Ik heb volgende zonnepanelen laten installeren:
10 * 410 Wp Soluxtec panelen
Huawei SUN2000-4KTL-M1 Batterij en Solar Omvormer
Huawei LUNA2000 - 5 - E0 Batterij 5kWh
Hiervan liggen 4 zonnepanelen naar het oosten en 6 naar het westen. Op de Huawei app merkte ik op dat mijn 'Today yield ' pas begint te tellen tussen 11 en 14 uur. Dit terwijl er in de ochend wel elektriciteit opgewerkt wordt en mijn batterij ook wordt opgeladen. Voorbeeld:
/f/image/voFg0pQ6DtUR3jDRSb2M44M7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KWdfFvQ82IVMkbbGOpv6jTUO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit gemeld bij mijn installateur en ze vertelden me dat dit waarschijnlijk komt doordat de panelen niet voldoende opwekken om de omvormer op te starten. Ze hebben dan voorgesteld om gratis 1 extra paneel bij te komen plaatsen (Ik heb nog geen factuur ontvangen voor de volledige installatie). De statistieken klopten nog altijd niet. Volgens de installateur werkt alles nu correct en ligt het aan de software van Huawei.
Ik heb dan een support ticket gemaakt bij Huawei en ze hebben de omvormer en dongle op de recentste software versie gezet maar ook zonder resultaat. Ze hebben me dan volgende info doorgestuurd:
The inverter strings has each of them an MPPT. The startup voltage is 200V. If it does not reach 200V it will not produce. As example now is not producing both. Only one. MPPT Voltage range is between 140 and 980V so it will start produce when the string has over 200V and stop produce at 140V./f/image/64wEfjSn7vBeVSYOtWUn0HDq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G7LRegeM6cw9HcWLghVK7I5A.png?f=fotoalbum_large)
You need to add more panels on the strings to start produce both strings.
Ik heb dan mijn historische data bekeken en zie dat Input current (A) voor PV1 altijd op 0.00 staat, ook na het bijplaatsen van het extra paneel. Mag ik hier uit concluderen dat mijn panelen uit het oosten nog niets hebben opgebracht en ik 2 losstaande problemen heb? Of klopt het van Huawei dat de statistieken niet kloppen doordat mijn oostpanelen niet opstarten terwijl mijn westpanelen wel energie opwekken?
10 * 410 Wp Soluxtec panelen
Huawei SUN2000-4KTL-M1 Batterij en Solar Omvormer
Huawei LUNA2000 - 5 - E0 Batterij 5kWh
Hiervan liggen 4 zonnepanelen naar het oosten en 6 naar het westen. Op de Huawei app merkte ik op dat mijn 'Today yield ' pas begint te tellen tussen 11 en 14 uur. Dit terwijl er in de ochend wel elektriciteit opgewerkt wordt en mijn batterij ook wordt opgeladen. Voorbeeld:
/f/image/voFg0pQ6DtUR3jDRSb2M44M7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KWdfFvQ82IVMkbbGOpv6jTUO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit gemeld bij mijn installateur en ze vertelden me dat dit waarschijnlijk komt doordat de panelen niet voldoende opwekken om de omvormer op te starten. Ze hebben dan voorgesteld om gratis 1 extra paneel bij te komen plaatsen (Ik heb nog geen factuur ontvangen voor de volledige installatie). De statistieken klopten nog altijd niet. Volgens de installateur werkt alles nu correct en ligt het aan de software van Huawei.
Ik heb dan een support ticket gemaakt bij Huawei en ze hebben de omvormer en dongle op de recentste software versie gezet maar ook zonder resultaat. Ze hebben me dan volgende info doorgestuurd:
The inverter strings has each of them an MPPT. The startup voltage is 200V. If it does not reach 200V it will not produce. As example now is not producing both. Only one. MPPT Voltage range is between 140 and 980V so it will start produce when the string has over 200V and stop produce at 140V.
/f/image/64wEfjSn7vBeVSYOtWUn0HDq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G7LRegeM6cw9HcWLghVK7I5A.png?f=fotoalbum_large)
You need to add more panels on the strings to start produce both strings.
Ik heb dan mijn historische data bekeken en zie dat Input current (A) voor PV1 altijd op 0.00 staat, ook na het bijplaatsen van het extra paneel. Mag ik hier uit concluderen dat mijn panelen uit het oosten nog niets hebben opgebracht en ik 2 losstaande problemen heb? Of klopt het van Huawei dat de statistieken niet kloppen doordat mijn oostpanelen niet opstarten terwijl mijn westpanelen wel energie opwekken?