Zonnepanelen offertes oost-west: Enphase of Solaredge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 20:29
Zonnepanelen offertes oost-west: Enphase of Solaredge

Wie wil met me meekijken? Twee offertes voor zonnepanelen: welke kies ik? Ik heb er de afgelopen tijd veel over gelezen, maar ik vind het ingewikkeld en het blijft een klok-en-klepel verhaal. Te weinig inzicht om de offertes echt goed te kunnen beoordelen. Twee lokale installateurs over de vloer gehad, beide staan goed bekend. Twee verschillende systemen. Wat kies ik?

Het hoeft niet het allerbeste, goedkoopste, effectiefste te zijn. Een prima systeem voor een normale prijs is goed genoeg. Ik hoop een keuze voor een van de twee te kunnen maken. Andere bedrijven kunnen pas over maanden een offerte komen maken en dan zijn deze al verlopen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gn8__cR7ipfuCTGbTDvbVfcJFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B0E2K9jSVlNMB4XzP7gmw7Cn.jpg?f=user_large

Oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4snparH24RE7DXNuhlNCX68Qlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5av7TKsawWfImjMFzCQzFMsM.jpg?f=user_large

West:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yawdt5xEj3gopYicFI-ZkbkDum8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T5IsaBT9SvWHO663MwySFm7J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogwD_Dj57G8JZZwXC3c_r_7fUnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6r40F0L7g42scnsuNMrdxVQ0.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is 5,5m breed. Precieze oppervlakte weet ik niet. Er hoeven ook niet meer panelen op dan in deze offertes. Dakhelling 40 graden.
Schaduw
Oost: alleen ’s ochtends als de zon heel laag staat van een boom.
West: dakkapel, schoorsteen
Jaarverbruik
Gewenste opwek is 2800-3000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Eigen verbruik afdekken, rekening houdend met afbouw van de salderingsregeling. Daarom ook panelen verdeeld over oost-west.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig door installateur.
Bijhouden van data
Leuk als de mogelijkheid er is. Niet het belangrijkst.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
9x Jolywood JW-HD120N-400 N-type
9x Enphase IQ7 Micro Omvormer
Envoy-S (single phase)
Kosten: 6933,- incl. installatie, materiaal en incl. btw

Offerte 2
11x Sharp NUJCB 410wp
11x optimizer S440
Solaredge omvormer 3500H HD
Opbrengst per jaar: 3000kwh
Kosten: 6573,- incl. installatie, materiaal en incl. btw
Regio
Omgeving Utrecht

Ik neig naar offerte 2, want meer opwek en iets goedkoper. Heb ik daarmee het gewone, prima systeem voor een normale prijs waar ik naar op zoek ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Hoeveel panelen komen er op oost en hoeveel op west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Dat staat niet in de offertes. Moet ik nog naar vragen, denk ik.

Wat ik denk naar aanleiding van de bezoeken van de installateurs denk, is bij beide redelijk gelijk verdeeld. Bij offerte 1 geloof ik vijf op west, vier op oost. Geen paneel op de dakkapel.

Bij offerte 2 ook één op de dakkapel op west, verdeling dan vijf op west en zes op oost, gok ik?

[ Voor 3% gewijzigd door Naamah op 11-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-05 14:07
Offerte 1 zou ik iedergeval niet doen.
Op 400 WP wil je geen iq7 maar eigenlijk de iq7+.

Ter vergelijking, ik heb 385WP panelen met een iq7+ omvormer. In het enphase topic staat er veel over beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Sowieso uit deze twee offertes de tweede.

Meer panelen wint bijna altijd van enkele procenten rommelen in de opbrengst van minder panelen.

Dan ook nog €400 goedkoper.

En idd IQ7 is hier de verkeerde omvormer. De iq7+ is waarschijnlijk slecht leverbaar. Zelfs die zit al fors onder de 400W met een max van 295. Voor NL wel het beste compromis als je per se Enphase zou willen.

Over de solaredge setup, vraag de installateur eens naar het solaredge designer rapport (simulatie). Je zit met aantal panelen op oost/west, verondersteld 45 graden dak en verdeling 6/5 panelen, wel net op een mogelijk lastig punt qua opbrengst verlies. Dat moet echt even gesimuleerd om te zien of dat acceptabel gaat zijn. Dat zou een reden kunnen geven om voor Enphase te gaan, maar in het algemeen kost dat dus best wat extra.

Dit van iemand die zelf 6x enphase iq7+ heeft liggen met 365w panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 11-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44
Wilke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:37:
Sowieso uit deze twee offertes de tweede.
Maar dan wel met s500b
Met de gunstigste verdeling 5+6 is dat marginaal genoeg, maar zou net op het randje van okay zijn.

Met s440 krijg je optimizer clipping: uitleg tuinhuisje start van solaredge topic.

Als het past, doe dan 6+6, of meer: teveel zonnepanelen bestaat nog steeds niet, en zo heb je een beter werkend systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vraag idd even na bij offerte twee:
Hoeveel panelen per dakdeel
Vraag specifiek om de s500b optimizer
Vraag om een rapport uit solardedge designer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Dank voor jullie reacties! Dat bij Enphase de IQ7+ beter lijkt te passen had ik zelf ook gevonden in een datasheet. Fijn om dat bevestigd te zien door jullie.

Bij offerte 2 zou de verdeling 8 oost en 3 west zijn. Ik had gehoopt dat een meer gelijke verdeling mogelijk zou zijn, omdat ik door door de week overdag niet thuis ben. Mijn gedachte is: hoe meer op west, hoe meer ik opwek eind van de middag/begin van de avond als ik er wel ben. Aan de andere kant: misschien is het verschil ook wel niet zo groot. Wellicht past meer niet of is het niet gunstig i.v.m. schaduw.

Uit het designerrapport zijn dit volgens mij de relevante delen. Installateur geeft aan dat het systeem de 410wp panelen van Sharp nog niet kent en de simulatie daarom gemaakt is met 395wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDA_MAvqJQqlHnTyJrwDW-MdL4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSkIqNezhGkS2kktApZ8iO4G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP0P38DZtKoxyBRYKlKnNd8yQ1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21itXuBLIYx8Qg2AB36QbPMI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
De buren hebben 10 panelen op oost liggen. In landscape passen er nog ~3 boven. Die 3 panelen op west gaan de oorlog niet winnen. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die drie panelen aan een kant is een nono voor solaredge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamah
Balen van die 3 panelen op west. Dat het niet werkt, heeft dat te maken met de minimale spanning die nodig is om de omvormer te laten werken?

Ik zou sowieso ook liever een betere verdeling tussen oost-west zien, los van of dit wel of niet zou werken. Alleen oost zou ik echt zonde vinden gezien mijn verbruik: ik ben door de week vaak rond 15.00 thuis. Precies het tijdstip waarop de opbrengst op oost stopt.

Vragen of de installateur mogelijkheden voor een betere verdeling ziet? Of hebben jullie nog andere ideeën hierover?

[ Voor 11% gewijzigd door Naamah op 11-11-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, leg meer panelen op west, zodat er meer dan 3 panelen liggen ;)
#dakvol

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 11-11-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
En dan ... wek ik als salderen stopt heel veel op precies op het moment dat ik niet thuis ben.

Ik ben doordeweeks overdag weg en kom thuis precies rond het moment dat het oostdak in de schaduw komt te liggen. Is toch stom om dat dan vol te leggen en west maar te laten? Leuk zolang ik kan salderen, maar daarna vrij zinloos. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:45
Voordat die regeling volledig is afgebouwd heb je met de huidige stroomprijzen je zonnepanelen al lang terug verdiend.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

En ochtend/avond verschil kan je uitstekend met een accu opvangen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SAP plaatsen, dan heb je feitelijk geen 'last' meer van saldering.
Alle opwek via 1 meter&contract. Al je verbruik via de andere meter+contract.

Maar ook zonder dat: dak volknallen, dan heb je alles terugverdient tegen de tijd dat salderen afloopt en heb je dan elke dag profijt van de extra opbrengst, wat die dan ook opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Oke ... dan misschien toch alleen oost, als jullie dat zeggen. Ik had zó in mijn hoofd dat het oost-west moest worden. Toch even omschakelen.

Morgen maar eens kijken of de installateur zin heeft om een nieuwe offerte te maken.

Thuisaccu wil ik voor nu nog niet, maar dat zal tegen de tijd dat salderen stopt wellicht ook gebruikelijker/beter ontwikkeld zijn. SAP ... klinkt interessant, maar ook voor nu even te ingewikkeld, ook qua regelwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kleine observatie:

Iedereen: "dak vol!", "meer panelen!" "Gooi vol dat dak"

@Naamah dus jullie zeggen alleen oost?

:+

Nee, we zeggen dak vol: Dus, oost/west, prop beide dakhelften zo vol mogelijk. Plat dakje op de schuur? Die ook. Uitbouw? Ja, die ook.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 11-11-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Oh, gaat lekker. Mijn aanname was dat meer dan 3 panelen op west misschien niet kan en dat 'meer panelen' dus betekende meer op oost en dat het verschil in aantal alleen maar groter zou maken. En daar levert blijkbaar al een probleem op met 3 vs 8 en dat dan dus beter alles op oost zou kunnen. Inderdaad niet wat er staat :)

Ik ga de installateur in eerste instantie vragen om een betere verdeling. Meer panelen ... ik weet het niet. Die 3000kwh is al een stuk boven mijn huidige verbruik en ik denk dat ik dit eigenlijk wel prima vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Je hebt dan maar 1x de vaste kosten. En ik zou even aan je buren vragen welke opbrengst ze halen. Daar ligt immers al een systeem te snorren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:43:

Nee, we zeggen dak vol: Dus, oost/west, prop beide dakhelften zo vol mogelijk. Plat dakje op de schuur? Die ook. Uitbouw? Ja, die ook.
Met wel de kanttekening dat 3 panelen op west leggen in combinatie met een solaredge systeem mogelijk niet zo heel veel doet, omdat je dan in de avond je stringspanning helemaal niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En op een mooie zonnige ochtend je hele systeem geremd wordt door west. #optimizerclipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Ik ga kijken of zes panelen oost en zes panelen op west zou kunnen volgens de Solaredge-installateur. En tegelijkertijd verder kijken naar Enphase. En toch nog maar wat meer partijen benaderen op zoek naar een offerte voor iets wat wel gewoon klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:11:
En op een mooie zonnige ochtend je hele systeem geremd wordt door west. #optimizerclipping.
Dat gebeurt met een SE toch niet? Als de oost het in z'n eentje redt, dan redt-ie het ook met 3 extra panelen die in de schaduw liggen, en daarom maar 1V leveren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoeveel ampere kunnen die panelen leveren in de schaduw (en dus het hele systeem?)
Zie hiervoor de ts van solaredge topic, "het tuinhuisje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:36:
Hoeveel ampere kunnen die panelen leveren in de schaduw (en dus het hele systeem?)
Zie hiervoor de ts van solaredge topic, "het tuinhuisje".
Als de panelen in de zon 5A leveren en die in de schaduw 1/10e of zelfs 1/20e daarvan maar, is er geen enkel probleem als die set in de zon in z'n eentje genoeg panelen heeft om de minimale stringspanning te halen. Die schaduwpanelen gaan gewoon 1/10e (6V) of 1/20e (3V) van de 60V spanning leveren leveren en beperken de goed werkende string (die 5A wil leveren) niet. Dat is het hele idee.

Het "tuinhuisje" heeft aan beide kanten een te korte string.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 12-11-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leesvoer: Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?
In het kort: je wil dat beide kanten, los van elkaar, het lijnvoltage kunnen halen. Nooit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:50:
Leesvoer: Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?
In het kort: je wil dat beide kanten, los van elkaar, het lijnvoltage kunnen halen. Nooit gedoe.
Ik ken het. Alleen als een oostkant in z;n eentje prima alles haalt, dan doen 3 extra panelen in het westen die oostkant toch geen kwaad? Die westkant is idd niet zo nuttig (daar begon ik mee). Ik begrijp niet waarom je stelt dat de 3 extra panelen op het westen ook de (an sich prima werkende set) in het oosten zou limiteren.

En ja, uiteraard wil je dat beide kanten los van elkaar het lijnvoltage kunnen halen. Maar dan nog limiteren een paar extra panelen op west een an sich goed werkende set op de oostkant volgens mij niet. Dat is het hele idee van een SE set: dat er een paar panelen in de schaduw kunnen zonder impact op de rest (op voorwaarde dat de rest / het totaal wel de minimale stringspanning haalt).

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 12-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44
@JvS wat je schrijft is correct. De groep die individueel het voltage haalt zal nooit beperkt worden door de rest.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Ik ben wat verder aan het kijken naar systemen met Enphase. SolarEdge lijkt me niet handig, gezien wat hierboven staat en het tuinhuisje-voorbeeld en ik wil ook geen systeem dat 'waarschijnlijk wel nét aan zou moeten werken'. Dus toch Enphase, ook al is het wat duurder. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik heb nu een offerte voor een systeem met:
10 Longi Solar - Mono 405 All Black Half Cut PERC € 2.200,00
10 Enphase Micro Omvormer IQ7+
1 Envoy-s Standard

Zes panelen op oost, vier op west.
Total Wp vermogen 4.050 [Wp]
Rendement omvormer 96.5%
Geschatte opbrengst [kWh per jaar] 3.318 [kWh]

Lijkt me qua systeem helemaal niet gek. Wel duur: 8.300 (inclusief alle materiaal, montage en btw). Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naamah schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:43:
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
5x APS DS3(-L), kost ~1000 euro plus 200 voor de ECU-R
2x Hoymiles HMS-2000-4T + 1x Hoymiles HMS-1000-2T kost ook ook ~ 1000 euro + 175 aan monitoring

enphase is 1800 euro aan materiaal bij vergelijkbare shops.

Meestal zijn deze merken een stuk goedkoper dan enphase en ze hebben met 370, 440 of zelfs 500watt vermogen per paneel ook meer mogelijkheid om de pieken er beter uit te krijgen. Ik weet niet wat de dakhoek en azimuth precies is maar als het richting 30 graden gaat en naar het zuiden, ga je met 400wp panelen en 300watt omvormers op zonnige dagen in april-sep wel pieken op 300watt opbrengst per paneel, terwijl het ook naar 370 of zelfs 400+watt kan.

Dit kan je het best simuleren om het zeker te weten. Op zich is tot 20% overdimensioneren op 1 orientatie nog wel ok. Maar 295watt op 405wp is wel weer wat veel overdimensioneren.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 18-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Dan zou van Enphase IQ7A wellicht beter zijn?

Dakhoek is 40º. Oriëntatie bijna recht op het westen (klein stukje meer noord dan west) en oosten. Azimut is dan 80º en -100º volgens mij.

Edit: nvm, ik heb het Enphase-topic nog eens bestudeerd en daar eigenlijk al het antwoord gevonden dat IQ7A de extra kosten zelden waard is. IQ7+ lijkt dus prima.

[ Voor 30% gewijzigd door Naamah op 18-11-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naamah schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
Dan zou van Enphase IQ7A wellicht beter zijn?
Mijn mening is dat Enphase onredelijk duur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Inmiddels een heleboel offertes verder die allemaal geen goede opties waren. Maar vandaag kreeg ik dit voorstel.

Offerte 1
12 x Phono Solar 405wp
3 x Hoymiles HMS-1600
1 x Hoymiles DTU-pro monitoring
7523,- excl. btw (inclusief installatie en al het materiaal)

Alternatief is nog:
Offerte 2
12 x Longi 405wp
12 x Enphase IQ7+
1 x Envoy-s
7850,- excl. btw (inclusief installatie en al het materiaal)

Beide gevallen installatie eind maart/begin april. Beide hetzelfde legplan.

Qua kosten komt het bijna op hetzelfde neer, dus daar hoef ik mijn keuze niet op te baseren. Bedrijf offerte1 is thuis geweest en heeft alles goed bekeken en uitgerekend of het past. Offerte 2 is online/telefonisch gegaan, maar is een bedrijf waar ik op zich ook vertrouwen in heb.

De keuze baseren op Hoymiles of Enphase? Heeft dan een van beide de voorkeur?

Legplan in beide gevallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bmg2vF1fyoVBUt7ze4t_x-RzC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lBXps4UrAQAaE4Bfj48N0vCM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:40
Waarom niet gewoon het maximum neerleggen wat kan? bij 1 van de eerdere offertes was 8 op oost het maximum, nu heb je een offerte van met 6 op west en een leeg dakkapel, dus ik zou zeggen leg er maar 7 op west neer en 8 op oost.

Daarnaast zou ik deze 2 filmpjes aanraden om te kijken Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)? en Solar Panel Shading: Are Optimisers and Microinverters Worth It? en dan kan je je afvragen of micro omvormers of optimizer überhaupt nodig zijn en kun misschien wel uit met een omvormer met mpp tracking en 2 strings en in principe zou de omvormer ook nooit groter dan 3300w hoeven te zijn want oost en west kunnen niet tegelijk opwekken dus je kan dan een goedkopere 1 fase omvormer die tussen de 500 en 900 euro zijn in plaats versus de 1800/2500 euro die enphase/solaredge gaat kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door aegis op 30-11-2022 17:16 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

Beetje late reactie, maar ik zag dat je een 3 fase aansluiting hebt.

Ik zou dan een systeem voor Oost op 1 fase en een systeem op West op een andere fase. Spanningen van de fases wel even meten, op degene die 's ochtends de laagste spanning heeft de 'Oost-installatie' en de fase met de laagste spanning in de middag de 'West-installatie'. Dan heb je minder last van het uitschakelen van de omvormers door te hoge netspanning (zelf last van gehad toen de buren besloten ook zonnepanelen te nemen).

Wil nu op een appartementencomplex van 39 woningen over 3 woonlagen met de VVE bespreken wat de mogelijkheden zijn. Dakoppervlak per 3 woningen is ca 77m² maar er staan nog wat dikke schoorstenen en luchtkanalen en omdat er ook minimaal 75cm van de randen vandaan gebleven moet worden, blijft er ca 55m² over wat neerkomt op ca 10 panelen per woning.

Het lijkt mij makkelijker/veiliger om van de woningen op de 1e woonlaag een ymvk(as)-kabel te leggen met werkschakelaars op het dak. Gevolg is dat er dan wel micro-omvormers moeten komen voor en die zijn tegenwoordig bijna net zo duur als de panelen.....

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
In ieder geval oost helemaal vol, zeker met enphase.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1