HR+++ condens aan de buitenzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Om te beginnen ik ben bekend met het feit dat je condens aan de buitenzijde van je ramen kan krijgen bij hr++ & hr+++ maar dat is meestal meer in de winter ( echte kou)

Maar gisteravond en nu vanavond weer beginnen alle ramen weer condens vorming te krijgen. Aan de zuidoost zijde van mijn woning was het vanochtend veel langer aanwezig dan de noordwest zijde terwijl er in de ochtend wel een zonnetje was een het daar juist warmer had moeten zijn.

Is het nu gewoon een combinatie van factoren dat dit gebeurd? ( wat ik zelf vermoed) en hebben andere hier nu ook last van?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 25-10-2022 08:00)

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

The-Source schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:45:
maar de verklaring waarom het aan de zonzijde juist langer duurt voor het opklaren vind ik vreemd. Lees na 12uur was meeste nog niet weg

maar aan de noordwest zijde was het na 10:00 bijna opgelost.
Zon heeft nu minder kracht, dus duurt sowieso wat langer. Wind heeft een grotere invloed, zeker in de vroege ochtend. Kan het zijn dat je ramen in het ZO allicht wat meer afgedekt staan? Struiken, bomen, dat soort zaken in de buurt? Of een muur / schutting of iets?
Denk aan hetzelfde effect in de winter als het lichtjes vriest. Staat je auto open en bloot, dan geheid dat er wat ijs op zit van de condens. Staat die onder een boom, dan is de uitstraling minder, vormt er minder snel condens en kan die auto nog ijsvrij zijn. Hetzelfde zal voor jouw ruiten gelden.

In de basis: hoe kouder, hoe meer condens, hoe langer het zal duren eer het ook weer weg is.
En voor wat erop zit: hoe meer verdampingsfactoren aanwezig, hoe sneller het weer weg is.

Worst case: zijn je ramen NW net iets minder goed in isoleren, laten daardoor wat meer warmte door, waardoor je condens net wat sneller verdampt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ja, hoge luchtvochtigheid en groot temperatuurverschil zorgen hiervoor.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:59
Dit hebben wij ook, standaard vanaf het najaar. Het viel me van de week weer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 20:05
Is normaal, net als op je auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 23:48
Sinds dit jaar ook HR++ glas en mijn vrouw is erg ontevreden vanwege deze vocht zaken, ik krijg nu elke keer de opdracht om te gaan poetsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 20:05
genesisfm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:36:
Sinds dit jaar ook HR++ glas en mijn vrouw is erg ontevreden vanwege deze vocht zaken, ik krijg nu elke keer de opdracht om te gaan poetsen :D
Is het vuil wel lekker losgeweekt, met zo'n laag condens erop. Schoonste water wat je kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
maar de verklaring waarom het aan de zonzijde juist langer duurt voor het opklaren vind ik vreemd. Lees na 12uur was meeste nog niet weg

ps: om nu te zeggen dat het koud is buiten vind ik ook wel iets overdreven ;)

[ Voor 35% gewijzigd door The-Source op 21-10-2022 19:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier precies hetzelfde condenseffect aan de buitenzijde.

Maar is dat erg dan? Je wacht een paar uurtjes en weg is het weer.

BTW: het is trouwens erg vochtig buiten, de laatste dagen, dus dat versterkt het effect.
Net zoals, anderen ook al aangaven, de autoruiten zijn ook kletsnat, terwijl het niet eens geregend heeft.

't Moest verboden worden! Al die irritante weersomstandigheden die continu veranderen, foei! :+

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 21-10-2022 22:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 18:17
Juist door het grote verschil in temperatuur tussen dag en nacht. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Als het afkoelt moet dat waterdamp ergens heen en condenseert dat vocht op koude oppervlakken, zoals de buitenkant van je hr++(+) raam.
Volgens mij hebben we er hier juist in deze tijd van het jaar meer "last" van dan tijdens koude droge periodes in de winter.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-06 21:29
Ben zelf altijd blij dat het niet aan de binnenkant zit :D
Als je dat met oude ramen hebt gehad, is het 'genieten' dat ze vooral buiten nat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

The-Source schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:30:
Om te beginnen ik ben bekend met het feit dat je condens aan de buitenzijde van je ramen kan krijgen bij hr++ & hr+++ maar dat is meestal meer in de winter ( echte kou)

Maar gisteravond en nu vanavond weer beginnen alle ramen weer condens vorming te krijgen. Aan de zuidoost zijde van mijn woning was het vanochtend veel langer aanwezig dan de noordwest zijde terwijl er in de ochtend wel een zonnetje was een het daar juist warmer had moeten zijn.

Is het nu gewoon een combinatie van factoren dat dit gebeurd? ( wat ik zelf vermoed) en hebben andere hier nu ook last van?
Zolang de buitentemperatuur laag is en de relatieve luchtvochtigheid blijft, blijft condens aan de buitenkant van je ramen ontstaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06 16:08
Dit hebben wij ook in de afgelopen week gehad. Onze kozijnenboer zij destijds bij de installatie dat het alleen maar een goed teken is dat het aan de buitenkant zit, want dan weet je in ieder geval wel dat het goed geïsoleerd is.

Afgelopen week was het (in ieder geval in mijn regio) vrij mistig, dan licht de luchtvochtigheid sowieso al hoger. Het trekt vanzelf weg, soms ook pas tegen einde ochtend aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03
Wij hebben het ook nadat we onze ramen hebben vervangen. Daarna even gegoogled.

Letterlijk OVERAL wordt aangegeven dat dit normaal is en het gevolg van goed geïsoleerde ramen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:27
genesisfm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:36:
En dan is je respons, als je er echt last van hebt "ga je gang"?

edit: ontopic, hebben wij hier ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Keyb op 24-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heeft dat verschil niet ook te maken met waar de wind vandaan komt? Noordwest krijgt waarschijnlijk een stuk meer wind (wat de boel droog blaast), terwijl de andere kant meer beschut ligt of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja bij ons is dat ook. Vooral in de keuken valt het op, maar eigenlijk is het op alle HR++ ramen.

Alleen aan de veranda is het aan de binnenkant (dat is gewoon dubbelglas, maar het staat daar helemaal vol met planten die ervoor verantwoordelijk zijn want het is een natte plek rond die planten :p ). Het is ook vrij snel weg trouwens als de zon opkomt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:05
Apiekool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:33:
Wij hebben het ook nadat we onze ramen hebben vervangen. Daarna even gegoogled.

Letterlijk OVERAL wordt aangegeven dat dit normaal is en het gevolg van goed geïsoleerde ramen.
Ik ben mijn pa al bijna twee jaar uit aan het leggen dat dat idd normaal is... en iedere keer wanneer hij langs komt zegt hij weer "je moet er toch naar laten kijken, misschien zijn ze stuk"... "Nee pap, het zit aan de buitenkant"... "weet je het zeker?".
Ik weet niet hoe ik het uit houd met hem. |:(

Anyways, bij ons is het de laatste paar dagen ook weer bingo, en dan alleen bij de ramen op de noordzijde. Denk dat de beplanting er ook wat mee te maken heeft, want alle andere ramen waar terrastegels onder liggen hebben geen condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:38
Grappig dat ik dit topic tegenkom, wij hebben hier ook 'last' van. In deze tijd van het jaar standaard ramen beslagen aan de buitenkant. Dacht altijd dat het kwam omdat de isolatie niet optimaal was, maar ik begrijp dus dat dit juist goed en normaal is. Weer iets geleerd!

Maakte mij er verder niet druk om, buitenkant dus prima wat mij betreft.

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 24-10-2022 16:27 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb het met 25 jaar oud dubbelglas ook :z
De extreem hoge luchtvochtigheid van de laatste weken zorgt ervoor dat alles vochtig wordt en beslaat, inclusief je ramen onder bepaalde omstandigheden. Zodra de zon er even op staat of het een beetje begint te waaien is het weer weg.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

boxlessness schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Anyways, bij ons is het de laatste paar dagen ook weer bingo, en dan alleen bij de ramen op de noordzijde. Denk dat de beplanting er ook wat mee te maken heeft, want alle andere ramen waar terrastegels onder liggen hebben geen condens.
Ja, dat denk ik ook. Ik zou ook nooit mijn auto op een parkeerplaats van gras zetten (een keertje is niet zo erg, maar als dat de vaste parkeerplaats is lijkt me dat erg slecht :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:58

De meest logische verklaring:
De zon warmt de vochtige ondergrond op waardoor er meer waterdamp in de lucht terrecht komt. De lucht warmt echter niet heel snel op. Je HR+++ glas is aan de buitenkant nog steeds kouder dan de lucht die al iets is opgewarmd. Dit is een goed teken omdat het buitenste glas dus echt goed geïsoleerd is van het binnenste glas. Zon verwarmd een doorzichtige en weerspiegelend raam niet snel op. Dat is de meest voor de hand liggende verklaring die ik kan bedenken.

Wat je kan doen is met een infrarood thermometer de omgeving en je buitenraam meten. Je moet dan wel even een stukje schilderstape op je raam plakken om goed te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:13
Volkomen normaal. Heb al 12 jaar HR++ ramen en 12 jaar dat verschijnsel, net als de paar honderd buren in de wijk met andere woningen van andere aannemers.
En de druppels zijn schoon, zonder kalk, dus laten geen sporen na zoals in de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 23:48
Keyb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

En dan is je respons, als je er echt last van hebt "ga je gang"?

edit: ontopic, hebben wij hier ook.
Precies, als ze last heeft mag ze het poetsen.
Maar tegen de tijd dat ze er iets aan wil doen is het alweer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb enkel glas, en bij mij zit het aan de binnenkant. Ruilen? Dan geef ik de afmetingen even door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Infant schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:22:
Ik heb enkel glas, en bij mij zit het aan de binnenkant. Ruilen? Dan geef ik de afmetingen even door. :)
Waaaaat? Enkel glas? Het is geen 1970. :+ of :'( Lang leven mijn condens aan de buitenkant en mijn extreem lage energierekening. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 18:17
Vocht condenseert op koude oppervlakken. Het feit dat je raam aan de buitenkant koud genoeg is om condens op te laten ontstaan wil dus alleen maar zeggen dat je raam niet warm is en dus goed geïsoleerd is.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heb het hier ook, maar alleen op de ramen op het noorden.

Nu heb ik het idee dat die wat nieuwer zijn dan de andere ramen, omdat er aan die kant een uitbouw gedaan is een paar jaar na oplevering van het huis.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Zon heeft nu minder kracht, dus duurt sowieso wat langer. Wind heeft een grotere invloed, zeker in de vroege ochtend. Kan het zijn dat je ramen in het ZO allicht wat meer afgedekt staan? Struiken, bomen, dat soort zaken in de buurt? Of een muur / schutting of iets?
Denk aan hetzelfde effect in de winter als het lichtjes vriest. Staat je auto open en bloot, dan geheid dat er wat ijs op zit van de condens. Staat die onder een boom, dan is de uitstraling minder, vormt er minder snel condens en kan die auto nog ijsvrij zijn. Hetzelfde zal voor jouw ruiten gelden.

In de basis: hoe kouder, hoe meer condens, hoe langer het zal duren eer het ook weer weg is.
En voor wat erop zit: hoe meer verdampingsfactoren aanwezig, hoe sneller het weer weg is.

Worst case: zijn je ramen NW net iets minder goed in isoleren, laten daardoor wat meer warmte door, waardoor je condens net wat sneller verdampt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Infant schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:22:
Dat is veel handiger, dan hoef je niet naar buiten om ze schoon te maken :+

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Freakertje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 06:51:
[...]

Los van kleine factoren zou de NW zijde meer in de wind kunnen zitten maar dat zou dan wel heel erg van de wind richting afhangen. Het grootste raam welke ik aan de ZO zijde heb is juist iets minder isolerend als alle overige ramen (vanwege het oppervlakte zijn de buitenste glasplaten 1mm dikker waardoor de 'spouw' 1mm dunner is. Volgens de fabrieksopgave is die 0.8 ipv 0.7.
Maar dat grote raam en de naast liggende keuken ramen zat geen merkbaar verschil in. Daarom denk ik dat warmte vanuit het huis de reden is geweest voor het verschil.

Maar als de wind die dag uit het zuidwesten is gekomen dat zou wind eigenlijk de enige logische verklaring kunnen zijn. Want dat worden juist de ramen aan de ZO zijde, mede door overige bebouwing, niet in de wind hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is de meerprijs van een anti-fog coating ongeveer?
En hebben jullie ervaring met glas onder een ruime overstek? (meer dan 50cm)

Met antwoorden op beiden vragen zou ik een overwogen keuze moeten kunnen maken.

edit:
Hoe lager de U-waarde van het glas, hoe groter de kans op condens aan de
buitenkant, vooral in het voor- en najaar. Dat komt doordat het buitenblad koud is, waardoor vocht er gemakkelijk op neerslaat. De condens verdwijnt als de buitentemperatuur stijgt.
Voorzieningen zoals een (diepe) overstek beperken de kans op condens. Hinder kan worden weggenomen door een speciale pyrolitische coating aan de buitenkant waardoor condens niet op kan treden. Er zijn ook organische coatings waarmee condens wel optreedt, maar snel van het glas afstroomt.

[ Voor 61% gewijzigd door Chickendorp op 18-01-2023 17:55 ]

Pagina: 1