Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Hoi,

Momenteel heb ik prima werk waar ik tevreden over ben, echter wil het werk meer naar het "hybride" werken gaan in de toekomst. Dat kan, alleen is het voor mij best lang reizen (7 uur p/d heen en weer).

Nu wordt er nog niet zo moeilijk over thuiswerken gedaan, alleen hoor je het de laatste tijd steeds vaker dat men weer wil dat je naar kantoor gaat. Zelf ben ik wel iemand van het werken en thats it, alles erom heen maakt mij niet heel veel uit, als het werk maar af komt en ik netjes betaald wordt.

Wat vinden jullie van zo'n soort komende verplichting en hoe staan jullie hier tegenover? Ben erg benieuwd naar de meningen van mijn mede tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:36

Dennis1812

Amateur prutser

Wat is er afgesproken toen je in dienst kwam?

Volledig thuis of niks vastgelegd?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je ergens werken waar de reistijd 7 uur per dag is? Dat zou ik eens per week al teveel vinden.

Snel iets in de buurt zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 18-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:38
Geen zin in discussie

[ Voor 93% gewijzigd door Ypuh op 19-11-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 15:14
Hybride werken kan veel betekenen. Zo moet ik 1x per twee weken een lange kantoordag maken ivm reistijden. Hier heb ik totaal geen moeite mee natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Zeven uur reizen per dag? Lijkt me dat je dan ook maar 1 uur op kantoor blijft.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

danslo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:35:
Zeven uur reizen per dag? Lijkt me dat je dan ook maar 1 uur op kantoor blijft.
Hoezo, TS kiest er toch voor om bij de werkgever te werken? Reistijd is niet het probleem van de werkgever

Er is een heel topic over thuiswerken, wellicht dat je daar beter je vraag kan stellen:
Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?

[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 19-11-2022 08:40 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Thuiswerken is prima, maar 100% thuiswerken zou ik maar in een zeer beperkt aantal situaties acceptabel vinden (zowel vanuit werkgever, werknemer, als collega). Er zijn een aantal functies die prima volledig remote uitgevoerd kunnen worden, en er zijn persoonlijke omstandigheden die volledig remote werken mogelijk moeten kunnen maken in sommige gevallen. Maar in het algemeen zou ik toch geen voorstander zijn van meer dan 2 (max 3) dagen thuiswerken. De spontane interactie met de collega's is af en toe gewoon nodig voor een gezonde voortgang van het bedrijf / de afdeling. Als corona me één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat volledig thuiswerken prima werkt voor een korte tijd, maar dat op de lange termijn er toch minder vooruitgang is. Uitzonderingen daargelaten.

De reistijd is iets waar je zelf voor kiest uiteraard.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:47
-tom-562 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:39:
[...]
Hoezo, TS kiest er toch voor om bij de werkgever te werken? Reistijd is niet het probleem van de werkgever
Ja en nee. Het is voor beiden een keuze.

In 2020 volgde ik een leer/werktraject dat liep van 1-1-2020 t/m 31-12-2020 op 1,5 uur reisafstand. Door corona gingen we thuiswerken. Ging lastig, maar lukte. Helaas was er door corona geen vervolg in de buurt via dezelfde werkgever. Ik kon wel binnen de werkgever eenzelfde functie krijgen, maar reisafstand zou dan 3 uur worden. Werkgever zei toen: ah joh, we werken toch thuis. Mijn antwoord: ja, nu wel, maar we hopen natuurlijk dat coronamaatregelen uiteindelijk verdwijnen en dan ben ik dus wel elke dag 6 uur onderweg. Als ik het aanbod had aangenomen was het dus mijn keuze geweest.

Daarna 1,5 jaar zonder werk gezeten. Nu weer bij zelfde werkgever aan het werk. Zelfde lokatie als tijdens leer/werktraject. Wel hybride, maar geen verplichting. We proberen wel 40% per week kantoor, maar heb bijv afgelopen maand denk 5% van de tijd kantoor gezien. En ook geen probleem gehad. En als ik wil kan ik op elk kantoor werken van de werkgever en zo ook eens andere collega's zien. Sommige collega's die dus op dat kantoor zitten op 3 uur afstand komen ook 1 keer in de week/2 weken bij ons op kantoor.

Mijn pa werkte 25 jaar op Schiphol. Half uurtje op de fiets of personeelsvervoer. Werkgever verhuiste zijn werkgever naar Den Helder. Vast contract betekende toen gelukkig nog wel wat, maar kreeg de keuze: naar Den Helder of exit. Als men wilde verhuizen kreeg men wel ondersteuning daarvoor. Werd dus Den Helder, maar keuze om niet te verhuizen. 5 Jaar later werkte mijn pa gelukkig weer op Schiphol. Enkele jaren later bestond het bedrijf meer.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ypuh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:26:
Thuiswerken is wel chill natuurlijk, want je doet de helft en het valt niemand op.
Gevalletje zoals de waard is denk ik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Kaasplankje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:16:
Hoi,

Momenteel heb ik prima werk waar ik tevreden over ben, echter wil het werk meer naar het "hybride" werken gaan in de toekomst. Dat kan, alleen is het voor mij best lang reizen (7 uur p/d heen en weer).

Nu wordt er nog niet zo moeilijk over thuiswerken gedaan, alleen hoor je het de laatste tijd steeds vaker dat men weer wil dat je naar kantoor gaat. Zelf ben ik wel iemand van het werken en thats it, alles erom heen maakt mij niet heel veel uit, als het werk maar af komt en ik netjes betaald wordt.

Wat vinden jullie van zo'n soort komende verplichting en hoe staan jullie hier tegenover? Ben erg benieuwd naar de meningen van mijn mede tweakers.
Ik zou even de kat uit de boom kijken. Hoeveel dagen enzo.

Bij mij werd hybride werken ingevuld als twee dagen per week naar kantoor. Die dagen lagen vast. Voor mij werkte 1 van die dagen niet en in overleg met manager afgesproken dat ik die dag laat schieten. Dus effectief 3-4 dagen per maand naar kantoor. 2,5 uur heen en 2,5 uur terug, vond ik prima. En in de praktijk bleek alsnog vaak een flink deel van de collega's om diverse redenen alsnog thuis te werken. Zat je alsnog in video calls

En ik had ook minstens 1 collega die 2 dagen achter elkaar bleef en die kreeg een hotelovernachting vergoed. Dus wellicht kan dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij mijn werkgever (lokale overheid) wisselt het heel erg hoe mensen invulling geven aan hybride werken. De een is elke dag op kantoor, de ander vrijwel altijd thuis (ik heb zelfs een collega die in Spanje woont!).

Over het algemeen is het redelijk 50-50; de helft op kantoor en de helft thuis. Voor mij ook, al fluctueert het wel per week.

Ik woon alleen en ben blij dat ik regelmatig naar kantoor kan. Ik hecht veel waarde aan het sociale aspect van een werkplek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
Ander werk zoeken, je gaat toch niet een hele werkdag besteden om op je werk te komen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Thuiswerken is wel chill natuurlijk, want je doet de helft en het valt niemand op. Dat vind ik persoonlijk wel het grootste voordeel eraan en meeste van mijn vrienden en collega's delen die mening.

7 uur reistijd daarentegen is niet handig, maar daar kan je baas weinig aan doen. Dat probleem kun je ook niet bij hun neerleggen, tenzij ze jou naar een uithoek gestuurd hebben en daar verder geen afspraken over gemaakt zijn.

Voor mijn eigen gemoedstoestand zou ik niet huilen voordat ik geslagen werd.
Bedankt voor het opbouwen van de wantrouwen. Je verpest het voor de anderen die wel gewoon hun werk doen thuis.

Daarbij wil ik direct aankaarten dat ik thuis een stuk productiever ben zonder alle gezellige collega's of de
"ff snel langs collega bureau i.v.m. 'wisje wasje xyz' wat hij zelf ook wel kan uitzoeken maar een ander vragen "sneller is"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:37
Thuiswerken is wel chill natuurlijk, want je doet de helft en het valt niemand op. Dat vind ik persoonlijk wel het grootste voordeel eraan en meeste van mijn vrienden en collega's delen die mening.
Heerlijk leven als je zo’n instelling en werkgever hebt die het niets boeit. Het is dat, of je hebt een typische bullshit baan ;)

On topic: ik vind dit een rare vraag, waarom denk je hier nu pas over na en is dit geen onderwerp van gesprek geweest toen je in dienst kwam? En woon je in Groningen en werk je in Limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:38
Geen zin in discussie

[ Voor 97% gewijzigd door Ypuh op 19-11-2022 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fore!
Snap ik, want met je laatste (beter) onderbouwde antwoord kom je een stuk positiever over dan hoe je jezelf de eerste keer neerzet.

Dat de ene beter functioneert dan de ander met thuiswerken is een feit en ook een persoonlijke afweging. Daarbij was de tijd dat dit wel onder 'dwang' gebeurde mij ook totaal niet bevallen.
Ik werk dan graag thuis, maar daar in tegen vind ik het ook fijn om buitenshuis te werken. Wat thuis is ook maar thuis en die collega's die mij lastig vallen is ook niet dagelijks maar wel altijd op het verkeerde moment :+ .

Maar het hele thuiswerken krijgt in mijn sferen een vervelend imago (en wordt bekrachtigt met jouw eerste reactie) dat mensen die thuis werken maar een beetje zitten te Netflixen o.i.d.
Door dit soort taferelen voel ik mij genoodzaakt om z.s.m. op mails te antwoorden of direct telefoontjes op te nemen (afhankelijk wie er belt kun je al peilen hoe "noodzakelijk" dat belletje is (geef toe iedereen doet dat :+ )). Want anders denken ze dat ik met andere dingen bezig ben behalve werk.

Dus ja, als iemand het op die manier neerzet ben je zelf dus niet verantwoordelijk/volwassen of je job zelf is niet geschikt om op afstand je ding te gaan doen.
Door zoiets vervolgens op deze manier op forums te zetten dat "ieder ander in de werk- en kenniskring" dat ook doet, ben ik daar mooi klaar mee. Want dan voel ik mij genoodzaakt het tegendeel te moeten bewijzen.

Dus aan jezelf om die afweging opnieuw te maken en te kiezen voor niet-thuis werken. Want ik snap niet dat jij rustig kunt slapen (of Netflixen?) wetende dat je eigen werkgever loopt te naaien.
Want het is inmiddels een keuze geworden, geen verplichting laat dat duidelijk zijn. Ook de hybridevorm (welke ik heb overigens) en in mijn situatie kan ik zo de auto instappen indien nood aan de man is en ben ik met 30min op kantoor om fysiek bij het noodgeval te zijn.

's ochtends/'s avond kan hier gemakkelijk 20min aan reistijd bijkomen i.v.m. spits en heb je nog de nodige ongelukken die kunnen voorkomen wat +1 uur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:33
Als ik kijk bij ons op werk vindt ik dat er toch wel misbruik van de situatie wordt gemaakt. Mooie teksten die je hoort zijn Ja sorry ik kan niet zomaar naar kantoor komen want ik heb 1 a 2 uur reistijd en de werkgever zegt daar vervolgens niets over. Thuiswerken valt volgens mij onder luxe. we werken om geld te verdienen en onder welke omstandigheden? Deze dien je samen met je werkgever te bespreken en vast te leggen. En als je dan niet meer mag thuiswerken heb je keuzes te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
thebeast12 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:51:
Als ik kijk bij ons op werk vindt ik dat er toch wel misbruik van de situatie wordt gemaakt. Mooie teksten die je hoort zijn Ja sorry ik kan niet zomaar naar kantoor komen want ik heb 1 a 2 uur reistijd en de werkgever zegt daar vervolgens niets over. Thuiswerken valt volgens mij onder luxe. we werken om geld te verdienen en onder welke omstandigheden? Deze dien je samen met je werkgever te bespreken en vast te leggen. En als je dan niet meer mag thuiswerken heb je keuzes te maken
Misbruik? Denken in oplossingen is geen misbruik maken van de mogelijkheden.
Thuiswerken, hybride of compleet zou altijd in goed overleg mogelijk moeten zijn.

Misbruik is het pas zodra de werknemer zn vrije tijd in begint te plannen en uitoefenen tijdens werktijd.

Alle redenen om thuis te werken excuusjes noemen, dat is naar mijn idee hoe mensen het thuiswerken in een vervelend daglicht zetten, bedoeld of onbedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
thebeast12 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:51:
Als ik kijk bij ons op werk vindt ik dat er toch wel misbruik van de situatie wordt gemaakt. Mooie teksten die je hoort zijn Ja sorry ik kan niet zomaar naar kantoor komen want ik heb 1 a 2 uur reistijd en de werkgever zegt daar vervolgens niets over.
Wat is in dit voorbeeld precies misbruik?

Lange reistijd is een reden om niet naar kantoor te willen komen. Dat mag je een slechte reden vinden, maar een slechte reden maakt nog niet dat het misbruik is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:52
7 uur per dag? Dat is wel bijzonder veel.

Ik neem aan dat dit, thuiswerken/reis-kosten, onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden / de gemaakte afspraken. Dan lijkt me ook niet dat dit zonder meer kan veranderen.

Met zulke reistijden zou ik anders gewoon ander werk zoeken. Dat is niet te doen. Dit mag dan ook geen verrassing zijn voor de werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
7 uur per dag? Hoe dan? Loop jij 30km naar je werk ofzo?
Praten we hier over een typo? Of laat je opties zoals het OV/auto weg?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zou de dialoog vroeg beginnen. Er is een manager die jouw heeft aangenomen. Die wist dit ook. En doordat volledig thuiswerken zo lang is toegestaan is het ook duidelijk dat dit geen directe problemen geeft.
Als je zelf ver van je werk bent verhuisd: Dan valt het probleem meer jouw kant op.

Waarschijnlijk kan je een tussenvorm vinden waarbij je deels op kantoor aanwezig bent - bijvoorbeeld 1.5 dag per week. Als je onderweg productief kan zijn (bijvoorbeeld in OV) kan je eventueel ook proberen om een deel van de reistijd als werktijd te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:12
Hoi,

Wat heb je destijds afgesproken? 7 uur p/d reistijd is wel erg veel, lijkt mij dat je daar destijds al afspraken over gemaakt hebt. Daarnaast, momenteel is het een werknemersmarkt, zeker als je goed bent in je werk kan je best wat eisen stellen.
Fore! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:50:
Daarbij wil ik direct aankaarten dat ik thuis een stuk productiever ben zonder alle gezellige collega's of de
"ff snel langs collega bureau i.v.m. 'wisje wasje xyz' wat hij zelf ook wel kan uitzoeken maar een ander vragen "sneller is"...
Voordeel van op kantoor is wel dat collega's direct zien of je al in gesprek bent of ergens mee bezig bent, op mijn werk hebben collega's de belknop op Teams gevonden, die rammen meteen op de knop als ze een vraag hebben, in plaats van eerst zelf na te denken of even een berichtje te sturen met de vraag of ik tijd heb om mee te kijken. En het ergste is nog, als ik niet meteen opneem maar een half uur later vraag of ze me nog nodig hebben, het antwoord vaak "Nee" is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Fore! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:51:
[...]

Misbruik? Denken in oplossingen is geen misbruik maken van de mogelijkheden.
Thuiswerken, hybride of compleet zou altijd in goed overleg mogelijk moeten zijn.

Misbruik is het pas zodra de werknemer zn vrije tijd in begint te plannen en uitoefenen tijdens werktijd.

Alle redenen om thuis te werken excuusjes noemen, dat is naar mijn idee hoe mensen het thuiswerken in een vervelend daglicht zetten, bedoeld of onbedoeld.
Dit doe ik ook gewoon.

Verder weet ik van meerdere vrienden en collega’s ook dat het gewoon gebeurt.

Ik onderschrijf de posts van @Ypuh ook gewoon, ware het niet dat ik het iets minder zwart-wit zie; Er wordt van mij een bepaalde output verwacht. Ik lever zelfs meer. Maar zelfs voor die vermeerdere output heb ik gemiddeld gezien geen 40 uur voor nodig. Omdat ik goed ben in mijn werk. Blijkbaar. Dan kan ik op kantoor gaan zitten NU.nlen of ik ga iets nuttigs voor mezelf doen. Dus dan ga ik gewoon naar huis (of klap de laptop dicht) en ga ik sporten, boodschappen, tuinieren,etc.

Ik vind het wel prima zo. Mijn beoordelingen zijn meer dan bovengemiddeld en ik verdien goed. Waarom zou ik dan meer doen? Ik wordt sowieso op tijden al voortdurend overvraagd en ben eigenlijk ook gewoon altijd bereikbaar… Dus tijdens wat rustigere periodes neem ik het er dan ook zeker van.

Ik werk overigens niet heel vaak thuis. Ben er ook niet zo’n fan van.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 19-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:23:
[...]
Ik lever zelfs meer. Maar zelfs voor die vermeerdere output heb ik gemiddeld gezien geen 40 uur voor nodig. Omdat ik goed ben in mijn werk. Blijkbaar. Dan kan ik op kantoor gaan zitten NU.nlen of ik ga iets nuttigs voor mezelf doen. Dus dan ga ik gewoon naar huis (of klap de laptop dicht) en ga ik sporten, boodschappen, tuinieren,etc.
Thuis kan je vaak een hoger rendement uit tijd halen. Op kantoor besteed je geen 40 uur productief, thuis ook niet. Op kantoor is het verlies een gesprek met collega's. Thuis is het verlies de was even ophangen.

Onder de streep gaat het om productiviteit en je rol vervullen binnen een organisatie en ten opzichte van je peers. Als je onder-presteert valt dat op - en maakt de oorzaak eigenlijk niet uit. Als er geen prikkel is om beter te presteren doet de werkgever wat fout. Daar hoort een voordeel in te zitten (financieel, groei, leuker werk, etc), doe je dat niet, dan krijg je middelmaat als werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Nat-Water schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:47:
7 uur per dag? Hoe dan? Loop jij 30km naar je werk ofzo?
Praten we hier over een typo? Of laat je opties zoals het OV/auto weg?
Dat zit ik me ook af te vragen. :*)
Woon je in Groningen en werk je in Frankrijk of zoiets ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
richard1074 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:11:
[...]
Ik woon midden in het land, voor de grap eens bij NS station Maastricht ingetikt. Dan krijg ik al een 3 uur enkele reis te zien. Nou nog een half uur fietsen erbij (naar het station) en retour is dat 7 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
Voor een kantoordag ben je dus 7 uur + 8 uur dienstverband+ 0,5 lunchpauze= 15,5 uur van huis (zelfs nog minder bij file/ov-leed) Blijft er dus nog 8,5 uur, persoonlijke verzorging, eten en wat overblijft is echt noodzakelijke nachtrust en dus 0,0 tijd voor ontspanning of andere prive verplichtingen.

Volgens mij heeft de werkgever er in dit geval misschien nog wel het meest belang bij om thuiswerken in stand te houden. 1 a 2 x in de maand om binding met collegas te houden zou misschien nog kunnen, maar structureel meerdere dagen per week is wachten op ziekteverzuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 10-06 18:23
Kalentum schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:03:
[...]

Ik zou even de kat uit de boom kijken. Hoeveel dagen enzo.
..

En ik had ook minstens 1 collega die 2 dagen achter elkaar bleef en die kreeg een hotelovernachting vergoed. Dus wellicht kan dat ook.
Dat dus! Je kan de overnachting misschien wel zelf regelen. Goedkope bnb waar je na x keer een cash korting mee regelt. Je moet eens op YouTube naar die lui kijken die in een Prius (!!!?) wonen, dan kan jij misschien lekker in een station snurken, 's zomers op een camping.
Dan maak je twee lekker lange dagen, evt naar sport, kroeg of bios terplaatse voor ontspanning. Met zo'n aanpak kan je misschien zelfs een '60% op kantoor eis' aan door 20 uur in twee dagen te maken.

Dan heb je met thuiswerken nog een lekker korte of vrije dag ook.

[ Voor 4% gewijzigd door jnr24 op 19-11-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

richard1074 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:11:
[...]
Ik moet zelf van het zuiden naar het noorden op kantoordagen, is ook een dikke 2 uur rijden 's ochtends voor de spits, en daarna eigenlijk de hele dag meer dan 3 uur en als ik een goede spits te pakken heb is het 4 uur.

Ideaal is het niet, maar we komen er ook eens per kwartaal ongeveer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 10-06 18:23
ANdrode schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:05:
[...]

...
Onder de streep gaat het om productiviteit en je rol vervullen binnen een organisatie en ten opzichte van je peers. Als je onder-presteert valt dat op - en maakt de oorzaak eigenlijk niet uit. Als er geen prikkel is om beter te presteren doet de werkgever wat fout. Daar hoort een voordeel in te zitten (financieel, groei, leuker werk, etc), doe je dat niet, dan krijg je middelmaat als werkgever.
Vergeet ook niet dat er veel 'brugwachterbanen' zijn of voor een flink deel uit 'wachten' bestaan, bijvoorbeeld bij veel vergaderingen waar je misschien 30% efficiënt bent door discussies of herhaling buiten jou gebied.

Natuurlijk, in de meest efficiënte perfecte maatschappij sorteer in die wachtstand je de oude emails, werk je de FAQ bij, bel je alle klanten even na etcetera.

De ironie leert ons echter dat emails sorteren onder de streep nadelig is, klanten soms niet gebeld willen worden en een FAQ niet te lang moet zijn.

Misschien moet een baas ook gewoon willen dat jij thuis of op kantoor af en toe wat lanterfantert zodat je wat reserve hebt als die grote order, zaak of probleem op je bureau valt.

Het eenvoudige feit dat 8 uur computerwerk teveel is volgens de arbonormen en videovergaderen daar onder valt betekent dat je sowieso iets anders moet doen onder thuiswerktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL, met een verwijzing naar Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis? waarin ook veel info staat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Ardana schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:17:
[mbr]Schopje naar PFSL, met een verwijzing naar Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis? waarin ook veel info staat.[/]
Mooi, maar is het nog niemand opgevallen dat TS @Kaasplankje nog geen enkele reactie heeft gegeven op alle (meest goedbedoelde) adviezen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

Lordy79

Vastberaden

Yaksa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:14:
[...]

Mooi, maar is het nog niemand opgevallen dat TS @Kaasplankje nog geen enkele reactie heeft gegeven op alle (meest goedbedoelde) adviezen?
Ja dat komt vaker voor dat mensen een account aanmaken, iets posten en dan nooit meer terugkomen.
Zonde van onze tijd.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
[...]

Thuis kan je vaak een hoger rendement uit tijd halen. Op kantoor besteed je geen 40 uur productief, thuis ook niet. Op kantoor is het verlies een gesprek met collega's. Thuis is het verlies de was even ophangen.

Wel grappig om een gesprek met collega's per definitie "verlies" te noemen. Voor mij hebben die gesprekken veel toegevoegde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik werk alweer aardig wat maanden 2 dagen per week op kantoor.

Mijn reistijd is ongeveer anderhalf tot 2 uur per dag. Daar ben ik al niet zo blij mee, laat staan 7 uur :P

In mijn geval is mijn werkgever verhuisd tijdens de coronapandemie (voor mij 2x zo ver weg). Tsja, zolang het bij 2x per week naar kantoor gaan blijft, doe ik het er maar mee. Mocht thuiswerken helemaal afgeschaft worden, dan weet ik niet of ik het ga volhouden. Dan moet ik maar iets zoeken dat sneller te bereiken is.

Maar helemaal remote werken ben ik zelf ook zat eerlijk gezegd. Dat was in het begin best fijn, maar gaat op den duur ook vervelen. Hybride werken is prima. Paar dagen voor jezelf om te focussen, paar dagen socializen / vergaderen op de zaak.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:56:
[...]
Wel grappig om een gesprek met collega's per definitie "verlies" te noemen. Voor mij hebben die gesprekken veel toegevoegde waarde.
Ja en soms is het ook niet verkeerd om mee te luisteren en wat dingen hier en daar op te vangen.

Bijvoorbeeld als een nieuwe klant uitgeleverd moet worden en daar wat dingen voor geregeld moeten worden, en nog niemand dat aan jou heeft gevraagd... terwijl je wéét dat je de spullen niet op tijd kunt regelen als ze het last minute vragen.

Met als uiterste dat we 's avonds na een etentje van de zaak nog even in de parkeergarage wat spullen van de ene kofferbak naar de andere hebben verplaatst alsof het 1 of andere louche deal was :+ Als ik vaker op de zaak ben, weet ik wat meer wat er speelt en kan ik af en toe ingrijpen en op tijd dingen regelen.

Dat soort dingen mis je simpelweg als je veel thuiswerkt.

Ook kun je even makkelijker wat vragen / overleggen. Terwijl je thuis er misschien meer tijd in stopt, omdat je niemand wil storen. Dan kan iets dat normaal 5 minuten kost, ineens een research traject van een uur worden. Ik heb daar veel van geleerd hoor (over onze producten, want ik ben letterlijk overal ingedoken), daar niet van... maar even vragen is zoveel makkelijker.

En eerlijk is eerlijk... op de huishoudelijke taken thuis zit ik ook niet per se te wachten :$ Het is eigenlijk veel te handig voor mijn vrouw dat ik thuis ben. Een kennis van mij (zzp-er) heeft zelfs een kantoortje gehuurd waar hij in zijn eentje is gaan zitten, omdat het thuiswerken te onrustig was voor hem _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 25-11-2022 12:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Mijn vrouw had een baan op 2,5 uur afstand met de mondelinge toezegging één dag per week op kantoor. Prima te doen, maar één dag werd twee dagen, twee werden er drie en uiteindelijk vier…… nu werkt ze op 5 minuten fietsen voor 5% minder loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben het heel erg met je eens @Lethalis

Ik probeer geen waarde-oordeel te vellen over mensen die 100% thuiswerken, maar ik snap echt niet wat die mensen voor baan hebben en dan ook nog kunnen beweren dat ze thuis veel productiever zijn..

Kijk, als jij hele tijd klanten aan de lijn hebt en alleen maar scripts aan het afwerken bent, dan kan dat prima.. Of als je alleen maar backups aan het checken bent ofzo? Maar zo gauw er gepraat/gebrainstormed/whatever moet worden is op kantoor toch veel fijner? En je krijgt zoveel meer mee als je op kantoor bent en zoveel meer dingen gaan er sneller. Heb er al vaker over geschreven:
FreakNL in "Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?"
FreakNL in "Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?"

Ik ben zelf voor max 1 a 2 thuiswerkdagen. De rest op kantoor. Mijn week ziet er normaal gesproken zo uit:

Maandag thuiswerk
Dinsdag kantoorA op 40km afstand (standplaats)
Woensdag kantoorB op 2km afstand (hoofdkantoor, contact andere teams)
Donderdag kantoorA op 40km afstand (standplaats)
Vrijdag 1 van bovenstaande afhankelijk van taken en of ik al dan niet de auto heb

Dit is een fijne combinatie van contact met eigen team, andere teams/management en af en toe thuis.

Er wordt bij ons niet zoveel meer thuisgewerkt gelukkig. De meeste (goeie) collega's zien ook in dat het niet 100% werkt.. Bovendien hebben we een hele populatie die door de aard van het bedrijf überhaupt niet thuis kunnen werken... Dus dan is het ook scheef als kantoorpersoneel dat wel 100% doet (tenminste, dat vind de directie)... Er zijn nog wel collega's op de IT afdeling die 100% thuiswerken maar ik heb geen idee wat die heel de dag aan het doen zijn. Maar dat heb ik van mensen op kantoor ook weleens.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 25-11-2022 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:33:

Ik probeer geen waarde-oordeel te vellen over mensen die 100% thuiswerken, maar ik snap echt niet wat die mensen voor baan hebben en dan ook nog kunnen beweren dat ze thuis veel productiever zijn..

Kijk, als jij hele tijd klanten aan de lijn hebt en alleen maar scripts aan het afwerken bent, dan kan dat prima.. Of als je alleen maar backups aan het checken bent ofzo?
Voor deep-focus werk is compleet afgezonderd zijn veel prettiger en productiever. Bij mijn vorige werkgever hadden we aan het begin van de lockdown een stijging van 20% in velocity van de development teams. Bij mijn huidige werkgever hebben we uberhaupt niet eens de optie om iedereen altijd op kantoor te hebben (en dat is niet omdat het kantoor te klein is ofzo, puur hoe de R&D afdeling is opgezet).
Maar zo gauw er gepraat/gebrainstormed/whatever moet worden is op kantoor toch veel fijner?
In mijn ervaring hangt dit heel erg af van de hoeveelheid mensen in je team/meeting en hoeveel mensen graag praten. In mijn vorige baan hadden we teams van ~15 man, dat is inderdaad een drama om in een video call te doen. Je hebt dan minstens 3 man die tegelijktijd willen praten en de meeste video call software doet behoorlijk moeilijk over 15 webcams streamen. Echter werk in nu in een team van 4, en dan zijn alle meetings prima remote te doen.
Er zijn nog wel collega's op de IT afdeling die 100% thuiswerken maar ik heb geen idee wat die heel de dag aan het doen zijn. Maar dat heb ik van mensen op kantoor ook weleens.
De vraag is dan ook niet of mensen thuis 100% productief zijn, maar wat de productiviteit is in vergelijking met op kantoor werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dat hangt natuurlijk helemaal af van de aard van het werk en wat je als productief ervaart. Ik kan een bepaalde klus heel productief vinden als ik na slechts een dag speuren een oplossing heb gevonden waarvoor ik op kantoor misschien 2 dagen voor nodig zou hebben. Maar als ik op kantoor toevallig een collega tegen kom die het gewoon weet is kantoor opeens veel productiever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 19:00
Yaksa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:14:
[...]

Hij is bezig met z'n reistijd denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Er zijn nog wel collega's op de IT afdeling die 100% thuiswerken maar ik heb geen idee wat die heel de dag aan het doen zijn. Maar dat heb ik van mensen op kantoor ook weleens.
Onbekendheid is vaak de oorzaak van onbegrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je ooit technische/test spec documenten moet produceren merk je dat wel, daarbij merk ik duidelijk dat voor SRS/DDS/STD etc de productiviteit duidelijk 2x zo hoog ligt als ik thuis werk :P

Juist mijn kantoordagen hebben productiviteit veel lager omdat ik met iedereen weer even moet bijpraten en meeten en overleggen.
Maar wel goed om de socials weer te updaten en netwerken is ook net werken.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2022 16:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:12
Lethalis schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:54:
Ook kun je even makkelijker wat vragen / overleggen. Terwijl je thuis er misschien meer tijd in stopt, omdat je niemand wil storen. Dan kan iets dat normaal 5 minuten kost, ineens een research traject van een uur worden. Ik heb daar veel van geleerd hoor (over onze producten, want ik ben letterlijk overal ingedoken), daar niet van... maar even vragen is zoveel makkelijker.
En wat levert op de langere termijn het meeste op? Even vragen is zoveel makkelijker, zeker als collega's het antwoord voorkauwen, maar wat levert op de langere termijn meer op voor jou en jouw collega's? Van zelf uitzoeken leer je veel meer en kan je ook groeien. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je alles uit moet zoeken of uren kwijt moet zijn met zelf zoeken, er moet een gezonde balans in zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn

Kijk, als jij hele tijd klanten aan de lijn hebt en alleen maar scripts aan het afwerken bent, dan kan dat prima.. Of als je alleen maar backups aan het checken bent ofzo? Maar zo gauw er gepraat/gebrainstormed/whatever moet worden is op kantoor toch veel fijner?
Daarbij ga je er vanuit dat al je collega's waarmee je praat/meet óók op kantoor zullen zijn, wat in deze tijd van 'een paar dagen per week op kantoor' nog bij lange na niet altijd zo zal zijn voor velen ;)

Want dat én het feit dat vergaderkamers altijd een gedoe zijn, is waarom ik thuiswerken veel en veel fijner vind. Ik heb laatste tijd gemiddeld zo'n 5 meetings per dag (veel te veel wat mij betreft, en ik zeg al geregeld nee tegen sommige meetings, maar dat ter zijde) en dat ziet er zo uit als ik om 11:00 en 11:30 een meeting heb:

Als ik thuis werk:
  • 10:59 Stoppen met wat ik doe en naar m'n agenda gaan
  • 11:00 Meeting joinen
  • 11:01 Misschien een minuutje wachten tot iedereen er is en dan beginnen
  • 11:30 "Hey, ik heb een volgende meeting, later!"
  • 11:30 Volgende meeting joinen
  • 11:31 Volgende meeting begint
Resultaat: meetings van ~29 minuten

Als ik op kantoor werk:
  • 10:57 Stoppen met wat ik doe en naar andere kant van kantoor lopen (we hebben 4 verdiepingen, dus het kan dat ik van linkerkant op de 6e verdieping naar rechterkant op de 10e verdieping moet gaan, en dat red ik vrijwel niet in 3 minuten tijd)
  • 11:00 Wachten bij vergaderkamer tot degene die er nu in zit uit de kamer is
  • 11:02 Laptop aansluiten, wachten tot alles weer werkt (want wifi/dock moet opnieuw verbinden)
  • 11:03 Meeting joinen en beginnen
  • 11:25 Agenda checken en realiseren dat m'n volgende meeting weer een eind verderop is
  • 11:27 "Hey, ik heb een meeting en moet eindje lopen, dus ik moet nu echt al gaan, later!"
  • 11:30 Wachten bij vergaderkamer tot degene die er nu in zit uit de kamer is
  • 11:32 Laptop aansluiten, wachten tot alles weer werkt (want wifi/dock moet opnieuw verbinden)
  • 11:33 Meeting joinen en beginnen
Resultaat: meetings van ~24 minuten

Scheelt 5 minuten, klinkt als niet veel, maar 29 minuten is 20% meer tijd dan 24 minuten ;) Doe dat 5 keer per dag, en je hebt het al over 25 minuten per dag (bijna 2 uur per week voor mij) dat ik óf aan die meetings had kunnen besteden óf aan iets anders nuttigs, in plaats van te lopen + wachten.

En minimaal 4 van de 5 meetings die ik heb zijn met mensen die niet op dezelfde dag op kantoor zijn als ik, of in ieder geval niet allemaal. En dan trek ik per ongeluk een beerput open waar ik niet eens over verder wil uitweiden, want dan zijn we weer wat alinea's verder: met een paar mensen op kantoor in een vergaderkamer zitten terwijl er één of een paar mensen vanuit huis meedoen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 25-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-07 01:50
De berichten over dat mensen geen idee hebben wat de collega doet die 100% thuiswerkt vind ik bijzonder.

Misschien is het ook wel een generatie dingetje. Elke keer (als ik al ga) als ik op kantoor ben, verwonder ik mij enorm over de mensen die overal even staan te kletsen. Alsof de meesten niks te doen hebben. Ook irritant, want het zijn altijd dezelfden. (Corporate).

Als je in een klein bedrijfje werkt met 50 man, kan ik me voorstellen dat het fijn is als er veel developers zitten die aan bepaalde stukken hebben gewerkt, maar voor een baan in een multinational, waarbij je je laptop openklapt om met het team in Denemarken, China, India of waar dan ook bij te praten, dan is digitaal echt fijner. Scheelt ook weer een ritje Groningen Amsterdam.

Die extra tijd besteed ik liever om een stap extra te doen, extra met de hond te wandelen of lekker lunch te maken voor mijn vrouw en mij :). Gelukkig kan iedereen doen wat ze willen - mits toegestaan van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Kijk, als jij hele tijd klanten aan de lijn hebt en alleen maar scripts aan het afwerken bent, dan kan dat prima.. Of als je alleen maar backups aan het checken bent ofzo? Maar zo gauw er gepraat/gebrainstormed/whatever moet worden is op kantoor toch veel fijner? En je krijgt zoveel meer mee als je op kantoor bent en zoveel meer dingen gaan er sneller.
Gelukkig zijn er ook moet nog een legio aan andere constructies.
Denk aan, je 'interne' klanten zijn vestingen verspreid door het land, je directe collegas wonen en werken in andere provincies in het land, etc etc etc.
Ja, dan kun je voor de vorm naar een vestiging rijden en daar gaan zitten, waar je nog steeds geen directe collega's om je heen hebt, alleen omdat hr dat zo graag wil. Want voor meer dan wat ouwehoeren doe je het dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Hahn schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:23:
[...]

Als ik thuis werk:
  • 10:59 Stoppen met wat ik doe en naar m'n agenda gaan
  • 11:00 Meeting joinen
  • 11:01 Misschien een minuutje wachten tot iedereen er is en dan beginnen
  • 11:30 "Hey, ik heb een volgende meeting, later!"
  • 11:30 Volgende meeting joinen
  • 11:31 Volgende meeting begint
Resultaat: meetings van ~29 minuten

Als ik op kantoor werk:
  • 10:57 Stoppen met wat ik doe en naar andere kant van kantoor lopen (we hebben 4 verdiepingen, dus het kan dat ik van linkerkant op de 6e verdieping naar rechterkant op de 10e verdieping moet gaan, en dat red ik vrijwel niet in 3 minuten tijd)
  • 11:00 Wachten bij vergaderkamer tot degene die er nu in zit uit de kamer is
  • 11:02 Laptop aansluiten, wachten tot alles weer werkt (want wifi/dock moet opnieuw verbinden)
  • 11:03 Meeting joinen en beginnen
  • 11:25 Agenda checken en realiseren dat m'n volgende meeting weer een eind verderop is
  • 11:27 "Hey, ik heb een meeting en moet eindje lopen, dus ik moet nu echt al gaan, later!"
  • 11:30 Wachten bij vergaderkamer tot degene die er nu in zit uit de kamer is
  • 11:32 Laptop aansluiten, wachten tot alles weer werkt (want wifi/dock moet opnieuw verbinden)
  • 11:33 Meeting joinen en beginnen
Resultaat: meetings van ~24 minuten
toon volledige bericht
Je vergeet dat je bij elke paar zinnen een pauze moet laten vallen ivm latency, omdat er anders niemand in kan breken. En dat die pauzes opgetelt veel meer dan die 5 minuten kosten.

En dan heb je nog mazzel met een Nederlandse cultuur, waar we bijna alles zeggen wat we denken. Kom je in een multi-culti meeting met Fransen, Indiers of whatever, waar ze er vanuitgaan dat je ook alle communicatie die tussen de regels door gegeven wordt wel meekrijgt, gaat je video meeting al helemaal kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FireAge schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:08:
[...]

Je vergeet dat je bij elke paar zinnen een pauze moet laten vallen ivm latency, omdat er anders niemand in kan breken. En dat die pauzes opgetelt veel meer dan die 5 minuten kosten.

En dan heb je nog mazzel met een Nederlandse cultuur, waar we bijna alles zeggen wat we denken. Kom je in een multi-culti meeting met Fransen, Indiers of whatever, waar ze er vanuitgaan dat je ook alle communicatie die tussen de regels door gegeven wordt wel meekrijgt, gaat je video meeting al helemaal kapot.
Ik zit in een team waar onder andere mensen uit Rusland en India komen, en we spreken altijd Engels en ik herken niet wat je zegt :)

Natuurlijk zijn er soms cultuurverschillen, maar de grootste issues die ik tegenkom zijn zelden door cultuurverschillen en vrijwel altijd met Nederlanders eigenlijk :P En videomeetings hebben dat niet erger gemaakt, als je het mij vraagt.

Dat gezegd hebbende, de kleine delay in video calls, en het feit dat je elkaar daardoor niet makkelijk kan onderbreken, is inderdaad één van de grootste nadelen van video calls. Maar die kleine onhandigheden van calls neem ik met liefde op de koop toe, als dat betekent dat ik niet elke dag op kantoor hoef te zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 27-11-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Transportman schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:36:
[...]

En wat levert op de langere termijn het meeste op? Even vragen is zoveel makkelijker, zeker als collega's het antwoord voorkauwen, maar wat levert op de langere termijn meer op voor jou en jouw collega's? Van zelf uitzoeken leer je veel meer en kan je ook groeien. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je alles uit moet zoeken of uren kwijt moet zijn met zelf zoeken, er moet een gezonde balans in zijn.
Het moet - zoals je zelf schrijft - een gezonde balans zijn. En daarom is het handig om elkaar ook in het echt te zien.

Nu werk ik voor een kleine onderneming. Bij een multinational zal het vast anders zijn, zoals @toolkist aanhaalt. Maar ik weet ook niet of ik zou kunnen aarden in zo'n disconnected situatie.

Dat is ook een stukje persoonlijke voorkeur. Ik werk graag ergens waar ik de directeur ook ken en hij of zij ook weet wie ik ben. Dat je geen nummer bent.

Thuiswerken is prima om lekker door te werken aan iets. Maar af en toe contact op de zaak en ook gewoon ouwehoeren vind ik persoonlijk wel fijn. Enige nadeel van hybride werken is dat je door het thuiswerken op de zaak een soort "inhaalslag" krijgt waardoor er soms teveel geluld wordt.

Deels komt dat ook door ons nieuwe pand, waar geen aparte kamers zijn en iedereen elkaar kan horen. Ik durf het alleen ook niet aan om een noise cancelling head phone mee te nemen en iedereen te negeren _O-

Thuiswerken heeft mij wat dat betreft wel verpest. Ik vind het mezelf opsluiten in een kamer veel te fijn. Dus ik moet opnieuw leren productief te zijn in een rumoerige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Hahn schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:28:
[...]
Dat gezegd hebbende, de kleine delay in video calls, en het feit dat je elkaar daardoor niet makkelijk kan onderbreken, is inderdaad één van de grootste nadelen van video calls. Maar die kleine onhandigheden van calls neem ik met liefde op de koop toe, als dat betekent dat ik niet elke dag op kantoor hoef te zitten.
Dat het voor de werknemer positief is, ontken ik ook niet ;) En voor de werkgever is het dan weer positief dat je personeel zich er goed bij voelt.

Maar het negatieve effect van videocalls wordt imo zwaar onderschat. Corona heeft zo lang geduurd dat het de norm geworden is, en men niet meer weet hij het ervoor was.

Een videocall is best lastig te sturen, 3-way discussies werken niet. Mensen naar voren halen om hun mening te geven is lastiger en minder natuurlijk, waardoor de mensen die normaal hun mond houden dat nu nog meer doen, ook al hebben ze een zeer belangrijke inbreng. En de mensen die overheersen worden nu nog minder geremd, want afkappen op een niet-onbeschofte manier is lastiger door de latency, je kapt dan al snel midden een volgende zin af.

Ben benieuwd of je jouw gevoel over het goed werken van videocalls ook al eens gedubbeldchecked hebt met die andere nationaliteiten en minder op de voorgrond zijnde collega's? Want ik merk in mijn teams dat de helft van de mensen het beter vindt werken en de andere helft (de achtergronders) het juist niet beter vindt werken, en eigenlijk al amper meer proberen om mee te doen.

Oplossing heb ik nog niet echt. Ik ken maar weinig mensen die goed in staat zijn een videocall te leiden. Ben er zelf ook geen ster in, zeker in vergelijking met live meetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Wat zo lastig is, is dat het vanuit iedere functie weer anders is. Ik ben voor 100% thuiswerken, maar moet wel bekennen dat sommige dingen gewoon leuker en handiger zijn in-person.

@FreakNL Ik ben wel benieuwd wat voor functie je hebt, waardoor het voor jou zoveel handiger is om op kantoor te zijn?

Bij een vorige werkgever vonden de PO's dat het handiger was wanneer je op kantoor was, dan was er helemaal geen rem meer om bij mensen langs te lopen om dingen te vragen, super irritant! De vraag vanuit de leiding om ZSM terug naar kantoor te gaan was dan ook voor een groot deel gepushed daardoor.

Bij de organisatie waar ik nu zit hebben we GEEN mogelijkheid om naar kantoor te komen, deze hebben we gewoonweg niet. Het doel is om een paar keer per jaar een paar dagen te verzamelen (bursting), voor bijvoorbeeld kick-offs, wat dan ook gelijk samen gaat met het sociale wat je misschien mist.

Grote voordeel is dat in deze situatie gewoon iedereen thuis zit en iedereen dezelfde thuiswerk mentaliteit heeft. Heb je elkaar nodig, dan plan je gewoon een meeting. Kan je niet of heb je dan genoeg te doen al, dan verplaats je hem.

PS. Ik snap dat bij developers de vraag naar een kantoor waarschijnlijk gewoon lager is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:01
Lethalis schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:59:
[...]

Thuiswerken is prima om lekker door te werken aan iets. Maar af en toe contact op de zaak en ook gewoon ouwehoeren vind ik persoonlijk wel fijn. Enige nadeel van hybride werken is dat je door het thuiswerken op de zaak een soort "inhaalslag" krijgt waardoor er soms teveel geluld wordt.
Hier een leidinggevende die aangeeft dat dit niet lullen is, maar weer nader tot elkaar komen en daardoor elkaar weer makkelijker kunnen vinden. Ga deze kantoordag daar vooral voor benutten, indirect heeft dit positief effect. Ik vind dat mooie uitspraken!

Alle meetings op 1 dag en de 20 min ertussen vol lullen bij de koffiemachine. Het voelt alsof 'al je werk blijft liggen' maar dat is natuurlijk onzin.

Leidinggevende die het wel snappen is ook wel wat waard :+

@Kaasplankje ik snap de 7 uur per zeker als het een top baan is die je in de buurt niet kan krijgen, daar heb je soms ook wel wat voor over. 1x per week zou dan wel de max zijn of een overnachting en 2 dagen aan een stuk.

Stiekem heb ik alleen wel het gevoel dat dit niet zo zal zijn voor je (de top baan) en je gewoon een commuter bent in het openbaar vervoer met een k verbinding (anders woon je in friesland en werk je in limburg). Kun je daar niet iets aan doen?

Daarnaast zou ik nadenken over 'ik doe gewoon mijn werk en heb anderen niet nodig'. Er van uit gaande dat bijna geen een job totaal onafhankelijk is van anderen, cancel je met deze instelling het sociale van het werk. Je hebt nu een groepje jonge mensen die met deze instelling het stukje sociale helemaal nog niet ervaren hebben en het nut er niet van in zien, terwijl het sociale stukje toch wel een soort kansverhogend (promotie, nieuwe kansen via ex-collega's, netwerk) iets is en je kan helpen in de mindere perioden (diepere gesprekken met collega's, helpen in werkconflicten, je opbeuren, je ongevraagd maar zeer welkom te hulp schieten, eerlijk tegen je zijn). Overigens zijn er vast wel de uitzonderingen die door pure kwaliteit zich enorm A-sociaal kunnen gedragen, maar daar zijn er maar weinig van (alleen meer denken dat ze het zijn :+ ). Snap wel dat je perioden (net vader, niet lekker in je vel, druk met iets anders) minder aan het sociale op het werk hebt of eraan wil besteden, maar cancel het niet met uitspraken zoals deze zou mijn advies zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 28-11-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-07 01:50
Furion2000 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:26:
Hier een leidinggevende die aangeeft dat dit niet lullen is, maar weer nader tot elkaar komen en daardoor elkaar weer makkelijker kunnen vinden. Ga deze kantoordag daar vooral voor benutten, indirect heeft dit positief effect. Ik vind dat mooie uitspraken!
Dit is een aanname vanuit jouw positie als leidinggevende, anderen doen de aanname dat het prima zonder kan uit een developer/consultant rol.

Ik merk dat veel mensen dit punt vergeten. Is heel menselijk, alleen je eigen referentiekader gebruiken.
Furion2000 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:26:
Daarnaast zou ik nadenken over 'ik doe gewoon mijn werk en heb anderen niet nodig'. Er van uit gaande dat bijna geen een job totaal onafhankelijk is van anderen, cancel je met deze instelling het sociale van het werk. Je hebt nu een groepje jonge mensen die met deze instelling het stukje sociale helemaal nog niet ervaren hebben en het nut er niet van in zien, terwijl het sociale stukje toch wel een soort kansverhogend (promotie, nieuwe kansen via ex-collega's, netwerk) iets is en je kan helpen in de mindere perioden (diepere gesprekken met collega's, helpen in werkconflicten, je opbeuren, je ongevraagd maar zeer welkom te hulp schieten, eerlijk tegen je zijn).
Ja, maar jongeren ontwikkelingen hiermee een hele nieuwe skill: in een compleet digitale omgeving navigeren en jezelf verkopen, laten zien, promoties binnenslepen. Dat is nog best een uitdaging, maar moet bekennen dat het heel goed gaat ;)

Ik zeg niet dat jouw punt niet belangrijk is, maar ik krijg hier vooral het gevoel dat je oud denkt en erin blijft hangen. Misschien eens goed om deze dingen vanuit een ander - voor jou nieuw - perspectief te benaderen.
Breng deze twee perspectieven bij elkaar om tot een mooier resultaat (lees: betere leidinggevende) te komen :)

Overall: helemaal met je eens, maar je brengt het uitsluitend. Dat is het allerminst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Phyrozi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:03:
[...]
Dit is een aanname vanuit jouw positie als leidinggevende, anderen doen de aanname dat het prima zonder kan uit een developer/consultant rol.

Ik merk dat veel mensen dit punt vergeten. Is heel menselijk, alleen je eigen referentiekader gebruiken.
Mensen zijn inderdaad verschillend. @Furion2000 vindt het praatje belangrijk, anderen weer niet. Ik zit er tussen in, maar ik ken ook een developer die het vervelend vindt als mensen op de zaak praten. Door hem had ik bijna een nieuwe baan laatst, maar het was daar zó stil dat het mij geen goed gevoel gaf _O-

Op mijn huidige werk is het bijna 30% socializen, 70% werken op kantoor. Dat is ook wel een beetje absurd, maar de werkgever doet er inderdaad net zo hard aan mee. Hele verhalen over zonnepanelen, over zijn nieuwe auto, en een goed doel dat wij sponsoren etc.

Nu is dat laatste 50% werk, want we doen voor een deel ook de automatisering voor dat goede doel. Maar eigenlijk is het gewoon zijn hobby.

Ik ben daar nooit goed in geweest en eigenlijk te zakelijk / totaal niet enthousiast over. Bij mijn vorige werkgever leerde ik bijvoorbeeld A kennen. A kwam als developer binnen en was binnen een jaar mijn manager. Niet omdat hij nou zo een geweldige developer was, maar omdat hij helemaal met de eigenaren aan het socializen was. Tot en met dat hij op de kids van de directeur aan het passen was 7(8)7

Terwijl ik al moet oppassen dat ik niet te negatief over een goed doel van mijn werkgever doe, omdat ik daar geen zin in heb en mijn "eigen werk" belangrijker vind. En dan hebben we het nog gewoon over programmeerwerk ook (bijvoorbeeld inschrijfsite in Angular bouwen). Het is niet alsof ik daar iets anders voor moet doen.

Maar in mijn hoofd ben ik dan nog druk bezig met iets anders wat we nodig hebben op de zaak, of waar klanten om gevraagd hebben... tsja ;w

Ik moet eigenlijk wat socialer worden. Ik ben bestwel een eikel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:01
@Lethalis Klopt ik vind het ook leuk en merk in mijn carriere dat als jij een vraag stelt aan iemand waarvan je weet dat die persoon, ik noem maar iets, gevoetbalt heeft dan kun je van die vraag ook een goed gesprek maken. Die persoon vind het niet erg om een vraag te beantwoorden aan iemand die interesse toont, waar 'vraag-antwoord en weg is ie' personen de hele spreekwoordelijk 'snoeppot' leeg jatten zonder er ooit iets in terug te doen.

Je A snapte het ook en waar ik daar eerst mijn neus voor ophaalde en het 'fake' vond, zelfs moest denken aan de kinderen die vroeger zo goed konden slijmen bij de leraar, kan ik nu eenmaal niet ontkennen dat het er gewoonweg bij hoort. In de good graces geraken en een stukje interpretatie.

@Phyrozi Interessant standpunt, zal er zeker op gaan letten.

IK ben alleen niet de leidinggevende in de reactie. Daarnaast denk ik dat de 'nieuwe' manier van jezelf verkopen zoals jij hem schetst, niet zoveel anders is. Het blijft face to face of het nu offline/online is en waar je met 'ik doe gewoon mijn werk en heb de anderen niet nodig' het sociale aspect gaat missen en dus niet leren. Die instelling cancelt dus zowel offline/online die ontwikkeling.

Denk ook dat in de meeste voorbeelden met online werken nog bedoeld word; in de vergaderingen zien we elkaar en de rest werken we individueel. Dat is imo de 'nieuwe' manier maar slecht geimplementeerd ;) Wil je het online werkveld naar dat sociale niveau trekken (waar jij op doelt volgens mij) dan zul je toch je teams open moeten zetten en samen gaan werken in een channel. Ik noem maar wat, maar iets meer richting een digitale werkomgeving. Als je dat dan niet hebt op je werk, mis je dus ook die ontwikkeling, jong of oud maakt in die zin dan ook niet meer uit in dit standpunt. Jong heeft alleen de oude manier OOK niet ervaren..

Mijn wekelijkse hobby avond is ook al eventjes digitaal, dus ik ben er bekend mee hoor! :+

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 28-11-2022 13:22 ]

Pagina: 1