Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:03
Hallo,

Heb in allerlei topics gezocht vanwege vragen die ik heb mbt vloerverwarming, heb echter nog onbeantwoorde vragen.

Wil op termijn over naar een warmtepomp. Zou nu reeds 65 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming willen laten installeren, dus icm cv ketel.

Heb de volgende vragen:

Welke diameter slang is wenselijk bij verwarming middels een warmte pomp? 18x2?
Wat moet de hoh afstand zijn? 10 cm?
Wat is de maximale lengte van een groep? Circa 100 m?
Kan een open verdeler (dus met pomp en recirculatie) later eenvoudig gewijzigd worden naar een gesloten verdeler?
Dient de flow per groep instelbaar te zijn? Stel ik de flow zo in dat op alle groepen de delta-T ongeveer gelijk is?

Dank alvast voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Harry

Alle reacties

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Alleen over die 10 cm HoH heb ik andere ideeën. Mijn keus zou zijn om bij de buitenmuur en een schuifpui de slangen inderdaad op 10 cm te leggen maar meer van de kanten kan dat ook 15 cm zijn, wel afhankelijk hoe je huis geïsoleerd is.

Verder haal ik niet uit je vragen waarom je later zou willen kiezen voor een verdeler zonder pomp. Ook op een cv-ketel kan heel goed een pomploze verdeler worden aangesloten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn open verdelers die je met een LTV ventiel makkelijk niet-mengend kan maken, bijvoorbeeld Robot Pro.

Als je geen radiatoren meer hebt of die ook LTV mee wil laten doen, kan je gelijk een (goedkopere) pomploze kiezen.
De maximaalthermostaat dan naar de ketel brengen.

Verder; meer afgifte = meer beter dus je lijstje klopt wel.
Flowmeters per groep maken inregelen makkelijker en geven gelijk een plausbiliteitscheck van de leidingweerstand. Aanvoer dus ook lekker dik uitvoeren, minimaal 22mm staal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• harry59
MarkS90 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:45:

Verder haal ik niet uit je vragen waarom je later zou willen kiezen voor een verdeler zonder pomp. Ook op een cv-ketel kan heel goed een pomploze verdeler worden aangesloten.
Dank voor je reactie. Inderdaad, kan bij een cv ook verdelen zonder pomp. Weet alleen nog niet of ik in de badkamer voldoende warmte krijg bij Ta=40 C.
Kreeg een reactie van aanbieder van een gefreesde uitvoering dat in dat geval 16x2 het hoogst haalbare is. Maar als de lengte van een groep dan beperkt wordt tot 80 m is 16 mm geen bezwaar.

Kan dat kloppen?

Heb jij ervaring/kennis van een droogbouw systeem? Zag een aanbieder die max 10 mm gebruikt en dat weer beperkt tot 50 m.

Dat kan ook werken?

Alvast dank maar weer voor het meedenken.

• harry59
Proton_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:11:
Er zijn open verdelers die je met een LTV ventiel makkelijk niet-mengend kan maken, bijvoorbeeld Robot Pro.
Dank voor de tip en het verdere advies

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Kortere, maar meer groepen is altijd in het voordeel van de warmtepomp: je pompt er in parallel dan gewoon meer water doorheen. Het water koelt dan dus onderweg minder af en geeft ook aan het einde van de slang nog veel warmte af. Met een warmtepomp wil je het water tijdens een rondje maar zo'n 5 graden laten afkoelen, omdat de wp graag zulke stappen maakt met opwarmen. Gevolg is dus om dan met meer flow genoeg warmte af te geven.

Maar goed, het moet wel praktisch blijven, ook qua investering in verdeler natuurlijk.
Pagina: 1