Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oriënteren aanschaf zonnepanelen, vragen over aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dimitri19921
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 00:30
We zijn ons aan het oriënteren voor aanschaf van zonnepanelen. We zijn grootverbruikers, zo'n 6.500 kWh per jaar, en we willen dus maximaal panelen gaan leggen op ons dak.

We hebben hier momenteel een 1 fase 35 ampère aansluiting. We hebben bij onze netbeheerder (Liander) een aanvraag gedaan voor een 3 fase (3x25 ampère) aansluiting, maar Liander gaf aan dat we over 7 maanden de eerste zijn. Er zijn schijnbaar leverproblemen met 3 fase meterkasten.

Nu weet ik dus niet wat handig is. We willen in de toekomst wellicht elektrisch gaan koken.

Is het handig om een installateur al te laten komen om de meterkast 3 fase ready te maken? En kan ik zonnepanelen aanschaffen en die laten aansluiten op onze 1 fase aansluiting en moet het daarna omgelegd worden oid? Ik kom er zelf dus niet helemaal uit zoals jullie zien. :P

Lang verhaal kort: hoe kan ik dit het handigste aanpakken?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is 'maximaal panelen' ? Hoe weet je dat 1x35A te weinig is ?

Een 3 fasen omvormer heeft ook echt 3 fasen nodig. Je kan ook niet 'tijdelijk' maar 33% gebruiker op maar 1 fase. Je kan wel meerdere 1 fase omvormers nemen en deze later verdelen over de fasen van je aansluiting.

Hoe dan ook zijn er meer gegevens/details nodig om daar wat over te kunnen zeggen, hiervoor zou je de template kunnen gebruiken.

n.b. 6.500 kWh/jaar valt niet onder grootverbruik (dan had je ook niet een 1x35A aansluiting gehad).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dimitri19921
DukeBox schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:49:
Wat is 'maximaal panelen' ? Hoe weet je dat 1x35A te weinig is ?

Een 3 fasen omvormer heeft ook echt 3 fasen nodig. Je kan ook niet 'tijdelijk' maar 33% gebruiker op maar 1 fase. Je kan wel meerdere 1 fase omvormers nemen en deze later verdelen over de fasen van je aansluiting.

Hoe dan ook zijn er meer gegevens/details nodig om daar wat over te kunnen zeggen, hiervoor zou je de template kunnen gebruiken.

n.b. 6.500 kWh/jaar valt niet onder grootverbruik (dan had je ook niet een 1x35A aansluiting gehad).
We zouden 20 panelen hier kunnen leggen, met een netto opbrengst van zo'n 6.500 kWh per jaar. Ik bedoel dat wij een grootverbruiker zijn in vergelijking met andere gezinnen. Zeker als je je bedenkt dat we hier met 2 volwassenen en 1 peuter leven.

Welke gegevens zou je graag willen weten om een beter antwoord te kunnen geven?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Dimitri19921 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:37:
Welke gegevens zou je graag willen weten om een beter antwoord te kunnen geven?
Zie de template boven aan de topics.

20x350Wp of 20x550Wp wel/niet op zuid etc.. dat maakt al veel uit wat wel of niet kan, vandaar dat details belangrijk zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 08-11-2022 14:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dimitri19921
DukeBox schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:00:
[...]

Zie de template boven aan de topics.

20x350Wp of 20x550Wp wel/niet op zuid etc.. dat maakt al veel uit wat wel of niet kan, vandaar dat details belangrijk zijn.
Ah check! Ik zal de template vanavond even invullen. De meeste info heb ik namelijk wel.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mocht je daadwerkelijk over gaan naar een 3x25A-aansluiting en toch op korte termijn al de panelen willen leggen, zou je deze over 2 of 3 1-faseomvormers kunnen verdelen. Deze zou je dan na de ombouw kunnen verdelen over de fasen. Maar eerst wat meer info kan geen kwaad idd.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1