Radiatorfolie bij blokverwarming verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-06 22:30
Sinds kort kom ik als vrijwilliger voor de gemeente bij mensen langs om hun woning een fractie energie zuiniger te maken door radiatorfolie te plaatsen, tochtstrips, ketelafstelling te checken, oude lampen vervangen met led en bespaartips te geven. Beetje laaghangend fruit zeg maar.

Nou komen we ook bij mensen met blokverwarming en is de vraag opgedoken of het voor die mensen gunstig is om radiatorfolie te plaatsen. We hebben folie om aan de radiator te plaatsen ipv aan de muur, om de straling op de muur te voorkomen. Echter, het vermoeden is dat hierdoor de radiator warmer blijft (minder uitstraling) en daardoor de meter aan de radiator meer meet. Volgens mij meet deze meter het verschil tussen de ruimte en de radiator en dat verschil telt als verbruik. Door de folie wordt het verschil groter, want de radiator blijft wat warmer.
Uiteraard zal het voor het hele blok beter zijn, want er wordt minder warmte via de buitenmuur naar buiten gegooid, maar voor het desbetreffende huishouden mogelijk niet gunstiger omdat de teller harder loopt. En daar is het om te doen, om de rekening te drukken.

Wat denken jullie? Zal de meter meer meten bij minder afgifte of zal het een verbetering zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:12
Dan kun je de radiator toch iets dicht draaien? Ik dacht dat daar juist de besparing in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

ericplan

5180 Wp PV

Even om te verduidelijken. Het gaat dus om blokverwarming met een klassieke verbruiksmeter op de radiator.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:45
De gebruiksmeter voor blokverwarming gaat uit van een bepaald vermogen van de radiator. Hij meet de temperatuur van de ruimte en van de radiator en berekent met die 3 waarden het verbruik.

Je verlaagt het vermogen van je radiator een klein beetje. Waardoor je bijvoorbeeld in werkelijkheid 10% energie bespaart, maar je meterstand maar 5% lager is.

Als iedereen in je blok die folie aanbrengt dan krijg je die 5% weer terug. Want als het goed is wordt het verbruik van de meter in jouw appartement alleen gebruikt om te bepalen welk percentage van de energie die het blok heeft vebruikt voor jou was. En dus ook welk deel van de energierekening jij moet betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
remmuz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:08:
Dan kun je de radiator toch iets dicht draaien? Ik dacht dat daar juist de besparing in zat.
Mogelijk, maar wat maakt het uit qua meting? Dicht draaien betekent minder flow, minder afgifte. In mijn verhaal gaat het om het verschil. Door de folie worden de eigenschappen van de radiator anders en daarom kan mogelijk de meter ongunstiger meten wat weer een negatief effect heeft voor het desbetreffende huishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ericplan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:42:
Even om te verduidelijken. Het gaat dus om blokverwarming met een klassieke verbruiksmeter op de radiator.
Ik weet niet wat klassiek en niet klassiek is. Er zitten verbruiksmeters op de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RocketKoen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:58:
De gebruiksmeter voor blokverwarming gaat uit van een bepaald vermogen van de radiator. Hij meet de temperatuur van de ruimte en van de radiator en berekent met die 3 waarden het verbruik.

Je verlaagt het vermogen van je radiator een klein beetje. Waardoor je bijvoorbeeld in werkelijkheid 10% energie bespaart, maar je meterstand maar 5% lager is.

Als iedereen in je blok die folie aanbrengt dan krijg je die 5% weer terug. Want als het goed is wordt het verbruik van de meter in jouw appartement alleen gebruikt om te bepalen welk percentage van de energie die het blok heeft vebruikt voor jou was. En dus ook welk deel van de energierekening jij moet betalen.
Je zegt, de besparing is werkelijk 10%, maar de meterstand zal 5% lager zijn. Is de meterstand dan ook lager? Mijn gedachte zegt, de meterstand is zelfs hoger, want de radiator zal een fractie heter blijven (straling komt terug) en de ruimte een fractie minder warm (muur erachter wordt minder warm dus de ruimte wordt een fractie minder snel opgewarmd). Maw, de meter telt zelfs harder, maar de winst is voor het gehele blok (minder energieverspilling).
Waarom denk je dat de meterstand alsnog 5% lager zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
padoempats schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:51:
[...]

Je zegt, de besparing is werkelijk 10%, maar de meterstand zal 5% lager zijn. Is de meterstand dan ook lager? Mijn gedachte zegt, de meterstand is zelfs hoger, want de radiator zal een fractie heter blijven (straling komt terug) en de ruimte een fractie minder warm (muur erachter wordt minder warm dus de ruimte wordt een fractie minder snel opgewarmd). Maw, de meter telt zelfs harder, maar de winst is voor het gehele blok (minder energieverspilling).
Waarom denk je dat de meterstand alsnog 5% lager zal zijn?
Ik had geen rekening gehouden met het warmer blijven van de radiator.

Nu ik er over denk, zou het erg slim zijn om zo'n radiator ventilator te plaatsen.
Die zorgen voor luchtstroom waardoor het vermogen van je radiator enorm toeneemt. Je kamer warmt veel sneller op. En het zal de temperatuur van de radiator verlagen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
padoempats schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:47:
[...]

Ik weet niet wat klassiek en niet klassiek is. Er zitten verbruiksmeters op de radiatoren.
Je kan ook een meter hebben op 1 punt (vaak met een warmtewisselaar). Die meet de delta T tussen de ingaande en uitgaande leiding en de hoeveelheid water die er doorheen stroomt (aan de gezamenlijke kant).

De "klassieke" is een meter midden op de radiator die de delta T tussen de radiator en de ruimte meet, en vermenigvuldigt met de tijd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RocketKoen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:42:
[...]

Je kan ook een meter hebben op 1 punt (vaak met een warmtewisselaar). Die meet de delta T tussen de ingaande en uitgaande leiding en de hoeveelheid water die er doorheen stroomt (aan de gezamenlijke kant).

De "klassieke" is een meter midden op de radiator die de delta T tussen de radiator en de ruimte meet, en vermenigvuldigt met de tijd.
Dat laatste, een meter midden op de radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RocketKoen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:38:
[...]

Ik had geen rekening gehouden met het warmer blijven van de radiator.

Nu ik er over denk, zou het erg slim zijn om zo'n radiator ventilator te plaatsen.
Die zorgen voor luchtstroom waardoor het vermogen van je radiator enorm toeneemt. Je kamer warmt veel sneller op. En het zal de temperatuur van de radiator verlagen.
Klopt, maar dit hebben we niet, het gaat vooral om radiatorfolie plakken. Maar als we dan bij iemand komen met blokverwarming twijfel ik of het die mensen ook echt helpt om de rekening te drukken. Ik vermoed dat er minder warmte wordt afgegeven maar de meter meer meet, ondanks dat het zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:00
Eerlijk gezegd betwijfel ik of de klassieke warmtesensor veel doet met de gemeten temperatuur. Mogelijk telt hij gewoon bedrijfsuren (aan/uit). In dat geval is radiatorfolie gewoon prima. En anders kun je dat combineren met een radiatorventilator zoals de SpeedComfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@padoempats Vaak worden die radiatoren niet eens geheel warm, over het hele oppervlak en hangen die meters meer vooraan en iets hoger dan het midden. Daar komt juist de meestal warme stroming langs, wat in mijn ogen flikkerij is. vaak draait men in de ochtend de knop vol op 3-4 bij kou, en dan gaat er meer verbruik over de meter dan wanneer je het in de nacht op (1.5-2) houd, en in de ochtend net iets verder draaien dat ie net aanslaat zeg maar. Net als met kamerthermostaat je van 15graden vol op 20 gaat stoken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:50

ericplan

5180 Wp PV

RocketKoen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:42:
[...]

Waarbij de klassieke meter dan vaak werkt met een vloeistofbuisje met een rode vloeistof die langzaam verdampt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Interessant dilemma; aangenomen dat er een thermostaat is, gaat de warmtebehoefte een beetje omlaag door het isolerende effect van de radiatorfolie. Het aantal draaiuren van de radiatoren gaat dus ook een beetje omlaag.

Aanpassingen die de afgifte verhogen (fans etc) verminderen het aantal draaiuren zónder dat er minder warmtebehoefte tegenover staat - het beetje rendementverhoging staat in geen verhouding tot het voordeel op de rekening. Dat is dus oneerlijk, tenzij iedereen dezelfde aanpassing doet.

Volgens mij is de enige eerlijke manier een echte warmtemeter voor elke woning.

Als er geen thermostaat is, dan is dat mogelijk ook een grote bespaartip.
Iets als https://www.conrad.nl/nl/...h-8-tot-28-c-2620303.html op de grootste radiatoren kan al een hoop schelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
padoempats schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:04:
[...]

Klopt, maar dit hebben we niet, het gaat vooral om radiatorfolie plakken. Maar als we dan bij iemand komen met blokverwarming twijfel ik of het die mensen ook echt helpt om de rekening te drukken. Ik vermoed dat er minder warmte wordt afgegeven maar de meter meer meet, ondanks dat het zuiniger is.
Radiator ventilator gebruiken dus, dan verdampt er minder vloeistof terwijl er meer warmte wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:44
ericplan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:20:
[...]

Waarbij de klassieke meter dan vaak werkt met een vloeistofbuisje met een rode vloeistof die langzaam verdampt.
Ista/Techem werken al jaren niet meer met de vloeistofbuisjes. Ons tweede tienjarencontract met digitale meters zit er ook al bijna weer op.

OT, meten is weten, maar in dit geval een lastige constructie.

Je zou kunnen zeggen minder verliezen aan de achterkant, des te warmer en dus efficiënter deze aan de voorkant zijn warmte uitstraalt. Je hoeft 'm in theorie dus minder lang aan te hebben en dus minder lang dat de meter doorloopt. Dus uiteindelijk een beetje besparing.

Maar een rol radiatorfolie van 5m is 12 euro.
Een nachtje de radiator vergeten uit te zetten kost waarschijnlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
PROnline schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:46:
[...]

Ista/Techem werken al jaren niet meer met de vloeistofbuisjes. Ons tweede tienjarencontract met digitale meters zit er ook al bijna weer op.

OT, meten is weten, maar in dit geval een lastige constructie.

Je zou kunnen zeggen minder verliezen aan de achterkant, des te warmer en dus efficiënter deze aan de voorkant zijn warmte uitstraalt. Je hoeft 'm in theorie dus minder lang aan te hebben en dus minder lang dat de meter doorloopt. Dus uiteindelijk een beetje besparing.

Maar een rol radiatorfolie van 5m is 12 euro.
Een nachtje de radiator vergeten uit te zetten kost waarschijnlijk meer.
Meten is weten is lastig. Ik woon er niet. Ik kom bij adressen en sommigen blijken blokverwarming te hebben. Ik kom met radiatorfolie en een set andere items. Wordt vanuit de gemeente gesubsidieerd en ik kom langs als vrijwilliger om te plaatsen. Ik twijfel dus of het de rekening lager zal brengen. Daar is het om te doen.
Ik kan niet meten, kom bij diverse mensen langs met mogelijk andere meters en situaties.
De vraag is simpel, wordt het met radiatorfolie goedkoper met dezelfde warmte in huis of het tegenovergestelde.

Als de radiator aan de voorkant heter wordt denk ik dat de meter harder loopt wat ongunstiger is

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 13-11-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
basfromasd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:10:
Eerlijk gezegd betwijfel ik of de klassieke warmtesensor veel doet met de gemeten temperatuur. Mogelijk telt hij gewoon bedrijfsuren (aan/uit). In dat geval is radiatorfolie gewoon prima. En anders kun je dat combineren met een radiatorventilator zoals de SpeedComfort.
Ventilator heb ik niet, ik heb alleen radiatorfolie, tochtstrips en ledlampen mee :) kan die mensen wel een speedcomfort fan aanbevelen maar weet niet of de oudjes dat goed kunnen bestellen en plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:33
Mijn idee hierbij is radiatorfolie tegen de muur en ventilatoren voor verspreiding vd warmte.
De grootste besparing blijft kachel uit, het is nu 15gr in huis en een deur staat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

padoempats schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:52:
[...]
De vraag is simpel, wordt het met radiatorfolie goedkoper met dezelfde warmte in huis of het tegenovergestelde.

Als de radiator aan de voorkant heter wordt denk ik dat de meter harder loopt wat ongunstiger is
Het huis verliest minder warmte, want de buitenmuur blijft kouder.
Het verschil in temperatuur aan de voorkant zal onmeetbaar zijn, als het er al is. Zeker bij T20 en dikker.
Dus zonder thermostaat wordt het ietsje warmer en met thermostaat ietsje goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:44
padoempats schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:52:
[...]
Heter is meer warmteafgifte, dus korter stoken.
Maar al met al is radiatorfolie een oplossing in de richting van alle kleine beetjes helpen. Het is geen wereldwonder. Het zal dus ook geen grote verschillen maken. Of dat nou positief of negatieve impact heeft op deze manier van bemetering, tsja. Voor 't klimaat maakt 't verschil, dus gewoon doen.

Wat betreft blokverwarming, de overheid is nog steeds niet over de brug met het prijsplafond voor deze manier van verwarmen. Als de overheid deze keutel intrekt, dan is heel blokverwarming niet meer rendabel. Met of zonder folie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 15:55
remmuz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:08:
Dat klopt op zich je gebruikt minder energie, maar de meters worden warmer en registreren een hoger energieverbruik. Je verbruikt dus minder energie, maar je gaat meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00
Wil je besparen dan ventilatoren eronder zodat je zijn afgifte kan boosten.

De meters registreren de ruimtetemperatuur en radiatortemperatuur dit om fraude tegen te gaan.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2022 13:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PROnline schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:08:
[...]
Wat betreft blokverwarming, de overheid is nog steeds niet over de brug met het prijsplafond voor deze manier van verwarmen. Als de overheid deze keutel intrekt, dan is heel blokverwarming niet meer rendabel. Met of zonder folie ;-)
Dat is het al een tijd niet meer, ik weet nog 4 jaar geleden in een huurwoning zat met blokverwarming en minimaal het dubbele voor verbruik betaalde, nu koopwoning incl afschrijving en onderhoud zit ik er nog fors onder.

Deze mensen kunnen geen kant op want het systeem is niet af te sluiten, de 70% van de kosten welke vastrecht zijn blijf je door betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1. Als de radiator een type 20 of hoger is (2 of meer platen) dan zal de voorste plaat niet (meetbaar) warmer worden doordat je de achterste plaat gedeeltelijk isoleert.
2. Als de capaciteit van de radiator afneemt (door gedeeltelijke isolatie van een plaat) komt er minder warmte in de kamer tov het verbruik dat de verbruiksmeter telt.

Mijn advies: isoleer de muur achter de radiator maar niet de radiator zelf.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Laat ik voorop stellen dat ik hiermee (gelukkig?) geen gebruikservaring heb.
Maar sommige bekenden van me hebben dit wel. Ik heb daardoor altijd verondersteld dat de meting alleen maar zit op het aansluitpunt van de woning. Vaak zit de meting ervan in de meterkast vlak bij de binnenkomst van alle leidingen. Gemeten wordt dan verschiltemperatuur tussen de aanvoerleiding en de afgaande. Het mag duidelijk zijn dat alleen al in het doorstromen warmte verloren gaat, zelfs als alle radiatoren dicht zijn gedraaid. Er moet dan dus een redelijke correctiefactor worden toegepast die mogelijk per woning verschilt. Of wordt dit tot het vast recht gerekend?
Ik lees nu dat er per radiator wordt gemeten. Mijn vraag is nu "hoe, waar zitten nu de sensoren?" "Eveneens het verschil tussen inkomende en afgaande leiding van de betreffende?" Zo ja, geeft dat bij dichtdraaien van de radiator niet een sterk vertekend beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
mr_evil08 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:14:
Wil je besparen dan ventilatoren eronder zodat je zijn afgifte kan boosten.

De meters registreren de ruimtetemperatuur en radiatortemperatuur dit om fraude tegen te gaan.
Dit is geen optie, de vraag is, registreert de meter meer bij gelijkenof mindere warmte afgifte. Dan kan ik beslissen om de folie die ik bij me heb wel of niet te plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Juup schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:24:
1. Als de radiator een type 20 of hoger is (2 of meer platen) dan zal de voorste plaat niet (meetbaar) warmer worden doordat je de achterste plaat gedeeltelijk isoleert.
2. Als de capaciteit van de radiator afneemt (door gedeeltelijke isolatie van een plaat) komt er minder warmte in de kamer tov het verbruik dat de verbruiksmeter telt.

Geen folie plakken dus? Op dit moment slaan we mensen met blokverwarming over vanwege vermoeden dat het negatief voor die huishoudens zal uitpakken (al is het nog geen procent). Doel is dat het de mensen helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Techneut schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:52:
Laat ik voorop stellen dat ik hiermee (gelukkig?) geen gebruikservaring heb.
Maar sommige bekenden van me hebben dit wel. Ik heb daardoor altijd verondersteld dat de meting alleen maar zit op het aansluitpunt van de woning. Vaak zit de meting ervan in de meterkast vlak bij de binnenkomst van alle leidingen. Gemeten wordt dan verschiltemperatuur tussen de aanvoerleiding en de afgaande. Het mag duidelijk zijn dat alleen al in het doorstromen warmte verloren gaat, zelfs als alle radiatoren dicht zijn gedraaid. Er moet dan dus een redelijke correctiefactor worden toegepast die mogelijk per woning verschilt. Of wordt dit tot het vast recht gerekend?
Ik lees nu dat er per radiator wordt gemeten. Mijn vraag is nu "hoe, waar zitten nu de sensoren?" "Eveneens het verschil tussen inkomende en afgaande leiding van de betreffende?" Zo ja, geeft dat bij dichtdraaien van de radiator niet een sterk vertekend beeld?
Tot nu bij de woningen waar ik ben geweest zitten de meters in het midden van de radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Juup schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:24:

Mensen lezen de situatie niet. Ik kan de muur niet isoleren, ik heb isolatiefolie (dunne van tonzon) bij me en kan het gratis bij de mensen plakken achter de radiator om stookkosten te besparen of niet. Ik heb nig de indruk dat het niet gaat helpen, want minder warmteafgifte maar hoger verschil ruimte-radiator -> meer meten -> meer kosten.
Muur isoleren is iets voor de woningbouw, dat kan ik de bewoners niet adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
padoempats schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:41:
[...]

Dit is geen optie, de vraag is, registreert de meter meer bij gelijkenof mindere warmte afgifte. Dan kan ik beslissen om de folie die ik bij me heb wel of niet te plakken
Misschien even contact opnemen met Ista ?
Dit is een partij die vaak de bemetering verzorgt voor o/a blokverwarming.
https://www.ista.com/nl/t...mtemeters-en-koudemeters/

Mijn oude huurwoning met blokverwarming had radiatorfolie maar dat was aan de muur geplakt ipv aan de radiator.

Die vraag of het invloed heeft kan ik niet beantwoorden maar weet wel dat ze 2 temperaturen meten en daar iets mee doen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
padoempats schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:52:
Mensen lezen de situatie niet. Ik kan de muur niet isoleren, ik heb isolatiefolie (dunne van tonzon) bij me en kan het gratis bij de mensen plakken achter de radiator om stookkosten te besparen of niet. Ik heb nig de indruk dat het niet gaat helpen, want minder warmteafgifte maar hoger verschil ruimte-radiator -> meer meten -> meer kosten.
Muur isoleren is iets voor de woningbouw, dat kan ik de bewoners niet adviseren
Mensen lezen de situatie wel.
Diezelfde folie kun je ook tegen de muur achter de radiator hangen, ook al is het niet de beste daarvoor.
Zo'n folie is idd *nog* beter maar die heb jij schijnbaar niet:
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/7k5qhlbm8iou/20ORGFwi98SqWnZ4UNKeGn/fd421512dcdce41bd99e19d9ca597e88/STAP4_desktop.jpg

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Juup schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:15:
[...]

Mensen lezen de situatie wel.
Diezelfde folie kun je ook tegen de muur achter de radiator hangen, ook al is het niet de beste daarvoor.
Zo'n folie is idd *nog* beter maar die heb jij schijnbaar niet:
[Afbeelding]
Klopt, deze isoleert de muur verder ook van convectie. Maar je hebt nog steeds dezelfde reflectie van de straling terug in de radiator. Zal dus minder warmteafgifte hebben bij zeg zelfde meting. Nog steeds ongunstig. Maar dat is mijn perceptie. Bij allemaal doen is geen optie, want kom alleen bij mensen die moeite hebben met de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mr_evil08 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is het al een tijd niet meer, ik weet nog 4 jaar geleden in een huurwoning zat met blokverwarming en minimaal het dubbele voor verbruik betaalde, nu koopwoning incl afschrijving en onderhoud zit ik er nog fors onder.

Deze mensen kunnen geen kant op want het systeem is niet af te sluiten, de 70% van de kosten welke vastrecht zijn blijf je door betalen.
Het is niet af te sluiten, je verbruik is vaak niet alleen dat van jou maar een percentage van het totaal (dus ook als jij maar weinig verbruik hebt maar iedereen samen gewoon veel dan heb jij hogere kosten) en die meters staan er om bekend hoe onbetrouwbaar ze zijn.

Wij hebben toen zelfs een monteur over de vloer gehad van de partij die het hele systeem verzorgde omdat een radiator gloeiendheet werd (echt onveilig heet) en zelfs die gaf aan dat die meters flink af kunnen wijken, nooit geeikt hoeven te worden na plaatsen, en dat als je in een appartement op de bovenste verdieping woont je zelfs met alle radiatoren helemaal uit nog verbruik kunt meten.

Het idee van op grotere schaal warmte creëren en die dan verspreiden is leuk, maar in de praktijk is het onmogelijk om dan iedereen ook echt z'n eigen deel te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Oon schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:08:
[...]

Het is niet af te sluiten, je verbruik is vaak niet alleen dat van jou maar een percentage van het totaal (dus ook als jij maar weinig verbruik hebt maar iedereen samen gewoon veel dan heb jij hogere kosten) en die meters staan er om bekend hoe onbetrouwbaar ze zijn.

Wij hebben toen zelfs een monteur over de vloer gehad van de partij die het hele systeem verzorgde omdat een radiator gloeiendheet werd (echt onveilig heet) en zelfs die gaf aan dat die meters flink af kunnen wijken, nooit geeikt hoeven te worden na plaatsen, en dat als je in een appartement op de bovenste verdieping woont je zelfs met alle radiatoren helemaal uit nog verbruik kunt meten.

Het idee van op grotere schaal warmte creëren en die dan verspreiden is leuk, maar in de praktijk is het onmogelijk om dan iedereen ook echt z'n eigen deel te laten betalen.
De meters zijn betrouwbaar, je kan het zelf controlleren en bijhouden als je denkt dat het niet klopt, door op de meter te drukken zie je de actueel stand, ik heb dat vrijwel dagelijks bijgehouden en waren geen afwijkingen.

Ze passen een verdeelsleutel/correctie toe waardoor het lijkt alsof ze onbetrouwbaar zijn, zo kan 1 eenheid bij een woning die overal tussenin zit meer kosten dan een woning op de hoek dat doen ze om het eerlijk te houden en doordat leidingen door woningen lopen die wel "gratis" warmte krijgen maar hierdoor nooit radiatoren aan hoeven doen, bewoners denken gratis warmte maar dat is niet zo want ze passen een correctiefactor toe.

Het systeem opzich is ontzettend duur doordat het 24/7 aan staat en het warm moet houden, zelf heb ik het de hele zomer niet gebruikt en de meters stonden nog gewoon op 0 ondanks het 35 graden in het appartement was.

Flinke afwijkingen kunnen ze zo eruit vissen want ze meten 2 temperaturen met tijden erbij.
Dat laatste klopt dus niet helemaal omdat ze een correctiefactor toepassen en niet aan de meter ligt.

In mijn appartement was ook een hoop gezeur met rechtzaken aan toe, mijn eindafrekening was ook duur maar dat lag niet aan de meter dat heb ik bijgehouden doordat warmwater niet geregistreerd werd stonden mensen veel te lang onder de douche waardoor het allemaal zo duur was.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2022 16:52 ]

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 12:51
padoempats schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:04:
[...]

Radiatorfolie bij blokverwarming. Waarom zou de meter meer aangeven terwijl er minder warmte wordt afgegeven.? De onderbouwing mis ik en is ook verder nergens te vinden. help me out. Bovendien gaat het ook om hoeveel procent meer die meter dan zou aangeven. Nergens hiervan zijn onderzoeken of gegevens te vinden. Het lijkt dus een onderbuikgevoel. Door geen radiatorfolie te adviseren bereik je dat er meer warmteverlies is door de muur, zeker als het een slechte niet geisoleerde muur is. DIt terwijl de vermoede hogere meterstand niet bewezen is. Netto verliezen we allemaal zo. Tot er harde bewijzen zijn zou ik radiatorfolie tegen radiator of muur daarom wel aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
0rbje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Radiatorfolie bij blokverwarming. Waarom zou de meter meer aangeven terwijl er minder warmte wordt afgegeven.? De onderbouwing mis ik en is ook verder nergens te vinden. help me out. Bovendien gaat het ook om hoeveel procent meer die meter dan zou aangeven. Nergens hiervan zijn onderzoeken of gegevens te vinden. Het lijkt dus een onderbuikgevoel. Door geen radiatorfolie te adviseren bereik je dat er meer warmteverlies is door de muur, zeker als het een slechte niet geisoleerde muur is. DIt terwijl de vermoede hogere meterstand niet bewezen is. Netto verliezen we allemaal zo. Tot er harde bewijzen zijn zou ik radiatorfolie tegen radiator of muur daarom wel aanbevelen.
De onderbouwing vind je in de eerdere berichten. Verbaast mij niets dat hier geen onderzoeken over te vinden zijn. Wie zou dit dan gaan onderzoeken?
Maar het is geheel onderbouwd op theorie, niet obv praktijkmetingen. Praktijkmetingen zijn altijd lastig. Laat ik vooropstellen dat het effect van radiatorfolie waarschijnlijk sowieso heel moeilijk meetbaar is vanwege het lage voordeel. Maar hier dan nog een keer de theorie als basis uitgelegd:

Door radiatorfolie zorg je ervoor dat de straling aan de achterkant van de radiator weer teruggekaatst wordt in de radiator. De muur erachter wordt dus minder opgewarmd en het water in de radiator blijft warmer (want geeft minder warmte af). Het gevolg is dus, minder warmteafgifte en iets hogere radiatortemperatuur.
De sensor zal een iets hogere temperatuur van de radiator meten en daarmee meer warmteafgifte registreren, terwijl er juist minder afgifte is geweest.
Voor het blok is het gunstig, want er gaat minder warmte verloren, maar voor de bewoner is het minder gunstig want zijn factor om te betalen gaat omhoog.

Op de sensor staat geregistreerd watvoor radiator het betreft, maar als je er folie op aanbrengt zorg je ervoor dat het type een stapje terug gaat (want geen straling aan 1 kant). Deze correctie zou eigenlijk toegepast moeten worden na aanbrengen van radiatorfolie, maar dat wordt niet gedaan.

Een speedfan daarentegen werkt weer positief. Daarbij verhoog je de afgifte van de radiator en verlaag je de temperatuur van de radiator. Oftewel, de sensor meet een lager verschil tussen de radiator en de ruimte en zal minder registreren, terwijl je afgifte hoger is.

[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 17-02-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 12:51
In de theoretische benadering van dit issue lijkt er een stukje te missen.
Over het statement:" Met radiatorfolie wordt de radioter een beetje warmer en zal de verbruiksmeter op de radiator meer gaan aangeven." -> doe het dus maar niet! Vergeet niet dat er natuurlijk ook een tijdscomponent in de verbruiksmeter zit. Als de warmtevraag gelijk blijft en de radiator warmer wordt, dan zal hij eerder uitgaan (d.m.v. de thermostatische kraan), de verbruiksmeter zal dan weer wat minder verbruik toevoegen.
Netto kom ik er dan op uit dat er geen of nauwelijks nadelige invloed is door radiatorfolie bij blokverwarming te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosdegeer
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 02-06 07:23
Ik merkte zelf wel degelijk verschil. Na aanbrengen folie werd het eerste deel van de radiator veel minder heet, dwz om dezelfde kamertemperatuur te bereiken moest ik de radiator over een langer stuk warm laten worden. Het gemeten verbruik werd daardoor hoger. Heb toen ook folie voor de meter zelf gehangen en kom nu op zelfde waarden uit als vroeger, al verbruik ik in werkelijkheid natuurlijk wel minder. (Ga er namelijk niet van uit dat mijn buren allemaal ook folie hebben geplakt. Maar het is natuurlijk wel probleem dat die meters zo makkelijk te beïnvloeden zijn.)

[ Voor 12% gewijzigd door roosdegeer op 04-04-2025 06:29 ]

Pagina: 1