Smalle en stille kast met kleine footprint voor micro ATX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een micro ATX kast, maar met specifieke eisen. Deze zijn:
- de kast dient stil te zijn wanneer uitgevoerd met een Intel 13600k
- de maximale hoogte 45 cm, breedte 17 cm en diepte 36 cm
- een microATX moederbord moet passen. Dit omdat deze aanzienlijk goedkoper zijn dan de ITX equivalenten (150 vs 240 euro voor niet-throttlende moederborden)
- ik wil er een ATX voeding in kwijt. De enige still SFX voeding (Corsair 750W uitvoering: Corsair SF750 (2018)) is 180 euro. Een stille ATX voeding kost ongeveer 80.
- een externe videokaart wil ik (later) aan kunnen sluiten. Dit zal geen game-monster worden. Momenteel een GTX 960, in de toekomst iets sneller. Als ik de pricewatch bekijk bestaan er weinig videokaarten meer die low profile zijn en bruikbaar zijn voor lichte spelletjes. Ik vrees daarom dat kasten met enkele low profile aansluitingen buiten de boot vallen.
- maximaal 200 euro, maar dan wel met eventuele riser. Ik ben overigens net zo blij met een kast van 40 euro, zo lang hij maar voldoet.
- uiterlijk doet er minder toe. De kast komt achter een monitor te staan.

De pricewatch biedt gelukkig uitkomst om het kaf van het koren te scheiden.. Het resultaat is echter bedroevend. Enkel kasten als deze komen naar voren:
uitvoering: Zalman ZM-T5
uitvoering: LC-Power 2004MB-V2
uitvoering: Inter-Tech IT-6502 Romea
Allemaal kasten met hetzelfde principe maar met een andere frontje en merk. Het nadeel van deze kasten is dat ze niet de gestelde 17cm breed zijn, maar 19 cm als je de uitstulpingen aan de zijplaten meerekent. Daarnaast kan ik me moeilijk voorstellen dat deze kasten goed te koelen zijn zonder flinke herrie.

Ook andere oplossingen zijn de Meshlicious uitvoering: SSUPD Meshlicious Full Mesh Zwart . Deze valt met een flink modificatie aan te passen naar een microATX moederbord. Helaas zal dan wel de voeding SFX moeten zijn, wat de prijs weer flink opvoert (zie eisenlijst).

De Meshroom S https://www.ssupd.co/prod...-s?variant=41860124180664 voldoet al meer. Deze heeft geen modificaties nodig om een ATX bord te kunnen herbergen. Daarnaast een goede airflow in deze kast. Helaas: hij is niet beschikbaar (enkel pre-order in US). Ook is de SFX voeding weer nodig.

Verder scoort de N-ATX https://www.sfftime.com/n-atx kast erg goed: ATX moederbord en voeding ondersteuning. Compact, goede airflow. Helaas: niet beschikbaar en als hij beschikbaar is dan is hij wel erg prijzig (200 euro + riser gen 4 60 euro + verzenden 40 euro).

Mijn concrete vraag: hebben jullie suggestisch met betrekking tot een geschikte kast?

Bij voorbaat dank voor het meedenken. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door wcduck op 09-11-2022 21:49 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:20
uitvoering: Sharkoon MS-Y1000 Zwart komt met 4 PWM fans. Voldoet alleen niet aan de diepte echter zie ik de beperking van 36cm daar niet in als de behuizing achter de monitor staat. Een monitor is al snel 50cm breed, 27" zelfs 60cm.

650w Corsair SFX bestaat niet. Wel 600w en die zit ver onder de €170 uitvoering: Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
Jammer van de diepte en breedte eisen. De uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket is een hele fijne kast die voor de rest aan al je eisen voldoet. De videokaart hoeft tevens niet low profile te zijn. Is toch compact voor een m-atx kast.

Anders toch ITX met ATX psu. De uitvoering: Silverstone Sugo 16 Zwart is leuk.

Post anders de gehele wishlist van spullen. Zodat ITX, SFX etc toch een optie is.

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 09-11-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:48:
uitvoering: Sharkoon MS-Y1000 Zwart komt met 4 PWM fans. Voldoet alleen niet aan de diepte echter zie ik de beperking van 36cm daar niet in als de behuizing achter de monitor staat. Een monitor is al snel 50cm breed, 27" zelfs 60cm.

650w Corsair SFX bestaat niet. Wel 600w en die zit ver onder de €170 uitvoering: Corsair SF600
Hartelijk dank voor de suggestie! Hij is inderdaad te diep. Er zitten echter wel pootjes onder. Als ik de achterste pootjes een paar cm naar voren kan halen, dan overlapt de kast met het "uithangende" gedeelte over de monitor-stand.

Mijn monitor is overigens 120 cm breed en heeft een curve. Ik wil de pc achter een zijkant van de curve zetten. Vandaar de afmetingeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:50
Een Jonsbo V9 met een Corsair SF600 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:55:
Jammer van de diepte en breedte eisen. De uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket is een hele fijne kast die voor de rest aan al je eisen voldoet. De videokaart hoeft tevens niet low profile te zijn. Is toch compact voor een m-atx kast.

Anders toch ITX met ATX psu. De uitvoering: Silverstone Sugo 16 Zwart is leuk.

Post anders de gehele wishlist van spullen. Zodat ITX, SFX etc toch een optie is.
Helaas zijn beide cases echt te breed. Dat zou betekenen dat mijn monitor naar voren moet. Dat vind ik niet prettig. Overigens zijn beide suggesties mooie en betaalbare kasten d:)b

Het ITX systeem met het goedkoopste DDR4 moederbord dat niet throttlet en een stille voeding:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 399,99€ 399,99
1MoederbordenGigabyte B660I AORUS PRO DDR4€ 248,99€ 248,99
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 24,49€ 24,49
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 145,05€ 145,05
Totaal€ 1.101,32

Goedkoopste componenten microATX, zonder kast, met stille voeding.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 399,99€ 399,99
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 145,05€ 145,05
Totaal€ 891,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waar heb je een 750w SFX voor nodig?

Vergeet niet dat je ook een cpu koeler nodig hebt. Hoe smaller de kast des te kleiner de koeler. Dat gaat al niet samen met een 13600K die 200w kan verstoken en je eis van stilte. Of je moet met water gaan koelen.

[ Voor 75% gewijzigd door Uszka op 09-11-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Zeker een interessante optie! Echter die ik dan wel een betaalbare stille SFX voeding te vinden. Bij mijn weten (na tig reviews gelezen te hebben) is enkel deze uitvoering: Corsair SF750 (2018) stil te noemen. Tot ongeveer 65% belasting is hij volkomen stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:55:
Waar heb je een 750w SFX voor nodig?

Vergeet niet dat je ook een cpu koeler nodig hebt. Hoe smaller de kast des te kleiner de koeler. Dat gaat al niet samen met een 13600K die 200w kan verstoken en je eis van stilte. Of je moet met water gaan koelen.
Dat is inderdaad een goede vraag met betrekking tot de voeding capaciteit. Ik heb een aantal power calculators ingevuld. Zonder het gebruik van een externe videokaart raadt men 500 W aan. Ik begreep dat videokaarten tegenwoordig een eneorme bak aan energie slurpen. Nu zal ik nooit een high-end videokaart kopen, maar ook een van een paar generaties terug vreten soms 200W.

Ik meende overigens dat de stock cooler in eerste instantie wel zou volstaan, ten minste wanneer deze gecombineerd wordt de Meshlicious kast. Deze schijnt een erg goede airflow te hebben. Ik zou graag voor air-cooling willen gaan omdat op die wijze throttling wordt tegengegaan (airflow koelt VRM's). Met een AIO watergekoeld systeem is dit meestal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
wcduck schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:03:
[...]

Dat is inderdaad een goede vraag met betrekking tot de voeding capaciteit. Ik heb een aantal power calculators ingevuld. Zonder het gebruik van een externe videokaart raadt men 500 W aan. Ik begreep dat videokaarten tegenwoordig een eneorme bak aan energie slurpen. Nu zal ik nooit een high-end videokaart kopen, maar ook een van een paar generaties terug vreten soms 200W.

Ik meende overigens dat de stock cooler in eerste instantie wel zou volstaan, ten minste wanneer deze gecombineerd wordt de Meshlicious kast. Deze schijnt een erg goede airflow te hebben. Ik zou graag voor air-cooling willen gaan omdat op die wijze throttling wordt tegengegaan (airflow koelt VRM's). Met een AIO watergekoeld systeem is dit meestal niet het geval.
wcduck schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:03:
[...]

De Meshlicious past maar een 73mm lage cpu koeler in. Daarmee ga je niet fatsoenlijk en stil een 13600K mee koelen. K cpu's komen overigens zonder boxed koeler. Dat is al sinds 2015 zo.

Een 200w videokaart heb je niet nodig als je iets sneller dan een GTX 960 zoekt. RTX 3050 is vele malen sneller en verbruikt 120w. Dan ga je het al redden met een 450w voeding. Geluidsniveau van de voeding maakt dan niet uit want in een smalle behuizing zal de cpu koeler altijd het meeste geluid maken als daar een 13600K onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:20:
[...]

[...]

De Meshlicious past maar een 73mm lage cpu koeler in. Daarmee ga je niet fatsoenlijk en stil een 13600K mee koelen. K cpu's komen overigens zonder boxed koeler. Dat is al sinds 2015 zo.

Een 200w videokaart heb je niet nodig als je iets sneller dan een GTX 960 zoekt. RTX 3050 is vele malen sneller en verbruikt 120w. Dan ga je het al redden met een 450w voeding. Geluidsniveau van de voeding maakt dan niet uit want in een smalle behuizing zal de cpu koeler altijd het meeste geluid maken als daar een 13600K onder zit.
Bedankt voor je uiteenzetting. Ik was niet op de hoogte dat de K versies zonder cooler kwamen. Ik zal dus inderdaad voor extra koeling moeten zorgen. AIO behoort tot de mogelijkheden. Overigens heb ik al een GTX 960 liggen als videokaart. Je heb een goed punt dat je aangeeft dat een videokaart die ik gebruik ruim onder de 200W zal verbruiken. Misschien is een voeding van 600W toch afdoende. Dat maakt een SFX voeding weer een stuk goedkoper. Het prijsverschil met een ATX voeding is dan nog steeds tussen de 40 en 50 euro. De ITX moederborden zijn echt een stuk duurder dan de microATX borden. Dat is als je alles meerekent (Wifi of eventueel DDR5) meer dan 100 euro. Tot slot zijn ITX kast ook een stuk duurder dan microATX kasten. Neem die Meshlicious ITX kast, die is 150 euro. Enkele van de aagedragen kasten in dit topic zijn rond de 60-70 euro.

Als we alles optellen komen we dan uit op 40 (voeding) + 100 (mobo) + 80 (kast) = 220 euro verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Is er niet een mogelijkheid tot het plaatsen van de PC onder je bureau (ophangen bijvoorbeeld)? 200W van een 13600K ga je niet (stil) koelen met lucht in een low profile achtige setting. Een Noctua NH-L12(S) hoorde ik al met een Ryzen 5 3600.

Overigens is stil en airflow vaak wat lastig. Ja, je kunt fans langzamer laten draaien, maar omdat je behuizing gericht is op airflow hoor je allerlei andere zaken wellicht beter.

• Uszka
uitvoering: Thermaltake Core G3 wellicht een optie? 45cm hoog, 37cm diep en 14cm breed. ATX borden passen dus meer keuze in moederborden. Wel een SFX voeding nodig waar uitvoering: Thermaltake Toughpower SFX Gold TT Premium Edition 550 watt een voordeliger optie is. Prima kwaliteit en superstil. Zit hetzelfde platform in als in de Corsair SF. Hier een review.

• wcduck
  • Niet online
Dagion schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:51:
Is er niet een mogelijkheid tot het plaatsen van de PC onder je bureau (ophangen bijvoorbeeld)? 200W van een 13600K ga je niet (stil) koelen met lucht in een low profile achtige setting. Een Noctua NH-L12(S) hoorde ik al met een Ryzen 5 3600.

Overigens is stil en airflow vaak wat lastig. Ja, je kunt fans langzamer laten draaien, maar omdat je behuizing gericht is op airflow hoor je allerlei andere zaken wellicht beter.
Eronder hangen heb ik ook naar gekeken. Newstar heeft een paar relatief goedkope ophang-setjes.Ik heb echter niet zo veel ruimte onder mijn bureau. Met name de diepte van de kast zal dan beperkt blijven tot 30 c, minus 5 cm kabels aan de achterzijde = 25 cm. Die oplossing heeft niet mijn voorkeur, maar als er geen alternatief is en ik kan een microATX kast vinden met die maximale diepte dan zou het kunnen.

Je hebt een goed punt als je zegt dat een 200W cpu koelen altijd geluid met zich meebrengt. In andere woorden: zijn mijn wensen van een stille pc verenigbaar met de snelheid die ik wens. Misschien moet ik daar een andere topic voor openen. Ik wil in ieder geval in snelheid substantieel erop vooruitgaan tov mijn huidige i5 6400. Ik zoek een systeem dat in zware office omgeving minimaal 2x zo snel is. Dan kom ik eigenlijk alleen uit bij de 13600k (https://cpu.userbenchmark...Core-i5-13600K/3512vs4134). Daarnaast zou ik het liefst weer een jaar of 6-7 met de pc willen doen.

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:31:
uitvoering: Thermaltake Core G3 wellicht een optie? 45cm hoog, 37cm diep en 14cm breed. ATX borden passen dus meer keuze in moederborden. Wel een SFX voeding nodig waar uitvoering: Thermaltake Toughpower SFX Gold TT Premium Edition 550 watt een voordeliger optie is. Prima kwaliteit en superstil. Zit hetzelfde platform in als in de Corsair SF. Hier een review.
Hartelijk dank voor de suggestie. Die kast voldoet inderdaad tot op heden het best! Hij is een fractie te diep. Als ik die achterpootjes iets weet te verplaatsen zou het passen. De riser is PCI gen 3 ipv gen 4, maar dat maakt voor mijn toepassing wellicht weinig uit. Het enige nadeel is de naar mijn ogen hoge prijs. Hij wordt niet nieuw meer gemaakt, en de old-stock prijzen lijken 2x zo hoog als de nieuwprijzen.
De voeding die je aandraagt lijkt inderdaad ok. Vooral het feit dat hij tot 50% belasting geen geluid geeft maakt het voor mij interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door wcduck op 10-11-2022 09:18 ]

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 04:09
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
[...]
Ik zoek een systeem dat in zware office omgeving minimaal 2x zo snel is. Dan kom ik eigenlijk alleen uit bij de 13600k (https://cpu.userbenchmark...Core-i5-13600K/3512vs4134). Daarnaast zou ik het liefst weer een jaar of 6-7 met de pc willen doen.
Userbenchmark zou ik niet als uitgangspunt nemen, in veel taken is een 13600k al 2 keer sneller dan een 9900k, laat staan een 6400. Niet dat het een slechte CPU is, maar gelet op stilte en koeling in een beperkte ruimte is het inderdaad handig om ook aan een iets minder hete CPU te denken.

Als het om een beetje gangbare software gaat zijn er vaak wel reviews te vinden waarin het opgenomen is. Anders even zoeken naar een vergelijkbare taak.

• wcduck
  • Niet online
WinterEFG schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:59:
[...]

Userbenchmark zou ik niet als uitgangspunt nemen, in veel taken is een 13600k al 2 keer sneller dan een 9900k, laat staan een 6400. Niet dat het een slechte CPU is, maar gelet op stilte en koeling in een beperkte ruimte is het inderdaad handig om ook aan een iets minder hete CPU te denken.

Als het om een beetje gangbare software gaat zijn er vaak wel reviews te vinden waarin het opgenomen is. Anders even zoeken naar een vergelijkbare taak.
Ik denk dat het goed is als ik een nieuw topic open waarin ik mijn wensen voor een nieuw systeem kenbaar maak. Wellicht volstaat een 5600g of 5700g voor mij al, wat natuurlijk een enorme bak aan energie-dissipatie scheelt (65W vs 200W) en daarmee ook aan koel-herrie. Tevens scheelt het behoorlijk in kosten.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat het goed is als ik een nieuw topic open waarin ik mijn wensen voor een nieuw systeem kenbaar maak. Wellicht volstaat een 5600g of 5700g voor mij al, wat natuurlijk een enorme bak aan energie-dissipatie scheelt (65W vs 200W) en daarmee ook aan koel-herrie. Tevens scheelt het behoorlijk in kosten.
Als je naar een lagere TDP gaat, en dan ook nog naar een CPU met iGPU (zoals de €149 5600G) dan opent er in ieder geval een wereld van klein-formaat mogelijkheden. :) Kijk ook eens op PCpartpicker voor voorbeelden van micro builds. Soms zie je dan oplossingen waar je zelf in eerste instantie niet aan gedacht hebt.

too old, too cold

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 08:29
Coolermaster NR200P

• wcduck
  • Niet online
Helaas te breed en te lang, maar bedankt voor de suggestie.

• wcduck
  • Niet online
Negakinu schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:27:
[...]

Als je naar een lagere TDP gaat, en dan ook nog naar een CPU met iGPU (zoals de €149 5600G) dan opent er in ieder geval een wereld van klein-formaat mogelijkheden. :) Kijk ook eens op PCpartpicker voor voorbeelden van micro builds. Soms zie je dan oplossingen waar je zelf in eerste instantie niet aan gedacht hebt.
Daar heb je gelijk in. Voor de goede orde: ik heb altijd kleine en stille pc's gehad. Mijn huidige ITX systeem bestaat uit een Antec NSK 110 die met een VESA mount achter de monitor zit. Ook draait hier een extreem stille Asrock X300 mini die ook met een VESA mount achter een monitor zit. Deze hoor je echt helemaal niet.

Hetgeen wat we op dit moment tegenstaat bij het aanschaffen van een ITX systeem is dat de prijzen zo belachelijk hoog zijn ten opzichte van een microATX systeem. Dit probleem wordt overigens met mede veroorzaakt door de hogere TDP's van de CPU's en de extra koeling die nodig is voor de VRM's. Goedkope moederborden zijn nu echt duurkoop geworden door throttling. Ik had niet gedacht dat de nieuwe generatie systemen ineens meer energie zouden gaan gebruiken dan de vorige.

Wellicht is de oplossing voor mij een tijdelijk systeem te kopen dat aanzienlijk goedkoper is. Daar kan ik dan 3 jaar mee vooruit, in de hoop dat er weer efficientere systemen op de markt komen.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:47:
[...]

Wellicht is de oplossing voor mij een tijdelijk systeem te kopen dat aanzienlijk goedkoper is. Daar kan ik dan 3 jaar mee vooruit, in de hoop dat er weer efficientere systemen op de markt komen.
Het ligt er ook echt aan wat je met je systeem wilt gaan doen. Ik zelf draai nog op een 3600XT en die voldoet echt voor alles dat ik er tegenaan gooi op dit moment. Gaming met mijn RTX3070, Photoshop, Indesign, After Effects... Het werkt allemaal vlot genoeg dat ik geen reden zie om over te stappen naar een 5xxx CPU, zelfs nu de 5600 zo goedkoop is. Ik heb het gewoon niet nodig. :)

Ik merk dat men vaker denkt dat je altijd de snelste CPU moet hebben. "20% faster!!" roepen de benchmarks dan. 20% sneller dan snel genoeg? Soms is snel genoeg gewoon genoeg. :p /einde rant

too old, too cold

• Djarune
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:47:
[...]

Daar heb je gelijk in. Voor de goede orde: ik heb altijd kleine en stille pc's gehad. Mijn huidige ITX systeem bestaat uit een Antec NSK 110 die met een VESA mount achter de monitor zit. Ook draait hier een extreem stille Asrock X300 mini die ook met een VESA mount achter een monitor zit. Deze hoor je echt helemaal niet.

Hetgeen wat we op dit moment tegenstaat bij het aanschaffen van een ITX systeem is dat de prijzen zo belachelijk hoog zijn ten opzichte van een microATX systeem. Dit probleem wordt overigens met mede veroorzaakt door de hogere TDP's van de CPU's en de extra koeling die nodig is voor de VRM's. Goedkope moederborden zijn nu echt duurkoop geworden door throttling. Ik had niet gedacht dat de nieuwe generatie systemen ineens meer energie zouden gaan gebruiken dan de vorige.

Na dit verhaal te hebben gelezen zou ik wachten op een nieuwe Deskmini waar een 13gen non K / AM5 processor in gaat. Dat wordt waarschijnlijk niet zo prijzig.

• wcduck
  • Niet online
Negakinu schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:54:
[...]

Het ligt er ook echt aan wat je met je systeem wilt gaan doen. Ik zelf draai nog op een 3600XT en die voldoet echt voor alles dat ik er tegenaan gooi op dit moment. Gaming met mijn RTX3070, Photoshop, Indesign, After Effects... Het werkt allemaal vlot genoeg dat ik geen reden zie om over te stappen naar een 5xxx CPU, zelfs nu de 5600 zo goedkoop is. Ik heb het gewoon niet nodig. :)

Ik merk dat men vaker denkt dat je altijd de snelste CPU moet hebben. "20% faster!!" roepen de benchmarks dan. 20% sneller dan snel genoeg? Soms is snel genoeg gewoon genoeg. :p /einde rant
Ik ben een heavy user met betrekking tot standaard office taken. Mijn huidige pc is inmiddels al een jaar te traag voor mijn werkzaamheden. Daarom wil ik uiterlijk december een nieuw systeem. Langer wil ik niet meer met mijn huidige systeem werken. Ik heb het te lang uitgesteld.

Met betrekking tot de graphics: er wordt eigenlijk maar een spel op de pc gespeeld, en dat draait al goed genoeg met de GTX 960. De nieuwe pc moet rond die snelheid kunnen leveren op grafisch gebied.

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:22:
[...]

Na dit verhaal te hebben gelezen zou ik wachten op een nieuwe Deskmini waar een 13gen non K / AM5 processor in gaat. Dat wordt waarschijnlijk niet zo prijzig.
Ik heb geinformeerd wanneer deze uitkomt. Dit is februari/maart 2023. Dit duurt me te lang. Mijn PC is nu onwerkbaar traag.

• Uszka
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:11:
Mijn huidige pc is inmiddels al een jaar te traag voor mijn werkzaamheden.
Alles vanaf 2e gen Core i uit 2011 draait nog prima voor standaard office, als er maar een ssd in zit. Hoe ziet je huidige systeem eruit dan buiten die GTX 960?

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:20:
[...]

Alles vanaf 2e gen Core i uit 2011 draait nog prima voor standaard office, als er maar een ssd in zit. Hoe ziet je huidige systeem eruit dan buiten die GTX 960?
Core i5 6400, 16 GB DDR4, 2 TB SSD, 2 TB HDD, onboard videocard, wifi, bluetooth, 42" breedbeeld beeldscherm (5200x1440 dacht ik). Alles in Antec NSK 110 kast met vesa mount achter het beeldscherm

De taken die ik met de pc TEGELIJK uitvoer zijn (waar de pc moeite mee heeft aangegeven in cursief):
- ongeveer 100 tabbladen tegelijk open in Edge, vaak zelfs een stuk meer => flinke belasting op CPU en geheugen
- 20 tal tabbladen in firefox
- regelmatig ook enkele tabbladen in Brave
- 1 TB aan data continu synchroniseren met Resilio Sync (vanaf SSD)
- DisplayFusion voor beeldscherm management => flinke belasting op CPU
- Meerdere grote PDF's
- Illustrator een paar bestanden open
- Powerpoint meestal 2-3 presentaties open van enkele 100-en MB's
- OneNote met veel data
- Word 1 a 2 documenten
- Excel meerdere grote bestanden
- Teams
- VLC Media player voor bekijken video
- Backup naar NAS via Duplicati

Af en toe bovenop lijstje hierboven, maar niet allemaal samen:
- Solidworks => loopt niet lekker
- Lightroom => loopt nu supertraag
- Medical Imaging software => aanslag op geheugen en CPU
- Microstation
- Videobewerking, hooguit eenvoudig knip en plakwerk.

Extra:
- Fortnite => niet te draaien, behalve op superklein scherm met lage resolutie (1024 met alles uit)

Uiteraard draai ik nog wel meer software zoals de rest van het Adobe pakket en driver software van de muis, toetsenbord, monitor, geluid, videokaart.

Om overzicht te houden gebruik ik DisplayFusion en meerdere desktops. De PC start ongeveer 1x per 6 weken opnieuw op. Voor de rest wordt enkel de slaapstand gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door wcduck op 10-11-2022 22:42 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:52

Thomg

Aww yiss

De 6400 is dan ook echt een traag stuk stront* anno 2022 vooral door het gemis van HTT + quad core, waarom denk je dat iets als een 5700X niet voldoende is? Dat gaat echt een wereld van verschil maken.

* Voor de use case die je net beschreven hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 10-11-2022 22:54 ]

• wcduck
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:53:
De 6400 is dan ook echt een traag stuk stront* anno 2022 vooral door het gemis van HTT + quad core, waarom denk je dat iets als een 5700X niet voldoende is? Dat gaat echt een wereld van verschil maken.

* Voor de use case die je net beschreven hebt.
Ik heb vooral bij mijn onderzoek naar iets substantieels snellers gekeken dan mijn huidige opstelling. Het liefst wil ik een factor 2 aan effective speed winst. Dan kom ik eigenlijk alleen uit bij de 13600k of sneller volgens UserBenchmark (https://cpu.userbenchmark...Core-i5-13600K/3512vs4134). De 5600 of 5700X komt uit op ongeveer 30-40% winst op effective speed (https://cpu.userbenchmark...en-7-5700X/3512vsm1823386).

[ Voor 12% gewijzigd door wcduck op 10-11-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
wcduck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:07:
[...]

Ik heb vooral bij mijn onderzoek naar iets substantieels snellers gekeken dan mijn huidige opstelling. Het liefst wil ik een factor 2 aan effective speed winst. Dan kom ik eigenlijk alleen uit bij de 13600k of sneller volgens UserBenchmark (https://cpu.userbenchmark...Core-i5-13600K/3512vs4134). De 5600 of 5700X komt uit op ongeveer 30-40% winst op effective speed (https://cpu.userbenchmark...en-7-5700X/3512vsm1823386).
Userbenchmark is een synthetische benchmark site die verboden zou moeten worden. Alles rond “Passmark” is niet te vertrouwen. Check Cinebench r20 scores. De 5700x is singlethreaded 2x zo snel als de 6400 en multithreaded ongeveer 5x zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:18:
[...]

Userbenchmark is een synthetische benchmark site die verboden zou moeten worden. Alles rond “Passmark” is niet te vertrouwen. Check Cinebench r20 scores. De 5700x is singlethreaded 2x zo snel als de 6400 en multithreaded ongeveer 5x zo snel.
Is Cinebench wel representatief voor office werkzaamheden zoals ik uitvoer? Wanneer ik deze Tweakers benchmark mbt browsen, inpakken, videobewerken en fotobewerken erbij pak, dan is de Raptor Lake overigens echt wel substantieel sneller dan de AMD 7 serie.
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:52

Thomg

Aww yiss

wcduck schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:44:
[...]

Is Cinebench wel representatief voor office werkzaamheden zoals ik uitvoer? Wanneer ik deze Tweakers benchmark mbt browsen, inpakken, videobewerken en fotobewerken erbij pak, dan is de Raptor Lake overigens echt wel substantieel sneller dan de AMD 7 serie.
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Natuurlijk, maar daar is de prijs en het verbruik ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:48:
[...]

Natuurlijk, maar daar is de prijs en het verbruik ook naar.
Goed punt. Nu ik er meer over nadenk is stilte belangrijker dan een PC die 7 jaar meegaat. Ik heb een nieuw topic geopend voor de systeemcomponenten. Stil, compact en snel systeem

Pagina: 1