Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste Tweakers,

Sinds een half jaar hebben wij vloerverwarming aangestuurd een viessmann vitocal 200 warmtepomp en boiler van 300 liter.

Wij hebben de thermostaat op 20 graden staan, maar krijgen de temperatuur niet beneden de 24 graden, met pieken naar 25 graden.
De vloerverwarming blijft maar verwarmen.

We moeten de ramen in deze periode (november) open zetten om het behagelijk in huis te krijgen.

We hebben de knop bij de pomp al zo goed als dicht gedraaid, maar dit helpt niet.

Weet iemand hoe wij de gewenste temperatuur in huis kunnen krijgen?

In afwachting van jullie reactie.

Alvast bedankt.

Jos

[ Voor 3% gewijzigd door Dean78 op 12-11-2022 15:02 ]

Beste antwoord (via Dean78 op 12-11-2022 19:40)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

OK. Je kunt dus inderdaad de boel in zomerstand zetten voor een korte termijn verbetering.

Verder:
48 graden is erg warm voor vloerverwarming. Je zal mengverdelers hebben die het terugmengen naar 30 graden. Als je de warmtepomp zelf 30 graden laat maken, loopt hij zeker 25% zuiniger (waarschijnlijk meer).

De stooklijn (inclinatie) zou m.i. op 0,4 of lager moeten staan.
Zie ook handleiding pagina 132 en deze handleiding pagina 262 en 263.

Vergeet na het doornemen daarvan niet ne installateur bij te scholen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2022 22:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:30
Heb je een binnenthermostaat, dus naregeling? Deze staat niet goed afgesteld. Is er ergens warmtevraag en staan de woonkamergroepen altijd open?

Stooklijn staat te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
Ik heb een binnenthermostaat en ook een iets buiten hangen die de buitentemperatuur voelt.
De groepen bij de verdelers staan allemaal helemaal open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even los van de echte oplossing, maar je moet dat ding toch in een "zomerstand" oid kunnen zetten dat hij enkel als boiler fungeert en niks anders? Want dat lijkt mij stukje energie efficienter dan je ramen openzetten omdat hij permanent verwarmt. Uiteraard niet de echte oplossing, maar tot je die hebt goedkoper.

Ik neem ook aan dat hij op een display kan laten zien dat er warmtevraag is? Wat voor een thermostaat gebruik je? Is die niet gewoon defect en vraagt die continue verdere verwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 12-11-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dean78 kan je een typenummer van de binnenthermostaat en liefst ook een link naar de handleiding geven?
Of foto's, dat zegt ook een hoop.
Misschien kan iemand met hetzelfde apparaat je door de instellingen loodsen.

Met "de knop bij de pomp" kan je hem hooguit in storing zetten; waarschijnlijk zit er een elektronisch gestuurde pomp in die gewoon harder zijn best gaat doen als jij dingen dichter draait.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuB2UmNCzbM3lFYd4gX31JvELk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1FrH3OcC9zIcVj6R9IC3J6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWlbVF0actNz1UTWg1koeU9xl7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYD3MDnWZtuwRTUfgaolE5es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qe7mGNZfWHRP78MJFXXn0XQz_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLiw0tCAzCcppE8nY5qohfRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtSCZQ_hKj6srsejAJeLE8J1lyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcqtY0QKT8akSnDZh1jNMgoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU99D1QTIuDHt1T22zKVjBLZEuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFCp6HfbojLbMB4qrXGjGued.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

OK. Je kunt dus inderdaad de boel in zomerstand zetten voor een korte termijn verbetering.

Verder:
48 graden is erg warm voor vloerverwarming. Je zal mengverdelers hebben die het terugmengen naar 30 graden. Als je de warmtepomp zelf 30 graden laat maken, loopt hij zeker 25% zuiniger (waarschijnlijk meer).

De stooklijn (inclinatie) zou m.i. op 0,4 of lager moeten staan.
Zie ook handleiding pagina 132 en deze handleiding pagina 262 en 263.

Vergeet na het doornemen daarvan niet ne installateur bij te scholen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
@Proton_ super bedankt voor je antwoord, ik ga dit proberen. De uitleg zoals ik hem van u krijg kan ik wat mee.

De installateur heeft blijkbaar te weinig kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dean78 NB: ik heb zo'n warmtepomp nooit in het echt gezien, maar ben vrij handig geworden in het uitpluizen van warmtepomp-handleidingen ;)

Schrijf op hoe de settings nu staan, zodat je het in oorspronkelijke staat kan terugbrengen voor als de installateur het niet meer begrijpt.

Zo te zien moet parameter 2003 op "1" staan (Afstandsbediening voor het gekozen CV-/koelcircuit is aanwezig en geactiveerd. De kamertemperatuursensor is geactiveerd.) Op 0 weet de warmtepomp niet hoe warm het in huis is.

2005 Kamertemperatuurregeling moet op "0" staan, denk ik. Zo te lezen wordt op 3 de buitentemperatuur niet meegenomen.

2007 Inclinatie stooklijn moet je proefondervindelijk vaststellen maar zou met vloerverwarming niet boven de 0,6 uit moeten komen, begin met 0,4 zou ik zeggen. Geef elke aanpassing 48 uur om te beoordelen of het werkt, want vloerverwarming is traag.
Blijft het te warm, dan omlaag bijstellen, is het te koud, dan omhoog.
(lager is ook zuiniger trouwens).

200A Invloed kamertemperatuur-bijschakeling moet iets anders dan 0 zijn, ik zou iets van 2 proberen.

200B Kamertemperatuurbijschakeling moet op "3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
@Proton_
Bedankt voor je tijd en het uitzoeken.
Ik kan dit er waarderen.
Ik zal laten weten of ik succes heb geboekt 😉

Groeten,

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
Aanvullend op proton zijn antwoorden.
Bij vloerverdelers zonder pomp, moet rond deze periode in Nederland de aanvoertemperatuur rond de 25-30C staan. Dus moet niveau ook nog naar -6 of zo.

Die knop op je derde foto wel laten staan in de stand van de installateur. Dat is je bypass. Als die doorlaat als alles open staat, kun je hem iets dicht draaien. Maar helemaal dicht, gaat er een keer iets stuk.

Dit is de tweede met een Viessmann in korte tijd. Misschien toch eens "het grote viessmann" topic starten.
Dapdodo in "Afstellen Viessmann warmtepomp"

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 13-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:38:

Verder:
Let wel op. Als je de warmte pomp op 30gr zet zal de mengverdelers er tussen uit moeten.
De meeste verdelers mengen koudwater uit de vloer bij dmv thermostaat knop op de verdeler.
Als ik bij mij de aanvoer te koud zet dan komt er geen warmwater meer de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tito129 klopt, idealiter bouw je die dus om.
Maar als de vloerverwarmingtemperatuur niet meeloopt met wat de warmtepomp aan de hand van buiten- en binnentemperatuur doet zal er van regeling en comfort weinig sprake zijn. Het is dus te hopen dat die thermostaat tijdens normaal bedrijf altijd vol open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dapdodo goed plan, als ik de handleiding zo lees zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de boel fout of niet optimaal in te stellen :)
Ervaringsdeskundigen zijn een hoop waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:19:
@Dapdodo goed plan, als ik de handleiding zo lees zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de boel fout of niet optimaal in te stellen :)
Ervaringsdeskundigen zijn een hoop waard.
Been there, busy with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu9kGqeQpqABzlcNvPtVys-NAB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gADA1YjO2iz2kJtadg3al2ir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean78
Heren, allen bedankt voor jullie tips.

Thermostaat staat ingesteld op 20 graden, Kamertemperatuur is nu 21,5 maar daalt nog steeds (nieuwbouw, dus warmte gaat niet eenvoudig weg)

De stooklijn stond op 0,6 en heb deze eerst op 0,4 uitgeprobeerd. Inmiddels staat hij op 0,5 en heb de warmwater aanvoer op 50 graden staan.

Kamertemperatuur bijschakeling staat op 3

Het fijn afstellen moet nog, maar daar heb ik het verdeelschema voor nodig en die heeft mijn "installateur" (als het goed is)
Pagina: 1