@
Willem84 ik ga je installatie even afzeiken

sorry alvast.
1 ik heb de curses spaarpompen van inventum gevolgt.
deze zit 100% verkeerdt aangelsoten om 2 redenen.
1 a aanvoer en retour verkeerd om. dat was wel helder.
1 b keerklep onder je ketel ontbreekt. ja ketel 1x geen ketels.
(mischien dat de retour keerklep nog aanwezig is bij intergas.
echter dan kom ik bij het punt dat je spaarpomp door je ketel heen kan pompen.
omdat die verkeerdt om geinstaleerdt zit. en dan slaan vervolgens je ketels in storing.
de staat de warmte pomp meestal stil of stookt deze ook nog weleens een periode ?
want er hangt ook niet de juiste kamer thermostaat aan. het is gewoon een bende.
2 de inventum spaarpomp mag liever niet achter een open verdeler.
waarom niet een open verdeler verliest een boel aan energie.
en je voldoet nu niet meer aan het installatie voorschrift.
en daar zijn die dingen erg gevoelig voor. en zeker de spaarpomp.
je storingen en je problemen kunnen hier zeker vandaan komen.
die 1,5 kw die de warmtepomp opwekt vergaat gedeeltelijk in je systeem.
3 welke kamer thermostaat heb je hangen ? en waaraan hangt deze ? honnywel rf module afgekeurdt.
een inventum spaarpomp wil alleen een honnywel modulerend roundje bedraad of vergelijkbaar.
en hoe hangt je spaarpomp aan 2 cv ketels ? dat kan eigenlijk ook niet. je kan open therm niet splitsen.
(tenzij je heel technisch ben goed bent in programeren. )of hebben ze de aanuit regeling gepakt ???.
die laatste kan je wel splitsen. maar eigenlijk is aan/uit splitsen net zo goed een kut idee.
want nu stoken je ketels aan/uit ipv modulerendt. en dat kost gewoon meer gas/meer euro,s
staan je ketels vervolgens wel lager afsteldt ? of staan deze stiekem gewoon op vollebak ?
4 pomp actief boven de 45 graden/ pomp moet eerder actief zijn bij 30 graden.
warmtepomp maakt water van 35/40 graden dus je pomp draait ook nog niet.
dus zelfs al laat je de open verdeler zitten moet je de pomp instellingen aanpassen.
5 warmte pomp stookt namelijk stiekem dus radiator kranen gewoon handbedient en open zetten.
en in de woonkamer een roundje modulerent eraan knopen. dat is wat inventum voorschrijft.
de warmtepomp denkt zelf na waneer die gaat stoken en reageert dus voor de thermostaat warmte vraagt.
hij leest dus de kamertemperatuur in rust uit. en past zich daarop aan. daarom 24/7 dezelfde temp stoken.
honnywel rf module met hr 92 knoppen en evohome er zijn tweakers die het werkendt hebben gekregen.
maar ik heb geen tijd om een programma te schrijven meer info hierover zit vooral in het andere topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309 soort leesvoer als men zich verveelt.
lang verhaal kort. het zit niet goed. de theorie van een spaarpomp erbij is leuk.
maar niet verkeerd om aangesloten niet achter een open verdeler. niet met een verkeerde regeling.
honnywell rf module. is afgekeurd voor deze warmtepomp als het werkt kan het wel.
maar ze adviseren deze niet. ivm met niet uitleesbaar is voor de warmte pomp.
warmte pomp stookt deels zonder dat de thermostaat om warmte vraagt (uitleesbaarheid kampertemp)
en deels met de thermostaat die om warmte vraagt. kan dus ook gewoon de warmte vraag vertalen.
oftewel ook je regeling is niet goed er moet een roundje modulerednt bedraad aan de warmte pomp.
maar dan wel zo dat ie ook nut heeft. en niet voor joker staat te pompen.
warmtepomp kan namelijk niet 24/7 draaien. de compressor overleeft dat niet.
het moet dus zo zijn dat thermostaat ook nog in een ruimte hangt waar ook een radiator zit.
er zijn tweakers die gewoon 2 thermostaten hebben hangen in dezlefde ruimte.
1 voor de warmtepomp en 1 voor de cv ketel dat kan technisch dan weer wel.
(maar helemaal lekker is dat idee ook niet er zitten wel wat haken en ogen aan.)
een beetje moet opletten in wat je doet/blijven nadenken. werkt niet automatisch.
1,5 tot 1,7 kw. is wat de spaarpomp opbrengt.
als je dat rendement echt wil gebruiken moet je installatie in 2 en knippen.
grootste deel 1 ketel 1 warmtepomp 1 kamerthermostaat (roundje modulerend)
kleinere deel 1 ketel 1 kamerthermostaat. .(roundje modulerend)
en de open verdeler dus verwijderen. want die kost teveel aan energie.
(sticker welke zijn verwijderdt is nooit goed. 2de hand setje ketels gehad zeker ?
of geen duidelijkheid willen geven over de leeftijd van de cv ketels. (diepe zucht)
laat je ketels maar een keertje onderhouden door een ander persoon.
vraag 4 hoeveel kw heeft je woning nodig redt je het mischien op 1 ketel/instalatie.
er is namelijk een bezuiniginsronde gaande. alle openverdelers en cascade systemen eruit.
want dat kost zoals ik al eerder heb gezegd een berg energie en voor woonhuizen onzin.
of kom je dan weer warm water te kort. maak dan 2 keer een losse installatie. is efficeinter.
vraag 5 heb je vloerverwarming of alleen maar radiatoren. ?
bij alleen maar radiotoren Honeywell modulerend rf module
op tweede ketel/tweede circuit. hangen. bij vloerwarming gaat dat niet.
(de vloerverwarming koppelen we soms gewoon los van de ketel van ellende)
en enkel een losse maximaal themostaat. rf regeling zorgt voor warmte aanbod.
wat vaak voldoende aanbod is. (ik denk dat vloerverwarming niet van toepassing is.
we hebben hier een heel groot topic. met allemaal mensen die deze hebben.
ook met tweakers die er een evo home aan hebben gehangen. mij te ingewikkeldt.
(een hele arduino ertussen knutselen is voor mij geen doen niet voor klanten)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309
heb je vragen stel maar raak. in dit topic of in het andere topic.
echter in het grote topic zit ik niet meer. teveel werk en of vragen.
waar ik als installatie monteur. (momenteel even een dienstje vrij.)
niks mee kan. ik houd mij enkel bezig met de basis uitvoeringen.
sorry voor de hoeveelheid aan kritiek (ik zal tal van problemen)
@
jurjen_g wat bedoel je met TR het termische verschil tussen aanvoer en retour ?
daat heeft de warmtepomp geen last van hij heeft zijn eigen aanvoer en retour.
deze warmtepomp stookt mee tot 60 graden en gaat daarna in themische beveiliging.
dit is geen probleem. komt als het systeem is afgekoeld weer uit zijn thermische beveiliging.
en gaat daarna proberen om de woning op temperatuur te houden/verder met zijn programma.
er komt dus inderdaad gemend water uit het systeem als de ketel meedraait.
dus ja verliest een paar procent. van de warmt van de ketel.
warmte pomp 50 graden in is 55 graden uit. delta t van 5 graden.
ketel 50 graden in 70 graden uit. delta t van 20. (is lang niet altijd zo maar rekenvoorbeeldt)
uiteindelijk temperatuur is 65 graden. dus ja je verleist een paar procent aan warmte eigenlijk.
maar tegenwoordig zijn de ketels veel kleinere delta t bijv 10 graden dan heb je minder verlies.
[
Voor 57% gewijzigd door
miciel op 13-11-2022 16:14
. Reden: informatie was dubbel /niet alle fouten in 1 keer gezien. ]