Slimme mini receiver met eigen boxen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Ik zoek een
Mini receiver en amp voor wifi, optical x 2 en analoog - optioneel phono en DAB+

Wat is je budget?
Rond de 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek af te spelen van mijn telefoon, televisie, en xbox (evt. radio) op mijn eigen passieve speakers

Wat heb je zelf al gevonden?
NAD AMP1, Argon Audio SA1 + iets smarts

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is de meest budgetvriendelijke en toekomstbestendige optie voor 'iets smarts' als wifi ontvanger bij de SA1?

Context
Ik wil mijn bakbeest Denon receiver de deur uitdoen (te groot) en vervangen door een mini stereo amp met slimme functionaliteit en gebruiksgemak. Ideaal is dat de SA1 automatisch uit stand-by komt als ik een audiobron inschakel. Ik vind casten daarbij veel fijner werken dan Bluetooth (mijn huidige draadloze oplossing). Ik heb al een Chromecast aan mijn TV hangen, maar als ik daar bijvoorbeeld kinderliedje op aanzet dan gaan mijn kinderen continu naar het scherm kijken. Een chromecast audio zou een optie zijn, maar wordt niet meer geproduceerd. Ik zie door de bomen het bos niet meer, wie kan me helpen kiezen tussen:
  1. NAD AMP1
  2. Argon Audio SA1
  3. SA1 + google nest oid
  4. SA1 + chromecast + HDMI audio splitter
  5. SA1 + Argon Audio Stream 3 mk2
  6. SA1 + Argon Audio Solo
  7. Bose / Sonos meuk en mijn speakers verkopen :(
NB: mijn huidige speakers zijn twee forse vintage BNS speakers, 8 Ohm 20-80 W, 30Hz-22kHz.

[ Voor 3% gewijzigd door Bozozo op 19-11-2022 15:27 ]

TabCinema : NiftySplit

Beste antwoord (via Bozozo op 19-11-2022 16:40)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bozozo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:29:
[...]

Net toegevoegd aan TS: mijn huidige speakers zijn twee forse vintage BNS speakers, 8 Ohm 20-80 W, 30Hz-22kHz.

Raspberry had ik nog niet over nagedacht. CEOL vind ik wel een optie, helaas aan de dure kant.
Daarmee valt de NAD AMP-1, welke je zelf aaanhaalde, dus eigenlijk al af gezien die aan 4Ω wil werken volgens de spec's op hier Tweakers (en ook maar 40W aan versterking in huis heeft volgens de zelfde lijst aan specificaties hier).

NAD heeft (gelukkig) wél de juiste specificaties op de site staan :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 15:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

uitvoering: Yamaha MusicCast WXA50

Alleen die is ietsje duurder dan de €300,- waar je het over hebt echter is de NAD AMP-1 dat ook. Gezien je edit aangaande je huidige speakers welke je waarschijnlijk wil gaan hergebruiken: Volgens de spec's hier op Tweakers heeft de NAD AMP-1 het liefste 4Ω Speakers.

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat voor audio wil je exact streamen? DNLA vanaf je NAS, Spotify/ Qobuzz / Tidal / etc?

Denk dat ik zelf voor een simpel maar goed ampje zou gaan icm een raspberry Pi met een DAC of optical HAT unit, danwel iets als de Denon CEOL.

Welke speakers heb je, wat moet je aansturen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:44:
Wat voor audio wil je exact streamen? DNLA vanaf je NAS, Spotify/ Qobuzz / Tidal / etc?

Denk dat ik zelf voor een simpel maar goed ampje zou gaan icm een raspberry Pi met een DAC of optical HAT unit, danwel iets als de Denon CEOL.

Welke speakers heb je, wat moet je aansturen? :)
Net toegevoegd aan TS: mijn huidige speakers zijn twee forse vintage BNS speakers, 8 Ohm 20-80 W, 30Hz-22kHz.

Raspberry had ik nog niet over nagedacht. CEOL vind ik wel een optie, helaas aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zijn nou net de details van die BNS die niet zo heel veel zeggen. Wat is de gevoeligheid van die speakers? Dat zegt namelijk iets over makkelijk of moeilijk aan te sturen :)

ALs je CEOL al duur vindt raad ik je aan in China te gaan zoeken, of jezelf te realiseren dat je niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Door chiptekort is electronica behoorijk prijzig geworden. Een Pi en DAC ben je ook zo 100 - 150 euro voor kwijt, receivers rond de 500 of meer - nog even los van de kleintjes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bozozo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:29:
[...]

Daarmee valt de NAD AMP-1, welke je zelf aaanhaalde, dus eigenlijk al af gezien die aan 4Ω wil werken volgens de spec's op hier Tweakers (en ook maar 40W aan versterking in huis heeft volgens de zelfde lijst aan specificaties hier).

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:38:
Dat zijn nou net de details van die BNS die niet zo heel veel zeggen. Wat is de gevoeligheid van die speakers? Dat zegt namelijk iets over makkelijk of moeilijk aan te sturen :)
Verder heb ik nog 89 dB 1W/1m, crossover 500/5000Hz. En WARRANTY 5 YEARS, maar die is inmiddels 50 jaar verlopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:38:
[...]

Op de NAD site staat 4/8 Ohm, wel ok dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bozozo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]

Op de NAD site staat 4/8 Ohm, wel ok dus?
Yups. Ik vond het al raar dat dat apparaatje hier aan 4Ω 'only' stond. Dat soort waardes beginnen meestal pas bij apparatuur welke je in bijvoorbeeld een kroeg als professionele P/A wilt kunnen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Ik heb net de video review van de NAD AMP1 bekeken (van een bekende hifi winkel) en ben eigenlijk wel verkocht. Ik wacht even Black Friday af desnoods geef ik iets meer uit.

Verdere reacties zijn nog steeds welkom!

Edit: wel een beetje geschrokken van de ervaringen van deze Tweaker: Advies receiver voor zowel films als muziek

[ Voor 24% gewijzigd door Bozozo op 19-11-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bozozo Waar 'schrik' je daar van? Enige wat ik lees is dat die persoon in de toekomst misschien een 5.1 speaker-setup wil gaan gebruiken. Dan weet je op voorhand dus al dat je geen 2.0 (= stereo) versterker moet aanschaffen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Hiervan:
Maar de versterker gaat retour: moet veel bufferen bij streamen van muziek (zowel Spotify als Deezer) en slaat soms over via optische aansluiting (beide poorten getest).
Bufferen kan komen door het netwerk, maar heb al goed spul (Ubiquiti AP LR, Edgerouter X) en op die plek is prima bereik. Versterker is alleen via wifi te verbinden met internet. Google verbied schijnbaar een bedraade aansluiting als er een Chromecast aanwezig is... Ben nu met mijn tweede exemplaar bezig maar die heeft hetzelfde probleem.
Sowieso is het misschien niet onverstandig om de streaming unit te scheiden van de versterker ivm snel veranderende technieken. Ik kan altijd een andere streaming unit aansluiten op een ingang, maar op dag 1 zou dat zonde zijn!

[ Voor 17% gewijzigd door Bozozo op 19-11-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als zo'n apparaatje constant moet gaan staan te bufferen dan is er eerder iets mis met de netwerk ontsluiting
of de inrichting van het (WiFi) -LAN bij die persoon. Het heeft zelden tot nooit iets te maken met de streaming apparatuur ansich (écht niet).

SPDIF welke hapert komt me alleen bekend voor van bij gevallen waarbij er goedkope 'glas' kabels óf vervuilde connectoren op die kabels gebruikt werden.

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Ok dan waag ik het erop, bedankt @Will_M!

Pagina: 1