Geen gratis retour bij webwinkel ondanks info op homepage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-10 16:41
Hallo, even een korte vraag:

Ik heb een SSD bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
besteld die komende vrijdag geleverd wordt. Aangezien ik ergens anders een betere aanbieding heb gevonden wilde ik de bestelling bij
Members only:
annuleren, maar dat gaat al niet meer...

Prima, dan wacht ik gewoon af tot het geleverd is en stuur ik het retour. Op de homepagina geeft
Members only:
aan: Gratis retourneren binnen 30 dagen. Echter, als ik bij de veelgestelde vragen omtrent ruilen en retourneren
Members only:
kijk staat er bij de vraag "Hoe kan ik mijn product retourneren?" dat er drie mogelijkheden zijn:
  • Inleveren in de winkel
  • Opsturen per post
  • Ophalen bij jou thuis
Die laatste is sowieso niet van toepassing aangezien het om een SSD gaat. Maar het verbaasde me nogal toen ik bij optie 2 las:
We adviseren je als je een klein/handzaam product wil retourneren, om dit via een van onze winkels te laten doen. Als je jouw product in de winkel inlevert en deze voldoet aan de retourvoorwaarden, dan betalen we je direct het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen.Als je toch een product aan ons wilt terugsturen, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons logistieke centrum aankomt en ook de kosten voor verzending draagt. Daarnaast betalen wij je in dit geval terug nadat het product door ons is ontvangen en gecontroleerd.
Nu ben ik misschien gek, maar dit betekent dus dat je niet gratis kunt retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De informatie is wat tegenstrijdig inderdaad. Maar je kunt er altijd een mailtje of belletje aan wagen.

In het ergste geval kan je hem nog naar een willekeurige vestiging terugbrengen, dan sturen zij hem voor je op :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
spone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:15:
De informatie is wat tegenstrijdig inderdaad. Maar je kunt er altijd een mailtje of belletje aan wagen.

In het ergste geval kan je hem nog naar een willekeurige vestiging terugbrengen, dan sturen zij hem voor je op :)
In het ergste geval rij ik inderdaad gewoon even langs, maar gewoon op de post terug doen is makkelijker natuurlijk. Ik zal ze eens mailen en de reactie hier posten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:18
Tricyrtis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:13:
Nu ben ik misschien gek, maar dit betekent dus dat je niet gratis kunt retourneren?
Wat is er volgens jou niet gratis aan het retourneren in de winkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricyrtis
bazzemans schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:18:
[...]

Wat is er volgens jou niet gratis aan het retourneren in de winkel?
Retourneren in de winkel is toch per definitie gratis? Volgens mij mogen winkels niet eens kosten in rekening brengen voor het retourneren binnen de 14 dagen. Dat is een beetje alsof het waterbedrijf op de homepagina de garantie geeft dat het water nat is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je het inkomende pakketje niet weigeren? Dan gaat die ook terug naar de verzender en maak je geen kosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzemans
Tricyrtis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:20:
[...]

Retourneren in de winkel is toch per definitie gratis. Volgens mij mogen winkels niet eens kosten in rekening brengen voor het retourneren binnen de 14 dagen. Dat is een beetje alsof het waterbedrijf op de homepagina de garantie geeft dat het water nat is.
Dat rekt MediaMarkt dus op naar 30 dagen. Daar adverteren ze mee. Dat terugsturen niet gratis is, maakt het statement niet onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
bazzemans schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:22:
[...]

Dat rekt MediaMarkt dus op naar 30 dagen. Daar adverteren ze mee. Dat terugsturen niet gratis is, maakt het statement niet onwaar.
Dat zou wat mij betreft tamelijk misleidend zijn. Ik ken geen enkele webshop die met "gratis retourneren" niet bedoelt dat er een gratis retourlabel gedownload kan worden/bij de levering zit.

Maar goed, heb ze gemaild en zal de reactie hier plaatsen. Mochten de verzendkosten echt voor eigen rekening zijn rij ik wel even langs, ligt toch redelijk op de dagelijkse route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perboemski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Terugbrengen en terugsturen zijn twee verschillende acties. Maar je zou beide kunnen vervangen door het woord retourneren...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Perboemski schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:29:
Terugbrengen en terugsturen zijn twee verschillende acties. Maar je zou beide kunnen vervangen door het woord retourneren...
Tja, gratis terugbrengen is nogal een pleonasme volgens mij. Maar goed, we gaan het zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ze geven als service dat jij het naar de winkel mag brengen en zei het dan versturen naar het magazijn waar het vandaan komt.
Immers wordt dat pakketje niet ingepakt door de vulploeg van de winkel.

Je mag ook zelf regelen dat het bij dat magazijn komt middels een postzegel of door het daar door de brievenbus te gooien. Maarja. Dat is dan voor jou.

Iemand hier geeft aan dat dat binnen 14 dagen niet mag/zo is.
Nee. Retourkosten zijn in principe zover ik weet altijd eigen rekening. Wel hoor je je verzendkosten terug te krijgen.

Het snelste is natuurlijk vrijdag je pakket gewoon te weigeren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Volgens de voorwaarden van oktober 2019 kon je nog 100 dagen retourneren. In de voorwaarden van april 2022 is dat teruggebracht naar 30 dagen. In de huidige voorwaarden staat pas dat je zelf de verzendkosten draagt:
Als je toch een product aan ons wilt terugsturen, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons logistieke centrum aankomt en ook de kosten voor verzending draagt.
In ieder geval van juni 2020 tot maart 2022 kreeg je van Mediamarkt een verzendlabel en gaf Mediamarkt aan dat het retourneren daadwerkelijk gratis was:
Kies welke producten je retour wilt sturen en we sturen jou een gratis verzendlabel op.
Ik vind de uitlating "Gratis retourneren binnen 30 dagen" misleidend. Bij een webwinkel die je de producten opstuurt moet je die ook gratis kunnen terugsturen. Het pakketje weigeren is een goede praktische oplossing. Mocht dat niet lukken, geeft ConsuWijzer aan welke opties je hebt. De eerste optie (geld terug tijdens bedenktijd) is het eenvoudigste maar daar schiet je niets mee op. De tweede optie (de koopovereenkomst vernietigen) is al beter. In de voorbeeldbrief staat "Ik zal u het product zo snel mogelijk terugsturen." Ik zou dat vervangen door "Als u mij een verzendlabel opstuurt of de verzendkosten vooraf vergoed zal ik het product op uw risico terugsturen."

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja deze actie was me in juli al opgevallen.
Dat dat verandert is, daar zijn ze bepaald niet duidelijk in geweest.
Net als dat de 100 dagen retourneren als clublid ook niet meer is.
Voor mij wel een reden om MM te vermijden, was altijd best tevreden met hun webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
fopjurist schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:16:
Volgens de voorwaarden van oktober 2019 kon je nog 100 dagen retourneren. In de voorwaarden van april 2022 is dat teruggebracht naar 30 dagen. In de huidige voorwaarden staat pas dat je zelf de verzendkosten draagt:

[...]

In ieder geval van juni 2020 tot maart 2022 kreeg je van Mediamarkt een verzendlabel en gaf Mediamarkt aan dat het retourneren daadwerkelijk gratis was:

[...]

Ik vind de uitlating "Gratis retourneren binnen 30 dagen" misleidend. Bij een webwinkel die je de producten opstuurt moet je die ook gratis kunnen terugsturen. Het pakketje weigeren is een goede praktische oplossing. Mocht dat niet lukken, geeft ConsuWijzer aan welke opties je hebt. De eerste optie (geld terug tijdens bedenktijd) is het eenvoudigste maar daar schiet je niets mee op. De tweede optie (de koopovereenkomst vernietigen) is al beter. In de voorbeeldbrief staat "Ik zal u het product zo snel mogelijk terugsturen." Ik zou dat vervangen door "Als u mij een verzendlabel opstuurt of de verzendkosten vooraf vergoed zal ik het product op uw risico terugsturen."
Ik vind het inderdaad ook misleidend. Nu moet ik volgende week toch op Utrecht Centraal zijn dus dan loop ik daar wel even langs de
Members only:
om het af te geven, dat lijkt me het minste gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Dennis1812 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:15:
Ze geven als service dat jij het naar de winkel mag brengen en zei het dan versturen naar het magazijn waar het vandaan komt.
Immers wordt dat pakketje niet ingepakt door de vulploeg van de winkel.

Je mag ook zelf regelen dat het bij dat magazijn komt middels een postzegel of door het daar door de brievenbus te gooien. Maarja. Dat is dan voor jou.

Iemand hier geeft aan dat dat binnen 14 dagen niet mag/zo is.
Nee. Retourkosten zijn in principe zover ik weet altijd eigen rekening. Wel hoor je je verzendkosten terug te krijgen.

Het snelste is natuurlijk vrijdag je pakket gewoon te weigeren.
Ik kan je zo een dozijn webwinkels laten zien waarbij gratis retourneren betekent dat je gratis een verzendlabel kan downloaden.

Sterker nog, kun jij mij naast de
Members only:
een andere webshop laten zien waarbij gratis retourneren niet betekent dat er een gratis verzendlabel is?

Al met al vind ik het misleidend en bestel ik volgende keer de boel wel ergens anders, ook al kost dat een paar euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:22:
[...]

Ik vind het inderdaad ook misleidend. Nu moet ik volgende week toch op Utrecht Centraal zijn dus dan loop ik daar wel even langs de mediamarkt om het af te geven, dat lijkt me het minste gedoe...
Vul ook dit formulier even in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Oke verkeerd verwoord:
Wettelijk gezien zijn het je eigen kosten.
Ze mogen het natuurlijk betalen voor je.

En de mediamarkt bied het dus aan om via de winkel te doen.

Tja. Ongelukkig omschreven wellicht ja. Maar er is dus wel een gratis optie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Ik zal nog even de reactie van de klantenservice afwachten, maar als die bevestigen dat de verzendkosten (voor retour dus) voor eigen rekening zijn ga ik dat zeker doen. Bedankt voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Dennis1812 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:27:
Tja. Ongelukkig omschreven wellicht ja. Maar er is dus wel een gratis optie.
Ik vind het wel wat meer dan ongelukkig omschreven gezien letterlijk elke andere webshop die ik ken met gratis retourneren bedoelt dat zij de verzendkosten op zich nemen, maar op dat punt verschillen we misschien van mening. Enfin, ik zet de reactie van de klantenservice hier zodra ik die heb, dan is het in ieder geval duidelijk wat
Members only:
bedoelt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:05
Pakket kan je altijd weigeren, dan gaat het met tracking ook weer terug naar mediamarkt en blijven zij verantwoordelijk. (Geen risico overdracht als het pakket niet aan je wordt overgedragen). Volgens mij kan je dit al vooraf doen in de track&trace en anders bij de verzorging/pakketpunt

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 23:31

Crazy-

Best life ever

Het lijkt mij vrij duidelijk:

Inleveren is gratis
Retour sturen is op jouw kosten

Dit had je sowieso al vooraf geweten door de voorwaarden te lezen tijdens het bestellen.

Wat ze hanteren is gerechtigd; ze doen niks verkeerds

En eigenlijk: nog terecht ook!

Consumenten zijn veel te makkelijk/ verwend met maar bestellen en gratis retour sturen.

Complete onzin en mag van mijn part door alle webwinkels geschrapt worden.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hoezo? Ze doen NIETS verkeerd qua wetgeving. Ze bieden 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:31:
[...]

Ik vind het wel wat meer dan ongelukkig omschreven gezien letterlijk elke andere webshop die ik ken met gratis retourneren bedoelt dat zij de verzendkosten op zich nemen, maar op dat punt verschillen we misschien van mening. Enfin, ik zet de reactie van de klantenservice hier zodra ik die heb, dan is het in ieder geval duidelijk wat Mediamarkt bedoelt :).
Dus als andere shops gratis retouren (via externe partij) hanteren moet de MediaMarkt dat ook maar doen? Vreemde gedachte….

Er zijn voldoende shops die geen geld rekenen voor opsturen. Andere wel. Moeten ze het dan ook allemaal niet doen ? Of juist wel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, de vraag is dus eigenlijk, als er staat: "Gratis retourneren"

Betekend dat dan dat elke vorm van retourneren die ze aanbieden gratis is?

"Gratis retourneren in de winkel"

Zou veel beter de lading dekken, maar afleveren in de winkel zouden überhaupt nooit extra kosten aan verbonden moeten zijn? (Dus een beetje een raar statement).

---

Ja, we zij tegenwoordig verwend door de grote aantallen webwinkels waar je spul gratis terug kunt sturen.

Door niet te specificeren welke retourmethode 'gratis' is, is het misleidend. Ik kan ook "Tweede TV gratis" in de folder zetten; maar in de algemene voorwaarden zetten dat dit alleen gaat om beeldbuis televisies?
Zonder een sterretje of verwijzing naar de voorwaarden?

Het is niet raar om aan te nemen dat het retourneren via hetzelfde kanaal gaat als de aankoop. Je koopt via de website en krijgt geleverd via de post.
Retouren gaat dan toch ook via de website/post?
Dat er fysieke winkels zijn; is leuk, maar daar heb je toch niks mee van doen als je online besteld?

--

Maar ja, het beste is om niets te kopen bij de MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:26

LankHoar

Langharig tuig

@Tricyrtis volgens mij staat of valt dit met datgene dat je op de homepage zag. Je zegt dat je die zin met 30 dagen gratis retourneren ziet staan. Waar dan? Ik heb net best uitgebreid gezocht, maar zie dit nergens terug (ik bezoek de website vanaf mijn telefoon). Indien dit er in exact die woorden staat, dan zou ik dit als consument opvatten in de zin dat je geen retourkosten maakt. Uitspraken hier over "gratis retourneren in de winkel" en "terugsturen naar magazijn" is volgens mij niet meer dan geneuzel, want dat is helemaal niet duidelijk. Op de website kun je namelijk online bestellen, en normaliter breng je dan iets niet zelf naar een magazijn terug ofzo. Dan had dit toch echt beter verwoord moeten worden.

Dat is, indien het er echt zo staat, want ik zie het nergens :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

LankHoar schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:25:
@Tricyrtis volgens mij staat of valt dit met datgene dat je op de homepage zag. Je zegt dat je die zin met 30 dagen gratis retourneren ziet staan. Waar dan? Ik heb net best uitgebreid gezocht, maar zie dit nergens terug (ik bezoek de website vanaf mijn telefoon). Indien dit er in exact die woorden staat, dan zou ik dit als consument opvatten in de zin dat je geen retourkosten maakt. Uitspraken hier over "gratis retourneren in de winkel" en "terugsturen naar magazijn" is volgens mij niet meer dan geneuzel, want dat is helemaal niet duidelijk. Op de website kun je namelijk online bestellen, en normaliter breng je dan iets niet zelf naar een magazijn terug ofzo. Dan had dit toch echt beter verwoord moeten worden.

Dat is, indien het er echt zo staat, want ik zie het nergens :)
dat staat in de KPI bovenaan, op de desktop versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 20:12
Waarom weiger je het pakket niet gewoon?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb een SSD bij mediamarkt besteld die komende vrijdag geleverd wordt. Aangezien ik ergens anders een betere aanbieding heb gevonden wilde ik de bestelling bij Mediamarkt annuleren, maar dat gaat al niet meer...
Dit soort gedrag veroorzaakt ook dat bedrijven steeds meer gaan afknijpen op de retourmogelijkheden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 18:15

MsG

Forumzwerver

[...]

Retourneren in de winkel is toch per definitie gratis? Volgens mij mogen winkels niet eens kosten in rekening brengen voor het retourneren binnen de 14 dagen. Dat is een beetje alsof het waterbedrijf op de homepagina de garantie geeft dat het water nat is.
Retourrecht in een fysieke winkel is een gunst en geen wettelijk recht. Bovendien laat mediamarkt een bestelling via de webwinkel (wat een heel ander bedrijf is) gratis retouren bij een random Mediamarkt-winkel, die dat intern weer afhandelt. Genoeg bedrijven waarbij dat niet kan, omdat dan inderdaad de webwinkel en de fysieke winkels compleet gescheiden zijn.

Maar inderdaad, is weigeren aan de deur, al zal het misschien als brievenbuspost komen, niet handiger?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Crazy- schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:56:
[...]

Hoezo? Ze doen NIETS verkeerd qua wetgeving. Ze bieden 2 opties.
Naja dat is ook zwart-wit. Dat "gratis retourneren binnen 30 dagen" niet onwaar is, omdat het kosteloos geretourneerd kan worden in de winkel, betekent niet dat de tekst niet misleidend is. In de huidige situatie is het norm geworden dat gratis retourneren in een webshop betekent dat je het gratis kunt terugsturen. Het is niet onlogisch dat een consument dat zo leest. Ondanks dat een klant de voorwaarden had kunnen lezen, kan een dergelijke tekst nog altijd misleidend zijn (dat staat ook los van de subjectieve mening dat we te verwend zijn; waar ik het mee eens ben overigens). Prima om daar melding van te maken, zodat de daartoe bevoegde autoriteit kan bepalen wel/niet in actie te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 16-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 03-10 16:07
Ik hoop dat er een wet komt die verplicht de retourkosten door de koper te laten betalen. Zeker als ik zo lees dat de mediamarkt gewoon op je dagelijkse route ligt vind ik het vreemd dat je eigen zo druk maakt om hun retourbeleid. Ik vind zelf dat je überhaupt niet via de post je retour moet sturen, maar dit dan lekker langs te brengen bij de winkel.

Toegegeven als je echt lang moet rijden / omrijden om je retour te doen vind ik via de post ook wel weer kunnen, maar we bestellen/retourneren met ze allen veel te veel. Hoeveel goedkoper was de SSD? Had je mediamarkt bijvoorbeeld niet kunnen vragen om de prijs te matchen?

Of wordt ik gewoon oud en een zeikerd? :P
P_de_B schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:47:
[...]

Dit soort gedrag veroorzaakt ook dat bedrijven steeds meer gaan afknijpen op de retourmogelijkheden.
Ben gelukkig dus niet de enige die dit denkt O-)

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 16-11-2022 09:03 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
nielsven schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:43:
Waarom weiger je het pakket niet gewoon?
Omdat ik maandag toch op Utrecht Centraal moet zijn, en dan heb ik meteen mijn geld terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
Crazy- schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:30:
Het lijkt mij vrij duidelijk:

Inleveren is gratis
Retour sturen is op jouw kosten

Dit had je sowieso al vooraf geweten door de voorwaarden te lezen tijdens het bestellen.

Wat ze hanteren is gerechtigd; ze doen niks verkeerds
Punt is dat het misleidend is. Stel ze hadden "gratis verzending" op de website gezet, en dan in de voorwaarden dat ze daarmee bedoelen dat het gratis vanuit het magazijn naar één van de vestigingen verstuurd wordt zodat de klant het op kan halen. Levering aan huis kost extra. Zou je dat ook prima vinden en niet misleidend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:04:
[...]

Omdat ik maandag toch op Utrecht Centraal moet zijn, en dan heb ik meteen mijn geld terug.
Reken er maar niet op dat je direct je geld terug hebt. Ik heb vorige week donderdag een webwinkelbestelling in de winkel geretourneerd, en wacht nog op de €199,99 die terug gestort zou worden. Ze geven aan binnen 5 werkdagen, dus ergens vandaag moet het geregeld zijn verwacht ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
P_de_B schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:47:
[...]

Niet echt het punt van deze discussie, maar:

Dan moeten bedrijven dat lekker doen. Dan bestel ik voortaan bij de concurrentie die nog steeds de gratis retourneren service aanbiedt.

Het is puur iets wat zaken aanbieden om te concurreren/aantrekkelijk te blijven. Beetje vreemd om dan verontwaardigd te zijn indien mensen ook daadwerkelijk gebruik maken van die service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
FirePuma142 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:10:
[...]

Reken er maar niet op dat je direct je geld terug hebt. Ik heb vorige week donderdag een webwinkelbestelling in de winkel geretourneerd, en wacht nog op de €199,99 die terug gestort zou worden. Ze geven aan binnen 5 werkdagen, dus ergens vandaag moet het geregeld zijn verwacht ik.
Ook dat zou ik vreemd vinden:
1. Inleveren in de winkel
Als je jouw product in de winkel inlevert en deze voldoet aan de retourvoorwaarden, dan betalen we je direct het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dat is wat er staat inderdaad, de praktijk is weerbarstiger.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
FirePuma142 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:17:
[...]

Dat is wat er staat inderdaad, de praktijk is weerbarstiger.
Apart. Ik heb enkele maanden geleden iets wat ik online had gekocht in de winkel geretourneerd en ik kreeg het middels retourpinnen dezelfde avond terug op mijn rekening.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:00
Ik zal wel in de minderheid zijn, maar ik vind het retourrecht gebruiken, omdat je ondertussen "een betere aanbieding hebt gevonden", misbruik van het retourrecht.

Je hebt een deal gesloten, je was er blijkbaar tevreden mee. Dit is geen reden om dan maar te ontbinden.

Als we het in dit land over problemen en oplossingen hebben, dan valt dit gedrag voor mij in de categorie probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
annuleren, maar dat gaat al niet meer
In je TS trek je in de eerste zin een verkeerde conclusie als het een consumentenkoop betrof. De koop van een zaak die niet onder de uitzonderingen valt in art. 6:230p BW kan altijd binnen de juiste termijn herroepen worden.

De tekst 'tot een termijn van veertien dagen is verstreken' in art. 6:230o lid 1 BW staat namelijk expliciet ook toe dat je de koop kunt ontbinden vóór ontvangst. Daarbij kan de herroepingsverklaring vormvrij worden verstuurd.

Uiteraard is belangrijk om bewijs te verzamelen van de verzending en aankomst van je verklaring, want je moet als koper aantonen dat de herroepingsverklaring is ontvangen mocht een verkoper dat betwisten. Maar de verkoper is ook verplicht om de herroeping zonder onnodige vertraging te bevestigen.

Ondertussen lijkt het vooral een theoretische discussie te zijn geworden, want ik begrijp dat je de zaak zelf bij de verkoper gaat brengen, waarna je meteen je geld terug krijgt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
locke960 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:38:
Ik zal wel in de minderheid zijn, maar ik vind het retourrecht gebruiken, omdat je ondertussen "een betere aanbieding hebt gevonden", misbruik van het retourrecht.
Dat mag jij vinden, maar dat is niet zo. In art. 6:230o lid 1 BW staat namelijk 'zonder opgave van redenen ontbinden'. Anders raak je als consument steeds in discussie met een verkoper over de vraag of er wel of niet een mogelijkheid tot herroeping bestaat.

Het is dus bewust zo geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Real schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:43:
[...]

Dat mag jij vinden, maar dat is niet zo. In art. 6:230o lid 1 BW staat namelijk 'zonder opgave van redenen ontbinden'. Anders raak je als consument steeds in discussie met een verkoper over de vraag of er wel of niet een mogelijkheid tot herroeping bestaat.

maar dit gaat over gratis retour sturen (verzendlabel), niet 2 dingen door elkaar halen. en dat zijn ze niet verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 16-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Real schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:43:
[...]

De gedachte achter die wet was dat je producten die je uit een (online) catalogus koopt, thuis even kunt bekijken zoals je dat in een fysieke winkel met showroom ook kunt doen, en dat weet jij ook best.

Het gaat er in @locke960s reactie niet om dat je altijd het recht hebt om bepaalde aankopen zonder opgaaf van reden te retourneren, het gaat erom dat je als koper voor een paar luttele euro's winst voor jezelf ieder ander benadeelt.

Want al deze retouren zitten ook weer gewoon in de prijs berekend, en mensen en systemen hebben werk verzet om deze aankoop in te pakken en bij TS thuis te krijgen, enzovoorts. En nu moet dat nog eens gebeuren voor de retour (mogelijk wordt de SSD nu zelfs vernietigd), én moet het hele riedeltje bij de volgende winkel weer plaatsvinden.

Het punt is dat TS de prijs en service van de Mediamarkt acceptabel genoeg vond om tot aankoop over te gaan. Er is niks mis met het product. Neem die paar euro "verlies" dan.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Real schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:40:
[...]

In je TS trek je in de eerste zin een verkeerde conclusie als het een consumentenkoop betrof. De koop van een zaak die niet onder de uitzonderingen valt in art. 6:230p BW kan altijd binnen de juiste termijn herroepen worden.

De tekst 'tot een termijn van veertien dagen is verstreken' in art. 6:230o lid 1 BW staat namelijk expliciet ook toe dat je de koop kunt ontbinden vóór ontvangst. Daarbij kan de herroepingsverklaring vormvrij worden verstuurd.

Uiteraard is belangrijk om bewijs te verzamelen van de verzending en aankomst van je verklaring, want je moet als koper aantonen dat de herroepingsverklaring is ontvangen mocht een verkoper dat betwisten. Maar de verkoper is ook verplicht om de herroeping zonder onnodige vertraging te bevestigen.

Ondertussen lijkt het vooral een theoretische discussie te zijn geworden, want ik begrijp dat je de zaak zelf bij de verkoper gaat brengen, waarna je meteen je geld terug krijgt.
Technisch gezien zal het nog wel kunnen, maar via de
Members only:
website niet. Ik heb ook geen zin om te gaan lopen klooien met het weigeren van het pakketje en dan maar hopen dat ik binnen redelijke termijn mijn geld terug krijg. Dan loop ik wel even langs als ik toch in de buurt ben.

Het punt is denk ik inderdaad vooral of het misleidend is of niet. Ik ben van mening dat in de huidige situatie waar elke webshop met "gratis retourneren" bedoelt "gratis retour zenden" een consument mag verwachten dat er dus inderdaad gratis retour zenden bedoeld wordt, en dat
Members only:
dus misleidend bezig is. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het daar mee oneens zijn.

En wat betreft de vraag of het netjes is: als zaak X aangeeft dat je binnen 30 dagen mag retourneren om wat voor reden dan ook vind ik het vreemd om verontwaardigd te doen wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt. Zeker als de verpakking bij wijze van spreken nog niet eens aangeraakt is. Dan kan het gewoon nog als nieuw verkocht worden.

Als het te duur wordt of het past niet meer binnen het duurzaamheidsbeleid moet de webshop stoppen met het aanbieden van de service. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij de klant.

P.S. overigens is gratis retour zending aanbieden natuurlijk een stuk duurzamer dan mensen allemaal individueel naar de winkel te laten afreizen, al dan niet met de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
Tricyrtis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:33:
[...]

Tja, gratis terugbrengen is nogal een pleonasme volgens mij. Maar goed, we gaan het zien.
Afhankelijk van de nabijheid is terugbrengen duurder dan opsturen.

Ik moet eerst naar een andere stad, dan betaald parkeren, anders kom ik niet bij een filiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 19:40
Het retourneren is gratis, dat jij één of andere gozer met een busje in huurt om het heen te brengen is voor eigen kosten, daar kies je immers zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:53:
[...]
En wat betreft de vraag of het netjes is
In het SF komen om de haverklap ook mensen die alleen maar gaan lopen moraalridderen omdat ze niet goed weten wat ze inhoudelijk moeten schrijven. Dus gaan ze het maar hebben over hun mening.

Hopeloos irritant, want compleet nutteloos voor jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Teddy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:09:
Het retourneren is gratis, dat jij één of andere gozer met een busje in huurt om het heen te brengen is voor eigen kosten, daar kies je immers zelf voor.
Ook jou zou ik dan willen vragen om eens een voorbeeld van een (grote) webshop te geven, naast
Members only:
, die met gratis retourneren niet bedoelt dat er een gratis verzendlabel is, want ik kan er geen een vinden. Of het technisch gezien klopt maakt het niet minder misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:09
Het zal wel aan mij liggen, maar aanbieden om het in de winkel te retourneren is alleen gratis te noemen als je in de buurt woont. Ik zal altijd kosten moeten maken om bij een Mediamarkt te kunnen komen. gratis retour is dus niet mogelijk voor mij..

Runs everything...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Real schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:10:
[...]

In het SF komen om de haverklap ook mensen die alleen maar gaan lopen moraalridderen omdat ze niet goed weten wat ze inhoudelijk moeten schrijven. Dus gaan ze het maar hebben over hun mening.

Hopeloos irritant, want compleet nutteloos voor jouw vraag.
Moet je niet op een openbaar forum je vragen stellen.
En wat betreft de vraag of het netjes is: als zaak X aangeeft dat je binnen 30 dagen mag retourneren om wat voor reden dan ook vind ik het vreemd om verontwaardigd te doen wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt. Zeker als de verpakking bij wijze van spreken nog niet eens aangeraakt is. Dan kan het gewoon nog als nieuw verkocht worden.
De wetgever heeft met de WKOA bedoeld dat een consument het product kan beoordelen als het product online gekocht wordt, niet omdat je het na bestellen (waarbij jij al akkoord was met de prijs) het een paar euro goedkoper ergens anders kan krijgen. Maar, inderdaad, je hebt ook voor deze reden het recht om terug te sturen. De WKOA stelt ook dat retourkosten voor rekening van de consument mogen komen. De mediamarkt biedt je daarbovenop een gratis methode. Als die gratis methode niet lukt, is er nog een betaalde optie.

Dus ja, ik vind dat je zeurt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Het enige wat ik intussen ken: webshops die gestopt zijn met retour etiketten te verstrekken, maar na een goed ontvangen retour de gemaakte standaard verzendkosten vergoeden/terug storten. Soms is daar een mail voor nodig waarin je aantoont wat je kosten waren.

Op zich is dat goed, want je hebt dan toch al een drempel om terug te gaan sturen. Stuur je hem terug, dan zou het na een verzoek per email best kunnen dat Mediamarkt ook je retourkosten vergoed.

Trouwens: ik vind het prettiger dat ik mijn eigen retouren betaal dan dat je bij shops als Amazon en Bol er uit gegooid wordt als klant als je teveel retour stuurt.

Als Mediamarkt het niet meer gaat vergoeden (wat ik goed kan voorstellen) of het gratis retour van de webwinkel afwimpelt via de winkels, dan zou Mediamarkt beter de website kunnen aanpassen naar "retour binnen 30 dagen". Het werkt nooit goed als klanten zich misleid VOELEN.

[ Voor 17% gewijzigd door ucsdcom op 16-11-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:16:
[...]

Ook jou zou ik dan willen vragen om eens een voorbeeld van een (grote) webshop te geven, naast <winkel>, die met gratis retourneren niet bedoelt dat er een gratis verzendlabel is, want ik kan er geen een vinden. Of het technisch gezien klopt maakt het niet minder misleidend.
Helaas is dat wettelijk gezien niet vereist. In de praktijk doen veel grote webwinkels het wel omdat het voor hen makkelijker is; zij hebben een overeenkomst met PostNL, printen het label uit, en ze kunnen zelf aan de trackingcode (die ze al hebben want hun label) al e.e.a. zien.
Daarnaast hebben ze dan wanneer er iets fout gaat zelf in de hand of ze bijv. een onderzoek laten starten of gewoon accepteren dat jij het hebt teruggestuurd, maar daar heb jij als klant niks meer mee te maken.

Vooral bij kleinere partijen zie je dat ze geen retourlabel maken, want retourlabel maken betekent dat de webwinkel de overeenkomst met de koerier heeft, en jij dus eigenlijk vanaf het moment van inleveren recht hebt op je geld.

Maar goed, de ACM is er redelijk duidelijk over; als er niet staat dat de kosten voor de klant zijn dan kun je ze terugvorderen, als dat er wel staat heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-10 10:58
Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:16:
[...]

Ook jou zou ik dan willen vragen om eens een voorbeeld van een (grote) webshop te geven, naast mediamarkt, die met gratis retourneren niet bedoelt dat er een gratis verzendlabel is, want ik kan er geen een vinden. Of het technisch gezien klopt maakt het niet minder misleidend.
Bever.nl, maar die zetten het er wel duidelijker bij.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
LordSinclair schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:24:
[...]

Bever.nl, maar die zetten het er wel duidelijker bij.
Die zeggen inderdaad "gratis retourneren in onze winkels", maar dat is het hele punt.
Members only:
had dat ook kunnen zeggen, maar kiest ervoor om een misleidende "Gratis retourneren" te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
P_de_B schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:23:
[...]

Moet je niet op een openbaar forum je vragen stellen.

[...]

De wetgever heeft met de WKOA bedoeld dat een consument het product kan beoordelen als het product online gekocht wordt, niet omdat je het na bestellen (waarbij jij al akkoord was met de prijs) het een paar euro goedkoper ergens anders kan krijgen. Maar, inderdaad, je hebt ook voor deze reden het recht om terug te sturen. De WKOA stelt ook dat retourkosten voor rekening van de consument mogen komen. De mediamarkt biedt je daarbovenop een gratis methode. Als die gratis methode niet lukt, is er nog een betaalde optie.

Punt is dus dat consumenten een andere verwachting hebben van de gratis methode die
Members only:
aanbiedt met "gratis retourneren" dan dat ze daadwerkelijk bedoelen. Ik vind dat misleidend, zeker gezien bijvoorbeeld
Members only:
dus netjes "gratis retour in de winkel" gebruikt.

Over of het netjes is of niet zijn we het duidelijk oneens, en dat is prima. Maar het is ook totaal irrelevant in dit geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 09:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

P_de_B schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:23:
[...]

De WKOA heeft hier niet zo heel erg veel meer mee te maken. Die verplicht een verkoper niet om het herroepingsrecht op deze manier aan te prijzen, daarnaast gaat het beleid van Mediamarkt verder dan wettelijk verplicht. Ik vind het vrij frappant om te doen alsof de TS nu heel erg fout zit omdat hij gebruik zou maken van dat wettelijke recht om een reden die ze met dat recht misschien liever niet hadden willen dekken, maar om pragmatische redenen toch binnen dat recht valt.

Het is duidelijk zo dat Mediamarkt hier het doen van een impulsaankoop wil aansporen door het extra makkelijk te maken om iets zonder kosten te maken te retourneren omdat je om wat voor reden dan ook toch spijt hebt van je aankoop. Dat doen ze, omdat ze weten dat genoeg mensen er in de praktijk voor kiezen om dat product dan toch te houden om de kosten van die paar mensen die het retourneren te dekken. Het is niet alsof Mediamarkt schoorvoetend een herroepingsrecht aan moet bieden omdat dat wettelijk verplicht is.

Dat gezegd hebbende, heeft het natuurlijk überhaupt geen zak te maken met of het misleidend is om te doen alsof "gratis retourneren" afdoende duidelijk maakt dat je daarvoor wel bij de winkel langs moet. Ik vind het ook normaal dat gratis retourneren betekent dat je het kan terugsturen, tenzij erbij staat dat het anders werkt. Ik ben het wel met TS eens dat de Mediamarkt dit duidelijker moet verwoorden, want op deze manier is het m.i. niet duidelijk. Bij het binnen 30 minuten kunnen ophalen kunnen ze er ook bij vermelden dat het in de winkel moet gebeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 16-11-2022 10:43 . Reden: iets verduidelijkt + typo ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGScO49J3aWVWuMvkiqft_4h0Do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJVuKVzNRcWssmFGjD7YQi39.png?f=fotoalbum_large

Ik zie heel eerlijk gezegd niet in hoe sommigen hier deze handelswijze recht kunnen praten. Het is gewoon uiterst duidelijk op de voorpagina neergezet om klanten te trekken. Had er dan op zijn minst een sterretje achter geplakt oid, iets wat "maar dit geldt niet altijd"-gedachten triggert. Dit valt toch niet uit te leggen zo? In de retour-FAQ moet je ook nog even klikken om de juiste paragraaf open te klappen. Het is gewoon bewust dubbel verborgen...en dan staat het niet eens op een super logische plek (onder "hoe" en niet onder "voorwaarden").

Soms krijg ik echt het gevoel dat bepaalde personen op Tweakers altijd tegen een TS zijn, ongeacht wat de situatie ook daadwerkelijk is.

Nu kan de TS het toch langs brengen zonder al te veel problemen, dus dit lost zich wel op. Maar man, wat kunnen sommigen zich in bochten wringen om de acties van een multinational goed te praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

eric.1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:50:
[Afbeelding]

Ik zie heel eerlijk gezegd niet in hoe sommigen hier deze handelswijze recht kunnen praten. Het is gewoon uiterst duidelijk op de voorpagina neergezet om klanten te trekken. Had er dan op zijn minst een sterretje achter geplakt oid, iets wat "maar dit geldt niet altijd"-gedachten triggert. Dit valt toch niet uit te leggen zo? In de retour-FAQ moet je ook nog even klikken om de juiste paragraaf open te klappen. Het is gewoon bewust dubbel verborgen...en dan staat het niet eens op een super logische plek (onder "hoe" en niet onder "voorwaarden").

Soms krijg ik echt het gevoel dat bepaalde personen op Tweakers altijd tegen een TS zijn, ongeacht wat de situatie ook daadwerkelijk is.

Nu kan de TS het toch langs brengen zonder al te veel problemen, dus dit lost zich wel op. Maar man, wat kunnen sommigen zich in bochten wringen om de acties van een multinational goed te praten.
Dat het niet netjes is gaat niemand over discussiëren, maar ze maken hun claim gewoon waar; er worden geen kosten in rekening gebracht voor retourneren binnen 30 dagen.
Dat ze niet betalen voor verzending is een tweede, maar daar zeggen ze niks over. Ze nemen zonder kosten het product weer aan, als je er voor kiest om dat via een bezorgdienst te doen is dat jouw keuze.

Dus juridisch gezien zitten ze gewoon goed, zeker omdat ze in de FAQ en voorwaarden expliciet aangeven dat je bij verzenden zelf die kosten draagt, en daar is de ACM het mee eens.

Ik denk dat mensen zich vooral in bochten dwingen om gelijk te krijgen over dat ze vinden dat ze recht hebben op een betaald verzendlabel of de verzendkosten, maar dat is gewoon niet het geval. Veel webwinkels doen het wel, maar er zijn er ook genoeg die het niet doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[Afbeelding]

Ik denk dat mensen op Tweakers de "optimalisators" een beetje zat zijn. Ik in ieder geval wel.

Wat zou een SSD kosten, 100 euro? (It's one banana, Michael). Hoeveel zal de goedkopere winkel goedkoper geweest zijn, 5 euro? Dus is TS al z'n winst kwijt met de retourkosten. Had 'ie maar beter onderzoek moeten doen, of langer moeten wachten.

Natuurlijk is de tekst "gratis retourneren" onduidelijk, want welke winkel vraagt er wel geld voor het afhandelen van een retour?

Dergelijke praktijken zijn gewoon het gevolg van de race to the bottom waar we met webwinkels al een jaar of twintig aan bezig zijn, net als de tv-discounters die Oost-Europese modellen (TV's dus hè) hier op de markt dumpen. Postbezorgers uitknijpen, klanten naaien, langs de randjes van de regels lopen, enzovoorts.

En door steeds te kiezen voor de goedkoopste winkel, help je actief aan dat gedrag mee, voor een paar rottige euro's winst voor jezelf.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 21:03
Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:29:
[...]

Die zeggen inderdaad "gratis retourneren in onze winkels", maar dat is het hele punt. MediaMarkt had dat ook kunnen zeggen, maar kiest ervoor om een misleidende "Gratis retourneren" te gebruiken.
Mediamarkt noemt toch in de voorwaarden (die je geaccepteerd hebt bij bestellen) dat het gaat om retourneren in de winkel? Dat is ook iets wat je gelezen hebt voor het bestellen, nadat je op de homepage bent geweest. Je bent er dus zelf akkoord mee gegaan en ik snap dus het probleem niet helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Dat laatste is alleen als iemand klaagt over verborgen gebrek bij zijn huis :P

In principe is er een grijs gebied. Mag je gratis retourneren, je moet alleen het afgeven bij de lokale AH, dan zullen de meeste er geen problemen mee hebben. Mag je gratis retourneren, alleen je moet het afgeven bij hun kantoor op Ameland, dan zal iedereen vinden dat dat niet gratis retourneren is. Mediamarkt zit daar beetje tussenin, maar lijkt mij inderdaad duidelijk dat er gewoon op zijn minst een sterretje bij had moeten staan, met "in de winkels", en eigenlijk gewoon direct een "gratis retourneren bij onze winkels".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:14
CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat mensen op Tweakers de "optimalisators" een beetje zat zijn. Ik in ieder geval wel.
Prima, maar dan is niet-reageren ook nog een optie. Maak een apart topic aan om over de optimalisators te zeuren ;) Ik vind de reden van retourneren ook bedenkelijk, dit staat echter los van hoe ik hun gratis-retour claim zie.

Ik zou voor die paar euros ook niet de zaak retour sturen/brengen.
Oon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:57:
[...]

Dat het niet netjes is gaat niemand over discussiëren, maar ze maken hun claim gewoon waar; er worden geen kosten in rekening gebracht voor retourneren binnen 30 dagen.
Dat ze niet betalen voor verzending is een tweede, maar daar zeggen ze niks over. Ze nemen zonder kosten het product weer aan, als je er voor kiest om dat via een bezorgdienst te doen is dat jouw keuze.

Dus juridisch gezien zitten ze gewoon goed, zeker omdat ze in de FAQ en voorwaarden expliciet aangeven dat je bij verzenden zelf die kosten draagt, en daar is de ACM het mee eens.

Ik denk dat mensen zich vooral in bochten dwingen om gelijk te krijgen over dat ze vinden dat ze recht hebben op een betaald verzendlabel of de verzendkosten, maar dat is gewoon niet het geval. Veel webwinkels doen het wel, maar er zijn er ook genoeg die het niet doen.
Ik ken verder de wetteksten niet, maar als je een claim doet om klanten te lokken wat iets anders doet vermoeden dan hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt dan noemen we dat in de volksmond gewoon misleiding.

Tevens lijkt het me een nogal bijzondere tekst als ik jouw redenatie volg. "We brengen geen retour-fee in rekening", no shit. De WKOA is duidelijk, op het gebied van wanneer kosten mogen worden verrekend.

Of kunnen we hun eerste claim (binnen 30 minuten op te halen) ook uitleggen dat je het in een filiaal in Duitsland op mag halen? (ik heb toevallig de FAQ daarover niet gelezen, zou zomaar kunnen ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricyrtis
CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:02:
[...]

Maar wat jij vind is niet relevant voor de vraag of dit misleidend is of niet.

Overigens gaat het niet om slechts een paar euro maar om een totaal andere SSD die groter is en dus ook een stuk duurder, maar per GB een stuk goedkoper. Voor 5 euro verschil met hetzelfde product elders had ik inderdaad niet eens de moeite genomen maar punt blijft dat de reden van retourneren net zo relevant is als de buitentemperatuur vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
eric.1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:15:
Of kunnen we hun eerste claim (binnen 30 minuten op te halen) ook uitleggen dat je het in een filiaal in Duitsland op mag halen? (ik heb toevallig de FAQ daarover niet gelezen, zou zomaar kunnen ;))
Een goede vergelijking vind ik het volgende:

Webshop X bied "gratis verzending" aan. In de voorwaarden staat echter verstopt dat dit gaat om verzending van het magazijn naar een filiaal, en niet naar het huisadres.

Is dat misleidend en had de webshop moeten zeggen "gratis verzending naar een filiaal van uw keuze" of is het helemaal prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Je zou dit bij de Reclame Code Commissie kunnen aankaarten. Zo kan je heel laagdrempelig een formeel oordeel krijgen of dit misleidend is (en dat is het).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En dan nu weer terug ontopic. meningen mogen hier even achterwege blijven.
Graag de volgende keer ook de webshop naam in een MO tag @Tricyrtis , het is nu ondoenlijk om alles te gaan veranderen voor mij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 19:33

-tom-562

Oliesjeik

MacIsCool schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:21:
Het zal wel aan mij liggen, maar aanbieden om het in de winkel te retourneren is alleen gratis te noemen als je in de buurt woont. Ik zal altijd kosten moeten maken om bij een Mediamarkt te kunnen komen. gratis retour is dus niet mogelijk voor mij..
Fietsen of lopen is toch gratis? Of liften?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Perkouw schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:52:
[modbreak]En dan nu weer terug ontopic. meningen mogen hier even achterwege blijven.
Graag de volgende keer ook de webshop naam in een MO tag @Tricyrtis , het is nu ondoenlijk om alles te gaan veranderen voor mij helaas. [/]
Excuus, heb het veranderd in mijn reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
Meningen mogen niet, maar mijn mening verwijderen lukt niet, dan maar deze edit.

[ Voor 91% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tom-Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:49:
Je zou dit bij de Reclame Code Commissie kunnen aankaarten. Zo kan je heel laagdrempelig een formeel oordeel krijgen of dit misleidend is (en dat is het).
Ik betwijfel het; het mag gratis retour (dan wel naar de winkel). Als je ervoor kiest te verzenden; is het ook nooit gratis. Je zal toch naar het pakketpunt moeten gaan. (Tenzij je loopt of fietst ;-))

Leuke casus. Dat wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Crazy- schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:52:
[...]

Ik betwijfel het; het mag gratis retour (dan wel naar de winkel). Als je ervoor kiest te verzenden; is het ook nooit gratis. Je zal toch naar het pakketpunt moeten gaan. (Tenzij je loopt of fietst ;-))
De gemiddelde consument zal "gratis retourneren" opvatten als dat die kostenloos een besteld product kan terugzenden, zo kijkt de RCC er naar. Dat iets technisch gezien misschien juist is maakt het nog niet misleidend, omdat zo'n uitlating toch bepaalde verwachtingen wekt. Dan zou je net zo goed een inleverpunt op Terschelling kunnen openen en zeggen "retourneren is gratis" (als je goed kan zwemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Tom-Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:26:
[...]

De gemiddelde consument zal "gratis retourneren" opvatten als dat die kostenloos een besteld product kan terugzenden, zo kijkt de RCC er naar. Dat iets technisch gezien misschien juist is maakt het nog niet misleidend, omdat zo'n uitlating toch bepaalde verwachtingen wekt. Dan zou je net zo goed een inleverpunt op Terschelling kunnen openen en zeggen "retourneren is gratis" (als je goed kan zwemmen).
Dat is wel een interessante link. Ik ga eens kijken waar de klantenservice mee terugkomt en anders dien ik een klacht in. Uitkomst lijkt me in dat geval duidelijk gegeven die uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Een winkel (bakstenen, cement en een deur) hoeft geen producten terug te nemen*. Als ze dat wel doen, als service, dan mogen ze daar voorwaarden aan verbinden.

Een webwinkel (website met een bestelknop) moet inderdaad producten terugnemen binnen 14 dagen na aankoop levering, ongeacht de reden. Overigens mag de webwinkel wel verlangen dat het terugsturen op jouw kosten en risico gebeurt: de oorspronkelijke verzendkosten (van webwinkel naar jou) moeten wel gerestitueerd worden.

Overigens zijn er wat uitzonderingen op bovenstaande, maar een SSD valt niet onder die uitzonderingen.

*uitgezonderd defect en/of non-conformiteit, maar dat is een ander verhaal en veel complexer

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Goed dat ik dit lees. Ik bestel regelmatig iets bij deze webshop en stuur ook wel eens iets terug. Laatste keer was in juli en toen was terugsturen nog gratis.

Ik woon zelf niet in de buurt van een fysieke vestiging dus ik zal volgende keer bij een partij bestellen die nog wel gratis terugstuurt.
(Toevallig had ik het er deze week thuis nog over dat ik verwacht dat meer bedrijven het gratis bezorgen én retourneren zullen gaan afschaffen, aangezien de bezorgkosten oplopen. Kan ik me ook best iets bij voorstellen, maar wees daar dan ook duidelijk over op je website)

Ik vind de tekst zoals die nu op de website staat trouwens ook best misleidend.
Grote artikelen worden trouwens nog wel gratis opgehaald.

Ik krijg om de haverklap commerciële mailtjes van deze webshop en ze hadden mij, als regelmatig terugkerende klant, ook de wijziging van de retourkosten en retourtermijn wel even kunnen mailen, of heb ik dit gemist?

[ Voor 6% gewijzigd door Medione1210 op 16-11-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Tricyrtis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:29:
[...]

Maar wat jij vind is niet relevant voor de vraag of dit misleidend is of niet.
In eerste aanleg maakte je dit topic omdat je van mening was dat je niet gratis kon retourneren. Hoe je het ook went of keert, in de voorwaarden is een mogelijkheid opgenomen waarmee je zonder retourkosten (reiskosten naar de winkel daargelaten, dat is echt een non-argument) kunt retourneren.

Dat jij van mening bent dat het misleidend is (een mening die ik met je deel, voor wat het waard is), doet daarbij ook niet ter zake. Dat het misleidend is, zou maar zo eens kunnen kloppen. Maak het aanhangig bij de desbetreffende instantie. Hoogstens krijgt de retailer (verwacht ik) een tik op de vingers dat ze hun tekst op de website moeten aanpassen. Voor jouw persoonlijke situatie gaat dit (nu) niks veranderen. De voorwaarden zijn helder en je kan gratis retourneren in de winkel óf ervoor kiezen om te betalen voor de retourzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04

OMD

Medione1210 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:16:
Goed dat ik dit lees. Ik bestel regelmatig iets bij deze webshop en stuur ook wel eens iets terug. Laatste keer was in juli en toen was terugsturen nog gratis.

Ik woon zelf niet in de buurt van een fysieke vestiging dus ik zal volgende keer bij een partij bestellen die nog wel gratis terugstuurt.
(Toevallig had ik het er deze week thuis nog over dat ik verwacht dat meer bedrijven het gratis bezorgen én retourneren zullen gaan afschaffen, aangezien de bezorgkosten oplopen. Kan ik me ook best iets bij voorstellen, maar wees daar dan ook duidelijk over op je website)

Ik vind de tekst zoals die nu op de website staat trouwens ook best misleidend.
Grote artikelen worden trouwens nog wel gratis opgehaald.

Ik krijg om de haverklap commerciële mailtjes van deze webshop en ze hadden mij, als regelmatig terugkerende klant, ook de wijziging van de retourkosten en retourtermijn wel even kunnen mailen, of heb ik dit gemist?
Dat is niet het grootste probleem van gratis retourneren. Het grootste probleem is misbruik ervan. Wij hebben dagelijks retouren wegens niet passen van artikel op een apparaat terwijl duidelijk erbij staat waar het voor is. Het leek er op en bezorgen en retourneren is gratis dus ik probeerde het maar gewoon. Bij de concurrent is het 4 euro goedkoper. Is toch gratis levering en gratis retourneren, scheelt mij weer 4 euro. Dit soort gevallen.

Over je laatste alinea. Je hebt altijd onderzoeksplicht. Zij zijn niet verplicht dit te melden, als jij elke keer een aanname doet dat dit nog steeds hetzelfde is dan heb je geen onderzoek gedaan, hoe lullig het ook klinkt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:32
OMD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:19:
[...]

Dat is niet het grootste probleem van gratis retourneren. Het grootste probleem is misbruik ervan. Wij hebben dagelijks retouren wegens niet passen van artikel op een apparaat terwijl duidelijk erbij staat waar het voor is. Het leek er op en bezorgen en retourneren is gratis dus ik probeerde het maar gewoon. Bij de concurrent is het 4 euro goedkoper. Is toch gratis levering en gratis retourneren, scheelt mij weer 4 euro. Dit soort gevallen.
En wat is precies het misbruik in jouw voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kijk staat er bij de vraag "Hoe kan ik mijn product retourneren?" dat er drie mogelijkheden zijn:
  • Inleveren in de winkel
  • Opsturen per post
  • Ophalen bij jou thuis
Die laatste is sowieso niet van toepassing aangezien het om een SSD gaat. Maar het verbaasde me nogal toen ik bij optie 2 las: [...]
Misschien ben ik gek, maar retour in de winkel is een optie die gratis is. De andere opties zijn kosten aan verbonden. Men maakt ook reclame; Nu bestellen en binnen uur gratis ophalen in de winkel. Dat zijn tegenwoordig commerciële reclames. Veel meer winkels doen dit trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 16-11-2022 23:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Over je laatste alinea. Je hebt altijd onderzoeksplicht. Zij zijn niet verplicht dit te melden, als jij elke keer een aanname doet dat dit nog steeds hetzelfde is dan heb je geen onderzoek gedaan, hoe lullig het ook klinkt.
De onderzoeksplicht gaat over de eigenschappen van het product wat je koopt, niet over wat een verkoper precies met zijn reclameboodschap bedoelt. Als de verkoper een mededeling doet over de eigenschappen van een product, mag je in beginsel uitgaan van de juistheid van die mededeling. De onderzoeksplicht gaat dus niet zover dat je aan uitlatingen van de verkoper moet twijfelen.
[...]

Dat is niet het grootste probleem van gratis retourneren. Het grootste probleem is misbruik ervan. Wij hebben dagelijks retouren wegens niet passen van artikel op een apparaat terwijl duidelijk erbij staat waar het voor is.
We gaan wel offtopic, maar bij accessoires kun je de klant vragen waar hij het precies voor wil gebruiken, desnoods met vooringevulde opties en 'anders'.

• Tricyrtis
Hackus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:34:
[...]

Misschien ben ik gek, maar retour in de winkel is een optie die gratis is. De andere opties zijn kosten aan verbonden. Men maakt ook reclame; Nu bestellen en binnen uur gratis ophalen in de winkel. Dat zijn tegenwoordig commerciële reclames. Veel meer winkels doen dit trouwens.
Ik heb weinig zin om het nog een keer te herhalen, maar het punt is dat, hoewel er technisch gezien een gratis retour optie is, een consument bij het lezen van "gratis retourneren" mag verwachten dat daarmee bedoeld wordt dat je gratis iets terug kunt sturen. Zie ook die eerder gelinkte uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Ik wacht de reactie van de klantenservice af, en als die bevestigen dat ze met gratis retourneren inderdaad alleen afgeven in de winkel bedoelen dien ik eens een klacht in bij de RCC. Ben wel benieuwd eigenlijk wat die er dan van vinden, maar na die andere uitspraak gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat die het ook misleidend zullen vinden.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04

OMD

fopjurist schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:52:
[...]

De onderzoeksplicht gaat over de eigenschappen van het product wat je koopt, niet over wat een verkoper precies met zijn reclameboodschap bedoelt. Als de verkoper een mededeling doet over de eigenschappen van een product, mag je in beginsel uitgaan van de juistheid van die mededeling. De onderzoeksplicht gaat dus niet zover dat je aan uitlatingen van de verkoper moet twijfelen.

[...]

We gaan wel offtopic, maar bij accessoires kun je de klant vragen waar hij het precies voor wil gebruiken, desnoods met vooringevulde opties en 'anders'.
Ik vind het gratis retourneren misleidend in dit geval. Ik had het over veranderingen van werkwijze. Wanneer een winkel 10 jaar het zelfde doet en je gaat er klakkeloos van uit dat ze dat nog steeds doen dan heb je niet goed gekeken. Onderzoeksplicht is wellicht het verkeerde woord, ben ik met je eens. Ongelukkige woordkeuze.

Bij ons betekend gratis retourneren gewoon kosteloos terugsturen. Mensen kunnen het ook terugbrengen bij ons maar dat vermelden wij expliciet als gratis terugbrengen.
Volgens mij is ook de betekenis van retourneren (volgens van Dale ) alleen terugsturen en niet zelf langsbrengen.

Het offtopic gedeelte:
De klant vragen of iets klopt heeft geen zin. Ze lezen namelijk niet :+
Dat is het grootste probleem. Ik draai al een paar jaartjes mee in de webshop wereld maar dat is probleem nummero uno.

[ Voor 35% gewijzigd door OMD op 17-11-2022 08:48 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tricyrtis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:17:
[...]

Ik heb weinig zin om het nog een keer te herhalen, maar het punt is dat, hoewel er technisch gezien een gratis retour optie is, een consument bij het lezen van "gratis retourneren" mag verwachten dat daarmee bedoeld wordt dat je gratis iets terug kunt sturen. Zie ook die eerder gelinkte uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Ik wacht de reactie van de klantenservice af, en als die bevestigen dat ze met gratis retourneren inderdaad alleen afgeven in de winkel bedoelen dien ik eens een klacht in bij de RCC. Ben wel benieuwd eigenlijk wat die er dan van vinden, maar na die andere uitspraak gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat die het ook misleidend zullen vinden.
Dat linkje klopt wettelijk sowieso niet. Je retourneert daar iets waardoor totaal bedrag onder de overeengekomen voorwaarden valt van gratis verzenden. Dit waardoor je wel verzendkosten moet betalen voor de behouden helft van zending.

Het moet eens afgelopen zijn dat consumenten zomaar dingen retoursturen, omdat Pietje €3,- goedkoper is. Het hele komt voor uit het thuis passen van kleding en schoenen. Men weet tegenwoordig niet eens meer wat een overeenkomst van origine inhoudt. Neem het verlies van de €4,- aan vzk of behoud de SSD.

Pacta sunt servanda

Al met al moet de consument alle kosten betalen, dat zijn bedrijfskosten die een consument zal betalen aan het eind. (prijsstijging) Velen vergeten dit.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 17-11-2022 08:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Je zou ook contact op kunnen nemen met de consumentenbond/ACM, als die je gelijk geven sta je meteen een stuk sterker.

Ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren en ook niet dat een klacht veel gaat uithalen aangezien ik de FAQ expliciet staat aangegeven dat de kosten voor het verzenden voor de koper zijn en niet voor de webwinkel, maar het valt natuurlijk altijd te proberen. Een USP in een balkje is meestal heel veelbelovend maar voorwaarden gelden ook daar gewoon op.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
[...]

Als achter 'gratis retourneren'' een '*' had gestaan, dan wordt je als consument getriggerd om verder te kijken naar eventuele uitzonderingen. Nu betekent 'gratis retourneren'' naar mijn mening gewoon precies wat er staat. Ik snap ook werkelijk niet dat er hier reaguurders zijn die daar anders tegenaan kijken.

Maar, nogmaals, ik snap echt wel dat gratis verzenden en retourneren gezien de zeer gestegen kosten niet meer uit kan, maar het gaat hier specifiek om de manier van (niet)communiceren door de webwinkel.

• Tricyrtis
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:50:
Het moet eens afgelopen zijn dat consumenten zomaar dingen retoursturen, omdat Pietje €3,- goedkoper is. Het hele komt voor uit het thuis passen van kleding en schoenen. Men weet tegenwoordig niet eens meer wat een overeenkomst van origine inhoudt. Neem het verlies van de €4,- aan vzk of behoud de SSD.
Als je mijn reacties hier had gelezen had je geweten dat het niet om een paar euro prijsverschil gaat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tricyrtis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
[...]

Als je mijn reacties hier had gelezen had je geweten dat het niet om een paar euro prijsverschil gaat.
Ik heb meer geschreven dan dat. Je opent een topic met je klacht, en het kan zijn dat niet iedereen het daarmee eens is. zo werkt een discussie forum

• Tricyrtis
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb meer geschreven dan dat. Je opent een topic met je klacht, en het kan zijn dat niet iedereen het daarmee eens is. zo werkt een discussie forum
De rest van je reactie klopt echter ook niet.
1) Klager maakt bezwaar tegen het in rekening brengen van ‘retourkosten’ door adverteerder. Hij wijst in dit kader op de mededeling “Retourneren is meestal kosteloos” op de homepage van de bestreden website. De gemiddelde consument zal naar het oordeel van de voorzitter deze mededeling aldus uitleggen dat men in de meeste gevallen (‘meestal’) een besteld product zonder kosten (‘kosteloos’) kan terugzenden aan adverteerder (‘retourneren’). Het gaat hier dus specifiek om de kosten van de retourzending zelf. Op de pagina “Verzenden & Retourneren” van de website van adverteerder staat echter: “De retourkosten (dit zijn de kosten die je betaalt voor het terugsturen van de bestelling naar ons) zijn voor eigen rekening (€4,99).” Dit is tegenstrijdig met de mededeling dat retourneren meestal kosteloos is zoals de gemiddelde consument de uiting zal opvatten. Deze kosten komen altijd voor rekening van de consument.
en
3) Of de uiting ook onjuist is wegens het feit dat adverteerder de kosten die men betaalt voor de bezorging van het product alleen terugbetaalt wanneer de gehele bestelling wordt geretourneerd, kan in het midden blijven. De gemiddelde consument zal niet ervan uitgaan dat de mededeling “Retourneren is meestal kosteloos” mede op die kosten betrekking heeft.
https://www.reclamecode.n...erlijk-2021-00557/342841/

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben daarvan op de hoogte, maar we zijn het niet eens. Jij leest alles in jouw voordeel. Hele Heisa om 4,- vzk

Let's agree to disagree Klaar

• Tricyrtis
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:56:
[...]

Ben daarvan op de hoogte, maar we zijn het niet eens. Jij leest alles in jouw voordeel. Hele Heisa om 4,- vzk

Let's agree to disagree Klaar
Als in je bent het niet eens met de uitspraak van de RCC? Het relevante stuk uit die uitspraak gaat helemaal niet over verzendkosten, maar retourkosten van 4.99 die altijd voor rekening van de klant komen terwijl er op de homepage staat "Meestal gratis retourneren".

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tricyrtis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:01:
[...]

Als in je bent het niet eens met de uitspraak van de RCC? Het relevante stuk uit die uitspraak gaat helemaal niet over verzendkosten, maar retourkosten van 4.99 die altijd voor rekening van de klant komen terwijl er op de homepage staat "Meestal gratis retourneren".
Dat heb ik al aangegeven, lijkt alsof je zelf niet leest. maar zoals gezegd brei ik er nu een eind aan.

Succes met je zaak

• Tricyrtis
Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik het sowieso af kan geven in de winkel aangezien ik toch op Utrecht Centraal moet zijn. Er is dus praktisch gezien helemaal geen probleem, maar de vraag is of de webshop misleidende leuzen op de website heeft staan.

Waarom reageren als je klaarblijkelijk het topic niet gelezen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tricyrtis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik het sowieso af kan geven in de winkel aangezien ik toch op Utrecht Centraal moet zijn. Er is dus praktisch gezien helemaal geen probleem, maar de vraag is of de webshop misleidende leuzen op de website heeft staan.

Waarom reageren als je klaarblijkelijk het topic niet gelezen hebt?
Ik heb alle relevantie gelezen. makkelijke oneliner neerzetten omdat iemand het niet eens is ?
Zoals ik al eerder schreef kan het gebeuren dat er leden zijn die het niet met je eens zijn. Dat kan als je een discussie topic opent op een forum met je klacht.

Kortom ik vind het geen misleidende leuzen !

• Tricyrtis
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:08:
Kortom ik vind het geen misleidende leuzen !
Zeg dat dan gewoon in plaats van te beginnen over een paar euro besparen en heisa om verzendkosten terwijl dat in deze situatie helemaal niet van toepassing is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricyrtis
Heb reactie van de klantenservice:

Members only:

Ga vanmiddag eens het formulier van de RCC invullen. Ik ben nu toch wel benieuwd wat die erover denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
Gisteren kreeg ik bericht van de RCC dat mijn klacht doorgestuurd was zodat er op gereageerd kon worden. Inmiddels staat er op de website "Retourneren binnen 30 dagen" in plaats van "Gratis retourneren binnen 30 dagen".

Members only:

Ik heb verder nog niets gehoord van de RCC, maar het lijkt zowaar iets uitgehaald te hebben...
Pagina: 1