UPDATE VRAAGSTELLING
Na overleg in ons huishouden is er toch een mogelijkheid gevonden de kast op een andere plek te zetten, namelijk achteraan een aangrenzend bureau. Hij staat nog steeds relatief dichtbij, dus de geluidproductie mag niet te hoog zijn. Echter, alle formaatrestricties zijn nu van de baan met betrekking tot de kast. Hierdoor is een goedkoper systeem te maken, namelijk op microATX formaat. Een reeds aanwezige 550W ATX voeding kan ik dan meenemen, evenals de GTX 960. Die worden vervangen wanneer het systeem toch te veel geluid maakt.Twee concrete vragen blijven over:
1. Wat voor kast. Uitgangspunten: grootte niet meer van belang, prijs wel. Ik vind wil er niet teveel geld aan kwijt zijn, aangezien ik hem toch niet zie en waarschijnlijk af en toe te maken met een onbedoelde trap (hij staat onder een bureau, achterin). Max 100 euro, behalve als de kast een enorme meerwaarde met zich meebrengt. Wel mogelijkheid om in een later stage AIO waterkoeling aan te leggen mocht het met luchtkoeling niet stil te krijgen zijn. Wellicht volstaat nu ook een kast van 40 euro of iets 2e hands. Later kan ik dan overstappen naar iets degelijks als het systeem toch niet stil genoeg is.
2. Wat voor koeling voor de CPU.
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE => deze is het best gewaardeerd bij Toms Hardware. In Duitsland goed te verkrijgen voor relatief weinig geld.
Dit zijn allemaal prijzige koelers. Ik koop dan denk ik liever in 1x iets goeds. Is AIO koeling echt stiller?
EINDE UDPATE
Mijn huidige is aan vervanging toe. Ik kan mijn dagelijkse werkzaamheden niet uitvoeren zonder tegen traagheid aan te lopen.Mijn huidige systeem:
Core i5 6400, 16 GB DDR4, 2 TB SSD, 2 TB HDD, onboard videocard, wifi, bluetooth, 42" breedbeeld beeldscherm (5200x1440 dacht ik). Alles in Antec NSK 110 kast met vesa mount achter het beeldscherm
Een opsomming wat ik met het systeem doe:
De taken die ik met de pc TEGELIJK uitvoer zijn (waar de pc moeite mee heeft aangegeven in cursief):
- ongeveer 100 tabbladen tegelijk open in Edge, vaak zelfs een stuk meer => flinke belasting op CPU en geheugen
- 20 tal tabbladen in firefox
- regelmatig ook enkele tabbladen in Brave
- 1 TB aan data continu synchroniseren met Resilio Sync (vanaf SSD)
- DisplayFusion voor beeldscherm management => flinke belasting op CPU
- Meerdere grote PDF's
- Illustrator een paar bestanden open
- Powerpoint meestal 2-3 presentaties open van enkele 100-en MB's
- OneNote met veel data
- Word 1 a 2 documenten
- Excel meerdere grote bestanden
- Teams
- VLC Media player voor bekijken video
- Backup naar NAS via Duplicati
Af en toe bovenop lijstje hierboven, maar niet allemaal samen:
- Solidworks => loopt niet lekker
- Lightroom => loopt nu supertraag
- Medical Imaging software => aanslag op geheugen en CPU
- Microstation
- Videobewerking, hooguit eenvoudig knip en plakwerk.
Extra:
- Fortnite => niet te draaien, behalve op superklein scherm met lage resolutie (1024 met alles uit)
Uiteraard draai ik nog wel meer software zoals de rest van het Adobe pakket en driver software van de muis, toetsenbord, monitor, geluid, videokaart.
Om overzicht te houden gebruik ik DisplayFusion en meerdere desktops. De PC start ongeveer 1x per 6 weken opnieuw op. Voor de rest wordt enkel de slaapstand gebruikt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb het liefst zo veel mogelijk bang for buck. Daarom hekel ik een beetje de meerkosten die een degelijk ITX moederbord met zich meebrengt of de aanschaf van een SFX voeding. Een prijs tot ongeveer 1100 euro is acceptabel als ik dan ook voor de komende 7 jaar klaar ben, en een fluisterstil systeem heb.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In ieder geval:
- 2 TB SSD
- 49" scherm uitvoering: Philips 499P9H Zwart
- tobo en muis
Ik heb een 550W ATX voeding en een Geforce GTC 960 liggen. Het zou mooi zijn als deze meegenomen kunnen worden in eerste instantie, om ze later te upgraden. Echter is dit niet noodzakelijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- stille koeling
- stille koeling
- stille koeling
- minimaal 32 GB geheugen, liefst uitbreidbaar in de toekomst
- een CPU die minimaal 2x zo snel is in mijn office taken
- Wifi als backup voor tetheren tijdens uitval internet
- extra 2 TB SSD
- wens om later een snellere videokaart toe te voegen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken mij niets uit. Echter, de vele reviews van Asrock moederborden voor het Intel platform die ik heb gelezen maken mij huiverig dit merk te kiezen. Te veel ellende met throttling en slecht gekoelde VRM's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu wordt het lastig. Mijn eisen zijn:
- stil systeem
- stil systeem
- stil systeem
- snel genoeg om mijn huidige taken tenminste 3 jaar uit te voeren
- geen throttling van de CPU. Ik wil alle CPU power tot mijn beschikking hebben.
- de kast moet achter mijn beeldscherm passen. Ofwel via een reeds bestaande VESA mount, ofwel er schuin achter. De maximale afmetingen van de kast zijn dan 35x17x45 cm.
Mijn wensen zijn:
- een systeem dat 7 jaar meegaat met betrekking tot snelheid
- mogelijkheid tot upgraden videokaart mocht de onboard of de GTX 960 te traag worden
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een aantal mede-tweakers wezen mij erop dat snelheid en stilheid van een systeem slecht samengaat. (Smalle en stille kast met kleine footprint voor micro ATX). Ik vrees dat ze daar gelijk in hebben.
Aanvankelijk wilde ik voor het snelste systeem gaan dat rond het budget ligt, met het goedkoopste non-throttling moederbord. Voor absolute stilte heb ik voor de enige echt stille SFX voeding gekozen. Als kast kan ook de Meshlicious worden gekozen (gelijke kosten).
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 399,99 | € 399,99 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi | € 219,91 | € 219,91 |
1 | Behuizingen | Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 149,89 | € 149,89 |
1 | Waterkoeling | EK Water Blocks EK-AIO Basic 240 | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-32 | € 169,12 | € 169,12 |
1 | Voedingen | Corsair SF750 (2018) | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 145,05 | € 145,05 |
Totaal | € 1.353,81 |
Waarom bestel ik het bovenstaande systeem niet? Twee redenen:
- ik werd er door Tweakers op gewezen dat een 200W 13600 niet stil te koelen valt. Dit is uiteraard een harde eis.
- ik heb het gevoel dat dit systeem weinig bank for buck geeft. Dit met name door het overpriced ITX moederbord, SFX voeding en kast. Dit scheelt al gauw 200-250 euro, waardoor je nota bene minder flexibiliteit voor krijgt met upgraden.
Het alternatief is een grotere kast waar een microATX of ATX bord in past, samen met een ATX voeding. Dan komen we op de volgende punten:
- het is lastig een kast te vinden die achter mijn beeldscherm past (Smalle en stille kast met kleine footprint voor micro ATX). Enkele kasten passen bijna. Andere kasten passen wel maar zijn nog niet beschikbaar, zoals de Meshroom S.
- het geluid van de koeling blijft hoe dan ook een issue
Een ander alternatief is de boeg geheel om te gooien en juist voor een CPU te gaan die wel voldoet, maar minder energie dissipeert. Daarnaast kost het systeem de helft van het geld, wat feitelijk betekent dat ik over 3,5 jaar een nieuw systeem kan kopen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Barebones | ASRock DeskMini X300 | € 169,- | € 169,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 145,05 | € 145,05 |
1 | Overige componenten | ASRock DeskMini WiFi Kit | € 21,91 | € 21,91 |
Totaal | € 639,85 |
Concrete vragen:
1.
- denken jullie dat het mogelijk is een 13600K stil te koelen?
- dit in een kast te stoppen die achter mijn beeldscherm past?
- het liefst voor rond de 1100 euro
2. denken jullie dat het alternatief (Deskmini of Deskmeet) met 5600G voldoende snel is om mijn taken uit te kunnen voeren.
3. Hebben jullie suggesties op de samenstelling van de pc?
Bedankt voor het meedenken.
[ Voor 14% gewijzigd door wcduck op 12-11-2022 23:22 ]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.