Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 10:49
Disclaimer: niet 100% zeker of dit het goede subforum is, mogelijk ook "Windows Clients"?

Beste Tweakers,

Twee maanden terug heb ik mijn "data-HDD" vervangen door een M2 SSD (topic hier: Grote hoeveelheid data overzette - waar allemaal aan denken?).

De hoop was, heel algemeen gezegd, dat bestandoverdracht en het importeren/laden van foto's sneller zou gaan. Aangezien ik veel fotografeer is het belangrijk voor mij dat bestandsbeheer van deze foto's snel gaat.

Ben gisteren terug gekomen van een langere vakantie en heb net 1300+ RAWs van de camera overgezet naar de SSD, totale grootte van +- 30GB.

Het openen van de map met raws gaat vrij vlot, maar dan: het laden van de bestanden duur echt lang. Heb het geheel een half uur z'n gang gelaten en nog is de lijst niet klaar met laden. In deze tijd kan ik dus ook niet filteren/sorteren, etc. Echt heel irritant.

Ik dacht in eerste instantie dat het ligt aan het creëren van thumbnails of het laden van bepaalde bestandsinformatie, maar die worden niet eens getoond. Daarnaast heb ik voor de vakantie ook al eens gemerkt dat veel andere, oudere mappen ditzelfde probleem hebben.

Waar kan dit aan liggen?

Dit was altijd al het geval, ook met oude HDD, en dacht dus dat een snelle M2 het probleem (ietwat) zou verhelpen, maar dat is tot nu toe niet het geval.

Bedankt voor jullie hulp!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Mijn ervaring is dat sommige fotobewerkingsprogramma's zich in Explorer nestelen en wat gaan doen met foto's. Dat kan een boel vertraging geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
KNed schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:51:
Mijn ervaring is dat sommige fotobewerkingsprogramma's zich in Explorer nestelen en wat gaan doen met foto's. Dat kan een boel vertraging geven.
Heb je een voorbeeld?

En kan ik dat ergens nagaan?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 14:00

garriej

Ik las ondertieten.

Je zou voor de grap is in taakbeheer kunnen kijken op het moment dat je de map opent. Hoe is het op dat moment met je RAM en je CPU? (hoe ziet de rest van je pc eruit kwa specs?)

Welke weergave gebruik je in de explorer? Probeer is een andere weergave. En zie je verschil met de preview aan en uit?

[ Voor 8% gewijzigd door garriej op 16-11-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Er zijn tools die laten zien welke applicaties welke bestanden aan het lezen zijn. dat kan meer info geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:10
Explorer wordt ontzettend traag als je veel bestanden in een folder hebt.
Het enige wat daar aan te doen is meer subfolders maken en veel minder bestanden per folder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Heb net in taakbeheer gekeken en zie niets geks.

Ik gebruik de "Details" weergave, onder andere omdat ik wil filteren naar datum.

Heb hier een thread gevonden die het probleem oplost door het weghalen van de weergavekolommen (omdat bijv. de datum blijkbaar uit de EXIF data gehaald wordt). Maar dat lost het bij mij niet op, heb alle kolommen weggehaald maar het laden duurt nog steeds een baard.

https://www.tenforums.com...-show-files-explorer.html

Daarna ontdekt dat ik de RAW Extensie voor Win10 niet heb (terwijl ik zeker ben dat ik die al eens had geïnstalleerd, maar soit). Echter helpt dit ook niets.
Ben(V) schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:37:
Explorer wordt ontzettend traag als je veel bestanden in een folder hebt.
Het enige wat daar aan te doen is meer subfolders maken en veel minder bestanden per folder.
Dit heb ik nu gedaan, de folder opgeknipt in 4 delen en nu gaat het. Echter nog steeds niet snel...

Maar goed, dit is voor mij geen permanente oplossing. En daarnaast, de folder met JPGs laadt wel snel. Zelfde aantal files. Lijkt dus echt aan de combi RAW + grootte te liggen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Laden, importeren waarin?

Gaat erom dat je de bottleneck vindt. Maakt niet uit hoe snel opslag medium is, als data wordt verwerkt door een sloom programma of tool dan voelt alles alsnog traag aan. Bekijk tijdens importeren bijvoorbeeld naar CPU kolom in taakbeheer voor de software die je gebruikt. Piekt deze waarde terwijl waarde in Disk kolom bescheiden is, dan is de SSD niet het probleem.

[ Voor 33% gewijzigd door Stanton op 16-11-2022 15:24 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Malfoi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:44:
Heb net in taakbeheer gekeken en zie niets geks.

Ik gebruik de "Details" weergave, onder andere omdat ik wil filteren naar datum.

Heb hier een thread gevonden die het probleem oplost door het weghalen van de weergavekolommen (omdat bijv. de datum blijkbaar uit de EXIF data gehaald wordt). Maar dat lost het bij mij niet op, heb alle kolommen weggehaald maar het laden duurt nog steeds een baard.

https://www.tenforums.com...-show-files-explorer.html

Daarna ontdekt dat ik de RAW Extensie voor Win10 niet heb (terwijl ik zeker ben dat ik die al eens had geïnstalleerd, maar soit). Echter helpt dit ook niets.

[...]

Dit heb ik nu gedaan, de folder opgeknipt in 4 delen en nu gaat het. Echter nog steeds niet snel...

Maar goed, dit is voor mij geen permanente oplossing. En daarnaast, de folder met JPGs laadt wel snel. Zelfde aantal files. Lijkt dus echt aan de combi RAW + grootte te liggen.
Welke camera (en dus RAWs) heb je ?

Vroegâh met mijn Canon CR2's ging het als een trein. Sinds ik een Fuji camera met RAF's heb is de file explorer niet vooruit te branden met een mapje mat RAWs. Naar mijn weten komt dat omdat W10 geen native codecs hiervoor aan boord heeft.
Het werkt dus wel met een plugin maar bij het openen van een mapje zit ik dus eerst te wachten tot ik überhaupt iets kan zien en de file explorer klaar is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Stanton schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:20:
Laden, importeren waarin?

Gaat erom dat je de bottleneck vindt. Maakt niet uit hoe snel opslag medium is, als data wordt verwerkt door een sloom programma of tool dan voelt alles alsnog traag aan. Bekijk tijdens importeren bijvoorbeeld naar CPU kolom in taakbeheer voor de software die je gebruikt. Piekt deze waarde terwijl waarde in Disk kolom bescheiden is, dan is de SSD niet het probleem.
In dit geval gaat het puur om het weergeven van de bestanden in Windows Explorer. Ik heb wel gemerkt dat het importeren naar een fotobewerkingsprogramma, in mijn geval Capture One, veel sneller gaat met de SSD dan met de HDD.

Maar goed, eer ik ze wil imporeren en dan bewerken wil ik graat nog wat sorteren in de standaard file explorer, maar dat gaat dus niet.
sapphire schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:24:
[...]

Welke camera (en dus RAWs) heb je ?

Vroegâh met mijn Canon CR2's ging het als een trein. Sinds ik een Fuji camera met RAF's heb is de file explorer niet vooruit te branden met een mapje mat RAWs. Naar mijn weten komt dat omdat W10 geen native codecs hiervoor aan boord heeft.
Het werkt dus wel met een plugin maar bij het openen van een mapje zit ik dus eerst te wachten tot ik überhaupt iets kan zien en de file explorer klaar is.
Sony A7-III. Dus ARW bestanden van 25MB.

Heb jij een specifieke plugin gedownload of die algemene (RAW Extension voor W10)?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Misschien helpt dit..

In taskbar search tiep 'index', dan selecteer index options > advanced > File types > haal checkje voor ARW bestanden weg. Als het niets doet dan zou ik vinkje weer terugzetten.

Maar ik denk dat het een common issue is. Ik werk veel met geredde media bestanden, net een hele zwik M4A bestanden gered, als ik die folder bekijk en bepaalde kolommen selecteer die geëxtraheerd worden vanuit EXIF data dan gaat dat als dikke stront door een trechter. En als ik dan mijn eigen tip ter harte neem, dan doet explorer nauwelijks beroep op de CPU.

[ Voor 63% gewijzigd door Stanton op 16-11-2022 15:57 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1808420

Cortana uitschakelen?

• Stanton
  • Niet online
Cortana: will I dream?

Joep

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 11:39

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Je zou Windows Commander kunnen proberen. Die gaat volgens mij beter om met folders waar veel bestanden in staan.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Stanton schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:48:
Misschien helpt dit..

In taskbar search tiep 'index', dan selecteer index options > advanced > File types > haal checkje voor ARW bestanden weg. Als het niets doet dan zou ik vinkje weer terugzetten.

Maar ik denk dat het een common issue is. Ik werk veel met geredde media bestanden, net een hele zwik M4A bestanden gered, als ik die folder bekijk en bepaalde kolommen selecteer die geëxtraheerd worden vanuit EXIF data dan gaat dat als dikke stront door een trechter. En als ik dan mijn eigen tip ter harte neem, dan doet explorer nauwelijks beroep op de CPU.
Heeft helaas niets geholpen.

Zou kunnen dat het een common issue is, maar alsnog vind ik het raar. Kan me namelijk ook niet herinneren dat ik het in deze mate eerder heb ervaren. Maar goed, das is gevoel.

Heb de bestanden nu opgedeeld naar datum, dus meerdere mappen. Nog steeds niet erg snel (+- 200 ARW bestanden per map, laden gaat alsnog traag). Des te vreemder.
musiman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
Je zou Windows Commander kunnen proberen. Die gaat volgens mij beter om met folders waar veel bestanden in staan.
Je bedoelt dit: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Nooit van gehoord, maar een poging waard.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 11:39

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ja klopt, die bedoelde ik ook. :D
Je kunt de trial proberen, wellicht vind je Total Commander heel erg prettig.

Make music, not war

Pagina: 1