Hallo,
Even een vraagje aan de experts.
Ik wil een zonnepaneel set plaatsen een aansluiten op een SMA Sunny Boy SB5.0
Max. output van deze omvormer is 5.000W en maximale input is 7.500Wp.
Nu heb ik thuis een 40A hoofdaansluiting dus kan maximaal 25A aan PV installatie plaatsen.
Echter mag ik, voor zover ik weet, maximaal 5.000W teruglever op 1 groep, 21,7V
Op het dak wil ik het volgende leggen:
String 1: 13x op schuin dak (ZW 35gr) 395Wp = 5.135Wp
String 2: 6x op plat dak (ZW 10gr) 395Wp = 2.370Wp
- Totaal vermogen: 7505Wp
Dit gaat dus 5W over maximaal ingangsvermogen. Echter voor zover ik weet zullen de panelen nooit hun maximaal vermogen leveren waardoor ik wel onder de 7500Wp blijf. Klopt dit? Wat gebeurd er als ik er toch overheen ga? Wat zijn de risico's?
Door deze oplossing vlakt het vermogen op hele mooie voorjaarsdagen wellicht af, door het hele jaar gezien denk ik echter dat het een rendabele oplossing is.
Ik heb e.e.a. op www.sunnydesignweb.com ingevoerd, daar geeft ie wel melding da het vermogen te hoog is maar ook dat het wel kan. Qua opbrengst geeft het laatste toegevoegde paneel slechts ca. 5% minder opbrengst dan de overige panelen.
Graag jullie gedachte over deze opstelling.
Even een vraagje aan de experts.
Ik wil een zonnepaneel set plaatsen een aansluiten op een SMA Sunny Boy SB5.0
Max. output van deze omvormer is 5.000W en maximale input is 7.500Wp.
Nu heb ik thuis een 40A hoofdaansluiting dus kan maximaal 25A aan PV installatie plaatsen.
Echter mag ik, voor zover ik weet, maximaal 5.000W teruglever op 1 groep, 21,7V
Op het dak wil ik het volgende leggen:
String 1: 13x op schuin dak (ZW 35gr) 395Wp = 5.135Wp
String 2: 6x op plat dak (ZW 10gr) 395Wp = 2.370Wp
- Totaal vermogen: 7505Wp
Dit gaat dus 5W over maximaal ingangsvermogen. Echter voor zover ik weet zullen de panelen nooit hun maximaal vermogen leveren waardoor ik wel onder de 7500Wp blijf. Klopt dit? Wat gebeurd er als ik er toch overheen ga? Wat zijn de risico's?
Door deze oplossing vlakt het vermogen op hele mooie voorjaarsdagen wellicht af, door het hele jaar gezien denk ik echter dat het een rendabele oplossing is.
Ik heb e.e.a. op www.sunnydesignweb.com ingevoerd, daar geeft ie wel melding da het vermogen te hoog is maar ook dat het wel kan. Qua opbrengst geeft het laatste toegevoegde paneel slechts ca. 5% minder opbrengst dan de overige panelen.
Graag jullie gedachte over deze opstelling.