Hulp bij instellen vloerverwaming/ opstookprotocol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 14:56
Beste tweakers,

Een aantal maanden geleden is er (onverwachts, lang verhaal ivm radiatoren) bij mij vloerverwaming aangelegd. Dit d.m.v. sleuven in mijn beton vloer hierover heen is PVC vloer geplaatst van vivafloors.

Nu heb ik ivm mooie weer en de rest van de verbouwing de vloerverwarming nog niet aangehad en wil hier nu het kouder wordt mee gaan starten. Degene die het aangelegd heeft, heeft gezegd dat ik het zo kan gebruiken maar bij het opstookprotocol van de vloerenleverancier lees ik iets anders. https://www.vivafloors.nl...col-voor-vloerverwarming/

" De temperatuur is te regelen bij het verdeelstuk voor de toevoer. (kamertemperatuur thermostaat gewoon op 20 graden)" => heb geen idee waar en hoe ik dit moet instellen, had gedacht via mijn nest thermostaat gewoon kon instellen en zo elke dag 1 graad erbij te doen.

Zie hieronder de aansluiting, de pomp https://wilo.com/nl/nl/Services/Service-Video's/ (para OEM) en de twee thermostaten.

Wie heeft hier verstand van en kan me uitleggen hoe ik dit het beste kan aanvliegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZtLUOQFVm93xCnAAhjw9QNke8U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YPQ12wLqYW1W6TGYk7Fwh3Hz.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoPbct3G3zV7li-LslHVuZWm2w4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kvpk62M37haPWgUhK4GuugEo.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mrYFegC0e71FLInzcyjHBMpS7U=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/e1oD608qG3BlWKYHMg4a5Hzs.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2gpqhHm51NQ0AXPfmzFWoMo9Xg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iEv53hpmvVPuHQxZjIJfYmOR.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nniGGlSZNEWna3W7E-kAgLeDg2w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fIQqLx3CWS3o2eQmPwNyFTOF.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De zwarte mengklep boven de pomp (VTA575?) is de thermostaat van de watertemperatuur. Die moet dus elke dag een beetje hoger tot hij op 28 of 30 staat.

De nest blijkbaar op 20 houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
@Proton_ thanks die heb ik compleet over het hoofd gezien ga ik straks eens van dichtbij bekijken en kijken waar deze nu op staat.

Heb gelezen dat zodra vloerverwarming op temperatuur is je nest in de nacht naar maximaal 18 kunt terugschakelen omdat opnieuw opwarmen teveel energie zou kosten. Is dit juist?

Oh en wat zijn die witte draaiknoppen boven op de temperatuur meters? (kan eraan draaien maar geen idee wat het doet?!?! Heb echt twee linkerhanden 8)7 )

[ Voor 20% gewijzigd door Wingie op 15-11-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

It depends. Met een gasketel of stadsverwarming is nachtverlaging inderdaad meestal zuiniger. Met een warmtepomp vaak niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die witte knopjes zijn ontluchters, daar kan je afblijven totdat je last hebt van lucht in de leidingen (en ook dan verzamelt het zich waarschijnlijk op een hoger punt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:21
Ligt er ook aan of je vloerverwarming dieper in je betonvloer ligt, bijv. bij nieuwbouw direct ingegoten, of bijv. later aangebracht en ondiep ingefreest in je zandcement dek-laag op je betonvloer. In dat laatste geval warmt de boel sneller op dan wanneer de leidingen dieper liggen. Ik heb zelf in bestaande bouw achteraf vloerverwarming laten infrezen in de cementdekvloer (afgewerkt met dun egalinelaagje) dus vlak onder het pvc laminaat. Binnen ongeveer een half uurtje is de huiskamer van een graad of 17 naar 19 dus dat valt mee. 's nachts zet ik 'm op 17 en overdag op 19 of 19,5. Vorig jaar had ik 'm een periode volcontinu op 20 graden staan maar toen verbruikte ik toch aanzienlijk meer gas.

Weet je hoe lang je 5 groepjes ongeveer zijn? Mogelijk kun je de pompsnelheid een tandje verlagen. Die staat nu op de maximale stand zie ik. Scheelt stroom en ook geluid van de pomp. Bovendien kan er mogelijk meer warmte afgegeven worden als je water wat langzamer door je leidingen in de vloer loopt.

Bij mijn systeem (6 gelijke groepen qua lengte, geen verdere aparte zones) moest de Wilo Para pompkarakteristiek ook op de middelste stand staan. Bij jou staat de pomp nog op de default stand zo te zien.

Dit zegt Wilo over de pompinstelling (middelste stand, horizontale streepjes):

Verschildruk constant Δp-c (I, II, III)
Aanbeveling bij vloerverwarmingen of bij grote leidingen of alle toepassingen zonder veranderlijke buisnetwerkkarakteristiek (bijv. oplaadpompen), alsmede enkele-buis-verwarmings-systemen met verwarmingselementen. De regeling houdt de ingestelde opvoerhoogte
constant, onafhankelijk van het getransporteerde debiet. Drie vooraf gedefinieerde
karakteristieken (I, II, III) ter selectie.
Stand I = 2 meter (20kPa);
Stand II = 3 meter (30 kPa) advies stand bij groepslengte tot 90 meter individueel;
Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
jesco_white schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:02:
Ligt er ook aan of je vloerverwarming dieper in je betonvloer ligt, bijv. bij nieuwbouw direct ingegoten, of bijv. later aangebracht en ondiep ingefreest in je zandcement dek-laag op je betonvloer. In dat laatste geval warmt de boel sneller op dan wanneer de leidingen dieper liggen. Ik heb zelf in bestaande bouw achteraf vloerverwarming laten infrezen in de cementdekvloer (afgewerkt met dun egalinelaagje) dus vlak onder het pvc laminaat. Binnen ongeveer een half uurtje is de huiskamer van een graad of 17 naar 19 dus dat valt mee. 's nachts zet ik 'm op 17 en overdag op 19 of 19,5. Vorig jaar had ik 'm een periode volcontinu op 20 graden staan maar toen verbruikte ik toch aanzienlijk meer gas.

Weet je hoe lang je 5 groepjes ongeveer zijn? Mogelijk kun je de pompsnelheid een tandje verlagen. Die staat nu op de maximale stand zie ik. Scheelt stroom en ook geluid van de pomp. Bovendien kan er mogelijk meer warmte afgegeven worden als je water wat langzamer door je leidingen in de vloer loopt.

Bij mijn systeem (6 gelijke groepen qua lengte, geen verdere groepverdeling) moest de Wilo Para pompkarakteristiek ook op de middelste stand staan. Bij jouw staat de pomp nog op de default stand zo te zien.

Dit zegt Wilo over de pompinstelling (middelste stand, horizontale streepjes):

Verschildruk constant Δp-c (I, II, III)
Aanbeveling bij vloerverwarmingen of bij grote leidingen of alle toepassingen zonder veranderlijke buisnetwerkkarakteristiek (bijv. oplaadpompen), alsmede enkele-buis-verwarmings-systemen met verwarmingselementen. De regeling houdt de ingestelde opvoerhoogte
constant, onafhankelijk van het getransporteerde debiet. Drie vooraf gedefinieerde
karakteristieken (I, II, III) ter selectie.
Stand II = 3 meter (30 kPa) advies stand bij groepslengte tot 90 meter individueel;
Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.
Thanks de leidingen zijn gelijk aan die van jou, dus sleuven in beton vloer dan egaline en pvc.
Heb ahv van filmpje de 3 standen gezien. Ik weet niet hoelang de 5 lussen ongeveer zijn maar vermoed dat stand 1 voldoende is want ze zijn niet zo lang. (huiskamer is 5,50 breed en dacht 9m diep en dan nog stuk keuken en stukje hal / toilet.) Ik zal hem eens op standje 2 zetten ipv 3.

Moet die zwarte draaiknop ook even goed bekijken want hier staat volgens mij 1 tot en met 5 op geloof ik dus hoe dit zich verhoudt naar de 55 graden of de max 28 oppervlakte warmte moet ik eens bekijken. Hoe warm heb jij hem staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Proton_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:47:
It depends. Met een gasketel of stadsverwarming is nachtverlaging inderdaad meestal zuiniger. Met een warmtepomp vaak niet.
Heb een gasketel (staat op eerste verdieping) met CW waarde van 5 geloof ik is een oude ketel >15jaar. En heb boven nog radiatoren in de slaapkamers en op zolder ook maar die laatste gebruik ik niet meer sinds ik airco op zolder heb om te verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wingie op 15-11-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:21
Heb toevallig een paar weken geleden verbouwing gehad en vloerverwarming laten leggen. Bij mij moest het opstarten gebeuren voordat de PVC vloer er in kwam (om de dichtgesmeerde sleuven te laten wennen), en na het leggen van PVC moet ik ook rustig opstoken om het PVC niet in 1 keer hoog te belasten.

Het opstarten na dichtsmeren sleuven was iets anders bij ons: kamerthermostaat moest hoog staan, zodat hij constante warmte aanvoert (dus iet op 20 graden, want dan stopt de ketel met warm water aanleveren op een gegeven moment). De thermostaatkraan bij de pomp ging dan 5 graden per dag omhoog, van 20 > 25 > 30 > 35 > 40 > 35 > 30 > 25 > 20.

Moet er wel bij zeggen dat dit allemaal door anderen anders werd uitgelegd hoor. Dus tja, ik heb gedaan wat de vloerleverancier zei, i.v.m. garantie ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Ik heb op de verdeler een thermostaatkraan met graden erop. Volgens mij staat die bij mij op of iets boven de 35 graden. Met een contactloze infraroodthermometer meet ik op diverse plekken de vloertemperatuur om te controleren of het niet te warm wordt. Volgens mij adviseren ze idd 28 graden max. als oppervlakte temperatuur van de pvc vloer.

Bij stevig stoken wordt de vloer vlakbij de pomp misschien 28/29 graden maar iets verder de huiskamer in zakt dit al naar ~24/25/26 graden ongeveer, beetje afhankelijk van hoever je van de verdeler af meet.

De verdeler hangt mij in een dichte kelderkast onder de trap dus mocht de vloer daar te warm worden is er geen zichtbare schade in de huiskamer in ieder geval. Ik probeer de temp. relatief hoog de vloer in te sturen zodat er snel warmte beschikbaar is. Ik heb vooralsnog geen schade aan mijn vloer. Bij mijn zwager staat de vloerverdeler zelfs op 40 graden en daar zie ik geen schade aan het pvc laminaat. Ik heb ook een CW5 ketel en radiatoren boven die meestal dichtstaan, behalve in badkamer. Zelfs nadat ik het vermogen/pompsnelheid van de ketel verlaagd heb is de ketel stevig overbemeten voor mijn situatie. Boven heb ik de badkamer radiator open staan en dan beneden de vloerverdeler. Het is wel lekker als de ketel dan in ieder geval wat warmte in de verdeler kwijt kan en niet daar al geknepen wordt op 28 graden bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
jesco_white schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:29:
Ik heb op de verdeler een thermostaatkraan met graden erop. Volgens mij staat die bij mij op of iets boven de 35 graden. Met een contactloze infraroodthermometer meet ik op diverse plekken de vloertemperatuur om te controleren of het niet te warm wordt. Volgens mij adviseren ze idd 28 graden max. als oppervlakte temperatuur van de pvc vloer.

Bij stevig stoken wordt de vloer vlakbij de pomp misschien 28/29 graden maar iets verder de huiskamer in zakt dit al naar ~24/25/26 graden ongeveer, beetje afhankelijk van hoever je van de verdeler af meet.

De verdeler hangt mij in een dichte kelderkast onder de trap dus mocht de vloer daar te warm worden is er geen zichtbare schade in de huiskamer in ieder geval. Ik probeer de temp. relatief hoog de vloer in te sturen zodat er snel warmte beschikbaar is. Ik heb vooralsnog geen schade aan mijn vloer. Bij mijn zwager staat de vloerverdeler zelfs op 40 graden en daar zie ik geen schade aan het pvc laminaat. Ik heb ook een CW5 ketel en radiatoren boven die meestal dichtstaan, behalve in badkamer. Zelfs nadat ik het vermogen/pompsnelheid van de ketel verlaagd heb is de ketel stevig overbemeten voor mijn situatie. Boven heb ik de badkamer radiator open staan en dan beneden de vloerverdeler. Het is wel lekker als de ketel dan in ieder geval wat warmte in de verdeler kwijt kan en niet daar al geknepen wordt op 28 graden bijv.
Nice bij mij zit het ook in de trapkast en als daar vloer iets zou beschadigen dan geen probleem. Ga vanavond starten met het opstookprotocol en instelling pomp aanpassen. De witte metertjes in de gaten houden zodra ik per dag 5 graden erbij doe om te zien hoe hoog de temperatuur wordt. En dan hopelijk genieten van lekkere warme vloer/voetjes ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Dat opstookprotocol is vooral van toepassing in nieuwbouw, als je leidingen in vers beton/zandcement gegoten zijn. Dit protocol moet dan gevolgd worden voordat de uiteindelijke afdekvloer er op komt, zodat het goed kan uitharden. In bestaande bouw is het beton en zandcement dekvloer al (decennia?) lang uitgehard wanneer de leiding in het zandcement gelegd wordt. Ook is de egaline (droogtijd 1 a 2 dagen) en pvc vloer al aangebracht, in jou geval al maanden geleden. Het volgen van het protocol zal geen kwaad kunnen uiteraard maar ik vermoed dat een opstookprotocol in jou geval op dit moment niets gaat toevoegen. Het is wel een standaard riedeltje dat aannemers afdraaien nadat ze vloerverwarming achteraf infrezen.

Instellen van de Wilo pomp:

https://www.klusidee.nl/F...ps-moffice_eng-jpg.35453/

[ Voor 18% gewijzigd door jesco_white op 15-11-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:32
jesco_white schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:42:
Dat opstookprotocol is vooral van toepassing in nieuwbouw, als je leidingen in vers beton/zandcement gegoten zijn. Dit protocol moet dan gevolgd worden voordat de uiteindelijke afdekvloer er op komt, zodat het goed kan uitharden. In bestaande bouw is het beton en zandcement dekvloer al (decennia?) lang uitgehard wanneer de leiding in het zandcement gelegd wordt. Ook is de egaline (droogtijd 1 a 2 dagen) en pvc vloer al aangebracht, in jou geval al maanden geleden. Het volgen van het protocol zal geen kwaad kunnen uiteraard maar ik vermoed dat een opstookprotocol in jou geval op dit moment niets gaat toevoegen. Het is wel een standaard riedeltje dat aannemers afdraaien nadat ze vloerverwarming achteraf infrezen.

Nuttige info!
Mag ik een vraagje stellen over die instelling en een iets afwijkende situaties? Ik gebruik mijn cv ketel om heel "koud" water te maken en dat de cv in te sturen (aanvoer komt meestal rond de 30 graden uit de ketel, het vermogen is sterk verlaagd). Echter, toen de vvw geplaatst werd is deze als hoge temp verdeler geplaatst, er is een ltv ventiel ingezet en die staat nu 100% dicht. Wat is dan de te adviseren stand, want ik ga er vanuit dat de info van klus idee forum gaat over een mengverdeler, waarbij er dus hoge temperatuur water aangeboden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Sorry, ik kan je daar niet in adviseren, ben geen installateur. Destijds las ik in verschillende bronnen dat voor vloerverw. die middelste stand aangeraden wordt, en dan de snelheid afhankelijk van de groepslengte. Default staat hij op die andere stand en snelheid III meen ik en bij mij kon ik de pomp toen enigzins horen draaien. Pakt ook volcontinu meer stroom dan uiteraard. Ik heb het op stand II gezet want mijn groepen zijn ong. 80 a 90 meter schat ik in. Pomp werd stiller, zuiniger en kamer wordt prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
jesco_white schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:42:

Het opstookprotocol kan in dit geval wel kwaad helaas. Je hebt het inderdaad correct beschreven dat het uitgevoerd moet worden net nadat de vloerverwarming is gelegd en het dient te gebeuren voordat de pvc vloer wordt gelegd.

Bij het opstookprotocol wordt de vloer “maximaal” verwarmd. Dit is geen 60 graden maar ongeveer 35 tot 38 graden (tenzij je een cv ketel hebt dan kan het wel 45 graden worden). Hierbij zetten de materialen zoals het opvul cement uit. Het gevolg is dat je scheuren in de dekvloer krijgt. Deze scheuren dien je erna weer op te vullen tijdens het egaliseren. Doe je dat niet dan krijg je dus scheuren in de dekvloer onder de geëgaliseerde laag op het moment dat je het opstookprotocol achteraf uitvoert. Mogelijk zal de geëgaliseerde laag ook barsten waardoor de steun van de pvc vloer op sommige punten zwakker is.

Ik zou het opstookprotocol daarom niet meer uitvoeren maar de vloer gewoon laten werken met het normale verwarmen. Ik zag dat er bij ons best grote scheuren in de dekvloer zaten na het opstookprotocol, daar word je niet vrolijk van als dat onder een afgewerkte vloer gebeurd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Zou kunnen wat je zegt. Bij ons is het vorig jaar begin zomer ook ingefreesd in de bestaande cement dekvloer. Daarna de leidingsleuven met soort zandcement (relatief goedkoop) vrijwel glad gevuld, paar dagen laten drogen en toen de egaline (duurder) erover en kort daarna het pvc. Dus alles in een paar dagen zeg maar.

Toen kwam de eindaannemer ook met dat 25-30-35-40-35-30-25 verhaal en ik dacht toen, dat doe ik in de winter wel. Tegen de tijd dat het zover was had ik me goed proberen in te lezen en dacht ik al, ‘waarom 40 graden?’ als die pvc maar 28 mag worden. Ben er dus even stevig ingedoken en heb besloten gewoon van een graad of 25 op de verdeler in een week ofzo naar 32 te gaan. Even later kocht ik die thermometer om echt te kunnen meten wat het in de praktijk op de vloer deed en ben ik omhoog gegaan tot 37 ong. op de verdeler. Daarna regelmatig beetje meten in de winter en als het nergens in de huiskamer op de vloer boven de 26 graden wordt vind ik het wel prima. Van een ingezakte egalinevloer onder mijn laminaat heb ik tot dusver niets gemerkt. Misschien zitten er wel barstjes, maar het kan nergens heen denk ik. Heb geen issues in ieder geval en de laminaatvloer ligt nog zo glad als een biljartlaken.

Wat mij opviel is dat die aannemers ook maar wat roepen. Heb ze niet gehoord over max. temp specificaties van de eindvloer. Ze ratelen gewoon het riedeltje af wat geldt voor een nieuwe vloer (zonder afwerking) terwijl ze in oud gortdroog bestaand cement staan te slijpen, wat geen mm meer werkt en waar alleen de sleuven nog gevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
DutchKel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:02:
[...]

Het opstookprotocol kan in dit geval wel kwaad helaas. Je hebt het inderdaad correct beschreven dat het uitgevoerd moet worden net nadat de vloerverwarming is gelegd en het dient te gebeuren voordat de pvc vloer wordt gelegd.

Bij het opstookprotocol wordt de vloer “maximaal” verwarmd. Dit is geen 60 graden maar ongeveer 35 tot 38 graden (tenzij je een cv ketel hebt dan kan het wel 45 graden worden). Hierbij zetten de materialen zoals het opvul cement uit. Het gevolg is dat je scheuren in de dekvloer krijgt. Deze scheuren dien je erna weer op te vullen tijdens het egaliseren. Doe je dat niet dan krijg je dus scheuren in de dekvloer onder de geëgaliseerde laag op het moment dat je het opstookprotocol achteraf uitvoert. Mogelijk zal de geëgaliseerde laag ook barsten waardoor de steun van de pvc vloer op sommige punten zwakker is.

Ik zou het opstookprotocol daarom niet meer uitvoeren maar de vloer gewoon laten werken met het normale verwarmen. Ik zag dat er bij ons best grote scheuren in de dekvloer zaten na het opstookprotocol, daar word je niet vrolijk van als dat onder een afgewerkte vloer gebeurd.
Heb de verwarming net aangezet op 20 graden met de nest en ik zie dat temperatuur bij de leidingen (metertje) naar 40 ging. Heb de zwarte kraan/thermostaat niet aangeraakt nog omdat deze met 1 tot 6 werkt ofzo. Heb na 20 graden bereikt was de nest op 22 graden gezet ga zo kijken wat de witte meter nu aangeeft.

Degene die sleuven gemaakt hebben en alles hebben aangesloten hebben niks gezegd over het feit dat ik toen (hartje zomer) al opstookprotocol moest doen. De sleuven zijn dichtgezet en ongeveer 1week later is de egaline erover gegaan en is de pvc vloer gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Wingie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:56:
[...]

Heb de verwarming net aangezet op 20 graden met de nest en ik zie dat temperatuur bij de leidingen (metertje) naar 40 ging. Heb de zwarte kraan/thermostaat niet aangeraakt nog omdat deze met 1 tot 6 werkt ofzo. Heb na 20 graden bereikt was de nest op 22 graden gezet ga zo kijken wat de witte meter nu aangeeft.

Degene die sleuven gemaakt hebben en alles hebben aangesloten hebben niks gezegd over het feit dat ik toen (hartje zomer) al opstookprotocol moest doen. De sleuven zijn dichtgezet en ongeveer 1week later is de egaline erover gegaan en is de pvc vloer gelegd.
Ik weet ook niet of die het allemaal weten, wij kregen het namelijk ook van de pvc vloerenleverancier te horen en dat heb ik toen doorgegeven aan degene die de vloerverwarming had aangelegd. Die heeft me uitgelegd hoe ik het opstookprotocol moest activeren in de warmtepomp. Na ongeveer 4 of 5 dagen was dat klaar. Hij warmt de vloer een paar keer op en laat het weer afkoelen. Hierdoor ontstaat dus werking in de dekvloer waardoor er ook scheuren ontstaan door het uitzetten en inkrimpen. Die scheuren daar gaat het dus om dat die er zijn voordat het egaliseren gebeurd.

Maar bij ons kwam dus ook degene die de vloerverwarming had geplaatst niet hiermee en bij de vloerenwinkel kwam het toevallig ter sprake omdat we een nieuwe vloer hadden met vloerverwarming. Nadat we dat hadden gemeld kregen we dus de opmerking dat het verstandig was als de vloer uitgehard was om het opstookprotocol nog uit te voeren. Daar zijn we dus 1 week voordat ze begonnen met egaliseren mee begonnen.

Daarom denk ik dat het nu ook te laat is om het opstook protocol uit te voeren en is het te hopen dat de dekvloer niet teveel gaat werken nu de geëgaliseerde laag er al overheen ligt.

Edit: bij ons was het toen ook hartje zomer (juli/augustus 2020).

Edit 2: ik heb even een site opgezocht waar het een en ander staat uitgelegd: https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol

Je ziet daar ook een foto van zo’n scheur in de vloer.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 15-11-2022 20:22 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1