Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 14:42
Mede-zonne opwekkers...Hopelijk zit ik goed met het stellen van een vraag over mijn huidige installatie en de performance ervan. Mocht dit hier niet goed staan, laat me even weten waar ik het dan mag plempen...

Half oktober is bij mij een installatie geplaatst die gekocht is via de aanbesteding van de VEH. De order is gegund aan firma 365zon.nl. Inhoudelijk zal ik niet ingaan op het proces en de installatie, maar inmiddels ligt het spul naar wens op mijn dak / daken.

De installatie betreft 2 platte dakdelen met daarop de onderstaande configuratie. Goed om te weten is dat de woning op het zuiden ligt. Het bovenste dakdeel is totaal schaduwvrij. Het achterste dakdeel in principe ook echter omdat dit lager ligt zal richting einde dag de zon daar minder worden omdat die op het westen wegdraait.
  • Systeem is 3 fase aangesloten en loopt via een Envoy Metered Standaard Gateway.
  • Bovenste dakdeel: 8x Jinko 380 Wp panelen in portrait opstelling icm Enphase IQ7+ micro-omvormers
  • Lagere dakdeel: 6x Jinko 380 Wp panelen in landscape opstelling icm Enphase IQ7+ micro-omvormers.
Nu heb ik pas sinds gisteren het legplan in de Enlighten app zichtbaar. Hiervoor kon ik de productie als totaal bijhouden, maar niet per paneel individueel. Toen ik gisteren eindelijk dit wel inzichtelijk had viel me op dat er van de 14 panelen, 2 panelen flink lager opbrengen dan de andere panelen.

Op basis van de ligging en de opstelling van de panelen zie ik geen logica een reden, vandaar dat ik me tot jullie richt omdat ik wellicht niet alles kan overzien.

Dit is de installatie waar twee panelen minder opbrengen, zie highlights.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj0qYr9DYRPtz3P2PtiA9oIKq88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2HIGcUklSkPrkcuR5lhpuPT.jpg?f=fotoalbum_large

De opbrengst sinds plaatsing volgens de Enlighten app. Hierop is goed te zien dat het verschil in opbrengst naar mijn mening te groot is. Waarom scheelt dit ~30%? Mis ik iets of is er in de installatie iets misschien niet goed wat ik zou kunnen controleren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaDPSnzo2kMCMSjh5yqYi3d1uFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VU0NfO0QCYe7lKTtxqGPcyu.jpg?f=fotoalbum_large

Tenslotte -wat het voor mij nog lastiger te begrijpen valt- is dat er dus wel dagen zijn dat die twee panelen rondom dezelfde opbrengst zitten als de andere panelen. Dit lijken dan vaak dagen te zijn waarbij er in totaal weinig opbrengst en zon is? Het enige wat ik me kan bedenken als reden is dat het legplan in de app, niet overeenkomt met de werkelijke installatie. Wat ik namelijk wel gezien heb is (zie ook de foto van het dak) dat de panelen die het dichtst bij de rand liggen, misschien toch door de lager staande zon wat slagschaduw hebben door de dakrand. Hoe kan ik dat uitvogelen?

Benieuwd naar jullie meningen! Thanks!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ThAZiP schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:47:
Mede-zonne opwekkers...Hopelijk zit ik goed met het stellen van een vraag over mijn huidige installatie en de performance ervan. Mocht dit hier niet goed staan, laat me even weten waar ik het dan mag plempen...

Half oktober is bij mij een installatie geplaatst die gekocht is via de aanbesteding van de VEH. De order is gegund aan firma 365zon.nl. Inhoudelijk zal ik niet ingaan op het proces en de installatie, maar inmiddels ligt het spul naar wens op mijn dak / daken.

De installatie betreft 2 platte dakdelen met daarop de onderstaande configuratie. Goed om te weten is dat de woning op het zuiden ligt. Het bovenste dakdeel is totaal schaduwvrij. Het achterste dakdeel in principe ook echter omdat dit lager ligt zal richting einde dag de zon daar minder worden omdat die op het westen wegdraait.
  • Systeem is 3 fase aangesloten en loopt via een Envoy Metered Standaard Gateway.
  • Bovenste dakdeel: 8x Jinko 380 Wp panelen in portrait opstelling icm Enphase IQ7+ micro-omvormers
  • Lagere dakdeel: 6x Jinko 380 Wp panelen in landscape opstelling icm Enphase IQ7+ micro-omvormers.
Nu heb ik pas sinds gisteren het legplan in de Enlighten app zichtbaar. Hiervoor kon ik de productie als totaal bijhouden, maar niet per paneel individueel. Toen ik gisteren eindelijk dit wel inzichtelijk had viel me op dat er van de 14 panelen, 2 panelen flink lager opbrengen dan de andere panelen.

Op basis van de ligging en de opstelling van de panelen zie ik geen logica een reden, vandaar dat ik me tot jullie richt omdat ik wellicht niet alles kan overzien.

Dit is de installatie waar twee panelen minder opbrengen, zie highlights.
[Afbeelding]

De opbrengst sinds plaatsing volgens de Enlighten app. Hierop is goed te zien dat het verschil in opbrengst naar mijn mening te groot is. Waarom scheelt dit ~30%? Mis ik iets of is er in de installatie iets misschien niet goed wat ik zou kunnen controleren?
[Afbeelding]

Tenslotte -wat het voor mij nog lastiger te begrijpen valt- is dat er dus wel dagen zijn dat die twee panelen rondom dezelfde opbrengst zitten als de andere panelen. Dit lijken dan vaak dagen te zijn waarbij er in totaal weinig opbrengst en zon is? Het enige wat ik me kan bedenken als reden is dat het legplan in de app, niet overeenkomt met de werkelijke installatie. Wat ik namelijk wel gezien heb is (zie ook de foto van het dak) dat de panelen die het dichtst bij de rand liggen, misschien toch door de lager staande zon wat slagschaduw hebben door de dakrand. Hoe kan ik dat uitvogelen?

Benieuwd naar jullie meningen! Thanks!
Heb ik ook gehad met 1 paneel.
Dat paneel was stuk en is daarna door de leverancier kosteloos vervangen onder garantie voor een nieuw paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ua6ciOHz-ZHhZ3CfU2so47DXOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIxZgt3QLRheqXMBa6nkqP9A.png?f=fotoalbum_large

Zo zag het eruit op de dag dat het paneel vervangen werd.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 15-11-2022 11:24 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@ThAZiP Dit had je gewoon, in een eigen/nieuw topic mogen openen... Dat heb ik er nu van gemaakt. :)

Wise enough to play the fool

• ThAZiP
teacher schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
@ThAZiP Dit had je gewoon, in een eigen/nieuw topic mogen openen... Dat heb ik er nu van gemaakt. :)
Thanks!
Smuggler schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:12:
[...]

Heb ik ook gehad met 1 paneel.
Dat paneel was stuk en is daarna door de leverancier kosteloos vervangen onder garantie voor een nieuw paneel.
Is dit te testen? Of is dit conclusive genoeg om te reclameren bij de leverancier?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

30% minder opbrengst in dezelfde orientatie is stuk :).
Gewoon contact opnemen. of laat ze het maar uitleggen waarom 2 panelen 30% minder opleveren. dan komen ze zelf tot diezelfde conclusie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
@ThAZiP weet je zeker dat de layout in de app klopt met de werkelijkheid?

Op de foto lijkt het namelijk dat de vóórste twee panelen net een randje schaduw hebben. Dat zou perfect passen met ~30% minder opbrengst.

Een makkelijke manier om dit te testen is om de panelen even stuk voor stuk af te dekken met een stuk karton of zo, en te kijken welk paneel dan in je app naar 0 productie gaat.

(als dit idd het issue is zou ik overigens de hele een eindje naar achteren schuiven)

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 15-11-2022 11:41 ]

• ThAZiP
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:40:
@ThAZiP weet je zeker dat de layout in de app klopt met de werkelijkheid?

Op de foto lijkt het namelijk dat de vóórste twee panelen net een randje schaduw hebben. Dat zou perfect passen met ~30% minder opbrengst.

Een makkelijke manier om dit te testen is om de panelen even stuk voor stuk af te dekken met een stuk karton of zo, en te kijken welk paneel dan in je app naar 0 productie gaat.

(als dit idd het issue is zou ik overigens de hele een eindje naar achteren schuiven)
Das inderdaad een manier om het even te proberen. Kan in de app alleen niet realtime de panelen afzonderlijk uitlezen denk ik - meer de dagopbrengst...

Is er te controleren welk paneel ze in dat legplan hebben toegewezen aan welk paneel in de werkelijke installatie? Het was namelijk ook het enige wat ik met mijn beperkte kennis kon bedenken...

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:16

Pazo

Mroaw?

Ik vind de redenatie van @mcDavid heel goed mogelijk, denk dat een paneel verkeerd ingetekend is.

Je zou nog even hier kunnen kijken, indien je zelf meer info uit je Envoy wilt trekken:
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• ThAZiP
Pazo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:58:
Ik vind de redenatie van @mcDavid heel goed mogelijk, denk dat een paneel verkeerd ingetekend is.

Je zou nog even hier kunnen kijken, indien je zelf meer info uit je Envoy wilt trekken:
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Eens, dat stond ook al helemaal onderaan mijn enorme verhaal - dus had ik al op het netvlies. Maar inderdaad even proberen op een zonnige dag een paneel af te dekken en kijken of het overeenkomt met het schema in de app! Thanks!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het hoeft niet eens op een zonnige dag, gewoon afdekken en na een uurtje kijken.

Wise enough to play the fool

• ThAZiP
Vandaag een thuiswerkdag met zon dus ik kon meteen kijken of onze aanname klopt. En dat lijkt me wel. Echter wat me nu opvalt - en again, noob - is dat alle panelen slagschaduw van elkaar hebben... Is dit inherent aan deze opstelling? Het lijkt mij toch mogelijk dat ze een langere rail hadden gebruikt om de panelen 10 cm verder van elkaar te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGgzKFw36-QhTOLpSEC41gqrUYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHch2qEdwdcnSrrOD6ewzp10.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
ThAZiP schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:21:
Vandaag een thuiswerkdag met zon dus ik kon meteen kijken of onze aanname klopt. En dat lijkt me wel. Echter wat me nu opvalt - en again, noob - is dat alle panelen slagschaduw van elkaar hebben... Is dit inherent aan deze opstelling? Het lijkt mij toch mogelijk dat ze een langere rail hadden gebruikt om de panelen 10 cm verder van elkaar te zetten.

[Afbeelding]
Een langere rail levert weer andere problemen op. Dan kom je dichter naar de muur, kan je er niet meer bij voor ramen lappen, etc. Er zijn altijd redenen waarom het staat zoals het staat. Maar het had iig 15 cm verder van die dakrand afgekund.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ThAZiP
No Hands schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:41:
[...]

Een langere rail levert weer andere problemen op. Dan kom je dichter naar de muur, kan je er niet meer bij voor ramen lappen, etc. Er zijn altijd redenen waarom het staat zoals het staat. Maar het had iig 15 cm verder van die dakrand afgekund.
Als je de eerste foto met het bovenaanzicht neemt is er ruimte genoeg richting de gevel... Maar dan kom je inderdaad mogelijk wel in de knoei met een langere rail wanneer de hele installatie een stukje wordt opgeschoven.

[ Voor 12% gewijzigd door ThAZiP op 16-11-2022 11:52 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ThAZiP No worries, het is november. Schaduw in april/mei is wel relevant.

Maar, de layout klopt dus wel of niet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ThAZiP
Proton_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:00:
@ThAZiP No worries, het is november. Schaduw in april/mei is wel relevant.

Maar, de layout klopt dus wel of niet?
Net maar gebeld met 365zon die het meteen goed en serieus opnemen. De installateurs gegevens voor de installatie zijn goed overgenomen in het legplan, maar ik kan helaas de serienummers niet controleren (niet leesbaar tenzij ik een paneel los schroef). Dus nu gekozen voor de low-tech oplossing...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q3MtLBnabf6TgMhYI2VrzPRcVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEmyHRt17gTY4JjFehMKorp4.jpg?f=fotoalbum_large

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou gaan voor de langere rail, panelen tegen de gevel en iets verder uit elkaar. Neem aan dat je de ramen van binnenuit kan wassen, zo is dat vrijwel altijd geregeld in nieuwbouw.
Al is de opbrengstwinst door langere rail waarschijnlijk niet veel, meer een gevoelskwestie.

[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 16-11-2022 12:11 ]

A'dam PVOutput

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:20
Slagschaduw onderling half november is logisch en ook niet zo erg. Natuurlijk, als je langere rails kwijt kunt help dat, maar je zult zien dat het op de jaaropbrengst niet zoveel doet.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
hesselbeertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:35:
Slagschaduw onderling half november is logisch en ook niet zo erg. Natuurlijk, als je langere rails kwijt kunt help dat, maar je zult zien dat het op de jaaropbrengst niet zoveel doet.
Ja, dit inderdaad. Je kunt niet voor alle situaties optimaliseren.

Alleen die eerste rij panelen ligt gevoelsmatig wel erg dicht achter de dakrand zo te zien. Dat valt makkelijk (en gratis) op te lossen door de hele set wat naar achteren te schuiven (ofja, tillen natuurlijk). Misschien niet helemáál tegen de gevel, want dan mis je 's zomers misschien weer wat ochtendzon die al om het hoekje komt. Het is dus zoeken naar het beste compromis.
Pagina: 1