Grote hoeveelheid data overzette - waar allemaal aan denken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 13:26
Hoi Tweakers,

Even een vraag, voordat ik iets over het hoofd zie.

Ik vervang mijn primaire HDD (documenten en veel foto's, geen OS) door een M2 SSD. Mijn plan was om gewoon alles te kopiëren, simpel.

Er staan echter wat fotocatalogusbestanden (CaptureOne) op de HDD. CaptureOne zelf staan op een andere SSD (waar ook het OS op staat). Die "afhankelijkheid" baart me een beetje zorgen. Vind CaptureOne dan gewoon die catalogi?

Ik wil dan de stationsletters aanpassen, dus eigenlijk zou dat geen probleem moeten worden. Maar het zit me toch niet helemaal lekker.

Zie ik iets over het hoofd? Is het echt gewoon copy/paste? Het gaat dus om 2TB aan data dus dat zal wel een poosje duren. Heb het allemaal op een back-up staan, dus mocht er iets mis gaan is het niet super erg. Maar ik wil het gewoon graag in één keer goed doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Malfoi op 22-08-2022 22:45 ]

www.flickr.com/malvlex

Beste antwoord (via Malfoi op 31-08-2022 08:56)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Malfoi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

@SpiriTNL
Kan ik volgende week doen, zit nu op een vakantieadres. :*)

Maar uit m'n hoofd ziet het er zo uit:

Primaire schijfSSD: Samsung 540 Evo 512GBOS, games, applicaties
Secundaire schijf*HDD: WD Blue 2TBFoto's, documenten, etc.
Derde schijfHDD: WD Green 1TBOude torrentfiles

*Ik bedoelde met primair mijn primaire data. Verkeerd verwoord dus. Het gaat om de secundaire schijf met belangrijke data.

De bedoeling is dus, dat die secundaire schijf door een SSD vervangen wordt. Maar programma's op de primaire schijf, zoals Capture One voor fotobewerking, werken met catalogi die op de secundaire schijf staan, dus is het van belang dat die automatisch weer gevonden worden. Daarom dacht ik aan het behouden van de stationsletter, maar misschien mis ik nog andere dingen.
Je systeem heeft een historie en daar ligt soms de oorzaak of aanleiding van problemen.

Het gaat er om waar bestanden staan: boot, system, pagefile en aan welke letter die gekoppeld zijn. En of alle drive letters in logische volgorde zijn (C: D: E: respectievelijk). Daarnaast ook de locatie van program files. Is de indeling de ouderwetse MBR of is het modern GPT? MBR heeft een maximum partitiegrootte van 2TB.

Ik ga er maar vanuit dat je "primaire schijf" al die onderdelen heeft. Dat is niet altijd zo. Soms staan er boot bestanden op een andere schijf. Soms gaat een disk naar disk kopie niet goed.

Het beste is een disk naar disk kopie te maken met een disk migratie programma. Die wordt soms meegeleverd bij een nieuwe disk.

Samsung heeft "Data Migration Software".

Procedure:
1. Schakel de computer uit. Zet de voeding uit.
2. Bouw de SSD in.
3. Start opnieuw schoon voordat je begint, sluit alle actieve programma's inclusief die in de tray,
4. Voer de diskkopie uit. Controleer dat de bron en doel goed zijn geselecteerd.
5. Doe een system shutdown (systeem afsluiten).
6 . Schakel de voeding uit.
7. Koppel de data kabel los aan de zijde van de hard disk. Die kabel heb je misschien nog nodig. Koppel ook de brede SATA voedingskabel los.
8. Herstart en kijk of alles in orde is onder Windows.

Als het niet meteen goed start zijn drastische maatregelen niet nodig. Probeer het eerst op te lossen met hulp van medetweakers. De oude schijf heb je sowieso nog. Je kunt als het nodig is de oude situatie herstellen en nog een poging wagen.

Herstel naar hoe het was:
2. Bouw de M.2 SSD uit.
3. Sluit de hard disk weer aan. Sluit aan op dezelfde SATA poort als voorheen.
4. Start opnieuw.

Datamigratie tools werken vaak gewoon, maar ze zijn soms een beetje dom.

Soms is het beter een bootable USB stick te gebruiken voor een disk naar disk kopie in plaats van vanuit Windows. Windows doet aanpassingen die misschien ongewenst uitpakken. Dat wordt zodoende voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kun je een screenshot maken van Disk Manager? Zorg dat alles goed in beeld is.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqeT7fSxdV55EoCz-1w6hOLmp2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lIuduVMfJ8OZVAHSmzS30hv3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
Als je de nieuwe SSD de zelfde drive letter geeft als je oude HDD dan moet het geen probleem zijn.

Dus alles kopiëren en daarna je HDD eruit en je nieuwe SSD de oude drive letter geven van je HDD.
Dan zou het allemaal moeten werken.

En lukt dit niet dan heb je altijd nog je oude data op de HDD.

Ik zie nu dat je de primaire HDD wilt vervangen, dan komt er iets meer bij kijken want dit is je opstart schijf.

Zoals @mrmrmr aangeeft, ff een screenshot van je Disk manager.
Dat is voor ons duidelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door SpiriTNL op 23-08-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 22:26
Je zou je HDD kunnen klonen naar de SSD met Samsung Data Migration Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
dennisje7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:54:
Je zou je HDD kunnen klonen naar de SSD met Samsung Data Migration Software
Ik zou inderdaad gewoon een clone maken (en die eventueel vergroten/verkleinen naar de grootte van de nieuwe schijf).

Dan kopieer je ook de verborgen en eventuele systeembestanden mee en als je dan zorgt dat de schrijfletter ook de oude wordt, dan heeft je software niet eens door dat er iets gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
mrmrmr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:06:
Kun je een screenshot maken van Disk Manager? Zorg dat alles goed in beeld is.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
@SpiriTNL

*Ik bedoelde met primair mijn primaire data. Verkeerd verwoord dus. Het gaat om de secundaire schijf met belangrijke data.

De bedoeling is dus, dat die secundaire schijf door een SSD vervangen wordt. Maar programma's op de primaire schijf, zoals Capture One voor fotobewerking, werken met catalogi die op de secundaire schijf staan, dus is het van belang dat die automatisch weer gevonden worden. Daarom dacht ik aan het behouden van de stationsletter, maar misschien mis ik nog andere dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Malfoi op 23-08-2022 11:08 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Als je clone software gebruikt, zou je voor de zekerheid er nog een file compare op kunnen doen (specifiek dan op je databestanden.

Altijd interessant om voor je dat doet, een externe backup te nemen die je dan gewoon in de kast laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
manzonderdas schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:11:
Als je clone software gebruikt, zou je voor de zekerheid er nog een file compare op kunnen doen (specifiek dan op je databestanden.

Altijd interessant om voor je dat doet, een externe backup te nemen die je dan gewoon in de kast laat liggen.
Die externe backup hab ik sowieso, dus daar ben ik gerust om.
Maar toch een goede tip.

En dan nog even dit: ik lees veel dat die 970 Evo Plus van Samsung vrij heet kan worden. Ik kan me voorstellen dat als ik die 2TB aan data overzet dit voor aardig wat belasting en dus hitte kan zorgen. Moet ik me hier zorgen om maken?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
heb je een heatsink bij je moederbord? Veel mobo's hebben de m2 plaatsen onder een heatsink liggen. Anders kan je dat appart bijkopen om erop te monteren. Over het algemeen ga je gewoon thermal throttling hebben - wat ook geen probleem zal zijn want je vorige schijf zal eerder de bottleneck zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Malfoi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:13:
En dan nog even dit: ik lees veel dat die 970 Evo Plus van Samsung vrij heet kan worden. Ik kan me voorstellen dat als ik die 2TB aan data overzet dit voor aardig wat belasting en dus hitte kan zorgen. Moet ik me hier zorgen om maken?
Dat vormt geen probleem, ja die krengen (alle rappe M.2 SSD'tjes) kunnen flink warm worden, maar schalen zichzelf automatisch terug in snelheid wanneer nodig om dat onder controle te houden.

Als de data vanaf een ouderwetse HDD komt gebeurt dat waarschijnlijk niet eens. Dat "lullige" datastroompje van 150-200MB/s warmt een SSD niet bijster hard op.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
manzonderdas schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:17:
heb je een heatsink bij je moederbord? Veel mobo's hebben de m2 plaatsen onder een heatsink liggen. Anders kan je dat appart bijkopen om erop te monteren.
Heb ik geloof ik niet. De M2 zit aan de onderkant/achterkant van het mobo. Daar zit dan ook niet zo veel plek meer voor een heatsink.
Over het algemeen ga je gewoon thermal throttling hebben - wat ook geen probleem zal zijn want je vorige schijf zal eerder de bottleneck zijn.
D4NG3R schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Dat vormt geen probleem, ja die krengen (alle rappe M.2 SSD'tjes) kunnen flink warm worden, maar schalen zichzelf automatisch terug in snelheid wanneer nodig om dat onder controle te houden.

Als de data vanaf een ouderwetse HDD komt gebeurt dat waarschijnlijk niet eens. Dat "lullige" datastroompje van 150-200MB/s warmt een SSD niet bijster hard op.
Ja daar dacht ik ook net aan nadat ik het gepost had. Die 150MB/s kan die SSD makkelijk aan.

Ik zal volgende week even updaten hoe het gegaan is.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Malfoi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

@SpiriTNL

Je systeem heeft een historie en daar ligt soms de oorzaak of aanleiding van problemen.

Het gaat er om waar bestanden staan: boot, system, pagefile en aan welke letter die gekoppeld zijn. En of alle drive letters in logische volgorde zijn (C: D: E: respectievelijk). Daarnaast ook de locatie van program files. Is de indeling de ouderwetse MBR of is het modern GPT? MBR heeft een maximum partitiegrootte van 2TB.

Ik ga er maar vanuit dat je "primaire schijf" al die onderdelen heeft. Dat is niet altijd zo. Soms staan er boot bestanden op een andere schijf. Soms gaat een disk naar disk kopie niet goed.

Het beste is een disk naar disk kopie te maken met een disk migratie programma. Die wordt soms meegeleverd bij een nieuwe disk.

Procedure:
2. Bouw de SSD in.
3. Start opnieuw schoon voordat je begint, sluit alle actieve programma's inclusief die in de tray,
4. Voer de diskkopie uit. Controleer dat de bron en doel goed zijn geselecteerd.
7. Koppel de data kabel los aan de zijde van de hard disk. Die kabel heb je misschien nog nodig. Koppel ook de brede SATA voedingskabel los.

Als het niet meteen goed start zijn drastische maatregelen niet nodig. Probeer het eerst op te lossen met hulp van medetweakers. De oude schijf heb je sowieso nog. Je kunt als het nodig is de oude situatie herstellen en nog een poging wagen.

2. Bouw de M.2 SSD uit.
4. Start opnieuw.

Soms is het beter een bootable USB stick te gebruiken voor een disk naar disk kopie in plaats van vanuit Windows. Windows doet aanpassingen die misschien ongewenst uitpakken. Dat wordt zodoende voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even buiten alle buiten tips om: zo lang je kopieert en pakt is er weinig aan de hand. Knippen en plakken is een enorm risico... Dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
mrmrmr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Procedure:
2. Bouw de SSD in.

2. Bouw de M.2 SSD uit.
4. Start opnieuw.

Goeie leidraad! Dankjewel!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
mrmrmr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Procedure:
2. Bouw de SSD in.

2. Bouw de M.2 SSD uit.
4. Start opnieuw.

Heb gisteren de M2 ingebouwd, nog best wel een gedoe (M2 slot zit aan de achterkant van mijn moederbord, dus alles moest eruit).

Maar alles werkt naar behoren. :)

Heb alleen geen makkelijke freeware gevonden waarmee ik kon klonen. Heb uiteraard Samsung Migration Software geprobeerd maar de "bronlijst" toonde alleen mijn andere Samsung SSD waar het OS op staat. Mijn WD hdd's stonden daar niet tussen.

Heb je een tip voor de manier met een bootable USB stick ipv Windows? Clonezilla kwam ik tegen, maar nog niet geprobeerd.

Heb nu een simpele copy/paste gedaan (duurde 2) en daarna nog een Syncback spiegelprofiel eroverheen gegooid.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:17
Het was altijd zo dat je de WD versie van Acronis True Image kon gebruiken zolang er minimaal één WD schijf in je systeem zat. Dat zou je eens kunnen proberen, die kan ook een schijf klonen: https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en&p=502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Archer_VC10 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:04:
Het was altijd zo dat je de WD versie van Acronis True Image kon gebruiken zolang er minimaal één WD schijf in je systeem zat. Dat zou je eens kunnen proberen, die kan ook een schijf klonen: https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en&p=502
Ga ik straks als ik thuis ben eens testen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:16
GratisSoftware: Macrium Reflect Free
Macrium Software Blog: Cloning a disk with Macrium Reflect 8

Wat betreft het copy /paste met bestanden, daarmee wordt niet de datum van mappen overgenomen.
Zelf gebruik ik daarom liever Total Commander die deze optie wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Archer_VC10 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:04:
Second this, al kreeg je dit ook jaren volgens mij bij Crucial SSD's. Ik ben van een Samsung HDD naar een Crucial SSD en toen weer naar een Intel SSD gegaan, en Acronis heeft iedere keer een correctie kopie gemaakt waarvanaf ik gelijk kon booten.

Zolang je alleen kopieert kun je altijd nog verder werken vanaf de oude schijf. Gewoon na het kopiëren de oude schijf loskoppelen, en de nieuwe aangekoppeld laten, en de PC herstarten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien totaal overbodig om te vermelden, maar: Let er even op dat je eventueel aanwezige hardwarematige Drive Encryptie tijdelijk suspend of zelfs volledig disabled op het moment dat je vrolijk met je aanwezige data gaat 'sleuren / pleuren'...

Je zult niet de eerste zijn die een Bitlocker / TPM encryptie slotje als showstopper gaat tegenkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 30-08-2022 19:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Zo, heb gisteren de M2 nog eens geformatteerd (na de copy paste van maandag) en met Macrium Reflect Free (dankje @The_Doman) gecloned. Heb daarna de stationsletters gewijzigd en alles is nu in orde en zoals gewenst. Fotomappen en Capture One catalogi laden nu veeeeeel sneller!

Overigens ook die software van WD geprobeerd (@Archer_VC10) maar die is echt verschrikkelijk. De download alleen al was 800MB, uitpakken en installatie duurde relatief lang en het programma zelf is echt heeeeel langzaam. Daarnaast had het geen optie voor clonen, enkel backups maar misschien heb ik niet goed gekeken.

Ook @Will_M bedankt voor die tip. Had inderdaad wat mappen achter FolderGuard hangen.

Veel goede reacties hier, dank aan allen! Ik selecteer @mrmrmr even als beste antwoord omdat die het meest algemeen en beschrijvend is.

Groeten,
Malfoi

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:17
Het is alweer een tijdje geleden dat ik Acronis heb gebruikt, ik wissel niet elke week een schijf om, dus het is goed mogelijk dat het programma intussen 'gegroeid' is. Mijn ervaring hiermee is wel erg goed, ik heb toch meer vertrouwen in een (normaal betaald) stuk software dat al jaren dienst doet dan een gratis programma zonder achtergrond. YMMV. Uiteindelijk doen ze allemaal wel hetzelfde maar je hoopt dat de interne error checking goed is.

Ik zag trouwens dat WD ook Goodsync aanbiedt voor gebruikers van WD schijven. Ik heb hier de betaalde versie van, dit is erg handig voor backups, grote kopieeracties en synchonisatieklussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Archer_VC10 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:06:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik Acronis heb gebruikt, ik wissel niet elke week een schijf om, dus het is goed mogelijk dat het programma intussen 'gegroeid' is. Mijn ervaring hiermee is wel erg goed, ik heb toch meer vertrouwen in een (normaal betaald) stuk software dat al jaren dienst doet dan een gratis programma zonder achtergrond. YMMV. Uiteindelijk doen ze allemaal wel hetzelfde maar je hoopt dat de interne error checking goed is.

Ik zag trouwens dat WD ook Goodsync aanbiedt voor gebruikers van WD schijven. Ik heb hier de betaalde versie van, dit is erg handig voor backups, grote kopieeracties en synchonisatieklussen.
Sorry, kwam misschien wat ondankbaar over maar zo was het niet bedoeld. Ben blij met elke tip, alleen vond ik hem deze software dus niet zo top.

Gelijk heb je wel over dat je vaak beter goede/betaalde software kan gebruiken.

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1