Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-02 02:43
Beste Tweakers

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn i5-4590 build! ( Toch al een ouder ding he )
Momenteel speel ik op 1080p, maar ben wel van plan te upgraden naar een1440p, 144hz monitor.
Ik speel verschillende shooters, WoW, Rocket League, GTA, NFS, Assetto Corsa en een beetje VR.
Met het nieuwe systeem hoop ik deze en recentere games zonder problemen te runnen op 1440p en 144hz.
Ik game voornamelijk met het systeem en wil nog wel eens sporadisch streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1600

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naar de toekomst toe een 1440p, 144hz monitor op het oog. Daarnaast zit er in mijn huidige pc een Gigabyte 1060 6gb in. Die zou ik eventueel in het nieuwe systeem willen gebruiken indien dit geen conflict zou geven met de nieuwe processor. (Ik zit een beetje met de vraag om nu al te kopen of te wachten. Denkend aan Black Friday die er aan zit te komen, en de nieuwe releases/mogelijke prijsdalingen).
Heb ook nog 2x Cooler Master fans Masterfan MF120 Halo (wit :-( )
Ten slotte gebruik ik dezelfde HDD en SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald een voorkeur. Liefst wel het meeste bang for the buck.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou wel wat leuke RGB in mn kast willen hebben. Dacht misschien ook aan een custom psu-kabel, maar niet echt ervaring hiermee. Had al gezien dat het redelijk wat kost voor zo'n kabeltje.

Wat verwacht je van ons?
Met de nieuwe releases en prijsdalingen twijfel ik toch tussen verschillende onderdelen. Voorlopig heb ik de 5800X3D op het oog. Daarnaast ben ik enkele posts op het forum afgegaan. Ik weet ook niet zo goed voor welke GPU ik momenteel het beste zou kunnen gaan i.c.m. de processor.
  • Kan ik qua afmetingen ergens zien of het RAM geheugen onder de CPU koeler past?
  • Andere aanraders van RAM geheugen met RGB/RGB fans?
  • Ervaring met custom PSU kabels?
  • Wachten op Black Friday deals? Of met bv enkel GPU wachten?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart€ 84,89€ 84,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.541,31

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Be Quiet heeft een moederbord checker op hun site (https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck) - bij deze moederbord/koeler combinatie wordt gewaarschuwd voor beperkte bruikbaarheid van de RAM slots. Bij dit moederbord is de be quiet! Shadow Rock 3 Zwart wel passend, en omdat de CPU zeker tijdens gamen relatief zuinig is met stroom voldoet deze koeler (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
martyw schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:15:
Be Quiet heeft een moederbord checker op hun site (https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck) - bij deze moederbord/koeler combinatie wordt gewaarschuwd voor beperkte bruikbaarheid van de RAM slots. Bij dit moederbord is de be quiet! Shadow Rock 3 Zwart wel passend, en omdat de CPU zeker tijdens gamen relatief zuinig is met stroom voldoet deze koeler (bron)
Thanks voor je reply!

Vind dat model toch wat minder mooi :-( Kan ik voor de TDP van de koeler gewoon kijken naar de TDP van de CPU? Ik zag namelijk de https://tweakers.net/pric...pure-rock-2-fx-black.html ertussen staan met wat RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
De TDP is een wat lastige eenheid, voor deze CPU ligt het maximumverbruik op zo'n 120 Watt (bron), maar dat is met een AIO gemeten die de CPU erg koel kan houden, dat gaat deze be quiet! Pure Rock 2 FX Black niet lukken.

En het probleem met de meeste wat zwaardereluchtkoelers is dat ze vaak het RAM geheugen in de weg zitten (en zowiezo de RGB afschermen), zie bv ook hier. Is een AIO (bv eentje uit deze lijst) wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21
Mr. Bronkhorst schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:27:
[...]Kan ik voor de TDP van de koeler gewoon kijken naar de TDP van de CPU?
Voor Intel wel. Voor AMD hebben ze een formule in het leven geroepen.

Zie ook review: Cpu-powerlimits aan of uit? - Van tdp's tot test met Core i9 11900K (Tweakers Plus artikel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
martyw schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:47:
De TDP is een wat lastige eenheid, voor deze CPU ligt het maximumverbruik op zo'n 120 Watt (bron), maar dat is met een AIO gemeten die de CPU erg koel kan houden, dat gaat deze be quiet! Pure Rock 2 FX Black niet lukken.

En het probleem met de meeste wat zwaardereluchtkoelers is dat ze vaak het RAM geheugen in de weg zitten (en zowiezo de RGB afschermen), zie bv ook hier. Is een AIO (bv eentje uit deze lijst) wat voor je?
Een AIO zou inderdaad ook een optie zijn mits het niet teveel gaat kosten.
Die Cooler Master MasterLiquid ML240L lijkt me nog wel nice.
Misschien voor 20 euro meer de https://tweakers.net/pric...l240l-illusion-zwart.html (hoe link ik enkel de productnaam? 8)7 )

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Bronkhorst op 08-11-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Mr. Bronkhorst schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:02:
[...]

Een AIO zou inderdaad ook een optie zijn mits het niet teveel gaat kosten.
Die Cooler Master MasterLiquid ML240L lijkt me nog wel nice.
Misschien voor 20 euro meer de https://tweakers.net/pric...l240l-illusion-zwart.html (hoe link ik enkel de productnaam? 8)7 )
Dat kun je vinden in de FAQ, en als je geen lezer bent kijk je in een post (bijvoorbeeld die van mij ;) ) waar je in de dropdown lijst rechts 'Bekijk' kiest, dan zie je alle opmaak codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
@martyw Ik was gister nog ff door die FAQ aan het scrollen maar vond het niet direct. Thanks!

Nu twijfel ik dus tussen de Cooler Master MasterLiquid ML240L Illusion Zwart en een NZXT Kraken X53 RGB die toch wel wat mooier oogt.

Zijn er voor de rest nog opmerkingen over de build?
Ik ben zelf nog niet 100% zeker over een AM4, 12 gen of 13 gen. Maar ik denk dat ik wel ff vooruit kan met de 5800X3D.
Zou ik met bovenstaande waterkoeler kunnen opteren voor een andere case(bv. NZXT H510 Zwart of beter deze behouden? Weet niet of ik dezelfde airflow nodig ga hebben.
Over de videokaart ben ik ook nog niet helemaal zeker.. Zoveel twijfels :/

Edit: Oke, de videokaart is al out of stock op megekko ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Bronkhorst op 09-11-2022 23:17 ]

Pagina: 1