Inventum Spaarpomp omgekeerd aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem84
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-02-2023
Allen,

Al zeker 2 jaar heb ik een Inventum Spaarpomp draaien naast twee Intergas HRE 36/48 ketels. Omdat het een redelijk groot huis is hebben we besloten om twee hoog rendement ketels parallel te schakelen zodat ze maar op laag vermogen hoeven te draaien. Het water wordt ook bij verwarmd door een Inventum Spaarpomp (ventilatiewarmtepomp want we hebben genoeg zonnepanelen en moesten toch ventilatie aanleggen. De ketels en verbindingen met het (oude) cv systeem zijn aangelegd door een professionele installateur, maar of dit juist is gebeurd begin ik me af te vragen (we hebben namelijk ook wat gedonder gehad met stickers die verwijderd waren van de ketels en het vertrouwen is weg).

Ik was het complete systeem laatst wat beter aan het testen/inregelen en ik vermoedde dat de spaarpomp eigenlijk niet zoveel deed. Er was ook wel eens een foutmelding 90 en ook van de temperaturen op het display begreep ik weinig.

Ik daarom eens in detail de buizen gaan volgen en kom er nu achter dat de aanvoer leiding van de spaarpomp op de retourleiding van de HRE ketels zit. Dit lijkt me niet correct echter heb ik ook een Open Verdeler en in principe dus twee circuits. Wellicht is wel met opzet gedaan en is het strategisch om het retourwater te verwarmen met de spaarpomp en zo het rendement van de ketels te verhogen?

Ik heb een schematische tekening bijgevoegd en een foto van de temperaturen een paar minuten nadat de HRE ketel is uitgegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7Zf6IwGGiYq13igm8HTHPtU--0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5GTWyUwAAqnN8LEq6fWf8ah.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij helpen om deze installatie beter te begrijpen of kan mij vertellen of dit goed of fout is geïnstalleerd. Hoor graag van jullie

Alvast hartelijk dank!

mvg,

Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36
Weet je zeker dat de retour van de Inventum op de aanvoer naar het cv circuit zit? Logischerwijs zou ik verwachten dat de Inventum in zijn geheel op de retour naar de cv ketel zit, inderdaad om het water 'voor' te verwarmen voor de cv ketels. Bij weinig warmtevraag hoeven die dan niet meer bij te stoken. Maar de retour van de inventum op de aanvoer naar cv lijkt me gek, dan slaat de Inventum vast snel af ivm te hoge retour temperatuur zodra de cv ketels draaien.... Disclaimer; Overigens heb ik zelf geen ervaring met de Inventum, mijn bijdrage is enkel door opgedane kennis op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem84
Dank voor de reactie!
Als ik de installatie handleiding er op nasla dan lijkt dit wel het geval. Hieronder een foto van een HRE ketel (links) en de Spaarpomp (rechts) en wat plaatjes uit de handleidingen. Is wat lastig te zien maar de retour van de spaarpomp komt op de achterste horizontale buis uit; en dat is dus de "aanvoer CV" vanuit de HRE ketel (deze wordt ook als eerste warm als de Intergas HRE aangaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2mMBRYZunwL2k3eOKPZnVyrlw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bN6xCi17e6V2Pwm0Ehg8Jcl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Ik lees in het ventilatiewarmtepomp forum wel meer opmerkingen erover, installatie voorschrift lijkt inderdaad dat je hem parallel zet, maar mij lijkt dat je dan toch snel tegen te hoge TR gaat aanlopen. Hopelijk weten anderen beter hoe het het beste werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door jurjen_g op 09-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:18
@Willem84 ik ga je installatie even afzeiken >:) sorry alvast.
1 ik heb de curses spaarpompen van inventum gevolgt.
deze zit 100% verkeerdt aangelsoten om 2 redenen.
1 a aanvoer en retour verkeerd om. dat was wel helder.
1 b keerklep onder je ketel ontbreekt. ja ketel 1x geen ketels.
(mischien dat de retour keerklep nog aanwezig is bij intergas.
echter dan kom ik bij het punt dat je spaarpomp door je ketel heen kan pompen.
omdat die verkeerdt om geinstaleerdt zit. en dan slaan vervolgens je ketels in storing.
de staat de warmte pomp meestal stil of stookt deze ook nog weleens een periode ?
want er hangt ook niet de juiste kamer thermostaat aan. het is gewoon een bende.

2 de inventum spaarpomp mag liever niet achter een open verdeler.
waarom niet een open verdeler verliest een boel aan energie.
en je voldoet nu niet meer aan het installatie voorschrift.
en daar zijn die dingen erg gevoelig voor. en zeker de spaarpomp.
je storingen en je problemen kunnen hier zeker vandaan komen.
die 1,5 kw die de warmtepomp opwekt vergaat gedeeltelijk in je systeem.

3 welke kamer thermostaat heb je hangen ? en waaraan hangt deze ? honnywel rf module afgekeurdt.
een inventum spaarpomp wil alleen een honnywel modulerend roundje bedraad of vergelijkbaar.
en hoe hangt je spaarpomp aan 2 cv ketels ? dat kan eigenlijk ook niet. je kan open therm niet splitsen.
(tenzij je heel technisch ben goed bent in programeren. )of hebben ze de aanuit regeling gepakt ???.
die laatste kan je wel splitsen. maar eigenlijk is aan/uit splitsen net zo goed een kut idee.
want nu stoken je ketels aan/uit ipv modulerendt. en dat kost gewoon meer gas/meer euro,s
staan je ketels vervolgens wel lager afsteldt ? of staan deze stiekem gewoon op vollebak ?

4 pomp actief boven de 45 graden/ pomp moet eerder actief zijn bij 30 graden.
warmtepomp maakt water van 35/40 graden dus je pomp draait ook nog niet.
dus zelfs al laat je de open verdeler zitten moet je de pomp instellingen aanpassen.

5 warmte pomp stookt namelijk stiekem dus radiator kranen gewoon handbedient en open zetten.
en in de woonkamer een roundje modulerent eraan knopen. dat is wat inventum voorschrijft.
de warmtepomp denkt zelf na waneer die gaat stoken en reageert dus voor de thermostaat warmte vraagt.
hij leest dus de kamertemperatuur in rust uit. en past zich daarop aan. daarom 24/7 dezelfde temp stoken.

honnywel rf module met hr 92 knoppen en evohome er zijn tweakers die het werkendt hebben gekregen.
maar ik heb geen tijd om een programma te schrijven meer info hierover zit vooral in het andere topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309 soort leesvoer als men zich verveelt.

lang verhaal kort. het zit niet goed. de theorie van een spaarpomp erbij is leuk.
maar niet verkeerd om aangesloten niet achter een open verdeler. niet met een verkeerde regeling.
honnywell rf module. is afgekeurd voor deze warmtepomp als het werkt kan het wel.
maar ze adviseren deze niet. ivm met niet uitleesbaar is voor de warmte pomp.
warmte pomp stookt deels zonder dat de thermostaat om warmte vraagt (uitleesbaarheid kampertemp)
en deels met de thermostaat die om warmte vraagt. kan dus ook gewoon de warmte vraag vertalen.

oftewel ook je regeling is niet goed er moet een roundje modulerednt bedraad aan de warmte pomp.
maar dan wel zo dat ie ook nut heeft. en niet voor joker staat te pompen.
warmtepomp kan namelijk niet 24/7 draaien. de compressor overleeft dat niet.
het moet dus zo zijn dat thermostaat ook nog in een ruimte hangt waar ook een radiator zit.

er zijn tweakers die gewoon 2 thermostaten hebben hangen in dezlefde ruimte.
1 voor de warmtepomp en 1 voor de cv ketel dat kan technisch dan weer wel.
(maar helemaal lekker is dat idee ook niet er zitten wel wat haken en ogen aan.)
een beetje moet opletten in wat je doet/blijven nadenken. werkt niet automatisch.

1,5 tot 1,7 kw. is wat de spaarpomp opbrengt.
als je dat rendement echt wil gebruiken moet je installatie in 2 en knippen.
grootste deel 1 ketel 1 warmtepomp 1 kamerthermostaat (roundje modulerend)
kleinere deel 1 ketel 1 kamerthermostaat. .(roundje modulerend)
en de open verdeler dus verwijderen. want die kost teveel aan energie.
(sticker welke zijn verwijderdt is nooit goed. 2de hand setje ketels gehad zeker ?
of geen duidelijkheid willen geven over de leeftijd van de cv ketels. (diepe zucht)
laat je ketels maar een keertje onderhouden door een ander persoon.

vraag 4 hoeveel kw heeft je woning nodig redt je het mischien op 1 ketel/instalatie.
er is namelijk een bezuiniginsronde gaande. alle openverdelers en cascade systemen eruit.
want dat kost zoals ik al eerder heb gezegd een berg energie en voor woonhuizen onzin.
of kom je dan weer warm water te kort. maak dan 2 keer een losse installatie. is efficeinter.

vraag 5 heb je vloerverwarming of alleen maar radiatoren. ?
bij alleen maar radiotoren Honeywell modulerend rf module
op tweede ketel/tweede circuit. hangen. bij vloerwarming gaat dat niet.

(de vloerverwarming koppelen we soms gewoon los van de ketel van ellende)
en enkel een losse maximaal themostaat. rf regeling zorgt voor warmte aanbod.
wat vaak voldoende aanbod is. (ik denk dat vloerverwarming niet van toepassing is.

we hebben hier een heel groot topic. met allemaal mensen die deze hebben.
ook met tweakers die er een evo home aan hebben gehangen. mij te ingewikkeldt.
(een hele arduino ertussen knutselen is voor mij geen doen niet voor klanten)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309

heb je vragen stel maar raak. in dit topic of in het andere topic.
echter in het grote topic zit ik niet meer. teveel werk en of vragen.
waar ik als installatie monteur. (momenteel even een dienstje vrij.)
niks mee kan. ik houd mij enkel bezig met de basis uitvoeringen.

sorry voor de hoeveelheid aan kritiek (ik zal tal van problemen)

@jurjen_g wat bedoel je met TR het termische verschil tussen aanvoer en retour ?
daat heeft de warmtepomp geen last van hij heeft zijn eigen aanvoer en retour.
deze warmtepomp stookt mee tot 60 graden en gaat daarna in themische beveiliging.
dit is geen probleem. komt als het systeem is afgekoeld weer uit zijn thermische beveiliging.
en gaat daarna proberen om de woning op temperatuur te houden/verder met zijn programma.

er komt dus inderdaad gemend water uit het systeem als de ketel meedraait.
dus ja verliest een paar procent. van de warmt van de ketel.
warmte pomp 50 graden in is 55 graden uit. delta t van 5 graden.
ketel 50 graden in 70 graden uit. delta t van 20. (is lang niet altijd zo maar rekenvoorbeeldt)
uiteindelijk temperatuur is 65 graden. dus ja je verleist een paar procent aan warmte eigenlijk.
maar tegenwoordig zijn de ketels veel kleinere delta t bijv 10 graden dan heb je minder verlies.

[ Voor 57% gewijzigd door miciel op 13-11-2022 16:14 . Reden: informatie was dubbel /niet alle fouten in 1 keer gezien. ]

• jurjen_g
Ik bedoelde dat als de afgifte in huis wat minder is dan in je voorbeeld, de TR best wel eens 55 of meer kan zijn en dan slaat ie af toch? Of even nagedacht, hij zal wel zo slim zijn om dan de cv ketel uit te schakelen? Maar dat is uiteindelijk zorgen dat je afgifte lager kan blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door jurjen_g op 10-11-2022 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap eerlijk gezegd de keuze voor twee ketels ook niet helemaal. Gemiddelde cv ketel in NL is al zwaar overbemeten. En maakt de installatie nu nodeloos lastig.

Wat is 'redeljjk groot' in dit geval?
En hoe ziet de afgifte eruit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:07:
Ik snap eerlijk gezegd de keuze voor twee ketels ook niet helemaal. Gemiddelde cv ketel in NL is al zwaar overbemeten. En maakt de installatie nu nodeloos lastig.

Ik kan me (behalve een paar enorme villa's) geen woning voorstellen die meer dan 48 kw verwarmingsvermogen nodig heeft. Als dat wel zo is zou je een gasverbruik van boven de 12000 m3 per jaar hebben.

Dat zou de zaak veel simpeler maken, open verdeler eruit en 'normaal' aansluiten. Eventueel kun je de 2e ketel als warmwatertoestel blijven gebruiken (kan zonder CV aansluiting)

Als de boel echt met 2 ketels moet blijven draaien, zou ik sowieso de spaarpomp NA de open verdeler aansluiten. Regeltechnisch zoals gezegd wel een uitdaging, want opentherm op 2 ketels gaat niet zo eenvoudig. Zou eventueel kunnen met een Rematic MC, maar ik vermoed zomaar dat de spaarpomp daar niet lekker mee samenwerkt.

[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 10-11-2022 08:23 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem84
Allen, dan voor jullie reacties!

Miciel,

Met zulke gedetaileerde analyses en adviezen mag je mijn systeem altijd afkraken. Dit is heel waardevol! bedankt! Een paar antwoorden op je vragen:

welke kamer thermostaat heb je hangen ? en waaraan hangt deze ?
Voor de kamer termostaten gebruiken we het Honeywell Evohome systeem met op een stuk of 10 radiatoren nu de draadloze regelaars (rest nog met gewone thermostaat knoppen). Die meten de temperatuur, gaan dan aan en geven tegeleijk een signaal dat de ketel moet gaan stoken. In de woonkamer hebben we drie radiatoren (twee convectoren waarachter ik een lucht pomp heb gezet die aangaat als de convector warm wordt; zodat hij op lagere temperatuur werkt - dit werkt echt perfect). In de woonkamer is de Evohome module zelf de thermostaat.

...of hebben ze de aanuit regeling gepakt ???
Hier lijkt het op. Gisteren dus even de test uitgevoerd in dit betrefende menu van de Spaarpomp en hij geeft idd "aan/uit" systeem aan. Hier schrok ik ook van want het hele 'verkoop' verhaal was dat dit systeem zou reguleren en dat beide HRE ketels om de beurt zouden bijdragen.

hoeveel kw heeft je woning nodig redt je het mischien op 1 ketel/instalatie
Weet ik niet precies hoevel kw we echt nodig hebben. Wel weet ik dat het prima met een ketel kan. Sind 1.5 maand heb ik de 2e ketel alleen op tapwater gezet en de dus leverd deze geen warm water meer aan de CV installatie. We krijgen het huis prima warm en dit scheelde gelijk een flinke hoeveelheid gas. Het is nog niet echt koud geweest, maar geloof dat we het dan ook wel redden, want de andere ketel draait vaak maar kort en niet op hoogste vermogen (zie ik aan gas verbuik fluctuaties op mijn Plugwise).

Dan nog antwoorden op vragen van MikeMan:
Het is een huis uit 1910 en dus van zichzelf slecht geisolleerd. De isolatie hebben we wel flink aangepakt, maar het huis is 290m2 en heeft ook wel redelijk hoge plafonds (2.80 en 3.30). Flink deel van de woonkamer is een uitbouw met plat dak en grote pui (hier verliezen we flink vrees ik, al is het geinsoleerd en licht er al wel sedum op).

Afgifte systeem bestaat eigenlijk uit 3 systemen die vanuit de kelder zich verdelen. De ketel stond oorsponkelijk in de kelder en verdeeld zich vanuit daar met 2 vertikale buizen naar zolder (elk met 5 tot 6 radiatoren). In de loop der jaren is de ketel naar zolder verplaats en loopt er vanuit daar nu een aanvoer en retour buis naar de kelder. Door de uitbouw zijn er vanuit de kelder ook nog wat nieuwe lussen aagelegd naar nieuwere radiatoren en dus de 2 convector putten in de woonkamer (zie hier boven).
We hebben dus zowel oude gietijzeren radiatoren als wat nieuwere systemen en ook 2 convector putten. inmiddels zijn alle buizen geisoleerd.

Tot slot. Ik heb met enkele aanpassingen het gas verbruik inmiddels meer dan gehalveerd ten opzichte van vorig jaar (toen draaide het systeem eigenlijk zoals hij was opgeleverd).
Aanpassingen:
-Een HRE ketel ingesteld dat hij geen cv water meer leverd
-Tap water niet warm houden, ketels zijn zo sterk dat je bijna direct kan douchen.
-Stoken op 57graden
-Buizen in kelder geisoleerd (kruipruimte was al gebeurd).
-Bijpas onderbroken (met kraantje) want deze zat op een van de vertikale lussen die door kamers liep waar we niet hoefde te stoken. Nu verwarming in de hal altijd beetje open en dient als bijpas.

Leverd bovenstaande info nog nieuwe inzichten of adviezen?

Zelf denk ik dat ik nog even het volgende ga doen:
-in de 2e HRE ook even de CV warmte uitzetten en kijken wat de spaarpomp kan opleveren en of die warmte de radiatoren in komt
-Sensor voor de pomp op de openverdeler verplaatsen naar de aanvoer en verlagen naar 30degC
-Kijken of ik de radiator in de woonkamer op altijd open kan instellen met de EvoHome radiator knop. Deze dient dan als bijpass en kan warmte van de Spaarpomp (als deze altijd aanstaat) het meest nuttig gebruiken.

Als ik met een HRE ketel de winter doorkom, denk ik dat ik het systeem inderdaad ga laten omzetten tot 1HRE plus de spaarpomp en die open verdeler er tussenuit, zoals Inventum adviseerd. Hiermee hopelijk dan de laatste optimalisatie slag gehaald... Iemand nog een Intergas HRE 36/48 nodig ;) ?

Dan ook de installateur bericht sturen en deze gebreken melden en vragen om reactie/oplossing
Gedoe met stickers was omdat hij denk wilde verbloemen dat hij een lager rendement HRE ketel had geinstaleerd ten opzichte van factuur. Attendeerde hem hierop en toen kwam hij met de juiste dozen aan om ze te vervangen, heeft denk wat zitten wachten en alleen de stickers verwijderd en de HRE ketels niet vervangen. Hier weer achter gekomen en op aangesproken en toen uiteindelijk wel opgelost. Vertrouwen is dus wel volledig weg, zeker na wat ik hier vandaag lees....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem84
Nog een toevoeging. Heb zojuist de 2e HRE ketel ook uitgezet en de pomp (achter de open verdeler) een uur aangehad. Daarna de pomp uitgezet. Zie hieronder het resultaat. De temperatuur van aanvoer en retour switched volledig als de pomp uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIeelAhdVxaHiSDHu-HIjkorsBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ch4G1fvNm0XHpbcHrp724Iqj.jpg?f=fotoalbum_large

Vindt het nogal ingewikkeld dit te duiden, want de open verdeler vormt ook een eigen circuit met alle HRE ketels en de spaarpomp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Willem84 die installateur heeft goed geboerd bij je. Heeft hij ook de ketels geleverd?

Dit ga je makkelijk redden op 1 ketel. Op een halve had het ook nog wel gelukt. Zeker met zone regeling heb je meer profijt van een laag minimaal verbruik. Had persoonlijk een integas Xtreme erin gehangen. Mooie ketel die ver terug moduleert. En was goedkoper geweest dan wat je nu hebt hangen.

Mijn ervaring met evohome icm met mijn vorige gasketel is overigens dat dit beter werkte met aan/uit schakeling dan met OpenTherm. Veel minder gependel. Maar wellicht dat je er met extra oppervlak en meer warmteverlies wel mee weg komt.

Weet ook niet hoe die spaarpomp het doet op aan/uit vs OpenTherm.
-Sensor voor de pomp op de openverdeler verplaatsen naar de aanvoer en verlagen naar 30degC
Sowieso een goed idee. Je zou hem op 25 graden kunnen zetten ook, aannemende dat het daar in de zomer niet zo warm wordt.
-Kijken of ik de radiator in de woonkamer op altijd open kan instellen met de EvoHome radiator knop. Deze dient dan als bijpass en kan warmte van de Spaarpomp (als deze altijd aanstaat) het meest nuttig gebruiken.
Das een kwestie van de knop eraf halen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2022 11:43 ]

• Willem84
MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:39:
@Willem84 die installateur heeft goed geboerd bij je. Heeft hij ook de ketels geleverd?
Ja, ben er volledig ingetuind ben ik bang... Dit was aan het begin van onze verbouwing van dit pand. De meeste aannemers zaggen het huis en dachten hier valt wat te halen... Vergelijkbare offertes met een factor 3 verschil zijn dan de norm. Jammer, maar ook het risico van zelf een klus huis kopen en opknappen. Aan het eind moet je bijna van alles een expert zijn want het is soms lastig goede (en eerlijke) vakmensen te vinden. Nu moet ik bijna weer een CV installatie/inregel studie gaan doen...
MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:39:

[...]
Das een kwestie van de knop eraf halen ;)
Ja, maar we vinden het wel makkelijk om die knop te gebruiken om de temperatuur in te stellen. Volgens mij moet het kunnen dat ie die Evo Home radiator knoppen alleen als 'temperatuur instel knop' dient en verder niet de radiator afsluit.

• miciel
Willem84 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
Allen, dan voor jullie reacties!

Miciel,

Met zulke gedetaileerde analyses en adviezen mag je mijn systeem altijd afkraken. Dit is heel waardevol! bedankt! Een paar antwoorden op je vragen:

welke kamer thermostaat heb je hangen ? en waaraan hangt deze ?
Voor de kamer termostaten gebruiken we het Honeywell Evohome systeem met op een stuk of 10 radiatoren nu de draadloze regelaars (rest nog met gewone thermostaat knoppen). Die meten de temperatuur, gaan dan aan en geven tegeleijk een signaal dat de ketel moet gaan stoken. In de woonkamer hebben we drie radiatoren (twee convectoren waarachter ik een lucht pomp heb gezet die aangaat als de convector warm wordt; zodat hij op lagere temperatuur werkt - dit werkt echt perfect). In de woonkamer is de Evohome module zelf de thermostaat.

...of hebben ze de aanuit regeling gepakt ???
Hier lijkt het op. Gisteren dus even de test uitgevoerd in dit betrefende menu van de Spaarpomp en hij geeft idd "aan/uit" systeem aan. Hier schrok ik ook van want het hele 'verkoop' verhaal was dat dit systeem zou reguleren en dat beide HRE ketels om de beurt zouden bijdragen.

hoeveel kw heeft je woning nodig redt je het mischien op 1 ketel/instalatie
Weet ik niet precies hoevel kw we echt nodig hebben. Wel weet ik dat het prima met een ketel kan. Sind 1.5 maand heb ik de 2e ketel alleen op tapwater gezet en de dus leverd deze geen warm water meer aan de CV installatie. We krijgen het huis prima warm en dit scheelde gelijk een flinke hoeveelheid gas. Het is nog niet echt koud geweest, maar geloof dat we het dan ook wel redden, want de andere ketel draait vaak maar kort en niet op hoogste vermogen (zie ik aan gas verbuik fluctuaties op mijn Plugwise).

Dan nog antwoorden op vragen van MikeMan:
Het is een huis uit 1910 en dus van zichzelf slecht geisolleerd. De isolatie hebben we wel flink aangepakt, maar het huis is 290m2 en heeft ook wel redelijk hoge plafonds (2.80 en 3.30). Flink deel van de woonkamer is een uitbouw met plat dak en grote pui (hier verliezen we flink vrees ik, al is het geinsoleerd en licht er al wel sedum op).

Afgifte systeem bestaat eigenlijk uit 3 systemen die vanuit de kelder zich verdelen. De ketel stond oorsponkelijk in de kelder en verdeeld zich vanuit daar met 2 vertikale buizen naar zolder (elk met 5 tot 6 radiatoren). In de loop der jaren is de ketel naar zolder verplaats en loopt er vanuit daar nu een aanvoer en retour buis naar de kelder. Door de uitbouw zijn er vanuit de kelder ook nog wat nieuwe lussen aagelegd naar nieuwere radiatoren en dus de 2 convector putten in de woonkamer (zie hier boven).
We hebben dus zowel oude gietijzeren radiatoren als wat nieuwere systemen en ook 2 convector putten. inmiddels zijn alle buizen geisoleerd.

Tot slot. Ik heb met enkele aanpassingen het gas verbruik inmiddels meer dan gehalveerd ten opzichte van vorig jaar (toen draaide het systeem eigenlijk zoals hij was opgeleverd).
Aanpassingen:
-Tap water niet warm houden, ketels zijn zo sterk dat je bijna direct kan douchen.
-Stoken op 57graden
-Bijpas onderbroken (met kraantje) want deze zat op een van de vertikale lussen die door kamers liep waar we niet hoefde te stoken. Nu verwarming in de hal altijd beetje open en dient als bijpas.

Leverd bovenstaande info nog nieuwe inzichten of adviezen?

Zelf denk ik dat ik nog even het volgende ga doen:
1 -in de 2e HRE ook even de CV warmte uitzetten en kijken wat de spaarpomp kan opleveren en of die warmte de radiatoren in komt
2 -Sensor voor de pomp op de openverdeler verplaatsen naar de aanvoer en verlagen naar 30degC
3 -Kijken of ik de radiator in de woonkamer op altijd open kan instellen met de EvoHome radiator knop. Deze dient dan als bijpass en kan warmte van de Spaarpomp (als deze altijd aanstaat) het meest nuttig gebruiken.

Als ik met een HRE ketel de winter doorkom, denk ik dat ik het systeem inderdaad ga laten omzetten tot 1HRE plus de spaarpomp en die open verdeler er tussenuit, zoals Inventum adviseerd. Hiermee hopelijk dan de laatste optimalisatie slag gehaald... Iemand nog een Intergas HRE 36/48 nodig ;) ?

Dan ook de installateur bericht sturen en deze gebreken melden en vragen om reactie/oplossing
Gedoe met stickers was omdat hij denk wilde verbloemen dat hij een lager rendement HRE ketel had geinstaleerd ten opzichte van factuur. Attendeerde hem hierop en toen kwam hij met de juiste dozen aan om ze te vervangen, heeft denk wat zitten wachten en alleen de stickers verwijderd en de HRE ketels niet vervangen. Hier weer achter gekomen en op aangesproken en toen uiteindelijk wel opgelost. Vertrouwen is dus wel volledig weg, zeker na wat ik hier vandaag lees....
bedankt voor je antwoorden ik kan hier zeker wat mee. maakt de brei weer kleiner.
opzich zijn alle punten die je aangeeft te doen wel okee. kunnen nuttig zijn.
zeker het aanpassen van de pomp sensor gaat wel soort van nut hebben.

evohome en inventum wordt niet aangeraden. vanwege het ontbreken van een uitleesbare temperatuur.
eigenlijk heb je dus niks aan deze combinatie. je zou in de woonkamer een roundje modurend moeten hangen voor de inventum. en de warmte pomp koppelen aan 1 cv ketel en de warmte pomp op modluerendt zetten. knoppen van je woonkamer normale draaiknoppen van maken. die gewoon altijd open staan.
(thermostaatknop op 5 is hetzelfde. )
de zone regeling alleen los aan de radiatoren hangen. op de boven verdieping zonder verdere
kopeling aan de cv ketel of warmte pomp. ook andere ruimtes kan je zo regelen als dat nodig is.
je gaat eigenlijk terug naar een halve zone regeling. (dat is wat inventum adviseert/voorschrijft)
kom je er niet uit met de regeling koppel de warmte pomp dan maar af/zonder regeling vrij zinloos.

optie 2 evohome kan je los aan je cv ketel hangen en dan heb je maar geen doorkopeling vanaf je warmte pomp.kan ook storing geven. (daarom niet een optie die ik als installateur aanbeveel. maar voor tweakers is dit vaak wel een prima alternatief. laat de warmte pomp dan maar staan op aan/uit is wat minder gevoelig/maar gaat toch wel klagen. de warmte pomp merkt immers dat de cv ketel dan niet mee draait.
als ie een warmte vraag doorzet. :o waarom die nu niet in storing slaat geen idee. komt vanzelf wel.

advies van inventum ga niet lopen expirimenteren met een zone regeling/ wij hier op tweakers doen het wel. check daarvoor het andere forum. enkele personen hebben een ardiuno ertussen geknutselt. om het werkendt te krijgen. ;)

je warmte pomp in zijn uppie testen gaat nu geen zin hebben. om de volgende redenen.
1 omdat ie verkeerdt om zit aangesloten. dus je hele warmte wat die opwekt verdwijnt.
2 je hebt geen goede thermostaat ervoor. (rijd anders even lans een bouwmarkt/warmte service.)
3 hij gaat waarschijnlijk over de ketels heen pompen omdat ie verkeerdt om zit aangesloten.
maar testen kan zeker geen kwaad. dat scheelt weer in tekst en uitleg tegen de monteur.

hoeveel kw heeft je woning nodig. totaal kom ik ergens op 72.000 watt geschat uit.
maar deze berekinging is uit de losse pols. kan ook 60.000 watt zijn. schatting.
opzich kan ik die 2 ketels wel begrijpen. 2 x 35/30 kw is 70/60 past precies bij mijn schating.

70 kw solo is ook zo,n gedoe namelijk. dan moet een boiler met dubbele wisselaar hebben.
boven de 45 kw is een dubbele scheiding tussen cv en boiler namelijk verplicht.
nu niet want je ketels zijn max 35 kw. dus ja dit systeempje is niet persee verkeerdt.
alleen die hele wamrte pomp had ik er niet tussen gezet. die 1500 wat maakt dan ook niet meer uit.
is zeg maar een druppel op een gloeiende plaat. waarschijnlijk verkocht als efficiënt. (dus not)

opzich is je test om met 1 ketel de winter door probeert te komen een prima uitgangspunt.
(maar het moet dan wel even echt koud zijn denk aan paar dagen min 10 bijv.
met de evohome stook je veel gelijkmatiger/vraag gericht dus kans is groot dat 1 cv ketel prima is.
wel even echt testen dus een paar kamers extra warm stoken als het koud is.
je moet wat reserve capaciteit hebben. stel je bent ziek. je kind moet huiswerk maken etc.

probleem is wel dat je redelijk wat vermogen en temperatuur verliest in je open verdeler.
dus je verliest best wel wat rendement en of cv vermogen. de kans is dat 1 ketel het net niet aankan.
dan heb je kans dat ie het met alle aanpassingen etc wel haalt. hoeveel komt er ongeveer bij ?

ergens rondt de 5 kw. stel je hebt 1 a 2 radiatoren die niet warm worden op 1 ketel. is er een grote
kans dat die na de aanpassingen gewoon meedraaien. omdat er meer vermogen beschikbaar is.
stel je hebt 5 radiatoren die niet warm worden op 1 ketel ja dan kan je het gewoon vergeten.

kan je eenvoudig een 2de cirquit maken voor je andere cv ketel ? dan kan je alles niet nodig is eruit slopen.
en van mijn part doet ie het met flex 32. en opbouw. en een paar gaten boren of is het echt 1 systeem ?
met joekels van leidingen. nogmaals het idee van 2 ketels is niet persee slecht. maar anno nu wel.
ik snap heus wel dat een dubbele regeling een bak met geld kost. maar dat is wel eenmalig.
dit kost ook best veel geldt. (hoewel evohome 2 keer naast elkaar in hetzelfde pand zou ik niet doen.)
het kan uiteindelijk elkaar wel storen. wat is wat etc. beter krijgt de tweede ketel een ander systeem

het is vooral de laatste jaren dat we open verdelers er weer uit slopen. omdat het gewoon niet werkt.
daarnaast en nu ga ik iets heel kroms zeggen 24/7 dezelfde tempertuur aanhouden kan soms beter
uitpakken dan savonds volle bak stoken. ik zeg altijd tegen de klanten dat ze dat zelf moeten uitzoeken.
als je ketel 35 kw is en hij moet ineens voor 70 kw stoken kan je dat gewoon vergeten. dus 2 ketels.
terwijl stook je 24/7 delefde temperatuur en is huis goed geisoleerdt. dan is die 35 kw vaak voldoende.
dus nogmaals die test voor de winter is een prima indicatie. of je met 1 of 2 ketels weg kan komen.
en lukt het niet kijk even naar je stook gedrag. warmte pomp is 24/7 zelfde temp aanhouden. (woonkamer.)
overige apparte ruimtes kan je wel af laten koelen en verwarmen. als je dat zou willen. (slaapkamer)

mocht toch blijken van de winter dat je 2 cv ketels nodig hebt. (kan je makelijk bijschakelen)
na de winter zou ik dan een dubbel cirquit laten instaleren en de open verdeler ertussen uit halen.
ook dat scheelt een berg gas namelijk. en verbeterdt weer je rendent. scheelt weer in euro,s.
2 ketels los is beter dan 2 ketels op een open verdeler. maar 4 leidingen aanleggen is wel veel werk.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 10-11-2022 22:21 ]

• miciel
Willem84 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:47:
Nog een toevoeging. Heb zojuist de 2e HRE ketel ook uitgezet en de pomp (achter de open verdeler) een uur aangehad. Daarna de pomp uitgezet. Zie hieronder het resultaat. De temperatuur van aanvoer en retour switched volledig als de pomp uit gaat.

[Afbeelding]

Vindt het nogal ingewikkeld dit te duiden, want de open verdeler vormt ook een eigen circuit met alle HRE ketels en de spaarpomp.
ja je hebt 2 keer een cirguit tenzij je pomp te hard staat. maar zo hard gaat zo,n klein pompje niet.
welke pomp heb je hangen ? en toont wel aan dat je warmte pomp verkeert om zit. kijk maar naar de cijfers.
als die goed zou zitten zakt de delta t in elkaar. te hoge pomp capecietiet. maar hij draait het om.
je verwarmingspomp blaast dus over de pomp van de warmte pomp heen. en die laatste is ook niet klein.
behalve dat ik snap wat er gaande is. heb ik geen verklaring. (ja er is veel met de instellingen gerommeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 23:57
@Willem84 wat je nog kan doen is alle radiatoren opmeten en daarvan het vermogen bij elkaar optellen.
Zo weet je of de 2de ketel überhaupt wel nodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem84
Dank allemaal weer voor de uitstekende hulp en tips.

@miciel Ik kan wel redelijk eenvoudig een tweede circuit maken (bijvoorbeels HRE2 los koppelen en leidingen doortrekken naar de 'zolder badkamer' en dit circuit in de kruiptuimte afsluiten; zie situatie schets hieronder) maar dan zit ik toch te knoeien met twee Evo Home systemen. Ik denk dat hier bij ons een groot voordeel in Evo Home zit want we zijn niet in alle kamers tegelijk en ook al zet je handmatig even een radiator open dan is dit automatisch altijd maar tijdelijk en volgt ie na de volgende tijdspunt weer het program. Hier willen we dus eigenlijk niet vanaf.

Ik heb voor mezelf en de slimme koppen hier op het forum maar een uitvoerige situatie schets gemaakt van wat ik dacht te kunnen doen om het systeem weer op de rails te krijgen. Mochten er andere ideeen zijn hoor ik het weer graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yyrex0U5xRmhtzkIZeENqmdsYC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbOICVdWKsgIS4B7isNBoxgd.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik nu van plan om de spaarpomp uit het HRE circuit te halen en na de open verdeler en pomp te verbinden met het 'radiator circuit' met een eigen Honeywell Round Wireless Modulation in de woonkamer (aan een tweede RF module gekoppeld aan de spaarpomp alleen). Via een keerklep hoop ik tegen te houden dat de temperatuur gestuurde pomp over de spaarpomp heen gaat pompen. De temperatuur sensor van de pomp houd ik maar op de open verdeler zodat ie hopelijk ook warmte van de spaarpomp alleen voelt. De convectoren in de woonkamer gaan dan altijd open en laten de spaarpomp over lange tijd zn werk doen.

Als er dan warmte vraag is elders in huis of meer nodig in de woonkamer dan pakt de Evo home dat op en stuurt de HRE ketels beide aan via eigen RF ontvanger (modulerend nu hoop ik en een max van 57C zodat de spaarpomop ook nog mee kan doen). Verwacht niet dat ik de HRE ketels echt cascade krijg en dat ze elkaar dus afwisselen (of kan dit wel?). Omdat alleen de HRE ketels achter de open verdeler zitten verwacht ik ook niet dat het verlies aan vermogen een hele grote rol speelt (of wel?). Moeten er nog keerkleppen op elke HRE ketel?

Als ik het zo doe hou ik ook de optie om met 2 HRE ketels te werken en heb ik altijd een back-up of kan ik ze zelf om de maand op alleen tapwater zetten mocht ik er eigenlijk echt maar een nodig hebben.

Alvast weer hartelijke dank voor de vragen en op- of aanmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
1a doe maar een keerklep tussen de open verdeler en de aansluting van je warmte pomp.
(bij de rode peil) het doel om te voorkomen dat je warmte pomp over je open verdeler heen gaat circuleren.
water wil altijd de kortste weg. verder is je opzet wel goed. zou wel kunnen werken.

1b een keerklep om te voorkomen dat je verwarmingpomp over je warmte pomp heen kan pompen is zeker ook geen slecht idee. die kan gewoon in de aanvoer van de warmte pomp.(dat overwint je warmte pomp wel)

2 ik zou een intergas retour keerklep instalaren in de retour van beide ketels/soort van voorschrift.
zodat als je met maar 1 ketel stook het water gedwongen wordt door de open verdeler te gaan.
om te voorkomen dat het water circuleert over de andere cv ketel. zeg maar de kortste weg.

3 ik ben helaas niet zo thuis in evo home om te kunnen bevestigen deze met 2 warmte bronnen kan omgaan. je zou ook je een enkele ontvanger kunnen hergebruiken. en dit singaal splitsen.
voorwaarde is wel dat het een aan/uit ontvanger is. open therm ontvanger kan je niet splitsen.
(kan je zien aan het type nummer of je een aan/uit of een modulerende ontvanger hebt)

4 een cascade regeling zoals een celcia m4 van remeha is een hele grote gok om ertussen te zetten.
remeha en intergas zijn niet altijd vriendjes van elkaar. en evohome en celcia m4 ook een gokje.
je gaat dus letterlijk 2 keer gokken. (ga dan maar een avondje naar het casino heeft meer zin denk ik)

waarom: open term is een comminucatie protecol. wat je het beste kan vergelijken met een taal.
bijv. nederlands en laat een Groninger(intergas) en een limburger (celcia m4) met elkaar praten.
je begrijpt dat het 1 grote bende wordt. evohome/honnywell praat meestal wel abn.
(gejat van een andere tweaker, maar het is wel de waarheid/wel een goede uitleg.)

een goede cascade regeling heeft voor elke ketel een eigen aansluiting.
zodat ze om de beurt of samen kunnen branden/kunnen moduleren etc.
de cascade regeling verdeelt de last tussen beide ketels. (deel van de info had je al)

5 het verlies in die open verdeler hebben je cv ketels niet zo gek veel last van/capaciteit genoeg.
laten we zeggen dat je 5 kw verliest. dus je hebt nog steeds 30 kw over. als je met 1 ketel stookt.
daarnaast stoken je ketels op hoge temperatuur/ 57 graden waardoor je er zeg maar 47 graden uithaalt.
dat verlies van 10 graden blijft eigenlijk altijd hetzelfde. of je er na veel of weinig warmte instopt.
zet voor de grap maar eens een thermometer op de aanvoer na de open verdeler je weet exact wat je verliest. infrarood kan bijvoorbeeld prima. maar een flir is ook leuk om mee te spelen.
(de open verdeler is eerder nutteloos/lastig voor je warmtepomp. waar je nu wel een goede oplossing voor hebt.)

6 probleem is alleen dat 2 ketels samen wel een open verdeler nodig hebben. voorschrift.
beter laat je die dan ook gewoon zitten. je kan de gok nemen door hem te verwijderen
maar het zal me niets verbazen als je dan allemaal andere problemen ervoor terug krijgt.
je geeft nergens aan deze te willen verwijderen en ik raad je het je ook zeker niet aan.
maar je zou na deze post wel kunnen denken van ik sloop dat ding er toch gewoon uit.
kleine kans dat er niks gebeurt zeg maar 25%. grote kans dat je toch storing krijgt 75%.
(maar als je twee keer een middagje wilt sleutelen ik hou je niet tegen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
Ik heb het topic nog een keer gelezen en heb nog wel wat vragen
Wat was je jaar gasverbruik voor je aanpassingen?
Wat is je jaar gasverbruik na je aanpassingen?
Wat is je vermogen aan radiatoren? (Makkelijk op te zoeken door een vergelijkbare radiator te googelen. Let wel op de temperatuur)

Je geeft zelf aan dat je verwacht maar één ketel nodig te hebben, waarom dan een systeem aanhouden dat heel inefficiënt is en als het aan mij vraagt aan veel energie vernietiging doet.
Als je het mij zou vragen zal ik eerst kijken of de 2de ketel weg kan (of alleen als backup parallel aansluiten)
Als je de open verdeler weg haalt kan de extra pomp ook weg scheelt weer 100kWh per jaar, ook gaat de ketel veel efficiënter draaien aangezien zijn retour water veel kouder zal worden doordat er niet door de open verdeler gemengd word.
Wat wel zou kunnen als je perse je 2de ketel wilt houden is met afsluiters/3wegkleppen de 2de ketel, open verdeler en de extra pomp parallel aan te sluiten zodat zou kunnen schakelen tussen 1 of 2 ketels, dit heeft zeker niet de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem84
@miciel
Bedankt weer voor de puntsgewijze adviezen!
Snap nu idd dat die open verdeler niet ideaal is, maar zal hem idd vanwege voorschriften maar laten zitten. Keerklep advies (water via kortse route!) neem ik ook direct over, maar heb weer wat nieuws bedacht dus hieronder weer een schets (met de keerkleppen nu op de aanvoer want ik houd de spaarpomp nu in het HRE circuit, klopt deze gedachte).

Ik begrijp nu ook dat ik wel een cascade opstelling heb (conform offerte...), maar dat deze niet zo is aangesloten is en dus ook niet zo werkt. Hoop uiteindelijk op een ketel met spaarpomp uit te komen, maar wil graag de cascade als backup (zie hieronder plan met by-pass) houden als het echt koud wordt en ik wel twee ketels tegelijk nodig heb (maar dan met aan/uit regeling). Zo kan ik binnenkort ook al alle aanpassignen doen en nog deze winter wat extra gas besparen en houd ik de volledige flexibiliteit.

@VIPmaster
Voor mijn aanpassingen zatten we aan de 4700m3 per jaar. Na mijn anapassignen hoop ik rond de 1800 uit te komen, maar ik moet de echt koude dagen nog zien (is een zacht jaar so far). Vermogen uitzoeken is een flinke klus want heb 22 radiatoren en bijna allemaal anders. Sommige zelfs met de hand verkleind en passend gemaakt (ik zie de las naden).

Ik will inderdaad kijken of ik naar 1 ketel kan, maar wel felxibilitiet houden en wellicht periodiek de ketels om en om aan en uit te schakkelen om langer gebruik te hebben,. Ze hangen er nu toch en verwacht dat ik er tweede hands niet veel voor krijg. Je idee over 3 weg kleppen heb ik dan ook wat verder uitgewerkt.

Nieuw plan:
Hieronder weer een nieuw plan. Ik will dus een bijpass rond de open verdeler maken op de retour leiding. Pomp laat ik zitten voor het geval ik die nodig heb om het water in beweging te houden of als ik de cascade regeling weer aan moet zetten. Ik gebruik elke keer een ketel (zelf alleen op tapwater zetten in het menu en met aan/uit regeling doorlussen, zoals nu) of wellicht met een electrische switch de RF module van ketel naar ketel switchen (om de week bijvoorbeeld) en dan wel modulerend aansluiten. De spaarpomp blijft dan altijd werken via eigen round modulation in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LVwvrOzFJ4GfacjideCaJRkfkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WXvye8HiyPdhTIMWXarGlIL.jpg?f=fotoalbum_large

Op en aanmerkingen weer van harte welkom.
Vinden jullie deze puzzel nog leuk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VIPmaster
Ik vind de puzzel zeker leuk, zo leren we allemaal weer nieuwe dingen ;)

4700*8/1650=22,8KW CV ketel nodig volgens Koevlaas formule.
2000*8/1650=10KW CV ketel nodig in de nieuwe situatie
1600*8/1650=8KW CV ketel nodig met nog wat optimale cv tuning >:)

In alle gevallen is één ketel meer dan genoeg om het huis warm te krijgen.
Mijn keuze zou zijn alles wat niet nodig is er uit halen en op één ketel verder gaan.
Zo haal je het meeste rendement uit je installatie en hou je het voor jezelf ook het simpelste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vanwaar de bypass om de open verdeler?

In feite werkt de verdeler al als bypass als het allemaal goed is aangesloten.

Wat is er verder veranderd om van 4500+ naar 2000- m3 te gaan?

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
1 eventueel kan je open verdeler overbruggen in zowel aanvoer en retour. dus 2 x een bypasje maken.
dat lijkt met wat beter. je krijgt net wat meer rendement krijg je door 2 keer een bypas te plaatsen.
(technisch gezien is het door je aanpassingen wel een dood stuk leiding wat geen kwaad kan/ jouw oplossing kan ook werken. )

2 waarom wil je je cv pomp erin houden ? veel leiding werk/veel radiatoren ?
dan kan ik het begrijpen. maar kan ook weer storingen veroorzaken/koffiedik kijken.
je kan je pomp ook buitenspel zetten. je de driewegklep dus achter/voor je pomp zetten.

3 roundje moet bedraad zijn. mag niet draadloos. waarom niet vraag u ?
draadloos verzendt enkle temperatuur bij wartme vraag. niet in rust.
de warmte pomp wil ook in rust de temperatuur kunnen uitlezen.
de warmte pomp stookt namelijk ook als er geen warmte vraag is.

4 en twee losse thermostaten is vooral leuk voor tweakers etc.
wil nog welleens een stpring van komen. hoe vaak is koffie dik kijken.
(bij oude mensen of leken hoef ik dit er niet in te hangen zitten gelijk aan de telefoon)
dan doen we gewoon een roundje en halen de evehome ontvanger eruit.
de cv ketel aan hangen we aan de warmte pomp. op de modulernede instelling.

evo home kan in de slaapkamers gewoon blijven zitten er iets meer warmte aanbod.
warmte aanbod is vooral aanbod van lauw warm water wat meer over de dag verspreidt.
echt heet water komt er alleen als het roundje het koud krijgt. we krijgen wel iets meer klachten.
over dat het boven koud is. maar niet zoveel als met een simpele kamer thermostaat/cv ketel.

en leg inderdaad maar zoals @MikeyMan vraagt hoe je van 4500 m3 naar 2000 m3 bent gegaan.

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 15-11-2022 18:32 . Reden: punt 4 is een edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
Willem84 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:

Aanpassingen:
-Stoken op 57graden
@miciel en @MikeyMan ik denk dat dit de oorzaak is van het verlaagde gasverbruik.
Ik vermoed dat de ketels met de aan uit regeling letter op 80°C over de open verdeler heeft staan draaien met één of 2 radiatoren.
Met een minimaal vermogen van 8kW per ketel, zou ik me meer zorgen maken dat er wel genoeg radiatoren open staan als het commando stoken word gegeven.

Ik zou zeer sterk aanbevelen om een modulerende thermostaat aan de ketel te knopen ( evohome op OpenTherm aansluiten)
Dan bepaalt de thermostaat de watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@VIPmaster gasverbruik halveren zonder isolatie of in de kou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
@MikeyMan of een onzuinige installatie die een hele hoop gas door de schoorsteen naar buiten gooit, waardoor je nu nog lekker warm binnen zit met een volle portemonnee
Evohome word aan/uitgestuurd, 1 radiator vraagt, ketel gaat aan op 80°C en een deel gaat over de bypass en open verdeler.
nu de aanvoer temperatuur verlaagd is en de bypass dicht staat scheelt dat een slok op een borrel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem84
Dank weer voor alle tips en vragen.

Gas verbruik gehalveerd is wellicht nog wat voorbarig, want ik heb nog maar twee echte 'data' punten, maar hieronder het verschil tussen sep, oct en november 2022 en de 3 voorgaande jaren. Het systeem is in zomer 2019 geinstaleerd. Trenlijnen zijn met de hand getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZWdLGTnCTVZEmzOgQY6h6nVfow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIsytGEPAnY4ZZ3wWXSwXO8k.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels wil ik deze data ook laten zien om wellicht anderen te 'inspireren' ook even zelf beter naar de instellingen te kijken. Met de huidige gas prijzen is dit zeer de moeite waard, maar ik verwacht ook niet dat velen zo'n bizar slecht ontworpen systeem hebben hangen...

Wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen zomer om het geheel zo ver om laag te krijgen:
-Service laten uitvoeren op ketels door ander partij dan die het heeft aangelegd en die hebben wellicht wat kleine instellingen veranderd (CV temp naar 57C iig; die zeiden overigens dat alles er goed uit zag!!)
-Evohome op nog enkele radiatoren, waardoor we echt nergens meer iets vergeten aan te laten staan.
-Temperatuur in huis flink omlaag (woonkamer op 17.5 en niet meer hele dag, badkamer ook alleen als echt nodig), maar het blijft goed te doen met trui (voorheen woonkamer op 19.5)
-Er zat ook een loze zone in de evohome die als target temperatuur 15C had, maar zat verder geen HR92 knop aangekoppeld. Deze zone krijg ik er niet meer uit, maar nu wel op 5C kunnen zetten.

Dit leken mij echter standaard zaken die iedereen tegenwoordig doet. De dingen die ik al eerder noemde daar nog bovenop:
-Stoken op 57graden
-Bijpas onderbroken (met kraantje) want deze zat op een van de vertikale lussen die door kamers liep

Ik denk dat het dus een combinatie is van meerder factoren. De kelder was vaak erg warm want hier zijn het hele dikke oude CV buizen. Met de isolatie voelbaar koeler. De bijpas onderbroken was denk de grootse klap want die leek wel altijd warm te zijn. Wellicht was dit inderdaad waar alle warmte verdween. De buis naar de bypass liep ook nog eens door de 'brievenbus' die dus eigenlijk in verbinding stond met buiten.

Ik zal binnenkort eerste de warmtepomp goed gaan aansluiten en de keerkleppen gaan plaatsen. Daarna Round modulerenend kabeltje doortrekken en aan de Spaarpomp. Ik blijf stoken met maar een ketel deze winter en zal daarna besluiten of ik de open verdelen ga overbruggen of inderdaad de tweede ketel weg zal doen. Begrijp dat dit een stuk simpeler/efficienter zou zijn. Wil wel nog even weten of de tapwater vraag het dan goed aankan (bijv twee douches tegelijk in gebruik en een warme kraan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op 17,5 stoken geeft wel een klap natuurlijk. Comfortabel is het daarmee m.i. niet echt meer, maar das persoonlijk.

Als je zones niet meer uit evohome krijgt wil het weleens helpen om het hele systeem uit evohome te gooien in de portal en eens opnieuw toe te voegen. Instellingen blijven dan behouden.

Twee douches tegelijk ligt aan vele factoren. Maar mocht dat een probleem zijn is een boiler m.i. een betere oplossing dan een tweede cv ketel. Maargoed, kan een overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
@Willem84 Begrijpelijk dat je het zo wild aanpakken nog wel wat aandachtspunten.

Kijk of je de cv ketel op OpenTherm kan aansluiten, dit zorgt ervoor dat de thermostaat een optimale watertemperatuur gaat zoeken (die 57°C is een maximale ketel temperatuur).

Let op dat je genoeg radiatoren open hebt staan om de ketel te laten branden, als je ketel aan gaat geeft hij minimaal 8kW aan vermogen.
Zeker met een lage water temperatuur geven de radiatoren minder warmte af wat zou betekenen dat er meer radiatoren open moeten staan.

In het kader van meten is weten probeer je watertemperatuur voor en na de open verdeler te monitoren/loggen.
Hierdoor kan je in een redelijke korte termijn zien wat je installatie doet.

Zit de open verdeler met knel of 2delige koppelingen aangesloten?
Dan kan je er ook voor kiezen om 2 pasbuisjes maken om een snelle wisseltruc te doen zodat je binnen een half uur kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:05
Heb sinds 12 november een inventum spaarpomp. En sinds 20 december een cv-ketel de Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A. En gebruik als thermostaat de Honeywell home modulation. De radiatoren temp staat op 65graden. Heb het idee dat er toch teveel gas wordt verbruikt. Moet het niet minder zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y28XnFLD/verbuikdec.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jaaoie17 op 27-12-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
Beste t.s. / @Willem84

Hoe is het gegaan met de afgelopen koude periode?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlieke05
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
Hallo ben nieuw en heb de verhalen vol belangstelling mee gelezen.
heb een spaarpomp overgenomen en wil deze aansluiten op de vloer verwarming 15mm voeding.
dit ivm een houtkachel. dan kan ik hoop ik de vloer daarmee verwarmen en bij echte koude alleen de ketel gebruiken om de radiatoren ook mee te verwarmen.
vloerverwarming is niet mengend.
tevens geeft de unit sensor 12 aan maatkan nergens vinden wat ermee bedoelt word.
weet iemand de installateurscode?
gr Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Willem84 vraagje hoe is dit topic afgelopen. en wat heb je aangepast voor de komende winter ?
ik ben erg nieuwsgierig naar of je het met 1 ketel afkan. hoe groot is je huis/wat is warmwater behoefte.
ik merk tegenwoordig dat veel instalaties welke in cascade staan eigenlijk nergens over gaan.
ik snap dat evo home niet even snel in tween kan knippen en naar 2 losse ketels toe kan.
Pagina: 1