Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kibimie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo,

Even een vraagje aan de experts.

Ik wil een zonnepaneel set plaatsen een aansluiten op een SMA Sunny Boy SB5.0
Max. output van deze omvormer is 5.000W en maximale input is 7.500Wp.

Nu heb ik thuis een 40A hoofdaansluiting dus kan maximaal 25A aan PV installatie plaatsen.
Echter mag ik, voor zover ik weet, maximaal 5.000W teruglever op 1 groep, 21,7V

Op het dak wil ik het volgende leggen:
String 1: 13x op schuin dak (ZW 35gr) 395Wp = 5.135Wp
String 2: 6x op plat dak (ZW 10gr) 395Wp = 2.370Wp
- Totaal vermogen: 7505Wp

Dit gaat dus 5W over maximaal ingangsvermogen. Echter voor zover ik weet zullen de panelen nooit hun maximaal vermogen leveren waardoor ik wel onder de 7500Wp blijf. Klopt dit? Wat gebeurd er als ik er toch overheen ga? Wat zijn de risico's?

Door deze oplossing vlakt het vermogen op hele mooie voorjaarsdagen wellicht af, door het hele jaar gezien denk ik echter dat het een rendabele oplossing is.
Ik heb e.e.a. op www.sunnydesignweb.com ingevoerd, daar geeft ie wel melding da het vermogen te hoog is maar ook dat het wel kan. Qua opbrengst geeft het laatste toegevoegde paneel slechts ca. 5% minder opbrengst dan de overige panelen.

Graag jullie gedachte over deze opstelling.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou het gewoon doen :)
Maar op een platdak kan je misschien ook zuidoost mikken? Dan spreid je de opbrengst meer dus minder aftopverlies.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:56
Het verschilt een beetje per installateur maar ik zou zelf een gerust een zwaardere omvormer kiezen en hoger af-zekeren.
Zou heb ik op 3x25A ook een omvormer op 3x20A af-gezekerd en daar is niet eens over gesproken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Je omvormer kan niet meer leveren dan 5kW. Wat je ook op het dat legt, de omvormer is de beperkende factor. Kan verder geen kwaad, maar meer dan 5kW komt er nooit uit. Een grotere omvormer is een optie, maar dan zul je denk ik wel een 3fase omvormer nodig hebben met dito aansluiting. Zonder zwaardere omvormer zou ik het wel een beetje zonde vinden om zoveel te investeren in panelen. Je hebt natuurlijk wat meer opbrengst in de winter, maar ik ben bang dat dat de moeite misschien niet waard is.

• Kibimie
Coolmint schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:58:
Je omvormer kan niet meer leveren dan 5kW. Wat je ook op het dat legt, de omvormer is de beperkende factor. Kan verder geen kwaad, maar meer dan 5kW komt er nooit uit. Een grotere omvormer is een optie, maar dan zul je denk ik wel een 3fase omvormer nodig hebben met dito aansluiting. Zonder zwaardere omvormer zou ik het wel een beetje zonde vinden om zoveel te investeren in panelen. Je hebt natuurlijk wat meer opbrengst in de winter, maar ik ben bang dat dat de moeite misschien niet waard is.
Dat was een beetje de overweging inderdaad.
Maar als ik de situatie op www.sunnydesignweb.com invoer komt er toch wel een redelijk resultaat uit.

Het interessante is natuurlijk dat ieder aanvullend paneel relatief weinig kost waardoor het naar mijn idee toch rendabel is. Wellicht niet op de piekmomenten maar wel op alle andere momenten.

Grotere omvormer op 25A durf ik eigenlijk niet aan. Ben bang dat dit ook verzekeringstechnisch problemen gaat opleveren op het moment dat het eens verkeerd zou gaan.

• Coolmint
Ik heb ook dezelfde 5kW omvormer op 1 fase, afgezekerd op 25A op een hoofdzekering van 40A. (1F aansluiting). Ik zou op een 3F 25A geen 5kW aansluiten, dan liever de 3F versie.

En ja dat is de overweging: ik weet niet wat jij betaalt voor een paneel. Iedereen moet die berekening zelf maken.

• Kibimie
Dit heb ik ook nog overwogen. Eens even verder verdiepen of dit niet een betere optie is om een vlakkere curve te krijgen.

Verder technisch geen bezwaren?

• Kibimie
Coolmint schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:53:
Ik heb ook dezelfde 5kW omvormer op 1 fase, afgezekerd op 25A op een hoofdzekering van 40A. (1F aansluiting). Ik zou op een 3F 25A geen 5kW aansluiten, dan liever de 3F versie.

En ja dat is de overweging: ik weet niet wat jij betaalt voor een paneel. Iedereen moet die berekening zelf maken.
Dan heb jij dus hetzelfde als ik hier omschrijf.
Paneel kost ca. 225 euro + ca. 150 euro montagemateriaal extra, afhankelijk van de opstelling.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 19:30
Het is normaal dat een omvormer wat kleiner gekozen wordt, dit wordt ook geadviseerd door bv. SMA.
Je hebt dan bv in de lente op een koude dag een afvlakking en dus verlies op je totaal vermogen van je panelen, maar in de zomer zullen de panelen niet maximaal leveren ivn de hete panelen, elke graad boven de 21 graden is 1 % verlies in vermogen mijn panelen worden in de zomer 60 graden heet ...
Dus daar haal ik met mijn 3650 wp al niet meer de 3000 watt van mijn SMA SB3000 TL21.
het verlies van afvlakking in de lente weegt schijnbaar niet op tegen de winst dat je omvormer in het juiste bereik werkt. de rest van het jaar.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20058&sid=17917

• Coolmint
fazertje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:01:
Het is normaal dat een omvormer wat kleiner gekozen wordt, dit wordt ook geadviseerd door bv. SMA.
Je hebt dan bv in de lente op een koude dag een afvlakking en dus verlies op je totaal vermogen van je panelen, maar in de zomer zullen de panelen niet maximaal leveren ivn de hete panelen, elke graad boven de 21 graden is 1 % verlies in vermogen mijn panelen worden in de zomer 60 graden heet ...
Dus daar haal ik met mijn 3650 wp al niet meer de 3000 watt van mijn SMA SB3000 TL21.
het verlies van afvlakking in de lente weegt schijnbaar niet op tegen de winst dat je omvormer in het juiste bereik werkt. de rest van het jaar.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20058&sid=17917
Mee eens, het is misschien wat meer dan ik zou doen, maar als je er goed aan kunt komen kan het prima.
wij hebben 6500 Wp op een 5kW omvormer en dat gaat ook prima. We toppen echt maar een klein beetje af, dat zal iets meer zijn bij jou, maar ook dan misschien alleen op een paar koude dagen in mei of juni.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:56
Verder is kijken naar de jaaropbrengst in SunnyBoy in combinatie met je extra variabele kosten denk ik de juiste manier op er naar te kijken.

Ik zou gerust flink over dimensioneren. Technisch geen probleem als je op de voltages enzo let.
(in België was het dacht ik best populair vanwege bepaalde kosten om tot 200% te over dimensioneren)

[ Voor 3% gewijzigd door ice-T106 op 15-11-2022 17:59 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 19:30
In België was de subsidie zo groot dat er zelfs panelen op de noordkant gelegd werden.

200 % zal niet gaan , je zit met je voltage op je DC ingang.

Je zou voor 7500 kunnen gaan, maar is in principe weggegooid geld.

Wil je toch meer terug leveren dan is overgaan op 3 fase een beter idee.
Pagina: 1