GPU dan de CPU. Vandaar dat ik naar mijn idee daar een relatief/budgetvriendelijk stevige GPU in had gezet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Recent een testje met de nieuwe CPU's en de onboard-benchmarks: review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

Prijslijstje mooi maken voor de startpost: Handleiding Pricewatch

Maar als ik zo kijk, zou dan een 5700G geen mooie keus zijn in een AMD-PC? Het enige wat je inlevert is wat L3 cache: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1723252;1618234/ ?

En ja, de GPU is een keuze voor "later"; zeker als je een 1440p-monitor er later aan wil hangen, is misschien (nadruk) een 6700 de slimmere optie om te onderzoeken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof