Stil, compact en snel systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
UPDATE VRAAGSTELLING
Na overleg in ons huishouden is er toch een mogelijkheid gevonden de kast op een andere plek te zetten, namelijk achteraan een aangrenzend bureau. Hij staat nog steeds relatief dichtbij, dus de geluidproductie mag niet te hoog zijn. Echter, alle formaatrestricties zijn nu van de baan met betrekking tot de kast. Hierdoor is een goedkoper systeem te maken, namelijk op microATX formaat. Een reeds aanwezige 550W ATX voeding kan ik dan meenemen, evenals de GTX 960. Die worden vervangen wanneer het systeem toch te veel geluid maakt.

Twee concrete vragen blijven over:
1. Wat voor kast. Uitgangspunten: grootte niet meer van belang, prijs wel. Ik vind wil er niet teveel geld aan kwijt zijn, aangezien ik hem toch niet zie en waarschijnlijk af en toe te maken met een onbedoelde trap (hij staat onder een bureau, achterin). Max 100 euro, behalve als de kast een enorme meerwaarde met zich meebrengt. Wel mogelijkheid om in een later stage AIO waterkoeling aan te leggen mocht het met luchtkoeling niet stil te krijgen zijn. Wellicht volstaat nu ook een kast van 40 euro of iets 2e hands. Later kan ik dan overstappen naar iets degelijks als het systeem toch niet stil genoeg is.
2. Wat voor koeling voor de CPU.
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE => deze is het best gewaardeerd bij Toms Hardware. In Duitsland goed te verkrijgen voor relatief weinig geld.
Dit zijn allemaal prijzige koelers. Ik koop dan denk ik liever in 1x iets goeds. Is AIO koeling echt stiller?
EINDE UDPATE
Mijn huidige is aan vervanging toe. Ik kan mijn dagelijkse werkzaamheden niet uitvoeren zonder tegen traagheid aan te lopen.

Mijn huidige systeem:
Core i5 6400, 16 GB DDR4, 2 TB SSD, 2 TB HDD, onboard videocard, wifi, bluetooth, 42" breedbeeld beeldscherm (5200x1440 dacht ik). Alles in Antec NSK 110 kast met vesa mount achter het beeldscherm

Een opsomming wat ik met het systeem doe:
De taken die ik met de pc TEGELIJK uitvoer zijn (waar de pc moeite mee heeft aangegeven in cursief):
- ongeveer 100 tabbladen tegelijk open in Edge, vaak zelfs een stuk meer => flinke belasting op CPU en geheugen
- 20 tal tabbladen in firefox

- regelmatig ook enkele tabbladen in Brave
- 1 TB aan data continu synchroniseren met Resilio Sync (vanaf SSD)
- DisplayFusion voor beeldscherm management => flinke belasting op CPU
- Meerdere grote PDF's

- Illustrator een paar bestanden open
- Powerpoint meestal 2-3 presentaties open van enkele 100-en MB's
- OneNote met veel data
- Word 1 a 2 documenten
- Excel meerdere grote bestanden
- Teams
- VLC Media player voor bekijken video
- Backup naar NAS via Duplicati

Af en toe bovenop lijstje hierboven, maar niet allemaal samen:
- Solidworks => loopt niet lekker
- Lightroom => loopt nu supertraag
- Medical Imaging software => aanslag op geheugen en CPU
- Microstation

- Videobewerking, hooguit eenvoudig knip en plakwerk.

Extra:
- Fortnite => niet te draaien, behalve op superklein scherm met lage resolutie (1024 met alles uit)

Uiteraard draai ik nog wel meer software zoals de rest van het Adobe pakket en driver software van de muis, toetsenbord, monitor, geluid, videokaart.

Om overzicht te houden gebruik ik DisplayFusion en meerdere desktops. De PC start ongeveer 1x per 6 weken opnieuw op. Voor de rest wordt enkel de slaapstand gebruikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb het liefst zo veel mogelijk bang for buck. Daarom hekel ik een beetje de meerkosten die een degelijk ITX moederbord met zich meebrengt of de aanschaf van een SFX voeding. Een prijs tot ongeveer 1100 euro is acceptabel als ik dan ook voor de komende 7 jaar klaar ben, en een fluisterstil systeem heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In ieder geval:
- 2 TB SSD
- 49" scherm uitvoering: Philips 499P9H Zwart
- tobo en muis
Ik heb een 550W ATX voeding en een Geforce GTC 960 liggen. Het zou mooi zijn als deze meegenomen kunnen worden in eerste instantie, om ze later te upgraden. Echter is dit niet noodzakelijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- stille koeling
- stille koeling
- stille koeling
- minimaal 32 GB geheugen, liefst uitbreidbaar in de toekomst
- een CPU die minimaal 2x zo snel is in mijn office taken
- Wifi als backup voor tetheren tijdens uitval internet
- extra 2 TB SSD
- wens om later een snellere videokaart toe te voegen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken mij niets uit. Echter, de vele reviews van Asrock moederborden voor het Intel platform die ik heb gelezen maken mij huiverig dit merk te kiezen. Te veel ellende met throttling en slecht gekoelde VRM's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu wordt het lastig. Mijn eisen zijn:
- stil systeem
- stil systeem
- stil systeem
- snel genoeg om mijn huidige taken tenminste 3 jaar uit te voeren
- geen throttling van de CPU. Ik wil alle CPU power tot mijn beschikking hebben.
- de kast moet achter mijn beeldscherm passen. Ofwel via een reeds bestaande VESA mount, ofwel er schuin achter. De maximale afmetingen van de kast zijn dan 35x17x45 cm.
Mijn wensen zijn:
- een systeem dat 7 jaar meegaat met betrekking tot snelheid
- mogelijkheid tot upgraden videokaart mocht de onboard of de GTX 960 te traag worden

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een aantal mede-tweakers wezen mij erop dat snelheid en stilheid van een systeem slecht samengaat. (Smalle en stille kast met kleine footprint voor micro ATX). Ik vrees dat ze daar gelijk in hebben.

Aanvankelijk wilde ik voor het snelste systeem gaan dat rond het budget ligt, met het goedkoopste non-throttling moederbord. Voor absolute stilte heb ik voor de enige echt stille SFX voeding gekozen. Als kast kan ook de Meshlicious worden gekozen (gelijke kosten).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 399,99€ 399,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi€ 219,91€ 219,91
1BehuizingenLian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 149,89€ 149,89
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-AIO Basic 240€ 99,95€ 99,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 169,12€ 169,12
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 145,05€ 145,05
Totaal€ 1.353,81

Waarom bestel ik het bovenstaande systeem niet? Twee redenen:
- ik werd er door Tweakers op gewezen dat een 200W 13600 niet stil te koelen valt. Dit is uiteraard een harde eis.
- ik heb het gevoel dat dit systeem weinig bank for buck geeft. Dit met name door het overpriced ITX moederbord, SFX voeding en kast. Dit scheelt al gauw 200-250 euro, waardoor je nota bene minder flexibiliteit voor krijgt met upgraden.

Het alternatief is een grotere kast waar een microATX of ATX bord in past, samen met een ATX voeding. Dan komen we op de volgende punten:
- het is lastig een kast te vinden die achter mijn beeldscherm past (Smalle en stille kast met kleine footprint voor micro ATX). Enkele kasten passen bijna. Andere kasten passen wel maar zijn nog niet beschikbaar, zoals de Meshroom S.
- het geluid van de koeling blijft hoe dan ook een issue

Een ander alternatief is de boeg geheel om te gooien en juist voor een CPU te gaan die wel voldoet, maar minder energie dissipeert. Daarnaast kost het systeem de helft van het geld, wat feitelijk betekent dat ik over 3,5 jaar een nieuw systeem kan kopen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 199,-€ 199,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 145,05€ 145,05
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 21,91€ 21,91
Totaal€ 639,85

Concrete vragen:
1.
- denken jullie dat het mogelijk is een 13600K stil te koelen?
- dit in een kast te stoppen die achter mijn beeldscherm past?
- het liefst voor rond de 1100 euro

2. denken jullie dat het alternatief (Deskmini of Deskmeet) met 5600G voldoende snel is om mijn taken uit te kunnen voeren.

3. Hebben jullie suggesties op de samenstelling van de pc?

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door wcduck op 12-11-2022 23:22 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
1.
- denken jullie dat het mogelijk is een 13600K stil te koelen? ==> Ja.
- dit in een kast te stoppen die achter mijn beeldscherm past? ==> Nee.
- het liefst voor rond de 1100 euro ==> Nee.
Let op dat je EK AIO kit geen LGA1700 socket ondersteund: https://www.ekwb.com/shop/ek-aio-basic-240
Bedenk dat je met een B660-moederbord een bios upgrade nodig hebt en ook de overklok mogelijkheden van de 13600K niet kunt benutten.

2. denken jullie dat het alternatief (Deskmini of Deskmeet) met 5600G voldoende snel is om mijn taken uit te kunnen voeren.
==> Ik zou het niet doen. Je gaat dan van 4cores/4 threads (6400) naar 6cores/12threads(5600G), maar het is een oud ontwerp dat geen PCIe4.0 ondersteund en de interne gpu is erg zwak voor je monitor met gigantische resolutie.

3. Hebben jullie suggesties op de samenstelling van de pc? Ik zou eerder voor een 5800X/5900X en ITX moederbord gaan. Makkelijk met lucht te koelen en zuiniger en goedkoper dan een 13600K. Ik verwacht dat de GTX960 ook bijdraagt aan de performanceproblemen die je ervaart. Hoe was de performance met de oude monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Woezik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:01:
1.
- denken jullie dat het mogelijk is een 13600K stil te koelen? ==> Ja.
- dit in een kast te stoppen die achter mijn beeldscherm past? ==> Nee.
- het liefst voor rond de 1100 euro ==> Nee.
Let op dat je EK AIO kit geen LGA1700 socket ondersteund: https://www.ekwb.com/shop/ek-aio-basic-240
Bedenk dat je met een B660-moederbord een bios upgrade nodig hebt en ook de overklok mogelijkheden van de 13600K niet kunt benutten.

==> Ik zou het niet doen. Je gaat dan van 4cores/4 threads (6400) naar 6cores/12threads(5600G), maar het is een oud ontwerp dat geen PCIe4.0 ondersteund en de interne gpu is erg zwak voor je monitor met gigantische resolutie.

3. Hebben jullie suggesties op de samenstelling van de pc? Ik zou eerder voor een 5800X/5900X en ITX moederbord gaan. Makkelijk met lucht te koelen en zuiniger en goedkoper dan een 13600K. Ik verwacht dat de GTX960 ook bijdraagt aan de performanceproblemen die je ervaart. Hoe was de performance met de oude monitor?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! De videokaart is geen issue. Ik gebruik op dit moment zelfs de onboard videokaart van de 6400. Geen problemen met de aansturing van het beeldscherm. Gamen is echter niet mogelijk. Waar ik voornamelijk op tekortschiet is brute CPU kracht en intern geheugen.

Met betrekking tot punt 1: op welke wijze kan ik wel de 13600K koelen zonder gestoord te worden door geluid. Tijdens gaming is geluid geen issue, maar tijdens office werkzaamheden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Gamen lukt momenteel ook niet, omdat er voor de monitor veel te veel pixels berekent moeten worden en de gpu daarvoor tekort schiet.

Qua koeling ontkom je bij een 13600K niet aan een dikke luchtkoeler of een kwalitatief goede AIO-koeler.
En zelfs dan houd je veel hogere temperaturen, dan je gewend bent en heb je een goed gekoelde behuizing nodig. Zelfs met een BQ DRP4 kun je 88c meten: https://tweakers.net/revi...test-temperatuurtest.html

Denk bij luchtkoeling aan zoiets: https://tweakers.net/pric...;1814146;1753670;1743102/
Niet alle grote luchtkoelers zijn compatibel met ITX-moederborden.

Bij AIO-koeling helpt een grotere radiator met kwalitatief goede fans. Heb in mij eigen ITX-systeem de 2200rpm fan vervangen door een Noctua fan en de pompsnelheid verlaagt, waardoor ik die ook niet hoor.
Minder bekend, maar wellicht interessant is ook: https://tweakers.net/pric...sbaer-pro-aurora-240.html Ook in 360-uitvoering leverbaar en getest: https://www.tomshardware....aer-pro-aurora-360-review
De baseplate van het cpu-blok is hier veel groter dan de standaard AIO-koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:39
één ding begrijp ik nog altijd niet zowel in dit als het vorige topic. Waar verplaats je de computer niet gewoon (desnoods een paar meter)?
  • De beste manier voor een stille ervaring is verplaatsing van de geluidsbron.
  • De beste manier om geen vervelende breedte / diepte eisen te krijgen is verplaatsing van de kast waar wel de ruimte is.
7 Ways To Hide Your Computer Tower

Uiteindelijk krijg je een veel goedkoper systeem. Zo’n sandwich kast als de Dan A4 is leuk, maar zeker geen bang for buck als er geen beest van een videokaart in gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 11-11-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 22:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Woezik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:01:
Grappig dat jij denkt dat een 5700G 'erg zwak' is. De topicstarter heeft het over 5200x1440, dat zijn 7,5 miljoen pixels. Een standaard 4k monitor heeft 3840 x 2160, dat zijn 8,3 miljoen pixels.
Een simpele Raspberry Pi van een paar tientjes kan dat al in 60Hz aan.
Daarnaast is die 5700G van de 7 serie met 8 cores.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Woezik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:10:
Gamen lukt momenteel ook niet, omdat er voor de monitor veel te veel pixels berekent moeten worden en de gpu daarvoor tekort schiet.

Qua koeling ontkom je bij een 13600K niet aan een dikke luchtkoeler of een kwalitatief goede AIO-koeler.
En zelfs dan houd je veel hogere temperaturen, dan je gewend bent en heb je een goed gekoelde behuizing nodig. Zelfs met een BQ DRP4 kun je 88c meten: https://tweakers.net/revi...test-temperatuurtest.html

Denk bij luchtkoeling aan zoiets: https://tweakers.net/pric...;1814146;1753670;1743102/
Niet alle grote luchtkoelers zijn compatibel met ITX-moederborden.

Bij AIO-koeling helpt een grotere radiator met kwalitatief goede fans. Heb in mij eigen ITX-systeem de 2200rpm fan vervangen door een Noctua fan en de pompsnelheid verlaagt, waardoor ik die ook niet hoor.
Minder bekend, maar wellicht interessant is ook: https://tweakers.net/pric...sbaer-pro-aurora-240.html Ook in 360-uitvoering leverbaar en getest: https://www.tomshardware....aer-pro-aurora-360-review
De baseplate van het cpu-blok is hier veel groter dan de standaard AIO-koelers.
Bedankt voor je reactie. Ik heb alle links bekeken. Die luchtkoeling koelers zijn enorm. Dat gaat nooit in een klein kastje passen. Degelijk waterkoeling kost blijkbaar ook rond de 160 euro. Dat is een klap geld voor een koeler. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat een CPU met een lager TDP voor mij praktischer is. Dan maar wat eerder upgraden de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:22:
één ding begrijp ik nog altijd niet zowel in dit als het vorige topic. Waar verplaats je de computer niet gewoon (desnoods een paar meter)?
  • De beste manier om geen vervelende breedte / diepte eisen te krijgen is verplaatsing van de kast waar wel de ruimte is.

Uiteindelijk krijg je een veel goedkoper systeem. Zo’n sandwich kast als de Dan A4 is leuk, maar zeker geen bang for buck als er geen beest van een videokaart in gaat.
Een goed idee, maar voor mij lastig implementeerbaar. Ik werk op een zit/sta bureau, wat de bekabeling lastig maakt. Daarnaast is er om mij heen niet veel plek waar ik een pc neer kan zetten. Onder het bureau lukt niet in verband met het model van het bureau (stangen en kabelgoot onder het bureau), maar ook omdat ik met mijn benen vrijwel overal onder het bureau kom. Ik heb geen zin om mij te stoten.

Ik ga kijken of ik een plekje kan vinden voor de pc. Het maakt het in ieder geval een stuk makkelijker. Nogmaals dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:56:
[...]

Grappig dat jij denkt dat een 5700G 'erg zwak' is. De topicstarter heeft het over 5200x1440, dat zijn 7,5 miljoen pixels. Een standaard 4k monitor heeft 3840 x 2160, dat zijn 8,3 miljoen pixels.
Een simpele Raspberry Pi van een paar tientjes kan dat al in 60Hz aan.
Daarnaast is die 5700G van de 7 serie met 8 cores.
Misschien nog wat extra context: het is niet mijn doel om op deze native resolutie van 5120x1440 te gaan gamen. In een window op 1/3 van het oppervlak is ook gewoon goed.

Die 5700G heeft inderdaad 8 cores. Dat maakt het weer interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:32

Thomg

Aww yiss

Is de Shift X misschien geen optie, deze voldoet bijna aan al je eisen.
uitvoering: Phanteks Evolv Shift XT Zwart

Met als enige nadeel dat je echt een SFX voeding nodig hebt en dat die 2 cm te dik is (maar wel veel minder hoog, dus je kan de kast draaien).
WHD
371 mm x 173 mm x 272 mm
Wel 3 mm te dik, maar ik vermoed niet dat dit een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:22:

Ik heb zowaar een plekje onder een ander bureau gevonden! Ik zal dan wel wat langere kabels moeten gebruiken, maar so be it. De plek die ik heb is
32x28x68 cm (LxBxH)
Helaas zullen de voor en achterzijde van de PC geblokkeerd worden (achter 5cm speling voor de kabels). De koeling zal dus vanuit de zijkanten moeten komen, of boven en onder.

Als ik dan een zoekopdracht in de pricewatch invoer (afmetingen, microATX/ATX mobo, ATX voeding), dan kom ik hierop:
categorie: Behuizingen

De vraag is dan: welke van deze cases zorgt ervoor dat ik de kast met zo min mogelijk geluid kan koelen? Alle kasten hebben volgens mij niet een denderende airflow doordat de zijkanten geen mesh hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:55:
Is de Shift X misschien geen optie, deze voldoet bijna aan al je eisen.
uitvoering: Phanteks Evolv Shift XT Zwart

Met als enige nadeel dat je echt een SFX voeding nodig hebt en dat die 2 cm te dik is (maar wel veel minder hoog, dus je kan de kast draaien).
WHD
371 mm x 173 mm x 272 mm
Wel 3 mm te dik, maar ik vermoed niet dat dit een probleem is.
Bedankt voor de suggestie! Deze kast kan ik denk ik ook op z'n voorkant zetten. Daardoor wordt hij 371 mm hoog, maar dat is geen probleem. De breedte blijft 173 mm, wat wellicht net kan. De diepte is dan in te stellen. Standaard is deze 272 mm, maar kan dieper worden bij andere koeling.

Het punt dat echter werd aangedragen: ik kan dit systeem waarschijnlijk nooit stil koelen. Daarnaast is de kast enkel geschikt voor ITX (als ik het goed heb gelezen), met alle meerkosten van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Wellicht zoiets:
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenSilverstone Alta G1M Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 127,11€ 127,11
1VoedingenCooler Master V650 SFX Gold€ 73,-€ 73,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 143,70€ 143,70
Totaal€ 1.138,50
De Silverstone heeft een gedraaid moederbord, waardoor je I/O-panel aan de bovenzijde zit en je dus meer kabellengte hebt. https://www.silverstonete...computer-chassis/ALTAG1M/
De intake is een 18cm fan aan de onderzijde en dat is gunstig als de voor- en achterzijde van de behuizing geblokt wordt.
Ik heb in bovenstaande opzet een luchtkoeler gekozen, maar een AIO-radiator aan het zijpaneel kan ook (max 360mm).
Met het B660-moederbord kun je niet overklokken, maar er zit een goede stroomvoorziening op, door HWI getest met een 12700K. Het piekverbruik van een 12700K is gelijk aan een 13600K, dus goed vergelijkbaar.
Een bios update zal wel nodig zijn.
Gekozen voor snel 3600CL16 DDR4 geheugen, maar er is ook een DDR5 uitvoering van dit moederbord.
Review van de CM voeding met 10jaar garantie, ook in andere wattages leverbaar: https://www.coolermaster....s/v-series/v650-sfx-gold/
Review: https://www.thefpsreview....0w-power-supply-review/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:32

Thomg

Aww yiss

wcduck schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:34:
[...]
Het punt dat echter werd aangedragen: ik kan dit systeem waarschijnlijk nooit stil koelen. Daarnaast is de kast enkel geschikt voor ITX (als ik het goed heb gelezen), met alle meerkosten van dien.
Waarom niet? Er past hier een 240mm AIO in en zo'n beetje de grootste videokaarten die je kan verzinnen (minus 4090), waarom denk je dat niet stil te kunnen koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
wcduck schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:26:
[...]
Ik heb zowaar een plekje onder een ander bureau gevonden! Ik zal dan wel wat langere kabels moeten gebruiken, maar so be it. De plek die ik heb is
32x28x68 cm (LxBxH)
Helaas zullen de voor en achterzijde van de PC geblokkeerd worden (achter 5cm speling voor de kabels). De koeling zal dus vanuit de zijkanten moeten komen, of boven en onder.
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi€ 219,91€ 219,91
1BehuizingenThermaltake The Tower 100 Zwart€ 89,99€ 89,99
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 167,45€ 167,45
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 560W€ 69,90€ 69,90
Totaal€ 1.175,56

Kan je huidige ATX voeding ook nog in. Het is een beetje gekke kast maargoed je gaat de voorkant toch niet zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Woezik schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:19:
Wellicht zoiets:
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenSilverstone Alta G1M Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 127,11€ 127,11
1VoedingenCooler Master V650 SFX Gold€ 73,-€ 73,-
Totaal€ 1.138,50
De Silverstone heeft een gedraaid moederbord, waardoor je I/O-panel aan de bovenzijde zit en je dus meer kabellengte hebt. https://www.silverstonete...computer-chassis/ALTAG1M/
De intake is een 18cm fan aan de onderzijde en dat is gunstig als de voor- en achterzijde van de behuizing geblokt wordt.
Ik heb in bovenstaande opzet een luchtkoeler gekozen, maar een AIO-radiator aan het zijpaneel kan ook (max 360mm).
Met het B660-moederbord kun je niet overklokken, maar er zit een goede stroomvoorziening op, door HWI getest met een 12700K. Het piekverbruik van een 12700K is gelijk aan een 13600K, dus goed vergelijkbaar.
Een bios update zal wel nodig zijn.
Gekozen voor snel 3600CL16 DDR4 geheugen, maar er is ook een DDR5 uitvoering van dit moederbord.
Review van de CM voeding met 10jaar garantie, ook in andere wattages leverbaar: https://www.coolermaster....s/v-series/v650-sfx-gold/
Review: https://www.thefpsreview....0w-power-supply-review/2/
Die kast is zeker interessant. Hij is wel behoorlijk aan de prijs.

Na overleg in ons huishouden is er toch een mogelijkheid gevonden de kast op een andere plek te zetten, namelijk achteraan een aangrenzend bureau. Hij staat nog steeds relatief dichtbij, dus de geluidproductie mag niet te hoog zijn. Echter, alle formaatrestricties zijn nu van de baan met betrekking tot de kast. Hierdoor is een goedkoper systeem te maken, namelijk op microATX formaat. Een reeds aanwezige 550W ATX voeding kan ik dan meenemen, evenals de GTX 960. Die worden vervangen wanneer het systeem toch te veel geluid maakt.

Aan de hand van jullie comments (en ook uit het andere topic) kom ik dan op de volgende componenten uit:

1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 112,90€ 112,90
Totaal€ 815,59

Dan blijven twee concrete vragen over:
1. Wat voor kast. Uitgangspunten: grootte niet meer van belang, prijs wel. Ik vind wil er niet teveel geld aan kwijt zijn, aangezien ik hem toch niet zie en waarschijnlijk af en toe te maken met een onbedoelde trap (hij staat onder een bureau, achterin). Max 100 euro, behalve als de kast een enorme meerwaarde met zich meebrengt. Wel mogelijkheid om in een later stage AIO waterkoeling aan te leggen mocht het met luchtkoeling niet stil te krijgen zijn. Wellicht volstaat nu ook een kast van 40 euro of iets 2e hands. Later kan ik dan overstappen naar iets degelijks als het systeem toch niet stil genoeg is.
2. Wat voor koeling voor de CPU.
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE => deze is het best gewaardeerd bij Toms Hardware. In Duitsland goed te verkrijgen voor relatief weinig geld.
Dit zijn allemaal prijzige koelers. Ik koop dan denk ik liever in 1x iets goeds. Is AIO koeling echt stiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet de klassieker van noctua niet: uitvoering: Noctua NH-D15S

Let bij deze grote koelers wel op of een en ander wel op het moederbord/in de behuizing past. De productsites van de betreffende koelers hebben meestal een tabelletje met moederborden en opmerkingen over of/hoe het past.

Suggestie voor de kast: uitvoering: Cooler Master NR400 (without ODD)

met voorin een paar: uitvoering: Scythe Kaze Flex 140 PWM, 140mm of uitvoering: be quiet! Silent Wings 3 High Speed, 140mm .

Grote fans kan je instellen op trager draaien (dus minder luid) met zelfde koelprestaties, en de toonhoogte wordt in het algemeen als minder storend ervaren, vandaar.

Je kan er ook voor kiezen om een behuizing te nemen die al nette fans heeft inbegrepen: uitvoering: be quiet! Pure Base 500DX Zwart , maar volgens enkele gebruikers-reviews zijn die fans van iets mindere kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:07:
Vergeet de klassieker van noctua niet: uitvoering: Noctua NH-D15S

Let bij deze grote koelers wel op of een en ander wel op het moederbord/in de behuizing past. De productsites van de betreffende koelers hebben meestal een tabelletje met moederborden en opmerkingen over of/hoe het past.

Suggestie voor de kast: uitvoering: Cooler Master NR400 (without ODD)

met voorin een paar: uitvoering: Scythe Kaze Flex 140 PWM, 140mm of uitvoering: be quiet! Silent Wings 3 High Speed, 140mm .

Grote fans kan je instellen op trager draaien (dus minder luid) met zelfde koelprestaties, en de toonhoogte wordt in het algemeen als minder storend ervaren, vandaar.

Je kan er ook voor kiezen om een behuizing te nemen die al nette fans heeft inbegrepen: uitvoering: be quiet! Pure Base 500DX Zwart , maar volgens enkele gebruikers-reviews zijn die fans van iets mindere kwaliteit.
Bedankt voor de suggesties. De Cooler Master NR400 ziet er goed uit. Ik vrees alleen wel voor de glazen plaat. Aangezien de kast onder achterin een bureau staat. Een voet kan er makkelijk tegenaan schoppen.

De Pure Base 500DX lijkt zelfs geluidsdempende matten te hebben. Dat klink veelbelovend. De lampjes heb ik echter niet nodig. De pure Base 500 (uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart) is dan wellicht praktischer voor mij, alhoewel die geen mesh-voorkant blijkt te hebben, wat wellicht de airflow schaadt. Ook schijnen, zoals je al aangaf, de meegeleverde fans niet al te denderend te zijn.

De Cooler Master Silencio S400 (uitvoering: Cooler Master Silencio S400) ziet er ook degelijk uit als alternatief (de versie zonder glas).

Tot slot de Deepcool Macube 110 zwart (uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart). Deze wordt over het algemeen goed gereviewed en is erg goedkoop. Helaas wel een glazen zijkant.

Ik denk dat de pure Base 500 voor mij het meest geschikt is.

Met betrekking tot de cooler: de Thermalright Peerless Assassin 120 SE is dusdanig veel goedkoper dan de rest van de coolers 45 euro vs 80-110 euro), dat ik zeer waarschijnlijk voor dat model ga. Het is hooguit een beetje oppassen met de intern geheugen clearance.

Het totaal wordt dan:
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 83,89€ 83,89
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 112,90€ 112,90
Totaal€ 899,48

Klopt mijn aanname dat in de praktijk voor de snelheid het niet uitmaakt welke 2TB SSD ik neem en welke 3600 Mhz geheugen? Af en toe is de Samsung P2 SSD namelijk goedkoper. Ook voor intern geheugen zijn af en toe aanbiedingen goedkoper dan de Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 22:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

wcduck schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:43:
[...]
De Pure Base 500DX lijkt zelfs geluidsdempende matten te hebben. Dat klink veelbelovend. De lampjes heb ik echter niet nodig. De pure Base 500 (uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart) is dan wellicht praktischer voor mij, alhoewel die geen mesh-voorkant blijkt te hebben, wat wellicht de airflow schaadt. Ook schijnen, zoals je al aangaf, de meegeleverde fans niet al te denderend te zijn.
Ik heb zelf de 500 en de 600. En inderdaad zitten er geluidsdempende matten in. De ventilatoren hoor ik absoluut niet.
Probleem is echter zodra er een harddisk gaat draaien dat dan de blikken binnenkant gaat resoneren. Wordt je niet vrolijk van.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:42:
[...]

Ik heb zelf de 500 en de 600. En inderdaad zitten er geluidsdempende matten in. De ventilatoren hoor ik absoluut niet.
Probleem is echter zodra er een harddisk gaat draaien dat dan de blikken binnenkant gaat resoneren. Wordt je niet vrolijk van.
Hands-on experience. Dat is fijn. Bedoel je dat je de bijgevoegde ventilatoren niet hoort, of de CPU koeler? Een harde schijf zal ik er niet in stoppen. Enkel SSD's. Heel misschien ook een 2,5" 5200 RPM hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid is nog iets stiller dan de PB500.

Let erop dat een B660 bord icm 13gen soms 3600CL18 niet goed kan draaien op 3600MHz. Pak daarom 3200CL16 geheugen. Goedkoper en in feite net zo snel, want dezelfde latency. uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

Let er tevens op dat het gekozen moederbord een BIOS update nodig heeft en dat kun je helaas niet zelf, maar moet de winkel doen voor een meerprijs van ongeveer 10 a 15 euro. Je kunt ook voor de uitvoering: Gigabyte B660M G X AX DDR4 (rev. 1.0) gaan. Die kun je zelf updaten zonder CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:03:
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid is nog iets stiller dan de PB500.

Let erop dat een B660 bord icm 13gen soms 3600CL18 niet goed kan draaien op 3600MHz. Pak daarom 3200CL16 geheugen. Goedkoper en in feite net zo snel, want dezelfde latency. uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

Let er tevens op dat het gekozen moederbord een BIOS update nodig heeft en dat kun je helaas niet zelf, maar moet de winkel doen voor een meerprijs van ongeveer 10 a 15 euro. Je kunt ook voor de uitvoering: Gigabyte B660M G X AX DDR4 (rev. 1.0) gaan. Die kun je zelf updaten zonder CPU.
Van al deze zaken wist ik nog niet af. Bedankt voor de input!

Ik ben direct reviews op gaan zoeken over de Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid. Ik kwam vooral reviews tegen van de niet-mini versie (review: Nieuwe serie Fractal Pop-kasten getest - Airflow met Air of stilte me...). Daar bleek de Pop-Silent inderdaad erg goed te scoren, beter dan de Pure Base 500 op geluids-gebied.

Ik was er niet van op de hoogte dat 3600 Mhz geheugen voor compatibiliteitproblemen kan zorgen. Ik meende dat 3600 Mhz de swee-spot was met betrekking tot prijs-prestatie. Ik zal me proberen verder in te lezen.

Een goed punt met betrekking tot de BIOS-update. Ik ging er naief vanuit dat nieuwe mobo's met een nieuwere BIOS kwamen. Helaas heeft de Gigabyte B660M G X AX DDR4 een DP 1.2 poort in plaats van 1.4. Dit heb ik nodig om mijn beeldscherm aan te sturen. Ik zal dus opzoek moeten naar een mobo met "update zonder CPU" mogelijkheid, DP 1.4 of hoger, maardere (liefst 3) monitoraansluitingen, het liefst ook wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
wcduck schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:32:
[...]
Een goed punt met betrekking tot de BIOS-update. Ik ging er naief vanuit dat nieuwe mobo's met een nieuwere BIOS kwamen. Helaas heeft de Gigabyte B660M G X AX DDR4 een DP 1.2 poort in plaats van 1.4. Dit heb ik nodig om mijn beeldscherm aan te sturen. Ik zal dus opzoek moeten naar een mobo met "update zonder CPU" mogelijkheid, DP 1.4 of hoger, maardere (liefst 3) monitoraansluitingen, het liefst ook wifi.
Pak dan het initieel gekozen MSI bord. Bij Azerty of Megekko kun zo’n bios update erbij kopen mits je daar ook de CPU koopt.

Het voordeel is ook dat je het zelf niet hoeft te doen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 14-11-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:39:
[...]

Pak dan het initieel gekozen MSI bord. Bij Azerty of Megekko kun zo’n bios update erbij kopen mits je daar ook de CPU koopt.

Het voordeel is ook dat je het zelf niet hoeft te doen ;)
Bedankt voor de tip. Ik zie dat een BIOS update 15 euro kost. Eigenlijk zonde van het geld, maar er is geloof ik niet echt een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
wcduck schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:07:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik zie dat een BIOS update 15 euro kost. Eigenlijk zonde van het geld, maar er is geloof ik niet echt een alternatief.
De alternatieven zijn behoorlijk duurder dus die 15 euro is dan well spent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
als je een stil systeem wilt moet je vooral zuinige componenten gebruiken. ALLE geluid in een pc (muv hdd's) komt van de ventilatoren die er in zitten voor koeling.
Een 5700G voor €220 lijkt mij een erg goede en stille deal. Dat ding is 5x zo krachtig als je huidige cpu. En al die dingen die je noemt kosten volgens mij, nadat ze zijn opgestart, vooral heel veel geheugen. Aangezien DDR4 per GB half zo duur is als DDR5, nog een reden om voor een cpu uit de vorige generatie te gaan

edit> Maar goed, ik vind het vooral belachelijk dat cpu's tegenwoordig zoveel stroom vreten.
Een paar jaar geleden had een standaard 8core cpu aan 65W genoeg en dat waren dus echte 'performance cores', geen uitgeklede of onder geklokte varianten.

[ Voor 20% gewijzigd door Rrob op 15-11-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Rrob schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:46:
als je een stil systeem wilt moet je vooral zuinige componenten gebruiken. ALLE geluid in een pc (muv hdd's) komt van de ventilatoren die er in zitten voor koeling.
Een 5700G voor €220 lijkt mij een erg goede en stille deal. Dat ding is 5x zo krachtig als je huidige cpu. En al die dingen die je noemt kosten volgens mij, nadat ze zijn opgestart, vooral heel veel geheugen. Aangezien DDR4 per GB half zo duur is als DDR5, nog een reden om voor een cpu uit de vorige generatie te gaan

edit> Maar goed, ik vind het vooral belachelijk dat cpu's tegenwoordig zoveel stroom vreten.
Een paar jaar geleden had een standaard 8core cpu aan 65W genoeg en dat waren dus echte 'performance cores', geen uitgeklede of onder geklokte varianten.
Je hebt helemaal gelijk. De vraag is feitelijk of ik een 13600k wel nodig heb om mijn taken uit te kunnen voeren. Als een 5700G volstaat, dan zou dat de verstandigere keuze kunnen zijn. Het is met name een afweging met betrekking tot hoe lang ik met het systeem wil doen. Ik vermoed dat een 5700G systeem korter bruikbaar zal zijn voor mij. De vraag is of het kostenefficient is.

Een berekening met veel aannames:
Het 5700G systeem koste 650 euro (zie eerste post) en zal 3,5 jaar = 42 maanden meegaan. Voordeel: superstil en lagere aanschafprijs.
Het 13600K systeem kost 1000 euro en gaat 7 jaar mee = 84 maanden.

Verbruik gebaseerd op Guru 3D (https://www.guru3d.com/ar...e-i5-13600k-review,6.html) metingen en Tweakers (review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...) metingen:
Meerverbruik 13600K tov 5700G in W per taak:
Idle: 3W
Single Thread: 19W
Multi Tread: 103 W
Cinebench: 94 W
Premiere: 80 W
Gaming: 46 W

We gaan uit dat het 13600K systeem met mijn pc-gebruik gemiddeld 30W meer gebruikt. Over de dag gezien staat hij 10 uur aan (meerdere gebruikers). 10x30W = 300 Wh. Dit maal het aantal dagen in een jaar => 365x300= 110000 Wh = 110 kWh. Met een prijs van 0,40 euro per kWh kom je dan op ongeveer € 44 euro. Dit maal de levensduur van 3,5 jaar = 153 euro aan energiekostenverschil voor het 13600K systeem. Het AMD systeem zelf kost 350 euro minder + 154 euro aan energiekosten = 503 euro minder. Kan ik voor die 503 euro het systeem na 3,5 jaar upgraden zodat hij sneller of tenminste even snel is als het 13600k systeem? Wellicht wel.

[ Voor 6% gewijzigd door wcduck op 15-11-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Ik vind het een rare aanname dat een cpu die 'maar' 60% sneller is 2x zo lang mee zou gaan. Zelfs als je uitgaat van lineaire verhoudingen (wat ik betwijfel) zou de 5700 4,4 jaar mee moeten gaan tov 7 jaar voor de 13600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Rrob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:46:
Ik vind het een rare aanname dat een cpu die 'maar' 60% sneller is 2x zo lang mee zou gaan. Zelfs als je uitgaat van lineaire verhoudingen (wat ik betwijfel) zou de 5700 4,4 jaar mee moeten gaan tov 7 jaar voor de 13600
Het is denk ik geen "rare" aanname, hooguit een aanname. Als ik met jouw waarde van 4,4 jaar werk, dan komt de energiebesparing bij 40 cent/kWh uit op 194 euro in die tijd. Dit plus de 350 euro prijsverschil in aanschaf brengt ons op 540 euro. Daar heb je geen nieuwe pc voor, maar wel een upgrade. Helaas is het AM4 platform afgeschreven tegen die tijd. Er zal dus een nieuw mobo, CPU en geheugen in moeten. Dat kan wel voor dat bedrag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
als je naar videokaarten kijkt, daar is heel veel data van, zie je dat de verhouding tussen ruwe power en fps niet lineair is. Een kaart die 100% sneller is geeft nooit 100% meer FPS, gemiddeld eerder 50%. Als je die verhouding neemt zou een 60% sneller systeem eerder 30% langer meegaan en zit je op 7 jaar tegenover 5,4 jaar Maar dat is natuulijk ook een enorme aanname :)

Wat geen aanname is, is dat een 5700 een enorme verbetering is tov je 6400. Je gaat van 4 naar 8 cores, de allcore turbo gaat van 3 naar 4,2 GHz en je gaat van 4 naar 16 threads.
En als je een kast kiest met ruimte voor een losse gpu kan je over een paar jaar wellicht een 2ehands 5950X met 16 cores vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik stond zojuist op het punt het systeem met de 13600K cpu aan te schaffen. Ik checkte voor de laatste maal of de onboard videokaart van het moederbord (https://www.msi.com/Mothe...A-WIFI-DDR4/Specification) de resolutie van 5120x1440 wel aankan. Tot mijn grote verbazing is dit niet het geval! Hij kan slechts een 4K @60 hz leveren. Dat is een flinke tegenvaller, aangezien ik meer pixels nodig heb. Wat een domper zeg! Ik zie dat het overgrote deel van de moederborden enkel de relatief lage resolutie van 4k ondersteunt. Mijn oude H170I-pro gaat zelfs tot 9K @ 60 Hz (https://www.asus.com/moth...prime/h170i-pro/techspec/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:56
wcduck schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:24:
Ik stond zojuist op het punt het systeem met de 13600K cpu aan te schaffen. Ik checkte voor de laatste maal of de onboard videokaart van het moederbord (https://www.msi.com/Mothe...A-WIFI-DDR4/Specification) de resolutie van 5120x1440 wel aankan. Tot mijn grote verbazing is dit niet het geval! Hij kan slechts een 4K @60 hz leveren. Dat is een flinke tegenvaller, aangezien ik meer pixels nodig heb. Wat een domper zeg! Ik zie dat het overgrote deel van de moederborden enkel de relatief lage resolutie van 4k ondersteunt. Mijn oude H170I-pro gaat zelfs tot 9K @ 60 Hz (https://www.asus.com/moth...prime/h170i-pro/techspec/).
4K (3840*2160) zijn meer pixels dan jouw gewenste 5120*1440. Die 4k@60hz wordt als maximum genoemd. Ik ga ervan uit dat de HDMI en DP1.4 porten dan ook jouw 5120*1440 kunnen draaien. Het hangt af van wat de CPU kan en niet de 'onboard videokaart van het moederbord'. Het mobo heeft geen GPU...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
vandermark schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:38:
[...]

4K (3840*2160) zijn meer pixels dan jouw gewenste 5120*1440. Die 4k@60hz wordt als maximum genoemd. Ik ga ervan uit dat de HDMI en DP1.4 porten dan ook jouw 5120*1440 kunnen draaien. Het hangt af van wat de CPU kan en niet de 'onboard videokaart van het moederbord'. Het mobo heeft geen GPU...
Bedankt voor het antwoord! Ik was in de veronderstelling dan 4K 4 miljoen pixels betekende. Ik denk dat het dan wel snor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Hallo allemaal. Bij deze een bedankje voor alle suggesties en onderbouwingen. Door black friday zijn er enkele componenten aangepast. De veranderingen brachten vaak of een snellere componenten voor een lagere prijs. Dit is het geworden:

1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)€ 191,82€ 191,82
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 94,-€ 94,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesCrucial P3 2TB€ 148,01€ 148,01
Totaal€ 997,63

Pagina: 1