Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:26
Hey Tweakers,

Wij moeten voor november 2023 een nieuwe CV ketel plaatsen (de reden: Aflopen Bouwdepot van 2 jaar). I.v.m. drukte van installateurs hoop ik dat dit nog haalbaar is.

Wij lopen een beetje vast op welke CV-ketel wij het beste kunnen plaatsen. Dit omdat er veel merken zijn al zie ik dat het vaak een "strijd" is tussen Remeha en Intergas.

Wij zijn van plan om in de toekomst een lucht-warmtepomp te plaatsen. De CV-ketel die wij nu hebben is niet zuinig en is niet warmtepomp ready zover wij hebben uitgezocht. Huidige ketel: Remeha avanta 24c

Wij komen uit op
Intergas Xtreme 36 CW5. Echter las ik op Tweakers dat Remeha weer beter zou zijn dan Intergas. Wie kan ons bij de keuze helpen? We hebben al contact gehad met installateurs maar zij prijzen voornamelijk hun eigen cv-ketels aan. Of juist ketels die zij veel verkopen. Dit komt niet onafhankelijk over.

Wat nog relevant kan zijn:
  • Ons gasverbruik tot nu is: 679 M3(gemeten vanaf januari dit jaar)
  • Wij hebben beneden vloerverwarming. Rest van het huis radiatoren.
  • De Cv (tabwater op 60) staat ingesteld op temp 50 graden . Huis wordt prima warm.
  • Thermostaat, staat in de woonkamer en altijd ingesteld op 20 graden.
  • In de keuken hebben we een quooker 7L die voor warmwater en kokend water voorziet
  • Volgend jaar 1Q komen er 10 zonnepanelen bij ons op dak. (Opbrengst gaat ongeveer 2700 kwh/j zijn)
  • We hebben een regendouche vandaag CW5 maar CW4 moet ook mogelijk zijn. We hebben zover ik zag nu een CW3 en geen klachten qua warmte in de badkamer

[ Voor 11% gewijzigd door Jboy1991 op 13-11-2022 09:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom niet meteen naar een warmtepomp? Nu nog geld in een cv ketel steken is onzin en zonde.
Jullie hebben al vloerverwarming dus wat houd jullie tegen?
En wat is warmtepomp ready?

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 13-11-2022 09:39 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
klump4u schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:38:
Waarom niet meteen naar een warmtepomp? Nu nog geld in een cv ketel steken is onzin en zonde.
Jullie hebben al vloerverwarming dus wat houd jullie tegen?
En wat is warmtepomp ready?
De kosten. En omdat installatie pas in eind 2023/2024 gedaan kan worden ivm drukte. Dan is ons depot alweer teruggevloeid in onze hypotheek. Er is 3000 euro gereserveerd hiervoor.

Daarnaast mogen wij geen grondboringen doen voor een volledige warmtepomp. 0-op de meter is niet haalbaar.
Mogelijk moet dit Hybride ready zijn. Cv ketels die samen kunnen werken met een warmtepomp.
Je geeft aan dat nu investeren in een CV zonde is. Maar we moeten wat, dit ivm bouwdepot en cv-ketel die vervangen moet worden.,

[ Voor 23% gewijzigd door Jboy1991 op 13-11-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Je hoeft geen water/water pomp te gebruiken, je kunt ook prima uit met een lucht/water pomp maar als het budget en tijd het niet toe laat dan houdt het natuurlijk op.
Of je moet zoals velen hier zelf handig zijn en zelf plaatsen, dan kun je bakken met geld besparen.
Ik was voor de Panasonic warmtepomp inclusief aansluiting netto €750,- kwijt en voor de warmtepompboiler netto €500,-. Wel alles zelf geplaatst en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
Als je hybride neemt, zorg dan voor een warmtepomp deel dat tenminste 5kW is. Dan heb je tenminste de optie om nog van het gas af te gaan i.c.m. met een warmtepompboiler.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Klopt mijn informatie dan niet? Ons werd verteld dat wij het huis nooit gasloos kunnen maken. We kunnen maar max 10 panelen kwijt. Panelen kunnen alleen op noord-westen worden gelegd.

Lucht-warmte pomp warmt te weinig op wanneer het echt koud is. Ons werd verteld dat alleen een hybride opstelling mogelijk is. Vandaar dat wij nu de CV-ketel willen vervangen en dan over een jaar (of twee) een lucht-warmte pomp erbij te plaatsen.

Toegegeven: Wij hebben ons ook niet veel verdiept in een warmtepomp. Dit ivm levertijden en installatietijden. Mogelijk hebben wij een tunnelvisie op een CV-ketel die gekoppeld/samen kan werken met een warmte pomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Laten we eerst het fabeltje van een hybride ready cv ketel eens doorprikken: dat is elke CV ketel.

De bedoeling van een hybride opstelling is dat de CV ketel het overneemt als de WP het niet meer trekt of het goedkoper is om op gas te stoken als de aanvoertemp naar je systeem te hoog moet worden. Bijna alle ketels hebben een blokkeercontact voor het CV bedrijf en deze wordt gebruikt door de WP om de ketel vrij te geven. Mocht een ketel deze niet hebben kan je ook nog gewoon met een relais de thermostaat onderbreken.....

De enige voorwaarde is dat de WP deze functie heeft ingebouwd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Een warmtepomp staat los van zonnepanelen, gemiddeld gebruikt je 2 a 2,5 kWh stroom i.p.v. 1 m3 gas met verwarmen d.m.v. een lucht/water warmtepomp.
Wij wonen in een hoekhuis uit 1953 en zijn op de gaskookplaat na gasloos, dit zal op korte termijn helemaal gasloos worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zonnepanelen en Gasloos hebben niets met elkaar te maken (Maar PV heeft een positief effect op de kosten)
Dat je nul-op-de-meter niet haalt is ook niet erg, dat halen de meeste bestaande woningen niet... (en ook dat is alleen een financieel spelletje... Door de winter is het in Nederland voor bijna iedereen onmogelijk om 'nul op de meter' aka zelfvoorzienend te zijn.)

Lucht-Water warmtepompen draaien in Zweden... Ook in de winter. Tijdens de elfstedentocht is het hier nog redelijk warm vergeleken met delen daar.

Staar je niet blind op dat bouwdepot. Dat is gewoon geleend geld wat je uitgeeft: als je het niet slim uitgeeft blijft het zonde.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

In aanvulling op al het bovenstaande kan het geen kwaad om te kijken hoe je je huis beter warmtepompgeschikt kan maken met elke vervanging en verandering in de komende jaren
Neem Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even door, zodat je over een paar jaar weet aan welke eisen je warmtepomp moet voldoen, je plek voor een boilervat hebt, de afgifte ingeregeld is en je op zo laag mogelijke temperatuur de boel verwarmt. Je gasketel gaat daar ook zuiniger van lopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
@Jboy1991 mag ik je nog een leuk advies geven.
er zijn tweakers die het overschot van hun zonnepanelen opslaan in een elektische boiler.
en deze elektische boiler voor hun cv ketel hebben gezet. bij mooi weer is het gratis douchen.
bij een regendouche is dat niet verkeerdt. bij slecht weer douchen ze gewoon op de cv ketel.
de cv ketel kan overweg met het aanbod van warm en of koud water. er zit een temperatuur meter in.
(althans degene waar het label nz in zit naverwarming zonneboiler.)

2 misschien dat mensen me gaan afzeiken. maar ik ga het toch doen.
zoek een warmtepomp en cv ketel van dezelfde fabrikant. ivm communicatie protocol.
scheelt je later een hoop ellende en of onkosten.

bijv remeha ketel remeha thermostaat en remeha warmte pomp.
ook al zit remeha wat anders in elkaar. remeha heeft een eigen smaak.
bij remeha is de cv ketel een slave en warmte pomp de master.
de thermostaat hangt weer aan de warmte pomp/regel de binnen temp.
de warmte pomp schakelt dus de cv ketel bij als die het niet trekt.
en werken ze samen om de woning op tempertuur te krijgen/houden.
en als het echt te warm wordt kwa water temp schakelt de warmte pomp af.
en draait de cv ketel in zijn uppie verder. de cv ketel kan tot 80/90 graden.
de warmte pomp kan tot een graadje of 55. en gaat daarna in stanby.
de elga heeft een aan/uit contact of open therm ketelcontact.om de cv ketel op aan te sluiten.
ophen therm is beter om je ketel op aan te sluitien ivm moduleren. aan uit is wat onzuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Even een opmerking over de integratie van sturing CV ketel en WP. Als je 2 merken toepast is die er niet, je hebt twee thermostaten nodig in je woonkamer. Zelfs bij grote merken is het ook geen vanzelfsprekendheid.

Neem bijv Nefit, die sturen de cv ketel ook gewoon met een aan/uit contact. Krijg je als de ketels in NL ontworpen worden en de pompen bij Bosch vandaan komen. Vaillant heeft het wel voor elkaar en Remeha ook.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Maar even concreet:
Ik lees voornamelijk hier reacties dat een nieuwe CV nu plaatsen zinloos gaat zijn en dat wij beter direct een warmtepomp kunnen plaatsen. Daarnaast lees ik hier maar ook overal op het net dat een Warmtepomp niet genoeg warmte kan geven wanneer het stukkenkouder is (rond de 3/4 graden boven 0 en alles dat kouder is). Om dit op te vangen is de enige oplossing toch een CV erbij hebben?

En hoe zit het met warmwater? Moet er dan een grote boiler worden aangeschaft die zichzelf warm houdt dmv stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:42
Jboy1991 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:00:
Maar even concreet:
Ik lees voornamelijk hier reacties dat een nieuwe CV nu plaatsen zinloos gaat zijn en dat wij beter direct een warmtepomp kunnen plaatsen. Daarnaast lees ik hier maar ook overal op het net dat een Warmtepomp niet genoeg warmte kan geven wanneer het stukkenkouder is (rond de 3/4 graden boven 0 en alles dat kouder is). Om dit op te vangen is de enige oplossing toch een CV erbij hebben?

En hoe zit het met warmwater? Moet er dan een grote boiler worden aangeschaft die zichzelf warm houdt dmv stroom?
Ah, maar hoe doen dan alle huizen die al van het gas af zijn het qua verwarming als het kouder is dan 3 a 4 graden?

Waar je in de war mee bent is een hybride warmtepomp. Dat is een combinatie van een kleine warmtepomp en een cv. Idee erachter is dat de warmtepomp de verwarming regelt tot aan het vriespunt en als het kouder wordt de cv de verwarming levert. Vandaar je zoektoch naar warmtepomp ready.

Maar in jouw situatie heb je nog geen cv en wil je gas besparen dan heb je ook nog een warmtepomp nodig.

De logischer oplossing is dan om voor een iets grotere warmtepomp te gaan welke wel genoeg vermogen heeft om ook bij temperaturen onder 0 nog de verwarming te kunnen leveren.

Blijft over je vraag over warm water. De warmtepomp kan dat ook leveren, alleen niet op afroep zoals bij een cv. De oplossing is dan een groot boilervat te plaatsen welke 1 keer per dag door de warmtepomp wordt opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jboy1991 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:00:
Daarnaast lees ik hier maar ook overal op het net dat een Warmtepomp niet genoeg warmte kan geven wanneer het stukkenkouder is (rond de 3/4 graden boven 0 en alles dat kouder is).
Dat lees je alleen in teksten die tien jaar of langer geleden geschreven zijn, of van mensen die sindsdien niets bijgeleerd hebben. Hier lees je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
Wat is er mis met de Avanta? Die is ook HR, een nieuwe ketel zal je qua gasverbruik amper schelen. Liever extra isoleren van dat geld, of direct een WP. En dan gewoon full-electric, kan prima met 100% vloerverwarming beneden. Dat gelul over 'doet het niet als het vriest' kan in de fabeltjeskrant.

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 13-11-2022 20:02 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
hesselbeertje schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:58:
Wat is er mis met de Avanta? Die is ook HR, een nieuwe ketel zal je qua gasverbruik amper schelen. Liever extra isoleren van dat geld, of direct een WP. En dan gewoon full-electric, kan prima met 100% vloerverwarming beneden. Dat gelul over 'doet het niet als het vriest' kan in de fabeltjeskrant.
Om nu volledig electrisch te gaan is toch niet verstandig. Ivm prijsplafond.

Je kunt nu beter op gas blijven dan je verbruik verhogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
Jboy1991 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:10:
[...]

Korte termijn denken zijn we allemaal beter van geworden toch?

Ik draai hier met mijn warmtepomp sinds 2020 in mijn jaren '30 huis met enkel radiatoren. Een huis dat "niet gasloos zou kunnen". Ik kom ongeveer 800kWh tekort van mijn zonnepanelen om volledig 0 op de meter te salderen. Het eerste jaar betaalde ik € 14,- per maand voorschot. Het tweede jaar kreeg ik € 535 terug wegens vermindering energiebelasting. Met de 2x € 190,- bonus van november en december ga ik opnieuw aardige cijfers in de min schrijven voor mijn energie.

Als ik met de huidige tarieven (zonder plafond) een nieuw contract zou moeten afsluiten zou ik van € 14,- naar € 15,- gaan.

Oftewel, alleen al door van het gas af te zijn heb ik me voor mijn energierekening vrij onafhankelijk gemaakt van de huidige inflatie. Dat scheelt 10%punt van de 17%. Je kan dus wel elke keer wachten, maar als je nou de regie in je eigen hand neemt en kritisch voor jezelf gaat denken dan scheelt dat mogelijk een hoop geld in de toekomst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je nu in de rij gaat staan voor een warmtepomp, heb je hem pas binnen als het prijsplafond allang afgeschaft is (althans, dat is mijn inschatting).

Je hebt waarschijnlijk een relatief standaard "beneden vloerverwarming, boven radiatoren die vaak dicht staan" huis dat relatief simpel om kan naar een monoblock in de tuin.
Het aandachtspunt is SWW (douchewater). Niet vanwege CW5, niets verslaat een warme boiler als het over heel snel heel veel warm water leveren gaat, maar een inschatting van hoe groot de boiler moet zijn is lastig en waar je 'm kwijt kan is vaak een dingetje.

Goed, tot zover de warmtepomp (FAQ topic al gelezen?).

Wat is er mis met de Avanta? Je zegt dat hij niet zuinig is, maar waar merk je dat aan?
Waarom een werkende ketel afdanken?

Edit: meer leesvoer in Gas besparen door middel van CV tuning deel III :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
avanta goed laten onderhouden door een montuer die hem ook wil afstellen op laaglast en hooglast.
de afstelling wil daarin nog weleens verschuiven. verder een modulerendt roundje eraan knopen.
cv systeem goed inregelen. aanvoer temp max 65 graden. door modulerende thermostaat
stookt hij toch lager. 35 of 40 graden is zijn begin punt. afhankelijk van of je een kleine of grote afvoer hebt.
kleine afvoer is wat meer vermogen/hogere temp grote afvoer is minder vermogen lagere temp.
eventueel de maximale kw,s wat terug schroeven. afhankelijk van de grote van je woning.

en verder avanta,s zijn prima ketels totdat ze gaan lekken inwenidg. dan zijn het eelnde dingen.
warte wisselaar of zwarte zijkant van warmte wisselaar. of de gas ventilator zij eigenlijk de meeste voorkomende problemen. elektronica soms driewegklep soms. het zijn wel redelijke/goede cv ketels.
maar we hebben een divers assortiment dus echt wat nuttigs erover zeggen kan ik helaas niet.
garantie van remeha is 10 jaar en daarna kan je het bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 14-11-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
Jboy1991 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:10:
[...]

Je kunt nu beter op gas blijven dan je verbruik verhogen
Het prijsplafond is tijdelijk, en sowieso: gas moeten we vanaf. Kijk even naar OekraĆÆne, of vooruit: de aardbevingen in Groningen.

Tl:dr. Lees je in, koop een warmtepomp, geen CV
Pagina: 1