Mechanische ventilatie aansluiten op woonkamer of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 15:11
Mijn vraag:
Ben bezig met een verbouwing (jaren '70 huis) van de woonkamer. Er is gekozen voor mechanische ventilatie systeem C (afvoer vanuit badkamer en toilet BG), want alle aanvoerkanalen van een systeem D bleken niet mogelijk. De woonkamer is 60 m2 waar een stukje gang van 5 m2 vanafgaat.

Aan de voorzijde van het huis is er sprake van een groot raam en daarnaast een draaikiepraam. Boven het draaikiepraam zit nu nog een houten klapraampje. Mogelijk wordt dat nog vervangen door een HR++ raampje met een Duco rooster.

Aan de achterzijde van de woonkamer wordt een uitbouw gerealiseerd met Duco roosters.

Aldus is er passieve flow mogelijk van achter naar voren en vice versa via klapraampje/Duco roosters.

Mijn vraag is nu of dit passieve plan voldoende is voor een adequate luchtflow.

Er zijn namelijk nog twee alternatieven:

Alternatief 1 is dat we het luchtafvoerkanaal in de keuken niet dichtmaken. Dit was oorspronkelijk het kanaal voor afzuiging van de kookplaat. Echter wij krijgen een Bora dus die zullen we daarvoor niet meer gebruiken. In dit scenario behouden we dus dit kanaal waarbij er lucht passief weg kan, de woning uit.

Alternatief 2 is dat we dit bestaande luchtafvoerkanaal in de keuken aansluiten op de mechanische ventilatiebox op zolder. De koof waar dit kanaal in zit maken we dan open op zolder waarbij we dus actieve afzuiging van lucht krijgen uit de woonkamer.

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:14
Een ventilatie expert inhuren.

Je kan allemaal situaties verzinnen en systemen plaatsen. Maar als het geen nut heeft is het zonde van je tijd en geld.

Meten is weten.

Is het nodig om MV in de woonkamer te hebben. Vaak wordt deze in keukens, toiletten en natte ruimtes geplaatst.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 21:42
Ik heb toendertijd gekozen voor alternatief drie: een decentrale wtw. Passieve ventilatie redt het vaak niet bij meer dan een paar personen in de kamer. Enige wat je nodig hebt voor een decentrale unit is stroom en een gat naar buiten. Ik heb zelf een comfoair 60, maar in het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655484 hier op tweakers worden nog veel meer modellen besproken. Ik ben er iig erg tevreden mee. Geen koude tocht meer en gaat automatisch harder ventileren als CO2 toeneemt

[ Voor 9% gewijzigd door johanPo op 10-11-2022 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:15
Atomius schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:58:
Alternatief 2 is dat we dit bestaande luchtafvoerkanaal in de keuken aansluiten op de mechanische ventilatiebox op zolder. De koof waar dit kanaal in zit maken we dan open op zolder waarbij we dus actieve afzuiging van lucht krijgen uit de woonkamer.

Wat zouden jullie doen?
Altijd dit. Als je actieve ventilatie hebt wil je afvoer in de keuken, zeker als je afzuiging bij de kookplaats recirculatie is.

Wij hebben ook een recirculatiekap en bij ons gaat de MV altijd op maximaal tijdens eten koken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]