Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Firefighter
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-05-2024
Dit is mijn/onze eerste kennismaking met tweakers. Mogelijk vraag ik naar een bekende weg maar jullie hulp is zeer welkom.

Wij zijn ons aan het oriënteren voor het aanschaffen van een lucht lucht warmtepomp met als doel het gasverbruik volledig te elimineren. Onze woning is redelijk tot goed geïsoleerd.

Hiervoor willen wij gebruik maken van Daikin Perfora met vloermodel binnenunits TVXS-F. We denken aan een Daikin Perfora Multisplit met 3 binnenunits te plaatsen in:
- woonkamer 95 m3
- hal/toilet/overloop circa 90m3 vloerunit onder de trap zodat er voldoende warmte naar boven gaat.
- werkkamer 36 m3

Tevens willen we een Daikin Multi+ plaatsen om ook warmwater te verzorgen, vloermodel units in:
- badkamer + slaapkamer bgg 50 m3 deur tussen slaap en badkamer open zetten
- keuken 37m3
- badkamer 1e verdieping 30m3
- deze Multi+ is geschikt voor een 120 liter boiler

Onze vragen:
Wie heeft ervaring met de hierboven genoemde modellen en hoe is de ervaring.
Wat zou de investering van dit systeem kunnen zijn.
Is er ook ervaring met de boiler en is 120 liter voldoende voor 3 personen.
Alle informatie is welkom.

Alvast onze dank.

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Een heel topic vol met ervaringen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Ik heb er zelf ook veel aan gehad :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Detmer op 07-11-2022 20:40 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Firefighter
Dank je Detmer ik ga me verder inlezen.
Heb jezelf ook nog tips?

• Firefighter
Is het mogelijk om met een lucht lucht warmtepomp je badkamer te verwarmen, ik hoor daar wat wisselende berichten over. Als je gaat douchen zou de unit in de badkamer niet meer gaan verwarmen maar ontvochtigen. Heet iemand hier ervaring mee?

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Firefighter schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:29:
Is het mogelijk om met een lucht lucht warmtepomp je badkamer te verwarmen, ik hoor daar wat wisselende berichten over. Als je gaat douchen zou de unit in de badkamer niet meer gaan verwarmen maar ontvochtigen. Heet iemand hier ervaring mee?
Sowieso is een ontvochtiger een goed idee. Ik gebruik dit na het douchen omdat mijn huis uit 1975 nog een oude ventilator op het dak is, waar ik nog na moet kijken wat er precies kapot is (hij doet het niet). Ik heb geen raam in de badkamer dus moest wel iets verzinnen.

De luitjes die hier gewoond hebben deden dat niet en hebben heel de badkamer onder laten schimmelen, standaard de deur dicht en nul komma nul ventilatie. Nu zet ik standaard na een douchebeurt 2 uur dat ding aan, bam alles droog. En degene die ik heb is een dessicant dryer (met zo'n grote silica steen), die gebruikt warmte om die steen droog te blazen, dus in de winter lekker warmte in de ruimte als extra bijkomstigheid :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)