Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe body, momenteel ben ik in bezit van een Nikon D5000.
Deze heeft natuurlijk een DX sensor, en zou graag overstappen naar een FX sensor.
Heb begrepen dat full frame camera's zich wel in een wat duurder segment begeven.
Nu is mijn max. budget 1295€.
Als ik de voordelen van een full frame tegen een crop camera zet, kom ik tot de volgende conclusie:

voordelen full frame camera:

- Minder snel ruis bij hogere ISO-waardes.
- De volledige beeldhoek van het objectief wordt benut.
- Kleinere scherptediepte, dus meer bokeh.
- Groter dynamisch bereik.

voordelen crop camera:

- Goedkoper in aanschaf
- Lensafwijkingen minder zichtbaar

en als ik het lijstje van een full frame afzet tegen het lijstje van een crop camera, zijn er meer voordelen dan nadelen dus.. (vooral de korrelbak aan ISO bij een iets hogere ISO dan 200 is abnormaal bij mijn D5000).

Nu heb ik wat research gedaan naar full frame camera's, mijn gevoel zegt toch om voor een DSLR camera te gaan. (dit is gevoel een geen echte kennis, als leek).
Want ik doel natuurlijk op als alternatief een systeemcamera maar wil aangezien ik alleen nog ervaring heb met een spiegelreflex camera toch voor safe gaan..

Ik kom tot nu toe steeds bij de volgende full frame body uit.. (ik zoek op f Mount, want die lenzen bezit ik momenteel).

Nikon Z5 Body

Hebben jullie ervaring met deze body, of zijn er andere body's die jullie mij kunnen aanraden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40

ThunderNet

Flits!

Heb je momenteel lenzen die alleen geschikt zijn voor DX-camera's?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 07:54
Welke lenzen heb je momenteel? Als je huidige lenzen DX zijn gelden de voordelen die je opsomt niet, en full-frame lenzen zijn best prijzig. En full-frame is niet altijd de beste optie, liever een goede lens op een top APS-C camera met goede sensor dan een brakke lens op een brakke full-frame camera.
Dat klopt, maar je kan ook een APS-C (DX) lens met groter diafragma gebruiken (bv 35mm f1.4 op APS-C heeft dezelfde low-light ruis als 50mm f2.0 op full-frame, indien dezelfde sensortechniek gebruikt wordt, en de lenzen zullen ongeveer even zwaar/groot zijn)
Klopt, indien je nu full-frame lenzen op APS-C gebruikt. Als je nu DX lenzen hebt (bv een 18-55 kitlens) gaat die niet ineens een bredere beeldhoek geven.
Klopt, maar je kan (net zoals bij de hoge ISO-waardes) ook een APS-C lens met groter diafragma gebruiken.
Meestal wel, behalve voor low-end full-frame sensoren (kuch Canon EOS RP kuch). Daarom beter een goede APS-C dan een brakke full-frame. De Z5 (trouwens mirrorless, geen DSLR) heeft wel een goed dynamisch bereik, en is zeker een mooie camera, maar je moet dan ook wel de lenzen hebben :9 De D5000 is trouwens niet meer van de nieuwste, en een moderne APS-C zal veel beter scoren qua dynamsich bereik en ruis.

[ Voor 5% gewijzigd door Thmz159 op 09-11-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Als je FF lenzen hebt zou ik zeker bij Nikon blijven. Ik zie dat het occasion aanbod tegewnoordig belabberd is.

Ik heb geen ervaring met de Z5, maar de Z6 is echt een prima camera. Maar ik zie dat je dan ook tweedehands toch redelijk over budget heen gaat.

De kitlens (24-70 F4) is echt een hele goede lens.

Maar de D750 is ook een hele goede FF DSLR voor wenig geld tweedehands.

https://www.camera-tweede...cker&utm_medium=affiliate

En 13.000 kliks is echt helemaal niks. Plus je houd nog wat geld over om een lens te vervangen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
ThunderNet schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:06:
Heb je momenteel lenzen die alleen geschikt zijn voor DX-camera's?
- AF-P Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
- Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 HSM
- Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 tele-macro (1:2) diameter 62 A17
- Nikon DX AF-S nikkor 35mm f/1.8 G

Dit zijn de lenzen die ik momenteel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Gadgetjunk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:40:
[...]
- AF-P Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR - FX lens
- Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 HSM - Volgens mij een FX lens
- Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 tele-macro (1:2) diameter 62 A17 - FX lens
- Nikon DX AF-S nikkor 35mm f/1.8 G - DX LENS, NIET BRUIKBAAR
Zie hierboven.
Dus de meeste lenzen kan je gewoon gebruiken, hoewel ik de Tamron weg zou doen aangezien je een betere Nikon lens hebt met hetzelfde bereik. Als je gaat opschalen naar een FX body zou ik wel een betere standaardlens kopen. Daar ga je wel tegen de beperkingen van die Sigma lens oplopen gok ik. Houd daar rekening mee in je budget.

Bedenk ook dat als je naar een Mirrorless Z-serie body gaat, je een FTZ adapter nodig hebt om deze lenzen te kunnen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Archer_VC10 op 09-11-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Thmz159 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:15:
Welke lenzen heb je momenteel? Als je huidige lenzen DX zijn gelden de voordelen die je opsomt niet, en full-frame lenzen zijn best prijzig. En full-frame is niet altijd de beste optie, liever een goede lens op een top APS-C camera met goede sensor dan een brakke lens op een brakke full-frame camera.

[...]

Dat klopt, maar je kan ook een APS-C (DX) lens met groter diafragma gebruiken (bv 35mm f1.4 op APS-C heeft dezelfde low-light ruis als 50mm f2.0 op full-frame, indien dezelfde sensortechniek gebruikt wordt, en de lenzen zullen ongeveer even zwaar/groot zijn)

[...]

Klopt, indien je nu full-frame lenzen op APS-C gebruikt. Als je nu DX lenzen hebt (bv een 18-55 kitlens) gaat die niet ineens een bredere beeldhoek geven.

[...]

Klopt, maar je kan (net zoals bij de hoge ISO-waardes) ook een APS-C lens met groter diafragma gebruiken.

[...]

Meestal wel, behalve voor low-end full-frame sensoren (kuch Canon EOS RP kuch). Daarom beter een goede APS-C dan een brakke full-frame. De Z5 (trouwens mirrorless, geen DSLR) heeft wel een goed dynamisch bereik, en is zeker een mooie camera, maar je moet dan ook wel de lenzen hebben :9 De D5000 is trouwens niet meer van de nieuwste, en een moderne APS-C zal veel beter scoren qua dynamsich bereik en ruis.
Welke moderne APS-C zou je mij aanraden als max. prijs van 1295€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:29
Gezien de vraagstelling en het budget is mijn advies: gewoon bij DX blijven.

(En de Sigma 18-200 is een DX lens)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
klaaas schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:09:
Gezien de vraagstelling en het budget is mijn advies: gewoon bij DX blijven.

Ik heb even goed gekeken, de Nikon D7500 heb ik op het oog. Goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Je hebt niets verteld over wat je wil fotograferen. Hoe kunnen wij dan advies geven?
Ik zie dat je rond 15 oktober dezelfde vraag gesteld hebt, is dit bezigheidstherapie? :-)

• Gadgetjunk
Johan1995 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:13:
Je hebt niets verteld over wat je wil fotograferen. Hoe kunnen wij dan advies geven?
Ik zie dat je rond 15 oktober dezelfde vraag gesteld hebt, is dit bezigheidstherapie? :-)
Voornamelijk mijn portret en dieren.

Ja dat klopt, 15 Oktober kreeg ik het idee om me te gaan oriënteren voor een nieuwe body.
Toen heb ik het even laten rusten.
En nu weet ik zeker dat ik de stap naar een nieuwe body wil gaan maken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40

ThunderNet

Flits!

De 35mm AF-S DX lens was 1 van mijn favoriete lenzen op fullframe, die kun je prima blijven gebruiken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Gadgetjunk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:47:
[...]

Dat vind ik logischer dan overstappen naar een FF DSLR. Ik vind het alleen best een grote investering in een systeem dat een doodlopende weg is. Zoals in je vorige topic geadviseerd kun je dan beter kijken naar een oudere D7x00 body. Dan houd je nog geld over om die 18-200 te vervangen door een betere standaardzoom of een leuke portretlens te kopen.

Als ik niet het geld had voor de overstap naar een systeemcamera zou ik vooral proberen te profiteren van het 2e hands DSLR spul wat nu in ruime mate wordt aangeboden. Als je er maar vanuit gaat dat je er over een tijdje niet veel meer voor krijgt.

Hij wil.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gadgetjunk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:55:
Nu heb ik wat research gedaan naar full frame camera's, mijn gevoel zegt toch om voor een DSLR camera te gaan. (dit is gevoel een geen echte kennis, als leek).
Want ik doel natuurlijk op als alternatief een systeemcamera maar wil aangezien ik alleen nog ervaring heb met een spiegelreflex camera toch voor safe gaan..
Een systeemcamera is voor jou als fotograaf geen wereld van verschil t.o.v. een DSLR. De bediening werkt grotendeels hetzelfde. De voornaamste reden denk ik om bij DSLR te blijven is budget. Maar als je een Z series body (plus FTZ adapter) kan vinden binnen je budget, dan is dat denk ik zeker het overwegen waard. Ga ook vooral eens naar een winkel om verschillende bodies uit te proberen. Weet je ook meteen of het lekker in de hand ligt.

Maar de D7500 die je gevonden had is een prima body. Flinke stap voorwaarts vanaf je D5000 in elk geval.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Archer_VC10
klaaas schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:09:
(Dank, ik kon het zo snel niet vinden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Archer_VC10 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:59:
[...]

(Dank, ik kon het zo snel niet vinden.)
Het bereik is een redelijke indicator. 18-200 zie je doorgaans niet op full frame. Verder is de DC markering bij Sigma de markering die aangeeft dat het een crop lens is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Orion84 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:01:
[...]

Het bereik is een redelijke indicator. 18-200 zie je doorgaans niet op full frame. Verder is de DC markering bij Sigma de markering die aangeeft dat het een crop lens is.
Dat 'doorgaans' kun je wel weglaten ;)

Hij wil.

• Archer_VC10
Gadgetjunk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:47:
[...]

Als dat je enige vraag is, ja natuurlijk, prima optie. Wat ik een beetje mis is:
  • Waar loop je tegenaan met je huidige body?
  • Wat wil je graag verbeteren met een nieuwe body? Je hebt high-ISO prestaties al genoemd, maar zijn er andere zaken?
  • Wat zijn de sterke punten van je huidige body die je zeker wilt behouden?
  • Wat zijn aspecten van een nieuwe body die voor jou belangrijk zijn? Denk aan formaat, features, soort geheugenkaartjes, lensvatting... enzovoorts.
We zijn nu alleen maar types bodies en lenzen heen en weer aan het kaatsen maar voor het gebruik wat je hebt aangegeven is alles beter dan een brakke telefoon geschikt. Ga je in het weiland op zeldzame vogels jagen of wil je op safari ermee?

• Gadgetjunk
Archer_VC10 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:07:
[...]

Als dat je enige vraag is, ja natuurlijk, prima optie. Wat ik een beetje mis is:
  • Waar loop je tegenaan met je huidige body?
  • Wat wil je graag verbeteren met een nieuwe body? Je hebt high-ISO prestaties al genoemd, maar zijn er andere zaken?
  • Wat zijn de sterke punten van je huidige body die je zeker wilt behouden?
  • Wat zijn aspecten van een nieuwe body die voor jou belangrijk zijn? Denk aan formaat, features, soort geheugenkaartjes, lensvatting... enzovoorts.
We zijn nu alleen maar types bodies en lenzen heen en weer aan het kaatsen maar voor het gebruik wat je hebt aangegeven is alles beter dan een brakke telefoon geschikt. Ga je in het weiland op zeldzame vogels jagen of wil je op safari ermee?
Verbeterpunten/wensen voor volgende body:

- Op 1 wat ik al had benoemd van de hogere ISO prestaties.
- Wil een mogelijkheid tot draadloze overdracht (van foto's sturen).
- Wel nog steeds F Mount, ivm. mijn lenzen die ik al bezit.
- Max. prijs 1295€
- Groter LCD-scherm dan van de D5000
- Touchscreen LCD-scherm

Geen zeldzame vogels of op safari, gewoon de dieren in het bos of in de duinen.
Verder dus portretfotografie (voornamelijk van mijn dochtertje).

Hopelijk hebben jullie nu een beter beeld van waar ik naar op zoek ben.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

@Gadgetjunk ik heb je vorige topic dan maar even gesloten, want voor elke overweging een apart topic maken lijkt mij wat onnodig. Dit topic kan je gebruiken om naar terug te keren totdat je een daadwerkelijke keuze gemaakt hebt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gadgetjunk
Gonadan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:08:
[mbr]
@Gadgetjunk ik heb je vorige topic dan maar even gesloten, want voor elke overweging een apart topic maken lijkt mij wat onnodig. Dit topic kan je gebruiken om naar terug te keren totdat je een daadwerkelijke keuze gemaakt hebt. :)[/]
Logisch, bedankt!

• Archer_VC10
Als je op DPReview bij de Feature search een aantal van de genoemde zaken invult kom je op een lijstje van vier types uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC-EF55_YqHC-yKkypTpsKhyQwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0jMngeYoizECIiihcFQYlbH.png?f=fotoalbum_large
Als je geen FX of full-frame type neemt (zodat je al je huidige lenzen kan blijven gebruiken) blijven de D7500 en D500 over.
Probeer het zelf anders even: https://www.dpreview.com/...aramSpecsWireless=BuiltIn
De WiFi en Touchscreen opties zorgen er voor dat je maar een paar opties overhoudt. Als je die van je lijstje afhaalt heb je ineens meer keuzes. Ik zou eens een vergelijking maken tussen de twee DX bodies die daar staan en kijken of je die binnen je budget kan vinden. Als je richting Mirrorless wilt gaan, lees je dan even in op de Z-modellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Archer_VC10 op 10-11-2022 20:17 ]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Gadgetjunk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:55:
voordelen full frame camera:

voordelen crop camera:

- Goedkoper in aanschaf
- Lensafwijkingen minder zichtbaar
Huh?
Er zijn heel veel crop-camera's. Zo heb ik een MFT systeem, met speciaal daarvoor ontworpen lenzen, en je kunt er vanuit gaan dat de volledige beeldhoek wordt benut.
Het hangt er gewoon van af of je een lens gebruikt die ontworpen is voor je camera, het benutten van de beeldhoek is geen speciale eigenschap van full frame.

Verder worden bij systeemcamera's lensafwijkingen in software opgelost. Klinkt eng, is het niet. Het betekent gewoon dat een lensontwerp misschien moeilijk of duur is om optisch perfect te krijgen - maar als het in S/ware wordt gecorrigeerd zie je er niks van. De lenzen voor systeemcamera's zijn ontworpen om op die manier gebruikt te worden.
Nikon Z5 Body
Hebben jullie ervaring met deze body, of zijn er andere body's die jullie mij kunnen aanraden?
Ik raad aan iedereen die het horen wil aan: Een camera komt tot zijn recht met ongeveer 2-3x de prijs van de camera aan lenzen. Dus als jij een dure camera koopt horen er ook dure lenzen bij als je het ding echt wilt gebruiken.
De lens gaat nu een sluitstuk in jouw begroting worden en dat betekent dat 1200 euro betaalt, maar het er niet uit haalt.

Ja, systeemcamera's zijn leuk.
Ja, systeemcamera's zijn de toekomst.
Nee, de lenzen zijn nog niet goedkoop, er is nog geen 2e hands markt en ja, je gaat de hoofdprijs betalen.
Sorry, maar je budget kan het niet aan.

Draai het eens om.
Je wilt een nieuwe camera. Waarom? Welk probleem heb jij met je huidige camera dat een nieuwe moet oplossen?
Pas als je dat onder woorden kunt brengen, kun je zeggen of een camera voor jou een goede is.

Want nu ben je op zoek naar een reden om die Z5 te kopen en het zou andersom moeten zijn; die Z5 moet een oplossing voor een probleem met je huidige systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Tarquin schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:21:
[...]

Huh?
Er zijn heel veel crop-camera's. Zo heb ik een MFT systeem, met speciaal daarvoor ontworpen lenzen, en je kunt er vanuit gaan dat de volledige beeldhoek wordt benut.
Het hangt er gewoon van af of je een lens gebruikt die ontworpen is voor je camera, het benutten van de beeldhoek is geen speciale eigenschap van full frame.

Verder worden bij systeemcamera's lensafwijkingen in software opgelost. Klinkt eng, is het niet. Het betekent gewoon dat een lensontwerp misschien moeilijk of duur is om optisch perfect te krijgen - maar als het in S/ware wordt gecorrigeerd zie je er niks van. De lenzen voor systeemcamera's zijn ontworpen om op die manier gebruikt te worden.

[...]

Ik raad aan iedereen die het horen wil aan: Een camera komt tot zijn recht met ongeveer 2-3x de prijs van de camera aan lenzen. Dus als jij een dure camera koopt horen er ook dure lenzen bij als je het ding echt wilt gebruiken.
De lens gaat nu een sluitstuk in jouw begroting worden en dat betekent dat 1200 euro betaalt, maar het er niet uit haalt.

Ja, systeemcamera's zijn leuk.
Ja, systeemcamera's zijn de toekomst.
Nee, de lenzen zijn nog niet goedkoop, er is nog geen 2e hands markt en ja, je gaat de hoofdprijs betalen.
Sorry, maar je budget kan het niet aan.

Draai het eens om.
Je wilt een nieuwe camera. Waarom? Welk probleem heb jij met je huidige camera dat een nieuwe moet oplossen?
Pas als je dat onder woorden kunt brengen, kun je zeggen of een camera voor jou een goede is.

Want nu ben je op zoek naar een reden om die Z5 te kopen en het zou andersom moeten zijn; die Z5 moet een oplossing voor een probleem met je huidige systeem zijn.
Bedankt voor je advies, uiteindelijk neig ik nu naar de D7500.
Weer een crop, maar daar is zoals jullie allemaal zeggen helemaal niks mis mee.

Alle punten die ik heb opgesomd qua verbeterpunten voldoet de Nikon D7500 aan.

Dus ik weet 99% zeker dat de D7500 het voor mij gaat worden. 👍🏻

Hartstikke bedankt allemaal voor de tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Gadgetjunk schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:31:
[...]

Persoonlijk zou ik dan eens kijken naar de D500 tweedehands. Dat is de beste crop camera die er is. (zeker van Nikon).

is hier binnen je budget:
https://www.kamera-expres...eubXuz5FgCYsaAsHTEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:24
Is een gebruikte D5500-D5600 geen optie?
Voldoet aan alle eisen, minder ruis, hogere resolutie, wifi, groter scherm, touch en een kantelbaar scherm.
Die zijn rond de 400-500 tweedehands wel te vinden in nette staat en met het geld dat over is, zou ik eerst andere lenzen aanschaffen. Zeker voor portret foto's zou een mooie lichtsterke lens al veel verschil maken, ook op de D5000 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-06 20:57
Ik vind persoonlijk een (nieuwe) D7500 voor dit budget haast een beetje zonde. Het is een prima camera, dat is zeker niet het punt, maar je geeft wel bijna je hele budget uit aan een nieuwe body. Je lenzen zijn nu op zich oké, maar zeker niet top, dus ook daar valt nog veel te winnen.

Je zou volgens mij veel meer apparatuur voor je geld kunnen halen als je naar een tweedehands body kijkt met een mooie (tweedehands) standaard lens. Voor rond de 500 euro koop je al een D5600 of D7200 en ook die zijn beide al een enorme stap vooruit t.o.v. je D5000. Een D7200 doet volgens mij ook niet eens zoveel onder voor een D7500, maar het scheelt wel enorm veel geld. Als je dan nog een mooie Nikkor 17-55 F2.8 weet te vinden voor het restant van je budget, dan heb je echt een hele mooie en goede combi. Een combi die kwalitatief ook een stuk beter is dan een D7500 met je huidige Sigma lens.

De DSLR lijn van Nikon (zeker de DX lijn) is bovendien een uitstervend ras, dat gaat niet verder ontwikkeld worden. Ik zou het persoonlijk zonde vinden om dan nog 1.150 euro voor een nieuwe body zonder toekomst te betalen. Je kunt nu juist heel goed profiteren van iedereen die naar een systeemcamera overstapt, waardoor de DSLR body's en lenzen tweedehands heel betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Gadgetjunk schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:31:
[...]

Het was vroeger zo dat de grote fabrikanten alleen maar 'consumer-grade' lenzen voor de crop-camera's maakten; geen constante diafragma zooms, geen f1.2 primelenzen. Het mocht absoluut geen concurrent zijn voor hun dure full-frame systemen.

Je kunt ook van die trieste plaatjes vinden (zoek op 'crop vs full frame) met zo'n kleine rechthoek in het midden. Dat krijg je als een FF-gebruiker een APS-C review gaat doen en zijn FF-lens erop schroeft.
De boodschap is: Als je de volledige foto wilt kan dat alleen maar op een full-frame camera. BS natuurlijk, je moet op een andere systeem gewoon een bijbehorende lens nemen.

Momenteel zie je dat veranderen.
Third-party fabrikanten maken één lensontwerp en maken dat geschikt voor alle APS-C camera's.
7-Artisans en TTartisans maken nog handmatige lenzen, maar daar zitten wel f1.2 lenzen bij.
Sigma heeft een super serie met 16-30-56mm f1.4, met autofocus. Die brandpunten zijn afgestemd op crop-camera's.
Laowa heeft een serie van 35mm f0.95 lenzen gemaakt, die allemaal hetzelfde beeld geven; een 35mm voor full frame, een 25mm voor APS-C en een aparte 18mm voor Micro Four Thirds. Zelfde beeldhoek, afgestemd op de sensor dus.

Conclusie: Crop begint volwassen te worden. Je moet gewoon de lens nemen die voor dat systeem doet wat jij wilt.
En het is zo goed als onmogelijk om te zien met welk systeem of welke camera een foto genomen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarquin op 11-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Archioak schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:12:
Is een gebruikte D5500-D5600 geen optie?
Voldoet aan alle eisen, minder ruis, hogere resolutie, wifi, groter scherm, touch en een kantelbaar scherm.
Die zijn rond de 400-500 tweedehands wel te vinden in nette staat en met het geld dat over is, zou ik eerst andere lenzen aanschaffen. Zeker voor portret foto's zou een mooie lichtsterke lens al veel verschil maken, ook op de D5000 denk ik.
zeker ook mee eens. Een goede tweedehands (FX) prime lens, bv deze:
https://www.fotosipkes.nl...85mm-f-1-8g-occasion.html

Met je huidige body is ook nog echt een optie. Je kan dan daarna upgraden als dat nodig is. Deze werken ook prima met een eventuele Z body dus dan heb je een erg goede lens.

Die 1.8 lensen zijn er niet zo veel maar wel een mooie balans tussen prisj en kwaliteit.

Overigens crop vs ff heeft het grootste nadele is dat er betere FF camera's uit zijn. Terwijl crop zeker meerwaarde heeft. Bv bij sport en grotere afstanden of (wilde) dieren. Alleen is de kwaliteit van de camera vaak daar niet op berekend. (bv qua weerbestendigheid).

[ Voor 13% gewijzigd door Kevinp op 11-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt allemaal voor alle informatie, tips en adviezen.
Eerst ga ik alles nog even op een rijtje zetten en vanuit daar maak ik een beslissing.
Heb ook nog een paar vraagjes: moet ik ten alle tijden nieuwe batterijen aanschaffen?
Of zijn deze universeel en passen die van mijn D5000 ook in een ander model van de D serie?
Als er bij een body wordt aangegeven dat het ISO bereik is uit te breiden, gaat mij dit veel kosten?
(En is het ook echt de moeite waard, zijn er aanzienlijk verschillen te zien).
Is een battery grip aan te raden? (of is dit alleen maar onhandig zwaar, en geeft meer nadelen als voordelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ISO bereik uitbreiden heb ik nog nooit van gehoord. Schiet je momenteel in RAW en doe je iets met nabewerken/ ontwikkelen van je foto's. Persoonlijk zou ik naar een D500 op zoek gaan 2e hands, heb hem zelf nog steeds heel veel plezier van. Laat je niet gek maken met specs investeer in goed glas door haal je meer mee. Accepteer de tekortkomingen die je soms ziet maar gaat het echt ten koste van het beeld?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gadgetjunk schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:23:
Bedankt allemaal voor alle informatie, tips en adviezen.
Eerst ga ik alles nog even op een rijtje zetten en vanuit daar maak ik een beslissing.
Heb ook nog een paar vraagjes: moet ik ten alle tijden nieuwe batterijen aanschaffen?
Of zijn deze universeel en passen die van mijn D5000 ook in een ander model van de D serie?
Als er bij een body wordt aangegeven dat het ISO bereik is uit te breiden, gaat mij dit veel kosten?
(En is het ook echt de moeite waard, zijn er aanzienlijk verschillen te zien).
Is een battery grip aan te raden? (of is dit alleen maar onhandig zwaar, en geeft meer nadelen als voordelen).
Een betterygrip kan handig zijn. Niet alleen voor de extra batterij die je erin kwijt kunt. Op mijn ouderwetse D80 is er merkbaar verschil in balans en met de extra ontspanner knop kantelde ik de camera ook altijd maar 1 kant op. Ik vond het in elk geval super fijn om een grip te hebben.
Pagina: 1