turkeyhakan schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:21:
[...]
De draaiknop instelling maalgraad inderdaad, dat is dus niet de molen maar de knop? Stel dat er een koffieboon tussen zou zitten en je wilt draaien, dat het dan niet lukt. Of wat bedoel je precies? Wij hebben nooit een bonenmachine gehad.. ik vraag mij dus af of het kwaad kon dat ik de maalgraad heb veranderd net nadat ik de machine uit de doos had gehaald zonder inhoud.
Klopt het trouwens dat je tijdens het malen enige weerstand voelt bij het veranderen van de maalgraad?
Hier vind je de handleiding van jouw Jura ENA 4. Als het goed is zat die ook in de doos.
Op pagina 128 van deze handleiding (pagina 4 van het pdf-document) staat een grote foto van het apparaat met bij elk onderdeel een nummer. Nummer 2 is de 'draairing maalinstelling'. Op pagina 138 (pagina 14 van het pdf-document) staat letterlijk de volgende tekst:
Als u de maalgraad bij stilstaande molen instelt, kan de draairing maalgraadinstelling worden beschadigd. Verstel de maalgraad alleen bij draaiende molen.
Je vraagt aan mij wat ik hiermee bedoel, maar dit is letterlijk wat Jura zelf aan nieuwe eigenaren als waarschuwing meegeeft. Kortom: ja, je kunt het apparaat beschadigen door zelf aan de ring te draaien als de molen niet draait. Echter, of je nu al iets kapot hebt gemaakt, kunnen wij achter onze monitor niet beoordelen. Ik vermoed van niet, maar als jij veel weerstand voelde en desondanks met veel kracht aan de ring bleef draaien kan ik dat niet uitsluiten. Zelf zie ik twee opties:
1. Je stelt de maalgraad nogmaals in volgens het boekje en kijkt of alles goed functioneert.
2. Je gaat/belt naar een officieel servicepunt/verkooppunt en bespreekt daar je bezorgdheid.