Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag zonnepanelen - Probleem installatie, Huawei of beide?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarten1337
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-07 14:52
Ik heb volgende zonnepanelen laten installeren:

10 * 410 Wp Soluxtec panelen
Huawei SUN2000-4KTL-M1 Batterij en Solar Omvormer
Huawei LUNA2000 - 5 - E0 Batterij 5kWh

Hiervan liggen 4 zonnepanelen naar het oosten en 6 naar het westen. Op de Huawei app merkte ik op dat mijn 'Today yield ' pas begint te tellen tussen 11 en 14 uur. Dit terwijl er in de ochend wel elektriciteit opgewerkt wordt en mijn batterij ook wordt opgeladen. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3EgMXLQxQlZL5N6sQGgCV4O75I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voFg0pQ6DtUR3jDRSb2M44M7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZRfNrNmvq-5dke6vSASK491HYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KWdfFvQ82IVMkbbGOpv6jTUO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit gemeld bij mijn installateur en ze vertelden me dat dit waarschijnlijk komt doordat de panelen niet voldoende opwekken om de omvormer op te starten. Ze hebben dan voorgesteld om gratis 1 extra paneel bij te komen plaatsen (Ik heb nog geen factuur ontvangen voor de volledige installatie). De statistieken klopten nog altijd niet. Volgens de installateur werkt alles nu correct en ligt het aan de software van Huawei.

Ik heb dan een support ticket gemaakt bij Huawei en ze hebben de omvormer en dongle op de recentste software versie gezet maar ook zonder resultaat. Ze hebben me dan volgende info doorgestuurd:
The inverter strings has each of them an MPPT. The startup voltage is 200V. If it does not reach 200V it will not produce. As example now is not producing both. Only one. MPPT Voltage range is between 140 and 980V so it will start produce when the string has over 200V and stop produce at 140V. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkYaYZDcd5nntJrpVNgOKXG60AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64wEfjSn7vBeVSYOtWUn0HDq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6UF6dcOkuPETZkLyqh-LtuM888=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7LRegeM6cw9HcWLghVK7I5A.png?f=fotoalbum_large
You need to add more panels on the strings to start produce both strings.

Ik heb dan mijn historische data bekeken en zie dat Input current (A) voor PV1 altijd op 0.00 staat, ook na het bijplaatsen van het extra paneel. Mag ik hier uit concluderen dat mijn panelen uit het oosten nog niets hebben opgebracht en ik 2 losstaande problemen heb? Of klopt het van Huawei dat de statistieken niet kloppen doordat mijn oostpanelen niet opstarten terwijl mijn westpanelen wel energie opwekken?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Zijn het deze panelen? Dan heb je er 6 a 7 per string nodig om aan de opstartspanning van 200v te komen.

Voor 10 panelen O/W is een 4000w omvormer overigens veel te zwaar. Dat kan makkelijk met 3000 en soms zelfs met 2500.

Wat is de helling van de panelen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meer panelen of panelen met een hogere Vmpp

Zoals Rec Alpha pure of sommige modellen van sunpower.

Slechte zaak om dit niet van te voren te bekijken als zonnepaneel installateur.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2022 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
De enkelfase heeft een start spanning van 100V. Maar huawei support noemt waardes die voor de 3 fase omvormer zijn.

Wat hangt er echt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Maarten1337
Uszka schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:01:
Zijn het deze panelen? Dan heb je er 6 a 7 per string nodig om aan de opstartspanning van 200v te komen.

Voor 10 panelen O/W is een 4000w omvormer overigens veel te zwaar. Dat kan makkelijk met 3000 en soms zelfs met 2500.

Wat is de helling van de panelen?
Het zijn inderdaad deze panelen. De 6 panelen west lijken wel te werken ook al haalde die zelden 200v in oktober maar ik weet ook niet wat een normale opbrengst is. Met een zesde paneel oost zou het dan ook kunnen werken?

De helling is 30°

• Maarten1337
Ronald schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:30:
De enkelfase heeft een start spanning van 100V. Maar huawei support noemt waardes die voor de 3 fase omvormer zijn.

Wat hangt er echt?
De instalateur sprak van een volledig 3 fase systeem

• Ronald
De eerste hit die ik eerder had was een 1 fase datasheet :X

Geen idee waarom.

Dit systeem had nooit op deze omvormer aangeboden moeten worden. De installateur doet letterlijk maar wat zonder ook maar enigszins te begrijpen wat er gebeurd.

Factuur niet betaald, houden zo.

Je hebt strings van 6, misschien wel 7 nodig om betrouwbaar te starten.

Het paneel is 37V onbelast in zomers middaguur zonlicht. In december… minder.

Het paneel doet bij vrij veel licht onder belasting amper 30V. Dus met 140V minimum mpp bereik is er amper tot geen schaduw beheer mogelijk.

Dit kan eigenlijk alleen goed werken op een enkelfase omvormer en waarschijnlijk voldoet 3,6kW al.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Maarten1337
Ronald schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:51:
De eerste hit die ik eerder had was een 1 fase datasheet :X

Geen idee waarom.

Dit systeem had nooit op deze omvormer aangeboden moeten worden. De installateur doet letterlijk maar wat zonder ook maar enigszins te begrijpen wat er gebeurd.

Factuur niet betaald, houden zo.

Het paneel doet bij vrij veel licht onder belasting amper 30V. Dus met 140V minimum mpp bereik is er amper tot geen schaduw beheer mogelijk.

Dit kan eigenlijk alleen goed werken op een enkelfase omvormer en waarschijnlijk voldoet 3,6kW al.
Alvast bedankt voor deze duidelijke info.

Wat kan ik dan best van mijn installateur eisen? Nog 1 extra paneel zodat aan beide kanten 6 liggen, 3 extra panelen zodat aan beide kanten 7 liggen, een andere omvormer, mijn panelen in het oosten afhalen en in het westen leggen?

Ik heb ook schrik dat dit te lang zal aanslepen. Volgend jaar verlies ik meer dan €1000 premie.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maarten1337 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:04:
Wat kan ik dan best van mijn installateur eisen?
Tja, wat zijn de mogelijkheden? Uit jouw eerdere adviestopic Offerte zonnepanelen België lijkt het dat dit de max op je dak is.

Ik zou zeker eerst kijken of je zoveel mogelijk panelen op je dak kan krijgen, zowel op oost en west, zeker als de installateur daarin meedenkt qua kosten. Als dat niet mogelijk is, dan concessies doen op de omvormer.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:51:

...

...
Weet je zeker dat de Voc in december lager is?
Met de TC van +0,28%/°C zou bij 0°C paneeltemperatuur ca. 40V Voc gemeten kunnen worden.
Of zie ik iets over het hoofd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Maarten1337
blackd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]

Tja, wat zijn de mogelijkheden?
Het is zeker mogelijk om langs beide kanten 10 panelen te installeren. Maar ik heb een beperkt budget en betwijfel ook of het rendabel is. Ik heb geen recht meer op salderen dus ben afhankelijk van de goodwill van de energieleveranciers om een redelijke injectieprijs te geven.

[ Voor 55% gewijzigd door Maarten1337 op 10-11-2022 10:33 ]

• Ronald
@dunklefaser weinig straling zakt de Voc weer. Dat in de lastig nauwkeurig uit te lezen grafieken ;)

• Ronald
@Maarten1337 er zijn verschillende oplossingen, je zal zelf de knoop door moeten hakken samen met de installateur.

Komt neer op voldoende string lengte (6 net aan, 7 zekerheid) op de 3 fase omvormer.

Of naar enkelfase omvormer. Dan zou wat er nu op dak ligt moeten werken.

Of een mix van beide.

Pagina: 1