Riool / put in de voortuin verstopt en moet worden vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ivanhoe58
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04-2023
Hallo lieve mensen,

We hebben een aantal dagen problemen gehad met het afvoeren van water (verstopte WC).
Vanochtend is hiervoor een bedrijf geweest en nu blijkt dat de put in de voortuin verstopt zat met allerlei rotzooi en begroeit met wortels van bomen/struiken.

De afvoerbuis die ons huis in gaat is ook oud en aan vervanging toe.
Ik heb erbij gestaan en geloof dit allemaal, ook omdat de buis met camera is geïnspecteerd etc.
De werkwijze was prima en professioneel.
Maar ik kreeg alsnog wel een rolberoerte van de prijs die gecommuniceerd werd voor de verdere reparatie.

De offerte was +/- €2500,- excl. btw. en de kosten van vandaag €430,- incl. btw.

Wat moet er nog gedaan worden: afvoerbuis vervangen door PVC variant en wordt op de bestaande riolering aangesloten. Dit is zo'n 6 meter buis.
Verder worden de tegels uit onze huidige WC gesloopt, beton gestort en egaal gemaakt.
Nieuwe tegels en het leggen ervan zitten niet in de +/- €2500,- excl. btw.

Zoals wellicht velen van jullie heb ik totaal geen referentiekader en wil dus graag aan jullie vragen.
Is +/- €2500,- excl. btw. een redelijk bedrag voor de beschreven reparatie? Iemand die hier ervaring mee heeft? (aantal foto's bijgevoegd)

Heel veel dank voor de feedback en terugkoppeling.
Wordt erg gewaardeerd.

Vriendelijke groeten,

IvoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzfRAuJOgWzpvsrzK0t65YP-Hrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azlKVUI2d1I7blthsrRAHv6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiCHJpkh5Rf0dWQqef5Xjh1iOpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1NAVEnmyBANflMyaEY0eUaA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ivanhoe58 op 10-11-2022 17:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16

paQ

even als begin... hoe lang is hij bezig geweest voor die 430 euro?
En wat is er allemaal gedaan (Behalve camerainspectie)
Dan krijgen we wat beter een indruk van de rest van de genoemde bedragem

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Foto's ontbreken nog, maar van waar tot waar gaat het riool worden vervangen?

Ik neem aan dat je nu gres hebt? Of asbest?
En is er geen optie om via de kruipruimte je toilet opnieuw aan te sluiten? Scheelt een hoop ellende. Of gaan ze daar de hele vloer tot aan het riool er uit halen?

Mis een klein beetje het totaalplaatje.

Edit:

Ik zie nu de foto's. Het lijkt op gresbuis in de put, maar dat is de kant naar de gemeente zo te zien?

Wat gaan ze doen voor die prijs? Je hele tuin open graven, riool vervangen en weer netjes dicht straten?

En wat is er op de camerabeelden te zien? Een riool dat 'oud' is zegt niks. Is dit ook gres? Of asbest? En is dit defect? Door verzakking e.d. Kunnen er zeker breuken ontstaan met alle narigheid van dien, maar puur vervangen omdat het oud is lijkt me niet echt een goed verhaal.

[ Voor 43% gewijzigd door Koekstra op 10-11-2022 17:48 ]

• Ivanhoe58
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:41:
even als begin... hoe lang is hij bezig geweest voor die 430 euro?
En wat is er allemaal gedaan (Behalve camerainspectie)
Dan krijgen we wat beter een indruk van de rest van de genoemde bedragem
Foto's ontbreken nog, maar van waar tot waar gaat het riool worden vervangen?

Ik neem aan dat je nu gres hebt? Of asbest?
En is er geen optie om via de kruipruimte je toilet opnieuw aan te sluiten? Scheelt een hoop ellende. Of gaan ze daar de hele vloer tot aan het riool er uit halen?

Mis een klein beetje het totaalplaatje.
Dank voor de snelle reactie! :)
Allright, sorry ik heb hier niet echt ervaring mee dus goed dat jullie doorvragen.

De meneer heeft 1,5 - 2 uur gewerkt aan oa. probleem ontdekken, de put in de voortuin openhalen, alle shit (letterlijk) eruit, doorspoelen, camera inspectie. Dat waren de voornaamste werkzaamheden.

Ik heb nu gres inderdaad en er is helaas geen kruipruimte om bij de leiding te komen. Het plan is om alle vloertegels van het huidige toilet eruit te halen. De oude leiding van binnen (bij de WC) naar de buitenkant (tot de put) is 3M en dan moet er nog 3M door de voortuin om op de bestaande riolering uit te komen.

Hopelijk maakt dit het eea. nog iets duidelijker, bedankt voor het doorvragen! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja het kan aan mij liggen, maar alle takken / wortels uit de pijpen trekken? en kijken hoe het loopt?
Hoe lang zit het al zo, tig jaren?

Zelf een PVC buis buiten vervangen als je de troep er echt niet meer uit krijgt kun je ook prima zelf. Het wordt nog prima weer deze week ;)
En zou het dan eens aankijken ipv heel je WC af te breken en verbouwen voor 3m pijp. Paniek kan altijd nog.

430 vind ik stevig overigens.
Heb 2 weken terug iemand hier gehad, 1 uur, camera, uitpeilen, graven, spoelen, buis repareren, dichtmaken, 185 euro.

(En draai die klimmer waar die wortels van komen de nek om)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 08:57

Ligone

Moeha!

Laat eens een ruimer komen met rioolrat (een echte, geen karwei toestanden) en meestal hebben die ook een camera. Dan kan pas goed geinspecteerd worden. Het zou me verbazen dat die slecht is. Er zijn gresbuizen van +100 jaar die nog in tiptop conditie zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Ivanhoe58 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:53:
[...]

[...]

Dank voor de snelle reactie! :)
Allright, sorry ik heb hier niet echt ervaring mee dus goed dat jullie doorvragen.

De meneer heeft 1,5 - 2 uur gewerkt aan oa. probleem ontdekken, de put in de voortuin openhalen, alle shit (letterlijk) eruit, doorspoelen, camera inspectie. Dat waren de voornaamste werkzaamheden.

Ik heb nu gres inderdaad en er is helaas geen kruipruimte om bij de leiding te komen. Het plan is om alle vloertegels van het huidige toilet eruit te halen. De oude leiding van binnen (bij de WC) naar de buitenkant (tot de put) is 3M en dan moet er nog 3M door de voortuin om op de bestaande riolering uit te komen.

Hopelijk maakt dit het eea. nog iets duidelijker, bedankt voor het doorvragen! :)
toon volledige bericht
Even zonder gekheid, als het gres vervangen moet worden, vervang je hem toch tot aan je gevel? De kans is best groot dat daar nog een goed stuk zit waar je op kan aanhaken.

Je hele toiletvloer er uit zou ik echt als allerlaatste redmiddel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:35
Wat let je om meerdere offertes aan te vragen? vind het best een stevige prijs..

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:53
Koekstra schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:57:
[...]

Even zonder gekheid, als het gres vervangen moet worden, vervang je hem toch tot aan je gevel? De kans is best groot dat daar nog een goed stuk zit waar je op kan aanhaken.

Je hele toiletvloer er uit zou ik echt als allerlaatste redmiddel gebruiken.
Dit. die wortels zitten niet tot onder je toilet neem ik aan. Als je bij de fundering graaft kun je daar toch aansluiten op het eerste stuk buis wat onder je fundering vandaan komt. Het stuk daaronder kan niet snel iets mankeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dit. die wortels zitten niet tot onder je toilet neem ik aan. Als je bij de fundering graaft kun je daar toch aansluiten op het eerste stuk buis wat onder je fundering vandaan komt. Het stuk daaronder kan niet snel iets mankeren.
Gezien er met camera is gekeken zal de professional ook wel redenen hebben om het stuk onder de wc ook te noemen.

Alleen zijn die redenen hier nog niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivanhoe58
Hoi lieve mensen,

Bedankt voor alle perspectieven, meedenken en opmerkingen. Ik merk dat mijn communiceren een stuk duidelijker en scherper kan maar omdat dit niet mijn 'cup of tea' is merk ik dat ik het eea. moeilijk kan overbrengen. Excuus daarvoor!

De 3 meter pijp het huis in is oud metaal (uiteinde aangegeven op foto met rood hieronder), de afvoerbuis buiten (neem aan dat het gres is) in mijn put (ligt in mijn voortuin) gaat 3 meter naar de riolering. Het oude metaal moet vervangen worden aldus de expert en dat is het stuk dat onder mijn toilet uitkomt. Vandaar dat de tegels in de WC er ook uitmoeten (geen kruipruimte). Ik heb geen idee waarom het oude metaal vervangen moet worden door PVC anders dan dat het me goed lijkt dat iets wat erg oud is vervangen wordt. Misschien ben ik daar een beetje een simpele geest in.

De put in het voortuin zit vol met wortels, als je goed naar de gele pijl kijkt dan zie je de bovenkant van de wortels al zitten en dit gaat dus +/- 1 meter diep naar beneden. Toen de expert de put vanmiddag opende zag het helemaal verstopt met WC papier etc. De wortels hielden allemaal troep vast. Wortels kan je nu natuurlijk weghalen maar zullen ongetwijfeld terugkomen waardoor hetzelfde probleem ontstaat. Onze voortuin staat vol met struiken en een boom, die allemaal weghalen is geen optie.

Resume: hetgeen uit de metalen buis (rode pijl) komt stroomt in de put 1 meter naar beneden en wordt dan verder afgevoerd naar de riolering. De expert zegt: put eruit en dan met 6 meter nieuwe buis de afvoer direct op de riolering aansluiten. Daarmee omzeil je de put uiteindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uQXjUjByxOTjNG1fK66GGf4weY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QORsAUMhKoziKkMplKAb9f4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vind 430 euro voor 1,5 a 2 uur werk wel heel veel. Rioolonstopping is typisch een onderwerp waarin veel oplichters actief zijn, zie bijvoorbeeld; https://www.maxmeldpunt.n...ten-torenhoge-rekeningen/

Dus ik zou sowieso een nieuwe offerte aanvragen. Ook de prijs voor de 6 mtr vervangen lijkt me erg veel en ik vraag me ook wel af of die tegels er echt uit moeten.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Ivanhoe58 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:32:
Hoi lieve mensen,

Bedankt voor alle perspectieven, meedenken en opmerkingen. Ik merk dat mijn communiceren een stuk duidelijker en scherper kan maar omdat dit niet mijn 'cup of tea' is merk ik dat ik het eea. moeilijk kan overbrengen. Excuus daarvoor!

De 3 meter pijp het huis in is oud metaal (uiteinde aangegeven op foto met rood hieronder), de afvoerbuis buiten (neem aan dat het gres is) in mijn put (ligt in mijn voortuin) gaat 3 meter naar de riolering. Het oude metaal moet vervangen worden aldus de expert en dat is het stuk dat onder mijn toilet uitkomt. Vandaar dat de tegels in de WC er ook uitmoeten (geen kruipruimte). Ik heb geen idee waarom het oude metaal vervangen moet worden door PVC anders dan dat het me goed lijkt dat iets wat erg oud is vervangen wordt. Misschien ben ik daar een beetje een simpele geest in.

De put in het voortuin zit vol met wortels, als je goed naar de gele pijl kijkt dan zie je de bovenkant van de wortels al zitten en dit gaat dus +/- 1 meter diep naar beneden. Toen de expert de put vanmiddag opende zag het helemaal verstopt met WC papier etc. De wortels hielden allemaal troep vast. Wortels kan je nu natuurlijk weghalen maar zullen ongetwijfeld terugkomen waardoor hetzelfde probleem ontstaat. Onze voortuin staat vol met struiken en een boom, die allemaal weghalen is geen optie.

Resume: hetgeen uit de metalen buis (rode pijl) komt stroomt in de put 1 meter naar beneden en wordt dan verder afgevoerd naar de riolering. De expert zegt: put eruit en dan met 6 meter nieuwe buis de afvoer direct op de riolering aansluiten. Daarmee omzeil je de put uiteindelijk.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Rode pijl is dus vanaf je huis? En metaal? :?
Kun je daar eens wat goeie foto's van maken? Desnoods even met de tuinslang schoonspoelen.

Ik blijf bij mijn standpunt dat je de problemen moet oplossen, maar niet nodeloos dingen moet vervangen omdat ze oud zijn.

Persoonlijk had ik de put altijd bereikbaar gehouden vanaf je straatwerk, dus even opmetselen en een deksel er op oid.

Nu je weet dat je last hebt van wortels is het des te belangrijker om dit gewoon in de gaten te houden en zelf eens per jaar de put even bij te houden.

Als er géén duidelijk breuken, defecten of andere gekke verzakkingen zijn in je riool (aan de hand van camerabeelden) zou ik zeker niet de boel overhoop trekken. Indien er wel breuk is, of een verzakking, zou ik dat lekker oplossen in de tuin, hoogstens tot aan de gevel mits er een goede reden is om je toilet er uit te slopen.

Maar vergis je niet, je toiletoer er uit is 1 ding, maar de rest van je huis zit er ook nog op he. Straks val je van het één in het ander, om over de kosten nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Voor €2500,- zou ik er zelf niet aan beginnen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

eens met @Koekstra
Zorg dat het vanaf je put tot aan netaansluiting ontdaan is van wortels, en dan heb je er waarschijnlijk de komende 15 jaar geen omkijken meer naar.
Zijn er echt zaken gebroken of kapot, dan zal dat gefixt moeten worden.

Maar wat me nu niet helemaal duidelijk is: zijn de wortels nu uit je buis? of zit alles er nog steeds in en kun je je plee niet doorspoelen?

Ik zou er iig voor waken dat dit niet iets wordt in de categorie van een oude auto met wat deuken waarvan een schadehersteller zegt: ja dat moet gerepareerd worden!
Ja... nogal wiedes, want dat is jouw inkomen :+

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 11-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tenzij de metalen pijp nu kapot is zou ik die laten zitten tot deze wel kapot is, want dat scheelt je hele toilet overhoop halen. Ik zou de grespijp wel vervangen, maar daar heb je mooie PVC moffen voor die over de grespijp heen gaan en daarna dus als PVC verder gaan.
Misschien is het netste om van je metalen pijp naar PVC te gaan en daar een ontstoppingsstuk tussen te plaatsen in plaats van die put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:49
Wij hadden de riolering langs heel het huis liggen (30 meter) onder betonplaten. Wij hebben in overleg met de vakman het zware werk zelf gedaan, dus uitgraven. boel verwijderen en netjes op afschot leggen. Het enige wat hij nog hoefde te doen was de pijpen erin leggen en aansluiten, hij was er blij mee en wij waren een stuk goedkoper uit.

Het was trouwens ook allemaal gresbuis maar compleet ingestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier kostte ontstoppen enkele jaren geleden 130 euro incl. BTW. Daarvoor heeft-ie een gat van een meter gegraven, de rioolbuis uitgespoten en geinspecteerd met camera, en alles weer netjes dichtgemaakt. 430 euro riekt naar iemand die er miljonair van wil worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
EUR 430 voor 2 uur relatief standaard rioolwerk (graven, camerainspectie, doorspuiten) om oorzaak te vinden is excessief. Dat gaat normaal namelijk tegen regulier uurtarief. Klinkt als een partij die goed investeert in SEO.

Ik zou die partij niet meer terugvragen in elk geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

warhamstr schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:15:
Voor €2500,- zou ik er zelf niet aan beginnen.
En als het nou voor (minder dan?) de helft kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
Een offerte is geen offerte (als je geen flauw idee hebt wat iets moet kosten). Sowieso moet je altijd uitkijken met een partij die na een eerste klus vervolgwerk aanbiedt. Men staat immers al met 1 voet binnen. Dit telt dubbel als de eerste klus al fors over de kop gaat (helpt de partij natuurlijk ook nog eens want het zet een referentie).

Gewoon nog 2 offertes aanvragen. Eventueel overwegen om delen van het werk zelf te (laten) doen. Als een vakman buiten zijn (voorkeurs)vakgebied moet werken dan betaal je altijd meer omdat hij het eigenlijk niet wil of iemand in gaat huren met meerdere lagen van marge.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:49:
Een offerte is geen offerte (als je geen flauw idee hebt wat iets moet kosten). Sowieso moet je altijd uitkijken met een partij die na een eerste klus vervolgwerk aanbiedt. Men staat immers al met 1 voet binnen. Dit telt dubbel als de eerste klus al fors over de kop gaat (helpt de partij natuurlijk ook nog eens want het zet een referentie).
_/-\o_
exact dat!

Als er iets is dat ik geleerd heb tijdens alle verbouwingen, dan is dat het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ivanhoe58 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:32:
Hoi lieve mensen,

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zou het echt niet zo uitgebreid aanpakken.
De buis onder het huis zou in principe nog prima moeten zijn, dus lekker in tact laten.

Vraag 1: is de buis in de tuin daadwerkelijk doorboort door wortels? Of zijn de wortels via de put naar binnen gekomen. (wij hadden een identiek probleem waar wortels via een kiertje bij een afsluitklepje naar binnen waren gedrongen)
Vraag 2: Is er wel ECHT het issue met de buis onder het huis? Hebben ze daar wat van gezegd?

Wanneer bovenstaande vragen een Nee/Nee zijn:
Stap 1: huidige buis leeg halen
Stap 2: Put omzeilen door er een PVC-stuk/mof tussen te zetten
Stap 3: Put in stand houden voor eenvoudige toegang voor toekomstige verstoppingen. Controleer of er geen breuken zijn. Anders put repareren (bijsmeren met specie, of opnieuw opmetselen)
Stap 4: Lekker kakken tot het weer mis gaat

Als het dan toch weer mis gaat
Stap 5: Misschien toch een issue met de buis in de voortuin. Opgraven, en dan pas vervangen. Daarom moet je de put ook toegankelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Ik zou toch opteren om die put te vervangen, maar dan door een nieuwe PVC inspectieput (zonder sifon, dat verstopt), dan kan je daar altijd checken waar het probleem zit en gemakkelijk (zelf) ontstoppen.
Buis van put naar straat kan mss handig zijn meteen mee te nemen, om wortels er uit te houden.
Plan dat in de zomer, vraag wat vrienden (bij voorkeur minstens 1 met ervaring hierin) en deel wat biertjes uit; dan ben je voor de prijs van het materiaal en wat bier geholpen. Goedkoper dan die ontstopping.

Stuk naar binnen zou ik ook vraagteken bij zetten. Ik zit ook met stuk gresbuis van 70 jaar oud door de voortuin, daar is geen enkel probleem mee (maar staat op planning weg te halen, rest zit klaar om via PVC te lopen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivanhoe58
Hi all,

Nogmaals dank voor alle inzichten en reacties.
We hebben meerdere offertes opgevraagd en laten het metalen gedeelte voor nu waarschijnlijk zitten (als het kan).

Alle wortelen uit de put gehaald het weekend maar de problemen blijven (wel minder) dus vermoedelijk is de buis van onderin de put naar de openbare riolering ook verstopt.

PVC van de metalen buis naar de openbare riolering is nu de voornaamste optie voor ons (dus dan de put overslaan). Bedankt allen voor het meedenken! Wordt erg gewaardeerd!
Pagina: 1