Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Nu er allerlei aanbiedingen zijn op onder andere elektronica willen wij graag een koffiebonenmachine aanschaffen. Waar moeten wij op letten?

Wat wij belangrijk vinden:

- eenvoudige reiniging
- veel soorten koffie (ook met melk)
- ingebouwde melkreservoir
- kwaliteit

Ons budget is ongeveer €500. Zouden jullie ons tips kunnen geven?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Ga testen in een koffiezaak en eerst zelf onderzoek doen. Je wensen zijn niet bijzonder, maw: er is genoeg te koop voor je. Smaak is persoonlijk, mijn voorkeur is bijv Jura…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Arend_Akelig schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:04:
Ga testen in een koffiezaak en eerst zelf onderzoek doen. Je wensen zijn niet bijzonder, maw: er is genoeg te koop voor je. Smaak is persoonlijk, mijn voorkeur is bijv Jura…
Jura heb ik gezien inderdaad! Vorige week getest bij een Mediamarkt maar in principe gaat het toch om de bonen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

Shabbaman

Got love?

turkeyhakan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:09:
maar in principe gaat het toch om de bonen?
Als je slechte koffiebonen koopt krijg je slechte koffie. Als je dure bonen koopt die niet de smaak hebben die je lekker vindt krijg je vieze koffie. Maar koffie maak je van gemalen koffie, en het maakt wel uit wat voor bonenmaler je gebruikt. En de druk en temperatuur van het water, etc etc etc

Kijk anders eens in dit topic: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De Jura Ena 4 gekocht!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Fijn dat we konden helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb wel een vraag aan jullie: ik heb de maalgraadinstelling gewijzigd terwijl de machine uit stond, maar volgens het boekje mag dit niet. Hebben jullie enig idee of dit kwaad kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 14:25
Heb je hem fijner of grover gezet? Als je hem fijner zet terwijl hij niet maalt kun je de molen kapot draaien. Stel dat er een koffieboon tussenzit, dan zorgt die voor problemen. Daarom altijd tijdens het malen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In de handleiding van de ENA 5 staat het volgende geschreven:
Als u de maalgraad bij stilstaande molen instelt, kan de draaiknop instelling maalgraad beschadigd raken.
Dit staat ongetwijfeld ook in de handleiding die je bij jouw Jura hebt ontvangen.

Verder staat in de handleiding:
Nooit doen, anders vervalt de garantie. Doe nooit iets met de machine dat niet in de instructies wordt beschreven. Bel in twijfelgevallen uw dealer.

[ Voor 27% gewijzigd door Squawk op 21-11-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

turkeyhakan schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:34:
Ik heb wel een vraag aan jullie: ik heb de maalgraadinstelling gewijzigd terwijl de machine uit stond, maar volgens het boekje mag dit niet. Hebben jullie enig idee of dit kwaad kan?
Doet hij het nog? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:05

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

In jouw OP heb je het over 'veel soorten koffie, ook met melk'.

Waarom dan toch voor de Ena 4 gekozen die geen melkreservoir heeft volgens mij?
In de beschrijving zie ik dat ie geen machiato of cappuccino kan maken.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 14:25
Ik hoop wel dat je hem bij mediamarkt duitsland hebt gehaald. Dan past hij namelijk precies binnen je budget van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
timmert26 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:40:
Heb je hem fijner of grover gezet? Als je hem fijner zet terwijl hij niet maalt kun je de molen kapot draaien. Stel dat er een koffieboon tussenzit, dan zorgt die voor problemen. Daarom altijd tijdens het malen aanpassen.
Er zaten geen koffiebonnen in hoor! Ik durf niet te zeggen of ik het fijner of grover heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:40:
In de handleiding van de ENA 5 staat het volgende geschreven:

[...]

Dit staat ongetwijfeld ook in de handleiding die je bij jouw Jura hebt ontvangen.

Verder staat in de handleiding:

[...]
Inderdaad, maar pas ergens op het einde staat deze informatie en voor die tijd heb je de machine al aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ja hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
magic_nl schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:42:
[...]

In jouw OP heb je het over 'veel soorten koffie, ook met melk'.

Waarom dan toch voor de Ena 4 gekozen die geen melkreservoir heeft volgens mij?
In de beschrijving zie ik dat ie geen machiato of cappuccino kan maken.
We hebben een losse melkopschuimer gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
timmert26 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:49:
Ik hoop wel dat je hem bij mediamarkt duitsland hebt gehaald. Dan past hij namelijk precies binnen je budget van 500 euro.
Dat klopt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Dan heb je toch je antwoord? Is het verstandig..., nee. Wat kan er kapot gaan..., de 'draaiknop instelling maalgraad' kan beschadigd raken. Is hij de eerste keer kapotgegaan..., hoogstwaarschijnlijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Veel plezier met je Jura!

Als ik je lekkere bonen mag aanraden: kijk eens bij Peeze. Heerlijke vers gebrande koffiebonen uit eigen branderij die al diverse prijzen hebben gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:15:
Dan heb je toch je antwoord? Is het verstandig..., nee. Wat kan er kapot gaan..., de 'draaiknop instelling maalgraad' kan beschadigd raken. Is hij de eerste keer kapotgegaan..., hoogstwaarschijnlijk niet. :)
De draaiknop instelling maalgraad inderdaad, dat is dus niet de molen maar de knop? Stel dat er een koffieboon tussen zou zitten en je wilt draaien, dat het dan niet lukt. Of wat bedoel je precies? Wij hebben nooit een bonenmachine gehad.. ik vraag mij dus af of het kwaad kon dat ik de maalgraad heb veranderd net nadat ik de machine uit de doos had gehaald zonder inhoud.

Klopt het trouwens dat je tijdens het malen enige weerstand voelt bij het veranderen van de maalgraad?

[ Voor 17% gewijzigd door turkeyhakan op 21-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:17:
Veel plezier met je Jura!

Als ik je lekkere bonen mag aanraden: kijk eens bij Peeze. Heerlijke vers gebrande koffiebonen uit eigen branderij die al diverse prijzen hebben gewonnen.
Dank je! Ik zal Peeze meenemen. We hebben nu Starbucks bonen van de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@Squawk heb je wellicht nog een reactie voor mij? Ik hoor graag van je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:21:
[...]

De draaiknop instelling maalgraad inderdaad, dat is dus niet de molen maar de knop? Stel dat er een koffieboon tussen zou zitten en je wilt draaien, dat het dan niet lukt. Of wat bedoel je precies? Wij hebben nooit een bonenmachine gehad.. ik vraag mij dus af of het kwaad kon dat ik de maalgraad heb veranderd net nadat ik de machine uit de doos had gehaald zonder inhoud.

Klopt het trouwens dat je tijdens het malen enige weerstand voelt bij het veranderen van de maalgraad?
Hier vind je de handleiding van jouw Jura ENA 4. Als het goed is zat die ook in de doos.

Op pagina 128 van deze handleiding (pagina 4 van het pdf-document) staat een grote foto van het apparaat met bij elk onderdeel een nummer. Nummer 2 is de 'draairing maalinstelling'. Op pagina 138 (pagina 14 van het pdf-document) staat letterlijk de volgende tekst:
Als u de maalgraad bij stilstaande molen instelt, kan de draairing maalgraadinstelling worden beschadigd. Verstel de maalgraad alleen bij draaiende molen.
Je vraagt aan mij wat ik hiermee bedoel, maar dit is letterlijk wat Jura zelf aan nieuwe eigenaren als waarschuwing meegeeft. Kortom: ja, je kunt het apparaat beschadigen door zelf aan de ring te draaien als de molen niet draait. Echter, of je nu al iets kapot hebt gemaakt, kunnen wij achter onze monitor niet beoordelen. Ik vermoed van niet, maar als jij veel weerstand voelde en desondanks met veel kracht aan de ring bleef draaien kan ik dat niet uitsluiten. Zelf zie ik twee opties:
1. Je stelt de maalgraad nogmaals in volgens het boekje en kijkt of alles goed functioneert.
2. Je gaat/belt naar een officieel servicepunt/verkooppunt en bespreekt daar je bezorgdheid.
Pagina: 1