Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een Nikon D5000, heb hier 3 jaar mee gefotografeerd. (mijn eerste camera)
Nu op het punt gekomen dat ik wat basiskennis heb opgedaan, merk dat ik aan iets
nieuws toe ben.

Mijn budget is max. 600€ en heb de volgende body gezien.

https://www.mediamarkt.nl...f-3-5-5-g-vr-1590966.html

Nu is mijn vraag: is het een goede verbetering ten opzichte van de D5000?

Zo niet, wat adviseren jullie mij?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De D3500 is een stuk nieuwer met een veel betere sensor, maar de D3x00 serie is wel de echte instapper van Nikon. Je huidige camera uit de D5x00 serie zit daar een stapje boven.

Ik weet niet precies wat je zoekt in een nieuwe camera, maar als je een substantieel betere camera wilt dan zou ik naar een 2e hands D7200 kijken. Kan ook binnen jouw budget lijkt me. Spreekt het compacte formaat van de D3500 je aan, dan zou je ook naar een spiegelloze systeemcamera kunnen kijken. Dan ben je direct ook weer helemaal bij de tijd 😉

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Misschien is het handig om te benoemen op welke punten je je D5000 ontgroeit bent. Oftewel: waaraan merk je dat je aan iets nieuws toe bent?

Als je specifieke dingen opnoemt, kunnen we beter advies geven. Maar van een D5x00 naar een D3x00 zou ik niet zo snel doen. Toch minder fijne body met minder fysieke functie-knoppen. Een D7x00 zou een logischere upgrade zijn. Maar nogmaals: zonder specifieke wensen blijft het gissen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
sys64738 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
Misschien is het handig om te benoemen op welke punten je je D5000 ontgroeit bent. Oftewel: waaraan merk je dat je aan iets nieuws toe bent?

Als je specifieke dingen opnoemt, kunnen we beter advies geven. Maar van een D5x00 naar een D3x00 zou ik niet zo snel doen. Toch minder fijne body met minder fysieke functie-knoppen. Een D7x00 zou een logischere upgrade zijn. Maar nogmaals: zonder specifieke wensen blijft het gissen.
Daar heb je helemaal gelijk in, sorry dat ik het vergeten ben erbij te vermelden. Hier alsnog mijn motivatie :

Ik loop vooral tegen het feit aan dat ik eigenlijk niet met een ISO waarde boven de 200 kan schieten (overdag in donkere binnenruimtes (zodra ik dit wel doe, krijg ik heel snel ruis of niet het gewenste resultaat na het bewerken).
Uiteraard weet ik dat men hier een flitser voor in het leven heeft geroepen. maar om met deze de juiste en dus gewenste foto te krijgen is tot op heden nog niet goed gelukt. (Denk aan schaduwen en te veel of te weinig licht na het flitsen).Dus een body met hogere ISO waardes, verhelpt deze dit probleem?!

Nog een punt waar ik niet tevreden over ben is het feit dat ik 9 van de 10 keer fletse foto’s op mijn computer krijg te zien. Geen idee of dit te maken heeft met de desbetreffende body.(D5000) Of dat bepaalde instellingen die verkeerd staan?

Het feit dat ik afhankelijk ben van een USB-kabeltje om mijn foto’s over te zetten naar mijn laptop/computer.

Kwalitatief betere foto’s? (Meer Megapixels, als dit echt effect heeft op de kwaliteit van je foto’s, neem ik maar aan).

Al mijn bevindingen staan hier expres vragend getypt, dit omdat ik hier minimale kennis van heb).

Vandaar dat ik het even bij jullie experts vraag😊

Hopelijk zijn nu de tekortkomingen en wensen duidelijk omschreven.

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De vraag even verplaatste naar Koopadvies waar ie beter op zijn plek is.

Betere hoge ISO prestaties zou inderdaad een reden kunnen zijn om een nieuwere camera aan te schaffen. Ik ben zelf ook niet van het flitsen. Maar een lichtsterkere lens zou ook een oplossing kunnen zijn. Met een F2.8 of zelfs F1.8 ben je veel minder vaak genoodzaakt om boven de 200 te schieten (even er van uit gaande dat je nu met een minder lichtsterke kitlens schiet). Maar is ISO 400 echt zo slecht dan?

Fletse foto's kan heel veel oorzaken hebben maar de sensor zou prima in staat moeten zijn om scherpe foto's te schieten. Het zou aan de lens kunnen liggen. Of aan je JPEG processing (of schiet je RAW? Dan is het sowieso kwestie van goed converteren). Misschien handig om eens een voorbeeld te posten.

USB kabel is niet handig inderdaad. Maar een SD kaart lezer in je PC / laptop is wel handig en werkt erg snel. Gebruik mijn draadloze functies van de camera bijna nooit. Sowieso niet voor het overzetten van mijn foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Graag zou ik dit topic verplaatsen naar Koopadvies, heb zelf alleen geen idee hoe dit moet..

Een lichtsterkere lens is zeker een mooie oplossing, thanks voor het meedenken!

Ik heb idd verder geen lichtsterke lenzen in mijn bezit,
Alleen een AF‑S Nikkor 35 mm f/1.8G DX, alleen is dit dus helaas geen zoomlens.
Dus is een 80-200 f2.8 nikon of70-200 f2.8 nikon een goede keus als toevoeging.. :D

Fletse foto's is dan waarschijnlijk het gevolg van het schieten in RAW, alleen ik heb ook altijd een JPEG file erbij zitten als ik mijn foto's op de laptop overzet. Goed converteren? Kan je mij vertellen hoe ik dan te werk moet gaan?

SD kaart lezer heeft zowel mijn laptop als I-Mac niet, dus dan zou ik die inderdaad in een externe vorm aan kunnen schaffen. Weer een goede tip!

Even terugkomen op de fletse foto's, is er ook niet toevallig in het menu van de camera een instelling aan te passen om de foto's wat kleurrijker, natuurlijker te krijgen?

Foto 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoooCHXuTBSeH6hw8o95ODmbgxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2Gnu0UMsgOjLsGiyfu03pwy.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-5Atszcvxp7nYim-0okKIK3uNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYWfx90f8LCqvzA4NXrZLTDv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit 2 goede voorbeelden zijn, maar dit is een beetje wat ik bedoel met de fletse foto's. (foto 1 JPEG rechtstreeks uit de camera, foto 2 bewerkt)

[ Voor 94% gewijzigd door Gadgetjunk op 17-10-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik vind foto 2 er prima uitzien hoor. Komt natuurlijk over en beter dan 1 waar het contrast too much is voor mij. Dus het bewerken gaat je al prima af. En ook is de scherpte en kwaliteit van de foto prima hoor. Dus die sensor is niet echt de bottleneck.

Gewoon een USB SD card reader kopen inderdaad. Werkt prima.

Die 70/80 - 200mm zijn Full Frame lenzen. Werken prima op deze camera maar komen beter tot hun recht op full frame Nikons. Maar voor APS-C heb je niet heel veel snelle tele-zooms. Standaard zooms wel.

Oh en je hoeft hem niet meer te verplaatsen. Met mijn breakje in het blauw wilde ik aangeven dat ik hem al verplaatst had voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
En je kan ergens wel in de kleurruimte settings in je camera aangeven dat je 'vivid' (levendige kleuren) wil.

Menu -> Set picture control -> vivid

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
sys64738 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:07:
Ik vind foto 2 er prima uitzien hoor. Komt natuurlijk over en beter dan 1 waar het contrast too much is voor mij. Dus het bewerken gaat je al prima af. En ook is de scherpte en kwaliteit van de foto prima hoor. Dus die sensor is niet echt de bottleneck.

Gewoon een USB SD card reader kopen inderdaad. Werkt prima.

Die 70/80 - 200mm zijn Full Frame lenzen. Werken prima op deze camera maar komen beter tot hun recht op full frame Nikons. Maar voor APS-C heb je niet heel veel snelle tele-zooms. Standaard zooms wel.

Oh en je hoeft hem niet meer te verplaatsen. Met mijn breakje in het blauw wilde ik aangeven dat ik hem al verplaatst had voor je.
Thanks voor je compliment over het bewerken! _/-\o_

Welk type lichtsterke lens zou je mij dan adviseren?

Sensor laten reinigen zou ook niet nodig zijn voor deze camera?
Heb dat namelijk nooit laten doen, de camera heb ik van een maatje overgenomen. (weet niet exact hoelang hij hem heeft gehad, schat zo'n 2 jaar in plus 3 jaar dat ik hem nu in mijn bezit heb).
Met lange sluitertijden zou je dan kwaliteitsverlies of bepaalde gebreken in je foto moeten gaan zien heb ik ooit begrepen.
Moet zeggen dat nauwelijks met hele lange sluitertijden fotografeer, dus wat is hierin het advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
caspervc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:14:
En je kan ergens wel in de kleurruimte settings in je camera aangeven dat je 'vivid' (levendige kleuren) wil.

Menu -> Set picture control -> vivid
Bedankt, ik zal hier eens naar gaan kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-08 10:57
Je kan nog gebruik maken van de software van Nikon. Daarmee kun je redelijk makkelijk aanpassingen doen voordat je ze omzet naar JPG. Kost verder niets ook. Je kan vanuit de RAW bestanden daarmee eigenlijk het zelfde doen als de camera doet (de camera maakt vanuit een RAW bestand altijd een JPG volgens de door jouw ingestelde waarden). Dan heb je niet al die instellingen van de camera nodig, kun je gewoon lekker foto's maken. En achteraf altijd nog een profiel toepassen, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde 'vivid'.

https://downloadcenter.ni...m/nl/download/sw/225.html

Hogere ISO waarden creëren alleen maar ruis. Ik gebruik bij mijn D5500 maximaal ISO800 [in huis], en buiten maximaal 200. Ik probeer de hoeveelheid licht dan verder te regelen met het diafragma en de sluitertijd. Met 35 mm f/1.8 moet dit ook prima te doen zijn. Ik vind overigens met wat langere sluitertijden dat een statief wel een must is. Sinds kort een heel simpel 3-pootje van € 35,-. Eerste ervaringen daarmee zijn echt positief.

Via gearbooker kan je ook spullen huren van mensen in de buurt. Wel leuk als je wat wilt proberen voordat je iets koopt. Ik zit zelf ook al rond te neuzen, ik wil zelf graag eens full-frame proberen met een leuke lens. Misschien kun je 80-200 ergens een dagje huren. Let wel dat die nieuw ruim € 2000,- kosten moet, dus iets boven je gestelde budget.

Kijk ook eens naar welk brandpunt je ongeveer denkt nodig te hebben. Als je nu met 35 mm werkt en dat is goed, dan is 80-200 wellicht (te)hoog.

Overigens denk ik dat de D5000 of de D3500 qua foto's elkaar niet veel ontlopen, grootste verschil is de resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door Poljert op 18-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Poljert schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:43:
Je kan nog gebruik maken van de software van Nikon. Daarmee kun je redelijk makkelijk aanpassingen doen voordat je ze omzet naar JPG. Kost verder niets ook. Je kan vanuit de RAW bestanden daarmee eigenlijk het zelfde doen als de camera doet (de camera maakt vanuit een RAW bestand altijd een JPG volgens de door jouw ingestelde waarden). Dan heb je niet al die instellingen van de camera nodig, kun je gewoon lekker foto's maken. En achteraf altijd nog een profiel toepassen, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde 'vivid'.

https://downloadcenter.ni...m/nl/download/sw/225.html

Hogere ISO waarden creëren alleen maar ruis. Ik gebruik bij mijn D5500 maximaal ISO800 [in huis], en buiten maximaal 200. Ik probeer de hoeveelheid licht dan verder te regelen met het diafragma en de sluitertijd. Met 35 mm f/1.8 moet dit ook prima te doen zijn. Ik vind overigens met wat langere sluitertijden dat een statief wel een must is. Sinds kort een heel simpel 3-pootje van € 35,-. Eerste ervaringen daarmee zijn echt positief.

Via gearbooker kan je ook spullen huren van mensen in de buurt. Wel leuk als je wat wilt proberen voordat je iets koopt. Ik zit zelf ook al rond te neuzen, ik wil zelf graag eens full-frame proberen met een leuke lens. Misschien kun je 80-200 ergens een dagje huren. Let wel dat die nieuw ruim € 2000,- kosten moet, dus iets boven je gestelde budget.

Kijk ook eens naar welk brandpunt je ongeveer denkt nodig te hebben. Als je nu met 35 mm werkt en dat is goed, dan is 80-200 wellicht (te)hoog.

Overigens denk ik dat de D5000 of de D3500 qua foto's elkaar niet veel ontlopen, grootste verschil is de resolutie.
toon volledige bericht
Ik bewerk mijn foto's met Camera Raw 12.1 en dat werkt prima.
Bedankt voor de verdere informatie, hier kan ik zeker wel wat mee!
Ik moet trouwens zeggen dat ik bij de 35 mm dus wel de zoom mis,
het hele lage diafragma van f/1.8 zou ik dan niet perse hoeven te hebben
bij een extra lichtsterkte lens. Ik zou denk ik wel genoegen nemen met een f/2.8.
Hier misschien nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-08 10:57
Heb je niet de 'standaard' lens van 18-55 die (vaak) meegeleverd word? Mijn ervaring is dat je daar best leuke foto's mee kan maken. Om mee te oefenen en experimenteren is dat prima. Dan kan je voor jezelf ook bepalen of dat zoombereik voldoende is.

Persoonlijk lijkt mij de Nikon AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR wel een interessante optie.
uitvoering: Nikon AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR
Weliswaar een kleiner diafragma maar een leuk bereik, ED glas & beeldstabilisatie.

Wil je het budget iets ophogen dan is de Nikon 24-70mm f/2.8 wellicht een optie. Je zal dan wel een gebruikt exemplaar moeten vinden.
uitvoering: Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED
Let wel; zonder beeldstabilisatie. Met is die er ook wel, alleen kost dat meteen weer een paar honderd extra. Tevens is dit een lens die eigenlijk gemaakt is voor een full-frame camera.

Dit is ook wel interessant met redelijk groot diafragma [die f/2.8], en relatief goedkoop te vinden:
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
uitvoering: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Eventueel is er ook een model van Tamron. Let er wel op, er zijn modellen met en zonder beeldstabilisatie.

Dit is ook wel een leuke optie:
Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2.8-4E ED VR
uitvoering: Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2.8-4E ED VR
Ook hier is het wel even zoeken naar een gebruikt exemplaar.

Fijne van de spiegelreflex camera's is dat er echt extreem veel gebruikt te vinden is. Wat ik persoonlijk echt ideaal vind.

Speur ook een beetje naar reviews van lenzen die je mogelijk wilt hebben. Er is altijd wel uitgebreide info te vinden.

Dit is wellicht ook nog informatief/bruikbaar:
https://fotografieles.nl/...or-een-lens-of-objectief/

En dit ook:
https://www.coolblue.nl/advies/afkortingen-nikon-lens.html

[ Voor 3% gewijzigd door Poljert op 19-10-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:30

bobcom

Dedicated dabbler

@Gadgetjunk Om te beginnen is het niet uit te sluiten dat je met een betere techniek en lenzen nog aardig wat meer uit je D5000 kunt halen. betere foto's maak je doorgaans met
1: meer kennis van en ervaring met fotograferen,
2: betere lenzen,
3: een betere camera

Het zou zomaar kunnen dat je met een betere techniek op ISO 200 een stuk minder ruis krijgt. (Zoek op "ETTR"). En dat je foto's met andere instellingen en nabewerking een stuk mindert flets ogen. Om te zoomen heb je geen 70-200mm 2.8 nodig - zeker niet binnenshuis, daar is een 35mm 1.8 veel nuttiger. En flitsen hoeft geen witte vlekken en zwarte gaten op te leveren: 't is maar hoe je je flits gebruikt.

Dat alles neemt niet weg dat je D5000 niet de jongste meer is en dat je met je budget een sprongetje omhoog kunt doen. Er worden stapels goede gebruikte DSLR's aangeboden, omdat tegenwoordig mirrorless het laatste lekkers sinds gesneden brood is. Met een D71/7200 heb je een een nieuwere en betere sensor, meer bedieningsmogelijkheden en een 200g zwaardere camera. Wil je lichter dan kun je een D53/55/5600 overwegen, met de d3x00 doe je meer stappen terug dan je vooruit gaat.

Maar hou gewoon ruimte over voor een lichtsterke(re) lens: full-frame lenzen die bij 24mm beginnen zijn niet echt ideaal voor een dx-Nikon, maar voor €250 is een Sigma 17-50mm 2.8 OS bijvoorbeeld een no-brainer. Een poosje struinen op marktplaats en je bent klaar om een nieuw topic te openen: "welke lenzen bij mijn nieuwe DSLR-body?" ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 14:34
Persoonlijk vind ik de foto's die je plaatst zeker niet slecht! Ik heb zelf het idee dat misschien de witbalans bij deze specifieke foto's niet helemaal lekker staat. Heb deze gauw in Lightroom aangepast en Auto Tone toegepast. Komt dit misschien meer in de richting van wat je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxXw3oSdGCyjxi_gh4I7fq9hHJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaSbXxBetJjppmChjFEyjrNV.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verder in: Volgende stap voor nieuwe body?

[ Voor 73% gewijzigd door Gonadan op 10-11-2022 19:06 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.