MODBUS en MBUS over aders van dezelfde UTP-kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 23:02
De Eastron SDM120 kWh meter en Kamstrup Multical 303 warmtemeter die bij m'n warmtepomp hangen, wil ik graag uitlezen met m'n 'server' die in de meterkast hangt. Nu maakt de kWh-meter gebruikt van het MODBUS-protocol en de warmtemeter praat MBUS. De afstand tussen meterkast en warmepomp is een krappe 30m.
Kan ik voor beide protocollen verschillende aders van dezelfde UTP-kabel gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik verwacht het wel (wel andere aderparen uiteraard).
Beide zijn vrij robuust en bedoeld voor lange afstanden (een veelvoud van jouw 30m).

Modbus/RS485 kan je nog afsluiten met 120-130ohm als dat niet al gebeurt in het device voor verminderde reflecties en een beter signaal.

Als je nog kabels moet trekken zijn losse kabels wel te prefereren, ook shielded is beter (CAT6a S/FTP heeft zelfs shielding per aderpaar).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 21:44
Voor zover ik kan zien communiceert de meter serieel via RS485. Je zal dus een bus moeten bouwen zoals Proton_ al aangeeft.
Je zal ook de adres tabel van deze meter nodig hebben om de relevante data uit te lezen https://www.eastroneurope...DM120-MODBUS_Protocol.pdf

Eventueel kun je uitproberen of je modbusverbinding goed werkt met een modbus master (zoals modbus poll)
https://www.modbustools.com/download.html

Al zie ik in het manual van de SDM120 ook staan dat deze m-bus communiceert, de multical 303 communiceert alleen m-bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 23:02
Nog even een reactie n.a.v. m'n ervaring van een aantal weken: ik lees nu zo'n 3 weken probleemloos m'n Kamstrup (MBUS) en Procon (MODBUS) over één en dezelfde UTP-kabel (CAT5). Tot op heden geen enkel probleem ervaren daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Beide signalen zijn RS485 en dat is een gebalanceerde lijn die prima samen door een utp kabel kunnen.
Door de twist in de aderparen heeft een gebalanceerde lijn geen enkele last van externe invloeden dus ook niet van elkaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.