Vervangen dubbelglas uit 1991 nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:12
Beste allemaal,

Mijn huis (vrijstaande villa uit 1991 met veel ruimte rondom) heeft dubbelglas in hardhouten profielen.
dubbelglas gegevens: "POLYGLASS APF 91-1" dus de ramen zijn al ruim 31 jaar oud

In de woonkamer zijn er op het oosten 2 vaste ramen (75cm x 198 cm --> 1.485 m2) en een hardhouten schuifpui (vast raam van deze pui = 129cm x 167cm --> 2.1543m2). het bewegende schuifgedeelte heeft dezelfde afmeting.
Woonkamer heeft ook twee vaste ramen op het zuiden ook beide van (75cm x 198 cm --> 1.485 m2)

Totaal glasoppervlak oosten = 7.2786 m2
Totaal glasoppervlak zuiden = 2.970 m2

Op zich zijn de ruiten nog prima (geen vocht/stof ertussen) maar ik voel wel dat er redelijk wat kou naar binnen doorslaat.
Ook zit er 's ochtends redelijk wat vocht op de ramen. Als laatste hebben al deze ramen geen ventialatieopeningen.

Nu wil ik eigenlijk kijken of het verstandig is om deze ramen te gaan vervangen en of de investering het waard is.
Ik verwacht hier nog wel 20 jaar te wonen.

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Stukje leesvoer. Dat glas is oud en isoleert amper, vervang het. Dat er vocht op staat betekend dat het lek is of dat je een ventilatieprobleem hebt.
"De investering waard" neem daar ook even comfort stijgen en waarde woning in mee.

https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Kun je ook iets lezen in de aluminium strip tussen de ramen? Daar staat wat voor soort glas het is. Mijn glas is ook ongeveer zo oud en wat ik er van begreep is dat het in die tijd alleen dubbel glas was, zonder isolerend gas er tussen. De kans is dus vrij groot dat de isolerende waarde van je glas vrij slecht is.

Je hebt overigens genoeg oppervlakte om in aanmerking te komen voor een subsidie op nieuw glas.
https://www.dubbelglas-subsidie.nl/isde/

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zeker doen. Ik had ruiten uit 1998 en het verschil in koudeval met de nieuwe HR++ ruiten is duidelijk merkbaar (veel minder/niet meer). De nieuwe ruiten voelen binnenshuis ook gewoon 'lauw' aan als het buiten koud is. De oude ruiten voelden dan kouder aan.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker doen.
En neem meteen het beste glas dat er in kan (als het kan triple glas) met een U-waarde van 1,1 of kleiner.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Juup schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:13:
Zeker doen.
En neem meteen het beste glas dat er in kan (als het kan triple glas) met een U-waarde van 1,1 of kleiner.
Of Beng vacuumglas, U=0.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meteen vervangen, alleen glas is zo duur niet en levert veel comfort en besparing op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:35
Hier staat alles, komend jaar nieuwe subsidies en meer goedkope financiering o.a. bij gemeentes
https://www.verbeterjehuis.nl/verbeteropties/isolatieglas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
P_Tingen schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:02:
Kun je ook iets lezen in de aluminium strip tussen de ramen? Daar staat wat voor soort glas het is. Mijn glas is ook ongeveer zo oud en wat ik er van begreep is dat het in die tijd alleen dubbel glas was, zonder isolerend gas er tussen. De kans is dus vrij groot dat de isolerende waarde van je glas vrij slecht is.

Je hebt overigens genoeg oppervlakte om in aanmerking te komen voor een subsidie op nieuw glas.
https://www.dubbelglas-subsidie.nl/isde/
Dank voor je reactie. het enige wat ik hier zie is " "POLYGLASS APF 91-1"
Verder kan ik niets vinden op de alu-strippen. ik ga die subsidie eens bekijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@allemaal Dank jullie wel. ik ga mij verdiepen in de subsidies om het te vervangen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Juup schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:13:
Zeker doen.
Is dat nuttig? Je glas is veel duurder en de vraag is maar net hoe goed de rest van je isolatie is. Grote kans dat je geld weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:46
Ik heb een soortgelijke situatie, 2-onder-1-kap uit hetzelfde bouwjaar. Voor het comfort is het een no-brainer, maar als ik de (financiele) inschattingen van bijvoorbeeld VEH en de link van @yoga doorlees hebben we het over een terugverdientijd van >10 jaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
P_Tingen schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:04:
[...]

Is dat nuttig? Je glas is veel duurder en de vraag is maar net hoe goed de rest van je isolatie is. Grote kans dat je geld weggooit.
Ik wordt zo moe van dit argument..

Dus glas mag je pas vervangen als je muur geïsoleerd is. En hoeveel dan? 6cm? Of moet je van 6 naar 8cm? Of meer? En daardoor je spouw/ventilatiemuur verliezen omdat je constructie volsteekt?

En tot die tijd is het maar aanmodderen met oude beglazing? Komt van degene die denkt dat nieuw glas dan geld weggooien is...

Elk isolatieverbetering die je kan doen, moet je doen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:13:
Ik heb een soortgelijke situatie, 2-onder-1-kap uit hetzelfde bouwjaar. Voor het comfort is het een no-brainer, maar als ik de (financiele) inschattingen van bijvoorbeeld VEH en de link van @yoga doorlees hebben we het over een terugverdientijd van >10 jaar.
comfort
woningwaarde
'het klimaat'
de mensen die na jou op deze planeet willen wonen
terugverdienen

terugverdienen komt pas op de laatste plek zoals je ziet, jij zette het per ongeluk op de tweede plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

oof vacuumglas op grote vlakken is extreem duur en we blijven nederlanders dus er moet toch een terugverdientijd aan zitten.

HR+ glas met een u-waarde van 1.1 is goedkoper en de stap van 0 naar 1.1 heeft meer impact dan van 1.1 naar 0.4
P_Tingen schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:04:
[...]

je energievraag van je woning is een combinatie van alle onderdelen. als je alleen kijkt naar de gevel verlies je warmte via alle onderdelen. Als je 1tje opwaardeerd is de totaalsom lager het heeft altijd zin.

mits je ook goed kijkt naar onbedoelde ventilatie. deze is funest voor je energieverbruik.

@ TS

ik zou persoonlijk degelijk HR+ glas in de kozijnen zetten. Wanneer mogelijk kijk ook of je rondom de kozijnen goed af kan werken zodat het ook "luchtdicht is" zodat je ventilatie kunt sturen ipv onbedoeld dit doet. meestal kun je met de glaslat ook nog iets aanpassen zodat er verschillende diktes in het kozijn passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
Stalensnuitje schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:13:
Als je dan weer voor 30 jaar klaar bent prima toch.

En met de huidige energiemarkt is besparen op verbruik altijd goed.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Terugverdientijd is een idiote maatstaf. Buiten dat het een simpele maatstaf is, heeft het zo ongeveer nul nut of voordeel en zorgt het er vooral voor dat mensen niets doen. Immers, de mens heeft typisch een erg korte horizon.

Terugverdientijd mist onder andere:
• comfort en andere meerwaardes
• toegenomen onafhankelijkheid (van energieprijzen bv)
• enorme rendementen na de zogenaamde terugverdientijd
• zicht op de vaak beperkte meerkosten
• klimaat, betere wereld, etc.

Natuurlijk moet/mag je een financiele beschouwing maken en hoef je zeker niet tegen elke prijs te vervangen. Een betere maatstaf dan terugverdientijd is daarom het rendement op de investering, bv in vorm van lagere jaarlijkse energieuitgaven. Als dat bv 4% is (naast bv (gedeelteliujke) aflossing 25 jaar) dan heb je in financiele termen eigenlijk al een vrij aardig rendement, maar de terugverdientijd is >10jr, etc. In combinatie met bovenstaande punten kom je dan typisch tot een evenwichtiger oordeel.

edit:
En vergeet ook niet typisch bijkomende dingen als vervangen van roosters. Moderne Duco oplossingen zijn veel beter geisoleerd, regelbaar en comfortabel dan typisch oude schuifmeuk uit de jaren '90. Kost je 100 euro per meter, maar is elke cent waard.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 09:27
Rukapul schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:32:
[...]

Terugverdientijd is een idiote maatstaf. Buiten dat het een simpele maatstaf is, heeft het zo ongeveer nul nut of voordeel en zorgt het er vooral voor dat mensen niets doen. Immers, de mens heeft typisch een erg korte horizon.

Terugverdientijd mist onder andere:
• comfort en andere meerwaardes
• toegenomen onafhankelijkheid (van energieprijzen bv)
• enorme rendementen na de zogenaamde terugverdientijd
• zicht op de vaak beperkte meerkosten
• klimaat, betere wereld, etc.

Natuurlijk moet/mag je een financiele beschouwing maken en hoef je zeker niet tegen elke prijs te vervangen. Een betere maatstaf dan terugverdientijd is daarom het rendement op de investering, bv in vorm van lagere jaarlijkse energieuitgaven. Als dat bv 4% is dan heb je in financiele termen eigenlijk al een vrij aardig rendement, maar de terugverdientijd is prut, etc. In combinatie met bovenstaande punten kom je dan typisch tot een evenwichtiger oordeel.

edit:
En vergeet ook niet typisch bijkomende dingen als vervangen van roosters. Moderne Duco oplossingen zijn veel beter geisoleerd, regelbaar en comfortabel dan typisch oude schuifmeuk uit de jaren '90. Kost je 100 euro per meter, maar is elke cent waard.
En niet te vergeten je woningwaarde stijgt. Dus zo zijn er inderdaad veel verschillende redenen.

Toen wij ons huis kochten 2 jaar geleden heb ik vrijwel direct al het glas laten vervangen voor HR++, was een investering van €5500 met subsidie eraf en dat waren in totaal een stuk of 20 ramen, waarvan een gedeelte ook geluidswerend is. Kan niet anders zeggen dat als je het geld hebt gewoon doen. Comfort en geldbesparing zijn gewoon duidelijk merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
No Hands schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:59:
Stukje leesvoer. Dat glas is oud en isoleert amper, vervang het. Dat er vocht op staat betekend dat het lek is of dat je een ventilatieprobleem hebt.
"De investering waard" neem daar ook even comfort stijgen en waarde woning in mee.

https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/
Dat vocht zit aan de buitenkant neem ik aan, zo ja? dit is juist een teken dat het nog goed isoleert. Zie deze discussie HR+++ condens aan de buitenzijde

Buiten het feit dat vervanging een goed advies is, zijn sommige adviezen hier discutabel. Ga opzoek naar professioneel advies.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kuwerti schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:15:
Beste allemaal,

Mijn huis (vrijstaande villa uit 1991 met veel ruimte rondom) heeft dubbelglas in hardhouten profielen.
dubbelglas gegevens: "POLYGLASS APF 91-1" dus de ramen zijn al ruim 31 jaar oud

In de woonkamer zijn er op het oosten 2 vaste ramen (75cm x 198 cm --> 1.485 m2) en een hardhouten schuifpui (vast raam van deze pui = 129cm x 167cm --> 2.1543m2). het bewegende schuifgedeelte heeft dezelfde afmeting.
Woonkamer heeft ook twee vaste ramen op het zuiden ook beide van (75cm x 198 cm --> 1.485 m2)

Totaal glasoppervlak oosten = 7.2786 m2
Totaal glasoppervlak zuiden = 2.970 m2

Op zich zijn de ruiten nog prima (geen vocht/stof ertussen) maar ik voel wel dat er redelijk wat kou naar binnen doorslaat.
Ook zit er 's ochtends redelijk wat vocht op de ramen. Als laatste hebben al deze ramen geen ventialatieopeningen.

Nu wil ik eigenlijk kijken of het verstandig is om deze ramen te gaan vervangen en of de investering het waard is.
Ik verwacht hier nog wel 20 jaar te wonen.

Alle tips zijn welkom!
Vervangen en kijk ook direct naar je ventilatie. Met regelmaat condens op dubbelglas (ook jouw type) kan een teken zijn dat de ventilatie niet op orde is. het vocht wat nu op je glas slaat slaat dan elders neer en dat kan een plek zijn waar je het echt niet wil hebben. en het zou zomaar kunnen dat je lucht kwaliteit onder de maat is. Nieuw glas lost dit dus NIET op.

edit:
in tegenstelling tot @gielie ga ik er dus vanuit dat het vocht op de ramen binnen zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
gielie schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:07:
[...]

Dat vocht zit aan de buitenkant neem ik aan, zo ja? dit is juist een teken dat het nog goed isoleert. Zie deze discussie HR+++ condens aan de buitenzijde

Buiten het feit dat vervanging een goed advies is, zijn sommige adviezen hier discutabel. Ga opzoek naar professioneel advies.
Mijn advies is gedaan onder werktijd en mag als professioneel advies gezien worden.

Glas uit 1991 is zeker geen HR++ glas en het vocht zit dus aan de binnenzijde. Glas is lek of er is een ventilatieprobleem zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
No Hands schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:19:
[...]

comfort
woningwaarde
'het klimaat'
de mensen die na jou op deze planeet willen wonen
terugverdienen

terugverdienen komt pas op de laatste plek zoals je ziet, jij zette het per ongeluk op de tweede plek :)
Jaja, ik schreef het wat kort door de bocht, maar vergis je niet in de aantallen mensen die "per ongeluk" altijd zo redeneren hè ;) Doe eens een interview op straat en kijk hoeveel mensen dan (geld) willen investeren in "de mensen die na jou.." >:)

Ik heb de offerte-aanvraag voor de glasboer ook al uitstaan trouwens, ik vind alleen het comfort al interessant genoeg. Maar nu we het er toch over hebben: TS geeft aan net als ik de ramen aan de binnenzijde beslagen te hebben. Ik heb zelf alleen zo'n aluminium schuifroostertje in één raam zitten, dat kan ik bij het plaatsen vermoed ik ook maar beter gelijk uitbreiden naar 2 of 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 16:57
gielie schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:07:
[...]

Belangrijke observatie dit. Wij hadden in ons oude huis ook oud dubbel glas en de ramen besloegen aan de binnenkant. Het glas is koud en vocht uit de warme binnenlucht condenseert op het koude glas. In ons nieuwe huis zit nu HR++ dubbelglas en nu hebben we condens aan de buitenkant. Het glas koelt 's nachts af en 's ochtends condenseert de opwarmende buitenlucht op het aan (de buitenzijde) koude glas. Binnen hebben we geen condens op het glas. Dus aan welke zijde je condensvorming hebt lijkt me een goede indicatie voor de isolerende werking van je glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:19:
[...]
Ik wordt zo moe van dit argument..

Dus glas mag je pas vervangen als je muur geïsoleerd is. En hoeveel dan? 6cm? Of moet je van 6 naar 8cm? Of meer? En daardoor je spouw/ventilatiemuur verliezen omdat je constructie volsteekt?

En tot die tijd is het maar aanmodderen met oude beglazing? Komt van degene die denkt dat nieuw glas dan geld weggooien is...

Elk isolatieverbetering die je kan doen, moet je doen
Ja, maar je kan een euro maar 1x uitgeven. In plaats van 3, 4 of 5 dubbelglas met zero-emissen hoog rendement nanofoliecoating kun je ook 'gewoon' HR++ glas nemen en het geld wat je daarmee bespaart gebruiken om (bijvoorbeeld) je spouw te herisoleren. Dan heb je wellicht veel meer rendement van je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 11:31
No Hands schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:35:
[...]

Mijn advies is gedaan onder werktijd en mag als professioneel advies gezien worden.

Glas uit 1991 is zeker geen HR++ glas en het vocht zit dus aan de binnenzijde. Glas is lek of er is een ventilatieprobleem zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei.
Dit vind ik wat kort door de bocht. Je doet een aanname dat het vocht aan de binnenkant zit. Je zult waarschijnlijk redenen hebben voor deze aanname, maar het lijkt me goed dat TS dit bevestigd!

De locatie van het vocht kan IMHO een belangrijk punt zijn in de overweging/advies voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
MRTNbos schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:11:
[...]

Dit vind ik wat kort door de bocht. Je doet een aanname dat het vocht aan de binnenkant zit. Je zult waarschijnlijk redenen hebben voor deze aanname, maar het lijkt me goed dat TS dit bevestigd!

De locatie van het vocht kan IMHO een belangrijk punt zijn in de overweging/advies voor vervanging.
Het is een aanname gebaseerd op informatie die ik uit de startpost haal. Als TS dat wil verduidelijken dan kan ik mijn aanname aanpassen. Tot nu toe blijft mijn aanname plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

kuwerti schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:20:
@allemaal Dank jullie wel. ik ga mij verdiepen in de subsidies om het te vervangen!
Wij hebben dit (vorig jaar) gedaan met glas uit 1995 en waar nodig ook kozijnen meegenomen. Comfort +100, stookkosten fors omlaag.

Dus, ja dat is zeer zeker nuttig.

De ISDE subsidie maakt het interessant, je hoeft zometeen geen 2 maatregelen meer te doen voor een subsidie: zorg wel dat je alle waarden (m2, U waarde) op papier hebt; in beginsel zal je leverancier dat zeker verstrekken maar het is toch goed om dat zeker te weten.

De aanvraag was toen .. alsof je het internet uit 1991 gebruikte, maar het kwam toch allemaal goed. Is nu vast verbeterd.

Meer info bij RVO: https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

[ Voor 9% gewijzigd door pjottum op 14-11-2022 14:32 . Reden: rvo en dubbel ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
@kuwerti
Kan je toelichten of het vocht aan de binnen of buitenkant van het raam zit?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 00:26
P_Tingen schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:55:
[...]

Ja, maar je kan een euro maar 1x uitgeven. In plaats van 3, 4 of 5 dubbelglas met zero-emissen hoog rendement nanofoliecoating kun je ook 'gewoon' HR++ glas nemen en het geld wat je daarmee bespaart gebruiken om (bijvoorbeeld) je spouw te herisoleren. Dan heb je wellicht veel meer rendement van je geld.
Spouw herisoleren kan altijd, in elke omstandigheid.
Je glas/kozijnen daarentegen vervangen, is een ingrijpendere verbouwing en zal daarom tijdelijk meer ongemak veroorzaken. Dus enkel maar een pluspunt, om dit werkje als een van de eerste dingen te doen.
Ongeacht het rendement, ook al is dat blijkbaar the only way to follow (All hail the rendement _/-\o_ )

Als iemand geld bespaart door een goedkoper alternatief te kiezen, gaat dat in 1ste instatie niet naar een volgend project, maar om de jaarlijkse reis te kunnen betalen naar een ander continent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
Vocht aan de binnenkant kan een probleem worden als je nieuw glas plaatst, dat vocht condenseert waar de meeste kou zit. Dat zijn nu je ramen, maar als je die isoleert kan je elders condensatie krijgen. Dus kijk tegelijk naar de aanpak daarvan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 10:10
mathelicious schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:17:
Vocht aan de binnenkant kan een probleem worden als je nieuw glas plaatst, dat vocht condenseert waar de meeste kou zit.
Niet correct, het vocht condenseert daar, waar de temperatuur beneden het dauwpunt is. Als na de vervanging door hr++ glas de muur de koudste plek is, maar nog steeds een temperatuur boven het dauwpunt heeft, vindt er geen condensatie plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:03:
[...]
Spouw herisoleren kan altijd, in elke omstandigheid.
Je glas/kozijnen daarentegen vervangen, is een ingrijpendere verbouwing en zal daarom tijdelijk meer ongemak veroorzaken. Dus enkel maar een pluspunt, om dit werkje als een van de eerste dingen te doen.
Ongeacht het rendement, ook al is dat blijkbaar the only way to follow (All hail the rendement _/-\o_ )

Als iemand geld bespaart door een goedkoper alternatief te kiezen, gaat dat in 1ste instatie niet naar een volgend project, maar om de jaarlijkse reis te kunnen betalen naar een ander continent.
Tja, het blijven persoonlijke keuzes. Of je het geld nou uitgeeft aan HR+++ glas, herisolatie van je spouw of aan een reis naar Indonesië, je kunt het maar één keer uitgeven dus zul je keuzes moeten maken. Als die reis naar Indonesië voor jou belangrijk is, dan kan ik me voorstellen dat je HR++ neemt ipv HR+++

PS Spouw herisoleren kan niet altijd, helaas zelf ondervonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is al vaker genoemd: dubbel glas kent echt wel een maximale leeftijd, meestal max 30 jaar. Na verloop van tijd (meestal 20+ jaar) kan het gaan lekken of verminderd de werking. Zelf heb ik een paar jaar geleden het standaard dubbelglas uit 1990 van mijn benedenverdieping laten vervangen door HR++ met een U-waarde van 1,1. (Saint-Gobain Climaplus One). Verschil is goed merkbaar: meer comfort, minder koudeval, behaagelijker.

Kijk naar glas met een zo laag mogelijke U-waarde. De U-waarde van ouderwets thermopane is bijv. rond de 2,8. Modern HR++(+) glas heeft een edelgas, wat veel beter isoleert. U-waarde 1,1 (HR++) of zelfs 0,5-0,9 (HR+++)

Als je nu geen ventilatie hebt en dat wel wilt, kan je je glaszetten vragen om bijv. Ducoton 10ZR ventilatieroosters te laten plaatsen. Hele fijne roosters die zelf sluiten bij harde wind.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 14-11-2022 21:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 15:12
@kuwerti Klopt het dat je dit huis net gekocht hebt?
Zoja, dan is/was de verkopende partij verplicht om een energierapport (ook wel bekend als energielabel) aan te leveren.

Kan je eens delen wat daar staat?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
mathelicious schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:17:
Vocht aan de binnenkant kan een probleem worden als je nieuw glas plaatst, dat vocht condenseert waar de meeste kou zit. Dat zijn nu je ramen, maar als je die isoleert kan je elders condensatie krijgen. Dus kijk tegelijk naar de aanpak daarvan!
Triple glas met een U-waarde van 0,5 isoleert nog altijd net zo 'slecht' als een muur met een Rc van 2,0. Die isolatiewaarde moet een muur uit de jaren 90 al halen conform de normen van destijds. Dus krijg je bij zo'n huis geen condensatie op je triple-glas aan de binnenzijde, dan krijg je ook geen condensatie op je muur.

Helaas het zoveelste hardnekkige fabel rond isolatieglas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-06 20:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Alle argumenten zijn al gegeven, maar je kunt het ook uitrekenen.
Je energie verbruik is U waarde maal graaddagen maal glas oppervlak.
U=2.5, oud dubbel glas
Aantal graaddagen=2800
Oppervlak=10

2.5*2800*24*10=1680kWh
Dat zou 171 kuub gas per jaar kosten.

Met HR++ wordt dat de helft. Per jaar bespaar je dan ongeveer 85 kuub gas, laten we zeggen 150 euro.

Ik denk dan niet dat tripple glas de investering waard is. Daar bespaar je jaarlijks nog 5 tientjes?

Voor mij was het comfort en rotte kozijnen die de doorslag gaven :+

[ Voor 19% gewijzigd door xah5kiDe op 14-11-2022 22:44 ]

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuwerti
gielie schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:50:
@kuwerti
Kan je toelichten of het vocht aan de binnen of buitenkant van het raam zit?
aan de binnenkant :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Tijgertje schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:03:
[...]

En niet te vergeten je woningwaarde stijgt. Dus zo zijn er inderdaad veel verschillende redenen.

Toen wij ons huis kochten 2 jaar geleden heb ik vrijwel direct al het glas laten vervangen voor HR++, was een investering van €5500 met subsidie eraf en dat waren in totaal een stuk of 20 ramen, waarvan een gedeelte ook geluidswerend is. Kan niet anders zeggen dat als je het geld hebt gewoon doen. Comfort en geldbesparing zijn gewoon duidelijk merkbaar.
@Tijgertje die subsidie: was dat een heel papierwerk gedoe of viel het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
D_Jeff schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:31:
@kuwerti Klopt het dat je dit huis net gekocht hebt?
Zoja, dan is/was de verkopende partij verplicht om een energierapport (ook wel bekend als energielabel) aan te leveren.

Kan je eens delen wat daar staat?
natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1NLF-FlT0zaBxApZ8rvsk_Sca0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV9gNg2jCrXZJuE6DiXwiC5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmzbaedYJklZ4Xkqmn2lioDrt8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/09iUfOdMBg2ZjEdt1rzWkuQW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mkAS9LrRhsIgkEy1mtLZwyZDrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH1NWKe04UIvnYfhugRYoGJO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 15:12
Ik had gehoopt ook wat U-waardes in dat rapport te zien (van de huidige situatie), maar dat haal ik niet uit deze screenshots.

Kleine zijstap: Van welk jaar is de CV-ketel?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgertje
kuwerti schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:58:
[...]

@Tijgertje die subsidie: was dat een heel papierwerk gedoe of viel het mee?
Viel mee, 5-10 minuten werk. Belangrijk is dat je tijdens de uitvoering verschillende foto's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:46
Ik heb climalit uit 1990 in kunstofkozijnen uit hetzelfde bouwjaar. Morgen komt glas voor beneden etage binnen. Formeel geen hr++ vanwege de dikte, maar het is eclaz one waardoor de u-waarde gelijk is aan HR++.
Heb het voornamelijk besteld voor comfort en vanwege het gebrek aan luchtroosters.
Vervang hetzelf en krijg daardoor toch geen subsidie.

Ik zal het topic volgen en als het er in zit een terugkoppeling geven.

• kuwerti
Tijgertje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:49:
[...]

Viel mee, 5-10 minuten werk. Belangrijk is dat je tijdens de uitvoering verschillende foto's maakt.
nog een vraag (misschien dat jij dat weet) ik heb nu op de bovenverdieping alle ramen vervangen. nu even sparen en dan voor de zomer volgend jaar alle ramen van de benedenverdieping. kan dit subsidietechnish? kan ik de subsidie twee keer aanvragen (nu en vlgd jaar), of moet alles in 1 keer?
kun je ook achteraf de subsidie aanvragen (en tot hoe lang? )

• Stalensnuitje
Microkid schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:23:
Als je nu geen ventilatie hebt en dat wel wilt, kan je je glaszetten vragen om bijv. Ducoton 10ZR ventilatieroosters te laten plaatsen. Hele fijne roosters die zelf sluiten bij harde wind.
Ik zat zelf ook al te kijken bij Duco, evt ook de GlasMax ZR, heeft hoger ventilerend vermogen en (meer) geluidsdemping. Ik heb nu een heel simpel aluminium schuifje in 1(!) van de 6 ramen zitten, dat tocht als een malle als die open staat. Heb jij een idee hoe je zou kunnen bepalen hoeveel ventilatie (dm3/s) benodigd is?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:46
Stalensnuitje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:16:
[...]

Ik zat zelf ook al te kijken bij Duco, evt ook de GlasMax ZR, heeft hoger ventilerend vermogen en (meer) geluidsdemping. Ik heb nu een heel simpel aluminium schuifje in 1(!) van de 6 ramen zitten, dat tocht als een malle als die open staat. Heb jij een idee hoe je zou kunnen bepalen hoeveel ventilatie (dm3/s) benodigd is?
Heb ik ook naar gekeken, alleen liep ik er tegen aan dat oud dubbelglas dunner is en mijn kozijn liet het niet toe een glasmax ZR te plaatsen.

De standaard duco heeft ook verzie met een extra klep. ZR staat erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:32
xah5kiDe schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:40:
Alle argumenten zijn al gegeven, maar je kunt het ook uitrekenen.
Je energie verbruik is U waarde maal graaddagen maal glas oppervlak.
U=2.5, oud dubbel glas
Aantal graaddagen=2800
Oppervlak=10

2.5*2800*24*10=1680kWh
Dat zou 171 kuub gas per jaar kosten.

Met HR++ wordt dat de helft. Per jaar bespaar je dan ongeveer 85 kuub gas, laten we zeggen 150 euro.

Ik denk dan niet dat tripple glas de investering waard is. Daar bespaar je jaarlijks nog 5 tientjes?

Voor mij was het comfort en rotte kozijnen die de doorslag gaven :+
Het belangrijkste punt mis je hier, namelijk koudeval. Dat heb je niet meer met triple glas. Ik kan hier prima voor de schuifpui blijven staan in de winter zonder iets van kou te voelen. Met HR++ heb je dat alsnog wel. Het comfort is dus ook een stuk beter.

Qua glas zijn een paar punten van belang: kunststof spacers voor een lagere U-waarde, glas met een zo laag mogelijke U-waarde en verschillende diktes van de glasplaten. Dit in verband met geluid dat doordringt. Een zo laag mogelijke U-waarde is belangrijk, glas is namelijk het punt in je gevel dat de minst goede isolerende waarde heeft. Reken je de U-waarde om naar RC (1/U) dan zie je waarom. Triple glas met een U van 0,6 heeft alsnog maar een RC van 1,66. Dat is nog minder goed dan m'n met 6cm wol nageïsoleerde spouwmuur met een RC van 1,89..

Condens zul je niet meer hebben aan de binnenkant, wel aan de buitenkant. Afgelopen winter hadden we een paar keer ijs op de buitenste glasplaat. Dan weet je dat de isolatie goed z'n werk doet :9

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Stalensnuitje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:16:
[...]
Heb jij een idee hoe je zou kunnen bepalen hoeveel ventilatie (dm3/s) benodigd is?
Geen idee, maar daar zijn vast wel cijfers over te vinden op internet :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tijgertje
kuwerti schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:42:
[...]

nog een vraag (misschien dat jij dat weet) ik heb nu op de bovenverdieping alle ramen vervangen. nu even sparen en dan voor de zomer volgend jaar alle ramen van de benedenverdieping. kan dit subsidietechnish? kan ik de subsidie twee keer aanvragen (nu en vlgd jaar), of moet alles in 1 keer?
kun je ook achteraf de subsidie aanvragen (en tot hoe lang? )
Je kan maar één keer subsidie aanvragen voor dezelfde maatregel. Uiterlijk 12 maanden na uitvoering.
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenaren
Pagina: 1