Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surwold
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-12-2022
Hallo,
Als AOW-er had ik het plan opgevat om zelf energie op te wekken. Als oud elektricien zou dat mij moeten lukken. Helaas is het 40 jaar geleden dat ik in de elektrotechniek gewerkt heb. De kennis en ontwikkelingen van warmtepomp, zonnepanelen en windmolens heb ik niet meer meegekregen. Ik ben uitgegaan van de gedachte om zelfvoorzienend te worden, leveren aan het net geeft zoveel regels en keuringen (zeker in Duitsland waar ik woon) dat ik OFF GRID gedacht heb. Ik ben domweg begonnen met een 1 assige solartracker met 12 bifaciale zonnepanelen van 670 W en gedacht dat anderen en zeker via forums mij wel verder zou kunnen helpen. Vandaar mijn oproep om mij verder te helpen. Een goed bedradingsschema met de juiste onderdelen zou mij erg veel verder helpen. Ik heb 2 omvormers van het merk PowMR, 16 lifepo4 batterijen en een wind turbione gekocht. De omvormers zijn 1 fasig en toen werd het mij onduidelijk. Had ik 3 fasen omvormers moeten kopen? Hoe zorg ik dat de opgeslagen energie in de batterijen mijn dagelijksverbruik (licht e.d., koken, tv e.d.) en de warmtepomp kan gebruiken? Wat heb ik nodig en wat heb ik verkeerd gedaan. Help mij a.u.b.!
Groet Kasper de BeerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKJMhFDKbsJLEEPE12oIlWuU-_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyDbvjIzp0tNguFNgM9gdR21.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXsuji3hOLGib_K0OiVUNyGwtcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBhVebL09rAWo4D8PXkRGtjX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIko0i77ve3aLANK_iYLmtykRxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/waiHt0qPTb4zdxC6Ar9R8GGo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bijzonder verhaal :)

De warmtepomp gaat het niet doen op 1 fase.
Klopt het dat dit de handleiding is?
https://powmr.com/manuals...V-80A-POW-HVM5.5K-48V.pdf

Pagina 49: je moet om 3fase te maken minimaal drie dezelfde inverters hebben. Dus eentje erbij kopen, ook zonder PV doet hij het. Allemaal op dezelfde accu aansluiten.
Dan stel je ze allemaal in op een andere fase en komt er netjes 3x 230V met 120 graden faseverschil uit (zie setting "AC output mode").

Je andere vragen zijn me niet helemaal duidelijk; vanaf dat punt is het gewoon 3fase zoals je het ook uit het net zou krijgen. Dus hetzelfde beveiligen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nog meer vragen:

Hoe ga je je accu beveiligen tegen te hoge laadstroom? Wat is de maximale laadstroom die de accu aankan?
Wat is de maximale laadstroom in totaal? Dus 160A PV + ??A wind?
Welk BMS heb je?

De DC kant moet ook afdoende beveiligd worden, ook zo dicht mogelijk op de accupolen. Liefst met smeltzekeringen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
Deze omvormers zet je in serie, dus ergens na de meter plaats je een 3-fase aardlekautomaat, dan ga je naar je 3 omvormers, en dan weer terug naar de rest van je meterkast. De omvormers zullen de transfer switch in zich hebben.

Let vooral goed op je aardsysteem zodat deze blijft functioneren in eilandbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Je hebt de veelgemaakte fout om eerst dingen te kopen en dan uit te zoeken of het met elkaar werkt. Een 3 fasen installatie en je koopt 1 fase inverters. Als die al 3 fasen kunnen maken heb je er 3 nodig, niet 2.

Begin maar eerst met merk en type nummers van alles dat je al hebt. Incomplete specificaties kunnen wij weinig mee. Warmtepomp, windturbine zonnepanelen, inverter's en accu's.
Graag ook leesbare foto's van de automaten in de groepenkast. Ik twijfel of die warmtepomp echt 3 fasen is. Het kan ook een 1 fase motor zijn met 3kw backup heater, dan kan het wel op 1 fase op een andere manier bedraad met andere automaat.

Ik neem aan dat je al die accu's in serie wil zetten voor een 48V systeem? Een BMS (battery management system) is nodig om de cellen gelijk te laden.

Die accu's hebben onvoldoende capaciteit voor 11kW vermogen op 48V. Zelfs met mijn gebrek aan duits kan ik dat nog lezen.
De maximale continue laad/ontlaad stroom is 0,5C. C staat voor capaciteit, 310Ah keer 0,5 is 155A. Dat keer 48V nominaal is maar 7440W. Je moet dus 2 keer zoveel cellen hebben voor je inverters.

Betreft die windmolen. Mijn kennis is beperkt. Kris Harbour heeft recent een video gemaakt hierover YouTube: Off Grid 2 KW Axial Flux Wind Turbine And MPPT Dump Load Controler B... Je kunt het grootste deel (bouwen van een generator) overslaan en naar de bedrading gaan.
Het hangt af van het type windmolen of er een mppt controller en accu vol beveiliging (dump load) tussen moet. Als je die direct aan de accu hangt (met 3 fasen brug gelijkrichter) is het toerental gekoppeld aan de accuspanning. Dan is er wel een ontkoppel beveiliging nodig tegen overladen bij volle accu (en mogelijk een dumpload zodat de molen niet stuk draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tja, die warmtepomp wordt nog een feestje apart. Op het plaatje staat een echte Cackle, exclusief verkrijgbaar via Aliexpress. Nul specs dus (COP A-7W35? Softstarter? Stooklijn?).

Die inverter/chargers zijn te beperken in laad/ontlaadstroom, dus dat is niet echt de belangrijkste showstopper.

Eerst maar eens zorgen dat @Surwold de handleidingen leest, daar staan de meeste antwoorden gewoon in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
Off grid gaan met 12 panelen en een warmtepomp.
Ik zie niet hoe je genoeg opbrengst in de wintermaanden hebt om die warmtepomp mee te voorzien.
Waar wil je die elektriciteit vandaan halen, want die panelen gaan het niet leveren.
Ga je er een generator oid bij zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:39
Die meterkast is geen 3-fasen. Ja, ik zie onder de meter wel 3 fasen binnen komen (hoofdzekeringen ?), maar aan de rechterkant zie ik een eenfase-aardlek zitten, en voor de rest zo te zien geen 3-fase automaten of alamats.

Correctie: Ik heb even die aardlekschakelaar gegoogled, die is wel 3-fasen. Maar als ik zie dat daar boven alle groepen gewoon doornummeren, dan geeft me dat nog steeds de indruk dat er geen krachtgroep voor de warmtepomp is.

Ik gok zo maar dat die warmtepomp een aansluitwaarde heeft van 3,5 kilowatt, en dat die 15 kilowatt het modelnummer is waar ze de COP in meegerekend hebben...

[ Voor 23% gewijzigd door Oekiejoekie op 13-11-2022 23:03 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ASW1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:27:
Off grid gaan met 12 panelen en een warmtepomp.
Ik zie niet hoe je genoeg opbrengst in de wintermaanden hebt om die warmtepomp mee te voorzien.
Waar wil je die elektriciteit vandaan halen, want die panelen gaan het niet leveren.
Ga je er een generator oid bij zetten?
Middels de windturbine lijkt me.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
paQ schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:44:
[...]

Middels de windturbine lijkt me.
Ja, leuk als het een week niet waait.
Ik zie niet hoe je hiermee off-grid kunt, tenzij je er een generator aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Misschien is er ook nog wel een houtkachel of is kou lijden acceptabel, dat mag @Surwold helemaal zelf weten. 8 kWp is ook weer niet niks en er is nog een tracker ook.

Mijn warmtepomp (1fase) heeft ook een aansluitwaarde van 3.5 kW en staat voor 6 kW in de folder, maar dat komt omdat de COP vrij beroerd is als hij bij -10 water van 65 graden zou maken (en dan inderdaad nog 6 kW warmte levert). Ik heb hem nog nooit boven de 1500W gezien en hem wel meer dan 10 kW zien leveren, maar hij heeft dan ook specs waar je wat mee kan.

Ik ben benieuwd naar input van TS; gisteren werd zijn vraag op https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=25256 wel bijgewerkt.
Vooralsnog lijkt de kans klein dat het als succes eindigt.

Pagina: 1