Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
Ik zoek een?
Homecinema audio set voor een ruimte van 12m op 3m. De hele surround set moet ook bediend kunnen worden door een DJ set. Best heb ik dan 2 audio opties. Party en film. Moet ook Spotify, Tidal, Netflix kunnen afspelen en in multi room setup kunnen draaien. Ik dacht aan Roon multi room software in combinatie met Blue sound bluetooth speakers. Zo kan ik later draadloze speakers van elk merk toevoegen en audio over heel het huis spelen van 1 bron.

Geluidskwaliteit en calibratie via audio processing is voor mij heel belangrijk. Ik dacht aan Dirac maar heb er geen ervaring hoe flexibel dat is. Liefst zou ik 1 profiel hebben voor Dolby atmos en 1 meer party profiel voor een surround effect over heel de ruimte.

Ik dacht aan Dolby Atmos 5.1.2 of 7.1.2 met twee speakers aan het plafond.
De NAD heeft 9 kanalen dus indien ik 5.1.2 zou nemen heb ik nog 3 speakers over die ik kan plaatsen in de rest van de ruimte in ‘party mode’. Als dat natuurlijk mogelijk is.

Voor de duidelijkheid: Het is niet de bedoeling in stereo te spelen, maar het is wel de bedoeling dat een stereo signaal over de surround speaker te spelen. Niet elke receiver kan die processing even goed.

Wat is je budget?
Ik ben nu aan het kijken tussen de 10k en 20k.

Wat heb je zelf al gevonden?
- NAD T778 omdat deze blue sound en vooral Roon ondersteund.
- Rel HT1510 omdat ik heel goede reviews lees van deze subwoofer, is ook een typisch subwoofer merk.
- Center speaker: B&W CT7.4 LCRS (doel is krachtiger center speaker)
- L/R voor: inbouw B&W CWM7.3 (mss te groot voor een L/R, moet inbouw zijn omdat speakers anders inde weg staan van een deur.)
- Afwerken met B&W M1 of iets gelijkaardig voor de 5.2.1 of 7.2.1 setup.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zover ik het begrijp moet ik een Roon server draaien om multi Roon mogelijk te maken in het hele huis. Het zou ook werken op Synology, intel Nuc etc.
https://roonlabs.com/howroonworks

Ik heb de NAD T778 enkel kort getest in 5.1 setting en dat klonk waanzinnig goed. IK heb wel geen idee of in in de NAD T778 meerdere audioprofielen kan aanmaken (lieft met DIRAC)

Nadeel NAD T778 is dat je geen Dirac subwoofer profiel kan instellen. Dan kan enkel als ik de sound processor apart koop. Daar zijn veel merken actief.

- Arcam AV40 of Monolith HTP-1 Is een optie maar het maakt de setup plots wel tussen de 3k en 5k duurder.

Iemand anders gaf als tip mee ‘Room perfect’. Zover ik weet is dat enkel mogelijk met een STEINWAY & SONS P100 audio processor en die zijn extreem duur. (10k)

Iemand ervaring met Dolby atmos, Dirac, roon etc?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:46
Roon kan je op een NAS draaien inderdaad, heb het hier draaiend gehad op een Synology DS218+.
Een tweedehands i3 NUC werkt wat vlotter en kost dan ongeveer €100.

Je kan twee DIRAC profielen instellen in de T778.

Als sub kan je ook kijken naar een SVS of een B&W DB4S bijvoorbeeld, die hebben een eigen roomcorrectie aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Voor je iets koopt; lees je eens in over calibratie via MiniDSP in combinatie met een Dirac license. Pas op, het is een rabbit hole. :) Check ook het Audiosciencereview forum.

https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/flex

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En als je een goede bas belangrijk vindt, kan je je inlezen op 'multi subwoofer'.
Het Grote Subwoofer Topic

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 09-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met
Ik dacht aan Dolby Atmos 5.1.2 of 7.1.2 met twee speakers aan het plafond.
De NAD heeft 9 kanalen dus indien ik 5.1.2 zou nemen heb ik nog 3 speakers over die ik kan plaatsen in de rest van de ruimte in ‘party mode’. Als dat natuurlijk mogelijk is.
5.1.2 zijn 7 versterkte kanalen. 9-7=2 speakers over. De subwoofer heeft zijn eigen versterking, dus die telt daarin niet mee.

En wat wil je dan exact met Roon bereiken? Alle je media/audiostreamingdiensten afspelen vanuit 1 interface, of iets anders?

Your Friendly Neighborhood Moderator