Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ET_Enschede
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01 11:41
Ik ga in 2023 in Enschede een beng gecertificeerde tussenwoning bouwen van 235m2. Dus goed geïsoleerd, triple glas, dak 10gr heling, perfect op het zuiden. Geen schaduw. Techniek ruimte rechtstreeks onder houten geïsoleerd dak. Natuurlijk vloerverwarming over de drie verdiepingen. Douch wtw en water zuinige douche kop. Keuken krijgt een Quooker.

Ik wordt geadviseerd een 11w daikin split unit te nemen.

Mijn eigen onderzoek speciaal hier op tweakers leidt me tot Monoblock met koel optie, met een 500 of 800l hygiëne vat en zonnecollectoren. 9kw electric verwarming in de boiler voor de dagen dat het allemaal niet werkt. Als ik alles zelf in koop kom ik op ong 10k in de btw. Daar komt dan nog installatie materiaal en uren bij.
Ons huis wordt normaal gesproken door een familie van 4 bewoond, maar we verwachten vaak logees en willen er op hoge tijd dagen met 8 kunnen wonen (sww).

Mijn vragen:

- geeft zonnecollectoren me veel voordelen of is het beter gewoon wat meer PV neer te leggen (ruimte genoeg)
- zelf kopen: ga ik in de toekomst problemen krijgen met service en zijn er professionele partijen die eea willen installeren.

De installatie die ik gedachte heb is: wp geschakeld op midden laag vat, zonnecollectoren op bodem laag. Sww warmte spiraal in de top. By-pass buffer als wp in koelmode gaat, maar anders vloerverwarming voeden via buffetvat en een wilo circulatie pomp aangestuurd door een deltasol mx (die ook de zonnecollectoren aanstuurde met hun eigen wilo pomp). Geen thermostaat in het huis (buiten temperatuur en vvw-retour meten). Max temp vat op zonnecollectoren 95gr, via wp en electric 50gr.

Slaat dit hout of ga ik in de verkeerde richting?

Bij voorbaat dank voor jullie input

ET

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Wow! Een Beng woning en dan 11 kW? Dat zal dan denk ik vooral zijn voor de boiler. 500L past bij een groot huis met veel personen. Naast die 11kW wp zou ik dan denk ik geen 9kw elektrische elementen nemen. Zorg dat je wp dat gewoon zelf kan doen (moderne wp's kunnen gewoon zelf het water boven de 60 graden krijgen met een rendement dat minstens 2x hoger ligt dan een elektrisch element in geval je legionellaruns doet.) Mocht je echter bang zijn dat je met 500L water toch nog echt tekort komt en je wilt dat heel snel kunnen aanvullen, ok dan snap ik dat.

Maar misschien ook reëel kijken naar het nut van zo'n grote boiler ten opzichte van hoe vaak er achter elkaar zoveel gedoucht moet worden en hoeveel wachttijd je je wilt veroorloven. Elke keer de hele boiler opwarmen kost ook een hoop energie.
Een hygiëneboiler heeft een spiraal waar het drinkwater doorheen loopt. Als de boiler alleen bovenin warm is, kan het zijn dat het water niet genoeg tijd krijgt om op temperatuur te komen. Dit in tegenstelling tot een gewone boiler die je tot de laatste liter kunt leeg douchen ivm de gelaagdheid. Voordeel is natuurlijk wel dat je geen legionellaprogramma hoeft en dus hoeft je wp hem misschien ook maar tot 45 graden op te warmen om 40 graden uit de kraan te krijgen. Misschien een optie om 2 boilers te nemen? Eentje van 300L voor als je met 4 bent en een reserve? Aan andere kant: eentje van 300L is ook veel sneller weer op temperatuur dan eentje van 500 of 800 L.

Je zonnecollectoren zullen vooral warmte leveren wanneer je dat niet nodig hebt, zeker niet met een BENG huis. En ze doen niks als je het wel nodig hebt. Een paar collectoren voor gratis heet douchewater van april tot oktober is prima, maar te veel is zonde in de zomer en vaak niet genoeg in de winter. Een thermostaat zul je wel nodig hebben in een BENG huis. Dat is zo geïsoleerd dat het eerder te warm dan te koud is denk ik zo. Puur op WAR stoken lijkt me dan best een uitdaging.

Ik denk dat meer zonnepanelen veel handiger is omdat je wellicht meer koeling wilt.

Oja: zelf alles aanleggen kan je flink in de problemen brengen met subsidies als je die zou willen. Installeren zonder leveren is vaak lastig, maar misschien tegen een flink uurloon dat je mensen kunt vinden. Voor garantie kun je dan weer niet bij hun aankloppen als het om de apparatuur gaat, hoogstens om een lekke koppeling.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Een 11KW wp! daarmee heb je gelijk een doorstroom warmwater boiler, heb je geen hygiene vat meer nodig.
Heb je dit topic al doorgenomen?: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Dan kom je bij deze vraag: wat wordt de warmtevraag voor alleen verwarmen? kun je zó bij de tekenaar van je huis opvragen.
Daarna bepalen wat vraag naar Sanitair Warm Water SWW zal worden, (regendouche, groot bad, zwembad? enz.)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 13:42
Douchewtw en waterbesparende kop. Ik zie een grote rvs wpb en een monoblock wp voor verwarming. Dak vol met pv. In een tussenwoning met wtw zal 6kW veelal voldoende zijn. Wpb gewoon de grootste pakken en dan zelf nog een extra jas omheen doen voor minimaal verlies.

Je moet het simpel houden.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
@ET_Enschede
Heb je al gekeken wat het verschil is tussen BENG en een de passive standaard uit Duitsland?:
https://passiefbouwen.nl/passief-bouwen
Ik vermoed dat je de extra kosten in materialen al terug krijgt in de besparing op installaties.

In feite bouw je dan een soort van super geïsoleerde koelbox die luchtdicht is en alle uitwisseling met buiten gaat via een warmtewisselaar. Dan heb je bijna geen extra verwarming nodig.
Ter illustratie, een groot vrijstaand huis in Canada konden ze met 1500 W (elektrisch) warm houden terwijl buiten -30 graden was.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 15-11-2022 18:37 ]

• ET_Enschede
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01 11:41
Dank voor alle snelle reacties.

Bouwtechnisch kan ik niets meer veranderen. De omgevingsvergunning is aangevraagd.

Mijn beng rapport stelt dat we 54kwh/m2 per jaar gaan gebruiken. Het huis is “massive” 235m2. Daarom kwam de installateur offerte op 11kw.

Ik kan me als hierboven gesuggereerd verdiepen in wpb.

Dank voor de suggestie om de backup verwarming weg te laten. Btw de wp heeft ook geen back up verwarming in mijn model.
Pagina: 1